Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 218H din 7 iunie 2024 privind interpretarea dispoziţiilor art. 18 alin. (4) şi art. 60 alin. (2) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 42 alin. (2) din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare
EMITENT: Biroul Electoral Central PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 535 din 7 iunie 2024
Având în vedere că prevederile art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru membrii din România în Parlamentul European din anul 2024 şi a alegerilor pentru autorităţile administraţiei publice locale din anul 2024, cu modificările ulterioare, nu tratează conduita de urmat în eventualitatea în care se constată că buletinele de vot distribuite la nivelul secţiilor de votare dintr-o unitate administrativ-teritorială sunt insuficiente faţă de numărul de alegători care se prezintă la urne şi fac dovada reşedinţei în respectiva unitate administrativ-teritorială fără să fi parcurs procedura prevăzută la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont că la alegerile autorităţilor administraţiei publice locale, conform prevederilor art. 3 alin. (3) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, „Dreptul de vot se exercită numai în comuna, oraşul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului în care alegătorul îşi are domiciliul sau reşedinţa, după caz.“,
văzând faptul că, potrivit art. 42 alin. (2) din Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, republicată, cu modificările ulterioare, respectiv art. 60 alin. (2) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, pentru modificarea Legii administraţiei publice locale nr. 215/2001, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, cu modificările şi completările ulterioare, buletinele de vot se tipăresc într-un număr egal cu alegătorii înscrişi în listele electorale cu un supliment de 10%, iar evidenţele pe baza cărora se stabileşte numărul de alegători înscrişi în listele electorale la alegerile autorităţilor administraţiei publice locale sunt listele electorale permanente şi listele electorale complementare, iar în cazul alegerii membrilor din România în Parlamentul European listele electorale permanente şi listele electorale speciale,
luând în considerare faptul că, potrivit art. 108 lit. w) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, constituie contravenţie tipărirea fără drept de buletine de vot, cu excepţia specimenului anulat pus la dispoziţia competitorilor electorali,
constatând omisiunea legiuitorului de a explicita toate ipotezele care decurg în urma stabilirii derogării de la prevederile art. 18 alin. (4^1) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, prin dispoziţiile art. 14 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 21/2024, cu modificările ulterioare,
având în vedere necesitatea identificării unei proceduri de urmat în ipoteza în care se constată că buletinele de vot distribuite la nivelul secţiilor de votare dintr-o unitate administrativ-teritorială sunt insuficiente faţă de numărul de alegători care fac
dovada reşedinţei în respectiva unitate administrativ-teritorială fără să fi parcurs procedura prevăzută la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, astfel încât toţi alegătorii cu drept de vot care se prezintă la urne să îşi exercite acest drept,
în temeiul art. 25 alin. (1) lit. a), alin. (2) şi (5) din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, precum şi al art. 39 alin. (1) lit. c), alin. (4) şi (5) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare,
Biroul Electoral Central hotărăşte:
ART. 1
(1) În eventualitatea în care, cel mai târziu la data de 7 iunie 2024, ora 23.59, prefectul sesizează în scris Ministerul Afacerilor Interne cu privire la situaţiile în care într-o unitate administrativ-teritorială se constată un număr ridicat de cetăţeni care şi-au stabilit reşedinţa anterior datei de 11 aprilie 2024, fără să fi parcurs procedura prevăzută la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Afacerilor Interne solicită de îndată Autorităţii Electorale Permanente tipărirea unui număr suplimentar de buletine de vot aferente ambelor tipuri de scrutin.
(2) În ipoteza de la alin. (1), Autoritatea Electorală Permanentă comandă tipărirea numărului suplimentar de buletine de vot indicat de Ministerul Afacerilor Interne, urmând ca acestea să fie tipărite, de îndată, de Regia Autonomă „Monitorul Oficial“, cu respectarea limitei prevăzute la art. 60 alin. (2) din Legea nr. 115/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 42 alin. (2) din Legea nr. 33/2007, republicată, cu modificările ulterioare, calculată în raport cu suma cetăţenilor cu drept de vot care au domiciliul în unitatea administrativ-teritorială şi cetăţenii care au reşedinţa stabilită în respectiva unitate administrativ-teritorială stabilită anterior datei de 11 aprilie 2024.
(3) Operaţiunea de tipărire prevăzută la alin. (2) se realizează sub paza structurilor Ministerului Afacerilor Interne şi în prezenţa unui reprezentant al Autorităţii Electorale Permanente.
(4) Buletinele de vot tipărite în condiţiile alin. (1)-(3) se transportă de îndată, de către instituţiile prefectului, sub paza Ministerului Afacerilor Interne, birourilor electorale de circumscripţie comunală, orăşenească, municipală sau de sector al municipiului Bucureşti, după caz, care le distribuie birourilor electorale ale secţiilor de votare, proporţional cu numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale permanente.
(5) Ministerul Afacerilor Interne şi prefecţii asigură mijloacele logistice necesare asigurării pazei şi transportului în contextul derulării operaţiunilor prevăzute la alin. (2)-(4).
ART. 2
(1) În eventualitatea în care, în ziua votării, buletinele de vot aferente unei secţii de votare din ţară se epuizează înainte de închiderea urnelor, necesarul suplimentar de buletine va fi asigurat, de îndată, prin redistribuire de la alte secţii de votare din cadrul aceleiaşi circumscripţii comunale, orăşeneşti, municipale sau de sector al municipiului Bucureşti, după caz, pe baza hotărârii biroului electoral de circumscripţie respectiv. Preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare notifică de îndată biroul electoral ierarhic superior cu privire la survenirea respectivelor situaţii. Birourile electorale de circumscripţie comunale, orăşeneşti, municipale sau de sector al municipiului Bucureşti vor transmite hotărârea emisă cu privire la redistribuirea buletinelor de vot, de îndată, în format electronic, pe e-mail, şi către biroul electoral judeţean sau al municipiului Bucureşti, după caz.
(2) În situaţia în care necesarul suplimentar de buletine de vot nu poate fi asigurat potrivit prevederilor alin. (1), biroul electoral de circumscripţie respectiv notifică, de îndată, în scris, Autoritatea Electorală Permanentă şi biroul electoral de circumscripţie judeţeană sau Biroul electoral de circumscripţie nr. 42 - municipiul Bucureşti, după caz, cu indicarea necesarului estimat de buletine de vot suplimentare, urmând ca acesta să fie asigurat, după cum urmează:
a) prin redistribuire de la secţiile de votare din alte circumscripţii electorale din acelaşi judeţ/municipiul Bucureşti, în cazul buletinelor de vot pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, consiliului judeţean/ Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi preşedintelui consiliului judeţean/primarului general al municipiului Bucureşti;
b) prin tipărirea unui număr suplimentar de buletine de vot, în cazul buletinelor de vot pentru alegerea primarului şi a consiliului local.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (2) lit. a), biroul electoral de circumscripţie judeţeană sau Biroul electoral de circumscripţie nr. 42 - municipiul Bucureşti stabilesc, de îndată, prin hotărâre, redistribuirea buletinelor de vot de la alte circumscripţii electorale din judeţ/municipiul Bucureşti la secţiile de votare din circumscripţia electorală prevăzută la alin. (1); operaţiunea de redistribuire se realizează în termen de o oră, cu sprijinul instituţiilor prefectului, sub paza personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne.
(4) În situaţia prevăzută la alin. (2) lit. b), Autoritatea Electorală Permanentă notifică, de îndată, Regia Autonomă „Monitorul Oficial“, precum şi prefectul în a cărui rază de competenţă teritorială intră respectiva circumscripţie electorală.
(5) În urma notificării prevăzute la alin. (4), Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, se deplasează de urgenţă la punctul de lucru al Regiei Autonome „Monitorul Oficial“ care va asigura tipărirea buletinelor de vot suplimentare în regim de urgenţă, cu respectarea necesarului estimat comunicat în condiţiile alin. (2), şi în prezenţa unui reprezentant al Autorităţii Electorale Permanente.
(6) Structurile Ministerului Afacerilor Interne, cu sprijinul instituţiilor prefectului, asigură transportul buletinelor de vot tipărite în condiţiile alin. (5), în regim de urgenţă, la birourile electorale ale secţiilor de votare din circumscripţia electorală prevăzută la alin. (1).
(7) Regia Autonomă „Monitorul Oficial“ va lua măsurile necesare pentru asigurarea permanenţei în ziua alegerilor la punctele de lucru ale acesteia.
(8) Operaţiunile specifice tipăririi şi distribuirii buletinelor de vot suplimentare se derulează în prezenţa personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne.
ART. 3
Autoritatea Electorală Permanentă transmite Biroului Electoral Central şi publică pe pagina de internet un comunicat de presă detaliind situaţia buletinelor de vot tipărite în condiţiile prezentei hotărâri.
ART. 4
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Biroului Electoral Central,
Vasile Bîcu
Bucureşti, 7 iunie 2024.
Nr. 218H.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: