Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.125 din 11 septembrie 2024  pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor de investiţii aferente proiectului Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.125 din 11 septembrie 2024 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor de investiţii aferente proiectului "Realizarea cadastrului apelor"

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 925 din 13 septembrie 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Se aprobă Nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor de investiţii aferente proiectului „Realizarea cadastrului apelor“, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 2
    Finanţarea proiectului de investiţii prevăzut la art. 1 se realizează din sumele aferente componentei de împrumut a Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 1 - Managementul apei, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate conform legii.

    ART. 3
    Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, prin Administraţia Naţională „Apele Române“, răspunde de modul de utilizare a sumelor aprobate potrivit prevederilor prezentei hotărâri.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    Viceprim-ministru,
                    Marian Neacşu
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Bogdan Despescu,
                    secretar de stat
                    Ministrul mediului, apelor şi pădurilor,
                    Mircea Fechet
                    Ministrul investiţiilor şi proiectelor europene,
                    Adrian Câciu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 11 septembrie 2024.
    Nr. 1.125.
    ANEXA 1

    NOTĂ DE FUNDAMENTARE
    privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor de investiţii
    aferente proiectului „Realizarea cadastrului apelor“
    1. Context general
    Schimbările climatice actuale, evidenţiate prin creşterea numărului de fenomene extreme asociate precipitaţiilor, cum ar fi ploile de intensitate mare, coroborate cu activitatea umană mai intensă, respectiv defrişări masive, urbanizare intensificată tot mai mult în regiunile nefavorabile etc., duc la o frecvenţă mai mare de producere a inundaţiilor cu impact puternic negativ asupra populaţiei şi mediului.
    Într-un raport al Băncii Mondiale din 2018 privind Diagnosticul de ţară, se menţionează că România este una dintre ţările cele mai predispuse la inundaţii din Europa, cu pagube semnificative produse de inundaţii, care au loc de mai multe ori pe deceniu. Peste un milion de hectare (ha) de teren sunt expuse inundaţiilor, aproape un milion de români trăiesc în zone cu risc mare de inundaţii şi peste 900 de comunităţi din ţară sunt situate în zone cu risc ridicat de inundaţii. Inundaţiile aduc, în medie, un prejudiciu de 140 de milioane de euro anual pentru economie.
    Într-un „Raport diagnostic privind apele din România“, Banca Mondială preconizează că schimbările climatice vor avea un impact major asupra resurselor de apă şi asupra managementului acestora în România.
    Dintre ţările din bazinul Dunării se preconizează că România va fi cea mai afectată de schimbările climatice în ansamblu. Schimbările climatice vor duce la creşterea semnificativă a frecvenţei şi magnitudinii inundaţiilor, inclusiv a viiturilor, pe întreg teritoriul ţării.
    Finanţarea activităţilor ce urmează a se derula în cadrul proiectului „Realizarea cadastrului apelor“ se va realiza din cadrul Planului naţional de redresare şi rezilienţă 2020-2026, pilonul I „Tranziţia Verde“, componenta C1 - „Managementul apei“, investiţia I6 - „Realizarea cadastrului apelor“.
    Pentru investiţia I6 - „Realizarea cadastrului apelor“ s-a încheiat, între Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Administraţia Naţională „Apele Române“, Contractul de finanţare nr. C1_I6_0_71601_08_11_2023 în valoare de 177.786.000 lei/35.700.000 euro (cu TVA). Valoarea eligibilă a proiectului este de 149.400.000 lei/30.000.000 euro, iar valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile din PNRR este de 28.386.000 lei/5.700.000 euro. Cursul euro este de 1 euro = 4,98 lei şi reprezintă cursul de schimb mediu conform Scrisorii-cadru nr. 464.142 din 10.12.2021, emisă de Ministerul Finanţelor, privind contextul macroeconomic, metodologia de elaborare a proiectelor de buget pe anul 2022 şi a estimărilor pentru 2023-2025, precum şi limitele de cheltuieli stabilite pe ordonatorii principali de credit.

    2. Justificarea necesităţii implementării proiectului
    Culegerea şi prelucrarea rapidă a datelor exacte, precise şi accesibile pentru zone cu acoperire mare sunt esenţiale pentru sprijinirea procesului decizional, în special în gestionarea riscurilor şi, de asemenea, o componentă vitală a măsurilor de prevenire şi protecţie pentru reducerea riscurilor şi adaptarea la schimbările climatice.
    Una dintre dificultăţile majore cu care se confruntă atât Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor - M.M.A.P., cât şi Administraţia Naţională „Apele Române“ - A.N.A.R în promovarea proiectelor cu finanţare europeană şi a investiţiilor proprii este legată de faptul că, la nivel naţional, nu s-a reuşit intabularea albiilor minore ale cursurilor de apă. Întrucât procesul realizat cu mijloace clasice, prin măsurători topografice în teren, este extrem de costisitor şi îndelungat, M.M.A.P. a promovat reactualizarea metodologiei de delimitare a albiilor minore ale cursurilor de apă, permiţându-se în acest fel utilizarea unor mijloace moderne care să permită delimitarea rapidă a albiilor minore pentru cca 70% din lungimea cursurilor de apă, utilizând tehnici de interpretare şi prelucrare a Modelului digital al terenului - D.T.M./Modelului digital al suprafeţei - D.S.M., imaginilor ortofoto sau a informaţiilor satelitare disponibile la nivel mondial şi european. De asemenea, trebuie menţionat faptul că Legea apelor nr. 107/1996 a fost modificată şi completată prin Legea nr. 122/2020, permiţând prin art. 35 delimitarea albiilor minore prin vectorizare, utilizând diferite informaţii disponibile şi procese semiautomate şi înscrierea provizorie în cartea funciară.
    Proiectul propus are în vedere achiziţionarea unui D.T.M./D.S.M. unitar la nivel naţional, realizat din informaţii satelitare cu o rezoluţie de 1 m şi acurateţe pe verticală de 0,5-1 m şi completat cu informaţii de detaliu obţinute cu tehnologii specifice - LIDAR/măsurători topografice/etc., care va fi pus la dispoziţia tuturor instituţiilor statului, respectiv Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerul Apărării Naţionale, Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară etc., pentru îmbunătăţirea proceselor de evaluare specifică, a calităţii studiilor de fezabilitate realizate, precum şi pentru cercetare.
    În cazul M.M.A.P./A.N.A.R., achiziţionarea D.T.M./D.S.M. va permite, corelat cu alte informaţii topografice existente, extragerea informaţiilor relevante pentru delimitarea albiilor minore pe cca 70% din lungimea cursurilor de apă cadastrale, în conformitate cu noua Metodologie de delimitare a albiilor minore ale cursurilor de apă care aparţin domeniului public al statului, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.115/2021.
    În cadrul proiectului se va asigura crearea unor instrumente, care, pe baza colectării sistematice a datelor satelitare cu caracter gratuit sau cu costuri minimale, să permită identificarea zonelor de mobilitate a albiilor, respectiv eroziuni şi deponii, care pot pune în pericol lucrările hidrotehnice existente sau alte obiective socioeconomice, permiţând astfel creşterea timpilor de anticipare, identificarea sectoarelor critice şi justificarea fundamentării lucrărilor de investiţii, întreţinere sau intervenţie necesare.
    În plus, instrumentele create, bazate pe informaţii satelitare disponibile la nivelul Uniunii Europene, trebuie să permită monitorizarea evoluţiei zonelor de extracţie a agregatelor minerale, intervenţiile planificate şi cele neautorizate pe cursurile de apă şi în terase, prin prezentarea de rapoarte de monitorizare şi semnalizare la nivel naţional pe hărţi şi ortofotoplanuri.
    De asemenea, constituirea unei baze de date istorice cu informaţii satelitare va permite identificarea zonelor cu schimbări semnificative ale folosinţei terenurilor, extinderea urbanizării devenind un instrument-suport în corelarea acţiunilor de dezvoltare spaţială, cu luarea în considerare a hazardelor naturale, respectiv inundaţii, alunecări de teren, fenomene erozionale etc., care să permită o îmbunătăţire semnificativă a abordării managementului integrat al resurselor de apă la nivel de bazin hidrografic şi naţional şi implementarea cu succes a prevederilor Directivei 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (Directiva-cadru privind apa), ale Directivei 2007/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2007 privind evaluarea şi gestionarea riscurilor de inundaţii (Directiva privind inundaţiile) şi ale Directivei 2007/2/CE de instituire a unei infrastructuri pentru informaţii spaţiale în Comunitatea Europeană (Inspire) (Directiva Inspire).

    3. Obiectivul proiectului
    Obiectivul acestei investiţii este de a delimita rapid albiile minore ale cursurilor de apă, utilizând tehnici de interpretare şi prelucrare semiautomată a informaţiilor satelitare disponibile la nivel mondial şi european pentru aproximativ 70% din lungimea cursurilor de apă cadastrate, determinarea prin metode semiautomate a zonelor active hidromorfologic - eroziune/sedimentare - care să sprijine punerea în aplicare a Directivei-cadru privind apa, a punctelor critice ale infrastructurilor longitudinale ale cursurilor de apă, respectiv diguri, apărări de mal, în vederea prioritizării punerii în aplicare a Directivei privind inundaţiile.
    Cadastrul apelor va fi elaborat şi operaţionalizat prin:
    a) achiziţionarea unui model digital de teren (D.T.M.)/model digital de suprafaţă (D.S.M.) la nivel naţional, bazat pe informaţii satelitare, care va fi pus la dispoziţia tuturor autorităţilor de stat;
    b) dezvoltarea de software pentru determinarea modificării albiei râurilor (procesul de eroziune/sedimentare), monitorizarea extracţiei de pietriş şi potenţialul de alunecare a solului în zonele cu baraje şi lacuri de acumulare;
    c) digitizarea şi delimitarea semiautomată a albiilor minore ale cursurilor de apă pe baza imaginilor ortofoto D.T.M./D.S.M. şi a imaginilor satelitare.


    4. Caracteristicile principale ale proiectului „Realizarea cadastrului apelor“
    În cadrul proiectului cuprins la investiţia I6 - „Realizarea cadastrului apelor“ se vor derula următoarele activităţi:
    Activitatea nr. 1 - Achiziţia de servicii de digitizare/ Prelucrarea informaţiilor geografice, satelitare şi LIDAR, în vederea delimitării albiilor minore.
    Activitatea constă în achiziţionarea de către A.N.A.R. a serviciului de realizare şi integrare a unui model digital de teren la nivel naţional (D.T.M./D.S.M.), analiza datelor disponibile şi întocmirea metodologiilor pentru extragerea semiautomată a informaţiilor, reactualizarea acestora şi testarea pe zone de studiu. Totodată, se vor furniza date suplimentare pentru îmbunătăţirea D.T.M./D.S.M., respectiv GCP/măsurători topografice/LIDAR, după caz. Toate aceste date, împreună cu prelucrarea informaţiilor satelitare, extragerea informaţiilor relevante la nivel naţional cu privire la infrastructură, folosinţa terenului şi evoluţia albiilor minore, conduc la delimitarea şi digitizarea albiilor minore, cu eventuale corecţii manuale, şi pregătirea datelor în vederea înscrierii provizorii în cartea funciară.
    Se vor realiza, de asemenea, metodologii, curricule şi cursuri de specializare a personalului din cadrul A.N.A.R, administraţiilor bazinale de apă - A.B.A-uri şi al Institutului Naţional de Hidrologie şi Gospodărire a Apelor - I.N.H.G.A, pentru folosirea şi a datelor satelitare actuale şi istorice, interferometrie şi aplicarea metodologiilor pentru analizele hidrogeomorfologice - monitorizarea proceselor de eroziune şi sedimentare, evoluţia exploatărilor de agregate minerale, în locaţii desemnate de către beneficiar.
    Se va realiza o platformă G.I.S. pentru monitorizarea continuă a evoluţiei albiilor şi a infrastructurii, respectiv eroziuni/ sedimentări/tasări şi posibile alunecări de teren incipiente, cu efect asupra barajelor şi lacurilor de acumulare, monitorizare situri de extracţie agregate minerale.
    Activitatea nr. 2 - Achiziţia de servicii de comunicare
    Activitatea constă în achiziţia de servicii pentru publicitatea proiectului în vederea dezvoltării unui cadru de comunicare adecvat destinat informării grupului-ţintă din zonele vizate de proiect, informării corecte şi prompte a grupului-ţintă cu privire la beneficiile/efectele rezultate ca urmare a implementării prezentului proiect, conştientizării beneficiarilor finali ai proiectului asupra importanţei proiectului, precum şi asigurării transparenţei în ceea ce priveşte finanţarea obţinută din fonduri europene prin Planul naţional de redresare şi rezilienţă.
    Activitatea nr. 3 - Servicii de audit tehnic
    Această activitate constă în achiziţionarea de către A.N.A.R. a serviciului de audit tehnic pentru validarea faptului că funcţionalitatea aplicaţiilor dezvoltate în cadrul proiectului este în conformitate cu descrierea ţintei. Serviciul va fi efectuat de către un expert independent specializat în cadastru şi geodezie. La finalul proiectului se va elabora un raport care va fi prezentat coordonatorului naţional şi Comisiei Europene, privind îndeplinirea jalonului 19.
    Valoarea totală a proiectului este de 177.786 mii lei, din care cheltuieli de investiţii 177.191 mii lei şi 595 mii lei cheltuieli cu bunuri şi servicii.
    Menţionăm că documentul pregătit la finalizarea proiectului va respecta cerinţele stipulate în cadrul documentului Acorduri de tip operaţional dintre Comisia Europeană şi România, anexa I - Măsurile şi calendarul de monitorizare aplicabile sprijinului financiar rambursabil, pentru jalonul 19, aferent investiţiei I6 - „Realizarea cadastrului apelor“, din cadrul componentei C1 - Managementul apei.
    Titular: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
    Beneficiar: Administraţia Naţională „Apele Române“

┌──────────────────────────────────────┐
│Indicatori tehnico-economici │
├─────────────────────────┬────┬───────┤
│Valoarea totală a │ │ │
│cheltuielilor de │mii │ │
│investiţii din cadrul │lei │177.191│
│proiectului, inclusiv TVA│ │ │
│(1 euro = 4,98 lei) │ │ │
├─────────────────────────┴────┴───────┤
│Cursul euro este de 1 euro = 4,98 lei │
│şi reprezintă cursul de schimb mediu │
│conform Scrisorii-cadru nr. 464.142 │
│din 10.12.2021, emisă de Ministerul │
│Finanţelor, privind contextul │
│macroeconomic, metodologia de │
│elaborare a proiectelor de buget pe │
│anul 2022 şi a estimărilor pentru │
│2023-2025, precum şi limitele de │
│cheltuieli stabilite pe ordonatorii │
│principali de credite. │
├──────────────────────────────────────┤
│Eşalonarea cheltuielilor │
├─────────────────────────┬────┬───────┤
│- anul I │mii │71.114 │
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- anul II │mii │106.077│
│ │lei │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Capacităţi: │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- model digital de teren │ │ │
│(D.T.M.)/model digital de│ │ │
│suprafaţă (D.S.M.) la │ │ │
│nivel naţional, bazat pe │buc.│1 │
│informaţii satelitare şi │ │ │
│orice alte informaţii │ │ │
│disponibile │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│- platformă software │ │ │
│pentru determinarea │buc.│1 │
│modificării albiei │ │ │
│râurilor │ │ │
├─────────────────────────┼────┼───────┤
│Durata de execuţie a │16 │ │
│proiectului │luni│ │
└─────────────────────────┴────┴───────┘


    Finanţarea proiectului se realizează din sumele aferente componentei de împrumut a Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta 1 - Managementul apei, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate conform legii.
    În conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, este necesară aprobarea de către Guvern a Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor de investiţii aferente proiectului „Realizarea cadastrului apelor“.


    ------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016