Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.163 din 23 noiembrie 2023  pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.163 din 23 noiembrie 2023 pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii "Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1068 din 27 noiembrie 2023
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se reaprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 4 - „Transport sustenabil“, şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.

    ART. 3
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumei prevăzute în anexă, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
                    Sorin-Mihai Grindeanu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 23 noiembrie 2023.
    Nr. 1.163.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente
    proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
    În cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă - Pilonul I, obiectivul componentei C4 - „Transport sustenabil“ este de a spori sustenabilitatea sectorului transporturilor din România prin sprijinirea tranziţiei verzi şi digitale a sectorului, respectiv de a dezvolta o infrastructură de transport durabilă şi ecologică, cu standarde de siguranţă adecvate, care să contribuie la finalizarea reţelelor transeuropene de transport (TEN-T) şi la descongestionarea nodurilor urbane, stimulând în acelaşi timp tranziţia către un transport sustenabil la nivel naţional, fiind vizate acţiuni orientate către dezvoltarea de măsuri „environmental friendly“. Totodată, se are în vedere continuarea obiectivelor strategice europene şi româneşti în ceea ce priveşte dezvoltarea reţelei transeuropene de transport feroviar şi creşterea sustenabilă a economiei europene, proiecte de îmbunătăţire a calendarului trenurilor, prin introducerea unor obiective previzibile şi servicii de înaltă frecvenţă sprijinite de existenţa unei flote de material rulant care respectă cel puţin dispoziţiile standardelor tehnice de interoperabilitate (STI), standardelor tehnice internaţionale şi europene relevante (ISO şi EN) şi ale altor Standarde tehnice naţionale aplicabile (SRs).
    Componenta de transport a Planului naţional de redresare şi rezilienţă include două reforme şi patru investiţii, achiziţia de material rulant nou destinat exclusiv transportului de călători fiind cea de-a doua investiţie aprobată.
    La nivel naţional, România dispune de o infrastructură feroviară de 10.766 km (din care 4.361 km reprezintă reţeaua TEN-T), din care doar 37,4% este electrificată, respectiv 4.030 km (sursa: EU Statistical Pocketbook 2019).
    Principalele elemente care justifică achiziţia de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători, conform Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziţia de material rulant feroviar în tracţiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România - RE-IR-2, sunt următoarele:
    (i) în ultimii 15 ani, în România nu s-au făcut achiziţii publice de material rulant nou destinat transportului feroviar public de călători;
    (ii) operatorul de transport feroviar de călători cu capital de stat nu a achiziţionat şi nu are în parcul activ un număr suficient de materiale rulante care să deservească publicul călător;
    (iii) operatorii de transport feroviar de călători cu capital privat, care au intrat pe piaţa de transport feroviar din România, au achiziţionat numai material rulant secondhand, cu o vechime considerabilă, care nu mai corespunde din punctul de vedere al cerinţelor europene de calitate şi siguranţă;
    (iv) respectarea prevederilor regulamentelor europene [Regulamentului (UE) nr. 1.315/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport] şi adaptarea strategiei naţionale în domeniul transporturilor după strategia europeană 2020 ce se axează pe necesitatea evoluţiei transportului electric cu emisii scăzute, reducând emisiile, contribuind la durabilitatea mediului, la atenuarea schimbărilor climatice, ce diminuează dependenţa Europei de petrolul importat, prin reducerea emisiilor din transporturi cu 60% până în 2050, comparativ cu 1990, nivel care trebuie atins, printre altele, prin transferul pasagerilor interurbani pe distanţe medii şi al transportului de marfă de la transportul rutier la cel feroviar sau pe apă.

    În esenţă, situaţia se prezintă astfel:
    • flota curentă de material rulant deţinută de operatorii de servicii privaţi şi de stat din România a depăşit deja sau este pe cale să îşi încheie ciclul de viaţă. Din acest motiv, există riscul ca, până în 2026, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă, aptă pentru îndeplinirea obligaţiilor minime de serviciu public;
    • cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate impus de obligaţiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depăşite. Prin urmare, materialul rulant nu îndeplineşte standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, fiind necesară, aşadar, înlocuirea acestuia;
    • următoarele obiective şi criterii au fost luate în considerare la determinarea rutelor interregionale prioritare (cele care ar fi operate cu noile seturi de trenuri achiziţionate prin prezentul proiect):
    - prioritatea a fost acordată pentru prima dată axei coridorului principal Constanţa-Bucureşti-Braşov-Sighişoara-Arad (Coridorul IV), care a fost sau este modernizată în prezent, unde majoritatea fondurilor europene pentru infrastructură au fost investite până în prezent;
    – s-a acordat prioritate rutelor cu cerere dovedită, existentă pentru transportul feroviar, care leagă oraşele în care se înregistrează transport feroviar intens, cu posibil trafic semnificativ;
    – s-a acordat prioritate rutelor care leagă oraşele principale şi oraşele secundare de cele patru oraşe gravitaţionale (Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi şi Timişoara), precum şi serviciilor de conectare a celor patru oraşe. Au fost de preferat rutele care fac acest lucru prin deservirea cât mai multor oraşe secundare posibile;
    – s-a acordat preferinţă rutelor în care serviciile feroviare ar putea deţine un avantaj concurenţial temporal faţă de serviciile rutiere;
    – preferinţa a fost acordată rutelor care asigură conexiuni bune la principalele rute ale coridorului principal, care funcţionează ca rute de alimentare, sporind sinergia reţelei;

    • materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricaţie ce au fost utilizate sunt depăşite, nefiind posibilă asigurarea îndeplinirii standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice.

    Introducerea ramelor electrice de lung parcurs RE-IR-2 vizează creşterea eficienţei modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării şi creşterea confortului pe o serie de rute de pe reţeaua feroviară publică electrificată sau în curs de electrificare, după cum urmează:
    1. Oradea-Cluj-Napoca-Sighişoara-Braşov;
    2. Cluj-Napoca-Alba Iulia-Simeria (Deva)-Târgu Jiu-Craiova-Calafat;
    3. Braşov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Iaşi;
    4. Braşov-Sfântu Gheorghe-Miercurea-Ciuc-Bacău-Suceava;
    5. Galaţi-Mărăşeşti (Focşani)-Bacău-Iaşi;
    6. Galaţi-Mărăşeşti (Focşani)-Bacău-Suceava;
    7. Galaţi-Brăila-Constanţa-Mangalia;
    8. Iaşi-Bacău-Mărăşeşti (Focşani)-Barboşi (Galaţi)-Brăila-Constanţa-Mangalia;
    9. Suceava-Bacău-Mărăşeşti (Focşani)-Barboşi (Galaţi)-Brăila-Constanţa-Mangalia;
    10. Giurgiu-Bucureşti-Ciulniţa (Slobozia)-Călăraşi.

    Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Achiziţia de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“ destinate transportului feroviar de călători, în baza Studiului de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 pentru achiziţia de material rulant feroviar în tracţiune electrică pentru conectarea centrelor urbane din România - RE-IR-2, a fost avizată favorabil de Consiliul tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii cu Avizul nr. 72/81 din 20.06.2022.
    În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1029/2022 a fost publicată Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente achiziţiei de rame electrice noi în cadrul proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“.
    Valoarea totală a cheltuielilor de investiţii, aprobată în condiţiile anterior menţionate, a fost de 911.042 mii lei, inclusiv TVA.
    Autoritatea pentru Reformă Feroviară - ARF are calitatea de beneficiar direct, atât în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) al României pentru perioada de programare 2021-2027, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cât şi în cadrul altor programe de finanţare europeană nerambursabilă (PT 2021-2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creşterii mobilităţii pe reţeaua feroviară TEN-T centrală şi nu numai, pentru dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient, creşterea sustenabilităţii şi calităţii transportului feroviar din România, pentru perioada de programare 2021-2027, prin dezvoltarea şi reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate şi interoperabilitate şi promovarea măsurilor de reducere a zgomotului.
    ARF a derulat procedura de achiziţie publică ce a făcut obiectul Anunţului de participare nr. CN1049902, publicat la data de 27.11.2022 în SICAP şi în JOUE; conform cerinţelor precizate în Studiul de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022, criteriul de atribuire utilizat a fost cost-calitate, iar factorul „costul pe durata de viaţă al produsului“ (Life Cycle Cost-LLC) a avut cea mai mare preponderenţă, respectiv 70% din punctajul total acordat ofertei.
    Procedura de atribuire, prin licitaţie deschisă, a achiziţiei de material rulant nou destinat transportului public interregional (RE-IR) feroviar de călători s-a finalizat prin publicarea, în data de 12.09.2023, a Raportului final al procedurii nr. 6.524 din 12.09.2023, încărcat în SEAP.
    Suma totală a achiziţiei s-a încadrat în bugetul estimat pentru realizarea acestei achiziţii, ofertantul câştigător prezentând un buget mai ridicat pe costul de capital, preţul de achiziţie pentru o ramă de tip RE-IR fiind astfel de 41.684 mii lei (fără TVA), faţă de 38.279 mii lei (fără TVA), valoare care a rezultat din consultarea de piaţă din 2022 (Raport consultare piaţă nr. 22/194 din 3.05.2022), respectiv de 49.604 de mii lei cu TVA, faţă de 45.552 mii lei cu TVA.
    Conform Raportului final al procedurii nr. 6.524 din 12.09.2023, încărcat în SEAP, a rezultat că, pentru achiziţionarea a 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs destinate transportului feroviar de călători (RE-IR-2), este necesară suma totală de 199.885.915 euro cu TVA, respectiv 992.074 mii lei cu TVA (calculat la cursul leu/euro al BNR de 4,9632 lei de la data de 7.09.2023), conform tabelului următor:
    Curs BNR pentru 7.09.2023: 1 euro = 4,9632 lei

┌───────────────────┬───────────────────┐
│Valoare unitară │Valoare unitară │
│RE-IR fără TVA │RE-IR cu TVA │
├────────────┬──────┼────────────┬──────┤
│euro │mii │euro │mii │
│ │lei │ │lei │
├────────────┼──────┼────────────┼──────┤
│8.398.567,85│41.684│9.994.295,75│49.604│
└────────────┴──────┴────────────┴──────┘



┌───────────────────┬───────────────────┐
│Valoare 20 RE-IR │Valoare 20 RE-IR cu│
│fără TVA │TVA │
├───────────┬───────┼───────────┬───────┤
│euro │mii lei│euro │mii lei│
├───────────┼───────┼───────────┼───────┤
│167.971.357│833.676│199.885.915│992.074│
└───────────┴───────┴───────────┴───────┘



    A fost respectat bugetul total estimat, dar este necesară ajustarea componentei de investiţie de capital, respectiv a investiţiei necesare pentru rame RE-IR.
    Finanţarea proiectului de investiţii se va realiza din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 4 - „Transport sustenabil“ şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
    A fost obţinut Avizul Consiliului tehnico-economic al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii nr. 161/170 din 26.09.2023 pentru reaprobarea Notei de fundamentare - Actualizare indicatori tehnico-economici aferenţi proiectului de investiţii: „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de
    lung parcurs RE-IR-2“, ulterior notei de fundamentare aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2022. Datele din nota de fundamentare au fost actualizate, conform anexei la documentul de avizare anterior menţionat, cu caracteristicile principale şi indicatorii tehnico-economici ai proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“.
    Având în vedere situaţia actuală a proiectului de investiţii „Achiziţie de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“, faptul că soluţia tehnică nu a suferit modificări faţă de Studiul de fezabilitate nr. 22/222 din 17.05.2022 ce a făcut obiectul Avizului CTE-MTI nr. 75/84 din 4.09.2020 şi faptul că indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin Hotărârea Guvernului nr. 1.284/2022 au fost calculaţi pe baza Raportului de consultare a pieţei nr. 22/194 din 3.05.2022, a fost necesară o actualizare a acestor indicatori.
    Valorile actualizate sunt necesare pentru fazele următoare de implementare, şi anume:
    - semnarea contractelor de achiziţie publică cu ofertanţii declaraţi câştigători;
    – începerea execuţiei şi supervizarea activităţilor de implementare.

    Valoarea totală a investiţiei este de 992.074 mii lei, din care suma de 558.725 mii lei din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă - Pilonul I, obiectivul componentei C4 - „Transport sustenabil“, iar suma de 433.349 mii lei de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
    În condiţiile anterior menţionate, pentru „Achiziţia de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“ este necesară alocarea sumei totale de 992.074 mii lei cu TVA (conform Raportului final al procedurii nr. 6.524 din 12.09.2023, încărcat în SEAP).
    Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate în proiectul de act normativ.
    CARACTERISTICI PRINCIPALE ŞI INDICATORI TEHNICO-ECONOMICI
    ai proiectului de investiţii „Achiziţia de 20 de rame electrice interregionale de lung parcurs RE-IR-2“
    Titular: Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
    Beneficiar: Autoritatea pentru Reformă Feroviară
    Amplasament: bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, Bucureşti
    Indicatori tehnico-economici:

┌─────────────────────────┬────┬───────┐
│Valoarea totală a │mii │ │
│proiectului de │lei │992.074│
│investiţii, inclusiv TVA │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│(în preţuri valabile în │ │ │
│data de 7.09.2023; 1 euro│ │ │
│= 4,9632 lei) │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Eşalonarea investiţiei │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul I │mii │298.000│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul II │mii │50.000 │
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Anul III │mii │644.074│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Capacităţi: │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│• rame electrice RE-IR │buc.│20 │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- Durata de execuţie a │luni│32 │
│proiectului de investiţii│ │ │
└─────────────────────────┴────┴───────┘



    Finanţarea investiţiei
    Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) - componenta 4 - „Transport durabil“ şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016