Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 19 din 10 martie 2025  referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unei aplicaţii pentru transmiterea electronică a datelor privind călătoriile ( Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 19 din 10 martie 2025 referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unei aplicaţii pentru transmiterea electronică a datelor privind călătoriile ("aplicaţia UE pentru credenţiale digitale de călătorie") şi de modificare a Regulamentelor (UE) 2016/399 şi (UE) 2018/1.726 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 2.252/2004 al Consiliului în ceea ce priveşte utilizarea credenţialelor digitale de călătorie - COM (2024) 670 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 228 din 14 martie 2025
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/52 din 26.02.2025,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European şi al Consiliului de instituire a unei aplicaţii pentru transmiterea electronică a datelor privind călătoriile („aplicaţia UE pentru credenţiale digitale de călătorie“) şi de modificare a Regulamentelor (UE) 2016/399 şi (UE) 2018/1.726 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 2.252/2004 al Consiliului în ceea ce priveşte utilizarea credenţialelor digitale de călătorie - COM (2024) 670 fina respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul:
    1. consideră că:
    a) propunerea de regulament are ca obiective sporirea eficienţei gestionării frontierelor externe, creşterea securităţii şi buna funcţionare a spaţiului Schengen şi asigurarea posibilităţii fluidizării trecerii frontierelor;
    b) autorităţile de frontieră vor putea verifica, înainte de călătorie, autenticitatea şi integritatea documentelor de călătorie şi vor putea planifica şi gestiona mai bine resursele prin preautorizarea călătorilor care utilizează credenţiale digitale de călătorie;
    c) pentru eu-LISA se estimează că este nevoie de un buget suplimentar de aproximativ 49,5 milioane euro (6 milioane euro în cadrul actualului buget al UE pe 7 ani - cadrul financiar multianual) şi de 20 de membri ai personalului pentru a dezvolta aplicaţia UE pentru credenţiale digitale de călătorie şi pentru ca euLISA să îşi îndeplinească atribuţiile în conformitate cu Regulamentul privind eu-LISA şi cu prezenta propunere, costuri care acoperă toate activităţile: cele pregătitoare, achiziţionarea de software şi hardware, analiză şi proiectare, dezvoltare şi testare, pregătirea centrelor de date, licenţă, funcţionare şi întreţinere;
    d) în privinţa statelor membre, deşi nu este posibil să se determine cu exactitate costurile asociate punerii în aplicare a prezentei propuneri, se estimează că investiţia unică pentru fiecare ţară se ridică la aproximativ 2 milioane euro, care include: creşterea capacităţii serverelor şi a capacităţii de stocare pentru stocarea temporară a credenţialelor digitale de călătorie transmise de călători (250.000 euro); dezvoltarea conexiunii securizate la routerul date călători (traveller router), care să permită integrarea în sistemele naţionale existente de gestionare a frontierelor (300.000-700.000 euro); actualizarea sau achiziţionarea de hardware pentru a prelucra credenţialele digitale de călătorie şi pentru a sprijini recunoaşterea facială şi formarea personalului (30.000 euro);

    2. subliniază:
    a) pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Interne, că:
    (i) analiza de impact realizată de Comisie presupune că autorităţile nu pot să verifice în avans dacă persoanele au un document de călătorie autentic şi dacă cetăţenii terţi îndeplinesc condiţiile de intrare, însă aceasta este o ipoteză incorectă din mai multe motive: în primul rând, cetăţenii terţi cărora le-ar putea fi emise credenţiale de călătorie sunt cei care beneficiază de un statut legal pe teritoriul Uniunii (membri de familie ai unui cetăţean UE, cetăţenii statelor asociate), iar această categorie beneficiază oricum de verificări facilitate şi exceptări de la procedura ordinară; în al doilea rând, verificarea condiţiilor de intrare pentru cetăţenii terţi nu se limitează la verificarea autenticităţii documentului de călătorie, iar propunerea nu conţine exceptări de la îndeplinirea celorlalte condiţii, prevăzute de art. 6 din CFS (Codul frontierelor Schengen), în ipoteza în care călătorii ar transmite în avans, pentru verificare, credenţialele de călătorie;
    (ii) analiza de impact a Comisiei nu prevede o ţintă specifică pentru indicatorul privind numărul de utilizatori ai aplicaţiei digitale;

    b) în conformitate cu Ministerul Afacerilor Interne şi cu Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională a Senatului, că:
    (i) susţine iniţiativa Comisiei Europene de a stabili un cadru juridic pentru îmbunătăţirea managementului frontierelor, prin introducerea unor proceduri de control bazate pe informaţii obţinute în avans;
    (ii) atrage atenţia asupra dublării procesului de verificare şi asupra poverii administrative, de resurse umane, tehnice şi financiare;
    (iii) procesul de comparare a informaţiilor rezultate din etapa de preînregistrare/verificare în avans cu cele din etapa de verificare la frontieră (identificarea persoanei şi verificarea autenticităţii şi integrităţii documentului fizic sau a credenţialelor digitale) va genera creşterea timpilor de efectuare a verificărilor, nu reducerea acestora.


    3. recomandă:
    a) ca în propunerea de regulament să fie prevăzută includerea în bugetul Uniunii a finanţării costurilor aferente aplicaţiei UE pentru credenţiale digitale de călătorie, având în vedere că echipamentele de control automatizat sunt prezente în număr limitat în punctele de trecere a frontierei din România, iar verificarea credenţialelor în avans necesită structuri şi echipamente suplimentare la nivelul tuturor punctelor de trecere a frontierelor (terestre, maritime, aeriene), implicând astfel costuri considerabile pentru România;
    b) ca în propunerea de regulament să fie indicat expres domeniul de aplicare teritorial, în contextul în care, din perspectiva utilizării conceptelor specifice frontierelor externe, este de anticipat că domeniul de aplicare a propunerii ar fi axat pe dimensiunea externă a relaţiei Uniunii cu statele terţe;
    c) ca în propunerea de regulament să fie clarificate o serie de aspecte neclare privind fluxul procedurilor la frontieră, perioada de stocare a datelor şi compatibilitatea cu alte sisteme de control (Sistemul european de informaţii şi de autorizare privind călătoriile - ETIAS, Interfaţa de programare a aplicaţiilor - API, Sistemul de intrare/ieşire - EES, inclusiv cu aplicaţia Quick Border, dezvoltată de Frontex, ce permite preînregistrarea călătorilor care fac obiectul înregistrării în EES);
    d) realizarea unei analize serioase asupra utilităţii practice a credenţialelor digitale de călătorie şi a aplicaţiei aferente, precum şi privind eficienţa costurilor de implementare, având în vedere creşterea timpilor de efectuare a verificărilor şi interesul redus al cetăţenilor, demonstrat în consultările publice (doar 12% din respondenţi ar utiliza aceste credenţiale), întrucât în lipsa unui număr clar de beneficiari există riscul unor investiţii semnificative fără valoare adăugată reală, dar cu impact semnificativ asupra resurselor naţionale şi a pasagerilor.



    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 10 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    MIRCEA ABRUDEAN

    Bucureşti, 10 martie 2025.
    Nr. 19.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016