Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. ART. 1 Se aprobă Nota de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Sistemul naţional integrat de asistenţă socială - SNIAS“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. ART. 2 Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii. ART. 3 Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, prin Agenţia Naţională de Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), răspunde de modul de implementare a proiectului de investiţii prevăzut la art. 1, potrivit prevederilor prezentei hotărâri. PRIM-MINISTRU ION-MARCEL CIOLACU Contrasemnează: Viceprim-ministru, Marian Neacşu Ministrul muncii şi solidarităţii sociale, Simona Bucura-Oprescu Ministrul cercetării, inovării şi digitalizării, Bogdan-Gruia Ivan Preşedintele Autorităţii pentru Digitalizarea României, Dragoş-Cristian Vlad Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene, Adrian Câciu Ministrul educaţiei, Ligia Deca Ministrul finanţelor, Marcel-Ioan Boloş Bucureşti, 16 noiembrie 2023. Nr. 1.132. ANEXA 1 NOTĂ DE FUNDAMENTARE referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Sistemul naţional integrat de asistenţă socială - SNIAS“ Scopul investiţiei Guvernul României s-a angajat în cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) să implementeze integral sistemul de beneficii al venitului minim de incluziune. Prestaţia venitului minim de incluziune va fi o prestaţie în numerar, bazată pe condiţionalităţi, cu testarea resurselor, plătibilă persoanelor şi familiilor (nu gospodăriilor), şi va fi finanţată de la bugetul de stat. Începând cu 1 ianuarie 2024, acest beneficiu unic al venitului minim de incluziune va înlocui şi va îmbunătăţi beneficiile în numerar actuale, respectiv venitul minim garantat şi alocaţia pentru susţinerea familiei. PNRR obligă, de asemenea, Guvernul României să digitalizeze procesarea cererilor beneficiilor sociale, inclusiv a cererilor venitului minim de incluziune. Această sarcină de digitalizare presupune şi dezvoltarea unui sistem informatic central în cadrul Agenţiei Naţionale de Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), care va avea capacitatea de a susţine reformele pentru asistenţă socială. În prezent, ANPIS utilizează date externe pentru verificarea eligibilităţii beneficiarilor, în baza protocoalelor încheiate cu Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor şi Direcţia Generală Permise de Conducere şi Înmatriculări din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerul Educaţiei, Administraţia Naţională a Penitenciarelor din subordinea Ministerului Justiţiei, Autoritatea Navală Română, Casa Naţională de Pensii Publice (CNPP), Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă, Inspecţia Muncii, schimbul de date efectuându-se neautomatizat, pe bază de schimb de fişiere. O parte din beneficiile operate de ANPIS sunt gestionate prin intermediul aplicaţiilor informatice SAFIR şi DIAMANT, create în perioada 2008-2010 (SAFIR), respectiv 2018 (DIAMANT), unele dintre acestea fiind gestionate de la nivel local, aceste aplicaţii nefiind interconectate, ci doar interoperabile cu aplicaţii externe. Într-o analiză din anul 2022 elaborată în cadrul acordului de sprijin numărul P178551 încheiat cu Banca Mondială, s-a constatat că modelul proceselor operaţionale şi tehnologia asociată care stau la baza sistemului naţional de prestaţii în numerar de asistenţă socială au fost considerate a fi neeficace, insuficiente, greu de folosit, nemaicorespunzând cerinţelor actuale. Sistemul folosit în prezent este caracterizat prin următoarele: a) întocmirea documentaţiei în format hârtie depinde, în mod semnificativ, de procesarea manuală a acesteia de către personalul specializat al agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială (AJPIS)‚ subordonate ANPIS, multe înregistrări fiind în format letric (nedigitalizate) la nivel local, judeţean şi central; b) eterogenitatea mare a sistemelor de tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor (TIC) în diferite primării; c) lipsa fluxurilor de lucru standardizate la nivel de primărie şi AJPIS; d) lipsa de conectivitate între sistemele primăriilor şi AJPIS/ANPIS; e) interoperabilitate electronică limitată (schimb de date) cu alte sisteme TIC guvernamentale; f) lipsa de securitate în transferul de date şi fragmentarea prelucrării la nivelul AJPIS/ANPIS. Sistemele TIC care au stat la baza programelor de beneficii de asistenţă socială sunt în mare parte învechite, fragmentate, neinteroperabile şi concepute izolat unele de altele. Cu alte cuvinte, sistemul actual a depăşit cu mult „data-limită de utilizare“ şi este imperios necesară trecerea la alt nivel de digitalizare, operabilitate şi securitate, prin realizarea investiţiei ce face obiectul prezentei documentaţii. Obiectivul general al proiectului Obiectivul general al proiectului îl constituie digitalizarea în domeniul protecţiei sociale. Acesta presupune realizarea infrastructurii specifice - sistem informatic integrat, necesar pentru integrarea, corelarea şi managementul optim al tuturor informaţiilor din domeniile de activitate specifice ANPIS, astfel încât interacţiunea cetăţeanului atât cu ANPIS, în mod direct, cât şi cu instituţiile aflate în subordinea acesteia să se poată realiza în mediul online, printr-un singur punct de contact, fără deplasare la ghişeu, facilitându-se astfel accesul la o gamă largă de servicii publice electronice, la asistenţă, consiliere şi îndrumare. Acest obiectiv strategic asigură dezvoltarea unui sistem informatic unitar, integrat şi interoperabil la nivelul ANPIS, adecvat şi adaptabil la dinamica schimbărilor specifice reformelor în domeniul asistenţei sociale, care să gestioneze, într-un mod unitar, toate beneficiile de asistenţă socială administrate de ANPIS. Componenta 7: Transformare digitală din cadrul PNRR abordează provocările în materie de digitalizare legate de administraţia publică, cum ar fi fragmentarea, interoperabilitatea, ca obstacol major, în dezvoltarea serviciilor digitale axate pe utilizatorul final, barierele birocratice în calea obţinerii autorizaţiilor de construcţie necesare pentru construirea de reţele, competenţele digitale de bază şi avansate reduse, expunerea la riscuri cibernetice. Investiţia 6. Digitalizarea în domeniul muncii şi protecţiei sociale are ca obiectiv sporirea nivelului digitalizării pentru mai multe servicii din domeniul muncii şi al protecţiei sociale, pe baza achiziţionării de echipamente şi a formării personalului. Obiectivele specifice ale proiectului Principalele obiective ale proiectului sunt: a) creşterea capacităţii administrative a ANPIS prin digitalizarea şi gestionarea proceselor de acordare a tuturor beneficiilor de asistenţă socială, precum şi a capacitaţii de reacţie rapidă în situaţii de criză; b) dezvoltarea unui sistem informatic unitar şi integrat la nivelul ANPIS, adecvat şi adaptabil la dinamica schimbărilor specifice reformelor de asistenţă socială; c) dobândirea competenţelor digitale de către personalul implicat în procesul de acordare a beneficiilor de asistenţă socială de la nivelul administraţiei centrale şi locale; d) creşterea gradului de informare şi conştientizare a cetăţenilor cu privire la acordarea beneficiilor de asistenţă socială utilizând mijloace moderne de digitalizare; e) creşterea gradului de accesibilitate a serviciilor digitale în domeniul muncii şi protecţiei sociale pentru utilizatorii vulnerabili; f) eliminarea plăţilor necuvenite care produc consecinţe ulterioare prin obligaţia restituirii sumelor încasate de beneficiari; g) mecanisme de protecţie împotriva încercărilor deliberate sau accidentale de acces neautorizat la datele pe care acesta le gestionează. Soluţia de securitate trebuie să asigure securitatea şi confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale cetăţenilor existente în bazele de date; h) integrare în infrastructura de cloud guvernamental; i) Sistemul naţional integrat de asistenţă socială - SNIAS se integrează cu platforma informatică PSCID/RoEID, precum şi cu Platforma naţională de interoperabilitate, conform Legii nr. 242/2022 privind schimbul de date între sisteme informatice şi crearea Platformei naţionale de interoperabilitate. Investiţia constă în următoarele acţiuni principale: 1. digitalizarea beneficiilor de asistenţă socială gestionate de ANPIS (inclusiv sisteme informatice funcţionale pentru beneficiarii venitului minim de incluziune). În cazul ANPIS, se are în vedere dezvoltarea unor instrumente pentru gestionarea documentelor şi a informaţiilor şi pentru canalele de comunicare în timp real cu cetăţenii şi cu furnizorii de date externe, cu respectarea principiului „once only“ (doar o singură dată). Astfel, vor fi dezvoltate instrumente de interconectare cu bazele de date ale administraţiei publice prin servicii de tip interfaţă de programare a aplicaţiei (API), instrumente de digitalizare şi prelucrare, asigurând în acelaşi timp securitatea datelor. Soluţia va permite utilizarea semnăturii digitale, în calitate de soluţie tehnică pentru asigurarea principiului de nonrepudiere - ceea ce înseamnă că utilizatorul participant la introducerea, modificarea sau manipularea datelor prin intermediul sistemului nu poate să decline faptul că el a fost iniţiatorul acţiunii respective. În plus, în sinergie cu reforma inclusă în componenta 13 (Reforme sociale) a Planului de redresare şi rezilienţă, se preconizează operaţionalizarea platformei digitale pentru punerea în aplicare a venitului minim de incluziune. Platforma va permite accesul de pe diferite tipuri de dispozitive fixe şi mobile, prin oferirea mai multor tipuri de componentă client: - client „Web“, care să ruleze cu aceleaşi funcţionalităţi pe oricare din browserele uzuale, cum ar fi: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome, Safari, şi să fie optimizat pentru afişarea pe dispozitive mobile; – client „Mobile“ de tip PWA (Progresive Web Application), nativ sau hibrid, pentru sisteme de operare Android şi iOS; – va fi dezvoltată o aplicaţie mobilă dedicată pentru sisteme de operare, cum ar fi Android, iOS; 2. cursuri de formare în domeniul competenţelor digitale pentru angajaţii ANPIS. Componentele principale ale investiţiei: 1. echipamente şi dotări hardware: a) echipamente de dotare a ANPIS, AJPIS, unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv dotarea cu laptopuri, desktopuri, All in One, imprimante, multifuncţionale, UPS; b) servicii de instalare a echipamentelor în cadrul ANPIS, AJPIS, unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv de instalare a echipamentelor de dotare Data Center, instalare configurare, respectiv Mediu Producţie, Testare, DR; 2. platformă şi aplicaţii software: - licenţe software COTS, servicii integrare Sistemul naţional integrat de asistenţă socială - SNIAS, instalare-configurare licenţe, dezvoltare software, testare; 3. servicii de pregătire a utilizatorilor în vederea utilizării platformei, formare de competenţe digitale pentru utilizatori; 4. alte elemente: a) servicii de informare şi publicitate la nivel naţional/ judeţean; b) servicii de scanare a dosarelor beneficiarilor, adăugare metadate; c) asistenţă tehnică, respectiv audit tehnic şi financiar. INDICATORII TEHNICO-ECONOMICI AFERENŢI Sistemul naţional integrat de asistenţă socială - SNIAS Titular: Agenţia Naţională de Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) Beneficiarul proiectului: Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MMSS)
┌──────────────────────────┬───┬───────┐
│Valoarea totală a │mii│255.043│
│proiectului, inclusiv TVA:│lei│ │
├──────────────────────────┼───┼───────┤
│din care: │ │ │
├──────────────────────────┼───┼───────┤
│(în preţuri, ianuarie │ │ │
│2023,1 euro = 4,9493 lei) │ │ │
├──────────────────────────┼───┼───────┤
│Agenţia Naţională pentru │ │ │
│Plăţi şi Inspecţie Socială│ │ │
├──────────────────────────┼───┼───────┤
│Eşalonarea cheltuielilor: │ │ │
├──────────────────────────┼───┼───────┤
│Anul I │mii│1.071 │
│ │lei│ │
├──────────────────────────┼───┼───────┤
│Anul II │mii│135.330│
│ │lei│ │
├──────────────────────────┼───┼───────┤
│Anul III │mii│118.642│
│ │lei│ │
└──────────────────────────┴───┴───────┘
Indicatori prestabiliţi de rezultat
┌──────────────┬────────┬─────────────┬─────────────┬─────────┐
│ │Unitatea│Valoarea la │Valoarea la │Termenul │
│Denumirea │de │începutul │finalul │de │
│indicatorului │măsură │implementării│implementării│realizare│
│ │ │investiţiei │investiţiei │ │
├──────────────┼────────┼─────────────┼─────────────┼─────────┤
│Număr de baze │ │ │ │ │
│de date din │ │ │ │ │
│administraţia │ │ │ │ │
│publică │ │ │ │ │
│interconectate│ │ │ │ │
│cu aplicaţia │ │ │ │ │
│informatică │ │ │ │ │
│SNIAS, în │ │ │ │ │
│vederea │număr │0 │8 │T4 2025 │
│aducerii │ │ │ │ │
│informaţiilor │ │ │ │ │
│necesare │ │ │ │ │
│completării │ │ │ │ │
│cererilor de │ │ │ │ │
│acordare de │ │ │ │ │
│beneficii │ │ │ │ │
│sociale │ │ │ │ │
├──────────────┼────────┼─────────────┼─────────────┼─────────┤
│Cel puţin 90% │ │ │ │ │
│din cererile │ │ │ │ │
│VMI sunt │ │ │ │ │
│prelucrate şi │ │ │ │ │
│verificate │ │ │ │ │
│prin aplicaţia│procent │0 │90 │T4 2024 │
│informatică │ │ │ │ │
│SNIAS cu baze │ │ │ │ │
│de date din │ │ │ │ │
│administraţia │ │ │ │ │
│publică. │ │ │ │ │
├──────────────┼────────┼─────────────┼─────────────┼─────────┤
│Cel puţin 90% │ │ │ │ │
│din cererile │ │ │ │ │
│pentru │ │ │ │ │
│programele │ │ │ │ │
│bazate pe │ │ │ │ │
│testarea │ │ │ │ │
│mijloacelor │ │ │ │ │
│sunt │procent │0 │90 │T4 2025 │
│prelucrate şi │ │ │ │ │
│verificate │ │ │ │ │
│prin aplicaţia│ │ │ │ │
│informatică cu│ │ │ │ │
│baze de date │ │ │ │ │
│din │ │ │ │ │
│administraţia │ │ │ │ │
│publică. │ │ │ │ │
└──────────────┴────────┴─────────────┴─────────────┴─────────┘
Durata de implementare a proiectului de investiţii: luni 36 Finanţarea investiţiei: Finanţarea proiectului se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR), prin bugetul Ministerului Muncii şi Solidarităţii Sociale, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.