Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 4 alin. (1) şi al art. 10 alin. (2) din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
CAP. I
Dispoziţii generale
ART. 1
(1) Prezenta hotărâre reglementează condiţiile de constituire, organizare şi funcţionare ale Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A., denumită în continuare Banca.
(2) Banca se constituie având în vedere concluziile analizei independente ex ante efectuate de către un consultant extern independent, la solicitarea Ministerului Finanţelor.
ART. 2
(1) Banca îşi desfăşoară activitatea atât în nume şi pe cont propriu, prin resursele proprii, cât şi în numele şi pe contul statului, pe bază de mandat acordat de acţionarul unic, prin Ministerul Finanţelor.
(2) Extinderea activităţilor desfăşurate în nume şi pe cont propriu, după înfiinţarea Băncii, se realizează având în vedere concluziile unei evaluări ex ante a disfuncţionalităţilor pieţei, efectuată de către un consultant extern independent. Evaluarea ex ante se aprobă de Ministerul Finanţelor, în calitate de acţionar, şi se plăteşte din fondurile proprii ale Băncii.
CAP. II
Organizarea şi funcţionarea Băncii
ART. 3
(1) Se înfiinţează Banca de Investiţii şi Dezvoltare - S.A., instituţie de credit, persoană juridică de drept privat, deţinută pe toată perioada de funcţionare de statul român, prin Ministerul Finanţelor.
(2) Durata de funcţionare a Băncii este nedeterminată.
(3) Sediul social al Băncii se stabileşte prin actul constitutiv.
(4) Cheltuielile cu taxele şi tarifele necesare înfiinţării Băncii, precum şi cele cu remunerarea primilor membri ai organelor de conducere de la data nominalizării acestora conform art. 4 alin. (7), cheltuielile aferente contractării serviciilor auditorului pentru auditarea situaţiilor financiare, cu plata chiriei pentru sediu, inclusiv cele privind sigla băncii în valoare de până la 6,8 milioane lei, se suportă până la înregistrarea Băncii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor, dintr-o poziţie bugetară distinctă în limita prevederilor bugetare aprobate cu această destinaţie şi se recuperează pe parcursul activităţii Băncii, prin încheierea unui contract de împrumut între acţionar şi Bancă, după înfiinţarea acesteia.
ART. 4
(1) Banca este administrată în sistem dualist de către un consiliu de supraveghere format din şapte membri, persoane fizice, din care cel mult un membru poate fi din rândul funcţionarilor publici sau al altor categorii de personal din cadrul autorităţilor sau instituţiilor publice, şi un directorat format din cel puţin trei membri.
(2) Pe toată durata de funcţionare a Băncii, numărul membrilor Consiliului de supraveghere şi al Directoratului se modifică prin actul constitutiv de către adunarea generală a acţionarilor.
(3) Activitatea Consiliului de supraveghere şi a Directoratului este reglementată de prevederile Legii societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcţionării băncilor de dezvoltare din România, cu completările ulterioare, precum şi de prevederile prezentei hotărâri.
(4) Membrii Consiliului de supraveghere sunt numiţi de către adunarea generală a acţionarilor, iar membrii Directoratului sunt numiţi de către Consiliul de supraveghere al Băncii.
(5) Prin excepţie de la alin. (4), primii membri ai Consiliului de supraveghere şi ai Directoratului sunt numiţi de către acţionar, prin actul constitutiv, mandatul acestora începând cu data înregistrării Băncii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
(6) Durata mandatului primilor membri ai Consiliului de supraveghere este de 2 ani.
(7) Nominalizarea primilor membri ai Consiliului de supraveghere şi Directoratului se face de către Ministerul Finanţelor prin ordin al ministrului finanţelor şi poate fi făcută în etape în funcţie de progresul înregistrat în procesul de înfiinţare al Băncii.
(8) Nominalizarea membrilor Consiliului de supraveghere şi Directoratului îşi produce efecte numai după acceptarea în mod expres de persoanele nominalizate.
(9) Activitatea persoanelor nominalizate la alin. (7) are ca scop pregătirea documentaţiei şi efectuarea demersurilor necesare obţinerii aprobării de constituire a Băncii ca instituţie de credit şi a înregistrării la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
(10) Prin ordinul de nominalizare a primilor membri ai organelor statutare, emis de Ministerul Finanţelor potrivit alin. (7), se stabilesc atribuţiile şi activităţile care vor fi desfăşurate de persoanele nominalizate până la înregistrarea Băncii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, nivelul şi structura remunerării acestora din bugetul Ministerului Finanţelor, precum şi drepturile şi obligaţiile ce revin membrilor în vederea îndeplinirii obiectivelor stabilite.
(11) Remuneraţia primilor membri nominalizaţi ai Consiliului de supraveghere este formată dintr-o indemnizaţie fixă lunară şi o primă de succes, ce vor fi stabilite prin ordin al ministrului finanţelor. Remuneraţia fixă va fi acordată în baza unui raport de activitate avizat de preşedintele Consiliului de supraveghere şi preşedintele Directoratului şi înaintat Ministerului Finanţelor, iar prima de succes va fi acordată după obţinerea aprobării de constituire a Băncii din partea Băncii Naţionale a României.
(12) Durata mandatului membrilor Consiliului de supraveghere şi ai Directoratului, cu excepţia primilor membri, nu poate depăşi 4 ani, aceştia fiind reeligibili când prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
(13) Procedura de numire a membrilor organelor statutare ale Băncii este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(14) Contractul de mandat al membrilor Consiliului de supraveghere şi Directoratului include indicatori de performanţă financiari şi nefinanciari. În contractul de mandat se prevăd în mod obligatoriu ţinte cuantificabile privind obiectivele şi strategia de afaceri stabilită şi aprobată de adunarea generală a acţionarilor, cu excepţia primilor membri pentru care contractul de mandat va cuprinde, în mod obligatoriu, şi activităţile şi atribuţiile specifice privind organizarea şi desfăşurarea activităţii Băncii până la momentul în care aceasta începe funcţionarea efectivă ca bancă de dezvoltare.
CAP. III
Activităţi de dezvoltare şi instrumente financiare
ART. 5
(1) Misiunea generală a Băncii este sprijinirea dezvoltării economice şi sociale, a competitivităţii economice, a inovării şi creşterii economice sustenabile, în scopul remedierii disfuncţionalităţilor de pe piaţa financiară, în baza unei analize independente ex ante.
(2) Obiectivele strategice ale Băncii sunt:
a) facilitarea accesului la finanţare pentru întreprinderi mici şi mijlocii;
b) asigurarea accesului la finanţare pentru proiecte de infrastructură viabile şi atragerea capitalului privat în investiţii;
c) sprijinirea procesului de accesare şi utilizare a fondurilor europene şi a efectului de multiplicare asociat;
d) furnizarea de asistenţă tehnică.
(3) Strategia de afaceri a Băncii este evaluată şi aprobată de adunarea generală a acţionarilor şi cuprinde ţinte şi obiective privind sectoarele economice vizate, activităţile desfăşurate, beneficiarii eligibili şi produsele financiare acordate, precum şi activităţile şi produsele noi introduse ulterior înfiinţării Băncii.
ART. 6
(1) Activităţile de dezvoltare desfăşurate de către Bancă în nume şi pe cont propriu vizează:
a) asigurarea accesului la finanţare pentru investiţii strategice, al proiectelor mari de infrastructură care contribuie la dezvoltarea regională şi naţională, al agriculturii, al activităţilor de cercetare-dezvoltare-inovare, al proiectelor de eficienţă energetică, al proiectelor de investiţii din sistemul de sănătate;
b) sprijinirea accesului la finanţare pentru întreprinderi mici şi mijlocii, inclusiv microîntreprinderi şi cele nou-înfiinţate de tip start-up, precum şi cele din domenii inovatoare; unităţi administrativ-teritoriale şi companii de utilităţi publice aflate în subordinea acestora; companii de stat şi alte întreprinderi; universităţi, institute de cercetare-dezvoltare, entităţi publice socioculturale, întreprinderi sociale; alţi beneficiari incluşi în administraţia publică;
c) furnizarea de servicii de consultanţă şi de asistenţă tehnică;
d) orice alte activităţi identificate în baza unei evaluări independente ex ante privind disfuncţionalităţile pieţei, ulterior înfiinţării Băncii.
(2) Banca poate acorda produse financiare de tipul împrumuturilor, inclusiv sub forma plasamentelor în obligaţiuni şi titluri de valoare emise de companii şi alte entităţi beneficiare, garanţiilor individuale şi de portofoliu, investiţiilor de capital de tipul acţiunilor şi participaţiilor în companii.
(3) Suplimentarea categoriilor de activităţi de dezvoltare, a beneficiarilor eligibili şi a produselor financiare se poate realiza prin modificarea actului constitutiv în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ca urmare a unei analize independente ex ante şi cu aprobarea Comisiei Europene.
ART. 7
(1) Activităţile de dezvoltare desfăşurate de către Bancă în numele şi în contul statului vizează, în principal, următoarele:
a) implementarea şi/sau administrarea de instrumente financiare finanţate din fondurile europene şi acordarea de finanţări în cadrul fondurilor şi iniţiativelor de investiţii la nivelul Uniunii Europene, inclusiv investiţii cofinanţate de Grupul Băncii Europene de Investiţii sau de alte instituţii financiare internaţionale;
b) preluarea de la Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., în conformitate cu art. 16, a atribuţiilor cu privire la activitatea Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări. Pentru acest scop, Banca desfăşoară următoarele activităţi: încheierea, în numele şi în contul statului, de scrisori de intenţie şi alte documente şi asigurarea reprezentării la nivelul organismelor de supraveghere şi decizie ale entităţii prin care se derulează programele investiţionale ale Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, precum şi ale altor entităţi prin care se derulează programe investiţionale sau promoţionale, în conformitate cu mandatele speciale acordate de Guvernul României, inclusiv participarea la acţiuni iniţiate de către acţionarii Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, care contribuie la creşterea vizibilităţii proiectelor comune ale ţărilor din regiune;
c) alte activităţi încredinţate pe bază de mandat conform legislaţiei în vigoare.
(2) Banca asigură accesul egal, nediscriminatoriu şi transparent la programele derulate în numele şi contul statului al tuturor instituţiilor financiare eligibile şi/sau beneficiarilor eligibili vizaţi de produsele financiare oferite.
CAP. IV
Capitalul şi sursele de finanţare
ART. 8
(1) Resursele financiare necesare acoperirii vărsămintelor în numerar pentru capitalul social iniţial subscris al Băncii sunt în valoare maximă de 3 miliarde lei. Din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor, se plăteşte echivalentul în lei al sumei de 10 milioane euro, în limita sumelor aprobate cu această destinaţie la subdiviziunea clasificaţiei bugetare aferentă programelor cu finanţare nerambursabilă din Programul naţional de redresare şi rezilienţă, iar diferenţa se acordă în două tranşe, cu titlu definitiv, din veniturile rezultate din privatizare în lei, înregistrate în contul Trezoreriei Statului.
(2) Sumele primite de la Uniunea Europeană în cadrul Programului naţional de redresare şi rezilienţă în contul capitalului social al Băncii conform alin. (1) se fac venit la bugetul de stat.
(3) Justificarea sumelor cheltuite de Bancă pentru scopurile Planului naţional de redresare şi rezilienţă prevăzute de Reforma 5 - Înfiinţarea şi operaţionalizarea Băncii de Dezvoltare a României din cadrul componentei 8 - Reforma fiscală şi a sistemului de pensii se transmite Ministerului Finanţelor de către Bancă, în condiţiile solicitate de către Ministerul Finanţelor.
ART. 9
În activitatea pe care o desfăşoară, Banca nu urmăreşte maximizarea profitului, ci trebuie să asigure premisele sustenabilităţii financiare a activităţii Băncii şi prevenirea pierderilor. Veniturile obţinute trebuie să acopere costurile de funcţionare, iar surplusurile sunt reinvestite în activităţile Băncii, nefiind acordate dividende acţionarului în primii 5 ani de activitate.
CAP. V
Garanţia statului român
ART. 10
(1) Pentru activităţile desfăşurate de Bancă în nume şi pe cont propriu, statul român, prin Ministerul Finanţelor, garantează, cu respectarea legislaţiei în materie de ajutor de stat, următoarele obligaţii:
a) executarea principalului aferent datoriei angajate în nume şi pe cont propriu de către Bancă, precum şi
b) executarea tuturor obligaţiilor de garantare asumate de către aceasta, în cazul în care obligaţiile respective nu beneficiază de nicio altă garanţie, astfel:
(i) în cazul garanţiilor individuale acordate de Bancă, statul garantează toate obligaţiile de garantare asumate, iar
(ii) în cazul garanţiilor de portofoliu acordate de Bancă, statul garantează toate obligaţiile de garantare asumate, în limita ratei de plafonare a garanţiei stabilite în cadrul contractului încheiat între Bancă şi un alt intermediar financiar.
(2) În cazul executării garanţiei statului, sursa fondurilor necesare de plată este bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale.
(3) În aplicarea alin. (1), statul român, prin Ministerul Finanţelor, se subrogă în drepturile Băncii în folosul căreia a făcut plata. În vederea recuperării sumelor plătite de Ministerul Finanţelor, Banca este mandatată să realizeze valorificarea oricăror garanţii reale aferente creanţelor bugetare rezultate din plata garanţiilor emise, iar cu sumele rezultate din valorificarea acestor garanţii colaterale se diminuează datoria înregistrată de Bancă faţă de Ministerul Finanţelor.
(4) După valorificarea garanţiilor prevăzute la alin. (3), Banca trebuie să asigure stingerea datoriei către Ministerul Finanţelor rămase în limita sumelor rezultate din valorificarea garanţiilor aferente creanţelor neperformante ale Băncii, după deducerea cheltuielilor ocazionate de procesul de valorificare.
(5) Plata efectivă a obligaţiilor de garantare prevăzute la alin. (1) se realizează de Ministerul Finanţelor, din bugetul Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale, pe baza solicitărilor şi fundamentărilor periodice transmise de către Bancă.
ART. 11
(1) Pe baza strategiei de afaceri a Băncii, plafonul anual al garanţiilor ce urmează să fie emise de către Bancă se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Finanţelor, în calitate de acţionar.
(2) Ministerul Finanţelor propune anual în proiectul de buget al Ministerului Finanţelor - Acţiuni generale fonduri pentru provizionarea obligaţiilor de garantare asumate de Bancă, în baza propunerilor primite de la Bancă şi fundamentate pe o analiză de risc a tranzacţiilor garantate.
CAP. VI
Auditul şi contabilitatea operaţiunilor
ART. 12
(1) Situaţiile financiare ale Băncii sunt auditate de auditori financiari, persoane juridice autorizate de Camera Auditorilor Financiari din România şi aprobate de Banca Naţională a României.
(2) Auditul activităţii desfăşurate de Bancă se realizează de către Curtea de Conturi a României, potrivit art. 21-24 raportat la art. 2 lit. j) din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Banca întocmeşte situaţii financiare, în conformitate cu legislaţia în domeniu şi cu standardele internaţionale de raportare financiară.
ART. 13
(1) Autorităţile de supraveghere pentru activităţile desfăşurate de Bancă în numele şi contul statului sunt:
a) pentru activitatea prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. a), identificată pe bază de evaluare ex ante şi acordată pe bază de mandat, autoritatea de supraveghere este Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, raportat la prevederile art. 58 şi 59 din Regulamentul (UE) 2021/1.060 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, sau orice alt minister coordonator al fondurilor europene şi/sau iniţiativelor de investiţii la nivelul Uniunii Europene;
b) pentru activitatea prevăzută la art. 6 alin. (1) lit. b), autoritatea de supraveghere este Ministerul Finanţelor; şi
c) pentru activităţile prevăzute la art. 6 alin. (1) lit. c), autoritatea de supraveghere va fi stabilită la momentul încredinţării mandatului, în funcţie de obiectul acestuia.
(2) Autorităţile de supraveghere vor asigura coordonarea implementării şi monitorizarea activităţilor acordate Băncii pe bază de mandat.
CAP. VII
Raportări
ART. 14
(1) Activitatea şi modul de îndeplinire a obiectivelor Băncii prin activitatea desfăşurată se evaluează anual de către Ministerul Finanţelor, pe baza raportărilor efectuate de Bancă, în funcţie de îndeplinirea indicatorilor de performanţă pe termen mediu şi lung şi a obiectivelor specifice de dezvoltare, precum şi a celor financiare de rentabilitate şi risc aferente strategiei de afaceri.
(2) Revizuirea indicatorilor de performanţă pe termen mediu şi lung, a obiectivelor specifice de dezvoltare, precum şi a celor financiare de rentabilitate şi risc aferente strategiei de afaceri ai Băncii se poate face cu o frecvenţă cel mult anuală.
ART. 15
În cazul implementării şi/sau administrării instrumentelor financiare finanţate din fonduri europene şi iniţiativelor europene pentru care Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene este responsabil de coordonarea acestora, Banca va raporta şi transmite, „pe bază de protocol“, către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene toate informaţiile şi datele necesare monitorizării şi evaluării din perspectiva eficacităţii, eficienţei, relevanţei coerenţei şi valorii adăugate pentru Uniunea Europeană.
CAP. VIII
Dispoziţii finale
ART. 16
La momentul începerii funcţionării, Banca preia atribuţiile exercitate de Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. cu privire la activitatea Fondului de Investiţii al Iniţiativei celor Trei Mări, împreună cu participaţia la capitalul acestuia şi cu fondurile aferente participării la activitatea fondului şi la acţiunile iniţiate de către acţionarii acestuia, în scopul promovării proiectelor avansate de România, astfel cum sunt prevăzute de Legea nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul finanţelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
Adrian Răulea,
secretar de stat
Bucureşti, 5 octombrie 2022.
Nr. 1.204.
ANEXA 1
PROCEDURA DE NUMIRE
a membrilor organelor statutare ale Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A.
SECŢIUNEA I
Consideraţii generale
1. Membrii Consiliului de supraveghere şi ai Directoratului Băncii de Investiţii şi Dezvoltare - S.A. (Banca) sunt desemnaţi în urma unui proces de selecţie, cu excepţia primilor membri, care sunt numiţi prin actul constitutiv.
2. Primii membri ai Consiliului de supraveghere şi ai Directoratului sunt nominalizaţi de către Ministerul Finanţelor prin ordin al ministrului finanţelor, ca urmare a unei selecţii prealabile.
3. Mandatul primilor membri începe la data înregistrării Băncii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
4. Selecţia primilor membri ai Consiliului de supraveghere şi ai Directoratului Băncii se va desfăşura la nivelul Ministerului Finanţelor, de către o comisie de selecţie formată din specialişti.
5. Secretariatul Comisiei de selecţie este asigurat de structura de guvernanţă corporativă din cadrul Ministerului Finanţelor.
6. Durata mandatului primilor membri ai organelor statuare nu poate depăşi 2 ani.
7. Durata mandatului membrilor Consiliului de supraveghere şi ai Directoratului nu poate depăşi 4 ani, aceştia sunt reeligibili când prin actul constitutiv nu se dispune altfel.
8. Mandatul membrilor Consiliului de supraveghere poate fi reînnoit în baza unei cereri, însoţită de un raport de activitate pentru perioada mandatului efectuat, care cuprinde în mod obligatoriu, fără a se limita la, gradul de realizare al indicatorilor de performanţă anexă la contractul de mandat. Cererea va fi adresată adunării generale a acţionarilor.
9. Mandatul membrilor Directoratului poate fi reînnoit în baza unei cereri însoţite de un raport de activitate pentru perioada mandatului efectuat. Cererea va fi adresată Consiliului de supraveghere.
SECŢIUNEA a II-a
Selecţia primilor membri ai organelor statutare ale Băncii
10. Procesul de selecţie a primilor membri ai organelor statutare ale Băncii se va realiza de o comisie de selecţie creată la nivelul Ministerului Finanţelor, formată din specialişti, stabilită prin ordin al ministrului finanţelor.
11. Selecţia se realizează conform unei metodologii aprobate la nivelul Ministerului Finanţelor cu respectarea regulamentelor şi legislaţiei bancare în vigoare, dar şi a principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţei, cu luarea în considerare a specificului domeniului de activitate al Băncii, asigurându-se totodată o diversificare a competenţelor la nivelul organelor statutare ale Băncii.
12. În vederea desfăşurării selecţiei primilor membri ai organelor statutare ale Băncii, Comisia de selecţie, cu sprijinul echipei de proiect aprobată prin ordin al ministrului finanţelor, elaborează profilurile organelor statutare, o descriere a rolurilor acestora şi criteriile de selecţie pentru fiecare poziţie.
13. Criteriile de selecţie se elaborează cu respectarea normelor şi regulamentelor Băncii Naţionale a României aplicabile instituţiilor de credit.
14. În urma definitivării profilurilor organelor statutare, rolurilor şi criteriilor de selecţie pentru fiecare poziţie, acestea se transmit, prin grija preşedintelui Comisiei de selecţie, către structura de guvernanţă corporativă din cadrul Ministerului Finanţelor în vederea efectuării demersurilor necesare aprobării prin ordin al ministrului finanţelor.
15. Selecţia se desfăşoară pe bază de dosar de înscriere şi interviu, cu respectarea legislaţiei specifice instituţiilor de credit şi a regulamentelor Băncii Naţionale a României.
16. În vederea desfăşurării selecţiei, Comisia de selecţie elaborează şi aprobă anunţul privind selecţia primilor membri ai organelor statutare ale Băncii, care cuprinde, fără a se limita la, condiţiile ce trebuie întrunite de candidaţi şi criteriile de evaluare ale acestora.
17. Anunţul privind selecţia primilor membri ai organelor statutare ale Băncii se publică de către Ministerul Finanţelor, prin grija preşedintelui Comisiei de selecţie, în cel puţin două publicaţii economice şi/sau financiare cu largă răspândire şi pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor.
18. Publicarea anunţului privind selecţia membrilor organelor statutare ale Băncii se realizează cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor, specificată în anunţ.
19. În urma procedurii de selecţie desfăşurate se întocmeşte, de către Comisia de selecţie, lista scurtă a candidaţilor pentru posturile de membri ai organelor statutare ale Băncii, care cuprinde cel puţin o propunere de candidat pentru fiecare post.
20. În situaţia în care lista scurtă nu va cuprinde propuneri de candidaţi pentru toate poziţiile organelor statutare ale Băncii, selecţia se va relua doar pentru poziţiile pentru care Comisia de selecţie nu a identificat candidaţi pe lista scurtă.
21. Lista scurtă va cuprinde maximum 5 candidaţi pentru fiecare post de membru în Consiliul de supraveghere şi de membru al Directoratului şi este realizată de Comisia de selecţie.
22. Candidaţii din lista scurtă trebuie să dispună de bună reputaţie, de cunoştinţe, aptitudini şi experienţă adecvate naturii, extinderii şi complexităţii activităţii instituţiei de credit şi responsabilităţilor încredinţate.
23. Organele statutare ale Băncii trebuie să dispună şi la nivel colectiv de cunoştinţe, aptitudini şi experienţă adecvate pentru a fi în măsură să înţeleagă activităţile desfăşurate de Bancă, inclusiv principalele riscuri ale acestora, şi să se pronunţe în deplină cunoştinţă de cauză cu privire la toate aspectele asupra cărora trebuie să decidă potrivit competenţelor lor.
24. În urma evaluărilor efectuate prin analiza comparativă a punctajelor obţinute de candidaţii din lista lungă, Comisia va întocmi un raport care va cuprinde propunerile finale privind membrii Consiliului de supraveghere şi ai Directoratului ce urmează a fi numiţi prin actul constitutiv al Băncii, precum şi ai comitetelor consultative din cadrul Consiliului de supraveghere şi care va fi aprobat de către ministrul finanţelor.
25. De la data nominalizării de către Ministerul Finanţelor şi până la data înregistrării Băncii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului, primii membri vor fi remuneraţi din bugetul Ministerului Finanţelor, în cuantumul stabilit prin ordin al ministrului finanţelor.
26. Primii membri nominalizaţi ai organelor statutare ale Băncii beneficiază de o indemnizaţie fixă lunară şi o primă de succes, iar cuantumul acestora va fi stabilit prin ordin al ministrului finanţelor.
27. Indemnizaţia fixă lunară va fi acordată persoanelor nominalizate în vederea numirii prin actul constitutiv al Băncii, ca primii membri ai organelor statutare. Activitatea primilor membri are ca scop pregătirea documentelor şi efectuarea demersurilor necesare obţinerii aprobării de constituire, a autorizării de funcţionare ca instituţie de credit de la Banca Naţională a României şi a înregistrării la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
28. Prima de succes va fi acordată primilor membri ai organelor statutare, după înregistrarea Băncii la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi cu condiţia aprobării acestora de către Banca Naţională a României.
29. În situaţia în care Banca Naţională a României, în procesul de obţinere a aprobării de constituire a Băncii, constată că unul sau mai mulţi membri ai organului de conducere al Băncii nu sunt adecvaţi, Ministerul Finanţelor, prin ordin al ministrului finanţelor, va retrage nominalizarea membrului/membrilor considerat/consideraţi neadecvat/ neadecvaţi de către Banca Naţională a României, fără plata de daune-interese (dezdăunări), iar procedura de selecţie va fi reluată pentru poziţiile rămase vacante.
SECŢIUNEA a III-a
Selecţia membrilor Consiliului de supraveghere al Băncii
30. Procesul de selecţie se realizează de o comisie de selecţie creată la nivelul Ministerului Finanţelor, formată din specialişti, stabilită prin ordin al ministrului finanţelor.
31. În cadrul procesului de selecţie, Comisia de selecţie poate fi asistată, la solicitarea justificată a acesteia, de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii sunt contractate de Ministerul Finanţelor în condiţiile legii.
32. Selecţia se realizează, conform unei metodologii aprobate la nivelul Ministerului Finanţelor, cu respectarea regulamentelor şi legislaţiei bancare în vigoare, dar şi a principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţei şi cu luarea în considerare a specificului domeniului de activitate al Băncii, asigurându-se totodată o diversificare a competenţelor la nivelul Consiliului de supraveghere.
33. În vederea desfăşurării selecţiei pentru ocuparea posturilor vacante din cadrul organului de conducere al Băncii, Comitetul de nominalizare, în urma unei evaluări privind echilibrul de cunoştinţe, competenţe, diversitate şi experienţă, va înainta spre aprobare adunării generale a acţionarilor o descriere a rolurilor, care va cuprinde timpul alocat în acest sens şi criteriile de selecţie pentru fiecare poziţie vacantă.
34. Acţionarul, prin Comisia de selecţie şi direcţia de guvernanţă corporativă din cadrul Ministerului Finanţelor, definitivează descrierea rolurilor şi criteriile de selecţie pentru fiecare poziţie vacantă, stabilind forma finală a acestora. Acestea se aprobă prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor.
35. Selecţia se va desfăşura pe bază de dosar de înscriere şi interviu, cu respectarea legislaţiei specifice instituţiilor de credit şi a regulamentelor Băncii Naţionale a României.
36. În vederea desfăşurării selecţiei, Comisia de selecţie elaborează anunţul privind selecţia membrilor Consiliului de supraveghere, care va cuprinde, fără a se limita la, condiţiile ce trebuie întrunite de candidaţi şi criteriile de evaluare a acestora.
37. Anunţul privind selecţia membrilor Consiliului de supraveghere se publică de către Ministerul Finanţelor, prin grija preşedintelui Comisiei de selecţie, în cel puţin două publicaţii economice şi/sau financiare cu largă răspândire, precum şi pe pagina de internet a Băncii şi a Ministerului Finanţelor.
38. Publicarea anunţului privind selecţia membrilor Consiliului de supraveghere se face cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data-limită pentru depunerea candidaturilor, specificată în anunţ.
39. În urma procedurii de selecţie desfăşurate, Comisia de selecţie întocmeşte lista scurtă a candidaţilor pentru posturile de membru al Consiliului de supraveghere, care va cuprinde cel puţin o propunere de candidat pentru fiecare post din consiliu.
40. Lista scurtă va cuprinde maximum 5 candidaţi pentru fiecare post de membru în Consiliul de supraveghere şi este realizată de Comisia de selecţie.
41. Candidaţii din lista scurtă trebuie să dispună de bună reputaţie, de cunoştinţe, aptitudini şi experienţă adecvate naturii, extinderii şi complexităţii activităţii instituţiei de credit şi responsabilităţilor încredinţate.
42. Consiliul de supraveghere trebuie să dispună şi la nivel colectiv de cunoştinţe, aptitudini şi experienţă adecvate pentru a fi în măsură să înţeleagă activităţile desfăşurate de instituţia de credit, inclusiv principalele riscuri ale acestora, şi să se pronunţe în deplină cunoştinţă de cauză cu privire la toate aspectele asupra cărora trebuie să decidă potrivit competenţelor lor.
43. Comisia de selecţie întocmeşte un raport care cuprinde lista scurtă, precum şi propunerile finale, rezultate în urma unei analize comparative a punctajelor obţinute de candidaţii din lista lungă, privind componenţa Consiliului de supraveghere şi a comitetelor consultative din cadrul acestuia.
44. Raportul privind nominalizările pentru posturile de membri ai Consiliului de supraveghere este aprobat de către ministrul finanţelor.
45. Componenţa Consiliului de supraveghere, propusă prin raportul întocmit de Comisia de selecţie, este transmisă, prin adresă, Comitetului de nominalizare al Băncii în vederea evaluării persoanelor nominalizate din perspectiva respectării legislaţiei şi a regulamentelor bancare.
46. În situaţia în care unul sau mai mulţi candidaţi sunt consideraţi de către Comitetul de nominalizare ca fiind neadecvaţi pentru poziţiile de membri ai Consiliului de supraveghere, Comisia de selecţie întocmeşte un nou raport privind componenţa Consiliului de supraveghere sau, în cazul în care pe lista scurtă nu se regăsesc alţi candidaţi care să întrunească condiţiile de nominalizare, aceasta va relua procedura de selecţie, fie pentru toate posturile de membri ai Consiliului de supraveghere, fie doar pentru posturile rămase vacante.
47. Numirea membrilor Consiliului de supraveghere, aprobaţi în baza raportului privind numirile finale de către ministrul finanţelor, se aprobă prin hotărâre a adunării generale a acţionarilor.
48. Forma contractului de mandat ce va fi încheiat cu membrii Consiliului de supraveghere şi remuneraţia acestora se aprobă în cadrul adunării generale a acţionarilor care are pe ordinea de zi numirea membrilor Consiliului de supraveghere.
49. Numirile efectuate de către adunarea generală a acţionarilor în funcţiile de membri ai Consiliului de supraveghere al Băncii vor fi înaintate Băncii Naţionale a României, prin grija organelor statutare ale Băncii, în vederea evaluării şi aprobării acestora.
50. În situaţia în care Banca Naţională a României consideră că una sau mai multe persoane nu sunt adecvate pentru funcţiile de membri ai Consiliului de supraveghere, Comisia de selecţie va întocmi un nou raport privind componenţa Consiliului de supraveghere.
51. În situaţia în care componenţa listei scurte a candidaţilor nu permite nominalizarea altor candidaţi în locul celor consideraţi neadecvaţi de către Comitetul de nominalizare al Băncii sau de către Banca Naţională a României, procedura de selecţie va fi reluată fie pentru toate posturile de membri ai Consiliului de supraveghere, fie doar pentru posturile rămase vacante.
52. Membrii Directoratului sunt numiţi de către Consiliul de supraveghere în funcţie, la recomandarea Comitetului de nominalizare, în urma unei proceduri de selecţie desfăşurate la nivelul Băncii, cu respectarea principiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţei.
53. Consiliul de supraveghere poate decide ca selecţia să fie desfăşurată de un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, ale cărui servicii vor fi contractate de Bancă, în condiţiile legii, sau să fie asistat de acesta pe parcursul selecţiei.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: