Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul Ordonanţei Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996, Guvernul României hotărăşte: ART. 1 Se înfiinţează Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea, persoana juridică română aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prin reorganizarea Institutului de Criogenie şi Separări Izotopice, care se desfiinţează. ART. 2 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea are sediul în municipiul Râmnicu Vâlcea (Căsuţa poştală nr. 10), judeţul Vâlcea. ART. 3 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea are ca obiect principal de activitate: cercetarea ştiinţifică, dezvoltarea tehnologică cu caracter fundamental şi aplicativ şi valorificarea cercetărilor proprii printr-o activitate de transfer tehnologic, proiectare, microproducţie, lucrări de investiţii, asistenţă tehnică, consultanţă de specialitate, participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului sau şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. ART. 4 Structura organizatorică a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea este prevăzută în anexa nr. 1. ART. 5 Patrimoniul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea, stabilit pe baza bilanţului contabil încheiat la 30 septembrie 1996, este de 10.875.024 mii lei, din care: 7.501.127 mii lei - imobilizări corporale şi necorporale şi 2.537.116 mii lei - active circulante, şi se preia pe baza de protocol de predare-preluare de la Institutul de Criogenie şi Separări Izotopice. ART. 6 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu reglementările legale în vigoare, precum şi cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr. 2. ART. 7 Personalul Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea se preia prin transfer de la Institutul de Criogenie şi Separări Izotopice şi îşi păstrează salariile avute la data transferului, până la negocierea noului contract colectiv de muncă. ART. 8 Ministerul Cercetării şi Tehnologiei, în calitate de minister coordonator, va cuprinde în bugetul sau de venituri şi cheltuieli fondurile necesare realizării unor investiţii, dotări, aparatură, echipamente şi instalaţii. ART. 9 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU NICOLAE VACAROIU Contrasemnează: --------------- Ministrul cercetării şi tehnologiei, Doru Dumitru Palade Ministru de stat, ministrul finanţelor, Florin Georgescu Bucureşti, 25 noiembrie 1996. Nr. 1.319. ANEXA 1 INSTITUTUL NAŢIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU TEHNOLOGII CRIOGENICE ŞI IZOTOPICE - I.C.S.I. RÂMNICU VÂLCEA STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
┌────────────────────────────┐
│ CONSILIUL DE ADMINISTRAŢIE │
└──────────────┬─────────────┘
┌───────────┴──────────┐
│ CONSILIUL ŞTIINŢIFIC │
└───────────┬──────────┘
┌─────────┴────────┐
│ DIRECTOR GENERAL │
└─────────┬────────┘
┌────────────┐ │
│ CONSILIERI ├────────────┤
└────────────┘ │
┌───────────────────────────────────────────┼──────────────────────────────────────────┐
│ ┌───────┴───────┐ ┌───┴────┐
│ │DIRECTOR TEHNIC│ │DIRECTOR│
│ └───────┬───────┘ │ECONOMIC│
│ ┌──────────────┬─────────────┼─────────────┬────────────────┐ └───┬────┘
┌──────┴──────┐┌──────┴──────┐┌──────┴─────┐┌──────┴────┐┌───────┴──────┐┌────────┴────┐┌─────┴───────┐
│ ││ ││ ││ ││ ││ SECŢIA ││ │
│ ││ ││ ││ ││ SECŢIA-PILOT ││ PRODUCŢIE ││ │
│COMPARTIMENTE││ ││ SECŢIA ││ ││ CRIOGENIC, ││APARATURĂ ŞI ││ SERVICIUL │
│ STRATEGIE, ││COMPARTIMENTE││ CERCETARE ││ SECŢIA ││ STANDURI ││ ECHIPAMENTE ││ ECONOMIC, │
│ PROGRAME DE ││ FUNCŢIONALE ││FUNDAMENTALĂ││PROIECTARE,││EXPERIMENTALE,││ SPECIFICE, ││ FINANCIAR, │
│ CERCETARE, ││ ││ APLICATIVĂ ││ ATELIERE ││ TRANSFER ││ GAZE PURE, ││CONTABILITATE│
│RESURSE UMANE││ ││ ││ ││ TEHNOLOGIC ││AMESTECURI DE││ │
│ ││ ││ ││ ││ ││GAZE, SULFURĂ││ │
│ ││ ││ ││ ││ ││ DE SODIU ││ │
└─────────────┘└─────────────┘└────────────┘└───────────┘└──────────────┘└─────────────┘└─────────────┘
ANEXA 2 REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE a Institutului Naţional de Cercetare-Dezvoltare Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea CAP. 1 Dispoziţii generale ART. 1 Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Tehnologii Criogenice şi Izotopice - I.C.S.I. Râmnicu Vâlcea, denumit în continuare institut, este persoana juridică română, aflată în coordonarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, care funcţionează după modelul regiilor autonome, conform Legii nr. 51/1996, prezentului regulament, precum şi a celorlalte prevederi legale în vigoare. ART. 2 (1) Institutul are structura organizatorică cuprinsă în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.319 din 25 noiembrie 1996. (2) Institutul poate avea sau înfiinţa în structura sa subunităţi fără personalitate juridică, necesare realizării obiectului sau de activitate. Modalitatea de constituire a acestora şi relaţiile lor în cadrul institutului şi cu terţii sunt reglementate prin prezentul regulament de organizare şi funcţionare. CAP. 2 Scopul şi obiectul de activitate ART. 3 Institutul este înfiinţat în scopul desfăşurării activităţilor de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică cu caracter fundamental şi aplicativ şi de valorificare a cercetărilor proprii printr-o activitate de transfer tehnologic, producţie, asistenţă tehnică, participarea la elaborarea strategiei de dezvoltare a domeniului şi la realizarea cu prioritate a obiectivelor Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică. ART. 4 Obiectul de activitate al institutului cuprinde: A. Activităţi de cercetare-dezvoltare: Institutul efectuează cercetări fundamentale şi aplicative care fac parte din Programul naţional de cercetare-dezvoltare ORIZONT 2000. a) Programul de apă grea --------------------- Reactorii nucleari de tip CANDU, cu combustibil uraniu natural, utilizează ca moderator apa grea. Problemele ridicate de apă grea în cadrul acestei filiere, în care ea este moderator şi agent termic primar, sunt: - producerea apei grele; - gospodărirea (managementul) apei grele în reactorii nucleari; - controlul instalaţiilor de separare, analize şi etaloane izotopice; - dezvoltare. În acest scop, institutul efectuează cercetări pentru: - dezvoltarea de tehnologii nepoluante pentru separarea apei grele; - creşterea siguranţei de funcţionare prin elaborarea de studii de fiabilitate, disponibilitate şi risc şi implementarea acestora în cadrul Regiei Autonome "Romag" Drobeta-Turnu Severin; - elaborarea de soluţii tehnologice pentru prelungirea duratei de viaţă a coloanelor de schimb izotopic GS (repiritizări, conservări, legături tehnologice etc.); - realizarea de echipamente tehnologice; - dezvoltarea aparaturii de analiză specifică a apei grele (densitate, conductivitate, viscozitate, concentraţie izotopică etc.); - verificarea comportării în timp a elementelor de contact pentru procesul distilării apei grele (DW); - transferul tehnologic către ţările care îşi introduc în programele nucleare reactoarele CANDU. b) Programul de tritiu ------------------- Pentru menţinerea calităţii apei grele într-un reactor CANDU, gospodărirea (managementul) ei formează parte componentă din exploatarea reactorului şi constă în: - reconcentrarea moderatorului; - recuperarea apei grele; - purificarea chimică; - detritierea apei grele. În cadrul programului de tritiu, institutul efectuează cercetări fundamentale şi aplicative cu privire la: - dezvoltarea procesului de distilare criogenică a hidrogenului lichid pentru separarea tritiului; - dezvoltarea procesului de schimb izotopic apă-hidrogen pentru separarea tritiului; - elaborarea de noi tipuri de catalizatori hidrofobi specifici reacţiilor de schimb izotopic apă-hidrogen; - recuperarea şi stocarea tritiului din compuşi gazoşi, solizi şi lichizi pe compuşi metalici şi intermetalici; - echilibrarea catalitică a speciilor hidrogenului (HT, HD); - elaborarea şi asimilarea de analizoare izotopice pentru tritiu; - elaborarea metodelor de urmărire a operării unei instalaţii de separare a tritiului prin analize izotopice; - asimilarea şi implementarea normelor de radioprotecţie la manipularea produşilor tritiaţi; - comportarea utilajelor dinamice şi statice în condiţiile contactului cu apă tritiată; - metodele şi procedeele de decontaminare a personalului şi materialelor contaminate cu produşi tritiaţi. c) Programul de criogenie ---------------------- Pentru susţinerea Programului naţional de energetică nucleară, prin rezolvarea problemelor specifice proceselor criogenice de separare a deuteriului şi tritiului, institutul efectuează cercetări fundamentale şi aplicative pentru: - caracterizarea proprietăţilor fizice ale gazelor în domeniul criogenic; - studiul teoretic şi experimental al echilibrelor şi proceselor de separare a izotopilor hidrogenului; - studiul teoretic şi experimental al echilibrelor şi proceselor de separare a gazelor rare, a hidrogenului şi aerului; - stabilirea de tehnologii pentru separarea şi purificarea gazelor; - realizarea de aparatură de măsură şi control specifică proceselor criogenice; - realizarea de instalaţii şi componente criogenice necesare efectuării testelor de supraconductibilitate; - proiectarea şi realizarea echipamentelor specifice pentru instalaţiile de criopompaj şi echiparea sistemelor de vid ultraînalt; - realizarea de instalaţii criogenice pentru determinarea caracteristicilor mecanice ale materialelor la temperaturi criogenice; - transportul la distanţă al gazelor lichefiate; - instalaţii experimentale; - pilotul criogenic. d) Programul de separări şi purificări de gaze ------------------------------------------- Institutul efectuează studii şi cercetări experimentale pentru: - elaborarea şi dezvoltarea metodelor de analiză a gazelor în general şi a gazelor rare în special, individual şi în amestecuri; - obţinerea datelor de proiectare şi realizarea instalaţiilor experimentale în vederea stabilirii performanţelor la adsorbţia fizică a gazelor; - separarea gazelor rare din sursele de gaze reziduale industriale; - prelucrarea adsorbanţilor şi determinarea caracteristicilor de separare a gazelor; - realizarea şi modificarea structurii interne a adsorbanţilor selectivi pe bază de cărbune, cu proprietăţi de sită moleculară; - separarea gazelor prin adsorbţii selective: O(2)/N(2) din aer, CO(2) din gaze naturale, H(2) şi He din gaze reziduale industriale; - prelucrarea gazelor subterane în scopul îmbogăţirii în metan şi lichefierii acestuia; - dezvoltarea proceselor necriogenice pentru separarea şi purificarea gazelor - adsorbanţii la presiune variabilă (PSA); - determinarea coeficienţilor de difuzie în structuri microporoase şi stabilirea selectivităţii adsorbanţilor; - prepararea amestecurilor de gaze, determinarea compoziţiei acestora şi utilizarea lor în scopuri analitice şi tehnice sudurilor; - realizarea structurilor compacte de carbon-fulereni. e) Programe de risc industrial --------------------------- Institutul desfăşoară activităţi cu privire la: - investigarea, identificarea şi evaluarea riscului prin sisteme expert pentru analiza structurată, tehnici de identificare şi evaluare probabilistică a riscului şi baza de date; - prevenirea riscului şi sisteme de siguranţă; - dezvoltarea unui sistem conex de control în scopul rezolvării riscurilor inerente. B. Activităţi conexe activităţii de cercetare-dezvoltare pe care le desfăşoară institutul: - asistenţa tehnică pentru proiectarea şi execuţia utilajelor şi instalaţiilor pentru separarea gazelor; - expertize privind starea tehnică a utilajelor, echipamentelor şi instalaţiilor GS din Regia Autonomă "Romag" Drobeta-Turnu Severin; - îmbunătăţirea funcţionării instalaţiilor Regiei Autonome "Romag" Drobeta-Turnu Severin şi a creşterii siguranţei în funcţionare a acestora; - evaluarea producţiei de apă grea şi reducerea preţurilor de cost; - asistenţa tehnică şi consultanţa de specialitate pentru punerea în funcţiune a aparaturii de analiză a izotopilor hidrogenului; - verificarea periodică a etaloanelor de D2O de la Regia Autonomă "Romag" Drobeta-Turnu Severin şi Centrala Nuclearo-Electrică Cernavodă; - reducerea conţinutului de tritiu şi a impactului generat de acesta la Centrala Nuclearo-Electrică Cernavodă; - influenţa biologică a deuteriului; - soluţii tehnice şi programe de calcul, metodologii de experimentare, proiectare şi execuţie de aparatură de laborator şi dispozitive. Institutul, în calitate de Institut naţional de cercetare-dezvoltare şi în consens cu Sistemul naţional de certificare a calităţii implementează sistemul calităţii în laboratoare. În acest sens, institutul elaborează: - certificări de calitate pentru microproducţia ce se livrează la Centrala Nuclearo-Electrică Cernavodă; - certificări de calitate pentru gama de produse realizate; - certificări de calitate a gazelor şi a amestecurilor de gaze. C. Activitatea de formare şi specializare profesională în domeniul propriu de activitate: În institut se desfăşoară activitatea de pregătire profesională prin doctorantură. D. Activitatea de transfer tehnologic al rezultatelor cercetării din domeniul criogenic, separărilor izotopice, separărilor şi purificărilor de gaze: - elemente de contact pentru instalaţii de distilare şi tehnologii de activare a acestora; - tehnologia de curăţare chimică a instalaţiilor de schimb apă-hidrogen sulfurat în vederea repiritizării instalaţiilor GS de la Regia Autonomă "Romag" Drobeta-Turnu Severin; - etanşări mecanice cu lichid de baraj-apă compresoarele etajelor I GS de la Regia Autonomă "Romag" Drobeta-Turnu Severin; - turbodetentor criogenic; - echipamente pentru vid ultraînalt (10^-7 - 10^-10 bar); - tehnologii de separare şi purificare a gazelor, cu utilizări în scopuri criogenice, analitice şi tehnica sudurii. E. Valorificarea rezultatelor cercetării proprii prin realizarea: - instalaţiilor de purificare înaintată a hidrogenului în scopuri analitice şi pentru alimentarea instalaţiilor criogenice; - instalaţiilor pentru producerea amestecurilor de gaze pentru sudură; - aparaturii de măsurare a temperaturilor foarte coborâte; - pompelor turbomoleculare; - catalizatorilor pentru instalaţiile de schimb izotopic apă-hidrogen şi conversia catalitică a hidrogenului la apa din pilotul criogenic; - umpluturilor mixte; - liniei de producere a apei sărăcite în deuteriu sub 50 ppm; - etanşărilor mecanice cu inel alunecător dublu şi fluid de baraj-apă, destinate compresoarelor ce vehiculează hidrogenul sulfurat în etajele I GS de la Regia Autonomă "Romag" Drobeta-Turnu Severin; - compresoarelor cu membrană metalică destinate vehiculării şi/sau îmbutelierii gazelor pure şi ultrapure (excepţie oxigenul). F. Activitatea de execuţie şi producţie a unei game largi de produse: - sulfură de sodiu; - gaze ultrapure (H(2), CO(2), Ar, He etc.); - amestecuri de gaze pentru sudură; - robinete de izolare şi reglare (pentru hidrogen sulfurat şi hidrogen); - etaloane de apă grea şi apă uşoară; - pompe turbomoleculare; - compresoare cu membrană metalică; - etanşări mecanice cu inel alunecator dublu şi lichid de baraj-apă, destinate compresoarelor care vehiculează hidrogenul sulfurat; - pompe dozatoare cu sifon sau cu membrană. Activităţile menţionate la lit. A-F pot fi efectuate şi în cadrul unor colaborări internaţionale. G. Institutul poate efectua şi activităţi de import-export. CAP. 3 Patrimoniul ART. 5 Institutul, conform bilanţului contabil încheiat la data de 30 septembrie 1996, are un patrimoniu în valoare de 10.875.024 mii lei, din care: imobilizări corporale şi necorporale 7.501.127 mii lei şi active circulante 2.537.116 mii lei. ART. 6 (1) Institutul administrează, cu diligenţa unui bun proprietar, bunuri proprietate publică, precum şi alte bunuri dobândite în condiţiile legii. Bunurile proprietate publică, precum şi cele dobândite se află în administrarea institutului şi se evidenţiază distinct în patrimoniul acestuia. (2) Rezultatele cercetărilor concretizate în active corporale şi necorporale, efectuate şi finalizate din fonduri publice sau din alte fonduri, sunt bunuri dobândite, dacă prin contract nu se prevede altfel, şi se înregistrează în evidenţa contabilă a institutului. (3) În exercitarea drepturilor sale, institutul posedă şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul sau şi, după caz, dispune de acestea în condiţiile legii, în scopul realizării obiectului sau de activitate, beneficiind de rezultatele utilizării acestora. (4) Concesionarea sau închirierea unor subunităţi, servicii sau activităţi se poate face numai în scopul stimulării transferului rezultatelor activităţii de cercetare-dezvoltare, în condiţiile prevederilor legale corespunzătoare şi cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. (5) Patrimoniul institutului poate fi modificat conform prevederilor legale. CAP. 4 Structura organizatorică şi funcţională ART. 7 (1) Institutul poate avea în structura subunităţi, secţii, laboratoare şi alte structuri organizatorice necesare realizării obiectului său de activitate. (2) În funcţie de specificul activităţii se pot organiza colective specializate sau colective interdisciplinare. ART. 8 Directorul general stabileşte relaţiile dintre subunităţile aflate în structura institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii şi le poate acorda împuterniciri de reprezentare în numele institutului, cu avizul consiliului de administraţie. ART. 9 Subunităţile din structura institutului răspund în faţa consiliului de administraţie şi a directorului general de îndeplinirea tuturor atribuţiilor, responsabilităţilor şi competenţelor încredinţate de aceştia. CAP. 5 Organele de conducere ART. 10 (1) Conducerea institutului este asigurată de către: - consiliul de administraţie; - comitetul de direcţie; - directorul general. (2) Orientarea şi coordonarea activităţii tehnico-ştiinţifice din institut sunt asigurate de consiliul ştiinţific. ART. 11 (1) Consiliul de administraţie este format din 7 membri, numiţi pentru un mandat de 4 ani, care poate fi reînnoit. (2) Structura consiliului de administraţie este alcătuită din: - 1 preşedinte; - 1 vicepreşedinte; - 5 membri. ART. 12 (1) Din consiliul de administraţie fac parte, în mod obligatoriu: - directorul general al institutului - preşedinte; - un reprezentant al Ministerului Cercetării şi Tehnologiei; - un reprezentant al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale; - un reprezentant al Ministerului Finanţelor; - preşedintele consiliului ştiinţific. (2) Ceilalţi membri ai consiliului de administraţie pot fi ingineri, economişti, jurişti, alţi specialişti din institut, precum şi reprezentanţi ai agenţilor economici de profil. (3) Consiliul de administraţie îşi desemnează vicepreşedintele. (4) Numirea membrilor consiliului de administraţie se face prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei. (5) Revocarea membrilor consiliului de administraţie pentru abateri grave sau pentru lipsa de activitate în executarea mandatului se face de acelaşi organ care a făcut numirea. ART. 13 Membrii consiliului de administraţie sunt cetăţeni români şi: a) îşi păstrează calitatea de angajaţi la instituţia sau unitatea de la care provin şi toate drepturile şi obligaţiile derivând din această calitate; b) sunt plătiţi pentru activitatea desfăşurată în această calitate cu o indemnizaţie lunară stabilită de consiliul de administraţie; c) nu pot face parte din mai mult de două consilii de administraţie sau participă, în aceeaşi calitate, la societăţile comerciale cu care institutul are relaţii contractuale sau interese contrare; d) sunt incompatibili cu calitatea de membru al consiliului de administraţie cei care, personal ori soţul, soţia, copiii sau rudele până la gradul al doilea inclusiv, sunt, în acelaşi timp, patroni sau asociaţi la societăţi comerciale cu capital privat cu acelaşi profil sau cu care institutul se află în relaţii comerciale directe. ART. 14 Consiliul de administraţie îşi desfăşoară activitatea în baza regulamentului propriu de funcţionare şi cu respectarea legislaţiei în vigoare. El hotărăşte în problemele privind activitatea institutului, cu excepţia celor care, potrivit legii, sunt date în competenţa altor organe. ART. 15 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte o dată pe lună sau ori de câte ori interesele institutului o cer, convocarea acestuia făcându-se de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin o treime din numărul membrilor consiliului. (2) Dezbaterile consiliului de administraţie sunt conduse de preşedintele consiliului, iar în lipsa acestuia, de către vicepreşedinte. ART. 16 (1) Consiliul de administraţie poate hotărî în prezenţa a două treimi din numărul membrilor săi. Dacă nu este îndeplinită această condiţie pentru adoptarea hotărârilor, şedinţa consiliului de administraţie se poate reprograma într-un interval de cel mult 15 zile, având aceeaşi ordine de zi. (2) Hotărârile consiliului de administraţie se iau cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi, dar nu mai puţin de jumătate plus unul din numărul total al membrilor. ART. 17 La şedinţele consiliului de administraţie este invitat reprezentantul sindicatului. ART. 18 Membrii consiliului de administraţie răspund individual sau solidar, după caz, faţă de institut pentru prejudiciile rezultate din infracţiuni sau abateri de la dispoziţiile legale, pentru abaterile de la regulament sau pentru greşeli în administrarea institutului. În astfel de situaţii ei pot fi revocaţi prin ordin al ministrului cercetării şi tehnologiei. ART. 19 (1) Membrii Consiliului de administraţie sunt răspunzători pentru îndeplinirea tuturor atribuţiilor şi a obligaţiilor ce le revin. (2) Membrii consiliului de administraţie care s-au împotrivit luării unei decizii care s-a dovedit păgubitoare pentru institut nu răspund, dacă au consemnat expres punctul lor de vedere în registrul de şedinţe al consiliului de administraţie şi au anunţat în scris, despre aceasta, Ministerul Cercetării şi Tehnologiei. (3) Membrii consiliului de administraţie care nu au respectat prevederile art. 12 lit. c) şi d) vor răspunde pentru daunele ce au rezultat, din acestea, pentru institut. ART. 20 Consiliul de administraţie are, în principal, următoarele atribuţii: a) analizează modificarea structurii organizatorice şi functionale a institutului, înfiinţarea, desfiinţarea şi comasarea de compartimente, respectiv de subunităţi din structura institutului; b) aprobă, la propunerea consiliului ştiinţific, strategia şi programele concrete de dezvoltare a institutului, de introducere a unor tehnologii de vârf şi de modernizare a celor existente, în concordanţă cu strategia generală a domeniului propriu; c) propune programul anual de cercetare-dezvoltare pe care îl înaintează Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică; d) analizează şi avizează proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli, pe care îl depune la Ministerul Cercetării şi Tehnologiei în vederea aprobării prin hotărăre a Guvernului; e) analizează şi avizează bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, pe care le supune aprobării Ministerului Finanţelor, şi aprobă raportul de gestiune asupra activităţii desfăşurate de institut în anul precedent; f) analizează raportarea trimestrială privind activitatea realizată de institut, aprobă măsuri pentru desfăşurarea acesteia în condiţii de echilibru al bugetului de venituri şi cheltuieli; g) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi realizate de institut; h) propune spre aprobare, în condiţiile legii, majorarea sau diminuarea patrimoniului, concesionarea, închirierea sau locaţia de gestiune a unor bunuri, servicii, subunităţi de producţie din patrimoniul institutului; i) aprobă asocierea institutului cu terţe persoane juridice în vederea realizării de activităţi comune care prezintă interes pentru asociaţi şi care se încadrează în obiectul de activitate al institutului, cu respectarea prevederilor legale; j) aprobă valorificarea bunurilor dobândite, cu respectarea prevederilor legale; k) fundamentează şi prezintă Ministerului Cercetării şi Tehnologiei propuneri pentru asigurarea de fonduri, prin bugetul de venituri şi cheltuieli al acestuia, pentru finanţarea obiectivelor de interes public specifice activităţii institutului; l) aprobă volumul creditelor bancare prevăzute la art. 35 şi stabileşte modul de rambursare a acestora; m) aprobă utilizarea disponibilităţilor în valută; n) aprobă mandatul pentru negocierea contractului colectiv de muncă; o) execută orice alte atribuţii stabilite potrivit prevederilor legale. ART. 21 În primul trimestru al fiecărui an, consiliul de administraţie prezintă organului coordonator un raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului de activitate pentru anul în curs. ART. 22 Secretariatul consiliului de administraţie este asigurat de institut; atribuţiile secretariatului sunt prevăzute în regulamentul de funcţionare a consiliului de administraţie. ART. 23 Activitatea curentă a institutului este condusă de directorul general, numit prin ordin al ministrului coordonator, cu acordul ministrului cercetării şi tehnologiei, la propunerea Colegiului Consultativ pentru Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, dintre cercetătorii ştiinţifici principali care lucrează în domeniu şi au pregătire managerială. ART. 24 Directorul general are, în principal, următoarele atribuţii şi responsabilităţi: a) reprezintă, personal sau prin delegat, interesele institutului în relaţiile cu celelalte organe, organizaţii şi agenţi economici, precum şi cu persoane fizice, din ţară şi din străinătate; b) stabileşte atribuţiile, competentele şi relaţiile compartimentelor de la toate nivelurile organizatorice ale institutului, precum şi relaţiile acestora cu terţii; c) propune modificarea structurii organizatorice şi funcţionale a institutului; d) asigură negocierea contractului colectiv de muncă la nivelul institutului şi a salariilor personalului din institut prin comitetul de direcţie; aprobă salariile rezultate din negocierea directă; e) numeşte şi revocă pe conducătorii compartimentelor de muncă din aparatul propriu, precum şi pe directorii din structura organizatorică a institutului, cu avizul consiliului de administraţie; f) angajează şi concediază personalul propriu al institutului; g) aprobă comisiile de concurs pentru promovarea în funcţiile de cercetător ştiinţific principal gradul I, II şi III şi cercetător ştiinţific, la propunerea consiliului ştiinţific; h) are atribuţii şi răspunderi similare unui ordonator de credite pentru sumele alocate institutului de la buget, în condiţiile art. 21 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 25/1995, aprobată şi modificată prin Legea nr. 51/1996; i) răspunde de administrarea întregului patrimoniu, cu respectarea prevederilor legale; j) adoptă măsuri şi urmăreşte realizarea operaţiunilor de comerţ exterior, prin compartimentele proprii specializate; k) exercită atribuţiile şi are răspunderile care îi revin din prevederile legale, aprobă şi ia măsuri privind activitatea institutului, cu excepţia celor date, potrivit reglementărilor legale, în competenţa altor organe; l) exercită orice alte atribuţii ce îi sunt delegate de consiliul de administraţie; m) poate delega, în condiţiile legii, o parte din atribuţiile sale celorlalte persoane din conducerea institutului. ART. 25 Conducerea operativă a institutului este asigurată de un comitet de direcţie, compus din directorul general şi directorii din structura organizatorică a institutului. ART. 26 Comitetul de direcţie stabileşte acţiunile concrete necesare pentru realizarea obiectivelor rezultate din: - strategia programelor de dezvoltare a institutului; - programul anual de cercetare-dezvoltare; - bugetul de venituri şi cheltuieli; - programul de investiţii; - sistemul de asigurare a calităţii; - alte obligaţii. ART. 27 Comitetul de direcţie se întruneşte decadal şi ori de câte ori interesele institutului o impun. ART. 28 (1) La nivelul subunităţilor din institut se organizează şi funcţionează comitetul de conducere care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu propriul regulament de organizare şi funcţionare aprobat de consiliul de administraţie al institutului şi este prezidat de directorul subunităţii respective. (2) Comitetul de conducere exercită atribuţii şi are răspunderi în limita competenţelor stabilite de conducerea institutului şi aprobate de consiliul de administraţie. ART. 29 (1) Consiliul ştiinţific este format din 11 membri reprezentând toate direcţiile ştiinţifice din cadrul institutului. (2) Consiliul ştiinţific poate fi alcătuit din cercetători cu realizări deosebite, cu capacitate de sinteză şi de prospectare în domeniu, cadre didactice din învăţământul superior, salariaţi ai institutului sau din afara acestuia, aleşi prin vot secret de către cadrele cu studii superioare din institut. (3) Consiliul ştiinţific este condus de un preşedinte şi un vicepreşedinte, aleşi de către membrii consiliului pe o durată de 2 ani, prin vot secret. Din consiliul ştiinţific fac parte, de drept, directorul general şi directorul ştiinţific al institutului. (4) Consiliul ştiinţific se organizează şi funcţionează în conformitate cu regulamentul propriu. ART. 30 Atribuţiile principale ale consiliului ştiinţific sunt următoarele: a) participă la elaborarea strategiei de dezvoltare a activităţii de cercetare-dezvoltare şi la elaborarea Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică, în domeniul propriu de activitate; b) contribuie la realizarea obiectivelor ştiinţifice şi tehnologice ale Programului naţional de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică; c) examinează şi avizează proiectele de cercetare ştiinţifică, precum şi realizarea acestora; d) avizează hotărârile care implică politica de cercetare a institutului şi a ramurii; e) propune măsuri pentru perfecţionarea profesională şi pentru încadrarea personalului de cercetare în grade profesionale; f) face propuneri privind modul de organizare a concursurilor de încadrare şi promovare a personalului de cercetare; g) propune comisiile de concurs pentru promovarea în funcţiile atestabile şi confirmă rezultatele concursului pentru funcţiile de cercetător ştiinţific principal gradul I, II, III şi cercetător ştiinţific; h) organizează şi coordonează desfăşurarea acţiunilor cu caracter ştiinţific; i) avizează acţiunile de cooperare, interne şi internaţionale, cu scop ştiinţific; j) avizează acordarea de burse de studii şi stagii de perfecţionare în străinătate. CAP. 6 Bugetul de venituri şi cheltuieli şi administrarea acestuia. Relaţii financiare ART. 31 (1) Institutul întocmeşte anual bugetul de venituri şi cheltuieli, bilanţul contabil şi contul de profit şi pierderi, potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finanţelor. (2) Bilanţul contabil anual se supune spre aprobare Ministerului Finanţelor şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a. ART. 32 (1) Veniturile şi cheltuielile institutului se stabilesc prin buget pentru fiecare exerciţiu financiar. (2) Bugetul de venituri şi cheltuieli se aprobă de Guvern, la propunerea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale. ART. 33 Corelat cu contractele încheiate pentru activitatea programată, institutul determină anual volumul de venituri de realizat şi cheltuielile totale de efectuat. ART. 34 Salariile individuale ale personalului se stabilesc prin negociere, conform reglementărilor cuprinse în contractul colectiv de muncă, în limita fondului total destinat plăţii salariilor. ART. 35 Pentru acoperirea cheltuielilor curente, în situaţia în care, în cursul unui an, resursele financiare ale institutului nu sunt suficiente, acesta poate contracta credite cu societăţile comerciale bancare, în valoare de cel mult 20% din veniturile brute, în termeni reali, realizate în anul precedent. Contractarea de credite peste plafonul stabilit se face cu aprobarea Ministerului Finanţelor. ART. 36 (1) Institutul hotărăşte cu privire la investiţiile ce urmează a fi realizate, potrivit obiectului sau de activitate, finanţarea efectuându-se din surse proprii şi din credite bancare, cu excepţia investiţiilor care intră sub incidenţa prevederilor art. 6 şi 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993. (2) În cazul investiţiilor, altele decât cele prevăzute la art. 6 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1993, finanţate integral sau parţial de la bugetul de stat, limita de finanţare se aprobă o dată cu legile de adoptare a acestora, iar institutul are obligaţia ca în execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli să se încadreze în alocaţiile bugetare aprobate. (3) Execuţia investiţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) se adjudecă pe bază de licitaţie publică, potrivit legislaţiei privind achiziţiile publice. (4) Contractarea de credite mai mari de 500 milioane lei la nivelul anului anterior, în vederea realizării de investiţii de natura celor prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează cu aprobarea organului coordonator, pe baza avizului prealabil al Ministerului Finanţelor. ART. 37 (1) Operaţiunile de încasări şi plăţi ale institutului se efectuează prin conturi deschise la bănci comerciale cu sediul în România. (2) Institutul poate efectua operaţiuni de încasări şi plăţi în lei şi în valută, prin casieria proprie, cu respectarea nivelului plafonului de casă şi a normativelor de disciplină financiar-valutară stabilite prin actele normative în vigoare. ART. 38 Institutul îşi va organiza controlul financiar preventiv şi controlul financiar de gestiune, potrivit legii. CAP. 7 Reglementarea litigiilor ART. 39 Litigiile institutului cu persoane fizice sau juridice, nesoluţionate pe cale amiabilă, sunt supuse spre rezolvare instanţelor de judecată române competente, în conformitate cu prevederile legale în vigoare. CAP. 8 Dispoziţii finale ART. 40 (1) Prezentul regulament de organizare şi funcţionare se completează cu celelalte reglementări legale care se referă la activitatea institutelor de cercetare-dezvoltare. (2) Modificările şi completările regulamentului de organizare şi funcţionare se pot face la propunerea consiliului de administraţie, cu respectarea actelor normative în vigoare, cu aprobarea Ministerului Cercetării şi Tehnologiei. ART. 41 Pentru toate aspectele nereglementate prin prezentul regulament se aplică prevederile care, potrivit dispoziţiilor legale, sunt aplicabile regiilor autonome. ART. 42 Statutul de institut naţional de cercetare-dezvoltare se reînnoieşte prin reacreditare, care are loc într-un interval de maximum 5 ani. -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.