Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 14 din 7 octombrie 2024  privind contestarea respingerii înregistrării candidaturii independente  a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 14 din 7 octombrie 2024 privind contestarea respingerii înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024

EMITENT: Curtea Constituţională
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1017 din 11 octombrie 2024

┌───────────────────┬──────────────────┐
│Marian Enache │- preşedinte │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Mihaela Ciochină │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Cristian Deliorga │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Dimitrie-Bogdan │- judecător │
│Licu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Laura-Iuliana │- judecător │
│Scântei │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Gheorghe Stan │- judecător │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Elena-Simina │- judecător │
│Tănăsescu │ │
├───────────────────┼──────────────────┤
│Bianca Drăghici │- │
│ │magistrat-asistent│
└───────────────────┴──────────────────┘

    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Loredana Brezeanu.
    1. Pe rol se află soluţionarea contestaţiei formulate de domnul Ciprian-Romeo Mega privind respingerea înregistrării candidaturii sale independente la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    2. Contestaţia a fost înregistrată la Curtea Constituţională la data de 7 octombrie 2024 şi formează obiectul Dosarului nr. 3.072F/2024, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a domnului Ciprian-Romeo Mega şi Decizia Biroului Electoral Central nr. 37D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, transmise de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 169C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 9.293 din 7 octombrie 2024.
    3. În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.
    4. În motivarea contestaţiei, domnul Ciprian-Romeo Mega susţine, în esenţă, că în cuprinsul deciziei contestate nu se regăseşte niciun considerent care să expliciteze de ce din numărul de 219.951 de semnături depuse la Biroul Electoral Central, doar 176.493 de semnături pot fi contorizate în sensul Legii nr. 370/2004. De asemenea, se mai susţine, în esenţă, că personalul tehnic nu are atribuţii sau competenţe privind verificarea autenticităţii semnăturilor, acesta având posibilitatea, în cazul aprecierii unor dubii referitoare la autenticitatea semnăturilor, să procedeze la sesizarea organelor de cercetare penală. În final, se invocă jurisprudenţa în materie electorală a Curţii Constituţionale, respectiv Hotărârea nr. 4 din 22 septembrie 2019.
    5. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită respingerea contestaţiei.
    CURTEA,
    examinând contestaţia în raport cu prevederile Constituţiei, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:
    6. Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum şi celor ale art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    7. Curtea reţine că atât condiţiile de eligibilitate, cât şi impedimentele constituţionale pentru a fi ales în funcţia de Preşedinte al României sunt prevăzute în Constituţie şi în Legea nr. 370/2004.
    8. Curtea mai reţine că, potrivit art. 37 din Constituţie, coroborat cu art. 16 alin. (3), art. 36 şi art. 40 alin. (3) din Constituţie, au dreptul de a fi aleşi pentru funcţia de Preşedinte al României cetăţenii cu drept de vot care, până în ziua alegerilor inclusiv, au împlinit 35 de ani, au domiciliul în ţară şi cărora nu le este interzisă asocierea în partide politice. Totodată, conform art. 27 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, „(2) Propunerile se fac în scris şi vor fi primite numai dacă: a) sunt semnate de conducerea partidului sau a alianţei politice ori de conducerile acestora, care au propus candidatul sau, după caz, de candidatul independent; b) cuprind prenumele şi numele, locul şi data naşterii, starea civilă, domiciliul, studiile, ocupaţia şi profesia candidatului şi precizarea că îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a candida; c) sunt însoţite de declaraţia de acceptare a candidaturii, scrisă, semnată şi datată de candidat, de declaraţia de avere, declaraţia de interese, de o declaraţie pe propria răspundere a candidatului în sensul că a avut sau nu calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia, precum şi de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători“.
    9. Curtea constată că Biroul Electoral Central a emis Decizia nr. 37D din 6 octombrie 2024 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, reţinând că nu au fost îndeplinite condiţiile prevăzute de art. 4 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, candidatura fiind însoţită de un număr de doar 176.493 de semnături de susţinere, nefiind îndeplinită cerinţa legală privind numărul minim de semnături de susţinere.
    10. Cu Adresa nr. 9.308 din 7 octombrie 2024, Curtea Constituţională a solicitat Biroului Electoral Central să comunice, în copie certificată, procesul-verbal care atestă verificarea listelor de susţinători depuse în susţinerea candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, precum şi întrunirea numărului de cel puţin 200.000 de alegători. Ca urmare a acestui demers, prin Adresa nr. 189C/BEC/P.R./2024 din 7 octombrie 2024, Biroul Electoral Central a transmis Procesul-verbal privind depunerea listelor de susţinători ai candidatului independent Ciprian-Romeo Mega pentru alegerea Preşedintelui României din data de 24 noiembrie 2024, în urma verificărilor efectuate de către personalul tehnic auxiliar rezultând existenţa unui număr de 176.493 de semnături, fără inadvertenţe.
    11. Curtea, analizând prevederile art. 27 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, constată că propunerea de candidatură pentru alegerea Preşedintelui României se depune, în scris, la Biroul Electoral Central, cel mai târziu cu 50 de zile înainte de data alegerilor, şi va fi însoţită, printre alte documente, de lista susţinătorilor candidatului, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători. Potrivit art. 27 alin. (3) din Legea nr. 370/2004, „Lista susţinătorilor este un act public, sub sancţiunea prevăzută de art. 292 din Codul penal. Lista sau listele susţinătorilor trebuie să cuprindă data alegerilor, prenumele şi numele candidatului, precum şi prenumele şi numele, data naşterii, adresa, denumirea, seria şi numărul actului de identitate şi semnătura alegătorilor care susţin candidatura. În finalul listei persoana care a întocmit-o este obligată să facă o declaraţie pe propria răspundere prin care să ateste veridicitatea semnăturilor susţinătorilor. Modelul listei susţinătorilor şi al declaraţiei pe propria răspundere sunt prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta lege“, iar, potrivit alin. (3^1) al aceluiaşi articol, alineat introdus prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2014 privind modificarea şi completarea Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 475 din 27 iunie 2014, „Lista susţinătorilor prevăzută la alin. (3) se depune într-un singur exemplar original la Biroul Electoral Central“.
    12. Curtea constată că actul prin care Biroul Electoral Central respinge înregistrarea unei candidaturi, indiferent de condiţia constituţională sau legală considerată a fi neîndeplinită, este decizia. Prin urmare, nedepunerea listei susţinătorilor sau depunerea acesteia cu un număr sub 200.000 de susţinători determină respingerea candidaturii prin decizie (a se vedea Hotărârea nr. 21 din 25 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 27 septembrie 2019, paragraful 19).
    13. Aşa fiind, Curtea constată că decizia adoptată de către Biroul Electoral Central este legală, întrucât propunerea de candidatură depusă de domnul Ciprian-Romeo Mega nu a respectat exigenţele prevăzute de art. 4 alin. (2) şi art. 27 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, potrivit cărora candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători.
    14. În legătură cu susţinerile referitoare la atribuţiile sau competenţele personalului tehnic al Biroului Electoral Central, Curtea constată că nu pot fi reţinute, acestea reprezentând simple afirmaţii de natură subiectivă ale contestatorului, fără a fi prezentate argumente de natură să susţină pretinsa încălcare a textelor legale invocate, fiind exprimate doar suspiciuni cu privire la modalitatea concretă de verificare a listelor de susţinători. Or, asemenea afirmaţii nu sunt de natură să probeze nelegalitatea respingerii înregistrării candidaturii independente a domnului Ciprian-Romeo Mega la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024, prevalând constatările cuprinse în „Procesul-verbal privind depunerea listelor de susţinători ai candidatului independent Ciprian-Romeo Mega pentru alegerea Preşedintelui României din data de 24 noiembrie 2024“, înregistrat cu nr. 155C/BEC/P.R./2024 din 5 octombrie 2024. De altfel, o critică referitoare la organizarea modului de lucru al Biroului Electoral Central nu poate fi reţinută, fiind de competenţa Biroului Electoral Central să îşi stabilească modul concret în care îşi desfăşoară activitatea de verificare a semnăturilor, aspect ce nu intră în competenţa Curţii Constituţionale (a se vedea, în acest sens, Hotărârea nr. 20 din 24 septembrie 2019, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 782 din 26 septembrie 2019, paragraful 18).
    15. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 31 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂŞTE:
    Respinge contestaţia formulată de domnul Ciprian-Romeo Mega privind respingerea înregistrării candidaturii independente a acestuia la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024.
    Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Pronunţată în şedinţa din data de 7 octombrie 2024.


                    PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE
                    MARIAN ENACHE
                    Magistrat-asistent,
                    Bianca Drăghici


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016