Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.328 din 28 decembrie 2023 pentru aprobarea, pentru perioada decembrie 2023-9 decembrie 2028, a unui contract de servicii publice privind prestarea obligaţiilor de serviciu public de transport feroviar de călători, atribuit prin procedură competitivă Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A., precum şi stabilirea unor condiţionalităţi, în vederea implementării obligaţiilor de serviciu public, pentru Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Autoritatea pentru Reformă Feroviară şi Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători"
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1191 din 29 decembrie 2023
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 39 alin. (1^1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 6 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
Se aprobă contractul de servicii publice atribuit prin procedură competitivă Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători "C.F.R. Călători" - S.A. pentru perioada decembrie 2023-9 decembrie 2028, denumit în continuare CSP-L 2023 2028, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
*) Anexa se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1191 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul din şos. Panduri nr. 1, bloc P33, parter, sectorul 5, Bucureşti.
ART. 2
În înţelesul prezentei hotărâri, prin sprijin public se înţelege un beneficiu financiar, acordat direct sau indirect de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, denumită în continuare ARF, din fonduri publice, către Societatea Naţională de Transport Feroviar "C.F.R. Călători", denumită în continuare CFR Călători, în perioada de valabilitate a CSP-L 2023-2028.
ART. 3
(1) În conformitate cu dispoziţiile art. 5 din Regulamentul (UE) nr. 1.370/2007, contractul de servicii publice menţionat poate fi amendat, prin acte adiţionale, în sensul definirii unor obligaţii de servicii suplimentare sau adaptate operaţional, inclusiv formule de calcul, transfer de activitate, material rulant şi personalul care îl deserveşte, care să fie în concordanţă cu principiile de la nivel european aferente compensaţiei pentru serviciul public de transport feroviar de călători.
(2) Pentru respectarea dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. i) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017, ARF semnează, în numele statului, contractul menţionat şi actele adiţionale la acesta.
(3) CSP-L 2023-2028 nu poate fi modificat substanţial comparativ cu versiunea aprobată la data semnării.
(4) Modificarea prevăzută la alin. (5) este considerată substanţială atunci când este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:
a) modificarea conduce la depăşirea valorii totale a CSP-L 2023-2028 iniţial cu mai mult de 20%;
b) modificarea extinde cu mai mult de 20% domeniul de aplicare al contractului de servicii publice prin creşterea activităţii, calculat sub forma de tren-km incluşi în CSP-L 2023-2028;
c) modificarea schimbă echilibrul economic al CSP-L2023-2028 în favoarea operatorului de transport feroviar de călători şi, după caz, alocarea riscurilor între părţi într-un mod care nu a fost prevăzut;
d) activitatea este cesionată sau, după caz, transferată unui alt operator de transport feroviar de călători.
(5) Cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat, ARF semnează în numele statului şi aprobă modificări ale CSP-L 2023-2028 privind:
a) articolul 3 "Valoarea contractului şi obligaţiile de plată pentru ARF";
b) anexa nr. 1.4, necesare actualizării metodologiei de monitorizare şi de raportare a pieţei obligaţiei de serviciu public (OSP)]
c) anexa nr. 2, cu respectarea prevederilor alin. (3) lit. a);
d) anexa nr. 3;
e) anexele nr. 4.1, 4.2, în baza Raportului auditului tehnico- economic realizat;
f) anexa nr. 6.4, cu valorile de referinţă ale indicatorilor, necesare monitorizării contractelor;
g) documentele sau, după caz, structura acestora, regăsite în anexele nr. 10.1-10.19, în vederea optimizării procesului de comunicare/raportare între ARF şi CFR Călători;
h) modificările CSP-L 2023-2028 semnate în numele statului şi aprobate de ARF vizează dispoziţii din anexa la prezenta hotărâre - "Contract de servicii publice";
i) aprobarea unor obligaţii suplimentare faţă de cele prevăzute prin prezenta hotărâre se va realiza tot prin hotărâre a Guvernului.
(6) Celelalte prevederi ale contractului rămân spre neschimbare.
ART. 4
(1) Sprijinul public total estimat al CSP-L 2023-2028 este format din:
a) valoarea estimată a compensaţiei preliminate totale destinate acoperirii cheltuielilor de exploatare, care include valoarea redevenţei materialului rulant pus la dispoziţie de ARF;
b) valoarea estimată, inclusiv TVA, a cheltuielilor cu facilităţile de călătorie acordate în baza legilor speciale;
c) valoarea diminuată a redevenţei materialului rulant pus la dispoziţie de ARF pe perioada CSP-L 2023-2028.
(2) Valoarea redevenţei prevăzută la alin. (1) lit. c) se stabileşte prin metoda amortizării liniare, pe perioada normală de funcţionare maximă de 18 ani, prevăzută la grupa 2 "Instalaţii tehnice, mijloace de transport, animale şi plantaţii", subgrupa 2.3. "Mijloace fixe", clasa 2.3.1. "Mijloace de transport feroviare", subclasa 2.3.1.1. "Locomotive, locotractoare şi automotoare de ecartament normal. Vagoane de marfă şi de călători, de ecartament normal. Locomotive, locotractoare şi automotoare de ecartament îngust sau larg. Vagoane de marfă şi de călători, de ecartament îngust", din Catalogul privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, parte integrantă a Hotărârii Guvernului nr. 2.139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea şi duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe, cu modificările ulterioare.
(3) Valoarea redevenţei stabilită conform prevederilor alin. (2) se diminuează în integralitate din valoarea compensaţiei preliminate datorată operatorului de transport feroviar (OTF) şi se evidenţiază de către OTF în mod distinct pe cererea de acordare a compensaţiei solicitate.
(4) Valoarea totală a sprijinului public total estimat pentru perioada decembrie 2023-9 decembrie 2028, potrivit alin. (1), pentru obligaţia de serviciu public aprobată este de 1.221.295,94 mii lei, din care:
a) valoarea estimată a compensaţiei prevăzute la alin. (1) lit. a) este de 1.021.295,94 mii lei, din care:
1. valoarea estimată a compensaţiei preliminate totale destinate acoperirii cheltuielilor de exploatare, mai puţin valoarea redevenţei materialului rulant pus la dispoziţie de ARF, este de 891.550,18 mii lei;
2. valoarea totală a redevenţei stabilite conform prevederilor alin. (2) este de 129.745,76 mii lei, inclusiv TVA;
b) valoarea estimată a facilităţilor de călătorie prevăzută la alin. (1) lit. b), inclusiv TVA, acordate în baza legilor speciale în sumă preliminată de 200.000,00 mii lei.
(5) Valoarea sprijinului public total estimat, aprobată prin contract, poate fi modificată ulterior prin acte adiţionale, cu evitarea compensării în exces sau a subcompensării şi respectarea prevederilor art. 2.
(6) Sprijinul public total nu poate depăşi o sumă care corespunde efectului financiar net echivalent cu totalitatea efectelor, pozitive sau negative, ale conformării cu obligaţia de serviciu public asupra cheltuielilor şi veniturilor operatorului de serviciu public. Efectele se evaluează comparând situaţia în care obligaţia de serviciu public este îndeplinită cu situaţia care ar fi existat dacă obligaţia nu ar fi fost îndeplinită.
(7) În sensul prevederilor art. 7 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sprijinul public total reprezintă măsură de natura ajutorului de stat exceptat de la notificare către Comisia Europeană.
ART. 5
(1) Compensaţia preliminată a CSP-L 2023-2028 se acordă astfel:
a) valoarea compensaţiei preliminate unitare se exprimă în lei/tren-km;
b) valoarea compensaţiei preliminate iniţiale este de 43,25 lei/tren-km;
c) la fiecare 6 luni valoarea compensaţiei preliminate unitare se reevaluează în funcţie de evoluţia efectului financiar net al CSP-L 2023-2028;
d) compensaţia preliminată se plăteşte în funcţie de volumul de tren-km raportat de operator;
e) cota de profit este de maximum 5%, calculată la valoarea cheltuielilor eligibile realizate de OTF şi confirmate de ARF.
(2) Efectul financiar net se calculează conform prevederilor art. 5 alin. (17) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 89/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Cheltuielile şi veniturile trebuie calculate în conformitate cu normele contabile şi fiscale în vigoare.
(4) Sistemul de premiere/penalizare aplicat operatorului de transport feroviar de călători se calculează în limita a 5% din valoarea cheltuielilor eligibile realizate de OTF şi confirmate de ARF, pe baza următorului mecanism:
a) cel mult sau egal cu 1% în baza îndeplinirii indicatorilor cantitativi;
b) cel mult sau egal cu 1% în baza îndeplinirii indicatorilor de calitate;
c) cel mult sau egal cu 1% în baza îndeplinirii indicatorilor de performanţă;
d) cel mult sau egal cu 1% în baza îndeplinirii indicatorului de eficienţă;
e) cel mult sau egal cu 1% în baza creşterii gradului mediu de ocupare a trenurilor raportat la anul N - 1.
(5) Compensaţia de serviciu public se acordă pentru îndeplinirea obligaţiei de serviciu public, pe infrastructura interoperabilă, administrată în condiţiile legii de către Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A., denumită în continuare C.N.C.F. "CFR" - S.A., în baza angajamentului ferm încheiat cu gestionarul de infrastructură în condiţiile legii.
(6) În scopul asigurării continuităţii serviciului public de transport feroviar de călători, acordarea compensaţiei se face cu respectarea principiilor prevăzute în art. 39 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 6
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) solicită anual şi, după caz, cu prilejul rectificărilor şi modificărilor bugetare ulterioare, pe baza fundamentării elaborate de ARF, includerea în bugetul anual a sumelor necesare plăţii sprijinului public total prevăzut la art. 4 alin. (4).
ART. 7
MTI şi ARF nu vor fi considerate răspunzătoare faţă de OTF pentru sumele nealocate în bugetele anuale şi necesare plăţii sprijinului public total prevăzut la art. 4 alin. (4) şi nici pentru cele solicitate în conformitate cu prevederile art. 5.
ART. 8
(1) CFR Călători are următoarele obligaţii minimale:
a) asigură, pe toată durata contractului, un sistem de evidenţă contabilă care să permită înregistrarea şi detalierea pe conturi analitice distincte a cheltuielilor şi veniturilor eligibile aferente strict obligaţiei de serviciu public din CSP-L 2023-2028;
b) până la data de 1 septembrie a fiecărui an contractual (N), CFR Călători comunică către ARF veniturile estimate din transportul public de călători pentru perioada mersului de tren următor (N + 1), pe fiecare rută de circulaţie şi categorii de trenuri, defalcate pe venituri din vânzare de titluri de călătorie, venituri din facilităţi de călătorie şi alte venituri;
c) până la data de 1 septembrie a fiecărui an contractual (N), CFR Călători comunică către ARF cheltuielile eligibile estimate din transportul public de călători pentru perioada mersului de tren următor (N + 1), pe fiecare rută de circulaţie şi categorii de trenuri;
d) să încarce şi să actualizeze informaţiile necesare validării activităţii în baza de date unică ssw01 dezvoltată şi gestionată de ARF;
e) asigură interoperabilitatea sistemelor informatice, în exploatare sau dezvoltate ulterior, cu sistemele deţinute sau gestionate de ARF prin tehnologii avansate, astfel încât acestea să fie compatibile, uşor de interacţionat, securizate şi accesibile prin organizare pe nivele de competenţe;
f) implementează sistemul de vânzare, validare şi control electronic al titlurilor de călătorie, dezvoltate şi gestionate de ARF.
(2) ARF are următoarele obligaţii minimale:
a) verifică, semestrial, respectarea obligaţiilor prevăzute la alin. (1);
b) în cazul în care se constată nerespectarea oricărei obligaţii prevăzute la alin. (1), reţine 10% din valoarea compensaţiei preliminate;
c) deblochează sumele reţinute după îndeplinirea obligaţiilor de către CFR Călători, confirmate de ARF, şi a respectării procedurilor de ordonanţare, aprobare şi efectuare a plăţilor.
(3) MTI are următoarele obligaţii minimale:
a) de a aproba metodologia de identificare şi declarare a cheltuielilor eligibile preliminate din transportul public de călători pe fiecare OTF, rută de circulaţie şi categorii de trenuri, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii până la data de 31 ianuarie 2024, la propunerea ARF;
b) de a aproba metodologia de monitorizare a cheltuielilor eligibile realizate raportate la cheltuielile eligibile preliminate şi implementare a acţiunilor necesare, prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii până la data de 31 ianuarie 2024, la propunerea ARF;
c) de a aproba prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii obligaţii suplimentare celor prevăzute la lit. a) şi b).
ART. 9
Informaţiile prevăzute în CSP-L 2023-2028 sunt supuse prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, fără a aduce atingere dreptului de proprietate intelectuală ori industrială, precum şi principiului concurenţei loiale.
ART. 10
Materialul rulant pus la dispoziţia CFR Călători rămâne în proprietatea ARF pe toată perioada de valabilitate a contractului de servicii publice în transportul feroviar de călători şi se predă, liber de sarcini, către ARF la terminarea perioadei de valabilitate a contractului de servicii publice în transportul feroviar de călători.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
p. Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Ionuţ-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Bucureşti, 28 decembrie 2023.
Nr. 1.328.
ANEXA 1
CONTRACT DE SERVICII PUBLICE
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: