Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 101 din 5 iulie 2018 referitoare la propunerea de Directivă a Consiliului de modificare a Directivei 92/83/CEE a Consiliului privind armonizarea structurilor accizelor la alcool şi băuturi alcoolice - COM (2018) 334 final
EMITENT: Senatul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 589 din 11 iulie 2018
În temeiul dispoziţiilor art. 67 şi art. 148 alin. (2) şi (3) din Constituţia României, republicată, precum şi ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarităţii şi proporţionalităţii, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană şi a Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,
în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/308 din 21.06.2018,
Senatul adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Senatul României formulează următoarele:
Prezenta propunere de directivă respectă principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii, întrucât obiectivele sale nu pot fi realizate la nivel naţional, iar măsurile propuse şi forma directivei sunt adecvate.
1. Temeiul juridic
Temeiul juridic este articolul 113 din TFUE.
În temeiul acestei prevederi, Consiliul, hotărând în unanimitate în conformitate cu o procedură legislativă specială şi după consultarea Parlamentului European şi a Comitetului Economic şi Social, adoptă dispoziţii de armonizare a legislaţiei statelor membre în domeniul impozitării indirecte.
2. Subsidiaritatea (în cazul competenţelor neexclusive)
În conformitate cu principiile subsidiarităţii şi proporţionalităţii, astfel cum este prevăzut la articolul 5 din Tratatul privind Uniunea Europeană^1, obiectivele propunerii nu pot fi realizate în mod satisfăcător de către statele membre şi, prin urmare, pot fi realizate mai bine la nivelul Uniunii. Prezenta propunere nu depăşeşte ceea ce este necesar pentru realizarea acestor obiective.
^1 Versiune consolidată a Tratatului privind Uniunea Europeană (JO C 326, 26.10.2012, p. 13).
Sursa actualelor complicaţii în ceea ce priveşte scutirile de accize pentru alcoolul denaturat, clasificarea anumitor băuturi alcoolice, statutul micilor fabrici de bere şi măsurarea gradului Plato o reprezintă tocmai absenţa unor norme clare la nivelul UE.
Deciziile luate unilateral de către statele membre creează complicaţii suplimentare şi incertitudine juridică.
Extinderea ratelor reduse ale accizelor asupra micilor producători independenţi de cidru nu este posibilă deoarece directiva împiedică, de fapt, statele membre să corecteze acest dezechilibru, dat fiind că acestea pot aplica rate reduse ale accizelor micilor producători independenţi de bere şi de alcool etilic, dar nu şi micilor producători independenţi de cidru.
Aceeaşi situaţie este valabilă şi pentru pragul pentru alcoolul cu tărie alcoolică redusă.
Majoritatea administraţiilor statelor membre au evidenţiat necesitatea ameliorării definiţiilor şi a normelor comune pentru alcool şi băuturi alcoolice, în scopul aplicării accizelor la nivelul UE.
Acest fapt este reflectat şi în concluziile Consiliului adoptate la 6 decembrie 2016, în care Consiliul a solicitat Comisiei să efectueze studiile necesare pentru a pregăti o posibilă propunere legislativă de revizuire a Directivei 92/83/CEE.
3. Proporţionalitatea
Prezenta propunere respectă principiile proporţionalităţii, astfel cum sunt prevăzute la articolul 5 alineatul (4) din Tratatul privind Uniunea Europeană.
Modificările propuse nu depăşesc ceea ce este necesar pentru a aborda aspectele în cauză şi, astfel, pentru a realiza obiectivele din tratat de asigurare a unei funcţionări bune şi eficiente a pieţei interne.
În particular, extinderea propusă a ratelor reduse asupra micilor producători independenţi de cidru ar stimula concurenţa în rândul acestor producători, cu efecte negative reduse în materie de pierderi de venituri şi sarcini administrative, şi i-ar plasa pe picior de egalitate cu micii producători de bere şi de alcool etilic.
4. Consideră că:
Definiţiile ar trebui să aibă în vedere distincţia între:
- alcoolul complet denaturat (CDA), pentru care există un sistem de recunoaştere reciprocă a formulelor naţionale de denaturare, care asigură comercializarea acestuia în mod liber pe întreg teritoriul UE
şi
– alcoolul denaturat, aşa-numitul alcool „parţial“ denaturat (PDA), pentru care scutirea este condiţionată de utilizarea acestuia pentru fabricarea oricărui produs care nu este destinat consumului uman, statele membre având libertatea de a-şi defini la nivel naţional propriile formule de denaturare.
ART. 2
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această hotărâre a fost adoptată de Senat în şedinţa din 5 iulie 2018, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE SENATULUI,
ADRIAN ŢUŢUIANU
Bucureşti, 5 iulie 2018.
Nr. 101.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: