Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 195 din 7 martie 2024 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 210 din 13 martie 2024
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 875/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 15 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
În sensul prezentelor norme metodologice, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) programe finanţate din fonduri europene - programele finanţate din fondurile aferente instrumentului de asistenţă de preaderare, Facilitatea de tranziţie, programele finanţate din fondurile aferente politicii de coeziune, programe finanţate din fondurile aferente politicii de extindere şi politicii de vecinătate, programe finanţate din fondurile aferente domeniului afacerilor interne, programele finanţate din fondurile aferente politicii comune în domeniul pescuitului, programele de cooperare teritorială europeană, programele finanţate din fondurile aferente politicii agricole comune, Programul general Solidaritatea şi gestionarea fluxurilor migratorii, Rezerva de Ajustare la Brexit, alte programe finanţate din fonduri europene, precum şi programe finanţate de Comisia Europeană în sistem centralizat, de tipul Lifelong Learning, Marco Polo şi altele;
b) programe finanţate din fonduri de la donatori publici internaţionali - Mecanismul financiar al Spaţiului Economic European, Mecanismul financiar norvegian, Programul de cooperare româno-elveţian vizând reducerea disparităţilor economice şi sociale în cadrul Uniunii Europene extinse."
2. Articolul 4 se abrogă.
3. La articolul 5, alineatul (2) se abrogă.
4. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) În situaţia în care, după finalizarea proiectelor, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene sesizează că nu sunt respectate cerinţele de durabilitate/sustenabilitate prevăzute de reglementările aplicabile, aceste autorităţi aplică principiul proporţionalităţii prevăzut la art. 2 alin. (1) lit. n) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare ordonanţă, pe baza procedurilor proprii, în scopul stabilirii creanţelor bugetare."
5. La articolul 7, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 7
(1) În aplicarea prevederilor art. 8 alin. (1) şi (1^1) din ordonanţă, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia de a sesiza de îndată Parchetul European şi de a informa Departamentul pentru lupta antifraudă - DLAF sau de a sesiza de îndată DLAF şi organele de urmărire penală în situaţiile în care nu sunt îndeplinite condiţiile pentru sesizarea Parchetului European, în situaţiile în care, în urma verificărilor administrative, precum şi ca urmare a verificărilor la faţa locului, identifică indicii de fraudă, respectiv de a transmite toate informaţiile pe care le deţin."
6. Articolul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) În cazul în care constată abateri de la prevederile art. 13 alin. (2) şi ale art. 14 alin. (1) din ordonanţă referitoare la conflictul de interese, deciziile autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi ale structurilor de control cu privire la nivelul sancţiunii pe care o aplică trebuie luate, pentru fiecare caz în parte, ţinând cont de următoarele elemente:
a) caracterul intenţionat sau neintenţionat al abaterii, stabilit de instituţiile abilitate prin lege;
b) evaluarea prejudiciului creat de situaţia de conflict de interese, în sensul reanalizării deciziei de acceptare a cererii de finanţare sau de plată/rambursare care s-ar fi luat în cazul în care acest conflict de interese nu ar fi existat.
(2) În aplicarea prevederilor art. 11 alin. (6) din ordonanţă, persoanele obligate să depună o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că nu se află în niciuna dintre situaţiile prevăzute la art. 61 alin. (3) din Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2018 vor utiliza formatul standard prevăzut în anexa nr. 9."
7. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 9
(1) Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia completării unui formular, denumit suspiciune de neregulă/suspiciune de fraudă, pentru toate constatările cu implicaţii financiare şi pentru toate sesizările înregistrate în condiţiile art. 18 alin. (2) din ordonanţă, pentru care s-au putut identifica programul, schema de plată, operaţiunea şi/sau beneficiarul, care este transmis către structurile de control competente."
8. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) În vederea fundamentării procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare sau a clarificării unor aspecte referitoare la acesta/aceasta, structura de control sau, după caz, autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene poate utiliza rezultatele investigaţiilor altor instituţii/structuri abilitate prin lege care au identificat abateri privind aplicarea prevederilor legislaţiei naţionale, inclusiv în domeniul achiziţiilor publice, şi poate solicita acestora informaţiile suplimentare necesare şi, în plus, poate solicita puncte de vedere ori informaţii oricăror alte entităţi publice sau structuri de specialitate, în limita prevederilor legale aplicabile; termenul de finalizare a misiunilor de verificare poate fi prelungit cu durata necesară obţinerii acestor puncte de vedere/informaţii, dar cu respectarea prevederilor art. 21 alin. (24) din ordonanţă.
(2) Entităţile publice/Structurile de specialitate au obligaţia de a răspunde solicitărilor prevăzute la alin. (1), cu prioritate, în cadrul termenului stabilit de legislaţia aplicabilă acestora.
(3) În cazul în care pe parcursul activităţii de constatare a neregulii se identifică necesitatea extinderii verificărilor la aspecte care nu au fost avute în vedere la emiterea suspiciunii, se va întocmi o notă justificativă şi mandatul va fi modificat în mod corespunzător.
(4) Proiectul procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare se prezintă spre aprobare conducerii instituţiei publice în cadrul căreia funcţionează structura de control sau, după caz, conducerii autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene care l-a întocmit, însoţit de punctul de vedere exprimat de structura verificată, după caz.
(5) Înainte de aprobare, proiectul procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare se prezintă structurii verificate, acordându-se acesteia posibilitatea de a-şi exprima punctul de vedere. Atunci când este emis în format electronic, cu semnătură electronică calificată conform prevederilor legale în vigoare, acesta se comunică prin funcţionalităţile disponibile ale sistemului informatic sau prin alte funcţionalităţi disponibile la nivelul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, precum şi ale beneficiarilor.
(6) Termenul de 5 zile lucrătoare, în care structura verificată are dreptul să prezinte în scris structurii de control punctul său de vedere cu privire la constatările acesteia, se calculează de la data primei zile lucrătoare care urmează datei transmiterii prin sistemul informatic sau prin alte funcţionalităţi disponibile a acestor documente.
(7) Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare/Procesul-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate, ale căror modele sunt prevăzute în anexa nr. 4/ anexa nr. 5/anexa nr. 8, emis în format letric, se întocmeşte în 3 exemplare originale, dintre care unul pentru structura verificată, unul pentru organul emitent şi unul pentru organele de executare ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, dacă este cazul, cu excepţia cazurilor în care, în funcţie de procedurile interne ale autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control, poate fi întocmit în mai multe exemplare originale.
(8) Pentru documentele emise în format letric, procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare/procesul-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate se comunică debitorului, în următoarea ordine, prin:
a) scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
b) remitere;
c) afişaj public la sediul debitorului;
d) publicarea pe site-ul oficial sau la sediul autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene.
(9) Pentru documentele emise în format letric, data comunicării titlului de creanţă poate fi, după caz:
a) data înscrisă în confirmarea de primire a scrisorii recomandate şi a aplicării ştampilei pe mandatul poştal;
b) data semnăturii de primire sau, după caz, data înregistrării în evidenţele debitorului;
c) data afişării publice la sediul debitorului;
d) data publicării pe site-ul oficial sau la sediul autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene.
(10) În ipoteza descrisă la art. 34 alin. (3^1) din ordonanţă, data comunicării titlului de creanţă este prima zi lucrătoare care urmează datei transmiterii prin sistemul informatic a documentelor.
(11) În cazul în care se constată o neregulă determinată de necorelarea/neconcordanţa dintre normele metodologice de punere în aplicare a unei legi sau a unei ordonanţe de urgenţă cu prevederile legii sau ale ordonanţei de urgenţă sau dintre legislaţia naţională şi reglementările europene, în procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare se menţionează că sumele reprezentând creanţe bugetare se recuperează de autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene - în conturile programelor europene respective şi/sau în conturile de la bugetul de stat aferente acestora şi nu se completează rubrica «Debitor» - din:
a) sume alocate în bugetul ordonatorilor principali de credite în cadrul cărora funcţionează autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, conform prevederilor legale aplicabile, în cazul beneficiarilor, alţii decât cei prevăzuţi la art. 40 alin. (2) din ordonanţă;
b) conturile de venituri ale bugetelor în care a fost efectuată rambursarea cheltuielilor, pe baza referatului prevăzut la art. 21 alin. (2), în cazul beneficiarilor prevăzuţi la art. 40 alin. (2) din ordonanţă."
9. La articolul 11, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 11
(1) În situaţiile în care structurile de control prevăzute la art. 20 din ordonanţă identifică nereguli care prezintă indicii privind o posibilă fraudă, acestea au obligaţia de a sesiza de îndată Parchetul European cu informarea Departamentului pentru luptă antifraudă sau, după caz, Departamentul pentru lupta antifraudă şi organele de urmărire penală, conform prevederilor art. 8 alin. (1) şi (1^1) din ordonanţă, şi de a transmite acestora toate informaţiile pe care le deţin.
(2) Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia informării autorităţilor de certificare/ organismului care îndeplineşte funcţia contabilă, prin intermediul formularului «Suspiciune de neregulă/Suspiciune de fraudă» prevăzut la art. 9 alin. (1), în legătură cu toate cazurile în care au sesizat Parchetul European şi/sau Departamentul pentru lupta antifraudă şi organele de urmărire penală."
10. Articolul 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 14
(1) Actele şi/sau faptele necunoscute la data efectuării verificărilor, prevăzute la art. 31 alin. (1) din ordonanţă, sunt cuprinse, fără a se limita la acestea: în sesizări, în rapoarte de control/audit interne finale, rapoarte de audit privind urmărirea implementării recomandărilor, rapoarte privind verificarea îndeplinirii funcţiilor delegate organismelor intermediare sau externe ori în hotărâri definitive pronunţate de instanţele judecătoreşti, primite de către autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene după data emiterii procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare iniţial/notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare.
(2) În aplicarea prevederilor art. 31 alin. (2) din ordonanţă, în situaţia emiterii unui act de îndreptare a titlului de creanţă, pentru eventuale diferenţe necesare pentru stabilirea corectă a prejudiciului, se va utiliza formatul prevăzut în anexa nr. 10.
(3) În cazul în care nu este necesară reluarea misiunii de control în urma soluţionării unei contestaţii, se poate emite un act de îndreptare a titlului de creanţă, strict în aplicarea deciziei de soluţionare a contestaţiei.
(4) Decizia de anulare a titlului de creanţă se emite în aplicarea prevederilor art. 31 alin. (4) şi (5) din ordonanţă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 11.
(5) În aplicarea prevederilor art. 21 alin. (18) din ordonanţă, în cazul erorilor de calcul/scriere, autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene sau autorităţile de certificare/ organismele care îndeplinesc funcţia contabilă vor întocmi un act de rectificare la titlul de creanţă, care va face parte integrantă din titlul de creanţă, conform formatului prevăzut în anexa nr. 12."
11. La articolul 21, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) În cazul în care se constată nereguli care provin din necorelarea/neconcordanţa dintre normele metodologice de punere în aplicare a unei legi sau a unei ordonanţe de urgenţă cu prevederile legii sau ale ordonanţei de urgenţă sau între legislaţia naţională şi reglementările europene pentru care, din acest motiv, nu se poate stabili un debitor, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene întocmesc şi prezintă referatele la unităţile de trezorerie a statului la care au virat iniţial sumele respective în conturile de venituri ale statului sau, după caz, întocmesc deschiderea de credite bugetare, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (11) lit. a), în termen de 10 zile lucrătoare de la data emiterii procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare."
12. La articolul 22, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 22
(1) Dobânda datorată pentru neachitarea la termen a obligaţiilor prevăzute în titlul de creanţă se calculează la sumele rămase de plată, stabilite şi/sau exprimate în lei, din prima zi de după expirarea termenului de plată stabilit în titlul de creanţă, până la data stingerii acesteia, cu excepţia creanţelor provenite din ajutorul de stat/de minimis acordat ilegal sau utilizat abuziv şi cazului în care normele Uniunii Europene şi/sau legislaţia naţională aferentă sau ale donatorului public internaţional prevăd altfel, pentru care dobânda se calculează de la data plăţii ajutorului de stat/de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv şi până la data recuperării integrale a ajutorului."
13. La articolul 22, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
"(3) În cazul neregulilor reprezentând ajutorul de stat/de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene care au emis procesul-verbal de constatare a neregulilor emit două procese-verbale de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate, astfel: unul pentru perioada de la data plăţii ajutorului până la data comunicării procesului-verbal de constatare a neregulilor şi unul pentru perioada de la data comunicării procesului-verbal de constatare a neregulilor până la data recuperării efective a ajutorului."
14. Articolul 23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 23
Obligaţia de a nu reutiliza sumele excluse de la finanţarea unei operaţiuni ca urmare a aplicării unei corecţii financiare va fi îndeplinită cu respectarea prevederilor art. 52 alin. (2) din ordonanţă; astfel, valoarea eligibilă a acordului/ contractului/deciziei/ordinului de finanţare este micşorată definitiv cu valoarea corecţiei financiare aplicate, fără să existe posibilitatea înlocuirii de către beneficiar a cheltuielilor supuse corecţiei."
15. Articolul 24 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 24
În aplicarea prevederilor art. 19 şi ale art. 21 alin. (4) din ordonanţă, prin stadiul de proiect al actului de control/raportului de audit se înţelege momentul primirii de către autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/ autoritatea de certificare/organismul care îndeplineşte funcţia contabilă a variantei în limba română - care constituie varianta oficială - a actului de control/raportului de audit, cu excepţia programelor de preaderare, pentru care limba oficială este limba engleză."
16. La articolul 25 alineatul (2), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"g) asigurarea notificării autorităţilor de certificare/ organismului care îndeplineşte funcţia contabilă asupra: suspiciunilor de nereguli şi/sau posibile fraude, la aceleaşi termene la care se comunică structurilor de control prevăzute la art. 20 din ordonanţă, proceselor-verbale de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/notelor de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare, contestărilor titlurilor de creanţă şi modului de soluţionare a acestora, raportului de control, notei de închidere, actului de îndreptare a titlului de creanţă, actului de rectificare a erorilor de calcul/scriere, a deciziei privind inexistenţa conflictului de interese, hotărârilor definitive ale instanţelor de judecată, recuperării creanţelor bugetare şi, după caz, a dobânzilor aferente, în termen de 5 zile de la data luării la cunoştinţă cu privire la constatarea evenimentului;"
17. La articolul 26, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 26
(1) Structura de control prevăzută la art. 20 alin. (2) lit. d) din ordonanţă este o structură de specialitate care funcţionează în cadrul Ministerului Finanţelor, independent de autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene şi de autorităţile de certificare/organismele care îndeplinesc funcţia contabilă.
...............................................................................................
(3) Structura de control prevăzută la alin. (1) constată abaterile prevăzute la art. 60 din ordonanţă, cu ocazia misiunilor de verificare organizate în vederea constatării unor nereguli în aplicarea art. 20 alin. (2) lit. d) din ordonanţă."
18. Titlul capitolului III se modifică şi va avea următorul cuprins:
" CAP. III
Prevederi aplicabile autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene
"
19. La articolul 27^1, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"ART. 27^1
(1) În cazul în care, prin hotărâre definitivă a instanţelor judecătoreşti, se anulează un titlu de creanţă, autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene care a emis acest titlu are obligaţia să analizeze natura motivelor invocate de instanţă pentru anularea titlului de creanţă şi, după caz, va acţiona potrivit prevederilor alin. (2) şi (3). În situaţia în care titlul de creanţă a fost comunicat organelor fiscale din subordinea Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene transmite acestora un exemplar al hotărârii definitive a instanţelor judecătoreşti prin care se anulează titlul de creanţă.
(2) În cazul în care instanţa a admis existenţa unui prejudiciu sau nu se exprimă în această privinţă, dar a anulat titlul de creanţă din motive de formă ori de nelegalitate a stabilirii debitorului, autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene are obligaţia de a solicita în scris structurii de control competente, conform prevederilor art. 20 din ordonanţă, să întreprindă măsurile prevăzute la art. 21 din ordonanţă în vederea elaborării unui nou titlu de creanţă."
20. Articolul 27^2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27^2
Cu excepţia programelor de cooperare teritorială europeană şi programelor finanţate din fondurile aferente politicii agricole comune, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia organizării în cadrul activităţii de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din nereguli a unei subactivităţi distincte, subactivitatea de stabilire a debitorului pentru neregula constatată."
21. Articolul 27^3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27^3
(1) În aplicarea prevederilor art. 27^2, subactivitatea de stabilire a debitorului se efectuează de către persoanele desemnate în acest sens de către conducerea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene în cadrul căreia funcţionează structura de control sau, după caz, de către conducerea instituţiei publice în cadrul căreia funcţionează structura de control.
(2) Persoanele desemnate conform prevederilor alin. (1) completează pct. 12, 12.1 şi 12.2 din Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare, prevăzut în anexa nr. 4, respectiv pct. 13, 13.1 şi 13.2 din Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare, prevăzută în anexa nr. 5, pe baza motivelor de fapt, temeiului de drept şi a concluziilor activităţii de verificare efectuate de echipa de control.
(3) Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare/Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare/Actul de îndreptare a titlului de creanţă este semnat/semnată atât de către echipa desemnată pentru activitatea de constatare a neregulilor, cât şi de către persoanele desemnate pentru desfăşurarea subactivităţii de stabilire a debitorului."
22. Articolul 27^4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27^4
În cazul în care, ca urmare a desfăşurării subactivităţii de stabilire a debitorului, prevăzută la art. 27^2, respectiv în urma stabilirii faptului că neregula provine din necorelarea/neconcordanţa dintre normele metodologice de punere în aplicare a unei legi sau a unei ordonanţe de urgenţă cu prevederile legii sau ale ordonanţei de urgenţă sau între legislaţia naţională şi cea europeană, în aplicarea prevederilor art. 10 alin. (11) se va menţiona, la pct. 12 din Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare, respectiv la pct. 13 din Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare, ca «Debitor»: bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale, după caz, şi se vor întreprinde demersurile prevăzute la art. 21 alin. (4)."
23. Articolul 27^5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 27^5
În aplicarea prevederilor art. 39 din ordonanţă, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia de a organiza activitatea de urmărire a stingerii creanţelor bugetare rezultate din nereguli de către structuri distincte de structurile de control competente, prevăzute la art. 20 din ordonanţă."
24. După articolul 27^5 se introduce un nou articol, art. 27^6, cu următorul cuprins:
"ART. 27^6
(1) Raportul de control/Nota de închidere a suspiciunii de neregulă se emite în aplicarea prevederilor art. 21 alin. (13^1) din ordonanţă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 13.
(2) Raportul de control se emite în cazul în care suspiciunea se confirmă fără impact financiar, iar nota de închidere a suspiciunii de neregulă se emite în situaţia în care suspiciunea nu se confirmă."
25. Articolul 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 28
Anexele nr. 1-13 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice."
26. Anexele nr. 4, 5 şi 8 se modifică şi se înlocuiesc cu anexele nr. 1-3 la prezenta hotărâre.
27. Anexele nr. 4^1 şi 5^1 se abrogă.
28. După anexa nr. 8 se introduc cinci noi anexe, anexele nr. 9-13, având cuprinsul prevăzut în anexele nr. 4-8 la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
Adrian-Ioan Veştea
p. Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Violeta Muşat,
secretar de stat
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Bucureşti, 7 martie 2024.
Nr. 195.
ANEXA 1
(Anexa nr. 4 la normele metodologice)
Aprob.
.........................................................................
(numele şi semnătura conducătorului autorităţii emitente)
PROCES-VERBAL
de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare
Încheiat la data de ..............................................
privind proiectul ........, denumirea .........., codul de identificare al proiectului (de exemplu, SMIS/MIS/eMS etc.)
1. Denumirea şi datele de identificare ale autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control
a) ..................................................................................
(denumirea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control)
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna ....................., având funcţia de ............................;
– domnul/doamna ....................., având funcţia de ............................
din cadrul ................................................................................
Persoanele desemnate pentru stabilirea debitorului:
– domnul/doamna ............................., semnătura ...........................
(Numărul de persoane va fi stabilit în funcţie de complexitatea elementelor descrise în cuprinsul suspiciunii.)
în baza .......................................... (ordin/decizie/mandat/împuternicire), nr. .............., emis/emisă de ....................... (numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente/forului superior), a procedat la efectuarea unei verificări documentare şi/sau faptice a cazului de suspiciune de nereguli/fraudă înregistrat la autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene cu nr. ......., ce a avut drept scop verificarea aspectelor menţionate în ............................................. (documentul/raportul de control/audit/verificare la faţa locului/sesizare de neregulă prin sistemul whistle blowing) nr. ............. (data) al/a .................................................... (emitent/în cazul sesizării prin sistemul whistle blowing se păstrează confidenţialitatea chiar dacă este cunoscută identitatea persoanei care a semnalat neregula), conţinând constatări cu implicaţii financiare ................./.............. (Se citează toate constatările din documentul emitentului/descrierea neregulii suspectate/indiciile de fraudă.)
b) punctul de vedere exprimat de beneficiar/structura verificată
(Se va menţiona punctul de vedere al beneficiarului cu privire la constatările din documentul/raportul de control/audit/verificare la faţa locului înainte de efectuarea misiunii de control, dacă un asemenea punct de vedere a fost comunicat oficial autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene./În caz contrar, se solicită punctul de vedere al beneficiarului/structurii verificate./În cazul în care nu exprimă un punct de vedere, se menţionează acest fapt.)
.............................................................................................
c) locul unde s-a desfăşurat verificarea: ........................
d) în perioada: ..................................................
2. Baza legală a verificării
a) prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
b) contractul/decizia/acordul/ordinul de finanţare;
3. Denumirea şi datele de identificare ale beneficiarului/structurii verificate
a) denumirea/numele şi prenumele: ...................................................
b) sediul/domiciliul: ........................................................................
c) codul unic de înregistrare/codul numeric personal: ..........................
d) domiciliul fiscal: .........................................................................
e) reprezentatul legal: ....................................................................
4. Denumirea şi datele de identificare ale proiectului
a) numărul şi data contractului/acordului/ordinului/deciziei de finanţare: ................................................
b) titlul proiectului: ........................................................................
c) perioada de implementare: ...........................................................
d) buget total ....... lei, din care ....... lei pentru cheltuieli eligibile şi ..... lei pentru cheltuieli neeligibile;
e) surse de finanţare:
- contribuţie UE: ...-...%;
– contribuţie publică naţională ...-...%, din care:
• buget de stat ...-...%;
• buget local ...-...%;
• alte surse publice ...-...%;
– contribuţie privată: ...-...%;
f) stadiul actual de implementare: ...................................................
[Se specifică progresul financiar al proiectului sub aspectul încasărilor beneficiarului (inclusiv sume primite în avans) şi sume plătite de beneficiar, precum şi progresul fizic al proiectului.]
5. Prezentarea verificărilor efectuate
Pentru fiecare dintre obiectivele care au fost urmărite în cadrul verificării, respectiv pentru fiecare constatare a emitentului raportului de control/audit/documentului de sesizare, echipa de control detaliază verificările efectuate şi care trebuie să fie relevante pentru a susţine concluzia dacă suspiciunea de neregulă se confirmă sau nu, iar, în cazul în care se confirmă, pentru a oferi asigurări suficiente că valoarea constatată a fi fost cheltuită necuvenit este cea corectă.
Se vor prezenta atât natura verificărilor (realitatea/legalitatea/conformitatea cheltuielilor cu reglementările naţionale şi europene), cât şi amploarea verificărilor (Se va menţiona întinderea verificărilor, respectiv dacă cheltuielile efectuate au fost verificate în totalitate sau parţial, specificându-se procentual cuantumul verificărilor.)
În funcţie de specificul fiecărui proiect, în cazul în care sunt necesare şi verificări fizice/tehnice, se vor preciza instrumentele utilizate şi rezultatele obţinute.
Acest control a avut la bază verificarea, prin sondaj/total, a următoarelor documente:
...............................................................................................
Alte constatări (Se va menţiona dacă aspectele verificate în cadrul acestei acţiuni au mai fost/nu au mai fost verificate de către alte organisme, nr. şi data documentului şi măsurile luate/propuse, după caz.) .......................................................................
Precizări privind extinderea verificărilor (Verificările se vor limita strict la aspectele precizate în suspiciunea de neregulă/fraudă. În cazul în care este necesară extinderea verificărilor la alte elemente care nu au fost avute în vedere la emiterea suspiciunii, echipa de control va întocmi o notă justificativă şi va solicita modificarea mandatului. Nu sunt avute în vedere situaţiile în care sunt necesare verificări suplimentare cu privire la cheltuieli existente în alte cereri de rambursare, în acest caz fiind vorba despre obligaţia de stabilire a creanţei.)
6. Motivele de fapt
..............................................................................................
7. Temeiul de drept
...............................................................................................
8. Concluziile activităţii de verificare
..............................................................................................
9. Valoarea cheltuielii afectate de nereguli
Valoarea cheltuielii afectate de nereguli: ... lei, din care:
- contribuţie din fonduri UE: ...-...%*);
*) Valoarea procentuală se calculează numai la valoarea cheltuielilor din contribuţia UE şi naţională, inclusiv privată (fără valoarea aferentă TVA recuperabile).
– contribuţie publică naţională: ...-...%, din care:
• buget de stat ...-...%;
• buget local ...-...%;
• alte surse publice ...-...%;
– contribuţie privată: ...-...%;
– TVA (recuperabilă, după caz): ... .
10. Valoarea creanţei bugetare rezultate din nereguli
(Se referă inclusiv la cuantumul creanţei bugetare rezultat din ajutor de stat/de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv.)
Valoarea creanţei bugetare rezultate din nereguli ........ lei, din care:
- contribuţie din fonduri UE: ...;
– contribuţie publică naţională de la bugetul de stat: ...;
– TVA (recuperabilă, după caz): ... .
11. Documente probante
[Se detaliază documentele (cu nr. şi dată) pe care echipa de control le-a folosit în timpul controlului şi care sunt relevante pentru concluzia care a condus la constatarea neregulii şi stabilirea cuantumului sumei neeligibile/a creanţei bugetare.] Sumele constatate neeligibile au fost incluse în cererile de plată/de rambursare ale beneficiarului, după cum urmează:
Cererea de rambursare nr.**).../...
**) Vor fi menţionate toate cererile de rambursare care conţin cheltuieli neeligibile constatate prin prezentul proces-verbal, cu detaliere pe sursele de finanţare ale cheltuielilor neeligibile respective.
– contribuţie din fonduri UE: ...-...%***);
***) Valoarea procentuală se calculează numai la valoarea cheltuielilor din contribuţia UE şi naţională, inclusiv privată (fără valoarea aferentă TVA recuperabile).
– contribuţie publică naţională: ...-...%, din care:
• buget de stat ...-...%;
• buget local ...-...%;
• alte surse publice ...-...%;
– contribuţie privată: ...-...%;
– TVA (recuperabilă, după caz): ... .
.............................................................................................
12. Debitor
a) denumirea/numele şi prenumele: ....................................................
b) sediul/domiciliul: .......................................................................
c) codul unic de înregistrare/codul numeric personal: ..................................
d) domiciliul fiscal: ..........................................................................
e) reprezentatul legal: ..................................................................
12.1. Motivele de fapt pentru desemnarea debitorului
.............................................................................................
12.2. Temeiul de drept pentru desemnarea debitorului
.............................................................................................
13. Cuantumul creanţei bugetare/ajutorului de stat sau de minimis acordat ilegal sau utilizat abuziv stabilit în sarcina debitorului^1
^1 În funcţie de natura creanţei bugetare, se va menţiona doar sintagma „creanţă bugetară“ sau „ajutor de stat sau de minimis acordat ilegal sau utilizat abuziv“ în concordanţă cu prevederile art. 43 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Debitorul, ........., datorează autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene un debit în valoare de ............ lei, după cum urmează:
a) aferent bugetului Uniunii Europene .............. lei;
b) aferent bugetului de stat .............. lei;
c) aferent TVA recuperate de la bugetul de stat, după caz, .............. lei.
14. Termen de plată
În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, scadenţa creanţei bugetare stabilite prin prezentul titlu de creanţă este la 30 de zile de la data comunicării prezentului titlu de creanţă. Neplata creanţei bugetare conform termenului stabilit atrage calcularea de dobândă şi recuperarea acesteia conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul sumelor reprezentând ajutor de stat/de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv, în conformitate cu prevederile art. 42 alin (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, scadenţa creanţei bugetare stabilite prin prezentul titlu de creanţă este data comunicării prezentului titlu de creanţă. Neplata creanţei bugetare conform termenului stabilit atrage dobândă calculată conform regulilor de ajutor de stat şi recuperarea acesteia conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
15. Cont bancar de recuperare
Contul bancar al autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene în care urmează să se recupereze debitul este ..................., deschis la .........................., cod fiscal ........................... .
În conformitate cu prevederile art. 21 alin. (20) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare constituie titlu de creanţă.
În temeiul art. 43 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare constituie titlu executoriu, în caz de neplată în termenul prevăzut la pct. 14 din prezentul proces-verbal.
În cazul neregulilor reprezentând ajutor de stat/de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv, în temeiul art. 43 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare constituie şi decizie prin care se dispune stoparea sau recuperarea ajutoarelor de stat sau de minimis acordate^2.
^2 Acest paragraf se va introduce doar în situaţia în care sumele stabilite în procesul-verbal reprezintă ajutor de stat sau de minimis acordat ilegal sau utilizat abuziv.
Împotriva măsurilor dispuse prin prezentul titlu de creanţă se poate formula contestaţie ce se depune, sub sancţiunea decăderii, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la autoritatea publică emitentă a titlului de creanţă.
Prezentul proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare a fost întocmit în 3 (trei)****) exemplare originale (în cazul documentelor în format letric).
****) Număr minim; poate fi mai mare în funcţie de procedurile interne ale autorităţii competente cu gestionarea fondurilor europene/structurii de control.
[Sau, pentru documentele semnate electronic: Prezentul proces-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare a fost întocmit şi semnat electronic şi se comunică conform art. 34 alin. (3^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.]
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna ..................., semnătura .................
– domnul/doamna ..................., semnătura .................
Persoanele desemnate pentru stabilirea debitorului:
- domnul/doamna ..................., semnătura .................
ANEXA 2
(Anexa nr. 5 la normele metodologice)
Aprob.
.........................................................................
(numele şi semnătura conducătorului autorităţii emitente)
NOTĂ DE CONSTATARE
a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare
Încheiat la data de .............................
privind proiectul ......................................., denumirea ................................................, codul de identificare al proiectului (de exemplu, SMIS/MIS/eMS etc.)
1. Denumirea şi datele de identificare ale autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control
a) .............................................................................................
(denumirea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control)
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna ............................................................, având funcţia de ...................................................................;
– domnul/doamna ..........................................................., având funcţia de .................................................................... .
Persoanele desemnate pentru stabilirea debitorului:
- domnul/doamna ..........................., semnătura ..........................................
(Numărul de persoane va fi stabilit în funcţie de complexitatea elementelor descrise în cuprinsul suspiciunii.)
din cadrul ......................................................, în baza ................................. (ordin/decizie/mandat/împuternicire) nr. ........../............., emis/emisă de ...................................................... (numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente/forului superior), a procedat la efectuarea unei verificări documentare şi/sau faptice a cazului de suspiciune de nereguli/fraudă înregistrat la autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene cu nr. ........................., ce a avut drept scop verificarea aspectelor menţionate în ....................................................... [raportul de audit/raportul de verificare la faţa locului al autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene sau al autorităţii de certificare/Autorităţii Naţionale pentru Achiziţii Publice (ANAP)/sesizarea de neregulă prin sistemul whistle blowing] nr. ............/............ (data) al/a ........................................................ (emitent/în cazul sesizării prin sistemul whistle blowing se păstrează confidenţialitatea chiar dacă este cunoscută identitatea persoanei care a semnalat neregula), conţinând constatări cu implicaţii financiare ..............................................
(Se citează toate constatările din documentul emitentului//descrierea neregulii suspectate/indiciile de fraudă.)
b) punctul de vedere exprimat de beneficiar/structura verificată
(Se va menţiona punctul de vedere al beneficiarului cu privire la constatările din documentul/raportul de control/audit înainte de efectuarea misiunii de control, dacă un asemenea punct de vedere a fost comunicat oficial autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene./În caz contrar, se solicită punctul de vedere al beneficiarului/structurii verificate./În cazul în care nu exprimă un punct de vedere, se menţionează acest fapt.)
...............................................................................................
c) locul unde s-a desfăşurat verificarea: ..........................................
d) în perioada: .............................................................................
2. Baza legală a verificării
a) prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
b) contractul/decizia/acordul/ordinul de finanţare.
3. Denumirea şi datele de identificare ale beneficiarului/structurii verificate:
a) denumirea/numele şi prenumele ....................................................
b) sediul/domiciliul .........................................................................
c) codul unic de înregistrare/codul numeric personal .............................
d) domiciliul fiscal ..........................................................................
e) reprezentatul legal ....................................................................
4. Denumirea şi datele de identificare ale proiectului:
a) numărul şi data contractului/acordului/ordinului/deciziei de finanţare .........................
b) titlul proiectului .......................................................................
c) perioada de implementare ....................................................
d) buget total ................. lei, din care .................. lei pentru cheltuieli eligibile şi ................ lei pentru cheltuieli neeligibile
e) surse de finanţare:
- contribuţie UE: ... -...%;
– contribuţie publică naţională: ... -...%, din care:
• buget de stat ... -...%;
• buget local ... -...%;
• alte surse publice ... -...%;
– contribuţie privată: ... -...%;
f) stadiul actual de implementare ................................................................................................................................................
[Se specifică progresul financiar al proiectului sub aspectul încasărilor beneficiarului (inclusiv sume primite în avans) şi sume plătite de beneficiar, precum şi progresul fizic al proiectului.]
5. Denumirea şi datele de identificare ale contractului
În situaţia prevăzută la art. 25 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, se vor preciza datele de identificare ale tuturor contractelor verificate.
a) numărul şi data contractului de achiziţie: ........................................
b) contractor: ...............................................................................
c) obiectul (denumirea) contractului: .................................................
d) tipul contractului de achiziţie (publică/privată): .................................
e) perioada de implementare: ..........................................................
f) valoarea contractului ............................... lei, la care se adaugă ........................... lei TVA;
g) stadiul actual de implementare ......................................................
(Se specifică progresul financiar al contractului sub aspectul sumelor plătite de beneficiar, precum şi progresul fizic al contractului.)
6. Prezentarea verificărilor efectuate
Pentru fiecare dintre obiectivele care au fost urmărite în cadrul verificării, respectiv pentru fiecare constatare a emitentului raportului de control/audit/documentului de sesizare, echipa de control detaliază verificările efectuate şi care trebuie să fie relevante pentru a susţine concluzia dacă suspiciunea de neregulă se confirmă sau nu, iar, în cazul în care se confirmă, pentru a oferi asigurări suficiente că valoarea corecţiei financiare aplicate este corectă şi conformă cu anexa la ordonanţă.
Se va prezenta amploarea verificărilor. (Se va menţiona întinderea verificărilor, respectiv dacă au fost verificate numai elementele constatate în rapoarte sau şi alte aspecte care ar putea conduce la încălcarea regulilor în materie de achiziţii, precum şi dacă verificările aceloraşi aspecte semnalate au fost extinse şi asupra altor contracte.)
Acest control a avut la bază verificarea următoarelor documente:
............................................................................................
Alte constatări (Se va menţiona dacă aspectele verificate în cadrul acestei acţiuni au mai fost/nu au mai fost verificate de către alte organisme, nr. şi data documentului şi măsurile luate/propuse, după caz.) ........................................................................
Precizări privind extinderea verificărilor (Verificările se vor limita strict la aspectele precizate în suspiciunea de neregulă/fraudă. În cazul în care este necesară extinderea verificărilor la alte elemente care nu au fost avute în vedere la emiterea suspiciunii, echipa de control va întocmi o notă justificativă şi va solicita modificarea mandatului. Nu sunt avute în vedere situaţiile în care sunt necesare verificări suplimentare cu privire la cheltuieli existente în alte cereri de rambursare, în acest caz fiind vorba despre obligaţia de stabilire a creanţei.)
7. Motivele de fapt
............................................................................................
8. Temeiul de drept
(În principiu, se porneşte de la stabilirea principiilor încălcate - transparenţă, nediscriminare, tratament egal, eficienţa utilizării fondurilor - şi se detaliază prevederea încălcată.)
9. Concluziile activităţii de verificare
.............................................................................................
(În cazul în care concluziile verificării justifică aplicarea unei corecţii financiare, se specifică abaterea constatată, descrierea abaterii şi corecţia aplicată, în cuantum procentual, potrivit anexei la ordonanţă.)
10. Valoarea corecţiei financiare
Valoarea corecţiei financiare: .................. lei, din care:
- contribuţie din fonduri UE: ..................... ... -...%*);
*) Valoarea procentuală se calculează numai la valoarea cheltuielilor din contribuţia UE şi naţională, inclusiv privată (fără valoarea aferentă TVA recuperabile). În cazul în care au fost identificate cheltuieli neeligibile/declarate neeligibile ca urmare a verificărilor, acestea se vor scădea înainte de a aplica procentul de corecţie. La aplicarea procentului de corecţie nu se vor lua în calcul eventualele corecţii financiare aplicate anterior, urmând a se ţine cont de acestea doar la calculul creanţelor.
– contribuţie publică naţională ... -...%, din care:
• buget de stat ... -...%;
• buget local ... -...%;
• alte surse publice ... -...%;
– contribuţie privată: ... -...%;
– TVA (recuperabilă, după caz): .... .
11. Valoarea creanţei bugetare
Valoarea creanţei bugetare rezultate din aplicarea corecţiei financiare ................... lei, din care:
- contribuţie din fonduri UE: ............;
– contribuţie publică naţională de la bugetul de stat ...............;
– TVA (recuperabilă, după caz) .............. .
12. Documente probante
[Se detaliază documentele (cu nr. şi dată) pe care echipa de control le-a folosit în timpul controlului şi care sunt relevante pentru concluzia care a condus la constatarea neregulii şi stabilirea corecţiei financiare.] Sumele neeligibile rezultate ca urmare a aplicării corecţiei financiare au fost incluse în cererile de plată/de rambursare ale beneficiarului, după cum urmează:
Cererea de rambursare nr.**) ....................../.......................
**) Vor fi menţionate toate cererile de rambursare care conţin cheltuieli neeligibile constatate prin prezenta notă de constatare, cu detaliere pe sursele de finanţare ale cheltuielilor neeligibile respective.
– contribuţie din fonduri UE: ................ -................%***);
***) Valoarea procentuală se calculează numai la valoarea cheltuielilor din contribuţia UE şi naţională, inclusiv privată (fără valoarea aferentă TVA recuperabile).
– contribuţie publică naţională: .......... -..........%, din care:
• buget de stat ............. -............%;
• buget local ............ -................%;
• alte surse publice .......... -.............%;
– contribuţie privată: ......... -............%;
– TVA (recuperabilă, după caz) …........................ .
.............................................................................................
(Sau, în cazul în care nu au fost rambursate beneficiarului, se va specifica în mod expres acest fapt.)
13. Debitor
a) denumirea/numele şi prenumele: ..................................................
b) sediul/domiciliul: .......................................................................
c) codul unic de înregistrare/codul numeric personal: ............................
d) domiciliul fiscal: ........................................................................
e) reprezentatul legal: ...................................................................
13.1. Motivele de fapt pentru desemnarea debitorului
.............................................................................................
13.2. Temeiul de drept pentru desemnarea debitorului
.............................................................................................
14. Cuantumul creanţei bugetare în sarcina debitorului
(În cazul în care sumele devenite neeligibile, ca urmare a aplicării corecţiilor financiare, nu au fost plătite de beneficiar/rambursate beneficiarului, acestea nu se constituie în creanţă bugetară.)
Debitorul, ............................, datorează autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene un debit în valoare de ............... lei, după cum urmează:
a) aferent bugetului UE .................... lei;
b) aferent bugetului de stat ............... lei;
c) aferent TVA recuperate de la bugetul de stat, după caz, .............. lei.
15. Termen de plată
În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, scadenţa creanţei bugetare stabilite prin prezentul titlu de creanţă este la 30 de zile de la data comunicării prezentului titlu de creanţă.
Neplata creanţei bugetare conform termenului stabilit atrage calculul dobânzilor şi recuperarea acestora conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
16. Cont bancar de recuperare
Contul bancar al autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene în care urmează să se recupereze debitul este ..............., deschis la ...................., cod fiscal ............................................... .
În conformitate cu prevederile art. 21 alin. (20) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta notă de constatare a neregulilor şi stabilire a corecţiilor financiare constituie titlu de creanţă.
În temeiul art. 43 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta notă de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare constituie titlu executoriu, în caz de neplată în termenul prevăzut la pct. 15 din prezenta notă de constatare.
Împotriva măsurilor dispuse prin prezentul titlu de creanţă se poate formula contestaţie, care se depune, sub sancţiunea decăderii, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la autoritatea publică emitentă a titlului de creanţă.
Prezenta notă de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare a fost întocmită în 3 (trei)****) exemplare originale (în cazul documentelor în format letric).
****) Număr minim; poate fi mai mare în funcţie de procedurile interne ale autorităţii competente cu gestionarea fondurilor europene/structurii de control.
[Sau, pentru documentele semnate electronic: Prezenta notă de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare a fost întocmită şi semnată electronic şi se comunică conform art. 34 alin. (3^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.]
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna .........................................., semnătura .................................
– domnul/doamna .........................................., semnătura .................................
Persoanele desemnate pentru stabilirea debitorului:
- domnul/doamna .........................................., semnătura .................................
ANEXA 3
(Anexa nr. 8 la normele metodologice)
Aprob.
.........................................................................
(numele şi semnătura conducătorului autorităţii emitente)
PROCES-VERBAL
de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate
Încheiat la data de .........................................................
privind proiectul ..........., denumirea ..........., codul de identificare al proiectului (de exemplu, SMIS/MIS/eMS etc.)
1. Denumirea şi datele de identificare ale autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control ....................................................
(denumirea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control)
Persoana/Persoanele:
- domnul/doamna ............, având funcţia de ............;
– domnul/doamna ............, având funcţia de ............
din cadrul ................................................,
în baza ............................................... (ordin/decizie/mandat/împuternicire) nr. ...../......., emis/emisă de ................................................ (numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente/forului superior), şi a prevederilor Procesului-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare nr. ......./............................./ Notei de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr. ......./........., emis/ă de ........................................... (numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente/forului superior), a/au procedat la calculul dobânzilor datorate pentru neachitarea la termen a obligaţiilor stabilite prin titlul de creanţă menţionat mai sus ...../......
2. Baza legală a verificării
a) prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
b) contractul/decizia/acordul/ordinul de finanţare.
3. Denumirea şi datele de identificare ale beneficiarului/structurii verificate:
a) denumirea/numele şi prenumele: ...................................................
b) sediul/domiciliul: .......................................................................
c) codul unic de înregistrare/codul numeric personal: .............................
d) domiciliul fiscal: .....................................................................
e) reprezentatul legal: ...................................................................
4. Modul de calcul al dobânzii datorate
a) valoarea debitului stabilit prin Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare nr. ......../data ........, ......./Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr. ......./data.........., lei ..............;
b) data la care titlul de creanţă a devenit executoriu, conform prevederilor art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare: ..........................................................................................................................................................................;
c) data/datele când a fost recuperat integral debitul stabilit prin Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare nr. .................../data ................../Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor financiare nr. ......./data .........;
d) numărul de zile între data la care titlul de creanţă a devenit executoriu şi data/datele la care a fost recuperată/rambursată creanţa bugetară integral/parţial: ...................;
e) procentul de dobândă utilizat conform prevederilor art. 42 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare .......................;
f) valoarea creanţei bugetare rezultate din calculul dobânzii datorate .............. .
4.1. Modul de calcul al dobânzii datorate pentru creanţa bugetară rezultată din ajutorul de stat/de minimis acordat ilegal sau utilizat abuziv (dacă este aplicabil)
a) valoarea debitului stabilit prin Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare nr. ............./data ........ lei ..............;
b) data la care titlul de creanţă a devenit executoriu conform prevederilor art. 42 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare: ..................................................................;
c) data/datele când a fost recuperat integral debitul stabilit prin Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de stabilire a creanţelor bugetare nr. ........./data ..................;
d) numărul de zile între data plăţii ajutorului şi data comunicării procesului-verbal de constatare a neregulilor/data comunicării procesului-verbal de constatare a neregulilor şi data recuperării efective a ajutorului (după caz): ...................................;
e) procentul de dobândă utilizat conform prevederilor art. 42 alin. (5) şi (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare: ......................................;
[Se vor avea în vedere prevederile art. 42 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte rata dobânzii aplicabile PCTE, despre care trebuie să se facă vorbire - alin. (8) „Prin excepţie de la prevederile alin. (7), pentru programele de cooperare teritorială, autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene aplică prevederile art. 34 alin. (5).“]
f) valoarea creanţei bugetare rezultate din calculul dobânzii datorate: .............................................................................. .
5. Debitor
a) denumirea/numele şi prenumele: ...................................................
b) sediul/domiciliul: .......................................................................
c) codul unic de înregistrare/codul numeric personal: ............................
d) domiciliul fiscal: ........................................................................
e) reprezentatul legal: ...................................................................
6. Cuantumul dobânzii datorate
Debitorul, ........, datorează autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene o dobândă în valoare de ......... lei, după cum urmează:
a) bugetul UE ............................ lei;
b) buget aferent fondurilor publice naţionale aferente fondurilor europene ......... lei.
7. Termen de plată
În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (11) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, scadenţa creanţei bugetare stabilită prin prezentul titlu de creanţă este la 30 de zile de la data comunicării prezentului titlu de creanţă.
7.1. Termen de plată pentru creanţa bugetară rezultată din nereguli reprezentând ajutor de stat/de minimis acordat ilegal sau utilizat abuziv
În cazul sumelor reprezentând ajutor de stat/de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv, în conformitate cu prevederile art. 42 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, scadenţa creanţei bugetare stabilită prin prezentul titlu de creanţă este data comunicării prezentului titlu de creanţă.
8. Cont bancar de recuperare
Contul bancar al autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene în care urmează să se recupereze debitul este ........................., deschis la ............................, cod fiscal ................................ .
În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate constituie titlu de creanţă.
În temeiul art. 43 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate constituie titlu executoriu, în caz de neplată în termenul prevăzut la pct. 7, după caz, la pct. 7.1 din prezentul proces-verbal.
În cazul neregulilor reprezentând ajutor de stat/de minimis constatat ca acordat ilegal sau utilizat abuziv, în temeiul art. 43 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, prezentul proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate constituie şi decizie prin care se dispune recuperarea dobânzii aferente ajutoarelor de stat sau de minimis acordate.
Împotriva măsurilor dispuse prin prezentul titlu de creanţă se poate formula contestaţie, care se depune, sub sancţiunea decăderii, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la autoritatea publică emitentă a titlului de creanţă.
Prezentul proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate a fost întocmit în ... (...) exemplare originale (în cazul documentelor în format letric).
[Sau, pentru documentele semnate electronic: Prezentul proces-verbal de stabilire a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate a fost întocmit şi semnat electronic şi se comunică conform art. 34 alin. (3^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.]
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna ................., semnătura ................
– domnul/doamna ................., semnătura ................
ANEXA 4
(Anexa nr. 9 la normele metodologice)
DECLARAŢIE
privind inexistenţa conflictului de interese
Beneficiar: .........................................................................
Titlul proiectului: ............................
Numărul deciziei/contractului de finanţare/contractului de cofinanţare^1: .............................................................................
^1 Contracte de cofinanţare încheiate de autorităţile naţionale pentru programe de cooperare teritorială europeană.
Codul proiectului^2: ...........................
^2 Cod generat de sistemul electronic de monitorizare al programului.
Subsemnatul, ..............................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea falsului în declaraţii, cunoscând prevederile art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, că din informaţiile cunoscute până în acest moment nu mă încadrez în situaţia în care exercitarea imparţială şi obiectivă a activităţii de evaluare/selecţie/aprobare proiecte/verificare/autorizare/plată/control/certificare/audit este afectată din motive care implică familia, viaţa afectivă, afinităţile politice sau naţionale, interesul economic sau orice alt interes personal direct sau indirect.
Mă oblig ca, în cazul în care intervin elemente care pot genera un potenţial conflict de interese, să informez imediat şeful ierarhic superior, conform prevederilor art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Totodată, declar că am luat cunoştinţă de prevederile legale privind conflictul de interese prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi că nu mă aflu în nicio situaţie descrisă de art. 12 alin. (1) şi/sau art. 13 alin. (1) şi (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Semnătura ....................................
Nume ............................................
Data .......................
ANEXA 5
(Anexa nr. 10 la normele metodologice)
Aprob.
.........................................................................
(numele şi semnătura conducătorului autorităţii emitente)
ACT
de îndreptare a titlului de creanţă
nr. ....................../......................
Încheiat la data de ......................
privind proiectul ........, denumirea ..........., codul de identificare a proiectului (de exemplu, SMIS/MIS/eMS etc.)
în baza ..................................................................................
(Se vor detalia motivele apariţiei necesităţii îndreptării Titlului de creanţă nr. ...../...........)
1. Justificarea modificării
2. Punctul de vedere exprimat de beneficiar^1
^1 Doar pentru cazurile de suplimentare a valorii titlului de creanţă.
............................................................................................
(Se va menţiona punctul de vedere al beneficiarului cu privire la modificarea efectuată.)
3. Prezentarea motivelor de fapt
............................................................................................
Se detaliază motivele (elementele de noutate) pentru care a fost necesară îndreptarea titlului de creanţă.
4. Temeiul de drept
.......................................................................
5. Secţiuni modificate
Secţiunea (nr./denumirea/textul)
"...."
se modifică astfel:
"...."
6. Documente probante care au stat la baza actului de îndreptare a titlului de creanţă
............................................................................................
(Se detaliază documentele, cu nr. şi dată.)
7. Termen de plată
.............................................................................................
(Se va completa în funcţie de obiectul actului de îndreptare a titlului de creanţă.)
8. Cont bancar de recuperare
Contul bancar al autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene în care urmează să se recupereze debitul este ............. (după caz, se va completa cu posibilitatea debitorului de a face contestaţie, respectiv numărul de exemplare etc.)
Împotriva măsurilor dispuse prin prezentul act de îndreptare a titlului de creanţă se poate formula contestaţie, care se depune, sub sancţiunea decăderii, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la autoritatea emitentă.
Prezentul act de îndreptare completează şi face parte integrantă din Titlul de creanţă nr. .... şi a fost întocmit în ... (...) exemplare originale (în cazul documentelor în format letric).
[Sau, pentru documentele semnate electronic: Prezentul act de îndreptare a fost întocmit şi semnat electronic şi se comunică conform art. 34 alin. (3^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare.]
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna .................., semnătura .................
– domnul/doamna .................., semnătura .................
Persoanele desemnate pentru stabilirea debitorului:
domnul/doamna ..............., având funcţia de ..................;
(numai în cazul în care se modifică debitorul/creanţa stabilită)
ANEXA 6
(Anexa nr. 11 la normele metodologice)
Aprob.
.........................................................................
(numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente)
DECIZIE
de anulare a Titlului de creanţă nr. ......
Încheiată la data de ...............
privind proiectul cu titlul ....................., codul de identificare al proiectului SMIS/MIS etc.
Denumirea şi datele de identificare ale autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene ..........
În baza Mandatului nr. ...., emis de ................................................................................., a fost numită echipa formată din:
(numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente)
– domnul/doamna ..........., având funcţia de ..................;
– domnul/doamna ..........., având funcţia de .................. .
În vederea constatării aplicabilităţii dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, ca urmare a primirii raportului de audit/de verificare din partea structurii de audit intern/Autorităţii de Audit din România/CE/ECA/donatorului public internaţional/Autorităţii de Certificare şi Plată nr. ..................,
în urma analizei efectuate cu privire la Titlul de creanţă nr. ..........., echipa a constatat:
- Titlul de creanţă nr. ..... a fost emis în baza proiectului raportului de audit/de verificare nr. .................... al structurii de audit intern/Autorităţii de Audit din România/CE/ECA/donatorului public internaţional/Autorităţii de Certificare şi Plată (Se detaliază constatările din titlul de creanţă care au condus la aplicarea corecţiei financiare/stabilirea creanţei bugetare.).
Ulterior emiterii titlului de creanţă în baza proiectului raportului de audit/de verificare de către structura de audit intern/Autoritatea de Audit din România/CE/ECA/donatorul public internaţional/Autoritatea de Certificare şi Plată, se constată că prin raportul final de audit/de verificare emis de către structura de audit intern/CE/ECA/donatorul public internaţional/Autoritatea de Audit din România/Autoritatea de Certificare şi Plată nr. .................. s-a renunţat la recomandările formulate anterior (Se detaliază motivele renunţării la măsurile luate.).
Pentru considerentele de mai sus, având în vedere că în speţa de faţă devin incidente dispoziţiile art. 31 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, Titlul de creanţă nr. ............. se anulează.
Documente probante:
- proiectul de raport de audit/verificare emis de structura de audit intern/Autoritatea de Audit din România/CE/ECA/donatorul public internaţional/Autoritatea de Certificare şi Plată nr. .....;
– Titlul de creanţă nr. ....;
– Raportul final de audit/verificare emis de structura de audit intern/Autoritatea de Audit din România/CE/ECA/donatorul public internaţional/Autoritatea de Certificare şi Plată nr. ...;
– Decizia de soluţionare a contestaţiei nr. .......... (dacă este cazul);
– Decizia de recuperare a creanţei bugetare/corecţiei financiare nr. ........ (dacă este cazul).
Prezenta decizie de anulare a titlului de creanţă a fost întocmită în ... (...) exemplare originale (în cazul documentelor în format letric).
(Sau, pentru documentele semnate electronic: Prezenta decizie de anulare a titlului de creanţă a fost întocmită şi semnată electronic şi se comunică prin funcţionalităţile disponibile ale sistemului informatic sau prin alte funcţionalităţi disponibile la nivelul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, precum şi al beneficiarilor.)
Echipa formată din:
- ..........................
– ...........................
Semnătura
......................
.......................
ANEXA 7
(Anexa nr. 12 la normele metodologice)
ACT
de rectificare a erorilor de calcul/scriere din
Nota de constatare a neregulilor şi de stabilire a corecţiilor
financiare/ Procesul-verbal de constatare a neregulilor şi de
stabilire a creanţelor bugetare/ Procesul-verbal de stabilire
a creanţelor bugetare rezultate din aplicarea dobânzii datorate nr. .................
Încheiat la data de .............................
privind proiectul ........, denumirea ..........., codul de identificare al proiectului (de exemplu, SMIS/MIS/eMS etc.)
1. Denumirea şi datele de identificare ale autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control
.............................................................................................
(denumirea autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/structurii de control)
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna ..............., având funcţia de ..................;
– domnul/doamna ..............., având funcţia de ..................
din cadrul ........................................., în baza ......................... (ordin/decizie/mandat/împuternicire) nr. ...../......., emis/emisă de ......................./................... (numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente/forului superior), a procedat la efectuarea unei verificări documentare şi/sau faptice cu privire la erorile de calcul/scriere (În cazul în care este posibil, se va păstra aceeaşi echipă de control care a emis titlul de creanţă.).
2. Secţiuni modificate
Secţiunea (nr./denumirea/textul):
"..........."
se modifică astfel:
".............."
Justificarea modificării:
Modificarea a avut la bază verificarea următoarelor documente:
....................................................
3. Temeiul de drept privind modificările efectuate
Articolul 21 alin. (18) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare: „Se exceptează de la aplicarea prevederilor alin. (1)-(16) şi ale art. 58 şi 59 erorile de calcul/scriere care se rectifică de către autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene sau autorităţile de certificare, din proprie iniţiativă.“
......................................................
4. Documente probante
[Se detaliază documentele (cu nr. şi dată) pe care echipa de control le-a folosit pentru corectarea erorilor de calcul/scriere.]
Prezentul act de rectificare a erorilor de calcul/scriere a fost întocmit în ... (...) exemplare originale (în cazul documentelor în format letric).
(Sau, pentru documentele semnate electronic: Prezentul act de rectificare a erorilor de calcul/scriere a fost întocmit şi semnat electronic şi se comunică prin funcţionalităţile disponibile ale sistemului informatic sau prin alte funcţionalităţi disponibile la nivelul autorităţilor cu competenţe în gestionarea fondurilor europene, precum şi al beneficiarilor.).
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna .................., semnătura .................
– domnul/doamna .................., semnătura .................
ANEXA 8
(Anexa nr. 13 la normele metodologice)
Aprob.
...............................................
(numele şi semnătura conducătorului
autorităţii emitente)
RAPORT DE CONTROL/NOTĂ
de închidere a suspiciunii de neregulă*)
*) Raportul de control se întocmeşte dacă suspiciunea se confirmă, dar nu are impact financiar, iar nota de închidere a suspiciunii de neregulă dacă suspiciunea nu se confirmă.
Ref.: Suspiciunea de neregulă nr. .................
Beneficiar: ......................
Titlu proiect: .........................
Cod proiect: .................
Contract de finanţare: ..........................
În baza ..................................... (ordin/decizie/mandat/împuternicire) nr. ...../......., emis/emisă de ....................................... (numele şi funcţia conducătorului autorităţii emitente/forului superior), s-a procedat la efectuarea unei verificări documentare a Suspiciunii de neregulă nr. .................., transmisă spre investigare, conţinând constatări cu implicaţii financiare.
1. Descrierea neregulii suspectate
a) în cadrul Suspiciunii de neregulă nr. .............., transmisă spre investigare, sunt menţionate următoarele:
............................................................................................
b) punctul de vedere exprimat de beneficiar/structura verificată
(Se va menţiona punctul de vedere al beneficiarului cu privire la constatările din documentul/raportul de control/audit înainte de efectuarea misiunii de control, dacă un asemenea punct de vedere a fost comunicat oficial autorităţii cu competenţe în gestionarea fondurilor europene/În cazul în care nu exprimă un punct de vedere, se menţionează acest fapt.)
(Se va menţiona în cazul raportului de control.)
...............................................................................................
c) locul unde s-a desfăşurat verificarea: ..............................
d) în perioada: ........................................................................
2. Analizarea suspiciunii de neregulă în conformitate cu art. 18 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare: autoritatea cu competenţe în gestionarea fondurilor europene are obligaţia de a verifica constatările cu implicaţii financiare
În urma verificărilor documentare efectuate cu privire la aspectele evidenţiate în Suspiciunea de neregulă nr. ..........................., s-au evidenţiat următoarele:
..............................................................................................
3. Baza legală a verificării
..............................................................................................
4. Constatări
.............................................................................................
5. Concluzii
..............................................................................................
După caz, se precizează dacă:
- suspiciunea se confirmă fără impact financiar;
– suspiciunea nu se confirmă.
(Împotriva măsurilor dispuse prin prezentul raport de control se poate formula contestaţie, care se depune, sub sancţiunea decăderii, în termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, la autoritatea emitentă.)
Echipa de control formată din:
- domnul/doamna .................., semnătura .................
– domnul/doamna .................., semnătura .................
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: