Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţie 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 2 Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul pentru modernizare, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ART. 3 Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul transporturilor şi infrastructurii, Sorin-Mihai Grindeanu Ministrul energiei, Sebastian-Ioan Burduja Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 7 noiembrie 2024. Nr. 1.381. ANEXA 1 NOTĂ DE FUNDAMENTARE privind aprobarea necesităţii şi oportunităţii efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţie 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“ Scopul proiectului de investiţii „Achiziţie 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“ este acela de a înnoi parcul de vehicule feroviare destinate transportului feroviar public de călători în România, deoarece vehiculele feroviare existente exploatate la momentul actual pe reţeaua feroviară CFR nu pot asigura nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologia existentă pe aceste vehicule este depăşită atât din punct de vedere moral, cât şi fizic, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice pentru operatorii de transport feroviar de călători de stat şi privaţi. Noile investiţii prin Fondul pentru modernizare contribuie la reducerea consumului de energie prin eficienţă energetică în sectorul transporturilor, investiţii care vor asigura, de asemenea, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în conformitate cu obiectivele Comisiei Europene de reducere a impactului asupra mediului şi de îmbunătăţire a eficienţei energetice. Procedurile de achiziţie vor fi desfăşurate de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), în calitate de beneficiar în cadrul proiectului. Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţă energetică în sectorul transporturilor - material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanţe lungi, finanţat prin Fondul pentru modernizare (FM), constituie un instrument nou de finanţare care contribuie la obiectivele Pactului Ecologic European prin sprijinirea unei tranziţii juste din punct de vedere social către o economie verde. Fondul pentru modernizare sprijină investiţiile în producţia şi utilizarea energiei din surse regenerabile, în eficienţa energetică, în stocarea energiei, în modernizarea reţelelor energetice, inclusiv a sistemelor centralizate de termoficare, a conductelor şi a reţelelor, precum şi investiţiile în tranziţia justă din regiunile dependente de carbon. În prezent există o creştere semnificativă a mobilităţii sociale, mai ales la orele de vârf, şi se constată o aglomerare excesivă cauzată de traficul auto (în principal cu microbuze şi autoturisme), creştere care poate fi satisfăcută doar prin sporirea capacităţii de transport feroviar, respectiv a capacităţii mijloacelor de transport aferente (vehicule feroviare în cazul de faţă) şi a calităţii oferite de acestea. Înlocuirea parcului de vehicule feroviare utilizate în transportul feroviar public de călători din România are în vedere achiziţia de unităţi de transport moderne, care să asigure călătorilor condiţii optime de efectuare a călătoriilor pe reţeaua feroviară CFR, atât din punctul de vedere al confortului, cât şi din punctul de vedere al sporirii mobilităţii. Acest fapt se realizează inclusiv prin introducerea unor noi oferte de servicii care să ţină cont de dinamica pieţei transportului feroviar public de călători din România şi, împreună cu dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare de transport, care să contribuie în mod semnificativ la creşterea economică şi la îmbunătăţirea calităţii vieţii. Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza vehiculelor feroviare noi şi moderne care vor fi achiziţionate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. Contextul actual care justifică achiziţia de vehicule feroviare noi - locomotive electrice - destinate transportului feroviar public de călători se regăseşte menţionat în: a) Studiul de fezabilitate pentru achiziţionarea materialului rulant pentru călători, distribuit pe baza contractelor de servicii publice atribuite în mod competitiv şi operate pe liniile prevăzute în obligaţia pentru serviciu public din reţeaua feroviară din România, elaborat de Asocierea DT Global iDevice Europe SL & MC Mobility Consultants GmbH Vienna, în baza acordului de consultanţă tehnică încheiat între Banca Europeană de Investiţii şi Ministerul Fondurilor Europene (BEI - PASSA), care a fost avizat favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 75/84 din data de 4.09.2020; b) Studiul de prefezabilitate privind posibilităţile de reducere a poluării în transportul feroviar de călători, intitulată „Ruta Verde“, elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii - Direcţia generală strategie în anul 2021, document ce a fost aprobat de Guvernul României şi Comisia Europeană în cadrul documentelor-suport aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR); c) Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) - componenta 4 - Transport sustenabil, aprobat la data de 27 septembrie 2021 de Comisia Europeană; d) Studiul de fezabilitate nr. 22/266 din 7.06.2022 privind realizarea unor investiţii în parcul de locomotive şi vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creşterii eficienţei, accesibilităţii şi gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători; e) aprobarea investiţiei prioritare - Fondul pentru modernizare (propunerea de investiţie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii - Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţă energetică în sectorul transporturilor - material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanţe lungi), confirmată de BEI ca investiţie prioritară, în aplicarea art. 6 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1.001 al Comisiei din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre. În rezumat, 23 de locomotive electrice noi dotate cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate remorcării trenurilor în transportul feroviar de călători, prezintă următoarele caracteristici principale: a) locomotivele electrice sunt introduse pe toate liniile electrificate de pe reţeaua feroviară CFR şi pe liniile aflate în proiect de a fi electrificate, fiind vizate legături directe între marile oraşe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării provenite din transporturi; b) în corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creşterea eficienţei serviciilor (scăderea costurilor de tracţiune şi de utilizare a infrastructurii) în condiţiile în care necesarul de capacitate de transport o impune, locomotivele electrice pot fi exploatate în comandă multiplă; c) pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naţionale şi europene de interoperabilitate, locomotivele electrice nou-achiziţionate sunt dotate cu sistem ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură (Compania Naţională de Căi Ferate „CFR“ - S.A.); d) pentru asigurarea disponibilităţii ridicate vehiculelor feroviare, în condiţiile în care rolul principal al Autorităţii pentru Reformă Feroviară este acela de gestionare a obligaţiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători, construcţia şi întreţinerea spaţiilor necesare asigurării întreţinerii şi reparaţiilor locomotivelor electrice, precum şi serviciile de întreţinere şi reparaţii vor fi transferate constructorului de vehicule feroviare (furnizorului); e) în condiţiile în care Regulamentul CE nr. 1.370/2007 permite atribuirea directă a contractelor de servicii publice până la 24 decembrie 2023, în scopul creşterii calităţii serviciilor, locomotivele electrice vor fi puse la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători aflaţi în contract cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, în baza unei atribuiri directe a contractelor, şi se va menţine cota de piaţă a serviciilor şi operatorilor din Hotărârea Guvernului nr. 1.453/2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, stabilirea unor condiţionalităţi pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară, operatorii de transport feroviar şi Compania Naţională de Căi Ferate „CFR“ - S.A., în vederea implementării obligaţiilor de serviciu public feroviar din România, precum şi pentru aprobarea metodologiilor de predare în cadrul contractelor de servicii publice cu atribuire directă a materialului rulant feroviar achiziţionat cu fonduri europene; f) compensaţia de serviciu public se acordă pentru îndeplinirea obligaţiei de serviciu public şi se va asigura prin sumele alocate de la bugetul de stat, în cadrul bugetului anual alocat Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară, în calitate de ordonator terţiar. În esenţă, situaţia se prezintă astfel: a) parcul actual de vehicule feroviare deţinut de operatorii de transport de stat şi privaţi din România a depăşit deja sau este pe cale să îşi încheie ciclul de viaţă. Din acest motiv există riscul ca, în viitorul apropiat, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă aptă pentru îndeplinirea obligaţiilor minime de serviciu public; b) conform Studiului de fezabilitate nr. 22/266 din 7.06.2022, vârsta medie a vehiculelor feroviare în România este de 30 de ani. Parcul de vagoane al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători“ - S.A., cel mai mare operator de servicii feroviare din România, însumează 2.280 de unităţi cu o vechime medie de 30 de ani, dar reţinând faptul că peste 770 de unităţi sunt mai vechi de 20 de ani şi peste 220 de unităţi sunt mai vechi de 40 de ani. Parcul activ de vagoane al societăţii este de aproximativ 840, insuficient pentru o operare fără riscuri a rutelor cuprinse în planul de mers, respectiv pentru îndeplinirea obligaţiei de serviciu public; c) parcul de locomotive al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători „CFR Călători“ - S.A. este de peste 1.080 de unităţi, din care parcul activ însumează numai circa 440 de unităţi. Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: - locomotive electrice - 38 de ani; – locomotive diesel - 44 de ani; – automotoare - 49 de ani; d) cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009-2011; e) cea mai mare parte a vehiculelor feroviare existente în România nu au nivelul de calitate impus de obligaţiile de serviciu public. Tehnologiile adoptate pe aceste vehicule sunt depăşite. Prin urmare, vehiculele feroviare nu îndeplinesc standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesită, aşadar, înlocuirea acestor vehicule; f) următoarele obiective şi criterii au fost luate în considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achiziţionate prin prezentul proiect): - prioritatea a fost acordată pentru prima dată axei coridorului principal Constanţa-Bucureşti-Braşov-Sighişoara-Arad (coridorul IV), care a fost sau este modernizată în prezent, unde majoritatea fondurilor UE pentru infrastructură au fost investite până în prezent; – s-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedită, existentă pentru transportul feroviar care leagă oraşele în care se înregistrează trafic ridicat de pasageri pe transportul feroviar, fapt care reclamă un trafic intens, respectiv cât mai multe perechi de trenuri interurbane; – s-a acordat prioritate rutelor care leagă oraşele principale şi oraşele secundare de cele patru oraşe gravitaţionale (Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timişoara), precum şi servicii de conectare a celor patru oraşe. Rutele care fac acest lucru prin servirea cât mai multor oraşe secundare posibile au fost de preferat; – s-a acordat preferinţă rutelor în care serviciile feroviare ar putea deţine un avantaj concurenţial temporal în ceea ce priveşte serviciile rutiere; – preferinţa a fost acordată rutelor care asigură conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care funcţionează ca rute de alimentare, sporind sinergia reţelei. g) vehiculele feroviare existente în România nu pot asigura nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricaţie ce au fost utilizate sunt depăşite, nefiind posibilă îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. Prin mandatarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară în calitate de beneficiar în cadrul Fondului pentru modernizare (propunerea de investiţie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii - Sprijinirea reducerii consumului de energie prin eficienţă energetică în sectorul transporturilor - material rulant durabil pentru serviciile de transport feroviar pe distanţe lungi) pentru achiziţia de material rulant nou, în conformitate cu legislaţia naţională şi europeană în vigoare, se respectă regulamentele şi directivele europene privind integrarea sistemului feroviar românesc în spaţiul feroviar unic european. Achiziţionarea de material rulant nou (vehicule feroviare - locomotive electrice) destinate transportului feroviar public de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calităţii serviciilor oferite, siguranţei călătorilor şi îmbunătăţirii condiţiilor de mediu, precum şi asupra costurilor şi a beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători. Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza noilor vehicule feroviare (locomotive electrice în cazul de faţă) ce vor fi achiziţionate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării. Cele 23 de locomotive electrice nou-achiziţionate vor fi introduse pe toate liniile electrificate de pe reţeaua CFR şi pe liniile prevăzute a fi electrificate, fiind vizate legături directe între marile oraşe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi. Principalele beneficii economice avute în vedere după achiziţia de locomotive electrice noi sunt următoarele: a) reducerea timpilor de mers pentru publicul călător; b) reducerea costurilor de operare a trenurilor şi economii pentru publicul călător, datorită transferului modal către sistemul feroviar; c) reducerea costurilor de întreţinere şi economii pentru operatorii de transport feroviar de călători de stat şi privaţi; d) reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane; e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; f) reducerea emisiilor de zgomot. Introducerea locomotivelor electrice (LE), ce fac obiectul acestei achiziţii publice, conform cererii de finanţare transmise la Comisia Europeană, prin anexa 4 Formular de depunere a propunerii de investiţii pentru investiţii prioritare, vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează: - Bucureşti-Craiova-Drobeta-Turnu Severin-Timişoara-Arad; – Bucureşti-Craiova-Simeria-Deva-Arad; – Bucureşti-Braşov-Sighişoara-Arad-Curtici; – Bucureşti-Braşov-Sighişoara-Cluj-Napoca-Oradea; – Bucureşti-Braşov-Miercurea-Ciuc-Dej; – Bucureşti-Buzău-Paşcani-Suceava-Vatra Dornei; – Bucureşti-Buzău-Tecuci-Iaşi; – Bucureşti-Buzău-Paşcani-Iaşi; – Bucureşti-Giurgiu Nord; – Iaşi-Constanţa/(Mangalia) via Tecuci; – Suceava-Constanţa/(Mangalia) via Buzău; – Galaţi-Constanţa/(Mangalia); – Bucureşti-Constanţa/(Mangalia). Nota de fundamentare pentru reaprobarea necesităţii şi oportunităţii proiectului de investiţii „Achiziţie 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“, în baza Studiului de fezabilitate privind realizarea unor investiţii în parcul de locomotive şi vagoane din România, aferente liniilor electrificate, în vederea reducerii poluării, creşterii eficienţei, accesibilităţii şi gradului de digitalizare a transportului feroviar de călători, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 124/133 din data de 14.08.2024. Prezentul proiect privind achiziţia de locomotive electrice noi destinate transportului feroviar de călători vizează: a) investiţii de capital - achiziţia a 23 de locomotive electrice noi; b) durata de execuţie - 45 de luni. Astfel, pentru achiziţionarea a 23 de locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, este necesară suma totală de 153.134.700,70 euro cu TVA, respectiv 760.267.848,55 lei cu TVA, calculat la cursul euro BNR de 4,9647 de lei la data de 30.10.2023*, conform tabelului următor. * Curs BNR pentru data de 30.10.2023 = 4,9647 lei/euro.
┌───────────────────┬──────────────────────┐
│Valoare unitară LE │Valoare 23 LE │
│cu TVA │cu TVA │
├────────────┬──────┼──────────────┬───────┤
│euro │mii │euro │mii lei│
│ │lei │ │ │
├────────────┼──────┼──────────────┼───────┤
│6.658.030,47│33.055│153.134.700,70│760.268│
└────────────┴──────┴──────────────┴───────┘
În condiţiile anterior menţionate pentru proiectul de investiţii „Achiziţie 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“ este necesară alocarea sumei totale de 760.268 mii lei cu TVA. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ. CARACTERISTICI PRINCIPALE ŞI INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI ai proiectului de investiţii „Achiziţie 23 locomotive electrice noi cu sisteme ERTMS, capabile să atingă viteza de 160 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători“ Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti Indicatori tehnico-economici (a se vedea imaginea asociată) Finanţarea investiţiei Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Fondul pentru modernizare, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.