Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 267 din 24 aprilie 2019 privind înfiinţarea Sistemului naţional pentru raportarea politicilor şi măsurilor şi pentru raportarea prognozelor emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 354 din 8 mai 2019
Având în vedere prevederile art. 12 din Regulamentul (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind un mecanism de monitorizare şi de raportare a emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi de raportare, la nivel naţional şi al Uniunii, a altor informaţii relevante pentru schimbările climatice şi de abrogare a Deciziei nr. 280/2004/CE,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Se înfiinţează Sistemul naţional pentru raportarea politicilor şi măsurilor şi pentru raportarea prognozelor emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră, denumit în continuare SNPMPEGES, potrivit prevederilor capitolului 5 din Regulamentul (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind un mecanism de monitorizare şi de raportare a emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi de raportare, la nivel naţional şi al Uniunii, a altor informaţii relevante pentru schimbările climatice şi de abrogare a Deciziei nr. 280/2004/CE, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 525/2013.
(2) SNPMPEGES reglementează totalitatea aspectelor de natură legală, instituţională şi procedurală, în scopul elaborării raportului privind politicile şi măsurile, precum şi a raportului privind prognozele referitoare la emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră.
ART. 2
În înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) emisii şi reţineri de gaze cu efect de seră, denumite în continuare emisii de GES - emisiile şi reţinerile asociate gazelor prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 525/2013;
b) autoritatea competentă - autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, responsabilă pentru administrarea SNPMPEGES;
c) autorităţi şi instituţii publice responsabile - autorităţile şi instituţiile publice centrale şi locale sau aflate sub autoritatea, în coordonarea sau în subordinea autorităţilor publice centrale şi care deţin responsabilităţi potrivit prezentei hotărâri;
d) Raportul privind politicile şi măsurile referitoare la emisiile antropice de la surse şi la eliminarea de către absorbanţi a gazelor cu efect de seră, denumit în continuare RpPM - instrumentul de raportare a elementelor asociate politicilor şi măsurilor referitoare la emisiile antropice de la surse şi la eliminarea de către absorbanţi a gazelor cu efect de seră, întocmit potrivit prevederilor art. 13 din Regulamentul (UE) nr. 525/2013 şi ale art. 22 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 749/2014 al Comisiei din 30 iunie 2014 privind structura, formatul, procedurile de transmitere şi revizuirea informaţiilor raportate de statele membre în temeiul Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 749/2014;
e) Raportul privind prognozele referitoare la emisiile antropice de la surse şi la eliminarea de către absorbanţi a gazelor cu efect de seră, denumit în continuare RpP - instrumentul de raportare a prognozelor referitoare la emisiile antropice de la surse şi la eliminarea de către absorbanţi a gazelor cu efect de seră şi a elementelor asociate acestora, întocmit potrivit prevederilor art. 14 din Regulamentul (UE) nr. 525/2013 şi ale art. 23 din Regulamentul (UE) nr. 749/2014;
f) documentele relevante oficiale - legislaţia Uniunii Europene în vigoare cu privire la monitorizarea şi raportarea emisiilor de GES şi la raportarea, la nivel naţional şi al Uniunii Europene, a altor informaţii relevante pentru schimbările climatice, precum Regulamentul (UE) nr. 525/2013, Regulamentul (UE) nr. 749/2014, Decizia nr. 529/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind normele de contabilizare şi planurile de acţiune referitoare la emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care rezultă din activităţi legate de exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură, Liniile directoare ale Grupului interguvernamental de experţi în evoluţia climei, denumit în continuare IPCC 2006 privind elaborarea Inventarelor Naţionale ale Emisiilor de GES, Ghidul IPCC 2013 pentru raportarea suplimentară sub Protocolul de la Kyoto, denumit în continuare KP Supplement, şi Ghidul IPCC 2006 şi suplimentul pe zone umede din 2013, denumit în continuare Wetlands Supplement; deciziile privitoare la metodologiile şi formatele adoptate de Conferinţa părţilor sub Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice şi Protocolul de la Kyoto la Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, adoptat la 11 decembrie 1997, ratificat prin Legea nr. 3/2001, denumit în continuare Protocolul de la Kyoto, legate de raportarea politicilor şi măsurilor şi a prognozelor în rapoartele bienale şi în comunicările naţionale;
g) furnizor de date şi informaţii - instituţie publică care deţine date şi informaţii necesare raportării politicilor, măsurilor şi prognozelor emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră;
h) inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră, denumit în continuare INEGES - instrumentul de raportare a emisiilor antropice de gaze cu efect de seră estimate la nivel naţional, în conformitate cu prevederile Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, denumită în continuare UNFCCC, ale Protocolului de la Kyoto, ale deciziilor subsecvente asociate acestora, ale Hotărârii Guvernului nr. 1.570/2007 privind înfiinţarea Sistemului naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice din surse sau al reţinerilor prin sechestrare a tuturor gazelor cu efect de seră, reglementate prin Protocolul de la Kyoto, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Regulamentului (UE) nr. 525/2013 şi ale altor reglementări legale la nivel european utilizate în cadrul Sistemului naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice din surse sau al reţinerilor prin sechestrare a tuturor gazelor cu efect de seră;
i) caracterul complet al datelor şi informaţiilor - evaluarea politicilor şi măsurilor şi, respectiv, elaborarea prognozelor trebuie să acopere toate emisiile şi, respectiv, reţinerile, pentru toate categoriile specifice ţărilor incluse în anexa I la UNFCCC; caracterul complet al datelor şi informaţiilor se referă, de asemenea, la datele şi informaţiile asociate politicilor şi măsurilor şi, respectiv, la ipotezele socioeconomice considerate pentru toţi anii, toate categoriile IPCC, toate tipurile de GES şi toate scenariile de prognoză analizate;
j) asigurarea calităţii, denumită în continuare QA - activităţi derulate de experţi independenţi neimplicaţi în pregătirea raportului privind politicile şi măsurile, respectiv a raportului privind prognozele, care au ca obiectiv verificarea îndeplinirii obiectivelor de calitate, precum şi de a se asigura că rapoartele prezintă cele mai bune estimări referitoare la emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră, ţinând cont de disponibilitatea datelor şi de cunoştinţele din domeniul respectiv;
k) controlul calităţii, denumit în continuare QC - sistemul de activităţi tehnice de rutină pentru determinarea şi controlul calităţii, care includ metode generale de verificare a acurateţei colectării datelor, operaţii de agregare şi utilizare a procedurilor standardizate pentru estimarea emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră, arhivarea informaţiilor şi raportarea. Nivele mai înalte de abordare a activităţilor privind controlul calităţii includ revizuirea tehnică a datelor de activitate, a factorilor de emisie şi a metodelor de estimare;
l) planul privind controlul şi asigurarea calităţii raportului privind politicile şi măsurile, precum şi a raportului privind prognozele referitoare la emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră, denumit în continuare QA/QC - document intern necesar în organizarea, planificarea şi implementarea tuturor activităţilor QA/QC. Planul include activităţile QA/QC care vor fi implementate şi cuprinde un calendar al desfăşurării acestora de la stadiul iniţial de dezvoltare până la transmiterea oficială a raportului privind politicile şi măsurile şi, respectiv, a raportului privind prognozele;
m) evaluarea ex ante a politicilor şi măsurilor - o evaluare a efectelor preconizate pentru o politică sau măsură;
n) evaluarea ex post a politicilor şi măsurilor - o evaluare a efectelor rezultate în urma implementării unei politici sau măsuri;
o) sectoare - sectoarele definite în anexa XI la Regulamentul (UE) nr. 749/2014, respectiv: furnizarea de energie, consumul de energie, transporturile, procesele industriale, agricultura, exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură, gestionarea deşeurilor, domeniile transsectoriale.
CAP. II
Sistemul naţional pentru raportarea politicilor şi măsurilor şi pentru raportarea prognozelor emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră
ART. 3
(1) Sistemul naţional pentru raportarea politicilor şi măsurilor şi pentru raportarea prognozelor emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră (SNPMPEGES) se referă la colectarea, prelucrarea şi prezentarea corespunzătoare a datelor şi informaţiilor necesare elaborării RpPM şi a RpP. SNPMPEGES este astfel realizat şi administrat de către autoritatea competentă încât să asigure atât respectarea termenelor de raportare potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 525/2013, cât şi transparenţa, consecvenţa, comparabilitatea, caracterul complet şi acurateţea datelor şi informaţiilor raportate privind politicile şi măsurile, precum şi a celor privind prognozele referitoare la emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră şi a elementelor asociate acestora.
(2) Procedura specifică pentru elaborarea şi administrarea SNPMPEGES asigură calitatea rapoartelor naţionale RpPM şi a RpP prin parcurgerea a 3 etape, după cum urmează: planificare, pregătire şi management al activităţilor pentru realizarea acestora.
(3) Etapele prevăzute la alin. (2) includ următoarele activităţi distincte pentru RpPM şi, respectiv, pentru RpP:
a) pentru RpPM: colectarea de date şi informaţii privind politicile şi măsurile sau grupurile de politici şi măsuri, selectarea corespunzătoare a indicatorilor utilizaţi pentru estimarea reducerilor şi a creşterilor de emisii asociate politicilor şi măsurilor sau grupurilor de politici şi măsuri, selectarea corespunzătoare a metodelor de estimare a reducerilor şi a creşterilor de emisii de GES, inclusiv metodologia utilizată pentru estimarea acestora; evaluarea costurilor şi beneficiilor asociate politicilor şi/sau măsurilor, inclusiv metodologia utilizată pentru estimarea acestora, activităţi pentru asigurarea şi controlul calităţii, precum şi parcurgerea unor proceduri pentru verificarea datelor incluse în RpPM;
b) pentru RpP: selectarea corespunzătoare a indicatorilor macroeconomici utilizaţi pentru elaborarea prognozelor, selectarea corespunzătoare a ipotezelor şi parametrilor utilizaţi în realizarea prognozelor; selectarea corespunzătoare a metodologiilor şi modelelor utilizate la nivel sectorial pentru elaborarea prognozelor, inclusiv descrierea acestora, prezentarea rezultatelor prognozelor elaborate, realizarea analizei de sensibilitate atât pentru totalul emisiilor de gaze cu efect de seră raportate, cât şi separat pentru emisiile de gaze cu efect de seră reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările şi completările ulterioare (ETS), pentru emisiile reglementate de Decizia nr. 406/2009/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 aprilie 2009 privind efortul statelor membre de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră astfel încât să respecte angajamentele Comunităţii de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră până în anul 2020 (non-ETS) şi pentru emisiile şi/sau reţinerile totale din exploatarea terenurilor, schimbarea folosinţei terenurilor şi silvicultură, alături de furnizarea unei explicaţii succinte privind parametrii care au variat şi modul în care au variat, activităţi pentru asigurarea şi controlul calităţii prognozelor elaborate, precum şi parcurgerea unor proceduri pentru verificarea datelor incluse în RpP.
(4) SNPMPEGES este astfel realizat şi administrat încât să asigure respectarea prevederilor şi obligaţiilor asumate prin documentele relevante oficiale.
(5) SNPMPEGES este astfel realizat încât să permită completarea în mod consecvent a:
a) formatelor tabelare din anexa XI la Regulamentul (UE) nr. 749/2014, care includ informaţii la nivel sectorial cu privire la politici, măsuri, grupuri de măsuri; evaluările ex ante şi ex post ale efectelor acestora şi, respectiv, costurile şi beneficiile preconizate sau realizate;
b) formatelor tabelare din anexa XII la Regulamentul (UE) nr. 749/2014, care includ prognozele de emisii pe tipuri de GES şi pe categorii INEGES, indicatori pentru monitorizarea şi evaluarea progreselor prevăzute ale politicilor şi măsurilor, parametrii de prognoză utilizaţi, precum şi descrierea modelelor de prognoză utilizate;
c) formatelor de raportare pentru politici, măsuri şi prognoze sub UNFCCC şi Protocolul de la Kyoto: raportul bienal şi comunicarea naţională, în conformitate cu art. 12 şi 18 din Regulamentul (UE) nr. 525/2013.
CAP. III
Elaborarea Raportului privind politicile şi măsurile referitoare la emisiile antropice de la surse şi la eliminarea de către absorbanţi a gazelor cu efect de seră (RpPM)
ART. 4
Autoritatea competentă este responsabilă cu elaborarea RpPM şi transmiterea oficială a acestuia potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 525/2013 şi ale Regulamentului (UE) nr. 749/2014.
ART. 5
(1) Autorităţile administraţiei publice centrale şi instituţiile publice responsabile cu furnizarea către autoritatea competentă a datelor şi informaţiilor necesare pentru elaborarea RpPM sunt următoarele:
a) autoritatea publică centrală în domeniul economiei;
b) autoritatea publică centrală în domeniul energiei;
c) autoritatea publică centrală în domeniul transporturilor;
d) autoritatea publică centrală în domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale;
e) autoritatea publică centrală în domeniul sănătăţii;
f) autoritatea publică centrală în domeniul cercetării şi inovării;
g) autoritatea publică centrală în domeniul apelor şi pădurilor;
h) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului;
i) Administraţia Naţională de Meteorologie;
j) autorităţi ale administraţiei publice locale şi instituţii publice, institute de cercetare şi dezvoltare, precum şi alte organisme publice aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea autorităţilor prevăzute la lit. a)-i);
k) alte autorităţi, instituţii, institute sau organisme publice, după caz, identificate de către autoritatea competentă.
(2) Datele şi informaţiile transmise de către autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la alin. (1) sunt asociate politicilor şi măsurilor sau grupurilor de politici şi măsuri, prezentate sectorial şi organizate pe tipuri de gaze sau grupuri de gaze, potrivit anexei IX la Regulamentul (UE) nr. 749/2014, şi includ:
a) obiectivul politicii sau al măsurii şi o scurtă descriere a acesteia;
b) tipul de instrument de politică;
c) situaţia punerii în aplicare a politicii sau a măsurii sau a grupului de politici şi măsuri;
d) indicatori pentru monitorizarea şi evaluarea progreselor în timp ale politicilor şi măsurilor şi grupurilor de politici şi măsuri, atunci când se utilizează;
e) estimările cantitative ex ante şi ex post ale efectelor individuale ale politicilor şi măsurilor şi grupurilor de politici şi măsuri asupra emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră, atunci când sunt disponibile;
f) estimări, după caz, ale costurilor şi beneficiilor pentru politicile şi măsurile implementate, atunci când sunt disponibile;
g) toate referinţele la evaluări şi la rapoarte tehnice aferente evaluărilor costurilor şi efectelor politicilor şi măsurilor naţionale, atunci când sunt disponibile.
(3) Autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la alin. (1) furnizează datele şi informaţiile prevăzute la alin. (2) la termenele stabilite în cuprinsul prezentei hotărâri, precum şi la cererea autorităţii competente, care sunt utilizate de către autoritatea competentă pentru elaborarea RpPM.
(4) Autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la alin. (1) ca furnizori de date şi/sau informaţii relevante pentru elaborarea RpPM au obligaţia să furnizeze date şi/sau informaţii specifice RpPM, potrivit solicitărilor autorităţii competente.
(5) Raportarea datelor şi informaţiilor prevăzute la alin. (2) se realizează prin utilizarea formatelor tabelare din anexa XI la Regulamentul (UE) nr. 749/2014 furnizate de autoritatea competentă.
(6) Autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la alin. (1) sunt obligate să asigure consecvenţa datelor şi informaţiilor furnizate în temeiul alin. (2).
(7) Transmiterea către autoritatea competentă a datelor şi informaţiilor aferente anului anterior solicitării se face până la data de 1 august a fiecărui an.
ART. 6
Pentru asigurarea acurateţei, consecvenţei şi a caracterului complet al datelor şi informaţiilor raportate, în măsura în care este necesar, aspectele tehnice specifice politicilor şi măsurilor transsectoriale se analizează în cadrul grupurilor tehnice organizate în cadrul Comisiei Naţionale privind Schimbările Climatice, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.026/2014 pentru reorganizarea Comisiei Naţionale privind Schimbările Climatice, întrunită la solicitarea autorităţii competente.
ART. 7
(1) Autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la art. 5 alin. (1) furnizează date şi informaţii autorităţii competente, care asigură monitorizarea politicilor şi măsurilor sau grupurilor de politici şi măsuri, inclusiv evaluarea progreselor în timp, evaluarea efectelor acestor politici şi măsuri sau grupuri de politici şi măsuri asupra emisiilor şi reţinerilor de gaze cu efect de seră, precum şi estimarea costurilor şi beneficiilor realizate şi a celor preconizate pentru politici şi măsuri.
(2) Furnizarea datelor şi informaţiilor prevăzute la alin. (1) se stabileşte şi se aprobă ulterior prin act administrativ al conducătorului autorităţii competente, respectiv al conducătorului fiecărei autorităţi şi instituţii publice prevăzute la art. 5 alin. (1).
CAP. IV
Elaborarea Raportului privind prognozele referitoare la emisiile antropice de la surse şi la eliminarea de către absorbanţi a gazelor cu efect de seră (RpP)
ART. 8
Autoritatea competentă este responsabilă cu elaborarea RpP şi transmiterea oficială a acestuia potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 525/2013 şi ale Regulamentului (UE) nr. 749/2014.
ART. 9
(1) În scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 8, autorităţile şi instituţiile publice responsabile cu furnizarea de date şi informaţii pentru elaborarea prognozelor transmit autorităţii competente datele şi informaţiile asociate parametrilor de prognoză specifici domeniului de competenţă, după cum urmează:
a) Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză asigură furnizarea parametrilor generali de prognoză, precum populaţie, produs intern brut, valoare adăugată brută totală a industriei, cursuri de schimb euro, conform „Proiecţiei principalilor indicatori macroeconomici - Prognoza de primăvară“, parametri energetici, precum consumul intern brut, producţia brută de energie electrică, total importuri nete de energie electrică, consum brut final de energie, consum net final de energie şi parametri de transport, precum numărul de călători per kilometru, tone de mărfuri transportate per kilometru, cerere finală de energie pentru transportul rutier;
b) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului asigură furnizarea datelor aferente INEGES;
c) Administraţia Naţională de Meteorologie asigură furnizarea următoarelor date: parametri energetici, precum numărul de grade-zile încălzire, numărul de grade-zile răcire;
d) autoritatea publică centrală în domeniul agriculturii şi dezvoltării rurale împreună cu instituţiile subordonate şi institutele de cercetare în domeniu asigură furnizarea următoarelor date: cantitatea de azot provenită din îngrăşăminte sintetice administrată, cantitatea de azot rezultată din aplicarea îngrăşămintelor organice, azotul fixat prin culturi fixatoare de azot, azotul din reziduurile de culturi agricole care rămân în sol, suprafaţa de soluri organice cultivate;
e) autoritatea competentă împreună cu Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului asigură furnizarea următoarelor date: parametrii de prognoză pentru deşeuri, precum generarea de deşeuri municipale solide, deşeuri municipale solide care ajung în depozitele de deşeuri şi procentul de CH_4 recuperat din cantitatea totală de CH_4 generată de depozitele de deşeuri;
f) autoritatea publică centrală în domeniul apelor şi pădurilor împreună cu Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea“ asigură furnizarea datelor privind indicatorii de caracterizare a pădurilor, precum suprafaţa pădurilor, suprafaţa împăduririlor, suprafaţa despăduririlor, volumul de lemn pe picior şi volumul mediu de lemn la hectar, creşterea pădurii şi creşterea medie anuală la hectar, volumul de lemn recoltat anual, precum şi alte elemente necesare furnizate de Inventarul forestier naţional.
(2) Furnizorii de date şi informaţii prevăzuţi la alin. (1) asigură completarea formatului tabelar (tabelul nr. 3) din anexa XII la Regulamentul (UE) nr. 749/2014.
(3) Autoritatea competentă poate solicita, dacă este necesar, date şi informaţii suplimentare celor prevăzute la alin. (1).
(4) Furnizorii de date şi informaţii prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia de a asigura consecvenţa din punct de vedere temporal a parametrilor şi/sau a valorilor furnizate asociate acestora cu alţi parametri relevanţi şi cu politicile publice în domeniu.
(5) Furnizorii de date şi informaţii prevăzute la alin. (1) comunică autorităţii competente orice modificare semnificativă produsă după data de 1 august, pentru a fi avută în vedere la finalizarea RpP.
ART. 10
(1) Autoritatea competentă elaborează prognozele de emisii de GES şi asigură:
a) caracterul complet al datelor şi informaţiilor referitoare la prognoze, care trebuie să includă toate emisiile şi reţinerile de gaze cu efect de seră pentru toţi anii, toate GES şi toate scenariile de prognoză, elemente specificate în documentele oficiale relevante;
b) selectarea corespunzătoare a ipotezelor şi parametrilor utilizaţi în realizarea prognozelor;
c) selectarea corespunzătoare a metodologiilor şi modelelor utilizate la nivel sectorial pentru elaborarea prognozelor, inclusiv descrierea acestora;
d) selectarea valorilor armonizate pentru parametrii-cheie stabiliţi la nivel supranaţional, recomandate de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză astfel încât aceştia să reflecte circumstanţele naţionale;
e) realizarea prognozelor pentru emisiile de gaze cu efect de seră reglementate de schema de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (ETS), pentru emisiile reglementate de non-ETS - sectoarele aferente categoriilor de activităţi prevăzute în anexa nr. 1 la Legea nr. 14/2019 pentru stabilirea cadrului legal, instituţional şi procedural necesar aplicării Deciziei nr. 406/2009/CE privind partajarea efortului statelor membre de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră, astfel încât să respecte angajamentele Comunităţii prin limitarea creşterii emisiilor de gaze cu efect de seră până în anul 2020 şi pentru emisiile şi/sau reţinerile totale din exploatarea terenurilor, schimbarea folosinţei terenurilor şi silvicultură, ţinând cont de evoluţia istorică înregistrată, de efectul implementării politicilor şi măsurilor la nivel european şi internaţional şi de ipotezele luate în considerare;
f) furnizarea de explicaţii în cazul lipsei estimărilor emisiilor şi/sau reţinerilor de gaze cu efect de seră;
g) prezentarea informaţiilor referitoare la descrierea metodelor, a surselor de date, a ipotezelor şi modelelor matematice utilizate, astfel încât acestea să fie clare şi coerente;
h) prezentarea informaţiilor referitoare la analizele de sensibilitate, atât pentru totalul emisiilor de gaze cu efect de seră raportate, cât şi separat pentru emisiile de gaze cu efect de seră reglementate de ETS, pentru emisiile reglementate de non-ETS şi pentru emisiile totale din exploatarea terenurilor, schimbarea folosinţei terenurilor şi silvicultură, alături de o scurtă explicaţie privind parametrii care au variat şi modul în care au variat, astfel încât acestea să fie descrise clar şi complet;
i) activităţi pentru asigurarea şi controlul calităţii prognozelor elaborate, precum şi parcurgerea unor proceduri pentru verificarea datelor incluse în RpP.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), raportarea informaţiilor prevăzute la alin. (1) se realizează cu utilizarea formatelor tabelare (tabelul nr. 1, tabelul nr. 2 şi tabelul nr. 4) din anexa XII la Regulamentul (UE) nr. 749/2014.
CAP. V
Cerinţe generale de management al SNPMPEGES
ART. 11
(1) Autoritatea competentă asigură implementarea planului cu privire la asigurarea şi controlul calităţii RpPM şi RpP, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) parametrii generali de prognoză furnizaţi de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, informaţii pentru care asigurarea calităţii se realizează pe parcursul procesului bugetar şi în cadrul semestrului european.
ART. 12
Autoritatea competentă arhivează datele specifice SNPMPEGES şi asigură stocarea în condiţii de siguranţă a datelor aferente RpPM, respectiv a datelor aferente RpP.
ART. 13
(1) Autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la art. 5 şi 9 pot participa, la solicitarea autorităţii competente, în procesul de revizuire a RpPM, respectiv a RpP.
(2) Autoritatea competentă furnizează informaţii şi răspunsuri la observaţiile şi întrebările survenite în urma procesului de revizuire, în conformitate cu prevederile documentelor relevante oficiale, cu sprijinul autorităţilor şi instituţiilor publice responsabile prevăzute la art. 5, precum şi al furnizorilor de date şi informaţii prevăzuţi la art. 9.
(3) Autoritatea competentă analizează recomandările şi propunerile de modificări prezentate de echipele de experţi desemnaţi la nivel european şi, după caz, implementează recomandările şi propunerile în cadrul RpPM, respectiv în cadrul RpP.
ART. 14
(1) Autoritatea competentă prin SNPMPEGES are obligaţia să asigure capacitatea instituţională necesară îndeplinirii cerinţelor prezentei hotărâri.
(2) În scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 4, 8 şi 12, autoritatea competentă, autorităţile şi instituţiile publice responsabile prevăzute la art. 5, precum şi furnizorii de date şi informaţii prevăzuţi la art. 9 contractează servicii de consultanţă, dezvoltare de studii şi analize specifice, în limita sumelor alocate cu această destinaţie, după caz.
ART. 15
Prezenta hotărâre asigură implementarea prevederilor art. 12, 13, 14 şi 18 din Regulamentul (UE) nr. 525/2013, precum şi ale art. 20, 22 şi 23 din Regulamentul (UE) nr. 749/2014.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul mediului,
Graţiela Leocadia Gavrilescu
Ministrul economiei,
Niculae Bădălău
Ministrul apelor şi pădurilor,
Ioan Deneş
Ministrul energiei,
Anton Anton
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Petre Daea
p. Ministrul sănătăţii,
Cristian-Vasile Grasu,
secretar de stat
Ministrul transporturilor,
Alexandru-Răzvan Cuc
Ministrul educaţiei naţionale,
Ecaterina Andronescu
Ministrul cercetării şi inovării,
Nicolae Hurduc
Ministrul afacerilor externe,
Teodor-Viorel Meleşcanu
Ministrul delegat pentru afaceri europene,
George Ciamba
Bucureşti, 24 aprilie 2019.
Nr. 267.
ANEXA 1
PLAN
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: