Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 17 din 12 martie 2025 privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor - Planul comun de punere în aplicare a Pactului privind migraţia şi azilul - COM (2024) 251
EMITENT: Camera Deputaţilor PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 223 din 13 martie 2025
În temeiul prevederilor art. 67 şi ale art. 148 din Constituţia României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene şi ale art. 165 - 190 din Regulamentul Camerei Deputaţilor, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaţilor nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,
Camera Deputaţilor adoptă prezenta hotărâre.
ARTICOL UNIC
Luând în considerare Opinia nr. 4c-22/122, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în şedinţa din 4 martie 2025, Camera Deputaţilor:
1. susţine obiectivul Planului comun de punere în aplicare a Pactului privind migraţia şi azilul, acela de a dispune de un cadru comun, bine pregătit, pentru gestionarea azilului şi migraţiei în Uniune, până la intrarea în vigoare a noilor acte legislative ale Uniunii, şi caracterul său flexibil, în vederea adaptării obligaţiilor ce revin statelor membre în funcţie de sistemele lor naţionale;
2. consideră că poziţia Comisiei Europene, contrară unei abordări selective în contextul punerii în aplicare a tuturor elementelor constitutive parte a Pactului privind migraţia şi azilul, trebuie să constituie principiul de acţiune al tuturor statelor membre ale Uniunii Europene în acest domeniu;
3. aminteşte că unul dintre obiectivele noii legislaţii a Uniunii este abordarea dificultăţilor atrase de sosirile mixte de migranţi aflaţi în situaţie ilegală şi de persoane care au nevoie de protecţie internaţională;
4. ia notă de evaluarea permanentă a noilor tendinţe în domeniul imigraţiei, realizată de autorităţile române, în vederea fundamentării deciziilor în plan operaţional;
5. în contextul încurajării statelor membre să îşi valorifice cunoştinţele şi experienţa şi să facă schimb de bune practici, ia act de angajamentul autorităţilor publice române ca România să continue să fie un partener de încredere în gestionarea migraţiei, inclusiv în plan regional, şi să continue să îşi respecte toate angajamentele asumate;
6. subliniază relevanţa experienţei dobândite de autorităţile române, ca urmare a finalizării procesului de aderare la spaţiul Schengen, pentru dezbaterile în curs la nivel european referitoare la protecţia frontierelor externe şi la gestionarea coordonată a practicii impunerii controalelor la frontierele interne;
7. remarcă abordarea autorităţilor române, în privinţa Planului naţional de implementare, de a păstra un contact foarte strâns cu toţi partenerii implicaţi în punerea în practică a acţiunilor prevăzute, inclusiv cu organismele neguvernamentale şi cu reprezentanţii societăţii civile, pentru a avea un răspuns mai rapid din partea tuturor părţilor şi în vederea îndeplinirii obiectivelor urmărite de plan;
8. aşteaptă cu interes prezentarea de către Comisia Europeană a actelor primului Ciclu anual de gestionare a migraţiei, precizate de Regulamentul (UE) 2024/1.351 privind gestionarea azilului şi migraţiei, şi atrage atenţia că eficacitatea mecanismului de solidaritate depinde de complexitatea cadrului prevăzut în amintitul regulament;
9. ia act de faptul că autorităţile române sunt în curs de elaborare a viitoarei Strategii naţionale privind imigraţia pentru 2025-2028, care va aborda inclusiv modalităţi de punere în aplicare a actelor legislative aferente Pactului privind migraţia şi azilul;
10. subliniază că eficacitatea politicii Uniunii în materia returnării afectează credibilitatea politicii în domeniul migraţiei şi azilului. Consideră că eficienţa procedurilor de returnare reclamă utilizarea tuturor instrumentelor disponibile Uniunii şi statelor sale membre - în acordurile încheiate cu ţările terţe de origine şi de tranzit, îndeosebi a instrumentelor diplomatice, în cadrul cooperării pentru dezvoltare, comerţului şi vizelor, şi care iau în considerare aspectele geopolitice, precum şi impactul politicilor Uniunii în interiorul şi în afara ei;
11. recomandă evaluarea permanentă a sistemelor informatice, inclusiv a celor care recurg la inteligenţa artificială, în vederea protecţiei frontierelor externe, din perspectiva efectelor pe care acestea le au asupra drepturilor fundamentale;
12. susţine un regim juridic mai strict privind returnarea resortisanţilor ţărilor terţe care atrag riscuri de securitate, în contextul sistemelor de screening la frontierele externe, şi subliniază importanţa sporirii cooperării dintre statele membre pentru returnarea acestor persoane;
13. aderă la aprecierea Comisiei Europene potrivit căreia durabilitatea pactului depinde de modul de gestionare a dimensiunii externe a migraţiei - prin cooperarea strânsă a UE cu ţările terţe partenere de origine şi de tranzit, unele dintre acestea găzduind comunităţi mari de migranţi şi refugiaţi;
14. atrage atenţia asupra importanţei deosebite a evaluării nevoilor bugetare şi identificării surselor de finanţare, naţionale şi ale Uniunii, pe care le presupune punerea în practică a actelor legislative aferente Pactului privind migraţia şi azilul, inclusiv prin efectul armonizării standardelor de primire a solicitanţilor de protecţie internaţională operate prin Directiva (UE) 2024/1.346, precum şi a consolidării resurselor umane şi capacităţii administrative a autorităţilor naţionale.
Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaţilor în şedinţa din 12 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
CIPRIAN-CONSTANTIN ŞERBAN
Bucureşti, 12 martie 2025.
Nr. 17.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: