Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Remorcher multifuncţional cu clasă de gheaţă, având zona de navigaţie 3 - căi navigabile interioare“, beneficiar Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 2 Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri europene nerambursabile, în cadrul Programului operaţional Infrastructura mare 2014-2020, şi alocaţii bugetare prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ART. 3 Ministerul Transporturilor şi Regia Autonomă „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi răspund de modul de utilizare a sumelor aprobate potrivit prevederilor prezentei hotărâri. PRIM-MINISTRU VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ Contrasemnează: Ministrul transporturilor, Lucian Şova Ministrul finanţelor publice, Eugen Orlando Teodorovici Bucureşti, 18 aprilie 2018. Nr. 235. ANEXA 1 NOTA DE FUNDAMENTARE privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Remorcher multifuncţional cu clasă de gheaţă, având zona de navigaţie 3 - căi navigabile interioare“ Administraţia Fluvială a Dunării de Jos R.A. Galaţi (Administraţia) funcţionează în baza Hotărârii Guvernului nr. 492/2003 privind organizarea şi funcţionarea Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, cu modificările ulterioare, ca regie autonomă şi îndeplineşte funcţia de autoritate de căi navigabile pe sectorul românesc al Dunării de la intrarea în ţară la km 1.075 până la ieşirea în Marea Neagră, pe braţul Sulina, în rada Sulina şi pe braţele navigabile ale Dunării. Conform regulamentului de organizare şi funcţionare a Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, anexă la hotărâre, Administraţia are ca obiect de activitate asigurarea şi menţinerea adâncimilor minime recomandate de Comisia Dunării ale şenalului navigabil, realizarea şi întreţinerea construcţiilor hidrotehnice pentru protecţia malurilor şi regularizări, asigurarea pilotajului navelor maritime care navighează pe Dunărea Maritimă de la Bara Sulina până la Brăila (km 175) şi îndeplinirea celorlalte sarcini asumate de statul român în baza Convenţiei despre regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948, şi a acordurilor bilaterale semnate cu Bulgaria şi Iugoslavia (actualmente Serbia). În conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.668/2012 privind organizarea intervenţiei împotriva gheţii pe Dunăre, pe Canalul Dunăre-Marea Neagră, pe Canalul Poarta Albă-Midia Năvodari şi în porturile de pe acestea, se constituie şi funcţionează Comandamentul de acţiune împotriva gheţii pe Dunăre, cu grupe operative de lucru, în porturile: Drobeta-Turnu Severin, Giurgiu, Călăraşi, Brăila, Galaţi, Tulcea şi Sulina. Activitatea Comandamentului de acţiune împotriva gheţii pe Dunăre este condusă de către directorul general al Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, în calitate de şef de comandament. Comandamentul de acţiune împotriva gheţii pe Dunăre foloseşte în activitatea de intervenţie împotriva gheţii navele aparţinând Regiei Autonome „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ Galaţi, instituţiilor publice sau companiilor naţionale aflate sub autoritatea ori în subordinea Ministerului Transporturilor, precum şi alte nave ale companiilor de navigaţie româneşti, în condiţiile legii. Temperaturile scăzute, înregistrate în perioada ianuarie-februarie 2017, debitul şi cotele apelor scăzute au condus la producerea fenomenului de gheaţă pe întreaga lungime a sectorului românesc al Dunării. Astfel, în data de 8 ianuarie 2017 s-a activat Comandamentul de acţiune împotriva gheţii pe Dunăre, decizia fiind notificată Ministerului Transporturilor- Direcţia transport naval prin Adresa „Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos“ - R.A. Galaţi nr. 780 din 9 ianuarie 2017. Apariţia fenomenului de gheaţă a făcut extrem de dificilă navigaţia, în condiţii de siguranţă, pe sectorul fluvial al Dunării, cuprins între km 175 şi km 1.075, mai ales în zona portului Călăraşi (km 375), unde podul de gheaţă format a condus la blocarea completă a navigaţiei. Aşa cum se precizează şi în apelul semnat de către operatorii economici a căror activitate are legătură cu transportul naval pe Dunăre, producerea de astfel de obstacole şi ruperea necontrolată a acestora pot conduce la inundaţii, deteriorarea construcţiilor hidrotehnice, avarierea sau scufundarea navelor prinse în gheaţă, fapt ce poate pune în pericol vieţile membrilor echipajelor şi integritatea mărfurilor aflate la bordul navelor. "Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ - R.A. Galaţi nu deţine în acest moment nave specializate cu caracteristici tehnice specific zonei 3 de navigaţie - căi navigabile interioare - care să poată naviga şi interveni în cazul apariţiei gheţii. În aceste condiţii, Administraţia s-a adresat în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 1.668/2012, către celelalte societăţi de navigaţie care îşi desfăşoară activitatea în portul Constanţa şi pe sectorul fluvial al Dunării. Răspunsul acestora a fost negativ, cauzat de faptul că nicio societate nu deţine nave specializate pentru a participa la acţiunile de intervenţie în gheaţă pe Dunărea fluvială. Inexistenţa unor mijloace de intervenţie adecvate (nave cu caracteristici specifice şi capacitate de spargere a gheţii) a condus la luarea deciziei de restricţionare a navigaţiei pe acest sector, începând cu data de 10 ianuarie 2017. Această decizie necesară în vederea eliminării circumstanţelor producerii unor evenimente de navigaţie cu consecinţe grave a cauzat pierderi comerciale importante operatorilor de transport fluvial, datorită prelungirii termenelor de livrare a mărfurilor şi a creşterii cheltuielilor raportate la tona de marfă transportată. Având în vedere viziunea strategică pentru căile navigabile interioare, prezentată în Master Planul General de Transport al României, ce presupune o reţea ce furnizează acces 24h/7 zile pentru toţi utilizatorii acestora, prin asigurarea unor condiţii optime ale şenalului navigabil şi eliminarea oricăror circumstanţe ce pot reduce capacitatea de navigare, considerăm că se impune dotarea „Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos“ - R.A. Galaţi cu două remorchere fluviale multifuncţionale cu clasă de gheaţă, necesare intervenţiei în cazul producerii fenomenelor de gheaţă. Prin achiziţia a două remorchere va creşte capacitatea de realizare a obiectului de activitate al „Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos“ R.A. Galaţi, privind asigurarea condiţiilor minime de navigaţie în conformitate cu recomandările Comisiei Dunării. Achiziţia a două remorchere moderne, cu structura, capacitatea maşinilor şi alte proprietăţi, astfel încât să fie capabile să navigheze în condiţii dificile de gheaţă cu o grosime cuprinsă între 30 şi 50 cm, fără asistenţa unui spărgător de gheaţă, vor da posibilitatea Administraţiei de a interveni cu promptitudine în punctele critice, în cazul producerii fenomenului de gheaţă, pentru asigurarea fluenţei navigaţiei pe sectorul fluvial al Dunării. Cele două remorchere vor patrula pe sectorul de Dunăre, cuprins între Brăila (km 175) şi km 1075 şi vor contribui la îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii traficului navelor fluviale, prin următoarele acţiuni: a) vor asigura curgerea sloiurilor, în scopul evitării formării podurilor de gheaţă, fenomen ce are consecinţe grave asupra navigaţiei şi poate conduce şi la deteriorarea construcţiilor hidrotehnice; b) se va crea posibilitatea intervenţiei pentru eliberarea navelor şi convoaielor prinse în gheaţă, în vederea evitării riscului de scufundare a acestora, fapt ce ar provoca pierderi de vieţi omeneşti, de mărfuri şi ar prezenta un real pericol de poluare a Dunării cu combustibilii sau încărcătura prezentă la bordul acestora; c) se va putea interveni pentru dezeşuarea navelor şi a convoaielor fluviale, se va putea participa la acţiuni de stins incendiul la bordul navelor şi a instalaţiilor de cheu. Prin Programul operaţional Infrastructură mare 2014-2020, Obiectivul specific 2.5 - Creşterea gradului de siguranţă şi securitate pe toate modurile de transport şi reducerea impactului asupra mediului, se urmăreşte creşterea calităţii serviciului oferit operatorilor de transport naval, prin realizarea de investiţii în şenalul navigabil al Dunării şi în modernizarea canalelor navigabile. Contribuţia preconizată a proiectului, privind dotarea „Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos“ R.A. Galaţi cu două remorchere multifuncţionale cu clasă de gheaţă, având zona de navigaţie 3 - căi navigabile interioare, la atingerea indicatorilor de rezultat în cadrul POIM 2.5, constă în creşterea volumului de mărfuri transportate pe căile navigabile, prin reducerea perioadelor în care şenalul navigabil este neutilizabil, datorită producerii fenomenului de îngheţ. Implementarea proiectului propus va contribui la îndeplinirea angajamentelor asumate de România în conformitate cu Tratatul de aderare (cu referire la sectorul transporturi), respectiv cu obiectivul tematic prevăzut de art. 9 pct. 7 „Promovarea sistemelor de transport sustenabile şi eliminarea blocajelor din cadrul infrastructurilor reţelelor majore“ din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 şi urmăreşte creşterea atractivităţii transportului naval prin îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie şi a mobilităţii, pe reţeaua TEN-T central şi creşterea calităţii serviciului oferit operatorilor de transport naval. De asemenea, dotarea cu cele două remorchere fluviale multifuncţionale cu clasă de gheaţă va conduce la: a) creşterea posibilităţii de a transporta cantităţi semnificative de mărfuri, prin utilizarea unui mod de transport sustenabil; b) creşterea siguranţei navigaţiei pe Dunăre; c) creşterea cotei de piaţă a transportului naval, pe teritoriul României; d) încurajarea utilizării transportului naval, acesta prezentând avantaje faţă de celelalte moduri de transport - asigură transportul unor cantităţi mari de marfă la un singur voiaj, este mult mai puţin poluant, costurile de transport pe apă sunt mai mici decât cele din transportul rutier şi feroviar. În conformitate cu Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 2.139/2004, remorcherele vor avea o durată normală de funcţionare de 24 de ani şi vor fi construite în concordanţă cu cele mai bune practici navale, utilizând materiale şi echipamente (motoare, propulsie, radionavigaţie) de ultimă generaţie şi de cea mai bună calitate, astfel încât vor îndeplini, în cel mai înalt grad, cerinţele de siguranţă, manevrabilitate, tracţiune, viteză, fiabilitate şi eficienţă. Acestea vor avea următoarele dimensiuni şi dotări: a) dimensiuni şi caracteristici principale ale navei: - lungime - aprox. 26-30 m; – lăţime - aprox. 8-10 m; – pescaj maxim - 2 m; b) performanţe minime: - tracţiune la cârlig: min. 14 Tf; – viteza la marş înainte va fi de minimum 10 noduri; – autonomie: minimum 1.500 km; – Structura, capacitatea maşinilor şi alte proprietăţi vor fi dimensionate astfel încât să fie capabile să navigheze în condiţii dificile de gheaţă cu o grosime cuprinsă între 30 şi 50 de cm, fără asistenţa unui spărgător de gheaţă. c) Instalaţia de remorcare va fi compusă dintr-un cârlig de remorcare cu capacitatea de minimum 14 Tf, având sistemul de declanşare ce poate fi acţionat local sau din timonerie. d) Propulsia va fi asigurată de motoare tip Diesel, cu o putere minimă de 1800 CP, ce trebuie să garanteze viteza şi capacitatea de tracţiune impusă. Acestea vor fi dotate cu sisteme de monitorizare a consumurilor de carburanţi, având afişaj în timonerie şi posibilitatea stocării datelor. Motoarele principale vor antrena sistemul de propulsie ce va fi prevăzut cu linii de axă, având elice cu pas fix, amplasate în duze. Sistemul de propulsie va fi prevăzut cu protecţii pentru gheaţă, în conformitate cu clasa de gheaţă. Navele vor fi dotate cu surse electrice (generatoare şi grupuri de baterii) în conformitate cu regulile şi bilanţul energetic. Remorcherele vor fi prevăzute cu un sistem extern de stingere a incendiilor cu o capacitate de minimum 300 mc/h apă. e) sisteme de punte: - Sistemul de ancorare va fi dimensionat conform regulilor pentru zona de navigaţie 3 - căi navigabile interioare. – Remorcherele vor fi dotate cu macara hidraulică, de tip knuckle boom, pentru manevra sarcinilor în condiţii de lucru portuare, amplasată pe puntea pupă şi având SWL (încărcare de lucru în condiţii de siguranţă) de minimum 0,5 tf la 7 m deschidere. Puntea principală va avea selatură şi va fi prevăzută cu întărituri, pentru a putea permite depozitarea de diferite materiale. Aceasta va fi vopsită cu un strat final de vopsea antiderapantă. f) Spaţiile de cazare vor fi amenajate astfel încât să asigure condiţii optime pentru un număr de minimum 8 membri de echipaj. Mobilierul şi inventarul cabinelor şi grupurilor sanitare vor fi conforme standardelor navale şi de bună calitate. Materialele utilizate vor fi de tip naval, ignifuge, netoxice. Întreaga suprastructură va fi asigurată de un sistem centralizat de aer condiţionat. Încălzirea încăperilor va fi cu aer cald, distribuit prin sistemul de aer condiţionat ce va asigura o temperatură de minimum 20 grade în cabine şi timonerie, respectiv 5 grade în sala maşini, în condiţii exterioare de –25 grade Celsius. g) Echipamentele de radionavigaţie vor fi amplasate în timonerie, integrate în pupitrul de navigaţie. Dotarea cu echipamente de radionavigaţie se va face în conformitate cu regulile Autorităţii Navale Române, corespunzătoare zonei de navigaţie, respectiv zona 3 - căi navigabile interioare. Pe nave se vor prevedea mijloace de salvare în conformitate cu cerinţele specifice tipului navei şi zonei de navigaţie. h) Corpul, maşinile şi echipamentele vor fi construite conform cerinţelor şi sub supravegherea Autorităţii Navale Române. Corpul navelor va fi protejat, la lovire laterală, cu un sistem de fendere, de dimensiuni corespunzătoare. i) cerinţe cu caracter general: - Navele vor îndeplini normele în vigoare de zgomot şi poluare specifice zonei de navigaţie 3 - căi navigabile interioare. – Materialele utilizate pentru izolaţii, vopsitorie etc. vor fi nontoxice şi conforme cu reglementările Autorităţii Navale Române. – vizibilitate foarte bună din timonerie; – manevrabilitate foarte bună; – nivel redus de zgomot şi vibraţii cu respectarea reglementărilor în vigoare; – accesibilitate pentru inspecţie şi mentenanţă a tuturor spaţiilor şi în jurul echipamentelor; – Toate echipamentele vor fi livrate de producători cu bună reputaţie şi sisteme de service bine organizate în zona de operare. INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI aferenţi proiectului de investiţii „Remorcher multifuncţional cu clasă de gheaţă, având zona de navigaţie 3 - căi navigabile interioare“ Titular: Ministerul Transporturilor Beneficiar: „Administraţia Fluvială a Dunării de Jos“ R.A. Galaţi Amplasament: Port de reşedinţă Galaţi Indicatori tehnico-economici:
┌──────────────────────────┬────┬──────┐
│- Valoarea totală a │ │ │
│investiţiei (inclusiv TVA)│mii │ │
│(în preţuri valabile în │lei │59.769│
│luna iunie 2017; 1 euro = │ │ │
│4,5660 lei) │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- Eşalonarea investiţiei │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- Anul I │mii │24.000│
│ │lei │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- Anul II │mii │35.769│
│ │lei │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- Capacităţi: │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- remorcher │ │ │
│multifuncţional cu clasă │buc.│2 │
│de gheaţă │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│Dimensiuni şi │ │ │
│caracteristici principale │ │ │
│ale navelor: │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- lungime - aprox. 26-30 │ │ │
│m; │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- lăţime - aprox. 8-10 m; │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- pescaj maxim - 2 m; │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- puterea minimă a │ │ │
│motoarelor de propulsie - │ │ │
│1 x 1800 C.P. │ │ │
├──────────────────────────┼────┼──────┤
│- Durata de realizare a │luni│18 │
│investiţiei │ │ │
└──────────────────────────┴────┴──────┘
Finanţarea investiţiei Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri europene nerambursabile în cadrul Programului operaţional Infrastructura mare 2014-2020 şi alocaţii bugetare, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.