Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
HOTĂRÂRE nr. 1.300 din 23 octombrie 2024 pentru aprobarea proiectului privind monitorizarea şi raportarea periodică a indicatorilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor terestre, precum şi a finanţării proiectului din bugetul Fondului pentru mediu
EMITENT: Guvernul PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1070 din 24 octombrie 2024
Având în vedere prevederile art. 15 alin. (5) din Legea nr. 293/2018 privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 13 alin. (1) lit. m) şi alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
ART. 1
(1) Prin prezenta hotărâre se aprobă proiectul privind monitorizarea şi raportarea periodică a indicatorilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor terestre, precum şi sumele destinate finanţării acestui proiect, în scopul îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 14 alin. (3) şi art. 15 alin. (5) din Legea nr. 293/2018 privind reducerea emisiilor naţionale de anumiţi poluanţi atmosferici, cu modificările ulterioare.
(2) Obiectivul monitorizării prevăzute la alin. (1) este de a îmbunătăţi calitatea datelor şi informaţiilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor terestre specifice, prevăzute la art. 3 alin (2), inclusiv privind amploarea oricărui impact şi timpul de recuperare al acestora, luând în considerare rezultatele evaluării, realizată la nivelul Comisiei Europene, a datelor şi informaţiilor de la nivel naţional raportate potrivit prevederilor art. 15 alin. (5) din Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare, precum şi de a contribui la revizuirea concentraţiilor şi a nivelurilor critice pentru ecosistemele monitorizate.
ART. 2
În cadrul monitorizării, autorităţile competente pentru monitorizarea şi raportarea periodică a indicatorilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor terestre sunt prevăzute la art. 14 alin. (3) din Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare, după cum urmează:
a) autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor;
b) autoritatea publică centrală în domeniul cercetării, inovării şi digitalizării, prin Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Silvicultură „Marin Drăcea“, denumit în continuare INCDS, şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie, Agrochimie şi Protecţia Mediului - ICPA Bucureşti, denumit în continuare INCDPAPM.
ART. 3
(1) Monitorizarea indicatorilor privind impactul poluării atmosferice vizează ecosistemele terestre specifice prevăzute la alin. (2) şi habitatele lor naturale şi seminaturale caracteristice regiunilor biogeografice ale României, relevante pentru monitorizarea impactului poluării atmosferice, respectiv alpină, continentală, panonică şi stepică.
(2) Ecosistemele terestre specifice sunt reprezentate de ecosistemele forestiere, pajişti şi terenuri agricole.
(3) Monitorizarea indicatorilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor terestre specifice prevăzute la alin. (2) se realizează prin staţii/suprafeţe permanente de monitorizare reprezentative cel puţin la nivelul fiecărei regiuni biogeografice relevante pentru România.
(4) Luând în considerare distribuţia şi particularităţile regiunilor biogeografice ale ecosistemelor terestre specifice, resursele ştiinţifice umane şi infrastructura existentă pentru realizarea monitorizării aferente evaluării impactului poluării atmosferice, se utilizează datele şi informaţiile obţinute din monitorizarea efectuată în baza prezentei hotărâri, cu luarea în considerare a prevederilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare, în ceea ce priveşte coordonarea acţiunilor cu alte programe de monitorizare instituite în temeiul legislaţiei Uniunii Europene aplicate la nivel naţional.
ART. 4
(1) Localizarea staţiilor/suprafeţelor permanente de monitorizare naţională a ecosistemelor terestre specifice se bazează, în principal, pe trei criterii:
a) reprezentativitate;
b) abordare bazată pe risc, cu luarea în considerare, în principal, a situaţiilor de poluare excedentară de impact şi/sau poluare de fond;
c) rentabilitate prin racordarea/armonizarea cu programe de monitorizare derulate potrivit prevederilor legislaţiei în domeniu, prevăzută la art. 3 alin. (4).
(2) Distribuţia spaţială a staţiilor/suprafeţelor permanente de monitorizare sau de prelevare bazată pe principalul criteriu de reprezentativitate se realizează luând în considerare expunerea la poluarea atmosferică a ecosistemelor terestre specifice din regiunile biogeografice, însă nu mai puţin de 1 punct de monitorizare pe ecosistem/regiune biogeografică.
ART. 5
(1) Activităţile de monitorizare, inclusiv colectarea de probe şi analiza chimică şi fizică a acestora, se bazează pe metodologii, protocoale, standarde adoptate şi implementate la nivel naţional/european şi/sau internaţional.
(2) Frecvenţa activităţilor de monitorizare şi parametrii opţionali avuţi în vedere pentru monitorizare sunt prevăzuţi în anexa nr. 5 la Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare.
ART. 6
(1) Autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor furnizează către autorităţile prevăzute la art. 2 lit. b) fişierul comun, dezvoltat de Comisia Europeană, pentru raportarea datelor şi informaţiilor privind monitorizarea impactului poluării atmosferice asupra ecosistemelor, referitoare la amplasarea punctelor de monitorizare şi indicatorii asociaţi utilizaţi pentru monitorizarea impactului poluării atmosferice şi, respectiv, la datele de monitorizare, în conformitate cu cerinţele privind datele şi informaţiile necesare pentru raportare, prevăzute la art. 15 alin. (5) din Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare.
(2) Autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor raportează datele şi informaţiile incluse în raportul naţional privind monitorizarea impactului poluării atmosferice asupra ecosistemelor, denumit în continuare raport naţional, Comisiei Europene şi Agenţiei Europene de Mediu, în următorul ciclu de raportare din perioada 2026-2027, conform frecvenţei de raportare prevăzute la art. 15 alin. (5) din Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare.
ART. 7
Pentru pregătirea raportării prevăzute la art. 6 alin. (2), INCDS şi INCDPAPM asigură realizarea activităţilor privind monitorizarea indicatorilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor terestre specifice, prevăzute la art. 3 alin. (2), pe domeniile specifice de competenţă, care includ, în principal, următoarele:
a) identificarea şi documentarea necesarului de date şi informaţii, inclusiv prin studii specifice, după caz, luând în considerare ghidurile elaborate la nivelul Comisiei Europene în domeniul privind monitorizarea impactului poluării atmosferice asupra ecosistemelor şi a concluziilor rapoartelor de evaluare realizată la nivelul Comisiei Europene asupra datelor şi informaţiilor raportate potrivit prevederilor art. 15 alin. (5) din Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare, incluse în rapoartele naţionale;
b) planificarea şi realizarea activităţilor de monitorizare şi de procesare ulterioară a datelor şi informaţiilor relevante necesare în pregătirea raportului naţional, prevăzut la art. 6 alin. (2);
c) completarea secţiunilor din raportul naţional prevăzut la art. 6 alin. (2) asociate domeniilor de competenţă;
d) efectuarea activităţilor privind controlul, asigurarea calităţii, arhivarea şi stocarea datelor şi informaţiilor conform prevederilor legale;
e) asigurarea suportului tehnic pentru autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor pentru elaborarea punctelor de vedere asupra documentelor supuse analizei în cadrul grupurilor de experţi constituite la nivelul Comisiei Europene şi internaţional sub Convenţia asupra poluării atmosferice transfrontiere pe distanţe lungi şi în cadrul procesului de analiză şi evaluare a datelor şi informaţiilor incluse în raportul naţional, cu furnizarea de propuneri de răspuns de clarificare sau elemente adiţionale solicitate de Comisia Europeană.
ART. 8
INCDS implementează următoarele activităţi asociate monitorizării indicatorilor specifici ecosistemelor forestiere, conform fişierului comun de raportare a datelor şi informaţiilor, prevăzut la art. 6 alin. (1):
a) identifică şi propune, în limita domeniului de competenţă, staţii şi suprafeţe de monitorizare aferente reţelei forestiere, agricole şi pentru pajişti, asociată îndeplinirii prevederilor art. 14 alin. (3) din Legea nr. 293/2018, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Reţeaua NECFAP, în acord cu reţelele naţionale existente;
b) realizează monitorizarea parametrilor specifici în staţiile/suprafeţele permanente selectate şi în cele nou-amplasate;
c) colectează, prelucrează şi validează din punct de vedere ştiinţific datele şi informaţiile obţinute conform activităţilor prevăzute la lit. b);
d) elaborează şi transmite către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, în perioada 2024-2028, în fiecare an, până cel târziu la data de 15 iunie şi, respectiv, până cel târziu la data de 30 noiembrie, un raport intermediar şi, respectiv, un raport anual privind activităţile desfăşurate pentru monitorizarea indicatorilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor terestre; pentru anul 2024 se transmite doar raportul anual, până cel târziu la data de 30 noiembrie 2024;
e) transmite către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, până cel târziu la data de 15 iunie 2026, secţiunile din raportul naţional prevăzut la art. 6 alin. (2) completate cu datele şi informaţiile privind coordonatele geografice exprimate în grade zecimale în Sistem Geodezic Mondial, denumit sistem WGS 84, asociate staţiilor de monitorizare/prelevare şi suprafeţelor de monitorizare, şi indicatorii utilizaţi pentru monitorizarea impactului poluării atmosferice asupra ecosistemelor forestiere, precum şi o sinteză a metodologiei de selecţie a staţiilor şi suprafeţelor de monitorizare şi, respectiv, a indicatorilor utilizaţi;
f) transmite către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, până cel târziu la data de 15 iunie 2027, secţiunile din raportul naţional prevăzut la art. 6 alin. (2), completate cu datele de monitorizare obţinute, precum şi o analiză sintetică a acestora;
g) colaborează cu reprezentanţii autorităţii publice centrale în domeniul mediului, apelor şi pădurilor şi INCDPAPM în toate etapele de elaborare a rapoartelor anuale prevăzute la lit. d) şi a raportului naţional prevăzut la art. 6 alin. (2), în vederea abordării în mod unitar şi integrat a conţinutului acestor documente.
ART. 9
INCDPAPM implementează următoarele activităţi asociate monitorizării indicatorilor privind depunerile atmosferice în terenurile agricole cultivate şi pajişti cauzate de activităţi antropice:
a) identifică şi propune staţii/suprafeţe de monitorizare de referinţă aferente reţelei NECFAP a indicatorilor privind depunerile atmosferice;
b) realizează monitorizarea depunerilor în staţiile de referinţă/prelevare selectate şi în cele nou amplasate;
c) colectează, prelucrează şi validează ştiinţific datele şi informaţiile obţinute din activităţile prevăzute la lit. b);
d) elaborează şi transmite către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, în perioada 2024-2028, în fiecare an, până cel târziu la data de 15 iunie şi, respectiv, până cel târziu la data de 30 noiembrie, un raport intermediar şi, respectiv, un raport anual privind activităţile desfăşurate pentru monitorizarea indicatorilor privind impactul poluării atmosferice asupra ecosistemelor agricole şi pentru pajişti; pentru anul 2024 se transmite doar raportul anual, până cel târziu la data de 30 noiembrie 2024;
e) transmite către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, până cel târziu la data de 15 iunie 2026, secţiunile din raportul naţional prevăzut la art. 6 alin. (2) completate cu datele şi informaţiile privind coordonatele geografice exprimate în grade zecimale în sistem WGS 84, asociate staţiilor şi suprafeţelor de monitorizare, şi indicatorii utilizaţi pentru monitorizarea impactului poluării atmosferice pentru terenurile agricole cultivate şi pajişti, precum şi o sinteză a metodologiei de selecţie a staţiilor şi suprafeţelor de monitorizare şi, respectiv, a indicatorilor utilizaţi;
f) transmite către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, până cel târziu la data de 15 iunie 2027, secţiunile din raportul naţional prevăzut la art. 6 alin. (2), completate cu datele de monitorizare obţinute, precum şi o analiză sintetică a acestora;
g) colaborează cu reprezentanţii autorităţii publice centrale în domeniul mediului, apelor şi pădurilor şi INCDS în toate etapele de elaborare a rapoartelor anuale prevăzute la lit. d) şi a raportului naţional prevăzut la art. 6 alin. (2), în vederea abordării în mod unitar şi integrat a conţinutului acestor documente.
ART. 10
(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, se alocă în perioada 2024-2028, sub formă de finanţare nerambursabilă din Fondul pentru mediu, suma totală de 17 milioane lei, din care 7,5 milioane lei pentru INCDS şi 9,5 milioane lei pentru INCDPAPM, potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) lit. m) şi alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, pentru susţinerea financiară a activităţilor prestate potrivit prevederilor art. 7-9 de către institutele naţionale de cercetare-dezvoltare aflate în coordonarea autorităţii publice centrale în domeniul cercetării, inovării şi digitalizării.
(2) Finanţarea se acordă institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare prevăzute la art. 2 lit. b), aflate în coordonarea autorităţii publice centrale în domeniul cercetării, inovării şi digitalizării, în baza contractelor multianuale încheiate de acestea cu Administraţia Fondului pentru Mediu, denumită în continuare AFM, potrivit prevederilor art. 13 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în limita sumelor prevăzute la alin. (1) şi a creditelor de angajament şi bugetare aprobate conform legii, în corelare cu cheltuielile eligibile reprezentate de rapoartele prevăzute la art. 8 lit. d) şi, respectiv, la art. 9 lit. d), aprobate de către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, inclusiv din punctul de vedere al recepţiei cantitative şi calitative, precum şi cu graficul anual de plăţi.
ART. 11
Sumele rămase neutilizate la sfârşitul perioadei prevăzute la art. 10 alin. (1) se reportează în anul următor, fiind utilizate cu aceeaşi destinaţie, potrivit prevederilor art. 13 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 12
Până la data de 30 iunie a fiecărui an, responsabilii de activităţi ai beneficiarului transmit propunerea de buget necesar pentru anul următor către autoritatea publică centrală în domeniul mediului, apelor şi pădurilor, respectiv AFM, pentru a se putea fundamenta bugetul necesar derulării activităţilor viitoare, graficul anual prevăzut la art. 10 alin. (2) urmând a fi modificat în mod corespunzător. Pentru anul 2024 propunerea de buget se transmite până cel târziu la data de 30 noiembrie 2024, odată cu raportul anual prevăzut la art. 8 lit. d) şi art. 9 lit. d).
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacşu
Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul finanţelor,
Marcel-Ioan Boloş
Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
Bucureşti, 23 octombrie 2024.
Nr. 1.300.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: