Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.326 din 28 decembrie 2023  privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.326 din 28 decembrie 2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1192 din 29 decembrie 2023
        Luând în considerare faptul că împrejurările care au determinat disfuncţionalităţi pe piaţa asigurărilor persistă, acestea fiind cele care au condus la adoptarea Hotărârii Guvernului nr. 298/2023 privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie,
        luând în considerare presiunea concurenţială scăzută din piaţa asigurărilor auto, în care doar 6 societăţi autorizate în România şi două sucursale înfiinţate în baza dreptului de stabilire desfăşoară în prezent activitate de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto şi care poate fi explicată prin prisma transformărilor majore ale industriei asigurărilor din ultimii trei ani,
        având în vedere presiunea manifestată recent asupra pieţei de asigurări RCA generată de necesitatea preluării în asigurare într-un timp scurt a unui număr mare de contracte de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto, coroborat cu obligaţia proprietarilor de vehicule de a asigura şi de a menţine în valabilitate aceste contracte, ceea ce conduce la manifestarea unui dezechilibru între cerere şi ofertă în piaţa de asigurări RCA,
        întrucât toate aceste elemente generează o situaţie de criză, dezechilibru între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitatea pieţei, care vor persista şi se vor manifesta inerţial în perioada imediat următoare datei de 1 ianuarie 2024,
        ţinând cont de faptul că pentru vehicule trebuie să existe în orice moment o asigurare RCA valabilă, în considerarea contextului economic actual caracterizat de inflaţie încă ridicată care generează dificultăţi financiare atât populaţiei, cât şi operatorilor economici care au obligaţia de a încheia asigurarea RCA,
        întrucât, în contextul descris, există un real pericol în ceea ce priveşte scăderea gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a parcului naţional auto, cu încălcarea obligaţiilor ce îi revin României din aplicarea legislaţiei europene,
        întrucât lipsa asigurării RCA a conducătorilor auto vinovaţi conduce la obligaţia de plată a despăgubirilor din Fondul naţional de protecţie pentru daunele produse de vehicule neasigurate, crescând astfel nevoia de finanţare a acestuia, măsură ce are ca efect creşterea contribuţiilor la acest fond,
        ţinând seama de rolul bine definit pe care asigurările obligatorii RCA îl au în societate şi în economie din perspectiva acoperirii riscului la care sunt supuşi ceilalţi participanţi la trafic,
        având în vedere că întârzierea încheierii asigurării RCA poate crea dificultăţi în furnizarea bunurilor de larg consum către populaţie şi poate determina propagarea efectelor negative ale falimentului din sectorul asigurărilor în alte ramuri ale economiei naţionale,
     în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
        Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime şi alte măsuri aplicabile pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA, potrivit prevederilor art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8%, şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (3) Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (2) şi procedura de acordare a despăgubirilor de către asigurătorii RCA, conform prevederilor art. 3, se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (4) Comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
    (5) Supravegherea practicării tarifelor de primă maxime de către asigurătorii RCA, stabilite conform prevederilor prezentei hotărâri, se exercită de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F.

    ART. 2
    (1) Tarifele de primă maxime se stabilesc pentru clasa de bonus/malus B0.
    (2) În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, asigurătorii RCA aplică clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor Legii nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia; influenţa clasei de bonus/malus asupra primei de asigurare se aplică şi de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) în cadrul procedurii de alocare a asiguraţilor cu risc ridicat.

    ART. 3
    (1) În perioada aplicării prevederilor prezentei hotărâri, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute la art. 1 alin. (3), pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau dintr-o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto.
    (2) Despăgubirile prevăzute la alin. (1) se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
    (3) Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile prevăzute la alin. (1) şi (2) este de 30 de zile, fie de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către unităţile Poliţiei Române, fie de la data eliberării documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA.
    (4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile prevăzute la alin. (1) şi
    (2) poate fi prelungită numai cu aprobarea asigurătorului RCA în situaţii justificate, probate cu documente.
    (5) În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile prevăzute la alin. (1) şi (2) acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire, cu respectarea termenelor prevăzute de Legea nr. 132/2017, cu modificările şi completările ulterioare; în acest caz, valoarea despăgubirii reprezentând acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.

    ART. 4
    (1) Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite conform prevederilor art. 1 alin. (2) şi practicarea comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut la art. 1 alin. (4) de către asigurătorii RCA constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.
    (2) Pe lângă sancţiunea contravenţională principală prevăzută la alin. (1), în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul A.S.F. poate aplica şi sancţiunile contravenţionale complementare prevăzute la art. 5 alin. (3) lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Contravenţiile se constată de către persoanele cu atribuţii privind supravegherea şi controlul din cadrul A.S.F., iar aplicarea sancţiunilor contravenţionale se realizează de către Consiliul A.S.F.
    (4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele ale art. 21^3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 5
        Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2024, cu excepţia prevederilor art. 4, care intră în vigoare la 10 zile de la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.



                                                    PRIM-MINISTRU
                                                   ION-MARCEL CIOLACU
                                                    Contrasemnează:
                                                   Viceprim-ministru,
                                                    Marian Neacşu
                                                 Ministrul finanţelor,
                                                   Marcel-Ioan Boloş
                                        Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară,
                                                   Alexandru Petrescu

        Bucureşti, 28 decembrie 2023.
        Nr. 1.326.

                                        ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016