Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, precum şi al art. 1-4 şi 10 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 153/2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAP. I
Organizarea, funcţionarea şi resursele Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii generale, rol, funcţii, principii, domenii şi atribuţii
ART. 1
(1) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului.
(2) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale realizează politicile naţionale, corelate cu cele la nivel european şi internaţional, potrivit competenţei în domeniile sale de activitate, îndeplinind rolul de autoritate de stat şi funcţiile de strategie, reglementare, coordonare, control şi monitorizare, sinteză şi avizare.
ART. 2
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale are sediul în municipiul Bucureşti, str. Dem. I. Dobrescu nr. 2-4, sectorul 1.
ART. 3
Activitatea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale se bazează pe respectarea principiilor generale aplicabile administraţiei publice, a principiilor consacrate în legislaţia internaţională la care România este parte, precum şi a principiilor specifice prevăzute în legislaţia sectorială din domeniile sale de activitate.
ART. 4
(1) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale exercită competenţă în următoarele domenii de activitate: piaţa muncii, asigurările sociale de stat, sistemul public de pensii, salarizarea personalului plătit din fonduri publice, şomajul şi ocuparea forţei de muncă, formarea profesională a adulţilor, dialogul social, asistenţa socială, protecţia şi promovarea drepturilor copilului, adopţia, protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, familia, tineretul, demografia şi dezvoltarea umană.
(2) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale are următoarele atribuţii principale:
a) asigură implementarea programului de guvernare şi a prevederilor legale în domeniile sale de activitate;
b) elaborează, actualizează, coordonează, controlează şi monitorizează aplicarea politicilor, programelor, strategiilor şi planurilor din domeniile sale de activitate;
c) asigură realizarea de studii, rapoarte, cercetări, statistici, prognoze, colectează şi analizează date pentru fundamentarea documentelor programatice şi măsurilor de intervenţie din domeniile sale de activitate;
d) asigură colectarea şi furnizarea datelor necesare îndeplinirii obligaţiilor de raportare asumate de România la nivel european şi internaţional, în domeniile sale de activitate;
e) emite acte de reglementare, formulează puncte de vedere şi de interpretare a normelor legale şi acordă îndrumare metodologică şi procedurală, în domeniile sale de activitate;
f) asigură, prin aparatul propriu şi prin entităţile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa, înfiinţarea, acreditarea, licenţierea, autorizarea, avizarea, controlul şi inspecţia activităţilor, serviciilor şi organismelor asupra cărora îşi exercită competenţa, potrivit domeniilor sale de activitate;
g) asigură, prin aparatul propriu şi prin entităţile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa, controlul respectării legii în domeniile sale de activitate, constată contravenţiile pentru nerespectarea acesteia, aplică sancţiunile şi, după caz, sesizează organele de urmărire penală, potrivit prevederilor legale în vigoare;
h) organizează şi coordonează acţiuni de sistematizare, îmbunătăţire, aplicare unitară, transpunere şi respectare a legislaţiei din domeniile sale de activitate;
i) gestionează registrele publice date prin lege în competenţa sa;
j) primeşte şi rezolvă sau, după caz, transmite spre soluţionare celor în drept, potrivit competenţelor, sesizările persoanelor fizice şi juridice, în conformitate cu prevederile legale;
k) controlează activitatea entităţilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa;
l) elaborează proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate;
m) asigură consultarea partenerilor sociali şi a structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale asupra proiectelor de acte normative iniţiate, potrivit domeniilor sale de activitate;
n) asigură transparenţa decizională, informarea şi consultarea publicului, pune la dispoziţie informaţii generale şi specifice, precum şi documente de interes public, în domeniile sale de activitate;
o) avizează proiecte de acte normative elaborate/promovate de alte ministere şi alte autorităţi publice care privesc sfera sa de competenţă, potrivit domeniilor sale de activitate;
p) organizează campanii de informare şi conştientizare a opiniei publice în ceea ce priveşte promovarea şi implementarea politicilor, programelor, strategiilor şi planurilor, precum şi a legislaţiei din domeniile sale de activitate, în vederea facilitării cunoaşterii, înţelegerii şi respectării acestora;
q) colaborează cu organizaţii sindicale şi patronale, precum şi cu organizaţii neguvernamentale din domeniile sale de activitate şi asigură dialogul permanent cu acestea, cu mass-media şi cu societatea civilă, în scopul informării reciproce şi îmbunătăţirii cadrului legal existent;
r) ţine evidenţa fundaţiilor judeţene pentru tineret şi a municipiului Bucureşti, elaborează şi supune Guvernului spre aprobare Regulamentul de punere în aplicare a Legii nr. 146/2002 privind regimul juridic al fundaţiilor judeţene pentru tineret şi a municipiului Bucureşti, participă la evaluarea, supravegherea şi controlul activităţii fundaţiilor judeţene pentru tineret şi a municipiului Bucureşti prin direcţiile judeţene pentru familie şi tineret, respectiv Direcţia pentru Familie şi Tineret a Municipiului Bucureşti, în condiţiile legii;
s) propune acordarea statutului de utilitate publică asociaţiilor, fundaţiilor şi federaţiilor din domeniile sale de activitate, precum şi aprobarea prealabilă în vederea recunoaşterii prin hotărâre judecătorească a persoanelor juridice străine de drept privat, fără scop lucrativ, în condiţiile prevăzute de lege;
ş) participă la schimburi de informaţii, expertiză şi experienţă cu organisme naţionale şi internaţionale din domeniile sale de activitate;
t) elaborează, implementează şi monitorizează din punct de vedere tehnic proiecte finanţate din fonduri europene sau din alte surse, programe de colaborare internaţională, precum şi proiecte de colaborare bilaterală pentru domeniile sale de activitate;
ţ) colaborează instituţional cu Administraţia Prezidenţială, Guvernul, Senatul, Camera Deputaţilor, Curtea de Conturi a României, Consiliul Economic şi Social, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, Consiliul Concurenţei, Autoritatea de Supraveghere Financiară, Consiliul de Monitorizare a Implementării Convenţiei ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, cu alte autorităţi administrative autonome şi organisme publice, cu autorităţile administraţiei publice locale şi structurile asociative ale acestora, cu mass-media şi societatea civilă în problematici specifice domeniilor sale de activitate;
u) colaborează instituţional cu structurile Uniunii Europene, cu Organizaţia Naţiunilor Unite, Organizaţia Internaţională a Muncii, Consiliul Europei, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, Banca Mondială şi cu alte organisme internaţionale interesate, elaborează şi fundamentează documentele ce reflectă poziţia României, în consultare cu Ministerul Afacerilor Externe, în domeniile sale de activitate;
v) îndeplineşte atribuţiile ce îi revin şi participă, potrivit legislaţiei în vigoare, la sistemul naţional de gestionare a afacerilor europene;
w) încheie documente de cooperare internaţională cu autorităţi având competenţe echivalente din state membre ale Uniunii Europene sau state terţe, respectiv organizaţii internaţionale, iniţiază demersurile necesare negocierii, încheierii, ratificării, respectiv aprobării tratatelor la nivel de stat sau de guvern în domeniile de competenţă, în condiţiile legii.
(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale are următoarele atribuţii specifice:
a) elaborează politicile publice în domeniul social şi al ocupării forţei de muncă care pot fi finanţate din fondurile europene;
b) elaborează/modifică/asigură conformitatea conţinutului tehnic al componentelor şi reformelor/investiţiilor Planului naţional de redresare şi rezilienţă, denumit în continuare PNRR, în raport cu documentele de lucru ale Comisiei Europene şi prevederile regulamentelor europene;
c) asigură gestionarea şi implementarea componentelor şi reformelor/investiţiilor aferente PNRR, respectiv a proiectelor/programelor de investiţii, apelurilor de proiecte şi reformelor aferente domeniilor de activitate ale Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale;
d) asigură colaborarea între structurile din cadrul aparatului propriu al ministerului, instituţiile aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea ministerului, implicate în procesele de elaborare, negociere şi implementare a componentelor şi reformelor/investiţiilor aferente PNRR, şi Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene;
e) asigură coordonarea instituţiilor aflate în subordinea/sub autoritatea/care funcţionează în coordonarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, în vederea elaborării documentaţiilor tehnice/documentaţiilor tehnico-economice/documentaţiei de achiziţii publice/propunerilor de modificări legislative/propunerilor de reglementare, necesare implementării componentelor şi reformelor/investiţiilor din cadrul PNRR, respectiv a proiectelor de investiţii/apelurilor de proiecte/reformelor;
f) încheie acorduri de finanţare pentru implementarea reformelor, respectiv a componentelor aferente cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene pentru implementarea componentelor şi reformelor/investiţiilor PNRR, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată prin Legea nr. 230/2021, cu modificările şi completările ulterioare;
g) asigură raportarea către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a stadiului reformelor/investiţiilor şi a altor informaţii necesare, în conformitate cu legislaţia relevantă europeană şi naţională aferentă Mecanismului de redresare şi rezilienţă, pentru raportarea progresului înregistrat în implementarea reformelor/investiţiilor pentru care Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale a fost desemnat coordonator;
h) îndeplineşte rolul de coordonator de reforme şi investiţii aferente PNRR, în domeniile de competenţă, potrivit art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituţional şi financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare şi rezilienţă, precum şi pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului naţional de redresare şi rezilienţă necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile şi nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare şi rezilienţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările şi completările ulterioare;
i) asigură îndeplinirea condiţiilor favorizante tematice 4.1. Cadru de politică strategic pentru politicile active din domeniul pieţei muncii şi 4.4. Cadru de politică strategic naţional pentru incluziune socială şi reducerea sărăciei, precum şi monitorizarea acestora pe toată durata perioadei de programare financiară, în acord cu angajamentele asumate prin Acordul de parteneriat 2021-2027 şi programele aferente Politicii de coeziune;
j) contribuie la îndeplinirea tuturor criteriilor aferente condiţiei favorizante 4.6. Cadru de politică strategic pentru asistenţă medicală şi îngrijire pe termen lung, precum şi la monitorizarea acestora pe toată durata perioadei de programare financiară, în acord cu angajamentele asumate prin Acordul de parteneriat 2021-2027 şi programele aferente Politicii de coeziune;
k) contribuie la îndeplinirea unui criteriu aferent condiţiei favorizante 4.3. Un cadru de politică strategic pentru sistemul de educaţie şi formare, la toate nivelurile, şi anume criteriul 6. Măsuri care să vizeze adulţii cu un nivel scăzut de calificare şi competenţe şi persoanele provenind din medii socioeconomice defavorizate, precum şi parcursuri de perfecţionare profesională, precum şi la monitorizarea acestuia pe toată durata perioadei de programare financiară, în acord cu angajamentele asumate prin Acordul de parteneriat 2021-2027 şi programele aferente Politicii de coeziune.
ART. 5
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, prin aparatul propriu şi entităţile aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa, monitorizează aplicarea unitară a dispoziţiilor legale în domeniile sale de activitate, la persoanele juridice din sectorul public şi privat, precum şi la persoanele fizice, în conformitate cu atribuţiile conferite de lege. Acestea au obligaţia, în condiţiile legii, de a pune la dispoziţie documentele, datele şi informaţiile necesare pentru realizarea atribuţiilor sale.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea ministerului
ART. 6
(1) Structura organizatorică a Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale este redată prin organigrama prevăzută în anexa nr. 1.
(2) Aparatul propriu al Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale are un număr maxim de 635 de posturi finanţate de la bugetul de stat, inclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetelor acestora.
(3) În cadrul structurii organizatorice a Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale se organizează şi funcţionează, în subordinea ministrului şi a secretarilor de stat, cabinetele demnitarilor.
(4) În cadrul structurii organizatorice, prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, se pot organiza direcţii, servicii şi alte compartimente ori unităţi/grupuri de lucru specifice şi se poate stabili numărul posturilor aferente, cu încadrarea în prevederile bugetare.
(5) Atribuţiile şi responsabilităţile detaliate corespunzătoare domeniilor de activitate, structura organizatorică detaliată potrivit alin. (4), repartizarea numărului de posturi pe activităţile prevăzute în aceasta şi statul de funcţii al aparatului propriu al ministerului se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
ART. 7
(1) În cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale sunt numiţi, respectiv încadraţi funcţionari publici cu funcţii generale sau specifice, funcţionari publici cu statut special şi personal în regim contractual, salarizaţi în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum şi cu celelalte norme juridice în vigoare.
(2) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale emite, în condiţiile legii, acte administrative privind încadrarea, numirea, modificarea sau încetarea raporturilor de muncă ori a raporturilor de serviciu ale personalului.
ART. 8
(1) În cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale se pot organiza şi pot funcţiona, în condiţiile legii, unităţi de management al proiectelor, denumite în continuare UMP, şi unităţi de implementare a proiectelor, denumite în continuare UIP, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul şi implementarea proiectelor finanţate din împrumuturi externe rambursabile sau din fonduri externe nerambursabile.
(2) Numărul de posturi şi regulamentul de organizare şi funcţionare ale unităţilor prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
(3) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale numeşte personalul unităţilor prevăzute la alin. (1), în condiţiile legii, şi stabileşte competenţele conducătorilor UMP şi UIP.
(4) Finanţarea cheltuielilor de personal se face din bugetele proiectelor, prevăzute cu această destinaţie, precum şi din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, în condiţiile legii.
ART. 9
Pentru realizarea obiectivelor şi atribuţiilor sale generale şi specifice, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale poate colabora cu specialişti şi experţi, prin încheierea de contracte individuale de muncă pe perioadă determinată şi/sau cu timp parţial sau, după caz, prin încheierea de contracte de prestări servicii, cu încadrarea în prevederile bugetare, în condiţiile legii.
ART. 10
(1) În cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale funcţionează Corpul ataşaţilor pentru muncă şi afaceri sociale, care asigură reprezentarea ministerului în cadrul misiunilor diplomatice ale României în străinătate.
(2) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, ca autoritate trimiţătoare, desemnează, cu avizul Ministerului Afacerilor Externe, prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, dintre specialiştii din aparatul propriu sau ai entităţilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea sa ori subordonate acestora, reprezentanţi cu atribuţii specifice, denumiţi în continuare ataşaţi pentru muncă şi afaceri sociale, în cadrul misiunilor diplomatice ale României în străinătate.
(3) Personalul desemnat potrivit alin. (2) are următoarele atribuţii:
a) susţinerea şi protejarea intereselor lucrătorilor români în străinătate;
b) informarea şi conştientizarea asupra mobilităţii lucrătorilor în cadrul Uniunii Europene şi plasării forţei de muncă;
c) informarea şi conştientizarea lucrătorilor asupra riscurilor muncii ilegale;
d) derularea de activităţi specifice referitoare la coordonarea sistemului de securitate socială;
e) alte activităţi specifice şi conexe stabilite de conducerea ministerului.
(4) Personalul prevăzut la alin. (2) este supus autorităţii şefului misiunii diplomatice în care îşi desfăşoară activitatea şi acţionează sub îndrumarea acestuia pentru îndeplinirea atribuţiilor aferente domeniilor specifice de activitate stabilite de autoritatea trimiţătoare.
(5) Personalul prevăzut la alin. (2) îşi desfăşoară activitatea pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea prelungirii acestei perioade cu până la 12 luni.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), activitatea ataşaţilor pentru muncă şi afaceri sociale din cadrul misiunilor diplomatice ale României care încetează în perioada în care este instituită starea de urgenţă sau de alertă pe teritoriul României se poate prelungi pe perioada stării de urgenţă sau de alertă, după caz, precum şi pentru o perioadă de cel mult 60 de zile de la încetarea acesteia, prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
(7) Membrilor corpului ataşaţilor pentru muncă şi afaceri sociale le sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare privind personalul trimis în misiune permanentă în străinătate. Pentru intervalul cuprins între plecarea în misiune şi până la întoarcerea din misiune în ţară, aceştia îşi păstrează, fără să exercite, raporturile de serviciu sau contractuale, după caz, în condiţiile legislaţiei româneşti în vigoare.
(8) Cheltuielile aferente funcţionării Corpului ataşaţilor pentru muncă şi afaceri sociale se asigură din bugetul aprobat Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale.
ART. 11
(1) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale are în subordine, în coordonare sau sub autoritatea sa entităţile prevăzute în anexa nr. 2.
(2) Structura organizatorică, repartizarea numărului maxim de posturi, statele de funcţii şi regulamentele de organizare şi funcţionare-cadru pentru entităţile care funcţionează în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, prevăzute în anexa nr. 2 pct. I, se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, la propunerea conducătorilor acestora, cu excepţia cazurilor când acestea sunt altfel reglementate prin acte proprii de organizare şi funcţionare.
(3) Conducătorii entităţilor prevăzute în anexa nr. 2 sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, respectiv prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, în condiţiile legii.
ART. 12
Pentru sprijinirea realizării activităţilor ministerului sau pentru elaborarea/derularea unor programe ori proiecte specifice, ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, prin ordin, poate numi consilieri onorifici şi poate constitui, pe perioade determinate, consilii consultative sau grupuri de lucru formate din specialişti şi experţi.
ART. 13
Pentru coordonarea, monitorizarea, inspecţia sau controlul unor activităţi specifice mai multor entităţi dintre cele prevăzute în anexa nr. 2, ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale poate aproba prin ordin măsuri specifice vizând alocarea unor resurse umane, financiare, patrimoniale şi informaţionale.
SECŢIUNEA a 3-a
Conducerea ministerului
ART. 14
(1) Conducerea ministerului se asigură de către ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
(2) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale reprezintă ministerul în justiţie, în raporturile cu ministerele, cu alte autorităţi publice şi organizaţii interne şi internaţionale, precum şi cu persoane fizice şi juridice române şi străine.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale, ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale emite ordine şi instrucţiuni.
(4) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale este ordonator principal de credite şi îndeplineşte atribuţiile principale prevăzute la art. 56 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 15
(1) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 4 secretari de stat, 1 subsecretar de stat, de secretarul general şi de 2 secretari generali adjuncţi.
(2) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale poate delega şi stabili atribuţii, în condiţiile legii, secretarilor de stat, subsecretarului de stat, secretarului general, secretarilor generali adjuncţi şi, după caz, altor persoane din aparatul propriu al ministerului şi/sau entităţilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea acestuia.
ART. 16
(1) Pe lângă ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale funcţionează, ca organ consultativ, Colegiul ministerului.
(2) Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale Colegiului ministerului se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
ART. 17
(1) Secretarul general al Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale îndeplineşte atribuţiile şi responsabilităţile prevăzute la art. 61 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele delegate sau stabilite prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
(2) Secretarii generali adjuncţi ai Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale îndeplinesc atribuţiile stabilite de ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, conform prevederilor art. 61 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele delegate prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
(3) Conducătorii entităţilor aflate în subordinea, în coordonarea sau sub autoritatea ministerului exercită atribuţiile prevăzute de lege, precum şi pe cele delegate prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
SECŢIUNEA a 4-a
Resurse financiare şi patrimoniale ale ministerului
ART. 18
(1) Activitatea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale este finanţată de la bugetul de stat.
(2) Activităţile entităţilor prevăzute în anexa nr. 2 sunt finanţate, după caz, de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, precum şi din venituri proprii.
(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale şi entităţile cuprinse în anexa nr. 2 pot beneficia de donaţii, legate şi sponsorizări, în condiţiile legii.
(4) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale este ordonator principal de credite pentru Consiliul Naţional al Organizaţiilor de Pensionari şi al Persoanelor Vârstnice, în condiţiile legii.
(5) Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale poate delega atribuţiile prevăzute de dispoziţiile legale în vigoare pentru ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor sociale de stat preşedintelui Casei Naţionale de Pensii Publice şi pentru ordonatorul principal de credite al bugetului asigurărilor pentru şomaj preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în condiţiile legii.
ART. 19
În condiţiile Legii nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale, poate aproba înfiinţarea, pe lângă acesta ori pe lângă entităţile prevăzute în anexa nr. 2, de activităţi finanţate integral din venituri proprii.
ART. 20
(1) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale exercită dreptul de proprietate publică/ privată a statului, în condiţiile legii, asupra imobilelor aflate în administrarea sa.
(2) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale poate propune darea în administrare, concesionarea sau închirierea bunurilor imobile proprietate publică a statului, pe care le administrează în condiţiile legii, precum şi darea în administrare, concesionarea, închirierea, darea în folosinţă gratuită ori vânzarea, în condiţiile legii, pentru bunurile imobile aparţinând domeniului privat al statului pe care le administrează.
(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale poate propune trecerea unor bunuri proprietate publică/privată a statului către minister ori către alţi titulari de drept public care administrează domeniul public sau privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale, după caz.
(4) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale întocmeşte şi modifică, potrivit prevederilor legale în vigoare, inventarul bunurilor din domeniul public şi privat al statului atât pentru bunurile aflate în administrarea sa, cât şi pentru bunurile aflate în administrarea entităţilor din subordine, coordonare sau sub autoritate, iniţiind, în condiţiile legii, hotărâri ale Guvernului.
ART. 21
(1) Pentru realizarea obiectivelor de investiţii, în cadrul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale funcţionează Comisia tehnico-economică.
(2) Componenţa şi regulamentul de funcţionare ale Comisiei tehnico-economice prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale.
ART. 22
(1) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale poate închiria sau utiliza spaţii pentru necesităţi proprii, în condiţiile legii, cu încadrarea în prevederile bugetare.
(2) Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale pot sprijini, prin asigurarea temporară a spaţiilor corespunzătoare, desfăşurarea activităţii Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale şi a entităţilor aflate în subordinea, coordonarea sau sub autoritatea acestuia.
ART. 23
Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale utilizează pentru activităţi specifice, potrivit art. 5 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autorităţile administraţiei publice şi instituţiile publice, aprobată cu modificări prin Legea nr. 247/2002, cu modificările şi completările ulterioare, un număr de 12 autoturisme.
CAP. II
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 24
Încadrarea în numărul maxim de posturi şi în noua structură organizatorică se face în termenele şi cu procedura aplicabilă fiecărei categorii de personal, prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale, în termen de minimum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
ART. 25
Hotărârea Guvernului nr. 22/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Familiei, Tineretului şi Egalităţii de Şanse, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 17 din 6 ianuarie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi Hotărârea Guvernului nr. 23/2022 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 19 din 6 ianuarie 2022, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.
ART. 26
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul finanţelor,
Tánczos Barna
p. Ministrul muncii, familiei, tineretului şi solidarităţii sociale,
Cristian-Vasile Bitea,
secretar general
Bucureşti, 31 ianuarie 2025.
Nr. 29.
ANEXA 1
*1) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.
ORGANIGRAMA
Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale
(a se vedea imaginea asociată)
ANEXA 2
ENTITĂŢI
care funcţionează în subordinea, în coordonarea sau sub
autoritatea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale
I. Entităţi care funcţionează în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale:
1. Inspecţia Muncii;
2. Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială;
3. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi;
4. Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului şi Adopţie;
5. direcţiile judeţene pentru familie şi tineret, respectiv Direcţia pentru Familie şi Tineret a Municipiului Bucureşti;
6. casele de cultură studenţeşti;
7. Complexul Cultural Sportiv Studenţesc „Tei“ din Bucureşti.
II. Entităţi care funcţionează în coordonarea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale:
1. Institutul Naţional de Cercetare Ştiinţifică în Domeniul Muncii şi Protecţiei Sociale - I.N.C.S.M.P.S.
III. Entităţi care funcţionează sub autoritatea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului şi Solidarităţii Sociale:
1. Casa Naţională de Pensii Publice;
2. Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
3. Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. Bucureşti.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: