Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.704 din 18 decembrie 2024 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regimul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare, precum şi pentru modificarea unor acte normative
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1324 din 30 decembrie 2024
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 2 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
(1) Prezenta hotărâre are ca obiect stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regimul transportului maritim şi pe căile navigabile interioare.
(2) Sancţiunile se aplică contravenienţilor persoane fizice ori juridice.
(3) În cazul dispoziţiilor din prezenta hotărâre în care nu se prevede în mod expres cui revine obligaţia care constituie contravenţie şi în cuprinsul cărora este utilizată, în mod generic, expresia „unei nave“ sau „la bordul navei“, sancţiunea contravenţională se aplică comandantului/conducătorului navei, ca reprezentant legal al proprietarului ori operatorului navei. Dacă nava nu este propulsată ori nu are personal, sancţiunea contravenţională se aplică proprietarului ori operatorului navei sau comandantului/conducătorului convoiului.
(4) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:
a) navelor militare, navelor din dotarea Poliţiei de Frontieră Române, a Poliţiei Române, a Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, a Autorităţii Naţionale a Vămilor, navelor guvernamentale folosite în scopuri necomerciale şi nici navelor comerciale care sunt angajate în servicii guvernamentale;
b) porturilor militare şi nici zonelor în care se desfăşoară în exclusivitate activităţi militare, de ordine publică şi securitate naţională, precum şi activităţi pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă.
ART. 2
(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute în prezenta hotărâre se fac de către persoane împuternicite din cadrul Autorităţii Navale Române, denumită în continuare ANR, cu excepţia celor prevăzute la art. 17 pct. 1 pentru care sunt competente persoane împuternicite din cadrul administraţiilor portuare şi/sau de căi navigabile şi a celor prevăzute la art. 17 pct. 2 şi 3 pentru care sunt competente persoane împuternicite din cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, denumite în mod generic agenţi constatatori.
(2) Modelul procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se stabileşte prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Constatarea contravenţiilor se poate face şi fără oprirea navei, precum şi în lipsa contravenientului pe baza unui alt mijloc de probă admis de lege, pertinent şi concludent.
(4) În vederea constatării faptelor contravenţionale agenţii constatatori din cadrul ANR pot utiliza mijloace tehnice certificate pentru determinarea concentraţiei de alcool pur în aerul expirat sau prezenţei substanţelor psihoactive interzise. Totodată, pot utiliza aparatură foto şi audio-video, precum şi alt mijloc de probă admis de lege, pertinent şi concludent.
ART. 3
Constituie contravenţii la regimul construcţiilor de nave maritime şi de navigaţie interioară, precum şi înmatriculării acestora, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni, următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea, reparaţia sau dezmembrarea totală ori parţială a navelor, precum şi efectuarea lucrărilor de reparaţii, supuse autorizării, pe teritoriul României, fără a deţine autorizaţia necesară, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei, care se aplică proprietarului navei;
2. construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea, reparaţia sau dezmembrarea navelor cu nerespectarea prevederilor autorizaţiei ori a lucrărilor de reparaţie autorizate, cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei, care se aplică proprietarului navei;
3. nerespectarea de către proprietar a obligaţiei de a înmatricula nava sau de a notifica ANR orice modificări ce schimbă datele iniţiale de înmatriculare ale navei ori din actul de naţionalitate al navei, în termen de 15 zile lucrătoare de la data dobândirii dreptului de proprietate sau de la data apariţiei modificărilor, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
4. nerespectarea de către proprietar ori operator a obligaţiei de a solicita emiterea unui nou act de naţionalitate, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data constatării, în cazul pierderii, distrugerii sau deteriorării actului de naţionalitate al navei, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
5. nerespectarea de către proprietar/operator a obligaţiei de a depune actul de naţionalitate al navei, în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii comunicării cu privire la suspendarea/retragerea dreptului de arborare a pavilionului român, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
6. exploatarea unei nave de către o persoană fizică sau juridică care nu are transcris şi făcut public dreptul de folosinţă asupra acesteia, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
7. netransmiterea la ANR de către proprietarul sau operatorul navei a modificărilor privitoare la registrul sinoptic permanent în maximum 3 luni de la data apariţiei acestora, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
8. nerespectarea de către proprietar a obligaţiei de a depune la căpitănia portului de înmatriculare a navei, în termen de 60 de zile de la data suspendării dreptului de arborare a pavilionului român, documentul emis de autoritatea competentă prin care se certifică înmatricularea navei în alt stat, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;
9. nerespectarea de către proprietar/coproprietar sau operator, după caz, a obligaţiei de a depune certificatul de apartenenţă a navei la navigaţia pe Rin, în termen de 15 zile de la data primirii comunicării cu privire la retragerea certificatului de apartenenţă a navei la navigaţia pe Rin, cu amendă de la 15.000 lei la 30.000 lei;
10. nerespectarea de către proprietar/coproprietar sau operator, după caz, a obligaţiei de a informa în scris ANR cu privire la orice modificare care conduce la neîndeplinirea cerinţelor în baza cărora s-a emis certificatul de apartenenţă a navei la navigaţia pe Rin, în termen de cel mult 15 zile de la data la care aceasta s-a produs, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei.
ART. 4
Constituie contravenţii la regimul construcţiei de ambarcaţiuni de agrement/pescuit, precum şi înmatriculării/ înscrierii ambarcaţiunilor următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea sau dezmembrarea totală sau parţială a ambarcaţiunilor de agrement/pescuit, pe teritoriul României, fără a deţine autorizaţia necesară, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, care se aplică proprietarului navei;
2. construcţia, reconstrucţia, modificarea, transformarea sau dezmembrarea ambarcaţiunilor de agrement/pescuit cu nerespectarea prevederilor autorizaţiei şi a proiectului tehnic, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, care se aplică proprietarului navei;
3. nerespectarea de către proprietar a obligaţiei de a înmatricula/înscrie ambarcaţiunea de agrement/pescuit sau de a notifica ANR orice modificări ce schimbă datele iniţiale de înmatriculare/înscriere ale ambarcaţiunii ori din actul de naţionalitate/documentul de evidenţă, în termen de 15 zile lucrătoare de la data dobândirii dreptului de proprietate sau de la data apariţiei modificărilor, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
4. nerespectarea de către proprietar ori operator a obligaţiei de a solicita emiterea unui nou act de naţionalitate/document de evidenţă, în termen de 30 de zile lucrătoare de la data constatării pierderii sau deteriorării actului de naţionalitate/ documentului de evidenţă a ambarcaţiunii de agrement/pescuit, cu amendă de la 4.000 lei la 5.000 lei.
ART. 5
Constituie contravenţii la regimul siguranţei navigaţiei maritime şi de navigaţie interioară următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. exploatarea în scopuri comerciale a unei nave în baza unui permis provizoriu de arborare a pavilionului român, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;
2. exploatarea de către proprietar ori operator a unei nave maritime sau de navigaţie interioară care nu are înscris pe corpul navei numele, numărul de identificare sau portul de înmatriculare ori acestea nu sunt vizibile, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
3. folosirea de către proprietar sau operator a unui nume, număr de identificare sau port de înmatriculare care nu a fost aprobat de autoritatea competentă, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
4. exploatarea unei nave dotate cu mijloace de salvare care nu au înscris numele sau numărul de identificare al acesteia, cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
5. neînscrierea pe corpul unei nave a scărilor de pescaj, a mărcilor de bord liber sau înscrierea acestora în alte locuri decât cele stabilite, precum şi întreţinerea lor necorespunzătoare, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
6. exploatarea/punerea în navigaţie a unei nave care nu are la bord actele, documentele şi/sau certificatele obligatorii corespunzătoare tipului de navă, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
7. exploatarea/punerea în navigaţie a unei nave care nu are actele, documentele şi/sau certificatele obligatorii corespunzătoare tipului de navă valabile, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei. Excepţie fac navele ale căror acte, certificate şi documente şi-au pierdut valabilitatea în timp ce nava se află în voiaj;
8. lipsa de la bordul navei a materialelor privind vitalitatea navei sau nefuncţionarea instalaţiilor corespunzătoare menţinerii vitalităţii navei, cu amendă de la 15.000 lei la 30.000 lei;
9. lipsa de la bordul navei a mijloacelor de stins incendiul sau cu termen de valabilitate expirat, cu amendă de la 10.000 lei la 40.000 lei;
10. lipsa de la bordul navei a mijloacelor de salvare conform certificatelor tehnice, cu amendă de la 10.000 lei la 40.000 lei;
11. lipsa de la bordul navei a registrelor ori a documentelor privind evidenţa activităţilor ce se desfăşoară la bord, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
12. utilizarea documentelor privind evidenţa activităţilor ce se desfăşoară la bordul navei fără a fi numerotate, sigilate şi parafate, după caz, ori păstrarea lor în condiţii necorespunzătoare şi în termenul prevăzut de lege, precum şi necompletarea lor la zi, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
13. lipsa de la bordul navelor a regulamentelor de navigaţie, a documentaţiei aferente regulilor locale stabilite pentru sectorul de navigaţie, a Acordului european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei. Prezentarea lor în format electronic nu se consideră „lipsă de la bord“;
14. lipsa de la bordul navelor de pasageri a rolurilor şi planurilor de siguranţă, neafişarea lor şi/sau utilizarea lor fără a fi vizate de comisia de inspecţie, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
15. încărcarea sau exploatarea unei nave la un pescaj mai mare decât cel prevăzut în documentele navei sau cel permis de condiţiile de navigaţie, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;
16. nerespectarea de către comandant sau de către conducător a cerinţelor şi a procedurilor specifice tipului de marfă pentru încărcarea, descărcarea şi buncherarea în siguranţă a navelor, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
17. manipularea, stivuirea, depozitarea sau separarea necorespunzătoare a mărfurilor periculoase ori toxice la bordul navei, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
18. staţionarea, acostarea sau ancorarea unei nave încărcate cu mărfuri periculoase sau toxice în alte locuri decât cele stabilite pentru acestea, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
19. nerespectarea „avizelor către navigatori“, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei. Dacă fapta a avut ca urmare producerea unui eveniment de navigaţie, se aplică şi sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de a exercita o funcţie la bordul navei pe o perioadă de 90 de zile;
20. neanunţarea căpităniei de port sau a ANR, după caz, prin radiotelefon, a intrărilor/ieşirilor în/din port şi a manevrelor portuare înainte de începerea acestora de către comandanţii/ conducătorii/piloţii navelor sau convoaielor, precum şi în cazul navelor preluate/predate în tranzit în zona de jurisdicţie a unei căpitănii, cu amendă de la 10.000 la 30.000 lei;
21. nerespectarea dispoziţiilor căpităniei de port sau a ANR, după caz, cu privire la intrarea/plecarea navelor în/din port, tranzitul şi manevrele navelor în port şi la radă, în danele de acostare şi în locurile de ancorare, cu amendă de la 20.000 la 40.000 lei;
22. nerespectarea de către comandanţii/conducătorii de nave a regulilor prevăzute în regulamentele de navigaţie, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;
23. îmbarcarea la bordul navei a unui număr de persoane mai mare decât cel maxim admis, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei şi sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de a exercita o funcţie la bordul navei pe o perioadă de 90 de zile;
24. neînscrierea, în locurile indicate pe corpul navei de navigaţie interioară, a numărului maxim de pasageri permis, a tonajului maxim admis, precum şi a numărului de autovehicule pe care le poate transporta, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
25. depăşirea de către navele de navigaţie interioară a tonajului maxim admis şi a numărului de autovehicule pe care le poate transporta, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;
26. nerespectarea de către navele de navigaţie interioară a protocolului de probe convoi, conform certificatului navei de navigaţie interioară, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;
27. navigaţia prin zone nepermise a unei nave, cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei;
28. necomunicarea în cel mai scurt timp, respectiv în maximum 30 de minute, către căpitănia portului de către conducătorul unei nave, a evenimentelor de navigaţie ale propriei nave de navigaţie interioară, cum ar fi: abordaje, coliziuni, incendii, avarii, poluare, scufundare, eşuare, pierderi de vieţi omeneşti şi altele asemenea, precum şi lipsa evidenţei acestora în jurnalul de bord, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
29. efectuarea de către operatorii economici, în porturi şi în apele naţionale navigabile, a lucrărilor de scafandrerie fără obţinerea de la căpitănia portului a permisului de lucru privind lucrările de scafandrerie aferente, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei;
30. executarea de manevre fără pilot la bord, navigarea fără pilot, precum şi refuzul de a lua pilot acolo unde pilotajul este obligatoriu, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
31. nerespectarea obligaţiei conducătorilor de navă de a deţine autorizaţii specifice atunci când:
a) navighează pe căi navigabile care au fost clasificate drept căi navigabile interioare cu caracter maritim;
b) navighează pe căi navigabile care au fost identificate drept sectoare de căi navigabile interioare cu riscuri specifice;
c) navighează cu ajutorul radiolocaţiei - radar;
d) conduc construcţii navale care utilizează gazul natural lichefiat drept combustibil;
e) conduc convoaie mari,
cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
32. conducerea unei nave de către o persoană care nu deţine certificat de calificare pentru operaţiuni specifice, respectiv certificat de calificare al Uniunii Europene de expert în GNL sau certificat de calificare al Uniunii Europene de expert în navigaţia cu pasageri, după caz, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
ART. 6
Constituie contravenţii la regimul sistemelor de monitorizare şi de informare a traficului navelor care navighează pe căile navigabile interioare - servicii de informaţii pe căile navigabile interioare, denumite în continuare RIS, şi al sistemului de identificare automată, denumite în continuare AIS, următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. netransmiterea informaţiilor solicitate, prin orice mijloace, înainte de sosirea/plecarea în/din porturile româneşti de către proprietarul/operatorul/agentul ori de către conducătorul navei, cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei;
2. transmiterea incompletă şi/sau incorectă a informaţiilor, prin orice mijloace, precum şi nerespectarea termenelor de notificare stabilite înainte de sosirea/plecarea în/din porturile româneşti de către proprietarul/operatorul/agentul ori de către conducătorul navei, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
3. nerespectarea de către conducătorul navei a punctelor de raportare obligatorie, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
4. nerespectarea de către conducătorul navei a dispoziţiilor căpităniilor de port privind dirijarea traficului, cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei;
5. nedeclararea de către conducătorul unei nave a mărfurilor periculoase ori toxice de la bordul navei, dacă fapta nu constituie infracţiune, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
6. lipsa sau nefuncţionarea AIS la navele care navighează pe căile navigabile interioare, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
7. scoaterea din funcţiune la bordul navei a echipamentului AIS, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
8. necompletarea de către conducătorul navei a datelor despre navă şi/sau voiaj în echipamentul AIS, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
9. completarea eronată sau neconformă a datelor despre navă şi/sau voiaj în echipamentul AIS de către comandantul sau de către conducătorul navei, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
10. folosirea unui alt nume sau număr de identificare în echipamentul AIS sau în sistemul de identificare automată a transmiţătorului, care nu a fost aprobat de autoritatea competentă, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
11. lipsa de la bord a documentelor/rapoartelor care atestă instalarea, verificarea şi funcţionarea echipamentului AIS, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
12. neanunţarea primei căpitănii de port pe care nava o întâlneşte în marş, despre defectarea echipamentului AIS, cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei;
13. nerepararea sau neînlocuirea echipamentului AIS în termenele stabilite de actele normative în vigoare privind echiparea cu AIS a navelor care navighează pe căile navigabile interioare din România, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei.
ART. 7
Constituie contravenţii la regimul siguranţei navigaţiei ambarcaţiunilor de agrement/pescuit următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. desfăşurarea de activităţi de agrement nautic cu ambarcaţiuni de agrement în scop comercial fără deţinerea avizului ANR din punctul de vedere al siguranţei navigaţiei sau cu ambarcaţiuni de agrement care nu au fost avizate în acest sens, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
2. conducerea ambarcaţiunii de agrement/pescuit de către o persoană care nu are certificatul internaţional de conducător de ambarcaţiune de agrement în original la bordul ambarcaţiunii, cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei;
3. conducerea ambarcaţiunii de agrement/pescuit de către o persoană care:
a) nu deţine certificat internaţional de conducător de ambarcaţiune de agrement sau are certificatul internaţional de conducător de ambarcaţiune de agrement suspendat, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
b) nu deţine certificat internaţional de conducător de ambarcaţiune de agrement corespunzător zonei de navigaţie ori are certificatul internaţional de conducător de ambarcaţiune de agrement expirat, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
4. nerespectarea de către conducătorii ambarcaţiunilor de agrement/pescuit a regulilor prevăzute în regulamentele de navigaţie, în „avizele către navigatori“ sau de a executa dispoziţiile ANR, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei. Dacă fapta a avut ca urmare producerea unui eveniment de navigaţie, se aplică şi sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de a conduce o ambarcaţiune de agrement/pescuit pe o perioadă de până la 90 de zile;
5. exploatarea/operarea unei ambarcaţiuni de agrement/ pescuit care nu are la bord actele, documentele şi/sau certificatele obligatorii, cu amendă de la 1.000 lei la 1.500 lei. Excepţie fac ambarcaţiunile ale căror documente se află în punctul de lucru avizat pentru desfăşurarea activităţii de agrement nautic comercial;
6. exploatarea/operarea ambarcaţiunii de agrement/pescuit care nu are actele, documentele şi/sau certificatele obligatorii valabile sau în afara zonelor de navigaţie stabilite prin documentele acesteia, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
7. punerea în navigaţie a unei ambarcaţiuni de agrement/pescuit care nu are înscris marcajul exterior de identificare ori elementele acestuia nu sunt vizibile, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
8. lipsa de la bordul ambarcaţiunii de agrement/pescuit a materialelor şi instalaţiilor corespunzătoare menţinerii vitalităţii, a mijloacelor de stins incendiul şi a mijloacelor de salvare corespunzătoare, menţionate în raportul de inspecţie tehnică a ambarcaţiunii, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
9. nepurtarea vestei de salvare de către conducător sau persoanele aflate la bordul ambarcaţiunii de agrement/pescuit nepuntate, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei. Răspunderea revine conducătorului ambarcaţiunii;
10. îmbarcarea la bordul unei ambarcaţiuni de agrement/pescuit a unui număr de persoane mai mare decât cel admis, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei şi sancţiunea complementară de suspendare a dreptului de a conduce o ambarcaţiune de agrement/pescuit pe o perioadă de 60 de zile. Răspunderea revine conducătorului ambarcaţiunii;
11. refuzul prezentării certificatului de ambarcaţiune/cărţii de identitate a ambarcaţiunii de agrement, permisului de navigaţie sau raportului de inspecţie, la cererea reprezentanţilor ANR, precum şi refuzul de a permite controlul ambarcaţiunii de agrement, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
12. neînregistrarea persoanelor în registrul privind evidenţa persoanelor care au închiriat ambarcaţiuni de agrement, într-o zonă de agrement nautic unde se desfăşoară o activitate în scop comercial, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
ART. 8
Constituie contravenţii la regimul siguranţei şi securităţii navelor în porturi, în terminalele de operare şi în apele naţionale navigabile următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. părăsirea portului, a radei şi/sau a locului de acostare de către o navă fără permisiune de plecare, în conformitate cu legislaţia în vigoare, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei;
2. nerespectarea de către operatorul terminalului de operare a cerinţelor şi procedurilor armonizate pentru încărcarea şi descărcarea în siguranţă a navelor, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei;
3. operarea unei nave specializate în transportul produselor petroliere, chimice sau al gazelor lichefiate, de către operatorii terminalului, fără permis de operare, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
4. neîndeplinirea de către operatorii terminalelor de operare a produselor petroliere, produselor chimice lichide şi gazelor lichefiate a obligaţiei de a notifica în timp real personalului de specialitate al ANR următoarele operaţiuni:
a) conectarea furtunului de încărcare/descărcare a mărfii;
b) începerea încărcării/descărcării mărfii;
c) terminarea încărcării/descărcării mărfii;
d) deconectarea furtunului de încărcare/descărcare a mărfii,
cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
5. neîndeplinirea de către operatorii terminalelor de operare a produselor petroliere, produselor chimice lichide şi gazelor lichefiate a obligaţiei de a anunţa personalul de specialitate, în termen de maximum 30 de minute, producerea oricărui eveniment la bordul navei sau în terminal, eveniment care ar putea afecta siguranţa navei, a terminalului sau a mediului înconjurător, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
6. efectuarea defectuoasă a manevrei unei nave care a condus la coliziunea acesteia cu altă navă, cu o instalaţie portuară sau care a avariat cheul, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
7. degazarea în atmosferă a navelor tanc de marfă goale sau descărcate pe căile navigabile interioare în alte locaţii decât cele aprobate, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
8. manipularea şi/sau depozitarea necorespunzătoare de către operatorul terminalului a mărfurilor periculoase ori toxice, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
9. lipsa de la bordul navelor care transportă mărfuri periculoase a certificatului de aprobare conform Acordului european privind transportul internaţional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interioare (ADN) şi/sau a listei cu mărfurile acceptate la transport, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
10. lipsa de la bordul navei care transportă mărfuri periculoase a persoanei calificate şi care deţine certificatul de expert ADN corespunzător, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei;
11. efectuarea de către operatorii economici care desfăşoară activităţi de transport naval pe căile navigabile interioare, de operaţiuni cu mărfuri periculoase, fără supravegherea lor de către un consilier de siguranţă pentru transportul mărfurilor periculoase, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
12. asigurarea necorespunzătoare/neasigurarea unei nave, a unui grup de nave sau convoi, acostate/acostat ori la ancoră, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
13. neasigurarea măsurilor de pază şi supraveghere a navei în port, în radă sau în alte zone special amenajate, de către proprietarii sau operatorii navelor, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
14. legarea unei nave de liniile ferate, de liniile căilor de rulaj ale macaralelor sau de alte instalaţii portuare care nu sunt destinate acestui scop, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
15. efectuarea de probe sau manevre prin punerea în mişcare a elicei sau a zbaturilor de către navele aflate în port, legate la cheu sau la ancoră, fără aprobare, exceptând situaţiile de urgenţă, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
16. punerea în imposibilitate de manevră a unei nave prin scoaterea din funcţiune a instalaţiei de propulsie şi/sau a instalaţiei de guvernare, fără autorizarea prealabilă, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
17. ancorarea sau acostarea unei nave în alte locuri decât cele stabilite ori semnalizate în acest sens, fără permisiunea prealabilă a ANR, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei, cu excepţia cazurilor de forţă majoră;
18. construirea de garduri, aşezarea de plase ori de unelte fixe de pescuit în apele naţionale navigabile, precum şi în rade, porturi, canale sau şenale navigabile ori în alte locuri unde acestea pun în pericol siguranţa navigaţiei, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei;
19. folosirea mijloacelor de semnalizare de la bordul navei în mod nejustificat sau neadecvat regulamentelor de navigaţie, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
20. nerespectarea de către proprietarii, operatorii sau comandanţii/conducătorii de nave a dispoziţiilor date de ANR cu privire la organizarea parcurilor reci şi a iernaticelor, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
ART. 9
Constituie contravenţii la regimul prevenirii poluării următoarele fapte, dacă nu au fost săvârşite astfel încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:
1. poluarea de către nave a apelor naţionale navigabile, zona contiguă şi zona economică exclusivă, cu hidrocarburi, substanţe lichide nocive sau alte substanţe periculoase, cu excepţia ambarcaţiunilor de agrement/pescuit, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
2. poluarea de către ambarcaţiunile de agrement/pescuit a apelor naţionale navigabile, zona contiguă şi zona economică exclusivă, cu hidrocarburi, substanţe lichide nocive sau alte substanţe periculoase, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei, în funcţie de amploarea poluării;
3. descărcarea de către nave a apelor uzate sau aruncarea deşeurilor generate la bord în apele naţionale navigabile, zona contiguă şi zona economică exclusivă şi/sau depozitarea acestora în afara locurilor special amenajate şi destinate acestui scop, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
4. netransmiterea notificării de către nava-tanc care descarcă hidrocarburi, cu cel puţin 48 de ore înainte, a operaţiunilor planificate de transfer de hidrocarburi între navele-tanc aflate pe mare - STS (Ship-to-Ship), cu excepţia operaţiunilor de buncheraj, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
5. descărcarea de către ambarcaţiunile de agrement/pescuit a apelor uzate sau aruncarea deşeurilor generate la bord în apele naţionale navigabile, zona contiguă şi zona economică exclusivă şi/sau depozitarea acestora în afara locurilor special amenajate şi destinate acestui scop, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
6. nerespectarea obligaţiilor prevăzute în planul de urgenţă de prevenire a poluării, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
7. predarea deşeurilor neseparate de către conducătorul ambarcaţiunii de agrement/pescuit, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
8. colectarea, stocarea la bordul navei şi predarea deşeurilor neseparate, inclusiv apele uzate şi alte reziduuri decât cele ale mărfii, şi/sau a reziduurilor de marfă neseparate, cu amendă:
a) de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru nave maritime;
b) de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru nave de navigaţie interioară;
9. lipsa de la bordul navei a recipientelor pentru colectarea selectivă a deşeurilor şi/sau utilizarea acestora în alte scopuri, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
10. poluarea de către nave a atmosferei de deasupra apelor naţionale navigabile ale României, prin utilizarea de combustibili cu un conţinut de sulf care nu respectă standardele în vigoare sau emiterea în exces de gaze de ardere în atmosferă, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
11. poluarea de către ambarcaţiunile de agrement/pescuit a atmosferei de deasupra apelor naţionale navigabile ale României, prin utilizarea de combustibili cu un conţinut de sulf care nu respectă standardele în vigoare sau emiterea în exces de gaze de ardere în atmosferă, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
12. lipsa de la bordul navelor maritime, cu excepţia ambarcaţiunilor de agrement/pescuit, a planului de management al gunoiului, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
ART. 10
Constituie contravenţii la regimul echipajului minim de siguranţă şi al timpului de muncă şi de odihnă următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. neasigurarea cu echipaj minim de siguranţă a navei de către proprietar sau operator, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
2. neasigurarea cu echipaj pentru serviciul de siguranţă şi supraveghere a navei aflate în staţionare, în iernatic, în parcul rece sau scoase din exploatare de către proprietar ori operator, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
3. utilizarea la bordul navei a unor tahografe fără certificat de aprobare de tip, defecte sau desigilate, a unor tahografe montate şi/sau reparate de persoane neautorizate ori a unor tahografe neverificate metrologic sau cu termenul de valabilitate al verificării metrologice expirat, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
4. lipsa de la bordul navei dotate cu tahograf a înregistrărilor acestuia din ultimele 6 luni, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
5. nerespectarea la bordul navei de navigaţie interioară a modului de exploatare şi a regulilor privind schimbarea modului de exploatare - A1, A2, B - conform normelor privind stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
6. neînscrierea în jurnalul de bord a modului de exploatare a unei nave - A1, A2, B - conform normelor privind stabilirea echipajului minim de siguranţă la navele de navigaţie interioară, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
7. necomunicarea către ANR a navelor scoase din exploatare ori aflate în parcul rece de către proprietar sau operatori, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
8. completarea eronată sau neconformă, precum şi necompletarea de către comandantul/conducătorul navei a jurnalului de bord, a carnetului de serviciu sau a atestatului pentru justificarea perioadelor de odihnă conform prevederilor legale în vigoare, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
9. nerespectarea prevederilor privind timpul de lucru şi de odihnă al navigatorilor la bordul navei maritime, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
10. nerespectarea la bordul navei maritime a obligaţiilor privind:
a) întocmirea şi afişarea programului de lucru şi de odihnă;
b) ţinerea înregistrărilor orelor zilnice de lucru şi de odihnă ale navigatorilor;
c) păstrarea unei copii a prevederilor din legislaţia naţională şi a acordurilor colective relevante,
cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
11. neefectuarea anuală a controlului intern de către proprietarul sau operatorul navei cu privire la respectarea de către conducătorii navelor a timpilor de navigaţie, a timpului de întrerupere a navigaţiei şi a perioadelor de odihnă, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
ART. 11
Constituie contravenţii la regimul actelor personalului navigant următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. pierderea, distrugerea sau deteriorarea carnetului de marinar/de serviciu, a certificatului de calificare al Uniunii Europene, a certificatului de calificare naţional, a documentului de atestare sau a certificatului de competenţă, brevetului ori certificatului de capacitate sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement, cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei;
2. refuzul prezentării reprezentanţilor ANR a carnetului de marinar/de serviciu, a certificatului de calificare al Uniunii Europene, a certificatului de calificare naţional, a documentului de atestare sau a certificatului de competenţă, brevetului ori certificatului de capacitate sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
3. permisiunea comandantului/conducătorului acordată unei persoane de a exercita o funcţie sau un serviciu la bordul navei, fără a deţine certificatul de calificare al Uniunii Europene, certificatul de calificare naţional, documentul de atestare sau certificatul de competenţă, brevetul ori certificatul de capacitate corespunzător funcţiei pe care o îndeplineşte sau tipului de navă, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
4. lipsa de la bordul navei a carnetului de marinar/de serviciu, a certificatului de calificare al Uniunii Europene, a certificatului de calificare naţional, a documentului de atestare sau a certificatului de competenţă, brevetului ori certificatului de capacitate sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement, lipsa unei dispense valabile ori lipsa unui document care dovedeşte că s-a înaintat autorităţii competente o cerere de recunoaştere a documentelor menţionate, cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei;
5. angajarea la bordul navei de către proprietar, operator sau comandant/conducător a unei persoane care nu deţine un certificat corespunzător funcţiei, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
6. neasigurarea de către formatorii de educaţie, pregătire profesională şi perfecţionare a unui standard de calitate corespunzător şi nerespectarea condiţiilor prevăzute în procesul de aprobare al formelor de pregătire aprobate, potrivit prevederilor legale, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei.
ART. 12
Constituie contravenţii la regimul înregistrării persoanelor aflate la bordul navelor maritime de pasageri care operează spre/dinspre porturile maritime româneşti următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. lipsa unei proceduri, la nivelul companiei, pentru înregistrarea datelor privind persoanele care s-au îmbarcat la bordul unei nave de pasageri a companiei, cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei;
2. nedesemnarea de către companie a unui registrator de pasageri însărcinat cu înregistrarea pasagerilor, care să raporteze informaţiile prevăzute de lege către ANR în interfaţa electronică unică, ori prin intermediul AIS, cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei;
3. necomunicarea comandantului navei sau/şi neraportarea conform legii, înainte de plecarea navei de pasageri, a numărului de persoane de la bord de către registratorul de pasageri, cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei;
4. necolectarea şi/sau neraportarea prin mijloace tehnice adecvate, conform legii, a următoarelor informaţii referitoare la pasagerii navei care efectuează o cursă mai mare de 20 de mile marine:
a) numele de familie ale persoanelor de la bord, prenumele, naţionalitatea, data naşterii;
b) necesităţile de îngrijiri speciale sau de asistenţă în situaţii de urgenţă, dacă acestea sunt comunicate în mod voluntar de către un pasager;
c) datele de contact în caz de urgenţă, dacă acestea sunt comunicate în mod voluntar de către un pasager, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei.
ART. 13
Constituie contravenţii la regimul pilotării navelor următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. pilotarea unei nave de către o persoană care nu posedă brevet corespunzător zonei şi tipului de navă, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
2. neraportarea sau raportarea eronată către căpitănia de port sau ANR, de către pilot, a începerii şi terminării manevrei, potrivit prevederilor legale, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
3. neanunţarea căpităniei de port sau ANR de către pilot cu privire la orice deficienţe sau evenimente care pot prejudicia siguranţa navigaţiei, a navei, a portului sau a mediului marin, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei şi cu sancţiunea complementară a suspendării dreptului de a exercita funcţia de pilot pentru 30 de zile;
4. nerespectarea de către pilot a locurilor stabilite de ANR pentru îmbarcarea/debarcarea acestuia la/de la navă, cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei;
5. nefurnizarea de către pilot a informaţiilor specifice pentru zona de pilotaj comandantului navei, care a avut sau ar fi putut avea ca rezultat un eveniment de navigaţie, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei şi cu sancţiune complementară a suspendării dreptului de a exercita funcţia de pilot pentru 30 de zile; dacă fapta a condus la producerea unui accident grav sau foarte grav, astfel cum este definit în Codul de standarde internaţionale şi practici recomandate pentru investigaţia privind siguranţa în cazul accidentelor sau incidentelor maritime - Codul de investigaţie a accidentelor -, adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.255(84) a Comitetului Securităţii Maritime din 16 mai 2008, cod intrat în vigoare în România la 1 ianuarie 2010 şi publicat prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 84/2010 privind publicarea acceptării Codului de standarde internaţionale şi practici recomandate pentru investigaţia privind siguranţa în cazul accidentelor sau incidentelor maritime (Codul de investigaţie a accidentelor), adoptat de Organizaţia Maritimă Internaţională prin Rezoluţia MSC.255(84) a Comitetului Securităţii Maritime din 16 mai 2008, suspendarea dreptului de a exercita funcţia de pilot este de 180 de zile;
6. neanunţarea imediat de către pilot a căpităniei de port sau ANR cu privire la producerea unui eveniment de navigaţie în timpul manevrei navei pilotate, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei şi cu sancţiune complementară a suspendării dreptului de a exercita funcţia de pilot pentru 30 de zile.
ART. 14
Constituie contravenţii la regimul activităţilor la bordul navei următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. nearborarea la bordul navei a pavilionului naţional şi/sau a pavilionului român, după caz, în apele naţionale navigabile ale României sau arborarea acestora în stare necorespunzătoare, precum şi neridicarea pavoazului la dispoziţia dată de ANR, cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei;
2. folosirea scărilor şi a schelelor necorespunzătoare pentru accesul la bordul navei, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
3. lipsa afişării şi/sau a înregistrărilor rolurilor de abandon, de incendiu şi de „om la apă“ de la bordul navei, cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei;
4. executarea de lucrări cu foc deschis la bordul navei fără permis de lucru cu foc, cu amendă de la 15.000 lei la 30.000 lei;
5. efectuarea de lucrări de reparaţii la navă de către un operator economic sau echipajul navei fără obţinerea prealabilă a certificatului de gas free sau hot work, cu amendă de la 30.000 la 40.000 lei;
6. nerespectarea regulilor de încărcare la bordul navei a mărfurilor pe punte, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
7. blocarea ieşirilor de urgenţă sau a sondelor tancurilor de balast şi santină ale navei, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
8. curăţarea de rugină a bordajelor sau punţilor navei, piturarea sau spălarea acestora fără aprobarea căpităniei, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
ART. 15
Constituie contravenţii la regimul exercitării activităţii de control şi inspecţii în domeniul transportului naval următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. refuzul de a se supune controlului ANR, de a se conforma dispoziţiilor reprezentantului ANR sau de a opri la semnalele sonore şi luminoase ale ambarcaţiunii de control a ANR, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
2. refuzul de a se supune cercetărilor întreprinse de către ANR sau de a pune la dispoziţia ANR documentele şi datele necesare investigării, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
3. refuzul nejustificat al comandantului/conducătorului unei nave, a instituţiilor şi operatorilor economici care desfăşoară activităţi de transport maritim şi pe căile navigabile interioare, de a executa dispoziţiile ANR în acţiunile de căutare şi salvare, intervenţie în caz de poluare, sinistru, calamitate, situaţii de pericol şi altele asemenea sau de interes general, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
4. nerespectarea dispoziţiilor căpităniei de port sau ANR privind intrarea, navigaţia, staţionarea, operarea şi plecarea în şi din apele naţionale navigabile, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
5. transmiterea de alerte false de pericol, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
ART. 16
Constituie contravenţie la regimul securităţii navelor următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. nedesemnarea de către companie a persoanei responsabile cu securitatea navei sau a persoanei responsabile cu securitatea companiei, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
2. neîndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor persoanei desemnate cu securitatea navei, cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei;
3. neîndeplinirea atribuţiilor şi responsabilităţilor persoanei desemnate cu securitatea companiei, cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei;
4. dezvăluirea sau accesul neautorizat la informaţiile, documentele şi măsurile aplicabile la bordul navei referitoare la securitatea navei, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei;
5. neimplementarea la bordul navei a unei măsuri de securitate în legătură cu care a fost avertizată atunci când nava operează în marea teritorială sau şi-a comunicat intenţia de a intra în marea teritorială, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
6. neefectuarea antrenamentelor de securitate, la bordul navei, cel puţin o dată la 3 luni sau într-un interval de cel mult o săptămână în cazurile în care mai mult de 25% din personalul navei a fost schimbat la un moment dat, cu personal care nu a mai participat la un antrenament pe acea navă, în ultimele trei luni, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
7. neefectuarea de exerciţii de securitate de către companie cel puţin o dată într-un an calendaristic, la un interval de cel mult 18 luni între exerciţii, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
8. omiterea notificării sau notificarea cu întârziere a ANR de către comandant sau orice altă persoană pe deplin autorizată de operatorul navei ce urmează să intre şi/sau să opereze în porturile sau pe căile navigabile româneşti privind informaţiile de securitate, anterior sosirii navei, în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă, astfel:
a) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei - dacă notificarea nu este transmisă cu cel puţin 24 de ore în prealabil, în cazul în care durata voiajului este mai mare de 24 de ore;
b) cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei - dacă notificarea nu este transmisă cel târziu în momentul în care nava părăseşte portul anterior, în cazul în care durata voiajului este mai mică de 24 de ore, sau dacă portul de escală nu este cunoscut sau este schimbat în timpul voiajului, de îndată ce această informaţie este disponibilă;
9. neasigurarea unui sistem intern de către companie prin care să se asigure că informaţiile de securitate pot fi transmise, la solicitare şi fără întârziere, autorităţii competente cu securitatea maritimă, în orice moment al zilei, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
10. existenţa unei/unor neconformităţi cu privire la securitatea navei, care impune/impun măsuri proporţionale, şi anume: întârzierea navei, reţinerea navei, restricţionarea operaţiunilor sau expulzarea din port, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 de lei;
11. transmiterea de către comandant sau orice altă persoană pe deplin autorizată de operatorul navei ce urmează să intre şi/sau să opereze în porturile sau pe căile navigabile româneşti a unor notificări care conţin informaţii de securitate eronate, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
12. lipsa înregistrărilor la navă privind informaţiile de securitate ce trebuie raportate înainte de intrarea în port, pentru ultimele 10 escale la facilităţile portuare, cu amendă de la 20.000 la 30.000 lei;
13. neîndeplinirea activităţilor specifice privind securitatea navei, prin măsuri corespunzătoare, în funcţie de gradul de securitate al navei, astfel încât să se identifice şi să se ia măsuri preventive împotriva incidentelor de securitate, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
14. lipsa de la bordul navei a unei declaraţii de securitate care ar trebui încheiată ca urmare a evaluării riscului de securitate pe care îl reprezintă o interfaţă navă/port sau activitate navă/navă ori lipsa de informaţii privind cerinţele de securitate şi responsabilităţile fiecăreia din părţile semnatare ale unei declaraţii de securitate, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
ART. 17
Constituie contravenţie la regimul securităţii porturilor următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. nerespectarea cerinţelor referitoare la controlul actelor de identitate, al bagajelor şi al mărfurilor cuprinse în planurile de securitate ale porturilor, cu amendă de la 5.000 lei la 15.000 lei;
2. nerespectarea cerinţelor referitoare la acces, precum şi a cerinţelor de monitorizare pentru subzone sau activităţi din cadrul subzonelor, cuprinse în planurile de securitate ale porturilor, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
3. nerespectarea cerinţelor de formare şi exerciţii, cuprinse în planurile de securitate ale porturilor, precum şi a termenelor de efectuare ale acestora, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.
ART. 18
Constituie contravenţii la regimul siguranţei şi securităţii navelor, încălcarea standardelor internaţionale pentru siguranţa şi securitatea navelor, prevenirea poluării şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţă la bordul navelor maritime care arborează pavilionul român, stabilite prin controlul statului pavilionului, următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru maximum 5 deficienţe constatate şi înscrise în raportul de inspecţie;
2. cu amendă de la 11.000 lei la 15.000 lei pentru 6 până la 10 deficienţe constatate şi înscrise în raportul de inspecţie;
3. cu amendă de la 16.000 lei la 30.000 lei pentru mai mult de 11 deficienţe constatate şi înscrise în raportul de inspecţie.
ART. 19
Constituie contravenţii la regimul inspecţiilor obligatorii la navele de pasageri de tip ro-ro precum şi la navele de pasageri de mare viteză care operează în serviciu regulat următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. operarea de către proprietar sau de către operator a unei nave de pasageri de tip ro-ro ori a unei nave de pasageri de mare viteză, în cadrul unui serviciu regulat, fără a avea efectuate inspecţiile obligatorii şi fără aprobare ANR, cu amendă de 30.000 lei la 50.000 lei;
2. nerespectarea de către proprietarul sau de către operatorul unei nave de pasageri de tip ro-ro ori al unei nave de pasageri de mare viteză, operată în cadrul unui serviciu regulat, a obligaţiei de a informa ANR de fiecare dată când nava suferă reparaţii, modificări ori transformări majore sau atunci când are loc o schimbare a managementului navei ori un transfer de clasă al navei, în termen de cel mult 15 zile de la data la care aceasta s-a produs, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;
3. nerespectarea de către comandantul unei nave de pasageri de tip ro-ro ori al unei nave de pasageri de mare viteză a dispoziţiilor ANR privind mutarea într-o altă zonă a portului a unei nave de pasageri de tip ro-ro sau a unei nave de pasageri de mare viteză, operată în cadrul unui serviciu regulat, care face obiectul unui ordin de interzicere a plecării, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
4. încălcarea standardelor internaţionale privind siguranţa şi securitatea navelor, prevenirea poluării şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţă la bord, constatate de către inspectorii ANR ca deficienţă care pune în pericol, în mod obiectiv, siguranţa, sănătatea sau mediul şi impune reţinerea navei, după cum urmează:
a) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru maximum 5 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie;
b) cu amendă de la 11.000 lei la 15.000 lei pentru 6 până la 10 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie;
c) cu amendă de la 16.000 lei la 30.000 lei pentru mai mult de 11 deficienţe înscrise în raportul de inspecţie.
ART. 20
Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
1. conducerea ambarcaţiunii de agrement/pescuit de către o persoană care se află sub influenţa băuturilor alcoolice, având o concentraţie de alcool pur în aerul expirat de 0,01-0,40 mg/l sau care are o îmbibaţie alcoolică în sânge de până la 0,80 g/l alcool pur în sânge, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei şi cu sancţiune complementară de suspendare a dreptului de a conduce o ambarcaţiune de agrement/pescuit pe o perioadă de 180 de zile;
2. conducătorului ambarcaţiunii de agrement/pescuit testat în vederea stabilirii alcoolemiei i se reţine certificatul de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit, cu menţiunea fără drept de conducere, dacă valoarea concentraţiei de alcool este de cel mult 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat;
3. dacă în urma testării, valoarea concentraţiei de alcool este mai mare de 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau prezintă substanţe psihoactive în organism, agentul constatator va întocmi un proces-verbal de constatare, la care ataşează rezultatul testului, anunţă organul de poliţie în vederea preluării conducătorului de ambarcaţiune de agrement/pescuit pentru recoltarea mostrelor biologice şi reţine certificatul de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit până la soluţionarea cauzei penale. Persoana testată este obligată să se supună recoltării mostrelor biologice, în vederea stabilirii îmbibaţiei de alcool în sânge.
ART. 21
(1) Reţinerea brevetului, a certificatului de competenţă, a brevetului de pilot sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit se face de către agentul constatator, odată cu constatarea faptei contravenţionale prevăzute la art. 5 pct. 19 şi 23, art. 7 pct. 4 şi 10, art. 13 pct. 3, 5 şi 6 sau art. 20 pct. 1, eliberându-se contravenientului procesul-verbal de contravenţie şi dovada înlocuitoare cu sau fără drept de exercitare a funcţiei la bordul navei sau de a conduce o ambarcaţiune de agrement/pescuit.
(2) Măsura reţinerii brevetului, a certificatului de competenţă, a brevetului de pilot sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit reţinut, împreună cu o copie a dovezii de reţinere, se comunică cel mai târziu în prima zi lucrătoare care urmează celei în care a fost eliberată dovada de reţinere, la serviciul ce ţine evidenţa personalului navigant, care are obligaţia să opereze imediat menţiunile corespunzătoare în evidenţele ANR.
(3) Forma şi conţinutul dovezii de reţinere sunt stabilite prin decizie a directorului general al ANR, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(4) Perioada în care contravenientului i se reţine brevetul, certificatul de competenţă, brevetul de pilot sau certificatul de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit se consideră perioadă de suspendare a exercitării dreptului de a îndeplini o funcţie la bordul navei sau de a conduce o ambarcaţiune de agrement/pescuit.
(5) Brevetul, certificatul de competenţă, brevetul de pilot sau certificatul de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit se păstrează, pe perioada reţinerii, la căpitănia de port în a cărei jurisdicţie s-a săvârşit fapta contravenţională.
(6) Predarea brevetului, a certificatului de competenţă, a brevetului de pilot sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit de către contravenient se face personal sau prin reprezentant convenţional, în termen de 5 zile de la data comunicării deciziei instanţei de suspendare sau de anulare a documentului respectiv, la orice căpitănie de port, care îl va înainta serviciului din cadrul ANR ce ţine evidenţa personalului navigant.
(7) Se consideră îndeplinită obligaţia de predare a brevetului, a certificatului de competenţă, a brevetului de pilot sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement/ pescuit şi în cazul în care documentul este transmis prin servicii de curierat, cu aviz de primire, în termenul prevăzut la alin. (6) la serviciul din cadrul ANR ce ţine evidenţa personalului navigant. Data care se ia în considerare este data predării brevetului, a certificatului de competenţă, a brevetului de pilot sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit către serviciul de curierat.
ART. 22
Restituirea brevetului, a certificatului de competenţă, a brevetului de pilot sau a certificatului de conducător de ambarcaţiune de agrement/pescuit se dispune de căpitanul şef de port în a cărui jurisdicţie s-a săvârşit fapta contravenţională, la cererea titularului, la expirarea termenului de suspendare.
ART. 23
Contravenţiilor prevăzute în prezenta hotărâre le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 24
La articolul 28 din Hotărârea Guvernului nr. 811/2010 privind controlul statului portului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 617 din 1 septembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Constituie contravenţii, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni, următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) încălcarea standardelor internaţionale pentru siguranţa şi securitatea navelor, prevenirea poluării şi asigurarea condiţiilor de muncă şi viaţă la bordul navelor maritime care arborează pavilion străin, constatată prin controlul statului portului, astfel:
1. cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru reţinerea navei ca urmare a unui cumul de deficienţe sau pentru 1-5 deficienţe de reţinere înscrise în raportul de inspecţie;
2. cu amendă de la 11.000 lei la 15.000 lei pentru reţinerea navei, pentru 6-10 deficienţe de reţinere înscrise în raportul de inspecţie;
3. cu amendă de la 16.000 lei la 30.000 lei pentru reţinerea navei, pentru 11 sau mai multe deficienţe de reţinere înscrise în raportul de inspecţie;
b) omiterea transmiterii sau transmiterea cu întârziere de către comandant, operator sau agentul navei a informaţiilor privind navele eligibile pentru inspecţiile obligatorii extinse către ANR, după cum urmează:
1. cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei, dacă informaţiile privind sosirea navei într-un port de destinaţie românesc nu sunt transmise sau sunt transmise cu mai puţin de 72 de ore înainte de timpul estimat de sosire a navei, în situaţia în care voiajul spre România durează mai mult de 72 de ore;
2. cu amendă de la 16.000 lei la 20.000 lei, dacă informaţiile privind sosirea navei într-un port de destinaţie românesc nu sunt transmise sau sunt transmise după părăsirea portului sau a zonei de ancoraj anterioare, în situaţia în care voiajul spre România durează mai puţin de 72 de ore."
ART. 25
La articolul 33 din Hotărârea Guvernului nr. 1.016/2010 pentru stabilirea Sistemului de informare şi monitorizare a traficului navelor maritime care intră/ies în/din apele naţionale navigabile ale României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 731 din 3 noiembrie 2010, cu modificările şi completările ulterioare, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(1) Următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii, să fie considerate infracţiuni, constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) netransmiterea, nerespectarea termenelor de notificare stabilite pentru sosirea în porturile româneşti ori transmiterea incompletă a informaţiilor prevăzute în prezenta hotărâre de către comandant, proprietar, operator sau agent, înainte de sosirea navei în port, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;
b) nerespectarea de către comandant sau de către conducătorul navei a sistemelor de raportare obligatorie, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
c) scoaterea din funcţiune la bordul navei a sistemului automat de identificare al navei (AIS), acolo unde acesta este obligatoriu, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei;
d) nerespectarea de către comandant sau de către conducătorul navei a regulilor aplicabile într-un sistem obligatoriu de rute pentru nave, inclusiv când se primesc sesizări scrise de la alte autorităţi, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
e) nerespectarea de către comandant sau de către conducătorul navei a dispoziţiilor VTS privind traficul navei în zona VTS ori neconformarea cu regulile VTS, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei;
f) scoaterea din funcţiune la bordul navei a sistemului de înregistrare a datelor privind voiajul navei (VDR), la navele la care utilizarea este obligatorie, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei;
g) nedeclararea de către comandant sau de către conducătorul navei a mărfurilor periculoase ori toxice de la bordul navei, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
h) neanunţarea de către comandant sau de către conducătorul unei nave cu privire la evenimentele de navigaţie ale propriei nave ori ale altor nave, cum ar fi: abordaje, coliziuni, incendii, avarii, defecţiuni majore, poluare, scufundare, eşuare, pierderi de vieţi omeneşti şi altele asemenea, cu amendă de la 40.000 lei la 50.000 lei;
i) transmiterea de către nave sau operatori economici, care desfăşoară activităţi în domeniul naval de informaţii, de date eronate către ANR, prin modalităţile legal stabilite, cu amendă de la 20.000 lei la 30.000 lei;
j) nerespectarea dispoziţiilor serviciului de management al traficului privind intrarea, navigaţia, staţionarea, operarea şi plecarea în/şi din apele naţionale navigabile, cu amendă de la 30.000 lei la 40.000 lei."
ART. 26
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
ART. 27
La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă:
a) Hotărârea Guvernului nr. 876/2007 pentru stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la regimul transporturilor navale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 557 din 15 august 2007, cu modificările şi completările ulterioare;
b) art. 21 alin. (3), (5) şi (7) din Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.252/2014 pentru aprobarea criteriilor minime de pregătire şi perfecţionare a personalului navigant maritim român şi a sistemului de recunoaştere a brevetelor şi a certificatelor de capacitate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 25 august 2014, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 18 decembrie 2024.
Nr. 1.704.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: