Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.534 din 27 noiembrie 2024 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mişcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum şi autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de instalare, reparare sau inspecţie a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1244 din 11 decembrie 2024
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Hotărârea Guvernului nr. 899/2003 privind omologarea de tip a tahografelor, a senzorilor de mişcare, a modelelor de foaie de înregistrare sau de card de tahograf, precum şi autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de instalare, reparare sau inspecţie a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 19 august 2003, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Activitatea de inspecţie, instalare sau reparare a tahografelor se efectuează numai de către operatori economici autorizaţi de către Regia Autonomă «Registrul Auto Român», denumită în continuare RAR, în conformitate cu Reglementările privind condiţiile de instalare, reparare şi inspecţie a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză, precum şi de autorizare a operatorilor economici care desfăşoară astfel de activităţi - RNTR 8, denumite în continuare RNTR 8, care se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(2) Activitatea de reparare a tahografelor include şi activitatea de reintegrare a tahografelor, definită ca activitatea de instalare pe un autovehicul a unui tahograf deconectat de la sursa de alimentare cu electricitate şi de la alte componente ale instalaţiei unui alt autovehicul.
(3) Eliberarea de către RAR a autorizaţiei tehnice pentru operatorii economici care desfăşoară activităţile prevăzute la alin. (1) este condiţionată de asigurarea cerinţelor de obiectivitate şi neutralitate din RNTR 8.
(4) În activitatea desfăşurată, operatorii economici trebuie să asigure menţinerea condiţiilor care au stat la baza acordării autorizaţiei tehnice, iar personalul acestora trebuie să asigure respectarea metodologiei şi a procedurilor specifice activităţii precizate în RNTR 8.
(5) În urma inspecţiei prevăzute la alin. (1), operatorii economici autorizaţi eliberează o dovadă de inspecţie, aplică o plăcuţă de instalare şi emit un raport de inspecţie, al căror conţinut este stabilit în RNTR 8.
(6) RAR efectuează la operatorii economici autorizaţi audituri privind procedurile aplicate şi capabilitatea tehnică o dată la doi ani şi asigură:
a) supravegherea tehnică a activităţii, inclusiv prin mijloace informatice;
b) verificarea modului de efectuare a inspecţiei, inclusiv prin reinspecţia tahografelor de către inspectorii RAR la sediul atelierelor operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) sau la locul comunicat şi aprobat de RAR în cazul atelierelor mobile ale acestora;
c) verificarea modului de efectuare a inspecţiei, prin inspecţia tahografelor în reprezentanţele RAR, de către personalul RAR desemnat, cu ocazia prezentării autovehiculelor pentru efectuarea unor activităţi pentru care RAR este abilitat prin Hotărârea Guvernului nr. 768/1991 privind înfiinţarea şi funcţionarea Regiei Autonome «Registrul Auto Român», republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) verificarea incognito, opţional cu utilizarea unui autovehicul echipat cu un tahograf cu defecte cunoscute;
e) verificarea modului de efectuare a reparaţiilor tahografelor;
f) efectuarea de audituri tehnice inopinate.
(7) În cadrul reinspecţiei tahografelor prevăzute la alin. (6) lit. b), măsurătorile sunt efectuate de către personalul atestat care a efectuat iniţial inspecţia, asistat de către inspectorul RAR care a fost selectat pentru această operaţiune. După reinspecţie, rezultatul acesteia este consemnat, conform măsurătorilor efectuate la reinspecţie, în sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză.
(8) Cheltuielile aferente activităţilor efectuate de RAR prevăzute la alin. (1) şi (6) se suportă integral de către operatorii economici.
(9) Operatorii economici autorizaţi trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.
(10) Operatorii economici autorizaţi trebuie să ţină evidenţa operaţiunilor efectuate asupra tahografelor, a datelor stabilite în RNTR 8 şi a documentelor necesare eliberării declaraţiilor de conformitate.
(11) Operatorii economici autorizaţi trebuie să notifice RAR datele electronice de securitate utilizate, precum şi informaţiile necesare privind datele electronice de securitate utilizate, în conformitate cu art. 22 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014.
(12) Activitatea de inspecţie, instalare sau reparare a tahografelor se efectuează numai de către personalul atestat, în cazul inspecţiei, respectiv instruit, în cazul instalării sau reparării, al operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1).
(13) Nu este permisă înregistrarea în sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR de date incomplete, eronate sau fictive cu privire la activităţile desfăşurate de operatorii economici prevăzuţi la alin. (1)."
2. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
"ART. 5
(1) Fiecare tahograf individual nou se certifică în ceea ce priveşte funcţionarea corectă şi exactitatea indicaţiilor şi înregistrărilor de către producător, reprezentantul acestuia sau de către operatorii economici autorizaţi pentru activitatea de instalare a tahografelor, în conformitate cu RNTR 8.
(2) Fiecare tahograf individual, reparat sau reintegrat, se certifică în ceea ce priveşte funcţionarea corectă şi exactitatea indicaţiilor şi înregistrărilor de către producător, reprezentantul acestuia sau de către operatorii economici autorizaţi pentru activitatea de reparare a tahografelor, în conformitate cu RNTR 8.
(3) Prin reprezentantul producătorului de tahografe, în sensul alin. (1) şi (2), se înţelege un operator economic desemnat în acest sens de către producătorul de tahografe şi care are sediul în România, într-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, într-un stat membru al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană.
(4) Certificarea tahografelor se finalizează de către operatorii economici cu sediul în România prin emiterea unei declaraţii de conformitate, al cărei model este stabilit în RNTR 8.
(5) Operatorii economici cu sediul în România care efectuează activităţi de certificare a tahografelor trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.
(6) Pentru operatorii economici care au sediul într-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, într-un stat membru al Spaţiului Economic European sau în Confederaţia Elveţiană, recunoaşterea certificării tahografelor se efectuează în conformitate cu RNTR 8."
3. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) În vederea aplicării corespunzătoare a prevederilor art. 24 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 165/2014, personalul operatorilor economici autorizaţi care efectuează inspecţia tahografelor trebuie să fie atestat de către RAR pentru fiecare generaţie şi versiune de tahograf în ceea ce priveşte competenţa profesională, în conformitate cu RNTR 8.
(2) Pentru obţinerea atestării, solicitanţii trebuie să îndeplinească condiţiile necesare şi să urmeze în prealabil un program de instruire organizat de un operator economic cu sediul în România şi agreat de RAR sau de un operator economic dintr-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, dintr-un stat membru al Spaţiului Economic European sau din Confederaţia Elveţiană, în conformitate cu RNTR 8.
(3) Programul de instruire organizat de operatorii economici agreaţi de RAR cu sediul în România se desfăşoară doar în cadrul locaţiilor declarate de aceştia, în conformitate cu RNTR 8.
(4) Certificatele de atestare eliberate de autorităţile competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, dintr-un stat membru al Spaţiului Economic European sau din Confederaţia Elveţiană sunt recunoscute, în conformitate cu RNTR 8.
(5) Atestarea prevăzută la alin. (1) are o valabilitate de 3 ani.
(6) Reatestarea personalului operatorilor economici autorizaţi care efectuează inspecţia tahografelor, la expirarea valabilităţii atestării iniţiale, se efectuează în conformitate cu RNTR 8 şi are o valabilitate de 3 ani.
(7) Reatestarea personalului operatorilor economici autorizaţi care efectuează inspecţia tahografelor nu este condiţionată de participarea la un nou program de instruire.
(8) Pe perioada de valabilitate a unei atestări/reatestări, dreptul de efectuare a inspecţiei pentru o nouă marcă, un nou tip sau o nouă variantă de tahograf care face parte dintr-o generaţie şi versiune de tahograf care sunt incluse în atestarea/ reatestarea în vigoare se acordă pe baza participării la un nou program de instruire, fără efectuarea unei examinări suplimentare de către RAR.
(9) Începând cu data de 1 ianuarie 2025, în cazul tahografelor mecanice şi al celor analogice, şi începând cu data de 1 ianuarie 2030, în cazul tahografelor digitale, reatestarea se acordă fără necesitatea examinării de către RAR.
(10) Operatorii economici cu sediul în România agreaţi pentru organizarea programelor de instruire trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.
(11) Cerinţele aplicabile pentru operatorii economici cu sediul în România şi agreaţi pentru organizarea programelor de instruire sunt prevăzute în RNTR 8."
4. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
"ART. 10
(1) Activitatea de inspecţie, instalare sau reparare a limitatoarelor de viteză se efectuează numai de către operatori economici autorizaţi de către RAR, în conformitate cu RNTR 8.
(2) Eliberarea de către RAR a autorizaţiei tehnice pentru operatorii economici care desfăşoară activităţile prevăzute la alin. (1) este condiţionată de asigurarea cerinţelor de obiectivitate şi neutralitate din RNTR 8.
(3) În activitatea desfăşurată, operatorii economici trebuie să asigure menţinerea condiţiilor care au stat la baza acordării autorizaţiei tehnice, iar personalul acestora trebuie să asigure respectarea metodologiei şi a procedurilor specifice activităţii precizate în RNTR 8.
(4) În urma inspecţiei prevăzute la alin. (1), operatorii economici autorizaţi eliberează o dovadă de inspecţie, aplică o plăcuţă de instalare şi emit un raport de inspecţie, al căror conţinut este stabilit în RNTR 8.
(5) RAR efectuează la operatorii economici autorizaţi audituri privind procedurile aplicate şi capabilitatea tehnică o dată la doi ani şi asigură:
a) supravegherea tehnică a activităţii, inclusiv prin mijloace informatice;
b) verificarea modului de efectuare a inspecţiei, inclusiv prin reinspecţia limitatoarelor de viteză de către inspectorii RAR la sediul atelierelor operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1) sau la locul comunicat şi aprobat de RAR în cazul atelierelor mobile ale acestora;
c) verificarea modului de efectuare a inspecţiei, prin inspecţia limitatoarelor de viteză în reprezentanţele RAR, de către personalul RAR desemnat, cu ocazia prezentării autovehiculelor pentru efectuarea unor activităţi pentru care RAR este abilitat prin Hotărârea Guvernului nr. 768/1991 privind înfiinţarea şi funcţionarea Regiei Autonome «Registrul Auto Român», republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) verificarea incognito, opţional cu utilizarea unui autovehicul echipat cu un limitator de viteză cu defecte cunoscute;
e) verificarea modului de efectuare a reparaţiilor limitatoarelor de viteză;
f) efectuarea de audituri tehnice inopinate.
(6) În cadrul reinspecţiei limitatoarelor de viteză prevăzute la alin. (5) lit. b), măsurătorile sunt efectuate de către personalul instruit care a efectuat iniţial inspecţia, asistat de către inspectorul RAR care a fost selectat pentru această operaţiune. După reinspecţie, rezultatul acesteia este consemnat, conform măsurătorilor efectuate la reinspecţie, în sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză.
(7) Cheltuielile aferente activităţilor efectuate de RAR prevăzute la alin. (1) şi (5) se suportă integral de către operatorii economici.
(8) Operatorii economici autorizaţi trebuie să asigure posibilitatea conectării informatice la sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR.
(9) Activitatea de inspecţie, instalare sau reparare a limitatoarelor de viteză se efectuează numai de către personalul instruit al operatorilor economici prevăzuţi la alin. (1).
(10) Nu este permisă înregistrarea de date incomplete, eronate sau fictive cu privire la activităţile desfăşurate de operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) în sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR."
5. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
"ART. 12
(1) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către operatori economici, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni potrivit legii penale:
a) efectuarea de activităţi de instalare, reparare sau inspecţie a tahografelor ori a limitatoarelor de viteză de către operatori economici având autorizaţia tehnică suspendată sau de către operatori economici neautorizaţi ori fără respectarea cerinţelor de organizare şi funcţionare a atelierelor autorizate menţionate în RNTR 8;
b) efectuarea activităţilor de inspecţie a tahografelor de către personal având atestatul suspendat ori de către personal neatestat conform prevederilor art. 6 alin. (1);
c) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (12) şi art. 10 alin. (9), cu excepţia cazului menţionat la lit. b);
d) utilizarea cardului de atelier în alt scop decât cel precizat în RNTR 8;
e) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (13), art. 5 alin. (1), (2) sau (4) ori art. 10 alin. (10);
f) neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse de către personalul RAR în rapoartele de supraveghere;
g) împiedicarea sub orice formă a personalului RAR de a exercita atribuţiile de serviciu;
h) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (4), (10) şi (11) şi art. 10 alin. (3);
i) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3);
j) nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (11).
(2) Constituie contravenţii următoarele fapte săvârşite de către personalul operatorilor economici autorizaţi, dacă acestea nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât să constituie infracţiuni potrivit legii penale:
a) atestarea efectuării inspecţiilor tahografelor şi/sau ale limitatoarelor de viteză instalate pe un vehicul pentru tahografe şi/sau limitatoare de viteză neconforme sau în alte condiţii decât cele precizate în RNTR 8;
b) divulgarea codului de securitate al cardului de atelier sau a parolei de acces în sistemul naţional de supraveghere informatică a inspecţiilor tahografelor şi a limitatoarelor de viteză gestionat de RAR ori utilizarea cardului de atelier în alte împrejurări decât cele menţionate în RNTR 8;
c) aplicarea de sigilii a căror marcă aparţine unui alt operator economic sau de sigilii a căror marcă nu a fost acordată de către RAR în conformitate cu RNTR 8;
d) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (4) şi art. 10 alin. (3);
e) efectuarea activităţilor de inspecţie, instalare şi/sau reparare a tahografelor ori a limitatoarelor de viteză fără respectarea prevederilor art. 4 alin. (12) şi art. 10 alin. (9);
f) atestarea efectuării inspecţiilor tahografelor sau a certificării acestora având montate dispozitive destinate manipulării sau având instalate softuri neautorizate în tahograful digital sau inteligent, constatată cu ocazia activităţilor menţionate la art. 4 alin. (6), în cazul în care există dovezi privind implicarea personalului atestat în instalarea de softuri neautorizate sau dispozitive destinate manipulării tahografului digital sau inteligent ori privind neaplicarea de către personalul atestat a prevederilor relevante din RNTR 8 în cazul identificării unor astfel de situaţii."
6. Articolul 13 va avea următorul cuprins:
"ART. 13
(1) Contravenţiile prevăzute la art. 12 se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. a), b), c), f) şi g) şi alin. (2) lit. a), e) şi f);
b) cu amendă de la 7.000 lei la 10.000 lei pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. d), e) şi h) şi alin. (2) lit. c) şi d);
c) cu amendă de la 5.000 lei la 8.000 lei pentru faptele prevăzute la alin. (1) lit. i) şi j) şi alin. (2) lit. b).
(2) Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 12 şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se realizează de către personalul RAR împuternicit în acest scop de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(3) În cazul comiterii faptelor prevăzute la art. 12, pe lângă amenzile contravenţionale prevăzute la alin. (1), personalul RAR împuternicit în acest scop de către Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii poate dispune, în raport cu gravitatea faptelor, suspendarea sau anularea autorizaţiei tehnice a operatorilor economici ori suspendarea sau anularea certificatului de atestare a personalului implicat în activitatea de inspecţie a tahografelor, după caz, în conformitate cu RNTR 8."
7. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
"ART. 14
Personalul RAR desemnat poate dispune, în raport cu gravitatea faptelor prevăzute la art. 12, şi anularea inspecţiei tahografelor şi/sau a limitatoarelor de viteză, după caz, în conformitate cu RNTR 8."
ART. II
În termen de 3 luni de la data publicării prezentei hotărâri, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii modifică în mod corespunzător Reglementările privind condiţiile de instalare, reparare şi inspecţie a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză care echipează autovehiculele, precum şi autorizarea operatorilor economici care desfăşoară astfel de activităţi - RNTR 8, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 3.850/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1180 şi 1180 bis din 27 noiembrie 2024.
ART. III
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 3 luni de la data publicării, cu excepţia art. II, care intră în vigoare la data publicării.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
Ştefan-Radu Oprea
Ministrul afacerilor externe,
Luminiţa-Teodora Odobescu
Bucureşti, 27 noiembrie 2024.
Nr. 1.534.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: