Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.327 din 23 octombrie 2024 privind înfiinţarea Societăţii Carpatica Feroviar România - S.A. şi pentru modificarea art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 602/2024 privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1073 din 25 octombrie 2024
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 20/2014 privind stabilirea unor măsuri de eficientizare a activităţii de privatizare pentru dezvoltarea în condiţii de profitabilitate a activităţii operatorilor economici cu capital de stat, pentru exercitarea drepturilor şi îndeplinirea obligaţiilor ce decurg din calitatea de acţionar a statului la anumiţi operatori economici, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 123/2015, cu modificările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
(1) Se înfiinţează Societatea Carpatica Feroviar România - S.A., societate pe acţiuni, de interes strategic, cu capital integral de stat.
(2) Societatea Carpatica Feroviar România - S.A., denumită în continuare Societatea, este persoană juridică română şi se organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prevederile actului său constitutiv.
(3) Drepturile şi obligaţiile ce decurg din calitatea de acţionar al statului sunt exercitate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(4) Societatea are sediul social situat în municipiul Bucureşti, sectorul 1, bd. Dinicu Golescu nr. 38.
ART. 2
(1) Capitalul social iniţial al Societăţii este de 125.000 lei şi se constituie prin vărsare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru anul 2024.
(2) Capitalul social iniţial este subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic.
(3) Capitalul social iniţial este împărţit în 12.500 de acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 10 lei, deţinute în totalitate de statul român prin reprezentantul legal Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
(4) Pe perioada în care statul este acţionar unic, Societatea poate vinde active din patrimoniul său persoanelor fizice sau juridice de drept privat, la iniţiativa consiliului său de administraţie şi cu acordul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu mandatarea reprezentanţilor săi în adunarea generală a acţionarilor.
ART. 3
Societatea poate deţine în proprietate bunuri imobile şi mobile, după caz.
ART. 4
Obiectul de activitate al Societăţii constă în asigurarea transporturilor comerciale de mărfuri, precum şi a transporturilor care vizează interesele strategice ale statului.
ART. 5
(1) Societatea desfăşoară activităţi de interes strategic, precum şi cu caracter comercial şi are, în principal, ca obiect de activitate:
a) efectuarea transportului de mărfuri în trafic intern şi internaţional - expediţii de mesagerie, coletărie, containere şi vagoane complete;
b) transportul mărfurilor în trafic combinat;
c) lucrări de întreţinere şi reparaţii de locomotive, vagoane, mijloace de transport şi utilaje de mecanizare din proprietatea proprie;
d) comerţ intern şi import-export;
e) operaţiuni valutare;
f) declarant şi comisionar vamal.
(2) Societatea va putea efectua orice alte operaţiuni şi activităţi necesare realizării obiectului său de activitate stabilit prin prezenta hotărâre şi actul constitutiv.
(3) Societatea are dreptul să deţină acţiuni sau să participe la capitalul social al altor societăţi şi să decidă, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine, pe baza unei analize de rentabilitate şi numai cu aprobarea adunării generale a acţionarilor.
ART. 6
Societatea funcţionează cu respectarea planului de management bazat pe criterii de performanţă, digitalizarea proceselor şi eficienţa utilizării resurselor.
ART. 7
Societatea, potrivit obiectului său de activitate, asigură desfăşurarea traficului feroviar de marfă în condiţii de siguranţă a circulaţiei pe întreaga reţea feroviară deschisă circulaţiei publice.
ART. 8
(1) Societatea utilizează infrastructura feroviară publică sau privată, pusă la dispoziţie de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.“ - S.A. sau gestionarii de infrastructură feroviară, în condiţiile legii.
(2) Pentru accesul pe infrastructura feroviară publică, Societatea plăteşte tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare şi a infrastructurii de servicii administratorului infrastructurii/ gestionarilor de infrastructură feroviară şi operatorilor infrastructurilor de servicii.
ART. 9
(1) Societatea răspunde pentru prejudiciile cauzate potrivit dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 7/2005 pentru aprobarea Regulamentului privind transportul pe căile ferate din România, republicată, cu modificările ulterioare, convenţiilor şi acordurilor internaţionale, precum şi normelor, instrucţiunilor şi regulamentelor în domeniul feroviar.
(2) În vederea satisfacerii nevoilor de apărare a ţării şi în limita obiectului său de activitate, Societatea are următoarele obligaţii:
a) să participe la întocmirea şi la punerea în aplicare a planului de mobilizare;
b) să asigure rezervele şi capacităţile necesare îndeplinirii sarcinilor de mobilizare;
c) să întocmească documentele privind completarea forţei de muncă necesare în caz de război cu personal cu obligaţii militare;
d) să asigure protecţia civilă a personalului propriu, a călătorilor şi a bunurilor încredinţate pentru transport în cazul unor situaţii speciale, inclusiv al calamităţilor.
ART. 10
Societatea îşi stabileşte bugetul propriu de venituri şi cheltuieli, care se aprobă de către Guvern, la propunerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu avizul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al Ministerului Finanţelor, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unităţile administrativ-teritoriale sunt acţionari unici ori majoritari sau deţin direct ori indirect o participaţie majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu legile bugetare anuale.
ART. 11
Societatea poate contracta credite garantate de stat sau garantate cu bunurile deţinute în proprietate, precum şi credite pentru investiţii garantate în condiţiile legii, cu respectarea reglementărilor în domeniul ajutorului de stat şi a prevederilor legislaţiei în domeniul datoriei publice, după caz.
ART. 12
(1) Încadrarea personalului necesar desfăşurării activităţii se face pe bază de contract individual de muncă, încheiat conform legii, prin concurs sau examen, după caz, şi/sau alte forme de selecţie, conform unui regulament aprobat de consiliul de administraţie, la propunerea directorului general al Societăţii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(2) La nivelul Societăţii se încheie contractul colectiv de muncă în condiţiile stabilite de legislaţia muncii în vigoare.
(3) Drepturile salariale ale personalului Societăţii se negociază şi se stabilesc prin contractul individual de muncă şi contractul colectiv de muncă încheiat la nivelul Societăţii, conform legii.
(4) Până la încheierea contractului colectiv de muncă, personalul Societăţii va beneficia de drepturile de salarizare şi de celelalte drepturi de personal propuse de către directorul general, avizate de consiliul de administraţie şi aprobate de către adunarea generală a acţionarilor.
ART. 13
(1) Societatea este condusă de adunarea generală a acţionarilor, potrivit prevederilor Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Atribuţiile şi componenţa adunării generale a acţionarilor sunt prevăzute în actul constitutiv al Societăţii.
(3) Împuterniciţii statului în adunarea generală a acţionarilor sunt numiţi şi revocaţi prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în condiţiile prevederilor Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu respectarea prevederilor art. 46^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a prevederilor incidente din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spaţiul feroviar unic european, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Numirea membrilor adunării generale a acţionarilor Societăţii se face în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
ART. 14
(1) În conformitate cu prevederile art. 29^5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, primii administratori ai Societăţii sunt Găvruţa Adrian-Daniel, Staicu Mihail-George, Radu Alexandru, Nuncă Otilia-Florentina şi Budescu Gabriel. Mandatul acestora va înceta de drept la data desemnării, de către adunarea generală a acţionarilor, a administratorilor selectaţi potrivit procedurii de selecţie şi nominalizare prevăzute prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prin actul constitutiv se desemnează componenţa, atribuţiile şi modul de remunerare al consiliului de administraţie, cu respectarea prevederilor incidente conform art. 28-39 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 15
Actul constitutiv al Societăţii se aprobă de către adunarea generală a acţionarilor în termen de 15 zile de la numirea în funcţie realizată potrivit dispoziţiilor art. 13 alin. (4) din prezenta hotărâre.
ART. 16
Articolul 1 din Hotărârea Guvernului nr. 602/2024 privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 6 iunie 2024, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"ART. 1
Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pe anul 2024 cu suma de 125 mii lei, cu referire la credite bugetare şi credite de angajament, din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, la capitolul 84.01 «Transporturi», subcapitolul 84.01.01 «Administraţia centrală», titlul XVI «Active financiare», articolul 72.01 «Active financiare», alineatul 72.01.01 «Participare la capitalul social al societăţilor comerciale», în vederea înfiinţării societăţii cu capital de stat Carpatica Feroviar România - S.A., cu sediul în municipiul Bucureşti, bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, în condiţiile legii, în numele statului."
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Sorin-Mihai Grindeanu
p. Ministrul apărării naţionale,
Eduard Bachide,
secretar de stat
Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Bucureşti, 23 octombrie 2024.
Nr. 1.327.
------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: