Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.430 din 14 noiembrie 2024 pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 420/2005 privind înfiinţarea şi funcţionarea Punctului Naţional de Contact pentru aplicarea recomandărilor propuse de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în Ghidul pentru Întreprinderi Multinaţionale
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1151 din 18 noiembrie 2024
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. I
Hotărârea Guvernului nr. 420/2005 privind înfiinţarea şi funcţionarea Punctului Naţional de Contact pentru aplicarea recomandărilor propuse de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în Ghidul pentru Întreprinderi Multinaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 16 mai 2005, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
"HOTĂRÂRE
privind înfiinţarea, obiectivele şi funcţionarea Punctului naţional de contact pentru conduită responsabilă în afaceri pentru aplicarea recomandărilor propuse de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în liniile directoare pentru întreprinderi multinaţionale"
2. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
Punctul naţional de contact pentru conduită responsabilă în afaceri, denumit în continuare PNC, organism fără personalitate juridică, înfiinţat în conformitate cu statutul României de aderent la Declaraţia OCDE privind investiţiile internaţionale şi întreprinderile multinaţionale, denumită în continuare Declaraţia, funcţionează în baza Liniilor directoare OCDE pentru întreprinderile multinaţionale privind conduita responsabilă în afaceri, denumite în continuare Liniile directoare, şi a Deciziei Consiliului OCDE privind Liniile directoare pentru întreprinderile multinaţionale privind conduita responsabilă în afaceri, denumită în continuare Decizia."
3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 2
Pentru atingerea obiectivelor prevăzute în Decizie, PNC are următoarele atribuţii:
a) contribuie la creşterea conştientizării şi promovarea obiectivelor legate de conduita responsabilă în afaceri prevăzute în Liniile directoare, în special în rândul întreprinderilor multinaţionale cărora le sunt adresate recomandările din Liniile directoare, inclusiv prin furnizarea de răspunsuri la întrebările partenerilor sociali;
b) contribuie la promovarea ghidului OCDE privind diligenţa necesară în conduita responsabilă în afaceri;
c) contribuie la rezolvarea cazurilor specifice care pot apărea din implementarea Liniilor directoare de către o întreprindere multinaţională; în rezolvarea acestor cazuri, precum şi în orice alte aspecte legate de aplicarea Liniilor directoare, PNC cooperează cu punctele naţionale de contact înfiinţate în alte state aderente la Liniile directoare;
d) sprijină eforturile Guvernului de a promova o politică guvernamentală coerentă privind conduita responsabilă în afaceri;
e) elaborează, cu consultarea Comitetului consultativ, planul anual de lucru, precum şi planul de promovare a obiectivelor prevăzute la lit. a);
f) elaborează, cu consultarea Comitetului consultativ, procedura de gestionare a cazurilor specifice, pe baza principiilor de implementare a Declaraţiei."
4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 3
(1) PNC este format din reprezentanţi ai ministerelor şi instituţiilor prevăzute în anexa nr. 1, desemnaţi prin ordin de ministru, respectiv prin acte ale conducătorilor instituţiilor reprezentate. Pentru fiecare reprezentant în PNC se va desemna un supleant în aceleaşi condiţii.
(2) Preşedintele Agenţiei Române pentru Investiţii şi Comerţ Exterior este preşedintele PNC.
(3) Şedinţele PNC sunt prezidate de preşedinte sau, în absenţa acestuia, de un reprezentant mandatat în acest sens.
(4) Preşedintele PNC convoacă şedinţa PNC în plen sau în cadrul unor subgrupuri specifice. Şedinţele PNC au loc în prezenţa preşedintelui şi a jumătate plus unu dintre membrii acestuia.
(5) Preşedintele PNC asigură interfaţa în dialogul cu instituţiile, agenţiile guvernamentale şi părţile interesate, pentru a sprijini Guvernul în promovarea unei politici naţionale coerente privind conduita responsabilă în afaceri.
(6) La şedinţele PNC participă, în calitate de invitaţi permanenţi, reprezentanţii Exim - Banca Românească, respectiv ai Băncii de Investiţii şi Dezvoltare.
(7) La propunerea membrilor, la şedinţele PNC pot participa, în calitate de invitaţi, reprezentanţi ai altor instituţii de resort, respectiv experţi externi cu competenţe tehnice specifice legate de aspecte ale implementării Declaraţiei.
(8) PNC întreprinde formalităţile necesare pentru participarea unui mediator extern la rezolvarea unui caz specific, la solicitarea părţilor. Mediatorul va acţiona conform prevederilor Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare. Modul în care este selectat mediatorul şi limitele mandatului acestuia sunt stabilite în Procedura de soluţionare a cazurilor specifice.
(9) PNC îşi desfăşoară activitatea pe baza regulamentului propriu de organizare şi funcţionare, pe care îl aprobă în prima şedinţă.
(10) PNC se întruneşte trimestrial şi ori de câte ori este necesar. Şedinţele PNC pot fi desfăşurate şi prin videoconferinţă.
(11) Înainte de data şedinţei, prin grija Secretariatului tehnic, va fi transmis membrilor proiectul de ordine de zi. Membrii pot propune alte subiecte pe ordinea de zi. Un rezumat al discuţiilor, fără elemente confidenţiale, dacă există, va fi publicat pe site-ul PNC.
(12) Ori de câte ori este posibil, hotărârile PNC vor fi luate prin consens. Când acest lucru nu este posibil, hotărârile vor fi adoptate prin votul a două treimi din membrii prezenţi. Din motive de eficienţă, adoptarea hotărârilor se realizează şi prin procedură scrisă, atunci când situaţia o impune."
5. Articolul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 4
(1) Secretariatul tehnic este asigurat de Agenţia Română pentru Investiţii şi Comerţ Exterior.
(2) Secretariatul tehnic asistă PNC în îndeplinirea atribuţiilor sale şi asigură pregătirea ordinii de zi pentru şedinţele PNC, redactarea minutelor şi proceselor-verbale, precum şi comunicarea liniilor de acţiune pentru implementarea deciziilor PNC.
(3) Secretariatul tehnic este responsabil pentru organizarea activităţilor de promovare prevăzute la art. 2, propunând un plan anual de promovare către PNC şi contribuind la desfăşurarea evenimentelor şi acţiunilor alocate în acest cadru.
(4) Secretariatul tehnic asigură gestionarea site-ului prin actualizarea informaţiilor destinate publicului cu privire la activităţile PNC.
(5) În cadrul procesului de rezolvare a cazurilor specifice pe baza procedurilor elaborate şi adoptate de către PNC cu consultarea Consiliului consultativ, Secretariatul tehnic:
a) este punct focal pentru primirea cazurilor specifice;
b) sprijină desfăşurarea procedurilor aferente cazurilor specifice;
c) asistă membrii PNC în obţinerea informaţiilor necesare pentru analiza şi rezolvarea cazurilor specifice;
d) asigură comunicarea între PNC şi părţile interesate în timpul procedurii cazurilor specifice;
e) facilitează dialogul între părţile implicate în derularea cazurilor specifice;
f) redactează declaraţiile pentru încheierea procedurilor, după consultarea părţilor implicate.
(6) Anual, Secretariatul tehnic elaborează, pe baza contribuţiilor instituţiilor reprezentate în PNC, un raport de activitate care este supus aprobării PNC.
(7) Raportul anual de activitate prevăzut la alin. (6), aprobat de PNC, este transmis spre informare instituţiilor reprezentate în PNC, precum şi Comitetului consultativ.
(8) Raportul anual de activitate aprobat este transmis Secretariatului OCDE nu mai târziu de sfârşitul lunii ianuarie a fiecărui an calendaristic."
6. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 5
(1) Agenţia Română pentru Investiţii şi Comerţ Exterior, denumită în continuare ARICE, asigură personalul şi resursele necesare funcţionării PNC.
(2) Finanţarea activităţii PNC se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul alocat ARICE, pe baza propunerilor PNC, în limitele fondurilor alocate cu această destinaţie prin legile anuale ale bugetului de stat."
7. Articolul 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 6
(1) La preluarea mandatului, preşedintele şi membrii PNC semnează declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate prevăzută în anexa nr. 2.
(2) Membrii PNC au obligaţia de a informa preşedintele ori de câte ori consideră că un caz specific care urmează să fie discutat poate reprezenta un risc de conflict de interese. Preşedintele va lua măsurile necesare astfel încât interesele părţilor să fie protejate."
8. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 7
(1) În vederea atingerii obiectivului prevăzut la art. 2 lit. a), PNC dezvoltă şi menţine un dialog constant cu partenerii sociali, reprezentanţii comunităţii de afaceri, sindicatele, alte organizaţii neguvernamentale şi alţi actori sociali.
(2) PNC este sprijinit în activităţile sale de un Comitet consultativ, organism fără personalitate juridică, cu rol consultativ. Comitetul consultativ este compus din reprezentanţi ai organizaţiilor afiliate Comitetului consultativ sindical la OCDE (TUAC), Business at OECD (BIAC), OECD Watch, precum şi organizaţii sindicale şi patronale recunoscute conform Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Organizaţiile reprezentate în Comitetul consultativ sunt stabilite de PNC pentru un mandat de patru ani, ca urmare a interesului exprimat de organizaţiile prevăzute la alin. (2)
(4) Fiecare organizaţie care face parte din Comitetul consultativ va desemna un reprezentant titular şi un supleant.
(5) Comitetul consultativ se întruneşte ori de câte ori se discută politicile guvernamentale privind conduita responsabilă în afaceri, în prezenţa a jumătate plus unu din membrii acestuia.
(6) Comitetul consultativ sprijină PNC în pregătirea planului anual de lucru, precum şi în dezvoltarea planului de promovare.
(7) Observaţiile şi recomandările Comitetului consultativ se adoptă prin consens sau, unde nu este posibil, prin majoritatea instituţiilor reprezentate.
(8) La preluarea mandatului, reprezentanţii organizaţiilor din Comitetul consultativ semnează declaraţia de confidenţialitate şi imparţialitate prevăzută în anexa nr. 2."
9. După articolul 7 se introduc două noi articole, art. 8 şi 9, cu următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Cazurile specifice notificate PNC privind aplicarea principiilor prevăzute în Declaraţie sunt procesate în conformitate cu procedura prevăzută la art. 2 lit. f).
(2) La primirea unei plângeri, Secretariatul tehnic al PNC informează reclamantul şi PNC despre primirea acesteia, conform regulilor de procedură pentru gestionarea cazurilor specifice a PNC.
(3) PNC decide asupra admisibilităţii plângerii prevăzute la alin. (2) conform regulilor OCDE.
(4) PNC ia toate măsurile necesare pentru participarea activă a părţilor la procesul de rezolvare cu bună-credinţă a diferendului şi organizează un proces de dialog şi/sau mediere, cu obiectivul de a se ajunge la o soluţie acceptabilă reciproc.
(5) Rezultatul procesului de mediere poate fi comunicat pe site-ul PNC, cu acceptul părţilor.
(6) Pentru a asigura transparenţa, procedura de lucru a PNC se publică pe site-ul său.
ART. 9
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre."
10. Anexa se modifică şi înlocuieşte cu anexa nr. 1 la prezenta hotărâre.
11. După anexa nr. 1 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 2, al cărei cuprins este prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre.
ART. II
În termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, entităţile menţionate în anexa nr. 1 vor comunica preşedintelui PNC persoanele desemnate ca reprezentanţi.
ART. III
În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, PNC se reuneşte în şedinţă şi îşi aprobă propriul Regulament de organizare şi funcţionare, precum şi Regulile de procedură pentru gestionarea cazurilor specifice.
ART. IV
Hotărârea Guvernului nr. 420/2005 privind înfiinţarea şi funcţionarea Punctului Naţional de Contact pentru aplicarea recomandărilor propuse de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în Ghidul pentru Întreprinderi Multinaţionale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 16 mai 2005, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Şeful Cancelariei Prim-Ministrului,
Alexandru-Mihai Ghigiu
Preşedintele Agenţiei Române pentru Investiţii şi Comerţ Exterior,
Rareş-Ştefan Burlacu
p. Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
Flavius Constantin Nedelcea,
secretar de stat
Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Câciu
p. Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Francis Oscar Gal,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Luminiţa-Teodora Odobescu
p. Ministrul finanţelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat
Bucureşti, 14 noiembrie 2024.
Nr. 1.430.
ANEXA 1
(Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 420/2005)
Ministerele şi instituţiile reprezentante în Punctul naţional de contact
1. Agenţia Română pentru Investiţii şi Comerţ Exterior
2. Ministerul Afacerilor Externe
3. Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului
4. Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene
5. Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale
6. Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
7. Ministerul Justiţiei
8. Ministerul Finanţelor
9. Secretariatul General al Guvernului, prin Departamentul pentru dezvoltare durabilă
ANEXA 2
(Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 420/2005)
DECLARAŢIE
de confidenţialitate şi imparţialitate
Subsemnatul(a), ........................................................................., născut(ă) la data de ................. în ........................, domiciliat(ă) în localitatea ..........................., strada .................................... nr. ......., bloc ......, ap. ......, etaj ......., scara .........., sectorul/judeţul .............................., cod poştal ..................., posesor/posesoare al/a documentului de identitate ........ seria .............. nr. ..................., CNP ...................................., declar pe propria răspundere, sub sancţiunea declaraţiilor false, următoarele:
a) nu deţin acţiuni, interese sau titluri de valoare în capitalul subscris sau orice alt interes particular al oricărei părţi/părţilor implicate în cazurile specifice primite de Punctul naţional de contact pentru conduită responsabilă în afaceri;
b) nu fac parte din consiliul de administraţie/organele de conducere sau de supraveghere ale niciuneia dintre părţile implicate în cazul specific primit de Punctul naţional de contact pentru conduită responsabilă în afaceri;
c) nu sunt soţ/soţie, rudă sau afin, până la gradul al doilea inclusiv, al/a persoanelor care sunt părţi implicate în cazul specific primit de Punctul naţional de contact pentru conduită responsabilă în afaceri;
d) nu am niciun interes personal, financiar, economic sau de altă natură şi nu mă aflu în nicio altă situaţie care ar putea afecta independenţa şi imparţialitatea mea în timpul procesului cazului specific.
Confirm că, dacă descopăr în timpul procesului de evaluare că un astfel de interes există, voi declara imediat acest lucru şi mă voi retrage din procedură. În plus, mă angajez să păstrez confidenţialitatea conţinutului procedurilor, precum şi a altor informaţii prezentate de părţile cazului specific, a căror divulgare ar putea afecta dreptul lor de a-şi proteja proprietatea intelectuală sau secretele comerciale, precum şi activitatea Punctului naţional de contact pentru conduită responsabilă în afaceri.
Înţeleg că, dacă divulg aceste informaţii, sunt răspunzător/răspunzătoare pentru încălcarea prevederilor legale civile şi penale.
Data ................
Semnătura ......................
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: