Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 129 din 9 decembrie 2024  referitoare la propunerea de Regulament al Consiliului privind eliberarea credenţialelor digitale  de călătorie bazate pe cărţile de identitate şi standardele tehnice aferente acestora -  COM (2024) 671 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 129 din 9 decembrie 2024 referitoare la propunerea de Regulament al Consiliului privind eliberarea credenţialelor digitale de călătorie bazate pe cărţile de identitate şi standardele tehnice aferente acestora - COM (2024) 671 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1246 din 11 decembrie 2024
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/271 din 5.12.2024,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României constată că propunerea de Regulament al Consiliului privind eliberarea credenţialelor digitale de călătorie bazate pe cărţile de identitate şi standardele tehnice aferente acestora - COM (2024) 671 final - respectă principiul subsidiarităţii şi - cu rezerve - principiul proporţionalităţii.

    ART. 2
    Senatul:
    1. notează că:
    a) pentru a realiza interoperabilitatea mondială, specificaţiile tehnice ale Uniunii pentru credenţialele digitale de călătorie bazate pe cărţile de identitate ar trebui să se întemeieze pe standardul privind credenţialele digitale de călătorie ale Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (OACI);
    b) credenţialele digitale de călătorie bazate pe cărţile de identitate pot facilita exercitarea de către cetăţenii Uniunii a dreptului la liberă circulaţie;
    c) propunerea va conduce la prelucrarea de date cu caracter personal (date biometrice, imagine facială);
    d) includerea imaginii faciale este adecvată pentru combaterea fraudării documentelor, fiind un mijloc de a verifica în mod fiabil identitatea titularului; fără includerea sa, credenţialul digital de călătorie ar conţine doar date biografice ale titularului (cum ar fi numele, data naşterii etc.), care nu constituie un mijloc fiabil şi eficient de identificare;
    e) credenţialele digitale de călătorie nu vor conţine date cu caracter personal care nu sunt deja incluse în cipul cărţilor de identitate pe baza cărora sunt eliberate; acestea nu vor conţine amprentele digitale ale titularului;

    2. consideră, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Interne, că:
    a) în contextul tendinţei generale de digitalizare şi al aşteptărilor cetăţenilor ca formalităţile de călătorie să devină mai simple şi mai rapide, se consideră fezabilă stocarea credenţialelor digitale de călătorie împreună cu permisele de conducere digitale, prescripţiile medicale şi alte documente în portofelul european pentru identitatea digitală;
    b) un aspect pozitiv din perspectiva drepturilor persoanelor este că propunerea nu obligă cetăţenii Uniunii să deţină un credenţial digital de călătorie, ci că aceştia se pot deplasa în afara teritoriului naţional ca până în prezent, utilizând cartea de identitate sau paşaportul în format fizic; salutăm faptul că persoanele vizate deţin controlul asupra propriilor date şi aleg dacă şi când să le utilizeze;
    c) avem o opinie pozitivă faţă de iniţiativa de a digitaliza accesul la documentele de călătorie, ca un pas important în digitalizarea serviciilor publice, inclusiv pentru a facilita proceduri precum înregistrarea la autorităţile naţionale în cazul stabilirii reşedinţei într-un alt stat membru, ceea ce ar putea să reducă sarcina administrativă, sau înregistrarea la transportatori pentru efectuarea călătoriei;

    3. subliniază (pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Interne) că în pofida accentului pus asupra facilitării dreptului cetăţenilor Uniunii la liberă circulaţie în expunerea de motive, acest drept se exercită exclusiv în interiorul Uniunii, nu în afara ei, iar un astfel de domeniu de aplicare contrastează cu principiul absenţei controalelor la frontierele interne, instituit de art. 77 alin. 1 lit. a) („Uniunea dezvoltă o politică care urmăreşte să asigure absenţa oricărui control asupra persoanelor la trecerea frontierelor interne, indiferent de cetăţenie“) din TFUE (cu excepţia Ciprului şi Irlandei), astfel că utilitatea practică a acestor credenţiale de călătorie pentru călătorii în interiorul Uniunii pare neclară;
    4. recomandă:
    a) ca în propunerea de regulament al Consiliului să fie indicat expres domeniul de aplicare, pentru o corectă înţelegere a implicaţiilor documentului în cauză, în contextul în care se constată că există contradicţii între diferitele informaţii incluse în expunerea de motive, având în vedere că, pe lângă invocarea aşa-zisei facilitări a liberei circulaţii, este menţionat şi scenariul utilizării credenţialelor de călătorie la frontierele externe ale spaţiului Schengen;
    b) propunerea de regulament trebuie să acopere şi eventualitatea ca statele terţe să accepte aceste credenţiale de călătorie, în cazul în care intenţia ar fi aceea de a utiliza credenţialele de călătorie la frontierele externe.



    ART. 3
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituţiilor europene.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 9 decembrie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 9 decembrie 2024.
    Nr. 129.

    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016