Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 21 din 2 aprilie 2024 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind mobilitatea competenţelor şi a talentelor - COM (2023) 715
EMITENT: Camera Deputaţilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 297 din 4 aprilie 2024
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 164-189 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/128, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 27 februarie 2024, Camera Deputaţilor:
1. susţine Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor privind mobilitatea competenţelor şi a talentelor;
2. subliniază necesitatea unei abordări pe termen lung, armonizate la nivelul Uniunii Europene, pentru a contracara procesele de depopulare şi de îmbătrânire demografică, regionale sau locale, precum şi tendinţele de pierdere a identităţii culturale;
3. subliniază necesitatea adaptării cât mai rapide şi cuprinzătoare a spaţiului european al educaţiei la cererea de competenţe, cu accent pe flexibilizarea programelor de pregătire şi concentrarea acestora pe formarea de abilităţi de învăţare individuală pe tot parcursul vieţii şi de recalificare pe termen scurt, astfel încât să fie pus în valoare capitalul uman european pe piaţa unică;
4. reaminteşte că învăţământul superior din Uniunea Europeană are menirea de a asigura resursele umane necesare inovării şi susţinerii progresului tehnic în toate domeniile, nu doar în cel digital, ceea ce presupune un efort continuu de extindere a cooperării dintre unităţile de învăţământ din diferite state membre pentru a se asigura o ofertă educativă flexibilă, corespunzătoare noilor cerinţe de competenţe;
5. recomandă instituirea unui mecanism de monitorizare armonizat la nivelul Uniunii Europene, pentru a evidenţia nivelul şi structura ofertei de competenţe, ca urmare a pregătirii profesionale formale şi nonformale, comparativ cu cererea şi exigenţele de piaţă, precum şi proporţia ocupării cu lucrători din afara Uniunii Europene;
6. recomandă discuţii periodice la nivelul Uniunii Europene cu partenerii sociali, cu întreprinderile mici şi mijlocii şi cu autorităţile locale asupra aspectelor referitoare la integrarea forţei de muncă provenite din migraţia legală din ţări terţe;
7. propune analizarea măsurilor necesare pentru o gestiune mai eficientă a informaţiilor privind competenţele, cu utilizarea tehnicilor informatice avansate;
8. recomandă instituirea cât mai rapidă a unui punct central de informare la nivelul Uniunii Europene cu privire la recunoaşterea calificărilor din ţări terţe.
9. propune înfiinţarea în mod gradual a unui portal unic pentru admiterea în învăţământul superior în toate statele membre, pornind de la condiţiile de eligibilitate;
10. recomandă elaborarea unor măsuri distincte pentru abordarea migraţiei competenţelor din domeniul cultural şi a talentelor artistice din afara Uniunii Europene;
11. recomandă elaborarea unui set de condiţii de calificare orizontale minimale, armonizate, specifice privind protecţia mediului şi ocrotirea biodiversităţii, în vederea acceptării competenţelor din afara Uniunii Europene;
12. propune iniţierea unui dialog permanent cu guverne, autorităţi locale, patronate, sindicate şi organizaţii ale societăţii civile din ţările de origine ale migraţiei forţei de muncă, în special din Africa, pentru a se asigura că politicile referitoare la migraţia legală a competenţelor în Uniunea Europeană nu vin în contradicţie cu politicile de sprijinire a dezvoltării acestor ţări;
13. recomandă includerea în noul pachet privind mobilitatea în scop educaţional a cetăţenilor angajaţi în diverse forme de pregătire profesională, în special vocaţională şi din industria creativă, ca parte a învăţării de-a lungul vieţii;
14. propune analizarea modului în care măsurile descrise contribuie la exploatarea potenţialului economiei vârstei a treia şi la obiectivele sociale reclamate de schimbările demografice;
15. consideră că se impune cu prioritate creşterea participării la învăţarea pe tot parcursul vieţii şi îmbunătăţirea relevanţei sistemelor de învăţământ şi formare profesională, pe măsură ce apar schimbări pe piaţa muncii şi în mediul antreprenorial;
16. recomandă creşterea ponderii verificării aptitudinilor prin activitate practică, faţă de cea a testării academice, mai ales acolo unde există diferenţe între sistemele de învăţământ din ţara de origine şi din ţara de destinaţie;
17. consideră că progresul tehnic, digitalizarea şi înverzirea economiei, creşterea ponderii energiei regenerabile, protecţia mediului şi ocrotirea biodiversităţii pe plan european vor solicita din ce în ce mai mult combinarea competenţelor, la care atât experienţa sectoarelor avansate şi creative ale economiei din Uniunea Europeană, cât şi cea a lucrătorilor din ţări terţe vor contribui la stimularea inovaţiei şi vor asigura creşterea calităţii vieţii.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 2 aprilie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VASILE-DANIEL SUCIU
Bucureşti, 2 aprilie 2024.
Nr. 21.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: