Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 21 din 27 mai 2014  privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor: Libera circulaţie a cetăţenilor Uniunii Europene şi a familiilor acestora: cinci acţiuni pentru a produce rezultate notabile - COM(2013) 837    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 21 din 27 mai 2014 privind aprobarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor: Libera circulaţie a cetăţenilor Uniunii Europene şi a familiilor acestora: cinci acţiuni pentru a produce rezultate notabile - COM(2013) 837

EMITENT: CAMERA DEPUTAŢILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 393 din 28 mai 2014

    În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 40 din Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 11/2011 privind procedura de lucru şi mecanismul decizional pentru exercitarea controlului parlamentar asupra proiectelor de acte legislative ale Uniunii Europene, în temeiul prevederilor Tratatului de la Lisabona privind rolul parlamentelor naţionale,

    Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.

    ARTICOL UNIC
    Luând în considerare proiectul de opinie nr. 4c-19/132 adoptat de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 6 mai 2014,
    Camera Deputaţilor salută demersurile Comisiei Europene:
    - pentru implicarea activă, alături de statele membre, în rezolvarea problemelor complexe legate de respectarea dreptului fundamental la liberă circulaţie al oricărui cetăţean european, al dreptului său de a se stabili împreună cu familia într-un alt stat membru decât cel al cărui resortisant este;
    - pentru abordare integrată a liberei circulaţii a unei persoane însoţite de familie, în acest fel eliminându-se unul dintre motivele care duc la destrămarea acesteia;
    - pentru respectarea dreptului fundamental al cetăţenilor la libera circulaţie în UE, care să nu fie restricţionat de exacerbarea populismului şi a xenofobiei lansate prin declaraţiile publice ale unor autorităţi locale, nefondate pe date concrete, poziţiile adoptate împreună cu Consiliul, preşedinţia elenă şi marea majoritate a parlamentarilor europeni.
    Camera Deputaţilor sprijină această iniţiativă întrucât:
    - subliniază responsabilitatea comună a statelor membre şi a instituţiilor UE în ceea ce priveşte respectarea drepturilor cetăţenilor europeni de a locui şi a munci într-o altă ţară din UE;
    - clarifică drepturile cetăţenilor UE în ceea ce priveşte libera circulaţie şi accesul la prestaţiile sociale;
    - explică garanţiile menite să combată abuzurile, frauda şi erorile, descriind instrumentele de incluziune socială aflate la dispoziţia statelor membre şi a comunităţilor locale care se confruntă cu presiuni speciale provocate de afluxul cetăţenilor mobili ai UE.
    Camera Deputaţilor felicită Consiliul pentru replica la acuzaţiile privind abuzurile la libera circulaţie, precum şi Comisia pentru concluziile studiului său din care reiese că cetăţenii UE circulă în primul rând pentru a merge la muncă şi nu pentru a obţine beneficii sociale, că cetăţenii mobili au o contribuţie însemnată la activitatea economică în statul de reşedinţă, că abuzuri pot exista, dar că Uniunea dispune de un cadru juridic clar şi de pârghii ce permit statelor membre să facă faţă eventualelor abuzuri.
    Camera Deputaţilor constată că:
    - limitările Comisiei Europene au condus la o abordare improprie formulării de politici, pentru că ansamblul celor 5 acţiuni şi fiecare dintre aceste acţiuni în parte sunt de natura programelor şi nu a politicilor, de natură organizatorică şi nu strategică;
    - în comunicare nu sunt dezvoltate îndeajuns cauzele tensiunilor create de câteva state membre pe tema unui presupus abuz de beneficii sociale;
    - prin poziţiile sale ferme şi explicite în favoarea dreptului la libera circulaţie, Comisia şi-a îndeplinit rolul de gardian al tratatelor, dar nu a putut să invoce în acest demers şi nici în textul comunicării abaterile acelor state membre de la principiul solidarităţii şi de la acela al cooperării loiale.
    Camera Deputaţilor semnalează şi faptul că mulţi dintre cetăţenii mobili sunt tineri şi că orice limitare a libertăţilor lor ar reprezenta o contracarare de facto a măsurilor de mare intensitate ale Uniunii pentru asigurarea unui mediu social şi profesional corespunzător pentru tinerii cetăţeni europeni.
    Camera Deputaţilor consideră că:
    - în abordarea acestui subiect trebuie acordată mai multă atenţie diferenţei terminologice între "migraţie" şi "mobilitate"; în cazul cetăţenilor europeni discutăm despre mobilitatea acestora;
    - trebuie abordată detaliat şi problema mobilităţii selective a cetăţenilor europeni în UE şi îndeosebi a tratamentului diferit, discriminatoriu, exercitat de autorităţile locale din anumite regiuni, faţă de cetăţenii unora dintre statele membre, care sunt în egală măsură şi cetăţeni europeni;
    - acţiunea de sprijinire a statelor membre în lupta împotriva căsătoriilor de convenienţă este grevată de imposibilitatea de a provoca efecte "notabile", pentru că numărul de astfel de căsătorii este nesemnificativ;
    - acţiunea de sprijinire a autorităţilor în privinţa aplicării normelor UE privind coordonarea securităţii sociale este utilă, dar obiectivul elaborării unui ghid practic care să clarifice "criteriul reşedinţei obişnuite" ar trebui să fie realizat de serviciile Comisiei, fără să mai fie promovat printr-un document de consultare;
    - acţiunea de sprijin suplimentar pentru municipalităţile sau comunităţile ori unităţile administrative gazdă este binevenită şi justificată, în vederea îmbunătăţirii incluziunii sociale a cetăţenilor mobili şi a familiilor lor, prin alocarea a cel puţin 20% din Fondul social european, dar ar fi fost utile precizări asupra criteriilor de eligibilitate;
    - acţiunea de identificare a unor soluţii pentru nevoile autorităţilor locale prin promovarea schimbului de bune practici este utilă, dar se putea realiza prin decizii de natură administrativă ale instituţiilor Uniunii, fără consultarea politică a statelor membre pentru că prin această consultare criteriile "bunei practici" vor varia în funcţie de opţiuni politice interne ale statelor membre, ceea ce va produce "seturi de bune practici";
    - acţiunea de sprijinire a autorităţilor locale în ceea ce priveşte aplicarea pe teren a normelor UE privind libera circulaţie este utilă, dar ar trebui să fie realizată de serviciile Comisiei, fără să mai fie promovată printr-un document de consultare.
    Camera Deputaţilor semnalează că:
    - această comunicare nu examinează de fapt cauzele care au generat problemele apărute relativ recent în legătură cu libera circulaţie, mai precis abuzul de beneficii sociale; crede că una dintre cauze ar fi imposibil de analizat pentru că însuşi conceptul de liberă circulaţie a fost înscris în tratate în ideea că cetăţenii Uniunii vor dori să folosească dreptul de liberă circulaţie în beneficiu propriu, în termeni nediscriminatorii, ceea ce este perfect legitim; în continuare, crede că o altă cauză ar fi incomod de abordat pentru că este dificil să recunoşti că tendinţa reducerii decalajelor economice dintre statele membre este negativă şi că în realitate politicile de coeziune au efecte reduse, iar realizarea obiectivelor de convergenţă este caracterizată de o oarecare precaritate;
    - nu s-a elaborat îndeajuns subiectul privind procesul de depopulare şi sărăcire a regiunilor care sunt furnizoare de cetăţeni mobili şi care conduc la o adâncire a diferenţelor de resurse umane între statele UE, cu consecinţe transversale;
    - nu se cunosc efectele adverse ale mobilităţii pentru statele membre furnizoare de forţă de muncă înalt calificată şi remarcă absenţa unor măsuri compensatoare care afectează mediul de afaceri şi dezvoltarea economică din acele state;
    - nici în situaţia unei evoluţii favorabile, în care toate cele 5 acţiuni ar avea succes, problema nu ar fi rezolvată.
    Camera Deputaţilor propune Parlamentului European să cerceteze motivele restrângerii ariei de acţiune stabilite de Comisie, respectiv "clarificarea drepturilor şi a obligaţiilor cetăţenilor UE, precum şi a condiţiilor şi a limitelor impuse de legislaţia UE şi formularea unui răspuns la preocupările exprimate de unele state membre", şi să evalueze capacitatea celor 5 acţiuni de a asigura respectarea dreptului de liberă circulaţie.

    Această hotărâre a fost adoptată de către Camera Deputaţilor în şedinţa din 27 mai 2014, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                   PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
                        VALERIU-ŞTEFAN ZGONEA


    Bucureşti, 27 mai 2014.
    Nr. 21.
                           _________
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016