Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. I Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 13 ianuarie 2016, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează: A. Titlul II „Impozitul pe profit“ 1. La capitolul I „Dispoziţii generale“, după secţiunea a 3-a „Regimul special pentru contribuabilii care desfăşoară activităţi de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor“ se introduce o nouă secţiune, secţiunea a 4-a, cu următorul cuprins: " SECŢIUNEA a 4-a Impozit minim 4^1. (1) În aplicarea prevederilor art. 18^1 din Codul fiscal, se au în vedere următoarele: a) indicatorul «venituri totale (VT)» prevăzut la art. 18^1 alin. (3) din Codul fiscal reprezintă totalul veniturilor înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile, din care au fost scăzute reducerile comerciale acordate ulterior facturării; în acelaşi mod se determină şi indicatorul «venituri totale (VT)» prevăzut la art. 18^3 alin. (2) din Codul fiscal; b) determinarea limitelor prevăzute la art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal se efectuează astfel: - pentru stabilirea limitei prevăzute la art. 18^1 alin. (10) lit. a) din Codul fiscal se au în vedere normele metodologice date în aplicarea prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal; – pentru stabilirea limitei prevăzute la art. 18^1 alin. (10) lit. b) din Codul fiscal, procentul de 20% se aplică la impozitul pe profit determinat potrivit regulilor generale prevăzute în cadrul titlului II din Codul fiscal care ar fi fost datorat dacă contribuabilii nu ar fi fost obligaţi la plata impozitului minim pe cifra de afaceri potrivit dispoziţiilor art. 18^1 din Codul fiscal, denumit în continuare IMCA; c) pentru stabilirea impozitului pe profit/minim datorat trimestrial, din impozitul pe profit/minim calculat cumulat de la începutul anului fiscal se scade impozitul minim sau impozitul pe profit datorat pentru perioada anterioară celei de calcul, după caz; d) scăderea veniturilor reprezentând accizele care au fost reflectate concomitent în conturile de cheltuieli se efectuează de către plătitorii de accize, potrivit dispoziţiilor titlului VIII «Accize şi alte taxe speciale» din Codul fiscal, după cum urmează: 1. antrepozitarul autorizat, destinatarul înregistrat sau orice altă persoană care eliberează produsele accizabile din regimul suspensiv de accize sau în numele căreia se efectuează această eliberare, astfel cum este prevăzut la art. 341 alin. (1) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal; 2. importatorul, astfel cum este prevăzut la art. 341 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal; 3. destinatarul certificat, astfel cum este prevăzut la art. 341 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal; 4. distribuitorii sau redistribuitorii autorizaţi de gaz natural, astfel cum este prevăzut la art. 356 alin. (1) din Codul fiscal; 5. operatorii economici producători sau operatorii economici care efectuează achiziţii intracomunitare ori care importă cărbune, cocs şi lignit, astfel cum este prevăzut la art. 357 din Codul fiscal; 6. producătorii, distribuitorii sau redistribuitorii de energie electrică, astfel cum este prevăzut la art. 358 alin. (2) din Codul fiscal; 7. operatorii economici care produc şi comercializează în România produsele prevăzute la art. 439 din Codul fiscal, achiziţionează din teritoriul Uniunii Europene ori importă respectivele produse, astfel cum este prevăzut la art. 444 alin. (1) din Codul fiscal; e) în cazul în care contribuabilii datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, creditul fiscal extern care se scade din acesta este cel determinat potrivit dispoziţiilor art. 39 din Codul fiscal; f) impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, datorat potrivit dispoziţiilor art. 18^1 din Codul fiscal, reprezintă impozit pe profit pentru aplicarea convenţiilor de evitare a dublei impuneri; g) în cazul în care, în urma comparaţiei efectuate între impozitul pe profit şi impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit dispoziţiilor art. 18^1 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul este obligat la plata impozitului pe profit, acesta se datorează şi în situaţia în care, după scăderea sumelor reprezentând credit fiscal extern, impozit pe profit scutit potrivit dispoziţiilor art. 22 din Codul fiscal şi impozit pe profit scutit potrivit Legii cooperaţiei agricole nr. 566/2004, cu modificările şi completările ulterioare, după caz, valoarea redusă a impozitului pe profit scade sub valoarea impozitului minim pe cifra de afaceri; h) în situaţia în care, în urma comparaţiei efectuate între impozitul pe profit şi impozitul minim pe cifra de afaceri, potrivit dispoziţiilor art. 18^1 alin. (1) din Codul fiscal, contribuabilul este obligat la plata impozitului minim pe cifra de afaceri, acesta se datorează şi în cazul în care, după scăderea sumelor reprezentând credit fiscal extern, sponsorizări/mecenat, potrivit dispoziţiilor art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal, şi a sumelor determinate potrivit dispoziţiilor art. 18^1 alin. (11^1) din Codul fiscal, valoarea redusă a impozitului minim pe cifra de afaceri scade sub valoarea impozitului pe profit. (2) Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri şi a impozitului pe profit pentru efectuarea comparaţiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri - exemple de calcul: Exemplul 1 - Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri şi a impozitului pe profit pentru efectuarea comparaţiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri de către contribuabilii care aplică sistemul trimestrial de declarare şi plată a impozitului pe profit La sfârşitul trimestrului I al anului N, societatea A înregistrează următoarea situaţie:
┌────┬──────────────────────┬──────────┐
│ │ │- mii lei │
│ │ │- │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│Nr. │Date financiare │Trimestrul│
│crt.│ │I anul N │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│1. │Venituri din vânzarea │150.000 │
│ │produselor finite │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│2. │Venituri din vânzarea │250.000 │
│ │mărfurilor │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│3. │Venituri din prestări │300.000 │
│ │servicii │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Venituri aferente │ │
│4. │costurilor stocurilor │30.000 │
│ │de produse │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Venituri aferente │ │
│5. │costurilor serviciilor│15.000 │
│ │în curs de execuţie │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Venituri din producţia│ │
│6. │de imobilizări │25.000 │
│ │corporale şi │ │
│ │necorporale │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│7. │Venituri din subvenţii│12.000 │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Venituri totale (rd. 1│ │
│8. │+ rd. 2 + rd. 3 + rd. │782.000 │
│ │4 + rd. 5 + rd. 6 + │ │
│ │rd. 7) │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Venituri care se scad │ │
│9. │din veniturile totale │82.000 │
│ │(Vs) (rd. 4 + rd. 5 + │ │
│ │rd. 6 + rd. 7) │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│10. │Imobilizări în curs de│14.000 │
│ │execuţie* │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │Amortizare contabilă │ │
│ │aferentă activelor │ │
│11. │achiziţionate/produse │16.000 │
│ │după data de 1 │ │
│ │ianuarie 2024** │ │
├────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │IMCA = 1% x (rd. 8 – │ │
│12. │rd. 9 – rd. 10 – rd. │6.700 │
│ │11) │ │
└────┴──────────────────────┴──────────┘
* Imobilizările în curs de execuţie sunt ocazionate de achiziţia/producţia unor active care se regăsesc în Ordinul ministrului finanţelor nr. 10/2024 pentru stabilirea activelor care se cuprind în indicatorii I şi A prevăzuţi la art. 18^1 alin. (3) şi art. 18^3 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; categoriile de active eligibile se regăsesc în cuprinsul art. 1 din respectivul ordin. ** Nu cuprinde amortizarea contabilă a activelor incluse în valoarea imobilizărilor în curs de execuţie, de la rd. 10. Pentru determinarea impozitului pe profit în scopul efectuării comparaţiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri, la data de 31 martie anul N, societatea prezintă următoarea situaţie:
┌──┬───────────────────────────────────┐
│ │-mii lei- │
├──┼────────────────────────────┬──────┤
│1.│Rezultatul fiscal │30.000│
├──┼────────────────────────────┼──────┤
│2.│Impozit pe profit (16% x rd.│4.800 │
│ │1) │ │
├──┼────────────────────────────┼──────┤
│ │Impozit pe profit scutit │ │
│3.│potrivit dispoziţiilor art. │2.000 │
│ │22 din codul fiscal │ │
├──┼────────────────────────────┼──────┤
│ │Cheltuieli de sponsorizare │ │
│ │care îndeplinesc limitele de│ │
│4.│scădere din impozitul pe │500 │
│ │profit prevăzute la art. 25 │ │
│ │alin. (4) lit. i) din Codul │ │
│ │fiscal │ │
├──┼────────────────────────────┼──────┤
│ │Impozit pe profit determinat│ │
│ │pentru efectuarea │ │
│5.│comparaţiei cu impozitul │4.300 │
│ │minim pe cifra de afaceri │ │
│ │(rd. 2 – rd. 4) │ │
└──┴────────────────────────────┴──────┘
Având în vedere faptul că, potrivit calculelor efectuate, impozitul pe profit determinat pentru efectuarea comparaţiei, în valoare de 4.300 mii lei, este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, în valoare de 6.700 mii lei, contribuabilul datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, din care, potrivit prevederilor art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal, se scad sponsorizările efectuate. Astfel, valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat este de 6.700 mii lei – 500 mii lei = 6.200 mii lei. Exemplul 2 - Determinarea impozitului minim pe cifra de afaceri şi a impozitului pe profit datorat, la nivelul grupului fiscal Etape de calcul a) Determinarea la nivelul grupului fiscal a cifrei de afaceri înregistrate în anul N – 1 Grupul fiscal aplică sistemul de plată trimestrial, iar anul fiscal este anul calendaristic. În vederea aplicării prevederilor art. 18^1 alin. (8) din Codul fiscal, persoana juridică responsabilă însumează cifrele de afaceri ale membrilor grupului, luând în considerare faptul că pentru calculul cifrei de afaceri din veniturile totale se scad anumite venituri prevăzute la art. 18^1 alin. (3) din Codul fiscal, denumite în continuare Vs. Membrii grupului fiscal, M_1, M_2, M_3, prezintă următoarele date financiare la data de 31 decembrie N – 1:
┌──────────────────────────────────────────┐
│- mii lei - │
├────┬───────────┬───────┬─────────┬───────┤
│ │Date │ │ │ │
│ │financiare │ │ │ │
│Nr. │la data de │M_1 │M_2 │M_3 │
│crt.│31 │ │ │ │
│ │decembrie N│ │ │ │
│ │– 1 │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │din │ │ │ │
│1. │vânzarea │150.000│400.000 │- │
│ │produselor │ │ │ │
│ │finite │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│2. │din │40.000 │90.000 │250.000│
│ │vânzarea │ │ │ │
│ │mărfurilor │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│3. │din │- │160.000 │- │
│ │dividende* │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │aferente │ │ │ │
│4. │costurilor │120.000│80.000 │- │
│ │stocurilor │ │ │ │
│ │de produse │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │aferente │ │ │ │
│5. │costurilor │- │70.000 │- │
│ │serviciilor│ │ │ │
│ │în curs de │ │ │ │
│ │execuţie │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │din │ │ │ │
│ │producţia │ │ │ │
│6. │de │50.000 │500.000 │700.000│
│ │imobilizări│ │ │ │
│ │corporale │ │ │ │
│ │şi │ │ │ │
│ │necorporale│ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│7. │din │- │- │40.000 │
│ │subvenţii │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │totale (VT)│ │ │ │
│ │(rd. 1 + │ │ │ │
│8. │rd. 2 + rd.│360.000│1.300.000│990.000│
│ │3 + rd. 4 +│ │ │ │
│ │rd. 5 + rd.│ │ │ │
│ │6 + rd. 7) │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │care se │ │ │ │
│ │scad (Vs) │ │ │ │
│9. │(rd. 3 + │170.000│810.000 │740.000│
│ │rd. 4 + rd.│ │ │ │
│ │5 + rd. 6 +│ │ │ │
│ │rd. 7) │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┼───────┤
│ │Cifra de │ │ │ │
│10. │afaceri/ │190.000│490.000 │250.000│
│ │membru (rd.│ │ │ │
│ │8 – rd. 9) │ │ │ │
├────┼───────────┼───────┼─────────┴───────┤
│ │Cifra de │ │ │
│ │afaceri │ │ │
│11. │însumată la│930.000│ │
│ │nivelul │ │ │
│ │grupului │ │ │
│ │fiscal │ │ │
└────┴───────────┴───────┴─────────────────┘
* Îndeplinesc condiţiile de venituri neimpozabile potrivit prevederilor art. 23 din Codul fiscal. Cifra de afaceri la nivelul grupului fiscal este de 930.000 mii lei, prin urmare, în anul fiscal N, există obligaţia de efectuare a comparaţiei impozitului pe profit datorat cu impozitul minim pe cifra de afaceri. b) Stabilirea impozitului pe profit datorat pentru trimestrul III anul N Pentru stabilirea impozitului pe profit datorat pentru trimestrul III anul N se calculează impozitul minim pe cifra de afaceri la nivelul grupului fiscal.
┌──────────────────────────────────────────┐
│- mii lei - │
├────┬─────────────┬───────┬───────┬───────┤
│ │Date │ │ │ │
│Nr. │financiare la│ │ │ │
│crt.│data de 30 │M_1 │M_2 │M_3 │
│ │septembrie │ │ │ │
│ │anul N │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri din │ │ │ │
│1. │vânzarea │37.500 │100.000│- │
│ │produselor │ │ │ │
│ │finite │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri din │ │ │ │
│2. │vânzarea │10.000 │22.500 │62.500 │
│ │mărfurilor │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri din │ │ │ │
│3. │prestări │- │140.000│- │
│ │servicii │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri din │ │ │ │
│ │vânzarea │ │ │ │
│ │titlurilor de│ │ │ │
│4. │participare │- │10.000 │- │
│ │deţinute la o│ │ │ │
│ │persoană │ │ │ │
│ │juridică │ │ │ │
│ │română* │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │aferente │ │ │ │
│5. │costurilor │30.000 │20.000 │- │
│ │stocurilor de│ │ │ │
│ │produse │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │aferente │ │ │ │
│6. │costurilor │- │38.000 │- │
│ │serviciilor │ │ │ │
│ │în curs de │ │ │ │
│ │execuţie │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri din │ │ │ │
│ │producţia de │ │ │ │
│7. │imobilizări │40.000 │10.000 │175.000│
│ │corporale şi │ │ │ │
│ │necorporale │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│8. │Venituri din │- │- │10.000 │
│ │subvenţii │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│ │totale │ │ │ │
│ │(rd. 1 + rd. │ │ │ │
│9. │2 + rd. 3 + │117.500│340.500│247.500│
│ │rd. 4 + rd. 5│ │ │ │
│ │+ rd. 6 + rd.│ │ │ │
│ │7 + rd. 8) │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri care│ │ │ │
│ │se scad (Vs) │ │ │ │
│10. │(rd. 4 + rd. │70.000 │78.000 │185.000│
│ │5 + rd. 6 + │ │ │ │
│ │rd. 7 + rd. │ │ │ │
│ │8) │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Venituri │ │ │ │
│11. │totale - Vs │47.500 │262.500│62.500 │
│ │(rd. 9 – rd. │ │ │ │
│ │10) │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Imobilizări │ │ │ │
│12. │în curs de │40.000 │10.000 │175.000│
│ │execuţie** │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Amortizare │ │ │ │
│ │contabilă │ │ │ │
│ │aferentă │ │ │ │
│13. │activelor │- │5.000 │- │
│ │achiziţionate│ │ │ │
│ │/produse după│ │ │ │
│ │data de 1 │ │ │ │
│ │ianuarie 2024│ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┼───────┼───────┤
│ │IMCA transmis│ │ │ │
│ │de membrii │ │ │ │
│ │grupului │ │ │ │
│14. │fiscal (IMCA │75 │2.475 │0*** │
│ │= 1% (rd. 11 │ │ │ │
│ │– rd. 12 – │ │ │ │
│ │rd. 13) │ │ │ │
├────┼─────────────┼───────┴───────┴───────┤
│ │IMCA la │ │
│15. │nivelul │2.550 │
│ │grupului │ │
│ │fiscal │ │
└────┴─────────────┴───────────────────────┘
* Îndeplinesc condiţiile de venituri neimpozabile potrivit prevederilor art. 23 din Codul fiscal. ** Imobilizările în curs de execuţie sunt aferente unor active care se regăsesc în Ordinul ministrului finanţelor nr. 10/2024. *** Din formula de calcul rezultă o valoare negativă. Pentru determinarea impozitului pe profit în scopul efectuării comparaţiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri, la data de 30 septembrie anul N, grupul fiscal prezintă următoarea situaţie:
┌──────────────────────────────────────────────┐
│- mii lei - │
├────┬──────────────────────┬─────┬─────┬──────┤
│Nr. │Elemente fiscale la │ │ │ │
│crt.│data de 30 septembrie │M_1 │M_2 │M_3 │
│ │anul N │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────┼─────┼──────┤
│1. │Rezultatul fiscal │9.000│3.250│–4.000│
├────┼──────────────────────┼─────┼─────┼──────┤
│ │Impozit pe profit │ │ │ │
│2. │scutit potrivit │1.000│200 │- │
│ │dispoziţiilor art. 22 │ │ │ │
│ │din codul fiscal │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────┼─────┼──────┤
│3. │Sponsorizare sau acte │60 │40 │- │
│ │de mecenat* │ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────┼─────┼──────┤
│ │Sume determinate │ │ │ │
│ │potrivit dispoziţiilor│ │ │ │
│4. │art. 18^1 alin. (11^1)│200 │300 │500 │
│ │din codul fiscal │ │ │ │
│ │pentru activităţile de│ │ │ │
│ │cercetare-dezvoltare**│ │ │ │
├────┼──────────────────────┼─────┴─────┴──────┤
│ │Rezultat fiscal │ │
│5. │consolidat la nivelul │8.250 │
│ │grupului fiscal (9.000│ │
│ │+ 3.250 – 4.000) │ │
├────┼──────────────────────┼──────────────────┤
│ │Impozit pe profit la │ │
│ │nivelul grupului │ │
│ │fiscal pentru │ │
│ │efectuarea comparaţiei│ │
│ │cu impozitul minim pe │ │
│6. │cifra de afaceri │1.220 │
│ │Rd. 6 = (16% x rd. 5) │ │
│ │– rd. 3 = (16% x │ │
│ │8.250) – (60 + 40) = │ │
│ │1.320 – 100 = 1.220 │ │
│ │mii lei │ │
└────┴──────────────────────┴──────────────────┘
* Sumele se transmit reprezentantului grupului fiscal de către fiecare membru al grupului şi se determină potrivit prevederilor art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal, având în vedere şi prevederile art. 42^5 alin. (4) şi (4^1) din Codul fiscal. ** Sumele se transmit reprezentantului grupului fiscal de către fiecare membru al grupului, după caz, şi se determină potrivit prevederilor art. 18^1 alin. (11^1) din Codul fiscal. Având în vedere faptul că, potrivit calculelor efectuate, cumulat de la începutul anului, impozitul pe profit determinat pentru efectuarea comparaţiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri, grupul fiscal datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri din care se scad sponsorizările efectuate, potrivit prevederilor art. 18^1 alin. (10) din Codul fiscal, sumele determinate potrivit dispoziţiilor art. 18^1 alin. (11^1) din Codul fiscal, valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat fiind de 2.550 mii lei – 100 mii lei – 1.000 mii lei = 1.450 mii lei. Pentru determinarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat pentru trimestrul III, din impozitul minim calculat cumulat de la începutul anului fiscal se scade impozitul minim sau impozitul pe profit datorat pentru perioada anterioară celei de calcul, după caz. Exemplul 3 - Determinarea impozitului pe profit/impozitului minim datorat, trimestrial, în cazul contribuabililor care aplică sistemul anual de plată cu efectuarea de plăţi anticipate
┌─────────────────────────────────────────────┐
│- mii lei - │
├──────────┬────────────┬─────────┬───────────┤
│ │ │Impozit │ │
│ │ │minim pe │ │
│ │ │cifra de │ │
│ │Plăţi │afaceri │Impozit │
│Trimestrul│anticipate │(IMCA) │datorat │
│ │trimestriale│cumulat │trimestrial│
│ │ │de la │ │
│ │ │începutul│ │
│ │ │anului │ │
├──────────┼────────────┼─────────┼───────────┤
│I │280 │350 │350 │
├──────────┼────────────┼─────────┼───────────┤
│II │300 │550 │300 │
├──────────┼────────────┼─────────┼───────────┤
│III │300 │900 │250 │
└──────────┴────────────┴─────────┴───────────┘
Impozitul datorat se determină astfel: - pentru trimestrul I - se compară plata anticipată în sumă de 280 mii lei cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului I în sumă de 350 mii lei. Ca urmare a comparaţiei, impozitul datorat este 350 mii lei; – pentru trimestrul II - se compară suma plăţilor anticipate aferente trimestrelor I şi II în sumă de 580 mii lei, respectiv 580 mii lei = 280 mii lei + 300 mii lei, cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului II determinat cumulat de la începutul anului, în sumă de 550 mii lei. Ca urmare a comparaţiei, suma plăţilor anticipate este mai mare decât impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului II determinat cumulat de la începutul anului, astfel că impozitul pentru trimestrul II este la nivelul sumei reprezentând plata anticipată pentru trimestrul II, respectiv suma de 300 mii lei; – pentru trimestrul III - se compară suma plăţilor anticipate aferente trimestrelor I-III în sumă de 880 mii lei, respectiv 880 mii lei = 280 mii lei + 300 mii lei + 300 mii lei, cu impozitul minim pe cifra de afaceri aferent trimestrului III determinat cumulat de la începutul anului, în sumă de 900 mii lei. Ca urmare a comparaţiei, impozitul cumulat datorat este 900 mii lei. Pentru determinarea impozitului datorat aferent trimestrului III, din suma de 900 mii lei se scade impozitul datorat pentru trimestrele I şi II în sumă de 650 mii lei, rezultând suma de 250 mii lei. Pentru trimestrul IV se efectuează plata anticipată, potrivit dispoziţiilor art. 41 din Codul fiscal, fără efectuarea comparaţiei cu impozitul minim pe cifra de afaceri, urmând ca definitivarea impozitului pe profit anual să se efectueze până la termenul de depunere a declaraţiei anuale de impozit pe profit. (3) În aplicarea prevederilor art. 18^1 alin. (1) şi (14), respectiv art. 18^3 alin. (1), (10) şi (11) din Codul fiscal, se au în vedere următoarele: a) în aplicarea prevederilor art. 18^1 alin. (1) şi art. 18^3 alin. (1) din Codul fiscal, pentru determinarea cifrei de afaceri se iau în considerare veniturile menţionate în cadrul acestor alineate aferente întregii activităţi, fără a fi excluse veniturile aferente activităţilor menţionate la art. 18^1 alin. (14), respectiv art. 18^3 alin. (10) şi (11) din Codul fiscal; b) următoarele activităţi, realizate ca urmare a respectării de către contribuabili a obligaţiilor care îi revin în calitate de titular al licenţei de distribuţie a energiei electrice şi a altor reglementări din domenii precum telecomunicaţii, mediu şi altele asemenea, sunt incluse în sfera activităţii de distribuţie a energiei electrice: - serviciul de distribuţie a energiei electrice pe baza tarifelor reglementate; – activităţi de racordare a locurilor de consum şi/sau de producere care cuprind şi serviciile de emitere a avizelor şi studiilor necesare în procesul de racordare a utilizatorilor la reţelele electrice de distribuţie; – alte activităţi desfăşurate la cererea utilizatorilor, dar pe baza obligaţiilor prevăzute în reglementări, de exemplu: servicii de conectare-deconectare la cerere, servicii de verificare a grupurilor de măsurare la cerere şi altele asemenea; – alte activităţi care au legătură în general cu activele deţinute şi utilizate pentru prestarea serviciului de distribuţie, de exemplu: închiriere stâlpi pentru amplasarea reţelelor de telecomunicaţii, activitate reglementată prin acte normative specifice din domeniul telecomunicaţiilor, valorificare deşeuri; c) următoarele activităţi sunt incluse în sfera activităţilor de distribuţie a gazelor naturale, fiind activităţi realizate în baza obligaţiilor ce revin titularilor licenţelor de distribuţie a gazelor naturale: - activităţi de distribuţie a gazelor naturale; – activităţi de racordare la sistemul de distribuţie a gazelor naturale; – prestarea serviciilor conexe; în categoria activităţilor conexe sunt incluse următoarele activităţi: emiterea avizelor referitoare la sistemul de distribuţie conform prevederilor legale privind autorizarea executării lucrărilor în construcţii, punerea în funcţiune a instalaţiilor de utilizare a gazelor naturale aparţinând clienţilor finali, eliberarea de copii după documentaţia tehnică şi altele asemenea; – regularizarea diferenţelor dintre cantităţile de gaze naturale alocate şi cele distribuite este o activitate aferentă serviciilor de distribuţie a gazelor naturale." B. Titlul III „Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor“ 2. La punctul 1, alineatele (2) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(2) Pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1) din Codul fiscal, o persoană juridică română cu asociaţi/acţionari care deţin, în mod direct sau indirect, 25% sau mai puţin de 25% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot verifică, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, condiţiile prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. c)-g) şi i) din Codul fiscal, coroborate, după caz, cu cele prevăzute la alin. (1^1) al aceluiaşi articol. Pentru asociaţii/acţionarii persoanei juridice respective, procentul de deţinere din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot se calculează pe baza deţinerilor existente la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent.(3) În aplicarea prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) din Codul fiscal, respectiv a celor prevăzute la alin. (1^1) al aceluiaşi articol, deţinerea indirectă se referă la situaţia în care o persoană deţine o cotă-parte din capitalul social sau din totalul drepturilor de vot la o persoană juridică, prin intermediul unei alte persoane juridice la care persoana respectivă deţine titluri de participare sau drepturi de vot. Deţinerea indirectă se calculează prin înmulţirea procentelor deţinerilor, începând cu procentul deţinerii sale directe la prima persoană juridică română deţinută şi continuând cu procentele de deţinere, pe lanţul de persoane juridice, până la cea pentru care se verifică statutul de microîntreprindere. Prevederile art. 47 alin. (1^1) din Codul fiscal sunt aplicabile dacă procentul deţinerii indirecte, astfel calculat, este de peste 25% sau dacă rezultatul însumării procentelor de deţinere directă şi indirectă este de peste 25%. Exemplul 1 Persoana juridică română, PJ1, prezintă la sfârşitul anului precedent deţineri directe şi/sau indirecte la alte trei persoane juridice române, respectiv PJ2, PJ3 şi PJ4. (a se vedea imaginea asociată) – Societatea PJ1 deţine direct 70% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ2; – Societatea PJ1 deţine indirect 35% din valoarea/numărul titlurilor sale de participare sau a/al drepturilor de vot la societatea PJ3, respectiv 70% x 50% = 35%; – Societatea PJ1 are în PJ4 o deţinere totală de 41%, formată din deţinerea directă, de 20%, şi din deţinerea indirectă, de 21%, respectiv 70% x 50% x 60% = 21%. Exemplul 2 O persoană fizică, PF, deţine, la sfârşitul anului fiscal precedent, 30% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot la o persoană juridică română, PJ, şi desfăşoară, totodată, activitate prin intermediul unei persoane fizice autorizate, PFA. PJ verifică condiţia referitoare la întreprinderi legate, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1^1) lit. d) din Codul fiscal, având în vedere următoarea situaţie, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, astfel: - PJ a realizat venituri de 1.000.000 lei, potrivit reglementărilor contabile aplicabile; – PFA a realizat venituri încasate, înregistrate în registrul-jurnal de încasări şi plăţi, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, de 500.000 lei. Veniturile realizate de 1.000.000 lei, respectiv de 500.000 lei sunt din categoriile de venituri care constituie baza impozabilă potrivit dispoziţiilor art. 53 din Codul fiscal. (a se vedea imaginea asociată) PJ este întreprindere legată cu PFA, prin intermediul deţinerii PF, de peste 25% din capitalul PJ, persoana juridică calculează valoarea totală a veniturilor prin însumarea veniturilor celor două persoane, PJ şi PFA. Având în vedere că suma totală a veniturilor este de 1.500.000 lei şi nu depăşeşte echivalentul în lei al plafonului de 500.000 euro, la un curs de schimb de 5 lei/euro, PJ ar putea aplica sistemul de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, pentru anul fiscal următor, dacă îndeplineşte şi celelalte condiţii pentru aplicarea sistemului de impunere, prevăzute la art. 47 din Codul fiscal. Exemplul 3 La sfârşitul trimestrului II al unui an fiscal, o persoană fizică, PF, deţine 40% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau a/al drepturilor de vot la o persoană juridică română, PJ, plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor şi desfăşoară, totodată, activitate prin intermediul unei persoane fizice autorizate, PFA. PJ verifică condiţia referitoare la întreprinderi legate, potrivit prevederilor art. 47 alin. (1^1) lit. d) din Codul fiscal, având în vedere următoarea situaţie, la data de 30 iunie, după cum urmează: - PJ a realizat venituri cumulate de 500.000 lei, potrivit reglementărilor contabile aplicabile; – PFA a realizat venituri încasate, înregistrate în registrul-jurnal de încasări şi plăţi, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, de 2.500.000 lei. Veniturile realizate de 500.000 lei, respectiv de 2.500.000 lei sunt din categoriile de venituri care constituie baza impozabilă potrivit dispoziţiilor art. 53 din Codul fiscal. PJ calculează valoarea totală prin însumarea veniturilor înregistrate de PJ şi PFA. Având în vedere că suma veniturilor, respectiv suma de 3.000.000 lei, depăşeşte echivalentul în lei al plafonului de 500.000 euro, la un curs de schimb de 5 lei/euro, începând cu trimestrul II al anului respectiv, PJ datorează impozit pe profit." 3. La punctul 1, după alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4)-(6), cu următorul cuprins: "(4) În aplicarea prevederilor art. 47 alin. (1^1) lit. d) din Codul fiscal, se au în vedere următoarele: a) activităţile economice desfăşurate de persoane fizice autorizate/întreprinderi individuale/întreprinderi familiale/altă formă de organizare, fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, includ activităţi de comerţ, prestări servicii, activităţi specifice profesiilor liberale, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, precum şi activităţi adiacente, vizate de titlul IV din Codul fiscal; b) veniturile persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale/altei forme de organizare a unei activităţi economice fără personalitate juridică, autorizată potrivit legilor în vigoare, care se cumulează cu cele realizate de persoana juridică română/alte întreprinderi legate, sunt cele prevăzute la art. 53 din Codul fiscal, încasate şi înregistrate în registrul-jurnal de încasări şi plăţi, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.(5) Pentru aplicarea în anul fiscal N a sistemului de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor, în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 47 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, referirea la situaţiile financiare anuale vizează doar persoana juridică română care nu a depus situaţiile financiare corespunzătoare exerciţiului financiar al anului N – 2 şi/sau cele corespunzătoare anilor anteriori anului N – 2 din perioada de existenţă a persoanei juridice române respective.(6) Persoanele juridice române care nu intră sub incidenţa sistemului de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, potrivit dispoziţiilor art. 47 alin. (3) lit. f)-i) din Codul fiscal, sunt următoarele: a) persoanele juridice - instituţii de credit, definite potrivit legilor speciale de organizare şi funcţionare din domeniul bancar, cum sunt: băncile, organizaţiile cooperatiste de credit, băncile de economisire şi creditare în domeniul locativ şi băncile de credit ipotecar; b) persoanele juridice care se organizează şi funcţionează potrivit legilor speciale din domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, respectiv din domeniul pieţei de capital, cum sunt: societăţi de asigurare, societăţi de reasigurare, societăţi de asigurare-reasigurare, burse de valori sau de mărfuri, societăţi de servicii de investiţii financiare, societăţi de registru, societăţi de depozitare; c) persoanele juridice române care desfăşoară activităţi de intermediere/distribuţie în domeniul asigurărilor şi reasigurărilor, respectiv al pieţei de capital, cu excepţia intermediarilor secundari de asigurări şi/sau reasigurări, definiţi potrivit legii, care au realizat venituri din activitatea de distribuţie de asigurări/reasigurări în proporţie de până la 15% inclusiv din veniturile totale; d) persoanele juridice care desfăşoară activităţi în domeniul jocurilor de noroc, potrivit legii speciale de organizare şi funcţionare; e) persoanele juridice care desfăşoară activităţi de explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor petroliere şi gazelor naturale, potrivit legilor speciale de organizare şi funcţionare." 4. Punctele 2^1 şi 4 se abrogă. 5. Punctul 4^1 se modifică şi va avea următorul cuprins: "4^1. În cursul anului fiscal N, prevederile art. 52 alin. (2) din Codul fiscal se aplică prin referinţă la situaţiile financiare anuale pentru exerciţiul financiar N – 1 şi la termenul de depunere la organele fiscale competente, conform Legii contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare." 6. La punctul 5, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "5. (1) Baza impozabilă asupra căreia se aplică cotele de impozitare prevăzute la art. 51 alin. (1) din Codul fiscal este reprezentată de totalul veniturilor trimestriale care sunt înregistrate în creditul conturilor din clasa a 7-a «Conturi de venituri», potrivit reglementărilor contabile aplicabile, din care se scad categoriile de venituri prevăzute la art. 53 alin. (1) din Codul fiscal, la care se adaugă şi elementele prevăzute la alin. (2) al aceluiaşi articol." 7. La punctul 5, alineatul (3) se abrogă. C. Titlul VIII „Accize şi alte taxe speciale“ 8. La punctul 30, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins: "(3^1) În aplicarea prevederilor art. 364 alin. (2) din Codul fiscal, antrepozitarii autorizaţi pentru producţia de tutun prelucrat, astfel cum este definit la art. 354 din Codul fiscal, pot desfăşura în antrepozitul fiscal de producţie activitatea de producţie a produselor supuse accizelor nearmonizate prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal." 9. La punctul 30, alineatele (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins: "(4) Antrepozitarul autorizat care intenţionează să desfăşoare în antrepozitul fiscal de producţie şi activităţi de producţie prevăzute la alin. (3) şi (3^1) anunţă în scris această intenţie la autoritatea vamală teritorială şi depune la această autoritate manualul de procedură corespunzător produselor neaccizabile şi produselor supuse accizelor nearmonizate prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, pe care intenţionează să le realizeze în antrepozitul fiscal de producţie pe care îl deţine.(5) În antrepozitul fiscal de producţie este permisă desfăşurarea tuturor activităţilor care fac parte din procesul de producţie a produselor accizabile înscrise în autorizaţia de antrepozit fiscal, inclusiv a activităţilor prevăzute la alin. (3) şi (3^1), începând cu procesarea materiilor prime până la realizarea produsului finit, aşa cum este acesta descris în manualul de procedură, depus la momentul autorizării antrepozitului fiscal de producţie sau la momentul în care antrepozitarul autorizat a anunţat că intenţionează să desfăşoare în antrepozitul fiscal de producţie şi activităţi de producţie prevăzute la alin. (3) şi (3^1)." ART. II La articolul 9 din Hotărârea Guvernului nr. 1.342/2024 privind aprobarea schemei „Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susţinere a producţiei de legume cultivate în spaţii protejate“, pentru perioada 2024-2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1095 din 1 noiembrie 2024, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins: "ART. 9 (1) Potenţialii beneficiari prevăzuţi la art. 4 alin. (2) pot solicita ajutorul de minimis la DAJ până la data de 18 noiembrie inclusiv, printr-o cerere al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2." PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale, Florin-Ionuţ Barbu Bucureşti, 7 noiembrie 2024. Nr. 1.393. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.