Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 102 din 16 septembrie 2024  referitoare la Comunicarea Comisiei către Consiliu şi Parlamentul European  privind evaluarea mecanismului de protecţie civilă al Uniunii - Consolidarea pregătirii  pentru situaţii de urgenţă a UE - COM (2024) 212 final    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 102 din 16 septembrie 2024 referitoare la Comunicarea Comisiei către Consiliu şi Parlamentul European privind evaluarea mecanismului de protecţie civilă al Uniunii - Consolidarea pregătirii pentru situaţii de urgenţă a UE - COM (2024) 212 final

EMITENT: Senatul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 945 din 20 septembrie 2024
    În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi ale art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naţionale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
    în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/212 din 11.09.2024,
    Senatul adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Senatul României:
    1. constată că:
    a) documentul schiţează nevoile şi provocările în continuă evoluţie cu care se confruntă protecţia civilă şi formulează recomandări pentru a spori eficienţa strategiei Mecanismului de protecţie civilă al UE (UCPM) de prevenire, pregătire şi răspuns în privinţa dezastrelor;
    b) prezenta comunicare demonstrează necesitatea consolidării UCPM şi a rezilienţei europene în faţa riscurilor aflate în continuă schimbare;
    c) pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Externe, comunicarea Comisiei detaliază liniile directoare de calibrare şi dezvoltare instituţională pentru creşterea rezilienţei UE, aşezând în centrul abordării colective a noilor realităţi necesitatea unei viziuni integrate şi subliniază clar că Centrul de coordonare a răspunsului la situaţii de urgenţă (ERCC) este organismul care poate îndeplini rolul de hub de coordonare logistic; această opinie concordă pe deplin cu poziţia exprimată de România;

    2. consideră:
    a) în conformitate cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) documentul subliniază rolul esenţial al mecanismului în consolidarea nivelului de pregătire pentru situaţii de urgenţă al UE şi facilitarea unui răspuns colectiv în interiorul şi în afara frontierelor Uniunii;
    (ii) prezenta comunicare evidenţiază rolul ERCC ca organism de coordonare între autorităţile de protecţie civilă şi cele medicale;

    b) în congruenţă cu Ministerul Afacerilor Interne, că:
    (i) ultimii ani au evidenţiat importanţa tot mai mare a gestionării crizelor printr-o abordare coordonată care integrează diverse instituţii şi resurse;
    (ii) măsurile ar trebui să evite duplicarea mecanismelor, iar deciziile adoptate la nivel naţional trebuie armonizate şi aliniate cu cele la nivelul Uniunii;

    c) de comun acord cu Ministerul Apărării Naţionale, că:
    (i) UCPM îşi propune să consolideze cooperarea între statele membre şi cele 10 ţări terţe participante;
    (ii) ERCC are un rol important în cadrul UCPM, în sfera de responsabilitate a centrului european intrând gestionarea unitară a furnizării de asistenţă;
    (iii) creşterea constantă de activări ale UCPM din ultimii ani relevă faptul că riscurile determină necesitatea unor capacităţi de răspuns îmbunătăţite;


    3. subliniază:
    a) pe aceeaşi linie cu Ministerul Afacerilor Externe, că:
    (i) este necesară o abordare orizontală pentru a îmbunătăţi coerenţa, a evita suprapunerile, exploatând potenţialele sinergii, cu menţinerea rolului ERCC de coordonare;
    (ii) se impune consolidarea rescEU (rezerva de capacităţi europene), pentru a stimula rezilienţa Uniunii împotriva ameninţărilor care ar putea avea un impact asupra structurii fundamentale a societăţii europene;

    b) în convergenţă cu Ministerul Afacerilor Interne, că:
    (i) România pledează pentru o dezvoltare atentă şi raţională în viitor a UCPM şi sprijină dezvoltarea continuă a ERCC - acesta ar trebui să fie singurul centru transsectorial de gestionare a crizelor; ERCC poate reuni expertiza sectorială şi asigura coerenţa operaţională şi eficienţa globală într-un sistem de răspuns la crize al UE cuprinzător şi integrat;
    (ii) ERCC trebuie să rămână un centru operaţional, nu politic;
    (iii) este importantă menţinerea sarcinii principale a ERCC, ca nucleu al UCPM; ERCC ar trebui să fie dotat cu resurse suplimentare (buget, capabilităţi, dezvoltarea unor instrumente suplimentare pentru a anticipa şi face faţă ameninţărilor emergente);
    (iv) este necesar să se planifice şi să se investească în campanii publice de conştientizare pentru o mai bună educare a publicului în ceea ce priveşte pregătirea şi intervenţia în caz de dezastre;
    (v) consolidarea capacităţilor este un proces continuu: sunt necesare programe de formare mai bune, adaptate la grupuri-ţintă specifice şi la structuri specializate, pentru a îmbunătăţi pregătirea şi timpul de reacţie la toate nivelurile, înainte şi după dezastru;
    (vi) este necesară o mai bună implicare a societăţii civile, deoarece aceasta joacă un rol esenţial în consolidarea rezilienţei în situaţii de risc multiplu;
    (vii) încurajează o mai bună implicare a mediului academic şi o mai bună colaborare în cadrul proiectelor de cercetare, pentru a asigura că eforturile de consolidare a rezilienţei sunt la curent cu ultimele evoluţii în materie de noi tehnologii şi metodologii de gestionare a crizelor;
    (viii) investind în măsuri preventive şi sisteme de avertizare timpurie pentru a reduce riscul şi impactul dezastrelor, am putea construi rezistenţa înainte de producerea dezastrelor decât să ne bazăm pe măsuri reactive după ce au avut loc dezastrele;
    (ix) UE ar putea crea un buget dedicat pentru rezilienţă, asemănător cu Recovery and Resilience Facility (RRF), care ar fi utilizat pentru a finanţa rescEU, precum şi alte iniţiative de rezilienţă;
    (x) UE ar trebui să se asigure că rescEU este sustenabilă pe termen lung prin dezvoltarea unui model de finanţare care poate asigura atât mijloacele financiare pentru menţinerea capacităţilor existente, cât şi reîntregirea rapidă a capacităţilor utilizate;
    (xi) este esenţial să se desfăşoare mai multe exerciţii comune, inclusiv la scară largă, pentru a testa şi îmbunătăţi eficienţa răspunsului.




    ART. 2
    Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 16 septembrie 2024, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.


                    p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
                    SORIN-MIHAI CÎMPEANU

    Bucureşti, 16 septembrie 2024.
    Nr. 102.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016