Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.192 din 25 septembrie 2024  privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.192 din 25 septembrie 2024 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 978 din 30 septembrie 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 194 alin. (5) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    (1) Se organizează şi funcţionează Autoritatea Naţională pentru Calificări, denumită în continuare ANC, instituţie publică cu personalitate juridică în coordonarea Ministerului Educaţiei, cu atribuţii în materie de calificări.
    (2) ANC are sediul în municipiul Bucureşti, piaţa Valter Mărăcineanu nr. 1-3, sectorul 1. ANC îşi poate desfăşura activitatea şi în alte sedii deţinute sau utilizate în condiţiile legii.
    (3) ANC poate închiria spaţii pentru necesităţi instituţionale proprii, în condiţiile legii.
    (4) În exercitarea atribuţiilor sale, ANC colaborează cu ministerele, cu instituţii publice şi autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, precum şi cu alte persoane juridice de drept public sau privat, române ori străine.
    (5) În realizarea atribuţiilor sale, ANC încheie protocoale, acorduri de colaborare şi contracte cu persoane juridice de drept public sau privat, în condiţiile legii.

    ART. 2
    (1) ANC exercită atribuţiile principale prevăzute de art. 196 alin. (1) şi (2) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare, şi atribuţiile specifice stabilite prin prezenta hotărâre.
    (2) În calitate de Punct naţional de contact Europass, ANC exercită următoarele atribuţii specifice:
    a) diseminează cunoştinţele despre sistemul Europass şi conectează părţile interesate la nivel naţional şi european, oferind soluţii eficiente şi uşor de utilizat;
    b) informează publicul despre instrumentele şi serviciile Europass;
    c) sprijină instituţiile partenere şi persoanele care trimit documentele de mobilitate Europass;
    d) participă la reţeaua europeană de centre naţionale Europass şi la alte iniţiative şi cooperează cu părţile interesate naţionale relevante.

    (3) În calitate de Punct naţional de contact Euroguidance, ANC exercită următoarele atribuţii specifice:
    a) asigură suportul pentru a sprijini dezvoltarea competenţelor practicienilor de orientare profesională şi a le creşte gradul de conştientizare cu privire la valoarea mobilităţii internaţionale;
    b) desfăşoară, participă şi colaborează în activităţi care oferă informaţii şi asigură comunicarea cu privire la dimensiunea europeană a orientării profesionale pe tot parcursul vieţii.

    (4) În calitate de autoritate competentă în Sistemul de informare al Pieţei interne al Comisiei Europene, denumit în continuare IMI, ANC exercită următoarele atribuţii specifice:
    a) analizează şi soluţionează, în termenul prevăzut de sistemul IMI, cererile de informaţii primite din partea autorităţilor competente din alte state membre ale Uniunii Europene, inclusiv pentru recunoaşterea calificărilor;
    b) elaborează, configurează şi direcţionează cererile de informaţii pe baza petiţiilor primite de la persoanele interesate într-o formă adecvată pentru transmiterea către autorităţile competente din alte state membre ale Uniunii Europene;
    c) solicită informaţii privind atestarea valabilităţii şi autenticităţii unui document de formare profesională - diplomă, certificat, atestat sau alt titlu oficial, eliberat de emitenţii autorizaţi/acreditaţi dintr-un stat membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi din Confederaţia Elveţiană şi care certifică absolvirea cursurilor de formare profesională, cu dobândirea competenţelor sau a rezultatelor învăţării aferente;
    d) menţine contactul direct şi permanent cu Ministerul Afacerilor Externe - Coordonatorul naţional al sistemului IMI şi cu Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor - CNRED din cadrul Ministerului Educaţiei, în calitate de Coordonator naţional pentru domeniul legislativ calificări profesionale în Sistemul de informare al Pieţei interne şi de Coordonator delegat pentru servicii din domeniul educaţiei;
    e) participă periodic la sesiunile de instruire organizate de către Coordonatorul naţional şi Coordonatorul naţional delegat.

    (5) În calitate de Punct naţional de contact pentru Clasificarea europeană a aptitudinilor, competenţelor şi ocupaţiilor, denumită în continuare ESCO, ANC exercită următoarele sarcini specifice:
    a) implementarea sistemului de competenţe din portalul european al competenţelor ESCO în sistemul de educaţie şi formare profesională din România prin standardele ocupaţionale şi de calificare, programe de studii sau alte forme de învăţământ pe tot parcursul vieţii;
    b) participarea la întâlnirile grupului european ESCO, în proiectele aferente, seminare, grupuri de lucru, inclusiv mentenanţa portalului ESCO România;
    c) traducerea termenilor din ESCO, comunicarea cu direcţia generală de traduceri a Comisiei Europene pentru ESCO, actualizarea şi gestionarea versiunii în limba română a ESCO;
    d) participarea cu propuneri la dezvoltarea ESCO, ca urmare a colaborării cu comitetele sectoriale, în acest scop dezvoltând o platformă naţională a competenţelor pe modelul ESCO.

    (6) ANC realizează recunoaşterea documentelor de formare profesională de nivel preuniversitar dobândite, după caz, în sistem formal, nonformal şi informal, la furnizori de formare profesională, în centre de evaluare a competenţelor, în cadrul altor entităţi cu rol echivalent din afara României, autorizate sau acreditate, în baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, conform art. 188 alin. (7) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) ANC desfăşoară activităţi de reglementare în domeniul educaţiei adulţilor şi exercită calitatea de reprezentant al României la Comisia Europeană în acest domeniu.
    (8) ANC, prin decizie a preşedintelui, stabileşte şi aplică sancţiuni, în condiţiile nerespectării condiţiilor, criteriilor, standardelor asociate procesului de autorizare sau acreditare a centrelor de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale.
    (9) ANC îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin actele normative pentru domeniul său de activitate.

    ART. 3
    (1) ANC, în calitate de instituţie de reglementare pentru ocupaţiile de specialist în sisteme de calificare şi de evaluator de competenţe profesionale, realizează şi aprobă standardele ocupaţionale, de calificare, precum şi rutele de dezvoltare profesională aferente, prin decizie a preşedintelui.
    (2) ANC organizează programe de educaţie şi formare profesională a adulţilor în materie de calificări specifice ocupaţiilor prevăzute la alin. (1) pentru personalul instituţiilor şi unităţilor de învăţământ, precum şi pentru persoane fizice sau persoane juridice de drept privat interesate, în urma cărora eliberează certificate de competenţe profesionale sau transversale ori microcertificări, al căror model se aprobă în condiţiile legii.

    ART. 4
    (1) ANC este condusă de un preşedinte, numit prin ordin al ministrului educaţiei pe bază de concurs organizat potrivit prevederilor legale în vigoare.
    (2) Preşedintele are calitatea de reprezentant legal şi de ordonator secundar de credite, în conformitate cu prevederile art. 194 alin. (13) din Legea nr. 199/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele ANC emite decizii.
    (4) Preşedintele poate delega, prin decizie, unele dintre atribuţiile sale, în condiţiile legii.
    (5) Preşedintele are următoarele atribuţii şi sarcini:
    a) reprezintă ANC în relaţiile cu autorităţile şi terţii;
    b) aprobă bugetul instituţiei şi execuţia financiară;
    c) răspunde de administrarea şi gestionarea activităţilor instituţiei;
    d) avizează strategia de dezvoltare şi planurile aferente ale instituţiei;
    e) aplică un management eficient şi eficace;
    f) implementează recomandările auditorilor interni sau externi;
    g) decide organizarea şi funcţionarea, în condiţiile legii, de unităţi de implementare a proiectelor şi echipe de proiect, în vederea asigurării unui cadru unitar pentru managementul şi implementarea proiectelor finanţate din împrumuturi externe rambursabile sau din fonduri externe nerambursabile, în condiţiile legii;
    h) numeşte, prin decizie, personalul unităţilor de implementare a proiectelor şi al echipelor de proiect, în condiţiile legii, şi stabileşte competenţele conducătorilor acestora;
    i) conduce Consiliul Naţional al Calificărilor, denumit în continuare CNC;
    j) conduce activitatea Consiliului de administraţie, denumit în continuare CA;
    k) îndeplineşte şi implementează sarcinile ce decurg din diferite tratate la care Guvernul României sau Ministerul Educaţiei este parte, în limita de competenţă a ANC;
    l) implementează sarcinile ce revin instituţiei din aplicarea legislaţiei în vigoare;
    m) îndeplineşte şi alte sarcini dispuse de ministrul educaţiei.


    ART. 5
    (1) Preşedintele este ajutat de un vicepreşedinte, numit prin ordin al ministrului educaţiei pe bază de concurs organizat în condiţiile legii.
    (2) Vicepreşedintele are următoarele atribuţii şi sarcini:
    a) planifică, coordonează şi controlează activitatea direcţiilor din cadrul ANC;
    b) planifică, coordonează şi controlează activitatea desfăşurată în cadrul proiectelor ANC;
    c) participă la şedinţele CA şi ale CNC, în calitate de membru;
    d) propune strategii şi proiecte conducerii ANC;
    e) coordonează activitatea de reglementare şi armonizare a legislaţiei cu reglementările Uniunii Europene;
    f) îndeplineşte alte atribuţii stabilite prin regulamentul de organizare şi funcţionare, care se aprobă prin ordin al ministrului educaţiei;
    g) sprijină preşedintele în desfăşurarea activităţii sale, care îi poate delega şi alte sarcini, prin decizie.


    ART. 6
    (1) Rolul personalului contractual care ocupă funcţiile de execuţie este de a-l sprijini pe şeful ierarhic superior în structura căruia este încadrat în realizarea activităţilor direct rezultate din exercitarea atribuţiilor care îi sunt stabilite prin actele normative în vigoare.
    (2) Scopul şi atribuţiile fiecărui tip de funcţii ocupate de personalul contractual de execuţie se stabilesc în raport cu structura din care face parte, prin fişa postului.

    ART. 7
    (1) ANC funcţionează cu un număr de 56 de posturi, care se încadrează în numărul maxim de posturi pentru unităţile din subordinea sau din coordonarea Ministerului Educaţiei, structura organizatorică a ANC fiind prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
    (2) Personalul ANC este format din personal contractual, care se încadrează în condiţiile legii.
    (3) Funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte sunt asimilate cu funcţia de director general şi, respectiv, director general adjunct, prevăzute în cap. II lit. A secţiunea I pct. 1 lit. a) din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.
    (4) ANC administrează şi gestionează resursele financiare alocate de la bugetul de stat şi pe cele rezultate din venituri proprii.
    (5) În cadrul structurii organizatorice, prin ordin al ministrului educaţiei, având în vedere nevoile instituţionale şi structura de personal, se înfiinţează servicii şi compartimente, după caz, în condiţiile legii.
    (6) ANC foloseşte colaboratori externi, specialişti în domeniul lor de activitate, pentru evaluare, monitorizare, formare profesională, control şi audit, pe bază de contract civil încheiat.

    ART. 8
    (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ANC se asigură din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei.
    (2) Veniturile proprii ale ANC provin din derularea de proiecte naţionale şi internaţionale, din organizarea de manifestări naţionale şi internaţionale, din organizarea de programe de formare profesională a adulţilor, sponsorizări şi din alte venituri realizate în condiţiile legii, precum şi din tarife percepute beneficiarilor pentru:
    a) activitatea de autorizare/acreditare şi asigurarea calităţii pentru instituţiile prevăzute de cadrul legal în vigoare;
    b) evaluarea şi certificarea calităţii de evaluator de competenţe profesionale, evaluator de evaluatori sau evaluator extern, respectiv a calităţii de specialist în sisteme de calificare;
    c) activităţile de consultanţă şi asistenţă tehnică prestate privind verificarea, validarea şi aprobarea standardelor ocupaţionale, a standardelor de calificare şi a standardelor de pregătire profesională;
    d) elaborarea, recunoaşterea şi validarea calificărilor.

    (3) Pentru activităţile prestate, ANC poate percepe tarife de la beneficiari, cuantumul acestora fiind stabilit prin ordin al ministrului educaţiei, iar sumele obţinute se varsă în bugetul propriu al ANC.
    (4) ANC participă la proiecte europene sau cu finanţare din fonduri nerambursabile sau rambursabile şi poate contribui, din bugetul propriu, cu o cotă-parte la proiectele din cadrul programelor europene şi internaţionale la care este parte, în conformitate cu cerinţele acestora.

    ART. 9
    (1) La nivelul ANC se constituie un CA, numit prin decizie a preşedintelui ANC şi format din şapte membri: preşedintele ANC care este şi preşedintele CA, vicepreşedintele ANC, doi reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, precum şi câte un reprezentant desemnat de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Ministerul Finanţelor.
    (2) Consiliul de administraţie îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
    a) aprobă anual proiectul privind bugetul de venituri şi cheltuieli al ANC, analizează semestrial execuţia bugetului şi conturile de venituri şi cheltuieli;
    b) aprobă anual proiectul raportului de activitate al ANC, care este făcut public pe site-ul ANC;
    c) avizează înfiinţarea comitetelor sectoriale;
    d) îndeplineşte alte atribuţii în domeniul de activitate al ANC, în limitele dispoziţiilor legale.

    (3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a CA se aprobă cu o majoritate de două treimi din numărul membrilor.
    (4) Pentru participarea la şedinţele CA, membrii acestuia nu beneficiază de indemnizaţie.
    (5) Finanţarea activităţilor de protocol şi secretariat aferente organizării şedinţelor CA se face din bugetul ANC, în condiţiile legii.
    (6) Mandatul membrilor CA este de 3 ani.
    (7) Ministerul Educaţiei, Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Ministerul Finanţelor îşi desemnează membrii şi supleanţii acestora în CA prevăzut la alin. (1), în termen de 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
    (8) În cazul vacantării unui post al CA prevăzut la alin. (1), instituţiile prevăzute la alin. (7) desemnează un nou membru în termen de 45 de zile de la vacantarea postului.

    ART. 10
    (1) La nivelul ANC funcţionează un Consiliu cu rol consultativ - CNC, fără personalitate juridică.
    (2) Consiliul este format din reprezentaţi ai instituţiilor de învăţământ preuniversitar şi universitar, ai studenţilor, ai asociaţiilor profesionale, ai administraţiei publice centrale, ai patronatelor, ai sindicatelor şi ai comitetelor sectoriale. Numirea membrilor CNC se face prin decizie a preşedintelui ANC.
    (3) Regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului prevăzut la alin. (1) este aprobat prin ordin al ministrului educaţiei.
    (4) Pentru participarea la şedinţele CNC prevăzut la alin. (1), membrii acestuia nu beneficiază de indemnizaţie.
    (5) Finanţarea activităţilor de protocol şi secretariat aferente organizării şedinţelor CNC se face din bugetul ANC, în condiţiile legii.
    (6) Preşedintele şi vicepreşedintele ANC sunt membri de drept în CNC.
    (7) Mandatul membrilor CNC este de 3 ani.

    ART. 11
    (1) CNC prevăzut la art. 10 alin. (1) este condus de preşedintele ANC.
    (2) CNC este convocat de preşedinte sau la cererea a cel puţin unei treimi din numărul membrilor acestuia.
    (3) CNC este convocat de preşedinte cel puţin o dată pe trimestru.

    ART. 12
    CNC prevăzut la art. 10 alin. (1) îndeplineşte, în principal, următoarele atribuţii:
    a) sprijină ANC în elaborarea strategiilor naţionale şi a planurilor de acţiune în domeniul calificărilor şi al formării profesionale continue;
    b) sprijină ANC în realizarea, dezvoltarea şi extinderea relaţiilor cu mediul economico-social, cu toate structurile implicate în sistemul naţional al calificărilor;
    c) exercită rol consultativ în avizarea proiectelor de acte normative şi a metodologiilor referitoare la implementarea Cadrului naţional al calificărilor şi la educaţia şi formarea profesională continuă.


    ART. 13
    Regulamentul de organizare şi funcţionare, statul de funcţii şi condiţiile de încadrare ale personalului ANC se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

    ART. 14
    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 556/2011 privind organizarea, structura şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Calificări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 22 iunie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul educaţiei,
                    Ligia Deca
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Simona Bucura-Oprescu
                    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei,
                    Adrian-Ioan Veştea
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 25 septembrie 2024.
    Nr. 1.192.
    ANEXA 1

    *) Anexa este reprodusă în facsimil.
    STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
    a Autorităţii Naţionale pentru Calificări
 (a se vedea imaginea asociată)

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016