În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 6 lit. o) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 (1) Se constituie Comandamentul energetic de iarnă, având, în principal, următoarele obiective: a) monitorizarea funcţionării Sistemului electroenergetic naţional şi a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale în perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025; b) identificarea situaţiilor de disfuncţionalitate ce pot apărea în sectorul de energie şi în cel de gaze naturale în perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025 şi stabilirea măsurilor operative, altele decât cele administrative, privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionarea Sistemului electroenergetic naţional şi a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale, precum şi măsurile operative privind stocurile de combustibil; c) informarea Guvernului, ori de câte ori situaţia o impune, asupra măsurilor prevăzute la lit. b), precum şi a problemelor ce nu pot fi soluţionate în cadrul Comandamentului energetic de iarnă. (2) Măsurile aprobate prin prezenta hotărâre sunt de competenţa autorităţilor şi instituţiilor publice cu atribuţii în domeniul energiei, prevăzute în cadrul Comandamentului energetic de iarnă. ART. 2 (1) Comandamentul energetic de iarnă se constituie din reprezentanţi ai instituţiilor şi autorităţilor statului competente în domeniul energiei, precum şi ai operatorilor economici din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1. (2) Instituţiile şi autorităţile statului competente în domeniul energiei, precum şi operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) desemnează în cadrul Comandamentului energetic de iarnă un număr de maximum 2 reprezentanţi fiecare. ART. 3 Componenţa nominală a Comandamentului energetic de iarnă se stabileşte prin ordin al ministrului energiei în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. ART. 4 Se aprobă Analiza estimativă şi măsurile privind funcţionarea în bune condiţii a Sistemului electroenergetic naţional în perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025, cuprinsă în anexa nr. 2. ART. 5 Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Ministrul energiei, Sebastian-Ioan Burduja Secretarul general al Guvernului, Mircea Abrudean p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei, Marin Ţole, secretar de stat p. Ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Ionuţ Sorin Banciu, secretar de stat Bucureşti, 2 octombrie 2024. Nr. 1.222. ANEXA 1 COMPONENŢA Comandamentului energetic de iarnă 1. Ministerul Energiei 2. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei 3. Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei - membru observator 4. Administraţia Naţională Apele Române 5. Operatorii de transport şi sistem: - Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica - S.A. – Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale Transgaz - S.A. Mediaş 6. Operatori economici din sectorul energie şi gaze naturale: - Societatea de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale Hidroelectrica - S.A. – Societatea Naţională Nuclearelectrica - S.A. – Societatea Complexul Energetic Oltenia - S.A. – Societatea Electrocentrale Craiova - S.A. – Societatea Complexul Energetic Valea Jiului - S.A. – Societatea Electrocentrale Bucureşti - S.A. – Societatea Naţională de Gaze Naturale Romgaz - S.A. – Societatea OMV Petrom - S.A. – Societatea Distribuţie Energie Electrică România - S.A. – Societatea Reţele Electrice Muntenia - S.A. – Societatea Distribuţie Oltenia - S.A. – Societatea Delgaz Grid - S.A. – Filiala de Înmagazinare Gaze Naturale DEPOGAZ Ploieşti - S.R.L. – Societatea E.ON România – Societatea Engie Romania - S.A. – Societatea Distrigaz Sud Reţele - S.R.L. 7. Societatea Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi de Gaze Naturale OPCOM - S.A. ANEXA 2 ANALIZA ESTIMATIVĂ ŞI MĂSURILE privind funcţionarea în bune condiţii a Sistemului electroenergetic naţional în perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025 Prezentul document are ca obiective principale evaluarea consumului intern de energie electrică şi termică în cogenerare al ţării în perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025, pentru satisfacerea acestuia în condiţii de calitate şi siguranţă în alimentare şi funcţionare sigură şi stabilă a Sistemului electroenergetic naţional, stabilirea resurselor energetice necesare, precum şi evaluarea resurselor financiare aferente. La elaborarea acestui document au fost avute în vedere prevederile art. 3 din Regulamentul (UE) 2019/943 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 iunie 2019 privind piaţa internă de energie electrică. Evidenţiem principiul statuat la lit. n) a art. 3 din regulamentul menţionat, conform căruia: "(n) normele pieţei permit intrarea şi ieşirea întreprinderilor producătoare de energie electrică şi a întreprinderilor de stocare a energiei şi a întreprinderilor furnizoare de energie electrică pe baza evaluării efectuate de întreprinderile respective cu privire la viabilitatea economică şi financiară a operaţiunilor lor." De asemenea, au fost avute în vedere prevederile art. 3 alin. (3) din Directiva (UE) 2019/944 a Parlamentului European şi a Consiliului din 5 iunie 2019 privind normele comune pentru piaţa internă de energie electrică şi de modificare a Directivei 2012/27/UE, conform cărora: „(3) Statele membre se asigură că nu există obstacole nejustificate în cadrul pieţei interne de energie electrică în ceea ce priveşte intrarea pe piaţă, funcţionarea pieţei şi ieşirea de pe piaţă, fără a aduce atingere competenţelor rezervate statelor membre în relaţiile cu ţări terţe.“, precum şi ale art. 23 alin. (12) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora: „(12) Participarea la oricare piaţă de energie electrică este voluntară pentru participanţii la piaţă.“ A. Estimarea balanţei producţie-consum de energie electrică şi termică în cogenerare pentru perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025 A1. Estimarea consumului brut de energie Temperaturile medii lunare realizate în perioada noiembrie 2023-martie 2024 au fost mai ridicate decât mediile lunare multianuale în tot intervalul. Cea mai mare abatere faţă de temperatura medie multianuală s-a înregistrat în luna februarie (mai cald cu 6,2 °C), iar cea mai mică în luna noiembrie (mai cald cu 0,9 °C). În tabelul nr. 1 evidenţiem valorile medii lunare ale temperaturilor înregistrate în ultimii ani în lunile de iarnă prin raportare la norma climatologică standard. Tabelul nr. 1 - Valorile medii lunare ale temperaturilor înregistrate în ultimii ani în lunile de iarnă şi norma climatologică standard
┌─────┬─────────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │[°C]│
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│Norma│Luna │2017│2018│2019│2020│2021│2022│2023│2024│
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│4,6 │Noiembrie│5 │4,7 │8,7 │4,2 │5,7 │4,6 │5,5 │- │
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│–0,4 │Decembrie│1,5 │–0,8│2,3 │2,9 │1,1 │0 │2,5 │- │
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│–1,9 │Ianuarie │–6 │0 │–2,1│–0,7│–0,1│–0,8│3,2 │–0,2│
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│–0,2 │Februarie│0,5 │–0,7│1,5 │2,9 │1,4 │2,1 │0,7 │6,0 │
├─────┼─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┤
│4,1 │Martie │6,9 │2,4 │6,4 │2,6 │4,2 │2,0 │5,5 │6,9 │
└─────┴─────────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┘
La nivelul anului 2024, datorită scăderii preţului la energia electrică în contextul unor temperaturi exterioare lunare mai mari decât în anul anterior (excepţie luna ianuarie) şi al creşterii producţiei nemăsurate aferente panourilor fotovoltaice ale prosumatorilor, consumul brut de energie electrică măsurat a înregistrat în prima jumătate a anului o creştere de cca 2% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent. Conform informaţiilor Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare ANRE, puterea instalată în panourile fotovoltaice ale prosumatorilor era de 1.780 MW la data de 31 mai 2024, dublul puterii instalate la data de 31 mai 2023. Pentru iarna 2024-2025 s-a estimat o putere instalată de cca 2.200 MW, iar pentru producţia aferentă acestora s-a considerat un grad de încărcare similar cu al centralelor electrice fotovoltaice pentru care există aparate de măsură. Evoluţia consumului brut de energie electrică din ultimii ani, precum şi informaţii privind valorile de consum înregistrate în perioada de iarnă 2023-2024 sunt prezentate în tabelele nr. 2 şi 3 de mai jos: Tabelul nr. 2 - Valorile consumului intern brut de energie electrică realizate în ultimii ani în lunile de iarnă
┌─────────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬────┬─────┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │[GWh]│
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┤
│Luna/Anul│2015│2016│2017│2018│2019│2020│2021│2022│2023│2024 │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┤
│Ianuarie │5551│5630│5896│5671│5819│5593│5625│5536│4893│5156 │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┤
│Februarie│4979│4971│5177│5313│5178│5141│5189│4858│4582│4605 │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┤
│Martie │5176│5135│5204│5769│5266│5093│5551│5243│4751│4791 │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┤
│Noiembrie│5019│5258│5277│5340│5091│5237│5142│4621│4650│- │
├─────────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼────┼─────┤
│Decembrie│5242│5638│5502│5733│5391│5528│5576│4880│4980│- │
└─────────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴────┴─────┘
Tabelul nr. 3 - Valorile consumului, producţiei la vârf şi temperaturile realizate în perioada 1 noiembrie 2023-31 martie 2024
┌───────────────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│Luna │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│ │2023 │2023 │2024 │2024 │2024 │
├─────────────┬─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Consumul │ │ │ │ │ │ │
│intern brut │ │ │ │ │ │ │
│de energie │[GWh]│4650 │4980 │5156 │4605 │4791 │
│electrică │ │ │ │ │ │ │
│Total 24.182 │ │ │ │ │ │ │
│GWh │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Vârful maxim │[MW] │8278 │8656 │8785 │8378 │8090 │
│de consum │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Temperatura │ │ │ │ │ │ │
│medie lunară │[°C] │5,5 │2,5 │–0,2 │6,0 │6,9 │
│realizată │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Temperatura │ │ │ │ │ │ │
│medie lunară │[°C] │4,6 │–0,4 │–1,9 │–0,2 │4,1 │
│multianuală │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Abaterea faţă│ │ │ │ │ │ │
│de norma │[°C] │0,9 │2,9 │1,7 │6,2 │2,8 │
│climatologică│ │ │ │ │ │ │
│standard │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼─────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Vârful maxim │[MW] │8637 │8958 │9194 │9023 │9336 │
│de producţie │ │ │ │ │ │ │
└─────────────┴─────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘
Pentru estimarea consumului brut de energie electrică al ţării aferent perioadei 1 noiembrie 2024-31 martie 2025, Dispecerul Energetic Naţional, denumit în continuare DEN, a considerat un scenariu mediu, cu temperaturi în jurul mediilor lunare multianuale, şi un scenariu pesimist, cu temperaturi medii lunare mai scăzute cu până la 2 °C faţă de cele multianuale. În scenariul mediu, pentru lunile din perioada noiembrie 2024-martie 2025, în ipoteza unor temperaturi similare celor multianuale, s-a aplicat o corecţie pozitivă cu temperatura între 1,1% şi 3,9%, luând ca referinţă perioada similară din iarna 2023-2024 în care temperatura medie a sezonului a fost cu cca 2,9 °C peste cea multianuală. De asemenea, anul 2025 nemaifiind bisect, luna februarie va avea 28 de zile. Din valorile obţinute s-au scăzut cca 20-30 GWh, reprezentând producţia estimată pentru prosumatorii noi în luna respectivă. În aceste condiţii, consumul intern brut prognozat în scenariul mediu pentru intervalul 1.11.2024-31.03.2025 este de 24.670 GWh, cu cca 2% mai mare decât valoarea de 24.182 GWh înregistrată în iarna anterioară. În scenariul pesimist s-a făcut o analiză similară, considerând pentru fiecare lună temperaturi medii mai scăzute cu cca 2 °C decât cele multianuale, ceea ce determină un consum lunar cu până la 230 GWh mai mare decât în scenariul mediu. Consumul intern brut prognozat în acest scenariu pentru intervalul 1.11.2024-31.03.2025 este de 25.650 GWh, cu cca 6% mai mare decât valoarea de 24.182 GWh înregistrată în sezonul de iarnă precedent. Pentru aceeaşi perioadă, respectiv noiembrie 2024-martie 2025, Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, denumită în continuare CNSP, a prognozat un consum mediu de 23.937 GWh, având în vedere prognoza de creştere economică de 3,4% pentru anul 2024 şi de 4,0% pentru anul 2025. Ţinând cont de aceste ipoteze, prognozele de consum sunt prezentate în tabelul nr. 4 de mai jos: Tabelul nr. 4 - Consumul intern de energie electrică - valori estimate - medii lunare
┌───────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│ │ │ │ │ │[GWh] │
├───────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Luna │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│ │2024 │2023 │2024 │2025 │2025 │
├───────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Prognoză │ │ │ │ │ │
│DEN │4670 │5120 │5220 │4740 │4920 │
│Scenariu │ │ │ │ │ │
│mediu │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Prognoză │ │ │ │ │ │
│DEN │4830 │5320 │5400 │4970 │5130 │
│Scenariu │ │ │ │ │ │
│pesimist │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Prognoză │4521 │4904 │5135 │4624 │4753 │
│CNSP │ │ │ │ │ │
├───────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Realizat │ │ │ │ │ │
│noiembrie │4650 │4980 │5156 │4605 │4791 │
│2023-martie│ │ │ │ │ │
│2024 │ │ │ │ │ │
└───────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘
Având în vederea evoluţia consumului de energie electrică din ultimele perioade de iarnă, dar şi faptul că estimările meteorologice de lungă durată au un grad ridicat de incertitudine, balanţa producţie-consum va conţine ambele scenarii analizate de DEN, respectiv scenariul mediu, în care consumul intern brut prognozat pentru intervalul 1.11.2024-31.03.2025 este de 24.670 GWh, cu cca 2% mai mare decât valoarea de 24.182 GWh înregistrată în iarna anterioară, precum şi scenariul pesimist în care a fost prognozată o creştere a consumului la valoarea de 25.650 GWh, cu cca 6% mai mare decât valoarea de 24.182 GWh înregistrată în sezonul de iarnă 2023-2024. A2. Estimarea producţiei de energie electrică şi termică în cogenerare În cadrul balanţei de energii estimată pentru perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025 au fost incluşi producătorii de energie electrică şi producătorii de energie electrică şi termică în cogenerare cu unităţi dispecerizabile, precum şi o parte dintre producătorii de energie electrică şi termică în cogenerare aferenţi unităţilor administrativ-teritoriale, consideraţi relevanţi de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. În vederea estimării producţiei au fost avute în vedere unităţile de producţie existente şi funcţionale, precum şi cele puse în funcţiune în cursul anului 2024 (183 MW, în principal pe bază de producţie din surse regenerabile). Producţiile estimate şi comunicate de producătorii clasici de energie electrică şi de energie electrică şi termică în cogenerare s-au bazat pe estimările din cadrul bugetelor de venituri şi cheltuieli aprobate în anul 2024, respectiv pe contractele de vânzare a energiei electrice aflate în derulare sau care se estimează a fi încheiate. Pentru energia regenerabilă s-au estimat producţii de energie similare cu cele din sezonul anterior în centralele eoliene şi în cele care funcţionează pe biomasă, producţii mai mari cu până la 15% în cele fotovoltaice, ţinând cont de puterile noi instalate în acest tip de centrale şi mai mici în centralele hidroelectrice, corespunzătoare unui sezon secetos. La nivelul prosumatorilor se estimează existenţa unei puteri instalate de circa 1.780 MW în perioada de iarnă, pentru producţia aferentă acestora considerându-se un grad de încărcare similar cu al centralelor electrice fotovoltaice de puteri mari. A3. Soldul de schimb de energie electrică Referitor la soldul de import/export (tabelul 5), faţă de sezonul de iarnă anterior, în contextul unui consum estimat mai mare, DEN a considerat un sold de import pentru fiecare lună, pornind şi de la evoluţia schimburilor transfrontaliere din anii anteriori. În acest sens, valorile lunare ale soldului de import au fost estimate la 100 GWh (un total de 500 GWh) în scenariul mediu şi 250 GWh în cel pesimist (un total de cca 1.250 GWh). Totodată, CNSP a estimat, pentru perioada noiembrie 2024-martie 2025, un sold total de export de 1.175 GWh, cu menţiunea că această estimare este supusă unor riscuri privind evoluţia contextului geopolitic actual şi a condiţiilor climatice, având valabilitate limitată în timp. Tabelul nr. 5 - Valorile soldului de schimb export-import („+“ import; „–“ export)
┌────────┬─────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┬───────┐
│Sold │[UM] │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│Cumulat│
│Estimare│[GWh] │2024 │2024 │2025 │2025 │2025 │ │
├────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┼───────┤
│ │scenariul│100 │100 │100 │100 │100 │500 │
│ │mediu │ │ │ │ │ │ │
│DEN ├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┼───────┤
│ │scenariul│250 │250 │250 │250 │250 │1.250 │
│ │pesimist │ │ │ │ │ │ │
├────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┼───────┤
│CNSP │ │–125 │–300 │–280 │–335 │–135 │–1.175 │
└────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┴───────┘
Deşi soldul de schimb, ca valori medii lunare, rezultat din balanţa producţie-consum (tabelul nr. 6) indică un import pe primele cinci luni în scenariul mediu şi, respectiv, pe toată perioada în scenariul pesimist, acest lucru nu se va regăsi pe toate intervalele de tranzacţionare. Faţă de cel prognozat, nivelul soldului de schimb va varia în funcţie de condiţiile unui preţ mai mic/mare din exterior faţă de preţul energiei produse în ţară, de condiţiile climatice înregistrate la nivel regional, precum şi de existenţa unei lipse crescute/excedent de oferte de vânzare a energiei electrice la nivel naţional. Eventuala intrare în funcţiune a unor noi capacităţi de producere în perioada analizată (parcuri fotovoltaice, centrale eoliene, noi capacităţi instalate de prosumatori, centrala Iernut) poate afecta, de asemenea, nivelul soldului de schimb. A4. Balanţa producţie internă-consum intern - soldul de schimb de energie electrică Tabelul nr. 6 - Balanţa producţie-consum de energie electrică
┌───────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │Producţia şi consumul brut de energie electrică │
│Producţia şi │Prognoza valorilor medii lunare pentru perioada 1 noiembrie │
│consumul brut │2024-31 martie 2025 │
│de energie ├───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│electrică │UM │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie │Februarie│Martie │Cumulat │
│ │ │2024 │2024 │2025 │2025 │2025 │ │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│TOTAL PRODUCŢIE│mii│4.548,299│4.683,659│4.928,384│4.630,561│5.062,827│23.853,730│
│S.E.N. │MWh│ │ │ │ │ │ │
│PROGNOZATĂ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │6.317,082│6.295,241│6.624,172│6.653,105│6.804,874│6.582,155 │
├───────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
├───────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ │mii│560,064 │581,125 │606,205 │563,973 │603,477 │2.914,845 │
│CĂRBUNE │MWh│ │ │ │ │ │ │
│ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │777,867 │781,083 │814,792 │810,306 │811,125 │804,317 │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│1.123,235│1.169,558│1.349,203│1.205,244│1.207,829│6.055,068 │
│HIDROCARBURI │MWh│ │ │ │ │ │ │
│ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.560,048│1.571,986│1.813,445│1.793,518│1.623,426│1.670,825 │
├───────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
├───────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ │mii│900,000 │932,976 │932,976 │841,344 │926,521 │4.533,817 │
│NUCLEAR │MWh│ │ │ │ │ │ │
│ ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.250,000│1.254,000│1.254,000│1.252,000│1.245,324│1.251,053 │
├───────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
├───────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│SURSE │mii│1.965,000│2.000,000│2.040,000│2.020,000│2.325,000│10.350,000│
│REGENERABILE │MWh│ │ │ │ │ │ │
│din care ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │2.729,167│2.688,172│2.741,935│3.005,952│3.125,000│2.855,960 │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│1.100,000│1.200,000│1.100,000│1.100,000│1.500,000│6.000,000 │
│în centrale │MWh│ │ │ │ │ │ │
│hidroelectrice*├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.527,778│1.612,903│1.478,495│1.636,905│2.016,129│1.655,629 │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│Total eoliene, │mii│865,000 │800,000 │940,000 │920,000 │825,000 │4.350,000 │
│fotovoltaice, │MWh│ │ │ │ │ │ │
│biomasă, ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│respectiv │MW │1.201,389│1.075,269│1.263,441│1.369,048│1.108,871│1.200,331 │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│750,000 │700,000 │810,000 │750,000 │600,000 │3.610,000 │
│în centrale │MWh│ │ │ │ │ │ │
│eoliene ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │1.041,667│940,860 │1.088,710│1.116,071│806,452 │996,137 │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│în centrale │mii│80,000 │65,000 │90,000 │130,000 │185,000 │550,000 │
│fotovoltaice, │MWh│ │ │ │ │ │ │
│inclusiv ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│prosumatori │MW │111,111 │87,366 │120,968 │193,452 │248,656 │151,766 │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │mii│35,000 │35,000 │40,000 │40,000 │40,000 │190,000 │
│în centrale pe │MWh│ │ │ │ │ │ │
│biomasă ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │48,611 │47,043 │53,763 │59,524 │53,763 │52,428 │
├───────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
├───────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│CONSUM BRUT │mii│4.670,000│5.120,000│5.220,000│4.740,000│4.920,000│24.670,000│
│ŢARĂ scenariul │MWh│ │ │ │ │ │ │
│mediu ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │6.486,111│6.881,720│7.016,129│7.053,571│6.612,903│6.807,395 │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│CONSUM BRUT │mii│4.830,000│5.320,000│5.400,000│4.970,000│5.130,000│25.650,000│
│ŢARĂ scenariul │MWh│ │ │ │ │ │ │
│pesimist ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ │MW │6.708,333│7.150,538│7.258,065│7.395,833│6.895,161│7.077,815 │
├───────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┤
├───────────────┬───┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬──────────┤
│ACOPERIRE │mii│ │ │ │ │ │ │
│CONSUM din │MWh│–121,701 │–436,341 │–291,616 │–109,439 │142,827 │–816,270 │
│producţia │ │ │ │ │ │ │ │
│internă ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│scenariul mediu│MW │–169,029 │–586,480 │–391,957 │–162,855 │191,971 │–225,240 │
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────────┼───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│ACOPERIRE │mii│ │ │ │ │ │ │
│CONSUM din │MWh│–281,701 │–636,341 │–471,616 │–339,439 │–67,173 │–1.796,270│
│producţia │ │ │ │ │ │ │ │
│internă** ├───┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼──────────┤
│scenariul │MW │–391,251 │–855,297 │–633,893 │–505,117 │–90,287 │–495,660 │
│pesimist │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────────┴───┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴──────────┘
* Valorile includ şi producţia aferentă autoproducătorilor, precum şi a centralelor deţinute de Societatea de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale Hidroelectrica - S.A. de la Porţile de Fier I şi II. În funcţie de evoluţia situaţiei hidrologice, valorile pot suferi modificări. ** Valorile cu minus reprezintă practic necesarul de import, medie lunară. Analizând valorile estimative medii lunare şi având în vedere evoluţia producţiei interne de energie electrică din iernile anterioare, se constată că închiderea balanţei producţie- consum va fi direct influenţată de producţiile din surse regenerabile şi că, în condiţii meteorologice deosebite (viscol, secetă pedologică, temperaturi extrem de reci etc.), vor exista perioade de neacoperire a vârfurilor de consum de energie electrică din producţia internă. În acelaşi timp, în cazul în care se va înregistra o scădere a consumului de energie electrică pe fondul unor temperaturi ridicate pe perioada de iarnă, valorile de import şi potenţialele perioade de neacoperire a vârfurilor de consum ar putea fi mai reduse decât cele estimate. A5. Producţia de energie termică a principalilor furnizori de căldură, producători de energie termică în cogenerare În cazul energiei termice, estimările primite din partea centralelor care furnizează agent termic pentru populaţie, producători de energie electrică în cogenerare, acoperă un consum mediu de energie termică de 6,11 mil. Gcal. Estimările sunt făcute în ipoteza că centralele în cogenerare vor avea posibilitatea de a-şi asigura combustibilul necesar pentru producerea de energie electrică şi termică (în principal gaze naturale). Tabelul nr. 7 - Prognoza producţiei de energie termică pentru a fi livrată în principalele centrale termoelectrice şi termice
┌─────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│Producţia│1 noiembrie 2024-31 martie 2025 │
│de ├─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┤
│energie │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie │Februarie│Martie │
│termică │2024 │2024 │2025 │2025 │2025 │
├─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│[mii │933,195 │1.352,924│1.408,126│1.201,717│1.216,798│
│Gcal] │ │ │ │ │ │
└─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┘
A6. Estimarea balanţei stocurilor de combustibili şi volumele de apă din principalele acumulări energetice pentru perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025 A6.1. Combustibili Având în vedere stocurile necesar a fi constituite de producători, precum şi cantităţile de energie electrică şi energie termică în cogenerare prognozate a fi produse în intervalul 1 noiembrie 2024-31 martie 2025, de 23,9 TWh şi, respectiv, 6,11 mil. Gcal, achiziţia, consumul şi stocurile de combustibili la finele lunilor de analiză sunt estimate după cum urmează în tabelul următor: Tabelul nr. 8 - Estimarea privind achiziţia şi consumul de combustibili în principalele centrale termoelectrice
┌─────────────┬────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┬─────────┐
│Achiziţia şi │ │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie │Februarie│Martie │ │
│consumul de │U.M.│2024 │2024 │2025 │2025 │2025 │Cumulat │
│combustibili*│ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Achiziţii de │ │ │ │ │ │ │ │
│combustibili │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Cărbune │mii │1.107,900│1.081,500│1.094,600│1.034,100│1.117,800│5.435,900│
│ │tone│ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Gaze │mil.│267,415 │321,083 │373,682 │328,393 │330,315 │1.620,887│
│ │mc │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Păcură │mii │0,000 │0,000 │0,000 │0,000 │0,000 │0,000 │
│ │tone│ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Biomasă │mii │8,000 │8,000 │8,000 │8,000 │8,000 │40,000 │
│ │tcc │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Consum de │ │ │ │ │ │ │ │
│combustibili │ │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Cărbune │mii │1.108,000│1.156,000│1.166,899│1.084,831│1.156,873│5.672,603│
│ │tone│ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Gaze │mil.│274,521 │323,120 │376,115 │331,469 │333,363 │1.637,760│
│ │mc │ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Păcură │mii │0,105 │0,109 │0,109 │0,098 │0,109 │0,529 │
│ │tone│ │ │ │ │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┼─────────┤
│Biomasă │mii │7,000 │7,400 │9,700 │8,200 │7,700 │40,000 │
│ │tcc │ │ │ │ │ │ │
└─────────────┴────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┴─────────┘
* Nu sunt cuprinse datele aferente centralelor termoelectrice aferente autoproducătorilor. A6.2. Volumul de apă din principalele lacuri de amenajare În baza prognozei meteorologice elaborate de Administraţia Naţională de Meteorologie şi a prognozei hidrologice realizate de Institutul Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor, Administraţia Naţională Apele Române, denumită în continuare ANAR, în calitate de administrator al apelor din domeniul public al statului, a elaborat Prognoza valorilor minimale ale stocurilor de apă din principalele lacuri de acumulare pentru perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025. Analizând estimările ANAR şi ţinând cont de faptul că prognozele elaborate pe o perioadă lungă de timp sunt caracterizate printr-un grad relativ redus de realizare/corectitudine, rezervele de apă din principalele lacuri de amenajare au fost estimate luând în considerare asigurarea în mod continuu a cerinţelor de apă pentru populaţie şi a altor cerinţe social-economice esenţiale, precum şi necesarul resursei hidro în balanţa producţie-consum de energie electrică. În tabelul următor sunt prezentate volumele minimale de apă, corespunzătoare sfârşitului de lună, în principalele acumulări energetice. Tabelul nr. 9 - Rezervele de apă corespunzătoare sfârşitului de lună
┌───────────┬──────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┬───────────┐
│Perioada │ │Noiembrie │Decembrie │Ianuarie │Februarie │Martie 2025│
│ │ │2024 │2024 │2025 │2025 │ │
├───────────┼──────┼──────┬────┼──────┬────┼──────┬────┼──────┬────┼──────┬────┤
│Acumulări │V_NNR │V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│V_brut│c.u.│
│energetice │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Bazin │mil. │mil. │ │mil. │ │mil. │ │mil. │ │mil. │ │
│hidrografic│mc │mc │% │mc │% │mc │% │mc │% │mc │% │
│(B.H.) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Vidraru │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │462,2 │315 │68 │306 │66 │287 │62 │262 │57 │240 │52 │
│Argeş) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Izvorul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Muntelui │1.122 │590 │52 │490 │43 │390 │34 │290 │26 │227 │20 │
│(B.H. │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Bistriţa) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Vidra (B.H.│340,3 │191 │56 │190 │55 │183 │53 │150 │44 │90 │26 │
│Lotru) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Fântânele │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │195,45│129 │66 │103 │52 │102 │52 │92 │47 │80 │41 │
│Someş) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Drăgan │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │111,95│68 │61 │54 │48 │54 │48 │52 │46 │46 │41 │
│Crişul │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Repede) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Oaşa (B.H. │126,67│74 │58 │55 │43 │53 │41 │52 │41 │48 │37 │
│Sebeş) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Valea lui │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Iovan (B.H.│122,12│81 │66 │70 │57 │66 │54 │57 │47 │49 │40 │
│Cerna) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Gura Apelor│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. Râul │194,02│60 │31 │50 │25 │40 │20 │30 │15 │20 │10 │
│Mare) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Siriu (B.H.│76,42 │56 │73 │54 │71 │54 │71 │53 │70 │53 │70 │
│Buzău) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Poiana │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Mărului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │94,06 │65 │69 │48 │51 │46 │49 │39 │41 │31 │33 │
│Bistra │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│Mărului) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Pecineagu │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │60,3 │28 │46 │28 │46 │28 │46 │28 │46 │28 │46 │
│Dâmboviţa) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┼──────┼────┤
│Râuşor │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│(B.H. │52,34 │36 │69 │33 │63 │33 │63 │32 │61 │30 │57 │
│Târgului) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└───────────┴──────┴──────┴────┴──────┴────┴──────┴────┴──────┴────┴──────┴────┘
V_NNR = volumul brut corespunzător nivelului normal de retenţie. c.u. = coeficient de umplere corespunzător volumelor brute. A7. Stocuri Tabelul nr. 10 - Stocurile estimate a fi constituite până la 1 noiembrie 2024
┌─────────────┬────┬─────────┬─────────┐
│ │UM │Estimat │Realizat │
│ │ │1.11.2024│1.11.2023│
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┤
│Cărbune │mii │811 │1,000 │
│ │tone│ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┤
│Păcură │mii │1,3 │1,2 │
│ │tone│ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┤
│Gaze naturale│mld.│3,10 │3,26 │
│înmagazinate*│mc │ │ │
├─────────────┼────┼─────────┼─────────┤
│Rezerva de │ │ │ │
│energie │ │ │ │
│echivalentă │mii │1.832 │2.347 │
│în │MWh │ │ │
│principalele │ │ │ │
│lacuri │ │ │ │
└─────────────┴────┴─────────┴─────────┘
* Obligaţia de stocare este de 2,85 mld. mc, respectiv 90% din capacitatea de stocare. Tabelul nr. 11 - Estimarea evoluţiei stocurilor de combustibil la sfârşitul fiecărei luni
┌────────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬───────┐
│Stoc de │Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie │
│combustibili│2024 │2024 │2025 │2025 │2025 │
│[mii tone] │ │ │ │ │ │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│Cărbune │771,079 │676,579 │574,280 │523,549 │484,476│
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│Păcură │1,195 │1,087 │0,978 │0,880 │0,772 │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│Biomasă │15,000 │15,600 │13,900 │13,700 │14,000 │
├────────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼───────┤
│Grad de │ │ │ │ │ │
│umplere │ │ │ │ │ │
│depozite │95 │85 │75 │65 │50 │
│înmagazinare│ │ │ │ │ │
│gaze │ │ │ │ │ │
└────────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴───────┘
Tabelul nr. 12 - Valorile minime ale energiei echivalente şi gradul de umplere în marile lacuri de acumulare la sfârşitul fiecărei luni
┌───────────┬─────────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────┐
│Estimat │Octombrie│Noiembrie│Decembrie│Ianuarie│Februarie│Martie│
│Energie │2024 │2024 │2025 │2025 │2025 │2025 │
│echivalentă├─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│[mii MWh] │1.832 │1.622 │1.388 │1.239 │1.002 │728 │
├───────────┼─────────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────┤
│Coeficient │ │ │ │ │ │ │
│de umplere*│59 │52 │44 │39 │32 │23 │
│[%] │ │ │ │ │ │ │
└───────────┴─────────┴─────────┴─────────┴────────┴─────────┴──────┘
* Corespunzător volumelor utile. Operatorul economic producător de energie electrică în hidrocentrale are obligaţia de a monitoriza permanent nivelul stocurilor de apă, astfel încât să asigure în lacurile de acumulare, la sfârşitul fiecărei luni, o rezervă de energie mai mare sau cel puţin egală cu cea din tabelul nr. 12. Prin exploatarea centralelor hidroelectrice, operatorul economic producător de energie electrică în hidrocentrale va urmări ca valorile volumelor de apă din amenajările hidroenergetice să se încadreze în Programele de exploatare a principalelor lacuri de acumulare ce vor fi elaborate lunar de către ANAR şi reactualizate în cazul producerii unor modificări majore ale regimului hidrologic, în scopul satisfacerii cu prioritate a cerinţelor de apă pentru populaţie şi a altor cerinţe social-economice esenţiale. În cazul unui deficit hidrologic accentuat, la solicitarea Comandamentului energetic de iarnă se vor conveni măsurile necesare astfel încât să nu fie pusă în pericol funcţionarea sigură şi stabilă a Sistemului electroenergetic naţional, în urma unor analize efectuate cu toţi factorii implicaţi. B. Măsuri pentru derularea în bune condiţii a activităţilor operatorilor economici pe perioada 1 noiembrie 2024-31 martie 2025 Balanţa de energie electrică (producţie-consum), producţia de energie termică produsă în cogenerare, achiziţiile şi stocurile de combustibili, precum şi volumele de apă din marile amenajări hidroenergetice reprezintă elemente ale unui scenariu orientativ care va putea suferi ajustări în funcţie de cerinţele de asigurare a securităţii în exploatare şi stabilităţii în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional, de modificările climatice înregistrate, precum şi în funcţie de Programele lunare de exploatare a principalelor lacuri de acumulare, în concordanţă cu situaţiile care pot apărea, fără a mai fi necesară modificarea prezentei anexe. Pentru a se asigura un nivel de certitudine suficient de ridicat în acoperirea curbei de sarcină a SEN, chiar şi la apariţia unor situaţii-limită conform scenariilor evaluate de DEN, operatorul de transport şi de sistem consideră necesară îndeplinirea unor măsuri şi acţiuni de pregătire şi monitorizare a funcţionării SEN, după cum urmează: 1. asigurarea din timp, la nivelul tuturor producătorilor de energie electrică, a cantităţilor de resurse energetice primare care să asigure alimentarea cu energie electrică a consumului, precum şi a rezervelor necesare acoperirii dezechilibrelor generate de subcontractarea pe pieţele de energie electrică, de ieşirile accidentale din funcţiune ale grupurilor energetice, disfuncţionalităţile generate de condiţiile meteorologice deosebite, creşteri ale consumului peste valorile estimate etc.; 2. realizarea unui stoc de combustibil de siguranţă în centralele cu funcţionare pe cărbune. În situaţii excepţionale prevăzute de lege, pentru buna desfăşurare a activităţii şi a îmbunătăţirii fluxului de combustibili, operatorii economici pot accesa, potrivit legislaţiei în vigoare, în condiţii de piaţă, combustibilii de la rezervele de stat; 3. asigurarea unei rezerve energetice minime în lacurile aferente centralelor hidroelectrice; 4. asigurarea alimentării cu gaze naturale a centralelor cu funcţionare pe gaze chiar în situaţii cu condiţii meteorologice extreme (ger); 5. realizarea unui stoc de gaze naturale înmagazinate în depozite, într-un volum cel puţin la fel de mare ca cel din iarna 2023-2024. Neasigurarea precedentelor două măsuri poate avea un impact semnificativ din următoarele considerente: a) de natură tehnică - prin reducerea cantităţii de gaze naturale extrase zilnic din depozite, care poate conduce la degradarea parametrilor de funcţionare ai reţelei naţionale de transport al gazelor naturale, cu riscul de a indisponibiliza producţia de energie a unor mari producători care deţin centrale electrice care funcţionează pe gaze naturale, respectiv OMV Petrom - S.A. (CECC Brazi - 830 MW), SNGN Romgaz (CTE Iernut - 132 MW) şi Electrocentrale Bucureşti - S.A. (CET-uri însumând 500 MW); b) de natură comercială - generat de vulnerabilitatea faţă de importurile de gaze naturale, în special în cazul unei crize regionale de energie; 6. menţinerea coordonării şi colaborării instituţionale între toate entităţile implicate în asigurarea măsurilor privind nivelul de siguranţă şi securitate în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional şi în realizarea stocurilor de siguranţă (autorităţile guvernamentale, operatori de reţele electrice şi de gaze naturale, producători etc.); 7. respectarea programului de realizare a stocurilor de cărbune, de gaze naturale şi de apă până la intrarea în sezonul de iarnă 2024-2025; 8. realizarea programului de mentenanţă în centralele electrice pentru asigurarea unei disponibilităţi cât mai crescute, astfel încât la apariţia unei disfuncţionalităţi/indisponibilităţi la grupurile energetice aflate în funcţiune, acestea să poată fi înlocuite/substituite de grupuri energetice aflate în rezervă; 9. creşterea disponibilităţii la Societatea de Producere a Energiei Electrice în Hidrocentrale Hidroelectrica - S.A. prin finalizarea lucrărilor de reparaţii la TH1 CHE Mărişelu şi TH 1 Gâlceag. Menţionăm că TH1 CHE Porţile de Fier 1 este retras din exploatare până la data de 14.02.2025, respectiv există reduceri de putere la TH 4 CHE Porţile de Fier 1 (aproximativ 95 MW) şi la TH 6 CHE Porţile de Fier 1 (aproximativ 45 MW); 10. punerea în funcţiune după retehnologizare a TA5 CTE Rovinari - 330 MW şi finalizarea probelor de calificare pentru furnizare de servicii tehnologice de sistem; funcţionarea Societăţii Complexul Energetic Oltenia - S.A. va respecta prevederile din Decizia C/2022) 553 final din data de 26.01.2022; 11. punerea în funcţiune a primelor grupuri din centrala cu ciclu combinat Iernut TG5 - 66 MW şi TG6 - 66 MW; 12. punerea în funcţiune a grupurilor din centrala electrică de la Midia Năvodari - Rompetrol de aproximativ 70 MW; 13. pornirea grupurilor din centrala CET Chimcomplex (Vâlcea) aproximativ 50 MW, cel puţin în perioade cu temperaturi scăzute; 14. disponibilizarea şi realizarea lucrărilor de mentenanţă la grupurile energetice în vederea funcţionării în perioada sezonului de iarnă a TA5 - 105 MW şi TA6 - 105 MW CET Brazi, TA1 - 50 MW CET Arad; 15. funcţionarea CET Paroşeni se va face cu respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2023 privind acordarea unui ajutor de stat Complexului Energetic „Valea Jiului“ - S.A. pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă din cadrul exploatărilor miniere Lonea, Lupeni, Livezeni şi Vulcan, aprobată cu completări prin Legea nr. 409/2023, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 129/2023 privind unele măsuri necesare pentru acordarea unui ajutor de stat pentru închiderea şi punerea în siguranţă a extracţiei de huilă către Societatea Complexul Energetic „Valea Jiului“ - S.A., aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 188/2024; 16. realizarea lucrărilor de mentenanţă la grupurile energetice în vederea funcţionării în perioada sezonului de iarnă; 17. finalizarea lucrărilor de mentenanţă şi asigurarea combustibililor energetici în vederea funcţionării sistemelor centralizate de termoficare (atât a celor bazate pe grupuri de cogenerare, cât şi a celor cu instalaţii termice de ardere) la nivel corespunzător, pentru a se evita creşterea consumului de energie electrică şi de gaze naturale în urma substituirii energiei termice cu cea electrică sau cu gazele naturale; 18. îmbunătăţirea/adaptarea cadrului legislativ şi a procedurilor legale de creare şi de folosire a stocurilor de combustibil aflate în rezerva de stat; 19. impulsionarea procesului de calificare a grupurilor energetice pentru furnizarea rezervelor de echilibrare în conformitate cu noile prevederi legale şi de reglementare (Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 127/2021 pentru aprobarea Regulamentului privind clauzele şi condiţiile pentru furnizorii de servicii de echilibrare şi pentru furnizorii de rezervă de stabilizare a frecvenţei şi a Regulamentului privind clauzele şi condiţiile pentru părţile responsabile cu echilibrarea şi pentru modificarea şi abrogarea unor ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, cu modificările şi completările ulterioare), cu precădere pentru producătorii cu capital majoritar de stat; 20. prevederea de măsuri tehnice şi organizatorice pentru asigurarea exploatării infrastructurii de transport terestru pe perioada iernii în condiţii cât mai apropiate de cele normale, în mod special pe durata perioadelor meteorologice dificile/extreme (transport cărbune pe calea ferată, acces la mine, la sonde şi la staţii de gaze naturale, la depozite de gaze, la linii electrice aeriene, la centrale electrice regenerabile); 21. creşterea volumului de energie electrică contractată pe termen mediu şi lung pentru alimentarea consumatorilor, pentru reducerea volumului cantităţilor de energie electrică cumpărate în piaţa pentru ziua următoare; 22. realizarea programului de mentenanţă în reţeaua electrică de transport şi în reţeaua electrică de distribuţie pentru evitarea indisponibilizării centralelor electrice sau reducerii disponibilităţii centralelor electrice din cauza unor indisponibilităţi ale reţelelor electrice, respectiv de maximizare a capacităţii transfrontaliere la import de energie electrică; 23. trecerea de la soluţii constructive provizorii la soluţii definitive (de bază) în cazul reţelelor electrice de transport şi de distribuţie, eventual cu întăriri şi îmbunătăţiri constructive, acolo unde este cazul, pentru reducerea riscului de apariţie a unor incidente şi de afectare a consumatorilor şi a producătorilor de energie electrică; 24. asigurarea de echipe de mentenanţă şi de intervenţie pentru toate entităţile din sistemele de energie electrică şi de gaze naturale pentru remedierea disfuncţionalităţilor şi asigurarea unui nivel de disponibilitate cât mai ridicat pentru infrastructurile proprii; 25. realizarea unui stoc suficient de materiale şi componente pentru remedierea/înlocuirea defecţiunilor care apar în instalaţiile energetice, astfel încât timpul de remediere să fie cât mai mic; 26. încheierea de contracte de deszăpezire pentru accesul rapid la instalaţiile energetice al echipelor de intervenţie; 27. asigurarea de grupuri Diesel pentru alimentarea consumatorilor sensibili, a agregatelor instalaţiilor energetice pentru evitarea întreruperii alimentării extracţiei de gaze naturale, de ţiţei, de transport al combustibililor prin conducte, a serviciilor interne ale centralelor electrice; 28. scoaterea din conservare a grupului TA7 Turceni, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 334/2022, cu modificările şi completările ulterioare, şi utilizarea acestuia în situaţii de criză energetică regională sau europeană şi asigurarea unui stoc de cărbune care să îi asigure funcţionarea pentru o perioadă de timp de aproximativ 10 zile; 29. activarea măsurilor din Planul de urgenţă pentru securitatea aprovizionării cu gaze naturale în România, în situaţia apariţiei unor situaţii de criză în aprovizionarea cu gaze naturale. În contextul energetic european actual sunt necesare mobilizarea tuturor resurselor energetice disponibile, pregătirea şi aprobarea unui program de iarnă în domeniul energetic pentru iarna 2024-2025, respectiv colaborarea şi coordonarea tuturor entităţilor din sectorul energetic, dar şi a celor care asigură suport. În ceea ce priveşte echilibrarea SEN în primul semestru al acestui an, în urma analizelor efectuate la nivelul operatorului de transport şi sistem, s-a observat o creştere accentuată a preţurilor energiilor de reglaj disponibile în piaţa de echilibrare, ceea ce a condus la costuri extrem de ridicate ale părţilor responsabile cu echilibrarea în urma decontării acestei pieţe. Pentru perioada noiembrie 2024-martie 2025, în special în intervalele de vârf sau de gol de sarcină, este posibil să se mai înregistreze costuri foarte ridicate înregistrate în decontarea pieţei de echilibrare. C. Măsuri suplimentare de siguranţă şi securitate în funcţionare a Sistemului electroenergetic naţional În cazul situaţiilor speciale care pot apărea în reţelele electrice de transport şi distribuţie cu ocazia manifestării unor fenomene meteorologice deosebite sau în situaţiile în care apar defecţiuni, accidente sau avarii în instalaţii, operatorul de transport şi sistem, precum şi operatorii de distribuţie concesionari vor informa fără întârziere concedentul în legătură cu apariţia sau iminenţa unor situaţii de natură să facă imposibilă alimentarea cu energie electrică în zonele afectate. De asemenea, aceste informaţii vor fi transmise concomitent şi Direcţiei generale management operaţional, respectiv Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Ministerului Afacerilor Interne. În cazul în care volumele de gaze naturale necesare pentru acoperirea consumului producătorilor de energie electrică şi termică sunt afectate de incidente care intră în sfera situaţiilor de criză la nivel de urgenţă pe piaţa gazelor naturale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, se pot lua unele măsuri, pe perioadă limitată, pentru a menţine siguranţa şi securitatea în funcţionare atât a Sistemului electroenergetic naţional, cât şi a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale. Astfel, pentru menţinerea parametrilor tehnici de funcţionare a Sistemului naţional de transport al gazelor naturale şi asigurarea necesarului de consum casnic pot fi dispuse limitări privind consumul de gaze naturale ale centralelor termoelectrice şi ale centralelor electrice de termoficare cu funcţionare pe gaze naturale, potrivit reglementărilor legale în vigoare. Producătorii de energie afectaţi de această măsură şi care au posibilitatea vor funcţiona cu combustibil alternativ, respectiv cu păcură şi/sau gaz furnal, având obligaţia de a constitui/contracta stocurile necesare suplimentare induse de această funcţionare. D. Finanţarea programului de iarnă Achiziţie combustibili Tabelul nr. 13 - Necesarul total de finanţare a programului de iarnă aferent perioadei 1 noiembrie 2024-31 martie 2025, pentru achiziţia de combustibili
┌──────────────────────────┬───────────┐
│ │Surse │
│ │proprii, │
│Operatori economici │credite │
│ │interne, │
│ │subvenţii │
├──────────────────────────┼───────────┤
│Producători de energie │ │
│electrică şi producători │5,0 mld. │
│de energie electrică şi │lei │
│termică în cogenerare │ │
└──────────────────────────┴───────────┘
NOTĂ: Eventualele subvenţii se acordă în condiţiile prevăzute de art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, cu respectarea normelor europene şi naţionale în materia ajutorului de stat. ------