Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.284 din 19 octombrie 2022  pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.284 din 19 octombrie 2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1029 din 21 octombrie 2022
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţia de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea cheltuielilor de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 4 - Transport sustenabil, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    ART. 3
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru, ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin Mihai Grindeanu
                    Ministrul finanţelor,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 19 octombrie 2022.
    Nr. 1.284.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente achiziţiei de rame electrice noi
    în cadrul proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi Autoritatea pentru Reformă Feroviară urmăresc să asigure o mai bună mobilitate pentru persoanele care călătoresc pe calea ferată pe teritoriul României şi să pună în aplicare:
    (i) Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, cu modificările ulterioare;
    (ii) Strategia naţională pentru dezvoltare durabilă - Orizonturi 2013-2020-2030, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.460/2008;
    (iii) continuarea obiectivelor strategice europene şi româneşti în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei transeuropene de transport feroviar şi creşterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătăţire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile şi servicii de înaltă frecvenţă sprijinite de existenţa unei flote de material rulant care respectă cel puţin dispoziţiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardele tehnice internaţionale şi europene relevante (ISO şi EN) şi alte standarde tehnice naţionale aplicabile (SRs).

    Materialul rulant pentru transportul feroviar public de călători existent:
    a) a depăşit deja durata ciclului său de viaţă sau este aproape de sfârşitul ciclului de viaţă;
    b) este insuficient pentru a satisface cererea actuală de mobilitate şi de a asigura obligaţia de serviciu public asumată prin contractele de servicii publice de transport feroviar de călători aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.311/2021 privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022-10 decembrie 2022 în transportul feroviar public de călători;
    c) nu are, în totalitate, nivelul de calitate şi de siguranţă cerut de publicul călător şi prevăzut în contractele de servicii publice de transport feroviar de călători.

    Totodată se are în vedere continuarea obiectivelor strategice europene şi româneşti în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei transeuropene de transport feroviar şi creşterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătăţire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile şi servicii de înaltă frecvenţă sprijinite de existenţa unei flote de material rulant care respectă cel puţin dispoziţiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardele tehnice internaţionale şi europene relevante (ISO şi EN) şi alte standarde tehnice naţionale aplicabile (SRs).
    Autoritatea pentru Reformă Feroviară - ARF are calitatea de beneficiar direct în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) al României pentru perioada de programare 2021-2027, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, precum şi în cadrul altor programe de finanţare europeană nerambursabilă (POT 2021-2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creşterii mobilităţii pe reţeaua feroviară TEN-T centrală şi nu numai, pentru dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, creşterea sustenabilităţii şi calităţii transportului feroviar din România, pentru perioada de programare 2021-2027, prin dezvoltarea şi reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate şi interoperabilitate şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului.
    În conformitate cu prevederile art. 2 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii de Reformă Feroviară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017, Autoritatea pentru Reformă Feroviară va achiziţiona, în condiţiile legii, materialul rulant nou necesar, destinat predării către operatorii feroviari, în vederea efectuării transportului feroviar public de călători.
    Introducerea ramelor electrice de lung parcurs RE-IR-2 vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
    1. Oradea-Cluj-Napoca-Sighişoara-Braşov;
    2. Cluj-Napoca-Alba Iulia-Simeria (Deva)-Târgu Jiu-Craiova-Calafat;
    3. Braşov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Iaşi;
    4. Braşov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Suceava;
    5. Galaţi-Mărăşeşti (Focşani)-Bacău-Iaşi;
    6. Galaţi-Mărăşeşti (Focşani)-Bacău-Suceava;
    7. Galaţi-Brăila-Constanţa-Mangalia;
    8. Iaşi-Bacău-Mărăşeşti (Focşani)-Barboşi (Galaţi)-Brăila-Constanţa-Mangalia;
    9. Suceava-Bacău-Mărăşeşti (Focşani)-Barboşi (Galaţi)-Brăila-Constanţa-Mangalia;
    10. Giurgiu-Bucureşti-Ciulniţa (Slobozia)-Călăraşi.

    Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii pentru achiziţia ramelor electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători, în baza Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziţia de material rulant feroviar în tracţiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România - RE-IR-2, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 72/81 din 20.06.2022.
    În rezumat, achiziţia celor 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2, destinate transportului feroviar de călători, prezintă următoarele caracteristici principale:
    (i) studiul elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii indică necesitatea realizării unei investiţii în 20 de „trenuri electrice (EMU) - Rama electrică tip RE-IR (6 unităţi cu peste 300 de locuri) pentru trenurile de lung parcurs care vor deservi principalii poli de creştere economică ai României“;
    (ii) trenurile urmează a fi echipate cu instalaţii ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio şi antena), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfaţă a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, Unitatea de înregistrare (JRU)“;
    (iii) flota de 20 de rame electrice este introdusă pe întreaga reţea electrificată şi în proiect de a fi electrificată şi sunt vizate legături directe între marile oraşe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi;
    (iv) în corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creşterea eficienţei serviciilor (scăderea costurilor de tracţiune şi de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor funcţiona cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun;
    (v) pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naţionale şi europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS/ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură;
    (vi) pentru asigurarea disponibilităţii ridicate a vehiculelor, în condiţiile în care rolul principal al ARF este de gestionare a obligaţiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători, construcţia şi întreţinerea spaţiilor necesare asigurării întreţinerii şi reparaţiilor ramelor electrice, precum şi serviciile de întreţinere şi reparaţii, vor fi transferate furnizorului de material rulant;
    (vii) în condiţiile în care Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 permite atribuirea directă a contractelor de servicii publice până la 24 decembrie 2023 în scopul creşterii calităţii serviciilor, ramele electrice vor fi puse la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători aflaţi în contract cu ARF, în baza unei atribuiri directe a contractelor; se va menţine cota de piaţă a serviciilor şi operatorilor din Hotărârea Guvernului nr. 1.311/2021 privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 1 ianuarie 2022- 10 decembrie 2022 în transportul feroviar public de călători;
    (viii) compensarea efectului financiar net al serviciilor se va asigura prin bugetul de stat, în cadrul bugetului anual alocat Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară, în calitate de ordonator terţiar;
    (ix) contractele pentru asigurarea serviciilor de întreţinere şi reparaţii ale automotoarelor sunt încheiate de ARF cu furnizorul de material rulant simultan cu contractul de furnizare a produselor şi se cesionează operatorului de transport feroviar de călători pe perioada de valabilitate a contractului de servicii publice; după semnarea unui contract de servicii publice cesiunea va fi transferată noului operator selectat;
    (x) noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale.

    Principalele beneficii economice care sunt avute în vedere după achiziţia de material rulant sunt următoarele:
    - economii de timp de călătorie pentru publicul călător;
    – reducerea costurilor de operare ale vehiculului şi economii pentru publicul călător datorită transferului modal;
    – reducerea costurilor de întreţinere şi economii pentru operatorii de transport feroviar de călători;
    – reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane;
    – reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
    – reducerea emisiilor de zgomot.

    Proiectul de act normativ are în vedere aprobarea necesităţii şi oportunităţii efectuării cheltuielilor aferente achiziţiei de rame electrice noi în cadrul proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, pentru conectarea centrelor urbane din România.
    Principalele elemente care justifică achiziţia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători sunt următoarele:
    (i) în ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziţii publice de rame electrice noi destinate transportului feroviar public de călători;
    (ii) operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziţionat şi nu are în parcul activ un număr suficient de rame electrice care să deservească publicul călător;
    (iii) operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat care au intrat pe piaţa de transport feroviar din România au achiziţionat numai rame electrice/diesel second hand, cu o vechime considerabilă, cu o singură excepţie (un operator care are în parcul activ 3 rame electrice noi produse în cadrul grupului de care aparţine);
    (iv) sunt necesare respectarea prevederilor regulamentelor europene [Regulamentul (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport] şi adaptarea strategiei naţionale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020 ce se axează pe necesitatea evoluţiei transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependenţa Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanţe medii şi al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă.

    Proiectul are scopul de a asigura călătorilor condiţii optime de efectuare a călătoriilor pe reţeaua feroviară neelectrificată, atât din punctul de vedere al confortului, cât şi din punctul de vedere al sporirii mobilităţii, ţinând cont de dinamica pieţei transportului feroviar public de călători din România şi, împreună cu dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare de transport, să contribuie în mod semnificativ la creşterea economică, precum şi la creşterea calităţii vieţii.
    Conform studiului de fezabilitate elaborat la nivelul ARF şi Raportului de consultare a pieţei nr. 22/194 din 3.05.2022, a rezultat că, pentru achiziţionarea a 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs, destinate transportului feroviar de călători (RE-IR-2), este necesară suma totală de 911.042 mii lei, cu TVA (calculat la cursul euro BNR de 4,9437 de la data de 4.04.2022), în care valoarea unitară a unei rame RE-IR este de 45.552 mii lei, cu TVA.
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
    INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
    ai proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
    Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară
    Amplasament: Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti
    Indicatori tehnico-economici:

┌─────────────────────────┬────┬───────┐
│Valoarea totală a │mii │ │
│proiectului de │lei │911.042│
│investiţii, inclusiv TVA │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│(în preţuri valabile în │ │ │
│data de 4.04.2022; 1 euro│ │ │
│= 4,9437 lei) │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Capacităţi: │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│• rame electrice RE-IR │buc.│20 │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Eşalonarea investiţiei │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul I │mii │140.000│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul II │mii │300.000│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul III │mii │300.000│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul IV │mii │171.042│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Durata de execuţie a │luni│40 │
│proiectului de investiţii│ │ │
└─────────────────────────┴────┴───────┘



    Finanţarea investiţiei
    Finanţarea cheltuielilor de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 4 - Transport sustenabil, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016