Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.274 din 16 octombrie 2024  pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.274 din 16 octombrie 2024 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 2 - Achiziţia a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1044 din 17 octombrie 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 2 - Achiziţia a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    ART. 3
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 16 octombrie 2024.
    Nr. 1.274.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea
    serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii
    reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia
    a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 2 - Achiziţia a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri“
    Scopul proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 2 - Achiziţia a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri“ este de a înnoi flota de material rulant, deoarece materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricaţie ce au fost utilizate sunt depăşite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice.
    În prezent, există o creştere semnificativă a mobilităţii sociale, mai ales la orele de vârf, şi se constată o aglomerare excesivă, cauzată de traficul auto (în principal, microbuze şi autoturisme), creştere care poate fi satisfăcută doar prin sporirea capacităţii de transport feroviar, respectiv a capacităţii materialului rulant şi a calităţii acestuia.
    Înlocuirea parcului de material rulant utilizat în transportul feroviar public de călători din România are în vedere achiziţia de unităţi de transport moderne, care să asigure călătorilor condiţii optime de efectuare a călătoriilor pe reţeaua feroviară naţională, atât din punctul de vedere al confortului, cât şi din punctul de vedere al sporirii mobilităţii, prin introducerea unor noi oferte de servicii care să ţină cont de dinamica pieţei transportului feroviar public de călători din România şi împreună cu dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii feroviare de transport să contribuie în mod semnificativ la creşterea economică şi la creşterea calităţii vieţii.
    Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou şi modern ce va fi achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre
    socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării.
    Contextul actual care justifică achiziţia de rame electrice regionale de scurt parcurs destinate transportului feroviar public de călători se regăseşte menţionat în:
    a) Studiul de fezabilitate nr. 4.469 din 10.07.2024 „pentru conectarea centrelor urbane din România, prin continuarea proiectului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale RE-R1 şi introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România“;
    b) Master Planul General de Transport al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 666/2016, cu modificările ulterioare;
    c) Regulamentul (UE) 2020/852 care prevede faptul că „o activitate economică se califică drept o activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice în cazul în care activitatea respectivă contribuie în mod substanţial la stabilizarea concentraţiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă la un nivel care împiedică interferenţele antropice periculoase cu sistemul climatic“, respectiv, în domeniul transportului feroviar, faptul că contribuie la „creşterea mobilităţii curate sau neutre din punct de vedere climatic“;
    d) Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852, care stabileşte criteriile tehnice de examinare, cu scopul de a determina condiţiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanţial la atenuarea schimbărilor climatice şi de a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre obiectivele de mediu. Astfel, în domeniul feroviar sunt acoperite „achiziţionarea, finanţarea, închirierea, leasingul şi exploatarea transportului de călători utilizând materialul rulant feroviar pe reţelele feroviare principale, care acoperă o zonă geografică extinsă, şi a transportului de călători pe căi ferate interurbane“. Pentru a răspunde cerinţelor regulamentului delegat, „trenurile şi vagoanele de călători au zero emisii directe de CO_2 (la ţeava de evacuare) sau trenurile şi vagoanele de călători au zero emisii directe de CO_2 (la ţeava de evacuare) atunci când sunt exploatate pe o linie dotată cu infrastructura necesară, şi utilizează un motor convenţional atunci când o astfel de infrastructură nu este disponibilă (hibrid)“;
    e) Regulamentul (UE) 2021/1.058 privind FEDR şi FC nu prevede nicio excepţie la art. 7, privind posibilitatea de utilizare în domeniul feroviar a unor vehicule care să ardă combustibili fosili, chiar şi în sistem hibrid aşa cum prevede Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139.

    Principalele elemente care justifică achiziţia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători, conform Studiului de fezabilitate nr. 4.469 din 10.07.2024 pentru conectarea centrelor urbane din România, prin continuarea proiectului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale RE-R1 şi introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România, sunt următoarele:
    a) actualul parc de vehicule feroviare deţinut de operatorii de transport feroviar de călători privaţi şi de stat din România a depăşit deja sau este pe cale să depăşească ciclul său de viaţă. Din acest motiv, există riscul ca în câţiva ani să nu mai existe un parc de vehicule feroviare disponibile pentru îndeplinirea obligaţiilor minime de serviciu public;
    b) cea mai mare parte a vehiculelor feroviare destinate transportului de călători din România nu au nivelul de calitate cerut de obligaţiile de serviciu public. Tehnologiile utilizate sunt depăşite. În consecinţă, vehiculele feroviare nu respectă standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de serviciu public, fapt care solicită, prin urmare, înlocuirea acestora;
    c) operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziţionat şi nu are în parcul activ un număr suficient de material rulant care să deservească publicul călător;
    d) operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piaţa de transport feroviar din România, au achiziţionat numai material rulant second hand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punctul de vedere al cerinţelor europene de calitate şi siguranţă;
    e) operatorii de transport feroviar de călători operează pe piaţa obligaţiilor de serviciu public din România cu locomotive electrice/diesel proprii sau închiriate, RE, AM şi vagoane cu care furnizează serviciile de transport de călători. În prezent, parcul total de vehicule este compus din:
    - locomotive electrice;
    – locomotive diesel;
    – RE (unitate electrică multiplă sau ramă);
    – AM (unitate diesel simplă sau multiplă);
    – vagoane de călători;

    f) ARF intenţionează să investească în material rulant nou prin înfiinţarea unui parc de vehicule feroviare pe baza dispoziţiilor art. 5 alin. (2) lit. a) din Regulamentul 1.370/2007/CE, ţinând seama de faptul că operatorii nu dispun de resursele financiare şi de instrumentele economice pentru a investi în achiziţionarea a cât mai multe vehicule feroviare ce ar fi necesare pentru punerea în aplicare a obligaţiilor de serviciu public în sectorul transportului feroviar de călători;
    g) în prezent, pentru înlocuirea şi dezvoltarea parcului de vehicule feroviare, ARF are în derulare proceduri pentru achiziţia a 119 rame electrice de scurt şi lung parcurs, dintre care 62 de rame electrice de scurt parcurs (RE-R) şi 57 de rame electrice de lung parcurs (RE-IR). Adiţional, ARF şi-a îndreptat atenţia şi către achiziţia unor rame electrice cu pile de hidrogen (RE-H) şi a 16 locomotive electrice (LE), urmând a fi iniţiate şi alte demersuri similare de achiziţie de vehicule feroviare. Aceste vehicule urmează a facilita îmbunătăţirea condiţiilor de circulaţie pe un număr limitat de servicii şi rute, corelate cu investiţiile în scopul modernizării infrastructurii feroviare implementate sau în curs de implementare;
    h) la momentul actual se poate observa o insuficienţă în ceea ce priveşte materialul rulant nepoluant la nivel naţional. Luând în considerare cumulativ ramele şi locomotivele electrice închiriate ori în proprietatea operatorilor activi pe calea ferată din România şi comparându-le cu numărul locomotivelor diesel deţinute de aceiaşi operatori, se poate observa un raport (e/d) de ~ 38% electric versus ~ 62% diesel. (a se vedea imaginea asociată)

    i) respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport şi adaptarea strategiei naţionale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020 ce se axează pe necesitatea evoluţiei transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependenţa Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanţe medii şi al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă.

    Achiziţia ramelor electrice regionale de scurt parcurs RE-R3, destinate transportului feroviar de călători, prezintă următoarele caracteristici principale:
    a) conform Studiului de fezabilitate nr. 4.469 din 10.07.2024 este necesară achiziţia a 24 de rame electrice de scurt parcurs RE-R3 ce vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată;
    b) trenurile urmează a fi echipate cu instalaţii ERTMS On-Board „compus din echipament GSM (radio şi antenă), echipament EVC (European Vital Computer), echipament DMI (Driver Man Interface), unitatea de interfaţă a trenului (TIU), echipament radar, accelerometru, antenă eurobalise, Unitatea de înregistrare (JRU);
    c) cele 24 de rame electrice sunt introduse pe reţeaua electrificată, fiind vizate legături directe între municipii reşedinţă de judeţ din România, contribuind la reducerea poluării din transporturi;
    d) în corelare cu strategiile de dezvoltare a transportului feroviar din România, pentru creşterea eficienţei serviciilor (scăderea costurilor de tracţiune şi de utilizare a infrastructurii) pe tronsoane comune vehiculele vor funcţiona cuplat, urmând a fi decuplate în ultimul nod feroviar comun;
    e) pentru a asigura corelarea proiectului cu politicile naţionale şi europene de interoperabilitate, ramele electrice sunt dotate cu sistem ETCS/ERTMS corelat cu nivelul tehnologic implementat de administratorul de infrastructură;
    f) pentru asigurarea disponibilităţii ridicate vehiculelor, în condiţiile în care rolul principal al ARF este de gestionare a obligaţiilor de serviciu public în transportul feroviar de călători, construcţia şi întreţinerea spaţiilor necesare asigurării întreţinerii şi reparaţiilor ramelor electrice, precum şi serviciile de întreţinere şi reparaţii vor fi transferate furnizorului de material rulant;
    g) compensarea efectului financiar net al serviciilor se va asigura prin bugetul de stat, în cadrul bugetului anual alocat Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, şi Autorităţii pentru Reformă Feroviară, în calitate de ordonator terţiar.

    Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) are calitatea de beneficiar direct în cadrul programului de finanţare europeană nerambursabilă (Programul Transport 2021-2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creşterii mobilităţii pe reţeaua feroviară TEN-T centrală şi nu numai, dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, creşterea sustenabilităţii şi calităţii transportului feroviar al României pentru perioada de programare 2021-2027, prin dezvoltarea şi reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate şi interoperabilitate şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului.
    În conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2016 privind înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 53/2017, cu modificările ulterioare, achiziţionarea de material rulant nou, necesar efectuării transportului feroviar public de călători, în condiţiile legii de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, este o cheltuială eligibilă aferentă proiectelor ce pot fi decontate în cadrul programelor de finanţare europeană nerambursabilă pentru perioada de programare 2021-2027.
    Achiziţionarea de material rulant nou pentru transportul feroviar public de călători va avea un impact semnificativ asupra nivelului calităţii serviciilor oferite, siguranţei călătorilor şi îmbunătăţirii condiţiilor de mediu, precum şi asupra costurilor şi beneficiilor economice ale transportului feroviar de călători.
    Noile oferte de servicii de transport feroviar public de călători, dezvoltate pe baza materialului rulant nou ce va fi achiziţionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, vor avea în vedere atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni rapide între unităţile administrativ-teritoriale importante ale ţării.
    Achiziţia reprezintă un proiect de investiţii pentru introducerea în circulaţie comercială a unor vehicule nepoluante în tracţiune electrică, pentru liniile electrificate.
    Cele 24 de rame electrice vor fi introduse pe reţeaua electrificată, fiind vizate legături directe între marile oraşe ale României, pentru a contribui la reducerea poluării din transporturi.
    Investiţia în cele 24 de rame electrice regionale de scurt parcurs RE-R3 va avea ca efect atât sporirea mobilităţii în jurul marilor centre socioeconomice ale ţării, cât şi realizarea unor conexiuni eficace între unităţile administrativ-teritoriale ale ţării.
    Principalele beneficii economice avute în vedere după achiziţia de material rulant sunt următoarele:
    a) reducerea timpilor de mers pentru publicul călător;
    b) reducerea costurilor de operare ale trenurilor şi economii pentru publicul călător datorită transferului modal către sistemul feroviar;
    c) reducerea costurilor de întreţinere şi economii pentru operatorii de transport feroviar de călători de stat şi privaţi;
    d) reducerea numărului de accidente rutiere rezultate în urma transportului de persoane;
    e) reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
    f) reducerea emisiilor de zgomot.

    Achiziţia celor 24 de rame electrice de scurt parcurs RE-R3 vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe următoarele rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată:
    - Arad-Deva-Simeria;
    – Alba Iulia-Cluj-Napoca;
    – Oradea-Huedin.

    Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 2 - Achiziţia a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri“ în baza studiului de fezabilitate „pentru conectarea centrelor urbane din România, prin continuarea proiectului de achiziţie a 62 de rame electrice regionale RE-R1 şi introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România“ a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 126/135 din data de 9.08.2024.
    Prezentul proiect privind achiziţia de rame electrice de scurt parcurs RE-R3 destinate transportului feroviar de călători vizează:
    a) investiţii de capital - achiziţia a 24 de rame electrice;
    b) durata de execuţie - 38 de luni.

    Astfel, pentru achiziţionarea celor 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri este necesară suma de 282.744.000 euro cu TVA, respectiv 1.406.736,223 lei cu TVA, calculat la cursul euro al Băncii Naţionale a României de 4,9753 lei, de la data de 23.02.2024*, conform tabelului următor:

┌─────────────────┬─────────────────────┐
│Valoare unitară │Valoare totală 24 │
│RE-R3 │RE-R3 │
│cu TVA │cu TVA │
├──────────┬──────┼───────────┬─────────┤
│euro │mii │euro │mii lei │
│ │lei │ │ │
├──────────┼──────┼───────────┼─────────┤
│11.781.000│58.614│282.744.000│1.406.736│
└──────────┴──────┴───────────┴─────────┘


    * Curs BNR pentru 23.02.2024 = 4,9753 lei/euro.

    În condiţiile anterior menţionate, pentru „Conectarea centrelor urbane din România, prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2 şi RE-R3. Lotul 2 - Achiziţia a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri“ este necesară alocarea sumei totale de 1.406.736 mii lei cu TVA.
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
    Indicatori tehnico-economici
    ai proiectului de investiţii „Conectarea centrelor urbane din România,
    prin introducerea serviciilor de transport feroviar de călători regional în tracţiune electrică
    la nivelul întregii reţele feroviare electrificate sau în curs de electrificare
    din România. Faza 1 - achiziţia a 58 de rame electrice RE-R2
    şi RE-R3. Lotul 2 - Achiziţia a 24 de rame electrice RE-R3 de 200 de locuri“
    Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară
    Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti
    Indicatori tehnico-economici: (a se vedea imaginea asociată)

    Finanţarea investiţiei
    Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016