Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.133 din 14 septembrie 2022  privind aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.133 din 14 septembrie 2022 privind aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 909 din 15 septembrie 2022
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Normele metodologice de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, care cuprind:
    a) specialităţile medicale şi lista serviciilor medicale care fac obiectul serviciilor de telemedicină, prevăzute în anexa nr. 1;
    b) condiţiile de organizare şi funcţionare a telemedicinei şi modalităţile de acordare a serviciilor de telemedicină, prevăzute în anexa nr. 2.


    ART. 2
    (1) Asigurarea calităţii serviciilor medicale furnizate prin telemedicină este responsabilitatea unităţilor sanitare care furnizează serviciul medical respectiv.
    (2) Elaborarea standardelor pentru serviciile medicale acordate prin telemedicină, a metodologiei de evaluare şi acreditare a serviciilor acordate prin telemedicină, precum şi evaluarea şi acreditarea acestora se realizează de către Autoritatea Naţională de Management al Calităţii în Sănătate, denumită în continuare ANMCS, în conformitate cu prevederile Legii nr. 185/2017 privind asigurarea calităţii în sistemul de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Calitatea serviciilor de sănătate acordate prin telemedicină este verificată, în cursul unui ciclu de acreditare, de către structurile de control al calităţii serviciilor de sănătate din cadrul Ministerului Sănătăţii şi al direcţiilor de sănătate publică.
    (4) Pentru specialităţile medicale prevăzute în anexa nr. 1, în cazul unor particularităţi date de specialitate, se pot emite norme specifice pentru furnizarea serviciilor prin telemedicină, aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii.

    ART. 3
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.



                    PRIM-MINISTRU
                    NICOLAE-IONEL CIUCĂ
                    Contrasemnează:
                    p. Ministrul sănătăţii,
                    Aurel-George Mohan,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul afacerilor interne,
                    Aneta Matei,
                    secretar de stat
                    p. Ministrul apărării naţionale,
                    Eduard Bachide,
                    secretar de stat
                    Ministrul muncii şi solidarităţii sociale,
                    Marius-Constantin Budăi

    Bucureşti, 14 septembrie 2022.
    Nr. 1.133.
    ANEXA 1

    Specialităţile medicale şi lista serviciilor medicale care fac obiectul serviciilor de telemedicină
    ART. 1
    Serviciile medicale care fac obiectul serviciilor de telemedicină sunt următoarele:
    a) serviciile de teleconsultaţie care constau în stabilirea diagnosticului, monitorizarea preventivă a stării de sănătate, interpretarea rezultatelor investigaţiilor medicale, stabilirea conduitei terapeutice, precum şi indicarea unor metode de prevenţie a bolilor şi accidentelor;
    b) serviciile de teleexpertiză, care constau în schimbul de opinii medicale la distanţă între mai mulţi medici inter- sau intradisciplinar, în scopul confirmării unui diagnostic pe baza datelor din documentele medicale ale pacientului, precum şi a stabilirii conduitei terapeutice a pacientului;
    c) serviciile de teleasistenţă, care constau în integrarea în timp real a unor date sau a unor opinii ale unor profesionişti din domeniul sănătăţii de la distanţă în scopul efectuării unor proceduri medicale, precum şi în ajutorul oferit de un medic unui alt practician, aflat la distanţă, care efectuează un act medical/chirurgical;
    d) serviciile de teleradiologie, care constau în transmiterea electronică a imaginilor radiologice şi interpretarea imaginilor radiologice prevăzute de către specialiştii în radiologie-imagistică medicală în vederea stabilirii unui diagnostic;
    e) serviciile de telepatologie, care constau în interpretarea datelor şi imaginilor microscopice de către specialiştii anatomopatologi şi stabilirea unui diagnostic;
    f) serviciile de telemonitorizare, care constau în supravegherea stării de sănătate a pacienţilor cu afecţiuni, interpretarea de la distanţă a datelor medicale despre pacient, precum şi ajustarea conduitei terapeutice şi a regimului de viaţă şi igieno-dietetic, referitoare la îngrijirea pacientului.


    ART. 2
    Pot fi acordate servicii medicale prin telemedicină în următoarele specialităţi:
    a) Anatomie patologică;
    b) Alergologie şi imunologie clinică;
    c) Boli infecţioase;
    d) Cardiologie;
    e) Cardiologie pediatrică;
    f) Chirurgie cardiovasculară;
    g) Chirurgie generală;
    h) Chirurgie orală şi maxilo-facială;
    i) Chirurgie pediatrică;
    j) Chirurgie plastică estetică şi microchirurgie reconstructivă;
    k) Chirurgie toracică;
    l) Chirurgie vasculară;
    m) Dermatovenerologie;
    n) Diabet zaharat, nutriţie şi boli metabolice;
    o) Endocrinologie;
    p) Gastroenterologie;
    q) Gastroenterologie pediatrică;
    r) Genetică medicală;
    s) Geriatrie şi gerontologie;
    ş) Hematologie;
    t) Hematologie pediatrică;
    ţ) Medicină de familie;
    u) Medicină internă;
    v) Medicină de laborator;
    w) Medicina muncii;
    x) Medicină nucleară;
    y) Medicină sportivă;
    z) Medicină de urgenţă;
    aa) Nefrologie;
    bb) Nefrologie pediatrică;
    cc) Neonatologie;
    dd) Neurologie;
    ee) Neurochirurgie;
    ff) Neurologie pediatrică;
    gg) Obstetrică-ginecologie;
    hh) Oftalmologie;
    ii) Oncologie medicală;
    jj) Oncologie pediatrică;
    kk) Ortopedie pediatrică;
    ll) Ortopedie şi traumatologie;
    mm) Otorinolaringologie;
    nn) Pediatrie;
    oo) Pneumologie;
    pp) Pneumologie pediatrică;
    qq) Psihiatrie;
    rr) Psihiatrie pediatrică;
    ss) Radiologie imagistică medicală;
    şş) Radioterapie;
    tt) Reabilitare medicală;
    ţţ) Reumatologie;
    uu) Urologie.



    ANEXA 22

    Condiţii de organizare şi funcţionare a telemedicinei şi modalităţi de acordare a serviciilor de telemedicină
    ART. 1
    (1) Serviciul medical furnizat prin telemedicină presupune utilizarea tehnologiei informaţionale şi de comunicare, mijloace de comunicare la distanţă, de către unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile descrise în prezentele norme.
    (2) Serviciul medical furnizat prin telemedicină trebuie efectuat cu respectarea prevederilor Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Codului de deontologie medicală.

    ART. 2
    Unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care pot asigura asistenţa medicală profilactică şi curativă la distanţă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii de organizare şi funcţionare ale telemedicinei:
    a) asigurarea infrastructurii, a personalului care utilizează tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor, a procedurilor şi mecanismelor adecvate pentru utilizarea în mod securizat a platformelor audio sau video, a reţelelor de cablu, fibră optică, radio sau satelit;
    b) instruirea profesioniştilor din domeniul sănătăţii pentru utilizarea sistemelor şi platformelor de comunicare şi transmisie de date;
    c) arhivarea şi securizarea tuturor informaţiilor şi documentelor de la pacient sau a documentelor rezultate în urma serviciului medical furnizat prin telemedicină, într-un dosar electronic de sănătate al pacientului, cu respectarea termenelor de păstrare ale acestora potrivit prevederilor Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, republicată;
    d) informarea pacientului cu privire la dreptul medicului de a decide în ceea ce priveşte oportunitatea furnizării/continuării serviciului medical prin telemedicină, respectiv a necesităţii efectuării serviciului medical în cadrul unui cabinet medical, faţă în faţă.


    ART. 3
    Înainte de începerea oricărei interacţiuni prin telemedicină, unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care oferă servicii medicale prin telemedicină trebuie să transmită pacientului informaţiile prevăzute la art. 5 alin. (2), precum şi detalii cu privire la modul în care se va desfăşura serviciul medical prin telemedicină.

    ART. 4
    (1) Cu excepţia medicinei de urgenţă, consimţământul expres al pacientului este necesar pentru accesarea platformei sau pentru furnizarea serviciului medical prin telemedicină.
    (2) Dovada îndeplinirii obligaţiei prevăzute la alin. (1) revine unităţilor prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se face prin orice mijloc de probă care demonstrează obţinerea consimţământului expres.
    (3) Pacientul poate să refuze serviciul medical acordat prin telemedicină.

    ART. 5
    (1) Platformele audio sau video, reţelele de cablu, fibră optică, radio sau satelit utilizate de unităţile sanitare pentru furnizarea serviciului medical prin telemedicină trebuie să asigure posibilitatea de verificare, periodică sau ori de câte ori este necesar, de către personalul TIC, în legătură cu exactitatea şi securitatea transmiterii datelor şi trebuie să ofere instrucţiuni de utilizare a platformei.
    (2) În cadrul platformelor audio sau video, reţelelor de cablu, fibră optică, radio sau satelit, utilizate de unităţile sanitare pentru servicii de telemedicină, vor fi listate detalii referitoare la:
    a) numele şi calificarea profesioniştilor care furnizează serviciile medicale;
    b) modalitatea de contact a medicului;
    c) tarifele pentru serviciile medicale furnizate prin telemedicină, precum şi metodele posibile de plată de către pacienţi;
    d) detalii referitoare la serviciul de suport tehnic şi modul de conectare;
    e) limitele serviciilor de telemedicină şi posibilitatea medicului şi pacientului de a transforma oricând serviciul într-unul clasic, faţă în faţă;
    f) condiţiile de prelucrare a datelor cu caracter personal.


    ART. 6
    (1) Serviciile medicale prin telemedicină pot fi acordate:
    a) prin transmiterea imediată a informaţiilor între profesioniştii din domeniul sănătăţii şi pacient, în timp real, când aceştia sunt prezenţi simultan, dar la distanţă, prin intermediul unui mijloc de comunicare la distanţă;
    b) prin transmiterea imediată a informaţiilor la alt profesionist din domeniul sănătăţii pentru o analiză ulterioară în vederea interpretării datelor transmise, stabilirii unui diagnostic şi/sau a tratamentului. Transmiterea datelor clinice şi de sănătate se poate face sub formă de date, imagini digitale, audio, videoclipuri, înregistrări sau aplicaţii web.

    (2) În oricare dintre situaţiile referitoare la furnizarea serviciilor medicale prevăzute la alin. (1), procesarea datelor personale ale pacienţilor referitoare la sănătate se face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.

    ART. 7
    (1) Unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care pot asigura asistenţa medicală profilactică şi curativă la distanţă, vor evalua eficienţa serviciilor medicale de telemedicină, în funcţie de diagnostic şi evoluţia patologică a pacientului.
    (2) În cazul în care evaluarea prevăzută la alin. (1) este una nefavorabilă, furnizorul de servicii medicale va indica pacientului alternative pentru realizarea serviciului medical.

    ART. 8
    (1) După finalizarea unui serviciu medical furnizat prin telemedicină, unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pot elibera pacientului, după caz, următoarele documente, fără a se limita la acestea, respectiv: prescripţie electronică, prescripţie simplă, trimiteri către analize medicale de specialitate, bilet de trimitere/internare, scheme de tratament, scheme de vaccinare, certificat de concediu medical, certificate medicale pentru sarcină şi îngrijire copil, certificate medicale pentru examene şi diverse concursuri, adeverinţe medicale pentru şcoli şi grădiniţe, adeverinţe medicale pentru sport, recomandare îngrijiri la domiciliu, scrisori medicale.
    (2) Documentele prevăzute la alin. (1) vor fi eliberate pacientului în conformitate cu actele normative care le reglementează, fie prin mijloace electronice, în modul convenit între unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi pacient, fie în format fizic, când transmiterea electronică nu este posibilă/suficientă. Pacientul va putea împuternici o persoană care să ridice documentul astfel eliberat.

    ART. 9
    (1) Telemedicina nu va fi folosită în situaţiile în care profesionistul din domeniul sănătăţii şi pacientul nu vorbesc la un nivel suficient aceeaşi limbă, care să asigure o bună comunicare între profesionist şi pacient.
    (2) Prin intermediul serviciului de telemedicină, doi sau mai mulţi medici pot forma de la distanţă grupuri multidisciplinare de analiză, interpretare şi diagnosticare a pacienţilor.
    (3) Serviciile de telemedicină se vor programa în mod similar cu serviciile medicale acordate faţă în faţă, astfel încât, în momentul în care sunt furnizate serviciile medicale la distanţă, medicul să aibă acces la fişa pacientului, respectiv la informaţiile relevante pentru starea de sănătate a acestuia.

    ART. 10
    Informaţiile ce urmează a fi consemnate de către medic în registrul de consultaţii şi/sau fişa pacientului, după caz, sunt:
    a) raportul privind efectuarea consultaţiilor/serviciilor medicale la distanţă, cu indicarea mijlocului de comunicare utilizat;
    b) data şi intervalul orar în care acestea au fost efectuate;
    c) prescripţia medicală şi actele eliberate ca urmare a serviciului de telemedicină;
    d) identitatea personalului medical care participă la serviciul de telemedicină;
    e) incidente tehnice survenite în timpul serviciului de telemedicină, dacă este cazul.


    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016