Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Având în vedere prevederile: - Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice, semnată la Rio de Janeiro la 5 iunie 1992, ratificată prin Legea nr. 24/1994; – Acordului de la Paris, încheiat la Paris la 12 decembrie 2015 şi semnat de România la New York la 22 aprilie 2016, ratificat prin Legea nr. 57/2017; – Regulamentului (UE) 2018/841 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 cu privire la includerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a absorbţiilor rezultate din activităţi legate de exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură în cadrul de politici privind clima şi energia pentru 2030 şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 şi a Deciziei nr. 529/2013/UE, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 156 din 19 iunie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; – Regulamentului (UE) 2018/842 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind reducerea anuală obligatorie a emisiilor de gaze cu efect de seră de către statele membre în perioada 2021-2030 în vederea unei contribuţii la acţiunile climatice de respectare a angajamentelor asumate în temeiul Acordului de la Paris şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 156 din 19 iunie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; – Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 328 din 21 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; – Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1.208 al Comisiei din 7 august 2020 privind structura, formatul, procedurile de transmitere şi revizuirea informaţiilor raportate de statele membre în temeiul Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 749/2014 al Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 278 din 26 august 2020; – Regulamentului delegat (UE) 2020/1.044 al Comisiei din 8 mai 2020 de completare a Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte valorile potenţialului de încălzire globală şi orientările privind inventarierea, precum şi sistemul de inventariere al Uniunii şi de abrogare a Regulamentului delegat (UE) nr. 666/2014 al Comisiei, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 230 din 17 iulie 2020, cu modificările şi completările ulterioare; – Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2023 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, precum şi a Regulamentului (UE) 2022/2.299 al Comisiei din 15 noiembrie 2022 de stabilire a normelor de punere în aplicare în ceea ce priveşte structura, formatul, detaliile tehnice şi procedurile pentru rapoartele naţionale intermediare integrate privind energia şi clima; – art. 13 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. CAP. I Dispoziţii generale ART. 1 Prezenta hotărâre stabileşte cadrul legal, instituţional şi procedural privind administrarea subdomeniului Agricultură şi a subdomeniului LULUCF. ART. 2 (1) Prezenta hotărâre utilizează termenii şi expresiile ale căror semnificaţii sunt prevăzute la art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.570/2007 privind înfiinţarea Sistemului naţional pentru estimarea nivelului emisiilor antropice din surse sau al reţinerilor prin sechestrare a tuturor gazelor cu efect de seră, reglementate prin Protocolul de la Kyoto, cu modificările şi completările ulterioare. (2) În cuprinsul prezentei hotărâri sunt utilizate următoarele acronime: a) AFM - Administraţia Fondului pentru Mediu; b) ANPM - Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului; c) APIA - Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură; d) C - carbon; e) CO_2 - dioxid de carbon; f) CRF - formatul comun de raportare; g) CRT - tabelele comune de raportare; h) E/R - emisii/reţineri; i) ERT - echipa experţilor revizuitori; j) FMRL - nivelul de referinţă pentru gospodărirea pădurilor; k) FRL - nivelul de referinţă pentru păduri; l) GES - gaze cu efect de seră; m) IAR - evaluarea şi revizuirea la nivel internaţional; n) ICPA - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie şi Protecţia Mediului; o) ICSI Rm. Vâlcea - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice; p) INCD - institute naţionale de cercetare-dezvoltare; q) INCDS - Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea“; r) INEGES - Inventarul naţional al emisiilor de gaze cu efect de seră; s) IPCC - Grupul interguvernamental privind schimbările climatice; ş) IPEGES - Inventarul aproximativ de gaze cu efect de seră; t) LULUCF - Folosinţa terenurilor, schimbarea folosinţei terenurilor şi silvicultură, în contextul Hotărârii Guvernului nr. 1.570/2007, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură, în contextul Regulamentului (UE) 2018/841 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018, cu modificările şi completările ulterioare; ţ) MCID - autoritatea publică centrală pentru cercetare, inovare şi digitalizare - Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării; u) MMAP - autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, apelor şi pădurilor - Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor; v) NID - documentul la inventarul naţional; w) NIR - raportul la inventarul naţional; x) PNIESC - Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice; y) SNEEGES - Sistemul naţional de estimare a emisiilor de gaze cu efect de seră; z) TERT - echipa experţilor tehnici revizuitori; aa) UNFCCC - Convenţia-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice; ab) QC/QA - controlul şi asigurarea calităţii. ART. 3 (1) Pentru implementarea prezentei hotărâri se desemnează ca autorităţi competente următoarele: a) autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului, apelor şi pădurilor (MMAP); b) autoritatea publică centrală pentru cercetare, inovare şi digitalizare (MCID) prin Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea“ (INCDS), Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice (ICSI Rm. Vâlcea) şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie şi Protecţia Mediului (ICPA); c) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului (ANPM); d) Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA). (2) Autorităţile prevăzute la alin. (1) pot realiza parteneriate cu alte instituţii care au competenţă şi expertiză în domeniile şi activităţile conexe, aferente subdomeniului Agricultură şi subdomeniului LULUCF. (3) Autorităţile prevăzute la alin. (1) trebuie să îşi asigure instruirea personalului propriu. ART. 4 (1) Instituţiile furnizoare de date sunt instituţiile care deţin seturi de elemente disponibile necesare administrării subdomeniului LULUCF şi Agricultură şi care pun aceste elemente la dispoziţia ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS, la solicitarea acestora. (2) INCD identifică furnizorii de date şi informaţii, care se află în subordinea Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP), Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR), Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării (MCID) şi Academiei Române şi care au obligaţii în colectarea şi gestionarea datelor şi informaţiilor necesare monitorizării şi estimării nivelurilor emisiilor/reţinerilor de GES pentru sectoarele LULUCF şi Agricultură, cu respectarea prevederilor Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare. CAP. II Administrarea subdomeniului LULUCF din cadrul INEGES/raportul la INEGES ART. 5 (1) ICSI Rm. Vâlcea monitorizează şi estimează/raportează emisiile de gaze cu efect de seră (GES) şi absorbţia anuală asociată schimbării stocurilor de carbon din terenurile agricole cultivate, pajişti, zone umede, aşezări umane şi alte terenuri, cu excepţia emisiilor şi absorbţiei din soluri minerale şi organice. (2) Pentru administrarea subsectoarelor LULUCF, conform prevederilor UNFCCC si Acordului de la Paris, se stabilesc în sarcina ICSI Rm. Vâlcea următoarele activităţi: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea INEGES, cu informarea ANPM, INCDS şi ICPA; c) identifică şi documentează necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date, informaţii, planuri şi alte elemente primare relevante şi le transmite instituţiei care le procesează, respectiv INCDS şi APIA, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea INEGES; d) transmite către INCDS şi APIA necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date, informaţii, planuri şi alte elemente primare relevante şi colectează rezultatele acestor procesări, cu informarea ANPM, INCDS şi ICPA; e) procesează datele şi informaţiile, incluzând valorile parametrilor naţionali, date şi informaţii asociate datelor de activitate, factorilor de emisie şi altor parametri relevanţi estimării E/R generate/reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF, în acord cu obligaţiile prevăzute în UNFCCC şi Acordul de la Paris; f) estimează E/R de GES generate/reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în UNFCCC şi Acordului de la Paris, pentru toate categoriile de folosinţă a terenului; g) ia toate măsurile necesare şi asigură coerenţa la nivelul tuturor elementelor tehnice parte a subdomeniului LULUCF; h) pregăteşte şi furnizează către ANPM formatul comun de raportare/tabelele comune de raportare, precum şi raportul la INEGES/documentul inventarului naţional, elemente asociate sectorului LULUCF, incluzând şi elementele pregătite şi furnizate de către INCDS şi ICPA potrivit prevederilor art. 6 şi 7; i) efectuează activităţi privind QA/QC şi pentru verificarea datelor LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi documentează elementele asociate; j) efectuează recalculări ale nivelurilor E/R cuprinse în INEGES, raportul la INEGES şi CRF/CRT pentru anii anteriori, după caz; k) furnizează datele privind incertitudinile asociate factorilor de emisie/altor parametri consideraţi în estimarea nivelurilor de E/R ca urmare a activităţilor LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris; l) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF incluzând toate datele şi informaţiile, inclusiv documentele de fundamentare a acestora, matricele schimbării folosinţei terenurilor relevante, foile de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate în activităţile specifice pregătirii subdomeniului LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi le transmite ANPM, spre arhivare la nivelul autorităţii competente; m) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a subdomeniului INEGES/raportul la INEGES, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate la solicitarea echipei experţilor revizuitori (ERT)/ echipei experţilor tehnici revizuitori (TERT) coordonate de către Secretariatul UNFCCC/Comisia Europeană, împreună cu reprezentanţi ai ANPM, INCDS şi ICPA; n) colaborează cu reprezentanţii ANPM, INCDS şi ICPA în toate etapele de elaborare a raportului subdomeniului LULUCF din INEGES/raportul la INEGES, în vederea abordării unitare a INEGES/raportului la INEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea tuturor părţilor; o) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care se referă sau includ aspecte asociate administrării subdomeniului LULUCF; p) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit deciziilor UNFCCC, deciziilor asociate Acordului de la Paris, legislaţiei europene şi ghidurilor metodologice de raportare IPCC. ART. 6 În sarcina INCDS se stabilesc următoarele activităţi asociate administrării subdomeniului terenurilor forestiere şi terenurilor convertite la şi de la pădure: a) monitorizează folosinţa terenului şi a schimbării folosinţei terenurilor în sistem spaţial explicit şi estimează emisiile şi reţinerile de GES, incluzând şi absorbţia anuală asociată schimbării stocurilor de C, inclusiv pentru solurile minerale şi organice; b) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; c) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea INEGES/raportului la INEGES, cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA; d) identifică şi documentează, prin studii specifice, după caz, necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date, informaţii, planuri şi alte elemente primare relevante, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea INEGES/raportului la INEGES; e) procesează datele şi informaţiile relevante, incluzând şi valorile parametrilor naţionali, date şi informaţii asociate datelor de activitate, factorilor de emisie şi altor parametri relevanţi estimării E/R generate/reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în UNFCCC şi Acordul de la Paris; f) generează rezultatele procesărilor prevăzute la lit. e), cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA; g) estimează E/R de GES generate/reţinute, ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în UNFCCC şi Acordul de la Paris; h) pregăteşte şi furnizează către ICSI Rm. Vâlcea formatul comun de raportare/tabelele comune de raportare şi raportul la INEGES/documentul inventarului naţional, elemente asociate sectorului LULUCF; i) efectuează activităţi privind QA/QC şi pentru verificarea datelor LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi documentează elementele asociate; j) efectuează recalculări ale nivelurilor E/R cuprinse în INEGES/raportul la INEGES şi CRF/CRT pentru anii anteriori, după caz; k) furnizează datele privind incertitudinile asociate factorilor de emisie/altor parametri consideraţi în estimarea nivelurilor de E/R ca urmare a activităţilor LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris; l) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF, incluzând toate datele şi informaţiile, documentele de fundamentare a acestora, matricele schimbării folosinţei terenurilor relevante, foile de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate în activităţile specifice pregătirii subdomeniului LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi le transmite ANPM, spre arhivare la nivelul autorităţii competente; m) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a subdomeniului INEGES/raportul la INEGES LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate la solicitarea ERT/TERT coordonate de către Secretariatul UNFCCC/Comisia Europeană, împreună cu reprezentanţi ai ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA; n) colaborează cu reprezentanţii ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA în toate etapele de elaborare a subdomeniului LULUCF din INEGES/raportul la INEGES, în vederea abordării unitare a INEGES/raportului la INEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea tuturor părţilor; o) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care se referă la/includ şi aspecte asociate administrării subdomeniului LULUCF; p) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit deciziilor UNFCCC, deciziilor asociate Acordului de la Paris, legislaţiei europene şi ghidurilor metodologice de raportare IPCC. ART. 7 În sarcina ICPA se stabilesc următoarele activităţi: a) monitorizează şi prezintă estimări privind emisiile de GES şi absorbţia de CO_2 din solurile minerale şi organice, cu excepţia celor asociate folosinţei forestiere şi conversiilor la şi de la pădure; b) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; c) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea INEGES/raportului la INEGES, cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; d) identifică şi documentează, prin studii specifice, după caz, necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date, informaţii, planuri şi a altor elemente primare relevante, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea INEGES/raportului la INEGES; e) procesează datele şi informaţiile relevante, incluzând şi valorile parametrilor naţionali, date şi informaţii asociate datelor de activitate, factorilor de emisie şi altor parametri relevanţi estimării E/R generate/reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în UNFCCC şi Acordul de la Paris; f) generează rezultatele procesărilor prevăzute la lit. e), cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; g) estimează E/R de GES generate/reţinute, ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în UNFCCC şi Acordul de la Paris; h) pregăteşte şi furnizează către ICSI Rm. Vâlcea sectorul LULUCF sub forma formatului comun de raportare/tabelelor comune de raportare şi raportului la INEGES/documentului inventarului naţional; i) efectuează activităţi privind QA/QC şi pentru verificarea datelor LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi documentează elementele asociate; j) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF, incluzând toate datele, informaţiile, inclusiv documentele de fundamentare a acestora, foile de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate în activităţile specifice pregătirii subdomeniului LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi le transmite ANPM, spre arhivare la nivelul autorităţii competente; k) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a subdomeniului INEGES/raportului la INEGES LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate la solicitarea ERT/TERT coordonate de către Secretariatul UNFCCC/sub Comisia Europeană, împreună cu reprezentanţi ai ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; l) colaborează cu reprezentanţii ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS în toate etapele de elaborare a subdomeniului LULUCF din INEGES/raportul la INEGES, în vederea abordării unitare a INEGES/raportului la INEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea tuturor părţilor; m) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care se referă la/includ şi aspecte asociate administrării subdomeniului LULUCF; n) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit deciziilor UNFCCC, deciziilor asociate Acordului de la Paris, legislaţiei europene şi ghidurilor metodologice de raportare IPCC. ART. 8 În sarcina ANPM se stabilesc următoarele activităţi: a) efectuează controlul calităţii subdomeniului LULUCF al INEGES/raportului la INEGES: verificarea datelor primare colectate, verificarea CRF/CRT-ului şi a raportului inventarului naţional (NIR)/documentului inventarului naţional (NID) furnizate de către ICSI Rm. Vâlcea şi le documentează; b) furnizează cadrul de cooperare instituţională pentru acoperirea estimării şi raportării surselor şi rezervoarelor; c) agregă secţiunile NIR/NID-ului asociate subdomeniului LULUCF în NIR/NID-ul general; d) pregăteşte analiza categoriilor-cheie, luând în considerare subdomeniul LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris; e) pregăteşte analiza incertitudinilor, considerând inclusiv subdomeniul LULUCF; f) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF, inclusiv cele primite de la ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA; g) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a subdomeniului INEGES/raportului la INEGES LULUCF, conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate la solicitarea ERT/TERT coordonate de către Secretariatul UNFCCC/Comisia Europeană, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA; h) colaborează cu reprezentanţii ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA în toate etapele de elaborare a subdomeniului LULUCF din INEGES/raportul la INEGES, în vederea abordării unitare a INEGES/raportului la INEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea tuturor părţilor; i) reprezintă, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA, după caz, România în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care sunt asociate administrării subdomeniului LULUCF; j) analizează, avizează şi transmite spre aprobare MMAP versiunea consolidată a subdomeniului LULUCF; k) transmite către structurile abilitate versiunea aprobată de MMAP. ART. 9 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) analizează şi aprobă varianta transmisă de către ANPM a INEGES/raportului la INEGES; b) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a subdomeniului INEGES/raportului la INEGES LULUCF conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, împreună cu reprezentanţi ai ANPM şi experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA şi ai furnizorilor de date, în funcţie de necesităţi. ART. 10 (1) Instituţiile furnizoare de date transmit către ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA, după caz, atât datele şi informaţiile solicitate şi necesare administrării subdomeniului LULUCF, cât şi datele şi informaţiile privind incertitudinile asociate datelor de activitate (AD) şi factorilor de emisie (EF). (2) APIA asigură procesarea unor date, informaţii, planuri şi a altor elemente primare relevante, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea INEGES raportului la INEGES, şi transmite rezultatele către ICSI Rm. Vâlcea, în funcţie de caz, în concordanţă cu prevederile art. 5 alin. (2) lit. c) şi d). CAP. III Administrarea subdomeniului Agricultură din cadrul INEGES/raportului la INEGES ART. 11 (1) În sarcina ICSI Rm. Vâlcea se stabilesc următoarele activităţi privind administrarea parametrilor asociaţi subdomeniului Agricultură din cadrul INEGES/raportului la INEGES şi prevăzuţi la anexa nr. 1 la prezenta hotărâre, în conformitate cu prevederile UNFCCC, Acordului de la Paris, Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului (UE) 2018/842 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018, cu modificările şi completările ulterioare: a) dezvoltă valorile şi informaţiile naţionale asociate parametrilor; b) dezvoltă valorile incertitudinilor asociate valorilor dezvoltate privind parametrii; c) efectuează şi documentează activităţi privind QC în privinţa valorilor şi informaţiilor dezvoltate; d) asigură efectuarea şi documentarea, prin persoane sau organizaţii terţe specializate, de activităţi privind QA a valorilor şi informaţiilor dezvoltate, inclusiv prin prezentarea rezultatelor în publicaţii ştiinţifice şi validarea subsecventă a acestora; e) elaborează, în cadrul unui raport asociat fiecărui parametru, elementele detaliate de documentare a fiecărei activităţi de dezvoltare a valorilor şi/sau informaţiilor naţionale dezvoltate, incluzând, printre altele, descrierea metodologiei utilizate, rezultatul comparării valorilor şi/sau informaţiilor colectate cu cele implicite, în cazul în care sunt disponibile valori implicite, justificarea diferenţelor sau a lipsei acestora şi justificarea detaliată a tendinţelor asociate valorilor şi/sau informaţiilor naţionale dezvoltate; f) actualizează valorile şi informaţiile naţionale dezvoltate, după caz; g) arhivează datele şi informaţiile naţionale dezvoltate şi toate elementele asociate acestora, incluzând toate datele şi informaţiile naţionale dezvoltate, raportul asociat fiecărui parametru şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate în activităţile specifice, şi le transmite ANPM; h) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a subdomeniului Agricultură din cadrul INEGES/raportului la INEGES conform UNFCCC şi Acordului de la Paris, în contextul Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi al Regulamentului (UE) 2018/842 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate la solicitarea ERT/TERT, împreună cu reprezentanţi ai ANPM; i) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care se referă la/includ aspecte asociate administrării parametrilor asociaţi subdomeniului Agricultură din INEGES/raportul la INEGES; j) colaborează cu reprezentanţii ANPM în toate etapele de administrare a valorilor şi informaţiilor naţionale asociate parametrilor, în vederea respectării cerinţelor legale şi metodologice aplicabile şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la aceşti parametri din partea ambelor părţi; k) pune în aplicare cerinţele privind administrarea parametrilor potrivit deciziilor asociate UNFCCC, Acordului de la Paris, legislaţiei europene şi ghidurilor metodologice de raportare a INEGES/raportului la INEGES elaborate conform IPCC. (2) ICSI Rm. Vâlcea efectuează activităţile menţionate la alin. (1) direct şi/sau prin colaborare cu alte organizaţii. ART. 12 În sarcina ANPM se stabilesc următoarele activităţi, în contextul administrării parametrilor prevăzuţi în anexa nr. 1 la prezenta hotărâre: a) efectuează activităţi privind controlul calităţii elementelor furnizate de către ICSI Rm. Vâlcea şi le documentează; b) furnizează cadrul de cooperare instituţională pentru administrarea parametrilor; c) include în INEGES/raportul la INEGES elemente asociate parametrilor; d) pregăteşte analiza categoriilor-cheie, luând în considerare şi subdomeniul Agricultură, şi pune la dispoziţia ICSI Rm. Vâlcea rezultatele acesteia; e) pregăteşte analiza incertitudinilor, considerând inclusiv elementele privind incertitudinile asociate parametrilor şi furnizate de către ICSI Rm. Vâlcea; f) arhivează elementele furnizate de către ICSI Rm. Vâlcea asociate datelor şi informaţiilor naţionale dezvoltate; g) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a subdomeniului Agricultură al INEGES/raportului la INEGES şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate la solicitarea ERT/TERT, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea şi, după caz, cu experţii tehnici ai organizaţiilor cu care colaborează ICSI Rm. Vâlcea; h) reprezintă, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea şi cu cei ai organizaţiilor cu care colaborează ICSI Rm. Vâlcea, după caz, România în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care se referă la/includ aspecte asociate administrării parametrilor asociaţi subdomeniului Agricultură din INEGES/raportul la INEGES; i) colaborează cu reprezentanţii ICSI Rm. Vâlcea şi cu organizaţiile cu care colaborează ICSI Rm. Vâlcea, după caz, în toate etapele de administrare a valorilor şi informaţiilor naţionale asociate parametrilor, în vederea respectării cerinţelor legale şi metodologice aplicabile şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la aceşti parametri din partea ambelor părţi; j) pune la dispoziţia ICSI Rm. Vâlcea şi/sau a colaboratorilor ICSI Rm. Vâlcea elemente disponibile privind administrarea parametrilor asociaţi subdomeniului Agricultură din INEGES/ raportul la INEGES. ART. 13 Instituţiile furnizoare de date furnizează către ICSI Rm. Vâlcea datele şi informaţiile solicitate. CAP. IV Administrarea subdomeniului LULUCF din cadrul IPEGES ART. 14 (1) ICSI Rm. Vâlcea monitorizează şi estimează/ raportează emisiile de GES şi absorbţia anuală asociată schimbării stocurilor de C din terenurile agricole cultivate, pajişti, zone umede, aşezări umane şi alte terenuri, cu excepţia emisiilor şi absorbţiei din soluri minerale şi organice. (2) În sarcina ICSI Rm. Vâlcea se stabilesc următoarele activităţi în privinţa subsectoarelor LULUCF, în conformitate cu prevederile art. 26 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea IPEGES, cu informarea ANPM, INCDS şi ICPA; c) identifică şi documentează necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date, informaţii, planuri şi a altor elemente primare relevante şi le transmite instituţiei care le procesează, INCDS/APIA, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea IPEGES; d) transmite către INCDS/APIA necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date/informaţii/planuri/alte elemente primare relevante şi colectează rezultatele acestor procesări, cu informarea ANPM, INCDS şi ICPA; e) procesează datele şi informaţiile, incluzând şi valorile parametrilor naţionali, date şi informaţii asociate datelor de activitate, factorilor de emisie şi a altor parametri relevanţi estimării E/R generate/reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF, în acord cu obligaţiile prevăzute de Regulamentul (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; f) estimează E/R de GES generate/reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute de Regulamentul (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, pentru toate categoriile de folosinţă a terenului; g) ia toate măsurile necesare şi asigură coerenţa la nivelul tuturor elementelor tehnice parte a subdomeniului LULUCF; h) pregăteşte şi furnizează către ANPM sectorul LULUCF în formatul prevăzut la anexa VI la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.208 al Comisiei din 7 august 2020, incluzând şi elementele pregătite şi furnizate de către INCDS şi ICPA, potrivit prevederilor art. 15 şi 16; i) efectuează activităţi privind QC elementelor LULUCF, pe care le documentează; j) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF, incluzând toate datele şi informaţiile, inclusiv documentele de fundamentare a acestora, foile de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate în activităţile specifice pregătirii subdomeniului LULUCF, conform Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; transmite către ANPM aceste documente, spre arhivare la nivelul autorităţii competente; k) colaborează cu reprezentanţii ANPM, INCDS şi ICPA în toate etapele de elaborare a raportului subdomeniului LULUCF din IPEGES, în vederea abordării unitare a IPEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea tuturor părţilor; l) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care se referă la/includ aspecte asociate administrării subdomeniului LULUCF; m) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 15 În sarcina INCDS se stabilesc următoarele activităţi asociate terenurilor forestiere şi terenurilor convertite la şi de la pădure: a) monitorizează folosinţa terenului şi a schimbării folosinţei terenurilor şi estimează emisiile şi reţinerile de GES, incluzând şi absorbţia anuală asociată schimbării stocurilor de C, inclusiv pentru solurile minerale şi organice; b) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; c) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea IPEGES, cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA; d) identifică şi documentează, prin studii specifice, după caz, necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date, informaţii, planuri şi alte elemente primare relevante, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea IPEGES; e) generează rezultatele procesărilor prevăzute la lit. d), cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA; f) procesează datele şi informaţiile relevante, incluzând şi valorile parametrilor naţionali, date şi informaţii asociate datelor de activitate, factorilor de emisie şi a altor parametri relevanţi estimării E/R generate/reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; g) estimează E/R de GES generate/reţinute, ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; h) pregăteşte şi furnizează către ICSI Rm. Vâlcea sectorul LULUCF în formatul prevăzut la anexa VI la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.208 al Comisiei din 7 august 2020; i) efectuează activităţi privind QC elementelor LULUCF, pe care le documentează; j) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF, incluzând toate datele şi informaţiile, inclusiv documentele de fundamentare a acestora, foile de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate în activităţile specifice pregătirii subdomeniului LULUCF, conform Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; transmite către ANPM aceste documente, spre arhivare la nivelul autorităţii competente; k) colaborează cu reprezentanţii ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA în toate etapele de elaborare a raportului subdomeniului LULUCF din IPEGES, în vederea abordării unitare a IPEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea tuturor părţilor; l) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional, care se referă la sau includ aspecte asociate administrării subdomeniului LULUCF; m) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 16 În sarcina ICPA se stabilesc următoarele activităţi: a) monitorizează şi prezintă estimări privind emisiile de GES şi absorbţia de CO_2 din solurile minerale şi organice, cu excepţia folosinţei forestiere şi conversiilor la şi de la pădure; b) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; c) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea IPEGES, cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; d) identifică şi documentează, prin studii specifice, după caz, necesarul de activităţi de procesare ulterioară a unor date, informaţii, planuri şi a altor elemente primare relevante, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea IPEGES; e) generează rezultatele procesărilor prevăzute la lit. d), cu informarea ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; f) procesează datele şi informaţiile relevante, incluzând şi valorile parametrilor naţionali, date şi informaţii asociate datelor de activitate, factorilor de emisie şi a altor parametri relevanţi estimării E/R generate şi reţinute ca urmare a activităţilor specifice LULUCF, în acord cu obligaţiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; g) estimează E/R de GES generate/reţinute, ca urmare a activităţilor specifice LULUCF în acord cu obligaţiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; h) pregăteşte şi furnizează către ICSI Rm. Vâlcea sectorul LULUCF, în formatul prevăzut la anexa VI la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.208 al Comisiei din 7 august 2020; i) efectuează activităţi privind QC elementelor LULUCF, pe care le documentează; j) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF, incluzând toate datele şi informaţiile, inclusiv documentele de fundamentare a acestora, foile de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate în activităţile specifice pregătirii subdomeniului LULUCF, conform Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare; transmite către ANPM aceste documente, spre arhivare la nivelul autorităţii competente; k) colaborează cu reprezentanţii ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA în toate etapele de elaborare a raportului subdomeniului LULUCF din IPEGES, în vederea abordării unitare a IPEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea ambelor părţi; l) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional, care se referă la/includ aspecte asociate administrării subdomeniului LULUCF; m) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 17 În sarcina ANPM se stabilesc următoarele activităţi: a) efectuează activităţi privind QC subdomeniului LULUCF al IPEGES: verificarea datelor şi informaţiilor primare colectate şi verificarea formatului prevăzut la anexa VI la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.208 al Comisiei din 7 august 2020, furnizat de către ICSI Rm. Vâlcea, şi le documentează; b) furnizează cadrul de cooperare instituţională pentru acoperirea estimării şi raportării surselor/rezervoarelor; c) agregă elementele asociate subdomeniului LULUCF în formatul general; d) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea subdomeniului LULUCF, inclusiv pe cele primite de la ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA; e) colaborează cu reprezentanţii ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA în toate etapele de elaborare a raportului subdomeniului LULUCF din IPEGES, în vederea abordării unitare a IPEGES şi a creşterii nivelului de expertiză cu privire la acest sector din partea ambelor părţi; f) reprezintă, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA, după caz, România în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care sunt asociate administrării subdomeniului LULUCF; g) analizează, avizează şi transmite spre aprobare MMAP versiunea consolidată a subdomeniului LULUCF; h) transmite către structurile abilitate versiunea aprobată de MMAP. ART. 18 MMAP analizează şi aprobă varianta transmisă de către ANPM a IPEGES. ART. 19 (1) Instituţiile furnizoare de date transmit către ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA, după caz, datele şi informaţiile solicitate şi necesare administrării subdomeniului LULUCF. (2) APIA asigură procesarea unor date, informaţii, planuri şi a altor elemente primare relevante, astfel încât să fie obţinute serii de date şi informaţii utilizabile în pregătirea IPEGES, şi transmite rezultatele către ICSI Rm. Vâlcea, în funcţie de caz, conform prevederilor art. 14 alin. (2) lit. c) şi d). CAP. V Administrarea subdomeniului LULUCF parte a raportului privind politicile şi măsurile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră ART. 20 În sarcina ICSI Rm. Vâlcea se stabilesc următoarele activităţi: a) identifică şi documentează necesarul de date; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării şi pregătirii raportului, cu informarea MMAP şi INCDS; c) elaborează secţiunile din raport asociate subdomeniilor LULUCF prevăzute la art. 5 şi le transmite MMAP; d) efectuează activităţi privind QC la nivelul secţiunilor elaborate, le documentează şi comunică rezultatele şi documentele în cauză către MMAP; e) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel european şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP; f) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării raportului. ART. 21 În sarcina INCDS se stabilesc următoarele activităţi asociate terenurilor forestiere şi terenurilor convertite la şi de la pădure: a) identifică şi documentează necesarul de date; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării şi pregătirii raportului, cu informarea MMAP şi ICSI Rm. Vâlcea; c) elaborează secţiunile din raport şi le transmite MMAP; d) efectuează activităţi privind QC la nivelul secţiunilor elaborate, le documentează şi comunică MMAP documentele în cauză; e) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel european şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP; f) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării raportului. ART. 22 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) activităţi privind QC asupra secţiunilor elaborate de ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; b) asigură arhivarea documentelor asociate administrării raportului; c) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel european şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; d) reprezintă România, alături de experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS, după caz, în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării raportului; e) pune la dispoziţia ICSI Rm Vâlcea şi INCDS seturile de elemente disponibile asociate pregătirii variantelor anterioare ale rapoartelor transmise oficial Comisiei Europene şi Agenţiei Europene de Mediu. CAP. VI Administrarea subdomeniului LULUCF parte a raportului privind prognozele emisiilor de gaze cu efect de seră ART. 23 În sarcina ICSI Rm. Vâlcea se stabilesc următoarele activităţi: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării şi pregătirii raportului, cu informarea MMAP, INCDS şi ICPA; c) elaborează prognozele emisiilor/reţinerilor de GES aferente subsectoarelor LULUCF prevăzute la art. 5, parte a raportului, cu utilizarea formatelor puse la dispoziţie de MMAP şi transmite către MMAP raportul elaborat; d) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit deciziilor UNFCCC, legislaţiei europene şi ghidurilor metodologice de raportare IPCC; e) efectuează activităţi privind QA/QC, le documentează şi comunică MMAP documentele în cauză; f) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel european şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP şi INCDS; g) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel internaţional, european şi naţional care sunt asociate administrării raportului. ART. 24 În sarcina INCDS se stabilesc următoarele activităţi asociate terenurilor forestiere şi terenurilor convertite la şi de la pădure: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit deciziilor UNFCCC, legislaţiei europene şi ghidurilor metodologice de raportare IPCC în raport cu datele disponibile; c) colectează datele şi informaţiile necesare administrării şi pregătirii raportului, cu informarea MMAP, ICSI Rm. Vâlcea şi ICPA; d) elaborează prognozele emisiilor/reţinerilor de GES aferente subsectoarelor LULUCF prevăzute la art. 6, parte a raportului, cu utilizarea formatelor puse la dispoziţie de MMAP şi transmite către MMAP raportul elaborat; e) efectuează activităţi privind QA/QC, le documentează şi comunică MMAP documentele în cauză; f) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel european şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP şi ICSI Rm. Vâlcea; g) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării raportului. ART. 25 În sarcina ICPA se stabilesc următoarele activităţi: a) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit deciziilor UNFCCC, legislaţiei europene în domeniu şi prevederilor metodologice asociate, în contextul caracterizării solurilor minerale şi organice, cu excepţia celor asociate folosinţei forestiere şi conversiilor la şi de la pădure; b) efectuează activităţi privind QA/QC, le documentează şi comunică MMAP documentele în cauză; c) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel european şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP şi ICSI Rm. Vâlcea; d) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării raportului. ART. 26 ANPM furnizează către MMAP, ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA datele şi informaţiile privind E/R de GES, parte a INEGES. ART. 27 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) pune la dispoziţia ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA formatele pentru raport puse la dispoziţie de către Comisia Europeană; b) efectuează activităţi privind QC asupra datelor şi informaţiilor colectate şi asupra secţiunilor LULUCF elaborate şi puse la dispoziţie de ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA; c) asigură arhivarea documentelor asociate administrării raportului; d) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel european şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ANPM şi experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA; e) reprezintă România în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării raportului; f) pune la dispoziţia ICSI Rm Vâlcea, INCDS şi ICPA seturile de elemente disponibile asociate pregătirii variantelor anterioare ale rapoartelor transmise oficial Comisiei Europene şi Agenţiei Europene de Mediu. ART. 28 Instituţiile furnizoare de date furnizează către ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA datele şi informaţiile solicitate. CAP. VII Administrarea subdomeniului LULUCF parte a Comunicării naţionale privind schimbările climatice şi rapoartelor bienale ART. 29 În sarcina ICSI Rm. Vâlcea se stabilesc următoarele activităţi: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării şi pregătirii rapoartelor, cu informarea MMAP; c) elaborează secţiunile LULUCF parte a rapoartelor asociate subsectoarelor prevăzute la art. 5 şi le transmite către MMAP; d) activităţi privind QA/QC, le documentează şi comunică MMAP documentele în cauză; e) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel internaţional şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP. ART. 30 În sarcina INCDS se stabilesc următoarele activităţi asociate terenurilor forestiere şi terenurilor convertite la şi de la pădure: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării şi pregătirii rapoartelor, cu informarea MMAP şi ICSI Rm. Vâlcea; c) elaborează secţiunile LULUCF parte a rapoartelor asociate subdomeniilor prevăzute la art. 6 şi le transmite către MMAP; d) efectuează activităţi privind QA/QC, le documentează şi comunică MMAP documentele în cauză; e) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel internaţional şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP. ART. 31 În sarcina ICPA se stabilesc următoarele activităţi: a) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit deciziilor asociate UNFCCC şi prevederilor metodologice corespunzătoare, în mod specific solurilor minerale şi organice, cu excepţia celor asociate folosinţei forestiere şi conversiilor la şi de la pădure; b) efectuează activităţi privind QA/QC, le documentează şi comunică MMAP documentele în cauză; c) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a raportului la nivel internaţional şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai MMAP. ART. 32 ANPM furnizează către MMAP, ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA datele şi informaţiile privind E/R de gaze cu efect de seră parte a INEGES. ART. 33 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) efectuează activităţi privind QC asupra datelor şi informaţiilor colectate şi asupra secţiunilor LULUCF elaborate şi puse la dispoziţie de ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA şi le documentează; b) asigură arhivarea documentelor asociate administrării rapoartelor; c) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a rapoartelor la nivel internaţional şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ANPM şi experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA; d) pune la dispoziţia ICSI Rm Vâlcea, INCDS şi ICPA seturile de elemente disponibile asociate pregătirii variantelor anterioare ale rapoartelor transmise oficial Comisiei Europene şi Agenţiei Europene de Mediu. ART. 34 Instituţiile furnizoare de date furnizează către ICSI Rm. Vâlcea, INCDS şi ICPA datele şi informaţiile solicitate. CAP. VIII Administrarea subdomeniului LULUCF parte a Regulamentului (UE) 2018/841 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 - Activităţi privind nivelul de referinţă pentru păduri (FRL) ART. 35 În sarcina INCDS se stabilesc următoarele activităţi asociate terenurilor forestiere şi terenurilor convertite la şi de la pădure: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare elaborării/ stabilirii sau actualizării FRL, cu informarea MMAP; c) elaborează sau actualizează FRL şi transmite MMAP documentele asociate; d) efectuează activităţi privind QC, le documentează şi transmite MMAP documentele în cauză. ART. 36 ANPM furnizează către MMAP şi INCDS datele şi informaţiile privind emisiile/reţinerile de gaze cu efect de seră parte a INEGES/raportului la INEGES. ART. 37 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) efectuează activităţi privind QC asupra datelor şi informaţiilor colectate şi asupra documentelor asociate FRL elaborate şi puse la dispoziţie de INCDS; b) asigură arhivarea documentelor asociate FRL; c) asigură accesul pentru preluarea datelor şi informaţiilor de către ANPM şi INCDS de la structurile de administraţie silvică şi sprijină cu celeritate finalizarea acţiunii de consolidare a bazei de date necesare pentru sectorul LULUCF; d) colaborează cu ANPM şi INCDS în vederea identificării celor mai bune politici/practici de management în domeniul forestier necesare raportării specifice subdomeniului LULUCF; e) analizează şi aprobă documentele asociate FRL/FRL actualizat/documentul asociat FRL al României. ART. 38 Instituţiile furnizoare de date furnizează către MMAP şi INCDS datele şi informaţiile solicitate. CAP. IX Administrarea rapoartelor conform Deciziei nr. 529/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013 privind normele de contabilizare şi planurile de acţiune referitoare la emisiile şi absorbţiile de gaze cu efect de seră care rezultă din activităţi legate de exploatarea terenurilor, schimbarea destinaţiei terenurilor şi silvicultură şi, respectiv, conform Regulamentului (UE) 2018/841 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 ART. 39 În sarcina ICSI Rm. Vâlcea se stabilesc următoarele activităţi: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea rapoartelor privind politicile şi măsurile, cu informarea MMAP şi INCDS, în contextul subdomeniilor prevăzute la art. 5; c) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea, rapoartelor asociate emisiilor istorice, cu informarea ANPM, în contextul subdomeniilor prevăzute la art. 5; d) elaborează rapoartele asociate domeniului LULUCF, inclusiv prin includerea elementelor transmise de INCDS potrivit prevederilor art. 40 lit. d), şi le transmite ANPM, INCDS şi MMAP; e) efectuează activităţi privind QC la nivelul secţiunilor elaborate, le documentează şi comunică ANPM şi MMAP documentele în cauză; f) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea rapoartelor, toate datele, informaţiile, inclusiv documentele de fundamentare a acestora, foile de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate; transmite către ANPM şi MMAP, după caz, aceste documente, spre arhivare; g) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a rapoartelor la nivel european şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai ANPM şi MMAP; h) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi naţional care sunt asociate administrării rapoartelor; i) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit cerinţelor prevăzute în Decizia nr. 529/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013, conform Regulamentului (UE) 2018/841, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentului (UE) nr. 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi potrivit ghidurilor metodologice de raportare (IPCC). ART. 40 În sarcina INCDS se stabilesc următoarele activităţi asociate terenurilor forestiere şi terenurilor convertite la şi de la pădure: a) identifică şi documentează necesarul de date şi informaţii; b) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea, rapoartelor privind politicile şi măsurile, cu informarea MMAP şi ICSI Rm. Vâlcea, în contextul subdomeniilor prevăzute la art. 6; c) colectează datele şi informaţiile necesare administrării, incluzând şi pregătirea, rapoartelor asociate emisiilor istorice, cu informarea ANPM şi ICSI Rm. Vâlcea, în contextul subdomeniilor prevăzute la art. 6; d) elaborează rapoartele asociate domeniului LULUCF şi le transmite ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi MMAP; e) efectuează activităţi privind QC la nivelul secţiunilor elaborate, le documentează şi comunică ANPM, ICSI Rm. Vâlcea şi MMAP documentele în cauză; f) arhivează datele şi informaţiile privind administrarea rapoartelor, toate datele, informaţiile, inclusiv documentele de fundamentare a acestora, foi de calcul şi alte documente relevante utilizate, considerate şi generate; transmite către ANPM şi MMAP, după caz, aceste documente, spre arhivare; g) participă în calitate de expert tehnic la reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a rapoartelor la nivel european şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai ICSI Rm. Vâlcea, ANPM şi MMAP; h) participă în calitate de expert tehnic în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării rapoartelor; i) asigură conformitatea cu cerinţele de raportare potrivit cerinţelor prevăzute în Decizia nr. 529/2013/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 mai 2013, conform Regulamentului (UE) 2018/841, cu modificările şi completările ulterioare, Regulamentului (UE) 2018/1.999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi potrivit ghidurilor metodologice de raportare ale IPCC. ART. 41 În sarcina ANPM se stabilesc următoarele activităţi: a) efectuează activităţi privind QC asupra datelor şi informaţiilor colectate şi rapoartelor elaborate de ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS în privinţa emisiilor istorice şi le documentează; b) asigură arhivarea documentelor asociate administrării raportului; c) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a rapoartelor la nivel european şi furnizarea de elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS, după caz; d) reprezintă România, împreună cu experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS, după caz, în grupuri de lucru/alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării rapoartelor; e) analizează, avizează şi transmite spre aprobare MMAP rapoartele asociate emisiilor istorice; f) transmite către structurile abilitate versiunea aprobată de MMAP a rapoartelor asociate emisiilor istorice. ART. 42 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) asigură arhivarea documentelor asociate administrării raportului; b) efectuează activităţi privind QC asupra datelor şi informaţiilor colectate şi rapoartelor elaborate de ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS în privinţa politicilor şi măsurilor şi le documentează; c) asigură reprezentarea României în cadrul activităţii de revizuire a rapoartelor la nivel european şi furnizează elemente adiţionale şi/sau elemente actualizate, împreună cu reprezentanţi ai ANPM şi experţi tehnici ai ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS; d) reprezintă România, alături de reprezentanţi ANPM şi experţi tehnici ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS, după caz, în grupuri de lucru şi alte reuniuni la nivel european şi internaţional care sunt asociate administrării rapoartelor; e) analizează şi aprobă varianta transmisă de către ANPM a rapoartelor asociate emisiilor istorice şi sistemelor naţionale; f) analizează şi aprobă rapoartele privind politicile şi măsurile; transmite versiunea aprobată a rapoartelor către structurile abilitate. ART. 43 Instituţiile furnizoare de date furnizează către ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS datele şi informaţiile solicitate. CAP. X Asigurarea de suport tehnic în negocierile la nivel internaţional şi/sau european ART. 44 ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS asigură suport tehnic în negocierile la nivel internaţional şi/sau european, în funcţie de solicitările MMAP. ART. 45 ANPM furnizează către MMAP datele şi informaţiile privind emisiile/reţinerile de gaze cu efect de seră parte a INEGES/raportului la INEGES, în vederea asigurării de suport tehnic în negocieri. ART. 46 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) solicită suport tehnic în negocierile la nivel internaţional şi/sau european, în funcţie de necesităţi; b) solicită date şi informaţii necesare în administrarea punctelor de vedere ale României în negocierile la nivel internaţional şi/sau european. ART. 47 Instituţiile furnizoare de date transmit către MMAP datele şi informaţiile solicitate. CAP. XI Asigurarea de suport tehnic şi reprezentarea României în evaluarea şi revizuirea la nivel european şi internaţional (IAR) şi/sau alte procese (actualizare PNIESC) ART. 48 ICSI Rm. Vâlcea şi INCDS asigură suport tehnic şi/sau reprezentarea României în IAR şi/sau alte procese, în funcţie de solicitările MMAP. ART. 49 ANPM asigură suport tehnic şi/sau reprezentarea României în IAR şi/sau alte procese, în funcţie de solicitările MMAP. ART. 50 În sarcina MMAP se stabilesc următoarele activităţi: a) solicită suport tehnic şi/sau reprezentarea României în IAR şi/sau în alte procese, în funcţie de necesităţi; b) solicită date/informaţii necesare în administrarea reprezentării României în IAR şi/sau în alte procese. ART. 51 Instituţiile furnizoare de date transmit către MMAP datele şi informaţiile solicitate, inclusiv referitoare la actualizarea Planul naţional integrat în domeniul energiei şi schimbărilor climatice (PNIESC). CAP. XII Finanţarea activităţilor din sectorul LULUCF şi din sectorul Agricultură ART. 52 (1) Pentru susţinerea financiară a activităţilor prestate în cadrul subdomeniului LULUCF şi, respectiv, în cadrul subdomeniului Agricultură, de către institutele de cercetare-dezvoltare aflate în coordonarea MCID, se alocă, în perioada 2024-2028, începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, sub formă de finanţare nerambursabilă, suma de 37.325.000 lei din Fondul pentru mediu, în conformitate cu art. 13 alin. (1) lit. m) şi alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Cheltuielile detaliate sunt prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre. (2) Finanţarea se acordă institutelor de cercetare-dezvoltare prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) aflate în coordonarea MCID, în baza contractelor multianuale încheiate de aceştia cu AFM, în limita creditelor de angajament şi bugetare aprobate conform legii, în conformitate cu cheltuielile eligibile aferente activităţilor stabilite prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului, precum şi cu graficul anual de plăţi. (3) Cu excepţia sumelor cu titlu de avans, virarea sumelor necesare realizării activităţilor prevăzute la alin. (1) se realizează de către AFM în baza cererilor de decontare depuse de către beneficiari şi numai după verificarea şi acceptarea acestora. (4) Cererile de decontare prevăzute la alin. (3) vor fi însoţite în mod obligatoriu de documentele justificative ale cheltuielilor efectuate avizate de către ANPM, după caz, şi aprobate de către MMAP, inclusiv din punctul vedere al recepţiei cantitative şi calitative. (5) În cadrul contractelor prevăzute la alin. (2) se pot acorda sume cu titlul de avans potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. ART. 53 Responsabilitatea privind respectarea prevederilor specifice privind verificarea, recepţionarea şi acceptarea cheltuielilor necesare realizării activităţilor prevăzute la art. 52 alin. (1), în cadrul contractului de finanţare, îi revine în totalitate beneficiarului. Totodată, beneficiarului îi revine şi responsabilitatea privind respectarea prevederilor legale specifice privind achiziţiile publice, în situaţia în care acesta are calitatea de autoritate contractantă, în condiţiile art. 4 din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau, dacă este cazul, atunci când o astfel de obligaţie îi revine ca urmare a încadrării în una dintre situaţiile reglementate la art. 6 din legea menţionată anterior. ART. 54 Sumele rămase neutilizate la sfârşitul perioadei prevăzute la art. 52 alin. (1) se returnează Fondului pentru Mediu, conform legii. ART. 55 Până la data de 30 iunie a fiecărui an, responsabilii de activităţi transmit propunerea de buget necesar pentru anul următor către MMAP/AFM pentru a se putea fundamenta bugetul necesar derulării activităţilor viitoare, graficul anual prevăzut la art. 52 alin. (2) urmând a fi modificat în mod corespunzător. ART. 56 ICPA, INCDS şi ICSI Rm. Vâlcea elaborează rapoarte de sinteză privind modul de implementare a activităţilor şi le transmit către MMAP şi ANPM, în perioada 1-15 decembrie 2028. Rapoartele de sinteză cuprind activităţile prevăzute de prezenta hotărâre, inclusiv activităţile asociate subdomeniilor LULUCF şi Agricultură, după caz, desfăşurate începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri şi până la data transmiterii rapoartelor de sinteză. ART. 57 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Dan-Ştefan Chiru, secretar de stat p. Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, Tudor Prisecaru, secretar de stat Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Florin-Ionuţ Barbu p. Ministrul finanţelor, Carmen Moraru, secretar de stat Bucureşti, 14 noiembrie 2024. Nr. 1.415. ANEXA 1 Parametri necesari pregătirii subdomeniului Agricultură al INEGES/raportului la INEGES Parametrii pentru care vor fi colectate/procesate/dezvoltate valori naţionale sunt: Subsectoarele Fermentaţia enterică şi gestionarea gunoiului de grajd 1. Date şi informaţii necesare calculului energiei brute necesare în acord cu prevederile la nivelul secţiunii 10.2.2 a IPCC 2006: a) greutatea animalului; kg b) greutatea animalelor adulte; kg c) greutatea medie în viu a animalelor; kg d) rata de fertilitate a scroafelor, naşteri/an; e) greutatea în viu a purceilor la naştere; kg f) greutatea în viu la înţărcare pentru oi; kg g) greutatea în viu la un an sau la sacrificare dacă este sacrificat până la 1 an; kg h) spor mediu zilnic pe categorii exploatate; g/zi i) sporul de greutate a mieilor între fătare şi înţărcare; g/zi j) procentul de femele care au fătat într-un an (vaci de lapte, bubaline, oi, capre); % k) procentul de grăsimi din lapte; % l) conţinutul de N din ouă; kg m) producţia de ouă; nr. ouă/cap/zi n) regimul de muncă; kgm (lucru mecanic)/zi. 2. Date şi informaţii necesare calculului energiei brute necesare utilizând elementele asociate raţiilor furajere: a) valoarea nutritivă a furajului, valori medii ce pot fi valabile la nivel naţional; b) standard minim de furajare pe specii şi categorii de exploatare, ce trebuie respectat de toţi fermierii, indiferent de tipul de exploataţii. 3. Date şi informaţii asupra energiei digestibile şi ratei de conversie a metanului: a) cantitatea de excreţii zilnice; kg/zi b) energia digestibilă; % c) rata de conversie a metanului; %. 4. Date asupra conţinutului de cenuşă în gunoiul de grajd (%) şi capacităţii maxime de producere a metanului pentru gunoiul de grajd produs; % a) capacitatea maximă de producere a metanului pentru gunoiul de grajd produs; % b) tipul şi cantitatea de furaje consumate; kg/zi c) conţinutul în cenuşă al gunoiului de grajd; %. 5. Informaţii privind tipurile sistemelor de gestionare a gunoiului de grajd (AWMS) utilizate pentru fiecare subcategorie de animale; procentajul producţiilor de gunoi de grajd, valori asociate fiecărei subcategorii de animale şi fiecărui AWMS, astfel: a) depozitare în lagune, în condiţii anaerobe; b) sistem lichid; % c) răspândit zilnic; d) depozitat în stare solidă; e) depozitat în urma păşunatului; f) folosit drept combustibil; g) alte sisteme. 6. Date asupra factorului de conversie a metanului pentru fiecare AWMS; % 7. Date asupra cantităţii medii de azot excretate anual (kg N/animal/an); se vor furniza datele pentru fiecare categorie şi subcategorie de animal în acord cu structura utilizată pentru transmiterea acestora la Eurostat: a) cantitatea medie de azot excretată, azot pe cap de animal/ an; b) structura pe rase, la fiecare specie, standard minim de furajare, tip de exploataţie. 8. Date asupra procentului de N din sistemele de gestionare a gunoiului de grajd care se volatilizează ca NH3 şi NOx; procentul de N din sistemele de gestionare a gunoiului de grajd care se levighează în timpul depozitării solide şi lichide a dejecţiilor; % 9. Date asupra proteinei brute din dietă; % Subsectorul Cultivarea orezului 1. Suprafaţa cultivată cu orez, diferenţiată conform următoarelor categorii: a) irigată - continuu inundată; b) irigată - intermitent inundată - cu o singură aerare; c) irigată - intermitent inundată - cu aerări multiple; d) cu aport de apă din ploi - predispusă inundării; e) cu aport de apă din ploi - predispusă secetei; f) cu regim de apă adâncă - adâncimea apei între 50 şi 100 cm; g) cu regim de apă adâncă - adâncimea apei > 100 cm. 2. Suprafaţa pe care se aplică amendamente Suprafaţa pe care se aplică fertilizanţi organici (gunoi de grajd, compost etc.); ha 3. Cantitatea medie de fertilizanţi organici aplicată suprafeţelor cultivate cu orez (t substanţă uscată/ha) 4. Date şi informaţii asupra solurilor pe care se cultivă orezul: - suprafaţa cultivată pe diferite tipuri de sol; ha OBSERVAŢIE: Datele şi informaţiile menţionate la pct. 2-4 vor fi diferenţiate conform categoriilor menţionate la pct. 1. Subsectoarele: Soluri agricole şi Arderea în câmp a deşeurilor agricole vegetale (IPCC- 3D; IPCC - 3F) 1. Următoarele fracţii asociate subcategoriilor de producţii agricole vegetale furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS): a) raportul reziduuri agricole vegetale/recoltă; b) fracţia de substanţă uscată în biomasă; c) fracţia de azot; d) fracţia arsă în câmp; e) fracţia arsă drept combustibil; f) fracţia utilizată pentru construcţii; g) fracţia utilizată ca furaj; h) fracţia suprafeţei totale a unei culturi T care este reînnoită anual (Frac_Renew); i) raportul dintre reziduurile de la suprafaţa solului şi randamentul de recoltă (R_AG); j) reziduurile uscate de la suprafaţa solului (AG_DM); k) conţinutul de N al reziduurilor agricole de la suprafaţa solului (N_AG); l) fracţia de reziduuri agricole de deasupra solului îndepărtate anual în scopuri precum furaje, aşternut şi construcţii (Frac_Remove); m) raportul dintre reziduurile din sol şi biomasa de deasupra solului (R_BG-BIO); n) conţinutul de N al reziduurilor agricole sub soluri (N_BG); o) fracţiile utilizate în alte scopuri; p) fracţia oxidată; q) fracţia de carbon din reziduurile agricole vegetale; r) fracţia sau raportul carbon/azot (C/N) pentru fiecare dintre categoriile şi subcategoriile furnizate de către INS. NOTĂ: Parametrii menţionaţi anterior sunt relevanţi biomasei de deasupra solului. 2. Suprafeţele de soluri organice cultivate; ha 3. Suprafaţa arsă a culturilor agricole; ha/an 4. Zone umede drenate: soluri organice drenate şi soluri minerale drenate; ha 5. Cantitatea de azot din aplicarea pe soluri a nămolurilor din tratarea apelor uzate; kg 6. Cantitatea de azot din aplicarea pe soluri a gunoiului de grajd; kg 7. Cantitatea de azot din aplicarea pe soluri a compostului; kg 8. Cantitatea de azot din aplicarea pe soluri a altor amendamente organice; 9. Pierderea medie anuală de C din sol pentru fiecare tip de utilizare a terenului (ΔC mineral); 10. Raportul C: N al materiei organice din sol; 11. Fracţia de azot din sol care este pierdută prin scurgere şi şiroire; N este provenit din aplicarea pe soluri a fertilizanţilor sintetici şi gunoiului de grajd; 12. Fracţia de azot care se volatilizează ca NH_3 şi NO_x în urma aplicării fertilizanţilor sintetici; 13. Fracţia de azot care se volatilizează ca NH_3 şi NO_x în urma aplicării gunoiului de grajd; 14. Fracţia de azot excretat şi depozitat pe sol în timpul păşunării; 15. Fracţia de N adăugată/mineralizată în gestionarea solului în regiunile unde levigarea şi şiroirea apar şi se pierd prin scurgere şi şiroire, kg N [Frac_LEACH-(H)]. 16. Cantităţi anuale de îngrăşăminte chimice pe bază de azot atribuite pe următoarele tipuri de fertilizatori (tone/an): a) amoniac anhidru; b) nitrat de amoniu; c) sulfat de amoniu; d) calciu amoniu nitrat; e) soluţii de azot; f) alte îngrăşăminte azotoase; g) fosfat de amoniu; h) îngrăşământ complex de tip azot-potasiu (NK); i) îngrăşământ complex de tip azot-fosfor-potasiu (NPK); j) alt îngrăşământ de tip azot-fosfor (NP). Subsectorul Aplicarea ureei pe sol - cantitatea anuală de uree fertilizată (M) (tone/an). ANEXA 2 Cheltuieli detaliate pentru susţinerea financiară a activităţilor prestate în cadrul subdomeniului LULUCF şi, respectiv, în cadrul subdomeniului Agricultură, de către institutele de cercetare-dezvoltare în perioada 2024-2028
┌────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Institut de │Cheltuieli detaliate (lei) │
│cercetare-dezvoltare├─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│/An │2024 │2025 │2026 │2027 │2028 │TOTAL │
│ │ │ │ │ │ │2024-2028 │
├────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ICPA │615.000 │700.000 │700.000 │799.000 │799.000 │3.613.000 │
├────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│INCDS │1.941.000│1.941.000│1.941.000│1.782.000│1.782.000│9.387.000 │
├────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ICSI Rm. Vâlcea │4.200.000│4.850.000│4.875.000│5.050.000│5.350.000│24.325.000│
├────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│TOTAL ANUAL │6.756.000│7.491.000│7.516.000│7.631.000│7.931.000│37.325.000│
└────────────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┘
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.