Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.250 din 8 decembrie 2023  pentru aprobarea procedurii de gestionare şi verificare a proiectelor preluate, de încheiere a acordurilor de finanţare şi de efectuare a plăţilor aferente schemei de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice de către Oficiul de Film şi Investiţii Culturale şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.250 din 8 decembrie 2023 pentru aprobarea procedurii de gestionare şi verificare a proiectelor preluate, de încheiere a acordurilor de finanţare şi de efectuare a plăţilor aferente schemei de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice de către Oficiul de Film şi Investiţii Culturale şi pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1136 din 15 decembrie 2023
    În conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare,
    în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 2 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 39/2023 privind înfiinţarea Oficiului de Film şi Investiţii Culturale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri instituţionale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film şi producţiei de film în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 287/2023,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. I
    (1) Conform art. 2 alin. (7)-(9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, Ministerul Culturii asigură îndeplinirea rolului de furnizor al schemei de ajutor de stat instituite prin Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, cu modificările şi completările ulterioare, iar administratorul schemei este Oficiul de Film şi Investiţii Culturale.
    (2) Oficiul de Film şi Investiţii Culturale, denumit în continuare Oficiul, asigură gestionarea şi verificarea proiectelor depuse în sesiunile de apel de proiecte desfăşurate în anii 2018, 2019 şi 2020, conform Hotărârii Guvernului nr. 421/2018, cu modificările şi completările ulterioare, şi preluate de la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, pe baza protocolului de predare-preluare semnat conform art. 2 alin. (9) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2021, cu modificările şi completările ulterioare, conform procedurii prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, Oficiul fiind repus în termenele procedurale şi de analiză, care vor începe să curgă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

    ART. II
    În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, ministrul culturii va aproba, prin ordin, Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de Film în România, responsabilă cu aplicarea procedurii aprobate conform art. I alin. (2).

    ART. III
    Hotărârea Guvernului nr. 421/2018 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea industriei cinematografice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 508 din 20 iunie 2018, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "HOTĂRÂRE
    pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat privind sprijinirea producţiei de opere audiovizuale pe teritoriul României"

    2. La articolul 1, alineatele (1) şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "ART. 1
    (1) Prezenta hotărâre instituie o schemă transparentă de ajutor de stat exceptată de la obligaţia de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare schema de ajutor de stat.
    (2) Furnizorul prezentei scheme de ajutor de stat este Ministerul Culturii, iar administrator al schemei de ajutor de stat este Oficiul de Film şi Investiţii Culturale, denumit în continuare Oficiul."

    3. Articolul 2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 2
    În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
    a) acord de finanţare - act juridic sinalagmatic cu titlu oneros, încheiat între furnizorul schemei şi beneficiar sau, începând cu data de 30 septembrie 2023, între administratorul schemei şi beneficiar, prin care se aprobă spre finanţare, în baza prezentei scheme de ajutor de stat, un proiect eligibil ca urmare a procesului de evaluare şi verificare şi prin care furnizorul/administratorul se obligă să facă plata sumelor eligibile ca urmare a satisfacerii obligaţiilor impuse beneficiarului;
    b) ajutor de stat - orice măsură de sprijin care îndeplineşte criteriile prevăzute la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;
    c) cheltuieli eligibile - costurile totale aferente producţiei de opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, inclusiv costurile aferente îmbunătăţirii accesibilităţii pentru persoanele cu handicap, realizate după data depunerii cererii de finanţare şi care, potrivit prezentei scheme de ajutor de stat, constituie baza de calcul pentru ajutorul de stat ce poate fi acordat, susţinute prin documente justificative clare, specifice şi contemporane cu faptele;
    d) cheltuieli neeligibile - cheltuieli inerente realizării proiectului eligibil, care nu se finanţează prin prezenta schemă de ajutor de stat;
    e) data acordării ajutorului - data semnării Acordului de finanţare în baza hotărârii adoptate de Comisia de Film în România prin care a fost aprobată cererea de finanţare;
    f) data demarării proiectului - data de la care sunt înregistrate de către beneficiar cheltuieli eligibile efectuate pe teritoriul României legate de bugetul producţiei pentru care se solicită prezentul ajutor de stat, beneficiarul având obligaţia de a începe filmările pe teritoriul României nu mai târziu de 9 luni de la data semnării Acordului de finanţare;
    g) documentar - film bazat pe documente, care are drept scop să prezinte fapte reale din viaţă sau date informative dintr-un domeniu de activitate;
    h) documente justificative - documentele necesare în vederea înregistrării în contabilitatea beneficiarului a cheltuielilor realizate în legătură cu implementarea proiectului pe teritoriul României, cerute de dispoziţiile legale aplicabile la momentul efectuării respectivei cheltuieli;
    i) intensitatea ajutorului - valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor şi a altor taxe. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile;
    j) începerea lucrului la proiectul sau la activitatea respectivă - primul angajament ferm, cu caracter juridic obligatoriu, prin care realizarea proiectului în România este ireversibilă. Prospecţiunile preliminare pentru determinarea locaţiei de realizare a proiectului, obţinerea permiselor şi realizarea studiilor nu sunt considerate drept începerea lucrului;
    k) întreprindere - orice entitate care desfăşoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic, de modul în care este finanţată sau de existenţa unui scop lucrativ;
    l) întreprindere în dificultate - o întreprindere care se află în cel puţin una dintre situaţiile următoare:
    (i) în cazul unei societăţi cu răspundere limitată [alta decât o IMM care există de cel puţin 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, o IMM care îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situaţie survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (şi din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societăţii) conduce la un rezultat negativ care depăşeşte jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziţii, «societate cu răspundere limitată» se referă în special la tipurile de societăţi comerciale menţionate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2023 privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului, iar «capital social» include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;
    (ii) în cazul unei societăţi în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii [alta decât o IMM care există de cel puţin 3 ani sau, în sensul eligibilităţii pentru ajutor pentru finanţare de risc, o IMM care îndeplineşte condiţia prevăzută la art. 21 alin. (3) lit. b) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi care se califică pentru investiţii pentru finanţare de risc în urma unui proces de diligenţă efectuat de un intermediar financiar selectat], atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu aşa cum reiese din contabilitatea societăţii a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziţii, «o societate comercială în care cel puţin unii dintre asociaţi au răspundere nelimitată pentru creanţele societăţii» se referă în special la acele tipuri de societăţi menţionate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;
    (iii) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvenţă sau îndeplineşte criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvenţă să fie deschisă la cererea creditorilor săi;
    (iv) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare şi nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanţia ori a primit ajutoare pentru restructurare şi face încă obiectul unui plan de restructurare;
    (v) în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii 2 ani:
    1. raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5; şi
    2. capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA se situează sub valoarea 1,0;
    m) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM-uri - întreprinderile care îndeplinesc criteriile prevăzute în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    n) miniserie - operă audiovizuală structurată în episoade, alta decât serialul, sitcomul şi telenovela, destinată a fi difuzată prin satelit, cablu sau internet, care înfăţişează fapte de viaţă sau spune o poveste într-un număr de maximum 8 episoade, fiecare episod având o durată de maximum 60 de minute;
    o) obligaţie de teritorializare a cheltuielilor - obligaţia impusă beneficiarilor de către administratorul schemei de ajutor de a cheltui o sumă minimă şi/sau de a desfăşura un nivel minim de activitate de producţie pe teritoriul României, cu respectarea prevederilor art. 54 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare;
    p) proiect eligibil - ansamblul activităţilor de producţie a unei opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, care poate include toate sau numai unele din etapele de pregătire, filmare principală, postproducţie;
    q) serial - operă audiovizuală structurată în episoade, alta decât miniseria, sitcomul şi telenovela, destinată a fi difuzată prin satelit, cablu sau internet pe parcursul mai multor sezoane, cu arc narativ care se închide la finalul fiecărui sezon, având o durată de maximum 600 de minute sau 10 episoade pe sezon, cu o frecvenţă de maximum 1 sezon pe an şi cel puţin 12 luni calendaristice între sezoane;
    r) sitcom - operă audiovizuală realizată în proporţie de 80% într-un platou de filmare în faţa unei audienţe live sau înregistrate şi a unor decoruri limitate ca număr, multicameră, respectiv filmare simultană cu maximum 3 camere, cu o durată de cel mult 30 de minute, al cărei scenariu nu are fir epic ce se dezvoltă pe mai multe episoade şi care înfăţişează situaţii comice ale unor personaje cu tipare predefinite neevolutive şi pentru care producţia unui episod nu necesită mai mult de 2 zile de filmare;
    s) telenovelă - operă audiovizuală destinată a fi difuzată pe un canal de televiziune cu o frecvenţă de cel puţin 3 ori pe săptămână, cu o durată de cel mult 60 de minute, care înfăţişează fapte de viaţă şi relaţiile sufleteşti ale unui număr mare de personaje, în mod esenţial melodramatic, al cărei scenariu prezintă un fir epic continuu, fără finalitate, care se desfăşoară pe parcursul mai multor episoade (minimum 80). Un sezon conţine până la 20 de episoade şi perioada de timp dintre începutul unui sezon şi începutul următorului trebuie să fie de minimum 12 luni;
    ş) parodie - film de parodie - creaţia care preia motive şi mijloace artistice dintr-o altă creaţie sau imită parţial o altă operă sau realitatea pentru a reda un efect comic. Procedeul predilect al parodiei este ironia;
    t) proiect - ansamblul de activităţi specifice producţiei unei opere audiovizuale eligibile conform prezentei scheme de ajutor de stat;
    ţ) produs cultural - operă audiovizuală care este produs finit al unor lucrări artistice şi tehnice specifice domeniului, care este considerată eligibilă conform prevederilor prezentei hotărâri şi îndeplineşte condiţiile minime conform testului cultural."

    4. Articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 3
    (1) Prezenta schemă de ajutor de stat are caracter multianual şi se derulează până la data de 31 decembrie 2024, cu posibilitate de prelungire, cu respectarea Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Bugetul anual maxim al schemei este de 233 milioane lei, reprezentând echivalentul a aproximativ 46,86 milioane euro.
    (3) Bugetul prezentei scheme de ajutor de stat se alocă de către Ministerul Culturii în bugetul Oficiului de Film şi Investiţii Culturale. Se pot încheia acorduri de finanţare în baza prezentei scheme până la data de 31 decembrie 2024, cu respectarea legislaţiei în domeniul ajutorului de stat, în limita creditelor de angajament aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.
    (4) Plata ajutorului de stat se efectuează în perioada 2018-2027, acoperind maximum 45% din cheltuielile eligibile pentru producţia de opere audiovizuale eligibile, efectuate pe teritoriul României, în baza acordurilor de finanţare încheiate, în limita creditelor bugetare aprobate anual prin legea bugetului de stat pentru această schemă de ajutor de stat.
    (5) Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este de 1.200.000 mii lei, respectiv echivalentul a aproximativ 241,33 milioane euro, defalcat astfel:
    a) credite de angajament pentru emiterea de acorduri pentru finanţare pentru perioada 2018-2024;
    b) credite bugetare pentru plata ajutorului de stat pentru perioada 2018-2027.
    (6) Bugetul maxim anual al schemei de ajutor de stat care poate fi angajat cuprinde pe lângă bugetul prevăzut la alin. (2) şi sumele stabilite cu această destinaţie, dar neutilizate în anii anteriori, în limita bugetului maxim al schemei de ajutor de stat şi în limita creditelor bugetare şi de angajament aprobate prin legile bugetare anuale.
    (7) Acordurile de finanţare se încheie în ordinea în care au fost emise hotărârile Comisiei de Film în România, în limita bugetului alocat în anul respectiv, în conformitate cu prevederile legilor bugetare anuale, şi în limita bugetului maxim al schemei de ajutor de stat.
    (8) Numărul total estimat de beneficiari ai schemei este de 150 de producători.
    (9) Oficiul va finaliza analizarea proiectelor depuse în cadrul sesiunilor de apel de proiecte din anii 2018, 2019 şi 2020 şi preluate conform art. 2 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 39/2023 privind înfiinţarea Oficiului de Film şi Investiţii Culturale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri instituţionale referitoare la gestionarea schemei de ajutor de stat pentru sprijinirea culturii de film şi producţiei de film în România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 287/2023, va solicita Comisiei de Film în România să emită hotărâri pentru cererile de finanţare care îndeplinesc condiţiile legale aplicabile la data depunerii cererii de finanţare, va încheia acorduri de finanţare pentru proiectele aprobate de către Comisia de Film în România şi va realiza plata cheltuielilor eligibile certificate, până la data de 31 decembrie 2024.
    (10) Proiectele depuse în cadrul schemei de ajutor de stat după data de 30 septembrie 2023 vor fi analizate, soluţionate şi decontate conform procedurilor ce se vor aproba prin decizie a managerului Oficiului, adoptată în baza art. 10 alin. (3) şi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înaintea intrării în vigoare."

    5. La articolul 4, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(1) Ajutorul de stat acordat în baza prezentei scheme constă în:
    a) decontări financiare nerambursabile în cuantum de 35% din totalul cheltuielilor eligibile realizate pe teritoriul României cu achiziţia, închirierea, fabricarea de bunuri şi/sau servicii ocazionate de producţia unei opere audiovizuale eligibile, precum şi cu onorariile, salariile şi alte plăţi către persoane fizice aferente implementării proiectului în România;
    b) decontări financiare nerambursabile în cuantum de 10% peste suma prevăzută la lit. a), cu condiţia ca producţia audiovizuală să promoveze o zonă geografică, un oraş sau România, destinaţiile şi obiectivele turistice româneşti din zona geografică sau oraşul promovat ori limba, tradiţiile şi obiceiurile româneşti în cadrul aceleiaşi producţii audiovizuale, iar desfăşurarea subiectului să fie explicită vizual."

    6. La articolul 4, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alin. (3) şi (4), cu următorul cuprins:
    "(3) Valoarea ajutorului de stat va fi exprimată în numerar, ca sumă brută, înainte de orice deducere de impozit sau de orice altă taxă. Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului şi a costurilor eligibile.
(4) Ajutoarele de stat se consideră acordate la data semnării Acordului de finanţare, indiferent de data la care ajutoarele se plătesc întreprinderii respective."

    7. La articolul 5 alineatul (1), litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "c) întreprinderilor care fac obiectul unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a organelor competente privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu piaţa comună sau, în cazul în care solicitantul a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta trebuie să nu fi fost executată şi ajutorul nerecuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă;"

    8. La articolul 5 alineatul (1), după litera f) se introduce o nouă literă, lit. g), cu următorul cuprins:
    "g) ajutoarelor acordate întreprinderilor care se află în stare de insolvenţă, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale."

    9. La articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:
    "(3) În conformitate cu dispoziţiile art. 1 alin. (4) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta schemă de ajutor de stat se aplică, prin derogare, întreprinderilor care nu se aflau în dificultate la 31 decembrie 2019, dar care au devenit întreprinderi aflate în dificultate în perioada 1 ianuarie 2020-31 decembrie 2021."

    10. La articolul 6 alineatul (1), litera g) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "g) fac dovada contribuţiei financiare proprii şi a cofinanţatorilor la finanţarea proiectului în cazul producătorilor/ coproducătorilor, iar în cazul prestatorilor de servicii, fac dovada angajamentului ferm al producătorului străin de a asigura contribuţia financiară pentru producţia proiectului. Contribuţia financiară trebuie să acopere cel puţin bugetul total al producţiei, exclusiv TVA, mai puţin ajutorul de stat solicitat în baza prezentei scheme, cu respectarea prevederilor art. 15. Contribuţia financiară proprie este constituită fie din resurse proprii, fie din resurse atrase, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public."

    11. La articolul 6, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:
    "(5) Pentru sesiunile de apel de proiecte organizate după data de 30 septembrie 2023, criteriile pentru încadrarea ca produs cultural se aprobă prin decizie a managerului Oficiului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de deschiderea sesiunii."

    12. La articolul 8, alineatele (1) şi (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(1) Sunt considerate cheltuieli eligibile, în conformitate cu prevederile art. 54 alin. (5) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, cheltuielile efectuate pentru furnizarea de bunuri şi prestarea de servicii direct legate de producţia unei opere audiovizuale eligibile, inclusiv costurile aferente îmbunătăţirii accesibilităţii pentru persoanele cu handicap, respectiv următoarele categorii de cheltuieli:
    a) onorarii, salarii şi alte plăţi către persoane fizice în legătură cu activitatea acestora direct legată de realizarea unei opere audiovizuale eligibile, dacă veniturile pe care aceste persoane le obţin pentru sau în directă legătură cu implementarea proiectului eligibil sunt venituri impozabile în România potrivit dispoziţiilor Codului fiscal, convenţiilor fiscale bilaterale şi acordurilor internaţionale în vigoare la data obţinerii venitului;
    b) orice fel de plăţi pentru bunuri furnizate şi servicii prestate de către persoane juridice, dacă bunurile şi/sau serviciile respective sunt direct legate de producţia operei audiovizuale eligibile, dacă: persoana juridică care furnizează bunurile sau prestează serviciile are sediul social în România; persoana juridică este rezident fiscal în România şi bunurile sunt furnizate şi serviciile sunt prestate pe teritoriul României, indiferent de originea acestora.
    ...............................................................................................
(3) Valoarea maximă a ajutorului de stat nu poate depăşi echivalentul în lei al sumei de 10 milioane euro pentru fiecare proiect finanţat din această schemă, calculat la data acordării ajutorului, în speţă la data semnării Acordului de finanţare."

    13. La articolul 8 alineatul (2), litera k) se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "k) orice alte cheltuieli care intervin după livrarea filmului şi care nu sunt relevante pentru producţia proiectului;"

    14. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 9
    Modalitatea de plată este următoarea:
    a) rambursarea a 35% din cheltuielile eligibile efectuate pentru prestaţii de servicii în domeniul producţiei de filme opere audiovizuale eligibile pe teritoriul României, la care se poate adăuga un cuantum de 10%, în condiţiile prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. b);
    b) ulterior finalizării producţiei pe teritoriul României a proiectului de film şi cheltuirii bugetului aferent, dar nu mai târziu de 2 ani de la încheierea Acordului de finanţare, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoţită de rapoartele zilnice de filmare sau documente echivalente şi un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanţare şi cu reglementările legale în vigoare. Totodată, în cazul în care producţia nu a fost deja adusă la cunoştinţă publică, se va depune un contract pentru postproducţie drept asigurare din partea solicitantului în scopul continuării proiectului, precum şi o declaraţie pe propria răspundere că beneficiarul sau deţinătorul drepturilor de proprietate intelectuală asupra producţiei audiovizuale, după caz, asigură fondurile necesare pentru finanţarea postproducţiei; începând cu data de 30 septembrie 2023, cererile de plată şi documentaţia aferentă se vor depune la Oficiu;
    c) beneficiarul va depune la sediul Oficiului înregistrarea pe suport electronic a produsului cultural final în maximum 5 ani de la data depunerii cererii de finanţare; în caz contrar, solicitantul se obligă să restituie cuantumul ajutorului de stat, inclusiv al dobânzilor aferente, calculate în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare."

    15. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 10
    (1) Prevederile prezentei hotărâri vor fi puse în aplicare de către furnizorul schemei de ajutor de stat şi, începând cu data de 30 septembrie 2023, de administratorul schemei de ajutor de stat, respectiv Oficiul.
    (2) Oficiul va publica pe site-ul său: invitaţia de a depune formulare de cerere pentru prezenta schemă de ajutor de stat în fiecare an, până la data de 31 decembrie, pentru anul următor.
    (3) Pentru sesiunile de apel de proiecte lansate după data de 30 septembrie 2023, lista documentelor care vor trebui depuse de aplicant în vederea demonstrării îndeplinirii criteriilor de eligibilitate, atât ale proiectului, cât şi ale beneficiarului, detaliile privind cheltuielile eligibile şi procedura de selecţie a beneficiarilor/proiectelor vor fi stabilite prin decizie a managerului Oficiului, ce va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu cel puţin 30 de zile calendaristice înaintea deschiderii sesiunii de apel de proiecte.
    (4) Aplicanţii vor depune toate documentele care demonstrează îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute de prezenta schemă, inclusiv o declaraţie cu privire la ajutoarele de stat primite anterior - de minimis sau de stat - pentru finanţarea aceloraşi costuri eligibile.
    (5) Înainte de semnarea Acordului de finanţare, Oficiul verifică respectarea tuturor criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă, pentru fiecare aplicant în parte, pe baza hotărârilor emise de către Comisia de Film în România."

    16. La articolul 11, alineatele (2), (5), (6) şi (7) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "(2) Ulterior finalizării proiectului de film şi cheltuirii bugetului aferent proiectului eligibil, dar nu mai târziu de 2 ani de la emiterea Acordului de finanţare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre, solicitantul va depune la Oficiu o cerere de plată însoţită de un raport de audit care să certifice suma cheltuielilor eligibile efectiv realizate în conformitate cu Acordul de finanţare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre şi cu prevederile prezentei hotărâri.
    ...............................................................................................
(5) Oficiul va efectua verificări proprii. Autoritatea va putea solicita completarea sau clarificarea raportului de audit.
(6) Oficiul are obligaţia să aprobe cererea de plată în cel mult 10 zile de la data la care raportul de audit este complet. În măsura în care concluziile raportului de audit sunt incomplete, Oficiul va solicita completarea acestuia. Solicitantul are dreptul să depună completări în termen de maximum 30 de zile de la data primirii solicitării din partea Oficiului.
(7) Plata efectivă se va realiza la solicitarea beneficiarului, în termen de 120 de zile de la data aprobării cererii de plată, astfel cum a fost confirmată în prealabil de către auditor, conform prezentului articol."

    17. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 12
    (1) Verificarea şi evaluarea proiectelor eligibile vor fi efectuate de către o comisie, respectiv Comisia de Film în România.
    (2) Comisia de Film în România va fi formată dintr-un număr impar de membri, minimum 7 persoane, dintre care unul va fi preşedinte, numiţi prin ordin al ministrului culturii dintre personalităţi din mediul universitar, reprezentanţi ai mediului cultural şi artistic, persoane cu experienţă în domeniul cinematografiei, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale specializate în politici publice, persoane cu experienţă în afaceri, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale specializate în politici publice, jurişti, economişti cu experienţă în domeniul finanţe/contabilitate şi auditori cu experienţă de minimum 3 ani în domeniul ajutoarelor de stat.
    (3) Atât persoanele propuse pentru Comisia de Film în România, cât şi membrii familiilor acestora sau rudele până la gradul doi inclusiv nu pot participa în nicio calitate la realizarea unui proiect înscris în sesiunea respectivă de apel de proiecte.
    (4) Comisia de Film în România evaluează şi verifică proiectele care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate pe principiul «primul venit, primul servit», în raport cu data, ora şi minutul depunerii documentaţiei complete, şi certifică, prin hotărâre, eligibilitatea proiectului şi calitatea de beneficiar a solicitantului şi propune semnarea Acordului de finanţare.
    (5) Ulterior primirii raportului de audit, Comisia de Film în România va emite hotărâri care vor certifica cuantumul cheltuielilor eligibile care urmează să fie plătite beneficiarilor. Comisia de Film în România nu poate hotărî plata unei sume care să depăşească suma menţionată în Acordul de finanţare al măsurii de sprijin prevăzute de prezenta hotărâre şi în conformitate cu prevederile prezentei scheme.
    (6) Componenţa şi regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei de Film în România se aprobă prin ordin al ministrului culturii, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi pe paginile de internet ale Ministerului Culturii şi Oficiului.
    (7) Hotărârile Comisiei de Film în România pot fi contestate la instanţa de contencios administrativ, în termenele şi în condiţiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare."

    18. La articolul 15, litera b) a alineatului (2) şi alineatul (3) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "b) orice alt ajutor de stat, în legătură cu aceleaşi costuri eligibile, care se suprapun parţial sau integral, numai în cazul în care cumulul respectiv nu duce la depăşirea celui mai ridicat nivel de intensitate a ajutorului sau a celui mai mare cuantum al ajutorului aplicabil respectivului ajutor potrivit dispoziţiilor art. 54 alin. (6) şi (7) din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Ajutoarele de stat exceptate în temeiul prezentei scheme nu se cumulează cu niciun tip de ajutoare de minimis în raport cu aceleaşi costuri eligibile, dacă un astfel de cumul ar conduce la o intensitate a ajutorului care le depăşeşte pe cele prevăzute în capitolul III din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare."

    19. La articolul 15, după alineatul (3) se introduc două noi alineate, alin. (4) şi (5), cu următorul cuprins:
    "(4) Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de stat va prezenta o declaraţie pe propria răspundere în care va menţiona informaţiile referitoare la orice alt ajutor de stat şi de minimis primit. Declaraţia va fi actualizată înainte de încheierea actului de acordare a ajutorului.
(5) Taxa pe valoarea adăugată percepută pentru costurile sau cheltuielile eligibile, care este rambursabilă în temeiul legislaţiei fiscale naţionale aplicabile, nu este luată în considerare la calcularea intensităţii ajutorului de stat acordat."

    20. La articolul 15^1, partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "Acordul de finanţare se revocă şi ajutorul de stat plătit se recuperează în mod corespunzător, după caz, inclusiv dobânda de recuperare aferentă, în oricare din următoarele situaţii:"

    21. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ART. 16
    Reguli privind transparenţa, monitorizarea şi raportarea
    (1) Ministerul Culturii şi Oficiul au obligaţia să publice pe site-ul lor textul integral al schemei de ajutor de stat, perioada în care se pot înregistra cereri, bugetul anual, data epuizării bugetului anual/total al schemei, precum şi formatul documentelor necesare pentru accesare. Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022.
    (2) Oficiul va monitoriza respectarea condiţiilor şi a criteriilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă de ajutor de stat pe toată perioada de derulare a acesteia, pentru a nu se depăşi intensitatea maximă admisă şi pentru a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condiţiilor din prezenta hotărâre sau din legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv. Nerespectarea de către beneficiari a condiţiilor prevăzute în prezenta schemă, precum şi a oricăror obligaţii asumate în vederea obţinerii finanţării determină aplicarea de către Oficiu a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat, inclusiv a dobânzilor aferente, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Oficiul trebuie să păstreze înregistrări detaliate referitoare la ajutoarele acordate pentru toate proiectele în cadrul schemei de ajutor de stat. Aceste înregistrări care conţin toate informaţiile necesare pentru a stabili dacă sunt respectate criteriile din reglementările europene în domeniu trebuie păstrate timp de 10 ani de la data acordării ultimului ajutor în cadrul schemei. Oficiul comunică în scris întreprinderii beneficiare caracterul de ajutor al finanţării, tipul de ajutor acordat - ajutor de stat exceptat în baza art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat conform prezentei scheme.
    (4) Beneficiarii ajutorului de stat acordat în baza prezentei scheme trebuie să păstreze toate documentele aferente acestuia timp de 10 ani şi sunt obligaţi să le pună la dispoziţia Oficiului sau a Consiliului Concurenţei ori de câte ori le sunt solicitate.
    (5) Oficiul, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de stat, are obligaţia de a transmite Consiliului Concurenţei toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel naţional, în formatul şi în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat şi de minimis, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 441/2022, precum şi datele şi informaţiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat şi a rapoartelor şi informărilor necesare îndeplinirii obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.
    (6) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilităţii potenţialilor beneficiari ai schemei, în conformitate cu prevederile art. 29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 437/2016, Oficiul, în calitate de administrator al măsurii de ajutor de stat, are obligaţia încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.
    (7) Contractele, plăţile, obligaţiile de recuperare a ajutoarelor şi rambursarea efectivă a respectivelor obligaţii, aferente acestei măsuri, se vor încărca în RegAS în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanţare, respectiv de la data instituirii plăţilor, a obligaţiilor de recuperare a ajutoarelor sau a rambursării efective a respectivelor obligaţii.
    (8) Consiliul Concurenţei poate solicita date şi informaţii de la Oficiu atunci când din informaţiile deţinute rezultă că nu au fost respectate condiţiile de acordare a ajutoarelor de stat. În situaţia în care datele transmise de către Oficiu nu clarifică aspectele sesizate, Consiliul Concurenţei poate dispune o acţiune de control la întreprinderea beneficiară, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. În această acţiune, echipa de control a Consiliului Concurenţei va fi însoţită de reprezentanţi ai Oficiului.
    (9) Informaţiile prevăzute în anexa III la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, privind fiecare ajutor individual care depăşeşte echivalentul în lei al sumei de 100.000 euro vor fi publicate pe pagina naţională www.ajutordestat.ro.
    (10) Furnizorul va asigura publicarea anexei II - Informaţii privind ajutoarele de stat exceptate - la Regulamentul (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pe pagina proprie de internet, la adresa http://www.cultura.ro/schema-sprijin-productie-opere-audiovizuale.
    (11) În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, Oficiul va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în termen de 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condiţiilor stabilite prin prezenta hotărâre.
    (12) Beneficiarii îşi asumă obligaţia ca, pe genericul filmului şi în toate materialele publicitare, să menţioneze faptul că filmul a fost realizat cu sprijinul financiar al Guvernului României, prin includerea următorului text: «Film realizat cu sprijinul Guvernului României».
    (13) În conformitate cu dispoziţiile art. 16 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul va informa Consiliul Concurenţei în termen de 15 zile de la data aprobării schemei de ajutor de stat.
    (14) Comisia Europeană este informată în termen de 20 de zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) nr. 651/2014, cu modificările şi completările ulterioare.
    (15) Ajutorul de stat care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii până la data recuperării. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (16) Oficiul are obligaţia transmiterii, spre informare, Consiliului Concurenţei, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptare, a deciziilor proprii prin care se dispune recuperarea ajutoarelor de stat acordate.
    (17) În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, administratorul va informa Consiliul Concurenţei cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de stat, precum şi a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc, cu excepţia situaţiilor în care se impune aplicarea prevederilor art. 15 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
    (18) În vederea recuperării ajutorului de stat, furnizorul, la propunerea Oficiului, are obligaţia emiterii, în termen de 30 de zile lucrătoare, prin ordin, de norme metodologice proprii care vor fi transmise Consiliului Concurenţei, spre informare, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea acestora."





                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul culturii,
                    Raluca Turcan
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    p. Ministrul finanţelor,
                    Mihai Diaconu,
                    secretar de stat

    Bucureşti, 8 decembrie 2023.
    Nr. 1.250.
    ANEXA 1

    PROCEDURĂ

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016