Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.522 din 26 mai 2022 pentru modificarea şi completarea Regulamentului de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1.375/2015
EMITENT: Consiliul Superior al Magistraturii PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 580 din 15 iunie 2022
În temeiul dispoziţiilor art. 133 alin. (5) şi (7) din Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile art. 139 alin. (2) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu unanimitatea voturilor valabil exprimate, după caz, majoritate,
Secţia pentru Judecători a Consiliului Superior al Magistraturii h o t ă r ă ş t e:
ART. I
Regulamentul de ordine interioară al instanţelor judecătoreşti, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 1.375/2015, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 970 din 28 decembrie 2015, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 114, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 114
(1) Grefierul de şedinţă preia dosarele de la arhivă, sub semnătură, de regulă, cu două zile înaintea şedinţei şi afişează lista cauzelor cu cel puţin 24 de ore înaintea termenului de judecată, cu excepţia situaţiei în care acest termen nu poate fi respectat în cauzele urgente. În acelaşi termen lista cauzelor se publică pe pagina de internet a instanţei. În alte cauze decât cele penale, la instanţele la care activitatea se desfăşoară în 2-3 timpi, lista se afişează cel mai târziu cu o oră înainte de începerea şedinţei."
2. La articolul 114, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2^1), cu următorul cuprins:
"(2^1) Preşedintele completului de judecată dispune întocmirea listei de şedinţă prin împărţirea cauzelor pe intervale orare, avându-se în vedere orele menţionate pe citaţiile emise ori cele comunicate anterior părţilor sau altor participanţi la judecată. La stabilirea intervalelor orare pentru strigarea cauzelor se vor avea în vedere duratele de timp necesare pentru instrumentarea cauzelor, durata fiecărui interval fiind, de regulă, de cel mult două ore. Cauzele pot fi grupate pe intervale orare având în vedere şi situaţiile în care există identitate de părţi sau de avocaţi ori de alţi participanţi în procedurile judiciare. Pentru cauzele complexe se recomandă fixarea unei ore distincte la finalul şedinţei de judecată sau alocarea unei şedinţe separate. Este recomandat ca judecătorul să nu stabilească în cadrul aceleiaşi şedinţe de judecată mai multe cauze care să impună administrarea unui probatoriu complex."
3. La articolul 118, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) pot să studieze dosarele şi după începerea şedinţei de judecată, în cadrul intervalelor orare alocate cauzelor respective, cu încuviinţarea preşedintelui de complet."
4. La articolul 121, alineatele (3)-(5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"(3) Strigarea cauzelor pentru amânare fără discuţii se poate face doar în intervalul orar alocat grupului de cauze din care acestea fac parte, stabilit potrivit art. 114 alin. (2^1), de regulă, la începutul acestui interval.
(4) La cererea părţilor, instanţa va putea lăsa cauza la a doua strigare cu respectarea intervalului orar prestabilit pentru grupul de cauze din care face parte şi cauza respectivă.
(5) În cazul în care niciuna dintre părţi nu se prezintă la strigarea cauzei, dosarul poate fi lăsat la sfârşitul intervalului orar alocat pentru grupul de cauze din care face parte cauza respectivă când, după o nouă strigare, în ordinea listei, se va proceda conform dispoziţiilor procedurale. Pentru motive temeinice, preşedintele completului poate dispune luarea cauzelor într-o altă ordine decât cea înscrisă pe lista de şedinţă, cu respectarea intervalului orar stabilit."
5. La articolul 131, alineatul (8) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(8) Grefierul de şedinţă comunică părţilor sau, după caz, altor persoane prevăzute de lege hotărârea, în copie, în cel mult 3 zile de la data la care a fost redactată şi semnată. În situaţiile prevăzute la art. 427 alin. (2)-(4) din Codul de procedură civilă ori în alte cazuri în care legea prevede că hotărârea se comunică altor instituţii sau autorităţi, în vederea îndeplinirii atribuţiilor care le revin, instanţa comunică din oficiu copia legalizată a hotărârii judecătoreşti, realizată potrivit dispoziţiilor art. 161 alin. (2)."
6. La articolul 161, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) La cerere se pot elibera copii legalizate ale hotărârilor judecătoreşti, dispoziţiile art. 160 alin. (1)-(6) fiind aplicabile în mod corespunzător. Grefierul care eliberează copia solicită, dacă este necesar, primei instanţe informaţii referitoare la evidenţa căilor de atac."
7. La articolul 161, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (2^1) şi (2^2), cu următorul cuprins:
"(2^1) Prin copie legalizată a hotărârii judecătoreşti, în sensul alin. (2), se înţelege copia care cuprinde ştampila instanţei pe fiecare filă şi menţiunea «conform cu originalul», precum şi menţiuni privind modul în care aceasta a rămas definitivă sau irevocabilă şi data rămânerii definitive sau irevocabile, după caz. Dacă hotărârea nu este definitivă sau a fost desfiinţată, acest aspect se menţionează pe copia legalizată eliberată.
(2^2) Pentru eliberarea copiilor legalizate prevăzute la alin. (2) se percepe taxa judiciară de timbru prevăzută la art. 9 lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările şi completările ulterioare."
8. La articolul 161, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(3) La cerere se pot elibera copii legalizate de pe înscrisurile aflate la dosarul cauzei, altele decât hotărârile judecătoreşti, dispoziţiile alin. (1) fiind aplicabile în mod corespunzător."
9. La articolul 161, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alineatele (3^1) şi (3^2), cu următorul cuprins:
"(3^1) Prin copie legalizată, în sensul alin. (3), se înţelege copia care cuprinde ştampila instanţei pe fiecare filă şi menţiunea «conform cu originalul» în cazul copiilor de pe actele emise de instanţă sau, după caz, menţiunea «conform cu înscrisul aflat la dosar» în cazul copiilor de pe alte înscrisuri.
(3^2) Pentru eliberarea copiilor legalizate prevăzute la alin. (3) se percepe taxa judiciară de timbru prevăzută la art. 9 lit. j) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2013, cu modificările şi completările ulterioare."
10. La articolul 161, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(4) Cererile prevăzute la alin. (1), (2) şi (3) se soluţionează de instanţa la care se află dosarul la momentul formulării cererii."
11. La articolul 161, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
"(6) Generarea şi comunicarea copiilor legalizate ale hotărârilor judecătoreşti se pot face de grefa instanţei şi prin utilizarea unei aplicaţii informatice în cazul în care aceasta este disponibilă la nivelul instanţei, dacă prin cererea de eliberare au fost indicate datele corespunzătoare în acest scop. În acest caz, copia legalizată cuprinde menţiunile arătate la alin. (2^1), cu excepţia menţiunii «conform cu originalul», aplicate în format electronic pe ultima pagină, şi semnătura electronică extinsă a instanţei, care înlocuieşte ştampila instanţei şi semnătura grefierului."
ART. II
Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător Marian Budă
Bucureşti, 26 mai 2022.
Nr. 1.522.
----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: