Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.248 din 8 decembrie 2023  pentru modificarea şi completarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.248 din 8 decembrie 2023 pentru modificarea şi completarea anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1119 din 12 decembrie 2023
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ARTICOL UNIC
    Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.188/2022 privind aprobarea Planului naţional de cercetare, dezvoltare şi inovare 2022-2027, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 969 şi 969 bis din 5 octombrie 2022, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Punctul 5.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "5.3 Programul Organizaţii de cercetare performante
    Scop: Îmbunătăţirea performanţei instituţionale a organizaţiilor de cercetare de drept public sau de drept privat, prin susţinerea şi dezvoltarea competenţelor de cercetare existente la nivel instituţional, precum şi al capacităţii de transfer a unor rezultate aplicabile
    Obiectivele programului:
    a) susţinerea planurilor de dezvoltare instituţională în vederea creşterii performanţelor în domeniul de activitate, la nivelul departamentelor şi colectivelor de cercetare;
    b) reducerea gradului de fragmentare a sistemului naţional de cercetare-dezvoltare, prin stimularea constituirii de consorţii CDI, a fuziunii voluntare a organizaţiilor de cercetare şi a trecerii voluntare a institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat;
    c) crearea de consorţii între infrastructurile similare sau complementare, capabile să ofere pachete integrate de servicii de cercetare;
    d) susţinerea competenţelor naţionale din instituţii de cercetare în domeniile de specializare inteligentă;
    e) dezvoltarea capacităţii proprii a organizaţiilor de cercetare în următoarele direcţii: valorificarea şi difuzarea cunoştinţelor şi rezultatelor de cercetare; acordarea de asistenţă tehnică şi de servicii ştiinţifice şi tehnologice de înalt nivel în domenii prioritare; iniţierea şi dezvoltarea colaborărilor viabile cu parteneri din mediul economic public şi privat; creşterea gradului de implicare şi vizibilitate pe plan internaţional; adoptarea de practici specifice ştiinţei deschise;
    f) aducerea de valoare adăugată în sistemul naţional CDI şi integrarea organizaţiilor de cercetare româneşti în Spaţiul european de cercetare (ERA) şi/sau Spaţiul european al învăţământului superior (EHEA);
    g) concentrarea şi utilizarea în comun a resurselor CDI (infrastructură, resurse umane).
    Indicatori de rezultat:
    a) număr de parteneriate internaţionale consolidate/ dezvoltate;
    b) număr de mecanisme de finanţare dezvoltate (granturi interne, concursuri studenţi şi altele asemenea);
    c) număr de laboratoare de tip living lab/fab lab create;
    d) număr de studenţi/doctoranzi sprijiniţi;
    e) număr de evenimente de comunicare şi popularizare a ştiinţei organizate;
    f) instituţii finanţate, cu planuri strategice îmbunătăţite/ competitive;
    g) instituţii finanţate, în urma constituirii de consorţii CDI, fuziunea organizaţiilor de cercetare sau trecerea institutelor naţionale de cercetare-dezvoltare în coordonarea instituţiilor de învăţământ superior de stat, în conformitate cu Legea nr. 25/2023 privind integrarea voluntară a organizaţiilor de cercetare, dezvoltare şi inovare din România în Spaţiul European de Cercetare, precum şi pentru modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică.
    Tipuri de proiecte:
    Proiecte de dezvoltare instituţională
    Scop: Susţinerea proiectelor de dezvoltare instituţională pentru universităţile de stat şi institutele aflate în subordonarea sau coordonarea acestora, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare (INCD-uri) din România şi institutele Academiei Române, în vederea creşterii capacităţii şi performanţei instituţionale
    Obiective specifice:
    a) implementarea planului strategic de dezvoltare instituţională în vederea îmbunătăţirii performanţelor de cercetare, dezvoltare şi inovare în domeniul de activitate;
    b) valorificarea infrastructurii de cercetare existentă, prin creşterea gradului de utilizare şi deschiderea accesului către operatori din mediul public şi privat;
    c) susţinerea activităţilor de cercetare-dezvoltare ale studenţilor;
    d) dezvoltarea capacităţii de inovare şi antreprenoriat la nivel instituţional şi individual;
    e) consolidarea unor parteneriate internaţionale, corespunzător priorităţilor strategice ale instituţiei;
    f) creşterea vizibilităţii naţionale şi internaţionale;
    g) promovarea interesului pentru ştiinţă şi inovare;
    h) dezvoltarea capacităţii instituţionale pentru implementarea practicilor ştiinţei deschise (open science), astfel încât să se asigure alinierea cu recomandările şi politicile Uniunii Europene privind ştiinţa deschisă.
    Direcţii de acţiune (intervenţie) şi tipuri de activităţi eligibile:
    a) valorificarea infrastructurii de cercetare existente: exploatarea şi utilizarea, dar şi angajarea de noi cercetători pentru operarea infrastructurii;
    b) dezvoltarea infrastructurii de inovare şi antreprenoriat (inclusiv antreprenoriat social): crearea de laboratoare de tip living lab/fab lab, concursuri de antreprenoriat, programe de antreprenoriat şi accelerare; premii de inovare, creativitate şi antreprenoriat; dezvoltare de platforme STEAM în parteneriat cu şcoli şi licee;
    c) mecanisme de cofinanţare: scheme de granturi de interes instituţional (de exemplu, studiul diasporei, big data pentru ştiinţe sociale, data science & engineering, agricultura 4.0, sănătate publică şi altele asemenea); granturi pentru dezvoltarea de competenţe în domenii strategice; granturi pentru dezvoltarea de competenţe necesare implementării ştiinţei deschise (managementul datelor de cercetare, dezvoltarea şi integrarea de infrastructură, servicii şi depozite digitale ş.a.); granturi interne pentru studenţi. Pentru această activitate, instituţia derulează sau urmează să dezvolte programe a căror finanţare se face în proporţie de minimum 50% din surse proprii;
    d) pregătire strategică şi comunicare, colaborări internaţionale: studii de poziţionare strategică, workshopuri exploratorii; şcoli de vară/studii avansate; studii de foresight, mobilităţi pentru dezvoltarea colaborărilor internaţionale la nivel instituţional; strategii de comunicare.
    O propunere de proiect poate aborda una sau mai multe direcţii de acţiune (intervenţie). Finanţarea instituţională complementară
    Scop: Susţinerea capacităţii instituţionale a organizaţiilor publice de cercetare de a răspunde la provocările economice şi societale, pe baza performanţei rezultatelor obţinute în producerea de cunoaştere şi a impactului economic şi societal al activităţilor de cercetare şi transfer tehnologic
    Normele metodologice de evaluare se stabilesc prin ordin al conducătorului autorităţii de stat pentru cercetare-dezvoltare. Proiecte de stimulare a integrării voluntare a organizaţiilor de cercetare
    Scop: Creşterea performanţei şi capacităţii instituţionale a organizaţiilor de cercetare de drept public sau de drept privat, prin finanţarea organizaţiilor rezultate în urma procesului de integrare voluntară în conformitate cu Legea nr. 25/2023
    Obiective specifice:
    a) implementarea planului strategic de dezvoltare instituţională în vederea îmbunătăţirii performanţelor de cercetare, dezvoltare şi inovare în domeniul de activitate;
    b) valorificarea infrastructurii de cercetare rezultate în urma integrării, prin creşterea gradului de utilizare în comun şi deschiderea accesului către operatori din mediul public şi privat;
    c) valorificarea resursei umane de cercetare rezultate în urma integrării, prin dezvoltarea unor parteneriate internaţionale şi participarea la: programele-cadru europene, programele de dezvoltare (inter-)regionale, iniţiativele europene şi internaţionale, programele operaţionale naţionale;
    d) creşterea impactului socioeconomic al rezultatelor cercetării, dezvoltării şi inovării;
    e) promovarea cooperării între actorii din domeniul cercetării şi inovării în jurul unor teme de cercetare comune;
    f) crearea şi susţinerea de noi locuri de muncă în sistemul naţional de CDI;
    g) creşterea capacităţii instituţionale prin dezvoltarea de noi strategii în domenii specifice: recrutarea personalului de cercetare prin ERA Talent Platform, promovarea ştiinţei deschise, marketing, inovare, proprietate intelectuală, transfer tehnologic, comercializare, susţinere întreprinderi inovatoare (tip start-up/spin-off), digitalizare;
    h) dezvoltarea profesională a cercetătorilor şi personalului suport prin stagii de perfecţionare de scurtă durată, schimb de experienţă cu întreprinderi inovatoare, contribuţie la derularea programelor de studii universitare şi postuniversitare, cursuri de formare şi specializare;
    i) adoptarea şi implementarea cartei şi codului cercetătorilor şi obţinerii logoului «HR Excellence in Research"

    2. La punctul 5.6, subpunctul 5.6.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "5.6.1 Subprogramul Parteneriate pentru agenda strategică
    Tipuri de proiecte: Provocări - Agil
    Scop: Dezvoltarea de parteneriate între organizaţiile de cercetare ce propun fie soluţii la provocări punctuale din cadrul Agendei strategice de cercetare, fie progrese substanţiale în înţelegerea fenomenelor asociate acestor provocări
    Parteneriatul poate include şi întreprinderi, dar şi beneficiari finali ai rezultatelor. Perioada de implementare este de maximum 24 de luni. Provocări - Schimbare
    Scop: Abordarea multi-, inter- şi transdisciplinară a provocărilor societale stabilite în Agenda strategică de cercetare, prin constituirea unor consorţii mai largi de organizaţii de cercetare (minimum 3 organizaţii diferite)
    Parteneriatul poate include şi întreprinderi, şi beneficiari finali ai rezultatelor, cu o durată de maximum 48 de luni pentru implementarea proiectului. Centre de excelenţă
    Scop: Constituirea de parteneriate într-o zonă de excelenţă ştiinţifică demonstrată ale unor organizaţii de cercetare (minimum 4 organizaţii), pentru a crea masa critică şi interdisciplinaritatea necesare adresării unor provocări din Agenda strategică de cercetare
    Parteneriatele se construiesc pe o agendă comună de cercetare şi inovare, ce poate aborda o arie extinsă de teme de interes. Se finanţează cu precădere resursa umană implicată, accentul fiind pus pe interdisciplinaritate, colaborare şi masă critică. Centrele de excelenţă sunt poli instituţionali, inclusiv pentru atragerea şi menţinerea cercetătorilor din străinătate.
    Perioada de implementare este de 5-7 ani. CDI pentru securitate cibernetică
    Scop: Întărirea capacităţii de răspuns a României la provocările în materie de securitate cibernetică, din perspectiva cercetării, dezvoltării, inovării şi digitalizării în domeniu şi asimilării tehnologiilor emergente, contribuind astfel la construirea unui spaţiu cibernetic deschis şi securizat şi la creşterea încrederii cetăţenilor în instrumentele şi serviciile digitale
    Se dezvoltă parteneriate între organizaţiile de cercetare de drept public sau privat şi/sau întreprinderi ce propun soluţii CDI în domeniul «Securitate civilă pentru societate» stabilit în Agenda strategică de cercetare, cu zona de impact societal «Creşterea securităţii cibernetice şi menţinerea unui mediu online mai sigur». CDI în medicină personalizată
    Scop: Susţinerea cercetării, dezvoltării şi inovării de vârf prin aplicarea şi generarea unor tehnologii şi metodologii de profilări moleculare, cercetare în genomică, imagistică medicală, în vederea instituirii unor măsuri terapeutice personalizate şi de prevenţie; oferirea unor soluţii la gestionarea volumelor mari de date clinice şi biologice diversificate, interoperabilitate şi standardizare în utilizarea noilor tehnologii/metodologii
    Se dezvoltă parteneriate între organizaţiile de cercetare de drept public sau privat şi/sau întreprinderi ce propun soluţii CDI în domeniul «Sănătate», stabilit în Agenda strategică de cercetare."

    3. La punctul 5.7 subpunctul 5.7.1, tipul de proiecte Bursa de nevoi „de la idee la piaţă“ se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " Bursa de nevoi «de la idee la piaţă»
    Scop: Rezolvarea problemelor şi provocărilor identificate în zona publică, prin competiţii specifice/dedicate cu scopul de a stimula cercetătorii, organizaţiile de cercetare şi beneficiarii privaţi să găsească şi să dezvolte soluţii inovative şi durabile
    Programul constă într-un proces de finanţare etapizat de la idee la transferul în piaţă, de la nivelul de maturitate tehnologică TRL 1 (idee) la nivelul de maturitate tehnologică TRL 8 (implementare precomercială), în 3 etape. Fiecare etapă are rolul de a filtra soluţiile propuse în funcţie de gradul de inovare, stadiul de dezvoltare, riscul de implementare şi apropierea de piaţă. Pentru fiecare nevoie identificată se va trece, de regulă, prin cele 3 etape, dar nu este exclusă finanţarea în 2 etape, cu condiţia ca intrarea în proces să se facă la un TRL superior.
    Etape:
    a) selectarea ideilor care pot rezolva provocarea şi finanţarea lor iniţială cu scopul de a ajunge în faza de concept funcţional (nivel de maturitate tehnologică TRL 4): în prima etapă se vor selecta şi finanţa până la 10 proiecte, cu o durată de implementare de până la 9 luni. Pot participa echipe din organizaţii de cercetare publice şi private;
    b) selectarea şi finanţarea iniţiativelor care au potenţialul de a ajunge la stadiul de produs minim viabil (nivel de maturitate tehnologică TRL 7): în etapa a 2-a, proiectele pot beneficia de cofinanţare privată şi implicarea beneficiarilor privaţi. Această etapă vine în întâmpinarea organizaţiilor private dispuse să deschidă procesele interne de inovare, pentru a susţine fluxul de idei şi crearea de noi tehnologii şi produse. În etapa a 2-a vor fi selectate până la 5 proiecte cu o finanţare publică care poate să fie de până la 10 ori finanţarea primită în etapa anterioară şi o durată de implementare de până la 18 luni;
    c) selecţia şi finanţarea soluţiilor care au cea mai mare şansă de a ajunge în piaţă (nivel de maturitate tehnologică TRL 8). Etapa a 3-a are ca scop finalizarea tehnologiei sau produsului şi demonstrarea că funcţionează în condiţiile preconizate. În etapa a 3-a vor fi selectate şi finanţate 1 sau 2 proiecte cu o finanţare de până la 10 ori din finanţarea primită în etapa anterioară şi o durată de implementare de până la 18 luni.
    Proiectele vor fi monitorizate de un manager de program pe parcursul tuturor etapelor cu scopul de a ghida echipele de cercetare şi de a asigura rezultatele programului. Managerul de program va avea rolul de coordonare a mai multor astfel de competiţii ale bursei de nevoi."

    4. La punctul 5.7 subpunctul 5.7.3, tipul de proiecte Stimularea exportului high-tech se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " Stimularea inovării în întreprinderile prezente pe piaţa internaţională
    Scop: Dezvoltarea produselor şi tehnologiilor high-tech care înglobează tehnologie românească patentată
    Programul se adresează întreprinderilor prezente pe piaţa internaţională cu produse şi tehnologii high-tech, prin exploatarea dreptului de proprietate asupra brevetelor de invenţie."

    5. La punctul 5.8 subpunctul 5.8.1, tipul de proiecte Parteneriate şi misiuni europene se modifică şi va avea următorul cuprins:
    " Parteneriate şi misiuni europene
    Scop: Participarea şi asigurarea contribuţiei financiare la programele de activităţi de CD organizate în cadrul parteneriatelor europene (cofinanţate, instituţionalizate şi programate în comun) şi misiunilor asociate Programului-cadru Orizont 2020/Orizont Europa, pe baza unui mecanism de guvernanţă, selecţie, decizie, implementare, monitorizare şi evaluare a participării României la parteneriatele europene şi misiuni
    Sunt avute în vedere şi iniţiativele de programare comună (JPIs), precum şi cele de tip ERANet - cofund, care sunt instrumente de sine stătătoare înfiinţate în Orizont 2020 şi continuă să funcţioneze cu noi apeluri de proiecte transnaţionale cu finanţare proprie, naţională şi în Orizont Europa, nefăcând parte din categoria parteneriatelor europene sau din cea a misiunilor europene.
    Instrumentul poate fi finanţat sinergic/complementar cu PNRR/POCIDIF/POR, precum şi cu bugetele altor ministere sau instituţii publice din România."

    6. La punctul 5.8, subpunctul 5.8.2 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "5.8.2. Subprogramul Iniţiative europene şi internaţionale
    Scop: Susţinerea participării la iniţiativele europene şi internaţionale din care România face parte, altele decât Programul Orizont Europa
    Tipuri de proiecte: EUREKA
    Scop: Susţinerea participării întreprinderilor din România, în parteneriat cu organizaţii de cercetare, la competiţiile internaţionale Eureka NATO
    Scop: Cofinanţarea participării organizaţiilor de cercetare din România în proiectele internaţionale declarate câştigătoare în competiţiile organizate NATO Europa digitală
    Scop: Accelerarea transformării digitale a economiei, prin cofinanţarea participării organizaţiilor de cercetare de drept public/privat şi a întreprinderilor din România la programul Europa digitală (DIGITAL). Sinergii cu alte programe de cercetare & inovare europene şi internaţionale
    Scop: Încurajarea, susţinerea şi premierea participării organizaţiilor de cercetare din România la programe europene cu componente CDI: InterReg - componenta 5, Danube Transnational Programme, European Defence Industrial Development Programme, inclusiv din cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi altele asemenea. Fondul European de Apărare
    Scop: Susţinerea entităţilor naţionale care se află în coordonarea/subordinea Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării participante la programul «Fondul European de Apărare"

    7. La punctul 5.9, după subpunctul 5.9.6 se introduc trei noi subpuncte, subpunctele 5.9.7-5.9.9, cu următorul cuprins:
    "5.9.7. Subprogramul Tehnologii cuantice
    Scop: Crearea de soluţii inovatoare şi aplicabile în diverse sectoare ale economiei şi societăţii prin construirea unui sistem integrat pentru cercetarea, dezvoltarea şi inovarea în domeniul tehnologiilor cuantice
    Tipuri de proiecte: proiecte CDI; centre de cercetare avansate în tehnologia cuantică; dezvoltarea de aplicaţii cuantice, platforme de testare şi validare; proiecte suport pentru cercetare şi management; proiecte de participare la iniţiativele şi proiectele globale din domeniu; parteneriate CDI public-privat; proiecte suport pentru promovarea în societate a tehnologiilor cuantice.
5.9.8. Subprogramul Inteligenţă artificială
    Scop: Susţinerea cercetării, dezvoltării şi inovării de vârf în domeniul inteligenţei artificiale în vederea dezvoltării de soluţii inovatoare şi aplicabile transversal în diverse sectoare sociale care să conducă la utilizarea pe scară largă a noilor tehnologii pentru generarea de valoare adăugată în plan economic, social, cultural şi administrativ
    Tipuri de proiecte: proiecte CDI; centre de cercetare avansate în domeniul inteligenţei artificiale; dezvoltarea de aplicaţii; aplicaţii de management a activităţilor industriale pe baza inteligenţei artificiale, platforme de testare şi validare; proiecte-suport pentru cercetare şi management; proiecte de participare la iniţiativele şi proiectele globale din domeniu; parteneriate CDI public-privat; platforme de gestionare şi prelucrare de seturi de date; platforme hardware de procesare informaţională; proiecte-suport pentru promovarea în societate a inteligenţei artificiale; aplicaţii şi proiecte-pilot în domeniu dezvoltate prin parteneriat între experţi români din diaspora şi experţi din instituţii din România; proiecte pentru dezvoltarea strategică a ecosistemului naţional de inteligenţă artificială.
5.9.9. Subprogramul sisteme autonome
    Scop: Crearea de tehnologii şi soluţii autonome, transpuse în inovaţii cu impact semnificativ în diverse domenii, cum ar fi transportul, industria, securitatea naţională, sănătatea sau tehnologia spaţială
    Tipuri de proiecte: proiecte CDI, care vizează îmbunătăţirea eficienţei, siguranţei şi autonomiei sistemelor, cum ar fi maşinile autonome, platformele aeriene fără pilot, roboţii sau alte dispozitive inteligente; centre de cercetare avansate în domeniul sistemelor autonome; dezvoltarea de platforme de testare şi validare a proiectelor; alte tipuri de iniţiative în domeniul sistemelor autonome."





                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării,
                    Bogdan-Gruia Ivan
                    Ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului,
                    Ştefan-Radu Oprea
                    Ministrul sănătăţii,
                    Alexandru Rafila
                    p. Ministrul educaţiei,
                    Gigel Paraschiv,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul apărării naţionale,
                    Eduard Bachide,
                    secretar de stat
                    p. Secretarul general al Guvernului,
                    Mihnea-Claudiu Drumea

    Bucureşti, 8 decembrie 2023.
    Nr. 1.248.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016