Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţia de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 2 Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul pentru modernizare, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ART. 3 Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin-Mihai Grindeanu Ministrul energiei, Sebastian-Ioan Burduja Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 7 noiembrie 2024. Nr. 1.387. ANEXA 1 NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţie de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“ Scopul proiectului de investiţii „Achiziţie de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“ este de a înnoi flota de material rulant, deoarece materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricaţie ce au fost utilizate sunt depăşite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. În prezent, în marile oraşe există o creştere semnificativă a mobilităţii sociale, mai ales la orele de vârf, constatându-se o aglomerare excesivă, cauzată de traficul auto (în principal, microbuze şi autoturisme), care poate fi satisfăcută doar prin creşterea capacităţii de transport feroviar, respectiv a capacităţii materialului rulant şi a calităţii acestuia. Înlocuirea parcului de material rulant utilizat în transportul feroviar public de călători din România are în vedere achiziţia de unităţi de transport moderne, care să asigure călătorilor condiţii optime de efectuare a călătoriilor pe reţeaua feroviară naţională, atât din punctul de vedere al confortului, cât şi din punctul de vedere al sporirii mobilităţii, prin introducerea unor noi oferte de servicii care să ţină cont de dinamica pieţei transportului feroviar public de călători din România şi, împreună cu dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare de transport, să contribuie în mod semnificativ la creşterea economică şi la creşterea calităţii vieţii. Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. Contextul actual care justifică achiziţia de rame electrice interregionale de lung parcurs destinate transportului feroviar public de călători se regăseşte menţionat în: a) Studiul de fezabilitate pentru achiziţionarea materialului rulant pentru călători, distribuit pe baza contractelor de servicii publice atribuite în mod competitiv şi operate pe liniile prevăzute în obligaţia pentru serviciu public din reţeaua feroviară din România, elaborat de Asocierea DT Global iDevice Europe SL & MC Mobility Consultants GmbH Vienna, în baza acordului de consultanţă tehnică încheiat între Banca Europeană de Investiţii şi Ministerul Fondurilor Europene (BEI - PASSA), care a fost avizat favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 75/84 din data de 4.09.2020; b) Studiul de prefezabilitate privind posibilităţile de reducere a poluării în transportul feroviar de călători, intitulată „Ruta Verde“, elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - Direcţia generală strategie în anul 2021, document ce a fost aprobat de Guvernul României şi Comisia Europeană în cadrul documentelor-suport aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă; c) Studiul de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziţia de material rulant feroviar în tracţiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România - RE-IR-2, elaborat la nivelul Autorităţii pentru Reformă Feroviară; d) Fondul pentru modernizare (propunerea de investiţie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii - Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţă energetică în sectorul transporturilor - material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanţe lungi), confirmată de BEI ca investiţie prioritară, în aplicarea art. 6 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei. Principalele elemente care justifică achiziţia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători, conform Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziţia de material rulant feroviar în tracţiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România - RE-IR-2, sunt următoarele: (i) în ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziţii publice de material rulant nou destinate transportului feroviar public de călători; (ii) operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziţionat şi nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul călător; (iii) operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piaţa de transport feroviar din România, au achiziţionat numai material rulant secondhand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punctul de vedere al cerinţelor europene de calitate şi siguranţă; (iv) respectarea prevederilor regulamentelor europene (Regulamentului nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport) şi adaptarea strategiei naţionale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020, ce se axează pe necesitatea evoluţiei transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependenţa Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, nivel care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanţe medii şi al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă. În rezumat, achiziţia celor 9 (nouă) rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători, prezintă următoarele caracteristici principale: - studiul elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii indică necesitatea realizării unei investiţii în 20 de „trenuri electrice (EMU) - Rama electrică tip RE-IR (6 unităţi cu peste 300 locuri) pentru trenurile de lung parcurs care vor deservi principalii poli de creştere economică ai României“, cu suplimentarea cantităţii cu încă 9 (nouă) rame electrice interregionale; – trenurile urmează a fi echipate cu instalaţii ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio şi antenă), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfaţă a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, unitatea de înregistrare (JRU); – în corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creşterea eficienţei serviciilor (scăderea costurilor de tracţiune şi de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor funcţiona cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun; – pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naţionale şi europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS/ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură; – pentru asigurarea disponibilităţii ridicate a vehiculelor, în condiţiile în care rolul principal al ARF este de gestionare a obligaţiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători, construcţia şi întreţinerea spaţiilor necesare asigurării întreţinerii şi reparaţiilor ramelor electrice, precum şi serviciile de întreţinere şi reparaţii vor fi transferate furnizorului de material rulant; – ramele electrice vor fi puse la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători aflaţi în contract cu ARF, în baza contractelor de servicii publice atribuite printr-o procedură competitivă; – compensarea efectului financiar net al serviciilor se va asigura prin bugetul de stat, în cadrul bugetului anual alocat Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, şi ARF, în calitate de ordonator terţiar; – contractele pentru asigurarea serviciilor de întreţinere şi reparaţii ale ramelor electrice sunt încheiate de ARF cu furnizorul de material rulant simultan cu contractul de furnizare a produselor şi se cesionează operatorului de transport feroviar de călători pe perioada de valabilitate a contractului de servicii publice atribuit printr-o procedură competitivă; – noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziţionat de ARF, vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. Prin mandatarea ARF, în calitate de beneficiar în cadrul Fondului pentru modernizare (propunerea de investiţie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii - Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţă energetică în sectorul transporturilor - material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanţe lungi) pentru achiziţia de material rulant nou, în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană în vigoare, se respectă regulamentele şi directivele europene privind integrarea sistemului feroviar românesc în spaţiul feroviar unic european. Fondul pentru modernizare sprijină investiţiile în producţia şi utilizarea energiei din surse regenerabile, în eficienţa energetică, în stocarea energiei, în modernizarea reţelelor energetice, inclusiv a sistemelor centralizate de termoficare, a conductelor şi a reţelelor, precum şi investiţiile în tranziţia justă din regiunile dependente de carbon. Achiziţionarea de material rulant nou pentru transportul feroviar public de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calităţii serviciilor oferite, siguranţei călătorilor şi îmbunătăţirii condiţiilor de mediu, precum şi asupra costurilor şi a beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători. Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziţionat de ARF, vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. Achiziţia reprezintă un proiect de investiţii pentru introducerea în circulaţia comercială a unor vehicule nepoluante în tracţiune electrică, pentru liniile electrificate sau în curs de electrificare. Trenurile urmează a fi echipate cu instalaţii ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio şi antenă), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfaţă a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, unitatea de înregistrare (JRU). Cele 9 rame electrice vor fi introduse pe întreaga reţea electrificată şi în proiect de a fi electrificată şi sunt vizate legături directe între marile oraşe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi. Principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după achiziţia de material rulant sunt următoarele: - economii de timp de călătorie pentru publicul călător; – reducerea costurilor de operare a vehiculului şi economii pentru publicul călător datorită transferului modal; – reducerea costurilor de întreţinere şi economii pentru operatorii de transport feroviar de călători; – reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane; – reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; – reducerea emisiilor de zgomot. Conform Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022, suplimentarea cu cele 9 rame electrice de lung parcurs RE-IR-2 vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare: - Oradea-Cluj-Napoca-Sighişoara-Braşov, – Cluj-Napoca-Alba Iulia-Simeria (Deva)-Târgu Jiu-Craiova-Calafat. Nota de fundamentare pentru aprobarea necesităţii şi oportunităţii proiectului de investiţii „Achiziţie de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, în baza Studiului de fezabilitate pentru realizarea unui proiect-pilot pentru achiziţia de material rulant feroviar în tracţiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România - RE-IR-2, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 46/55 din data de 18.04.2024. Prezentul proiect privind achiziţia de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători (RE-IR), vizează: - investiţii de capital - achiziţia a 9 rame electrice; – durata de execuţie este de 37 de luni. În baza Studiului de fezabilitate pentru achiziţionarea materialului rulant pentru călători, distribuit pe baza contractelor de servicii publice atribuite în mod competitiv şi operate pe liniile prevăzute în obligaţia pentru serviciu public din reţeaua feroviară din România, elaborat de Asocierea DT Global iDevice Europe SL & MC Mobility Consultants GmbH Vienna, în baza acordului de consultanţă tehnică încheiat între Banca Europeană de Investiţii şi Ministerul Fondurilor Europene (BEI - PASSA), din care rezultă că finanţarea necesară pentru achiziţionarea celor 9 rame electrice interregionale de lung parcurs, destinate transportului feroviar de călători (RE-IR-2), este în sumă totală de 89.948.662 euro cu TVA, respectiv 447.405 mii lei cu TVA, Curs BNR pentru data de 21.03.2024: 1 euro = 4,9740 lei
┌───────────────────┬───────────────────┬─────────────────────┬─────────────────────┐
│Valoare unitară │Valoare unitară │Valoare 9 RE-IR fără │Valoare 9 RE-IR cu │
│RE-IR fără TVA │RE-IR cu TVA │TVA │TVA │
├────────────┬──────┼────────────┬──────┼─────────────┬───────┼─────────────┬───────┤
│euro │mii │euro │mii │euro │mii lei│euro │mii lei│
│ │lei │ │lei │ │ │ │ │
├────────────┼──────┼────────────┼──────┼─────────────┼───────┼─────────────┼───────┤
│8.398.567,88│41.774│9.994.295,78│49.711│75.587.110,92│375.970│89.948.662,00│447.405│
└────────────┴──────┴────────────┴──────┴─────────────┴───────┴─────────────┴───────┘
în condiţiile anterior menţionate pentru „Achiziţia de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, este necesară alocarea sumei totale de 447.405 mii lei cu TVA. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin ARF, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ. CARACTERISTICI PRINCIPALE ŞI INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI ai proiectului de investiţii "Achiziţie de 9 rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2" Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti Indicatori tehnico-economici
┌─────────────────────────┬────┬───────┐
│Valoarea totală a │mii │ │
│proiectului de │lei │447.405│
│investiţii, inclusiv TVA │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│(în preţuri valabile în │ │ │
│data de 21.03.2024; 1 │ │ │
│euro = 4,9740 lei) │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Eşalonarea investiţiei:│ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│• Anul I │mii │100.000│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│• Anul II │mii │100.000│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│• Anul III │mii │100.000│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│• Anul IV │mii │147.405│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Capacităţi: │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Rame electrice │buc.│9 │
│interregionale RE-IR │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Durata de execuţie a │luni│37 │
│proiectului de investiţii│ │ │
└─────────────────────────┴────┴───────┘
Finanţarea investiţiei Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul pentru modernizare, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.