Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 1.033 din 21 august 2024  pentru stabilirea specificaţiilor tehnice privind prelevarea şi stocarea electronică a datelor biometrice colectate potrivit dispoziţiilor Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, a măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii şi confidenţialităţii acestora, a procedurii de prelevare a impresiunilor digitale, a cerinţelor privind calitatea şi standardele tehnice pentru amprente şi imaginea facială, a formei şi conţinutului, specificaţiilor tehnice şi elementelor de siguranţă ale cardului de cetăţenie română, a procedurii de eliberare a cardului de cetăţenie română, precum şi declararea pierderii, furtului şi deteriorării acestuia    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 1.033 din 21 august 2024 pentru stabilirea specificaţiilor tehnice privind prelevarea şi stocarea electronică a datelor biometrice colectate potrivit dispoziţiilor Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, a măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii şi confidenţialităţii acestora, a procedurii de prelevare a impresiunilor digitale, a cerinţelor privind calitatea şi standardele tehnice pentru amprente şi imaginea facială, a formei şi conţinutului, specificaţiilor tehnice şi elementelor de siguranţă ale cardului de cetăţenie română, a procedurii de eliberare a cardului de cetăţenie română, precum şi declararea pierderii, furtului şi deteriorării acestuia

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 844 din 23 august 2024
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 13^2 alin. (9), art. 20 alin. (10) şi al art. 22^1 alin. (10) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. X alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    ART. 1
    Prezenta hotărâre stabileşte specificaţiile tehnice privind prelevarea şi stocarea electronică a datelor biometrice colectate potrivit dispoziţiilor Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare legea, măsurile necesare pentru asigurarea securităţii şi confidenţialităţii datelor biometrice prelevate, inclusiv pentru prevenirea accesului neautorizat, procedura de prelevare a impresiunilor digitale şi cerinţele privind calitatea şi standardele tehnice pentru amprente şi imaginea facială, forma şi conţinutul, specificaţiile tehnice şi elementele de siguranţă ale cardului de cetăţenie română, procedura de eliberare a cardului de cetăţenie română, precum şi declararea pierderii, furtului şi deteriorării acestuia şi modul de gestionare a datelor din aplicaţia informatică utilizată pentru colectarea datelor biometrice şi datelor personale ale solicitanţilor în procesul de acordare la cerere a cetăţeniei române, în vederea cooperării dintre Ministerul Afacerilor Interne şi Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie.

    ART. 2
    (1) Cardul de cetăţenie română, denumit în continuare cardul de cetăţenie, este documentul care face dovada cetăţeniei române şi care se eliberează de către Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în condiţiile prevăzute de lege.
    (2) Forma şi conţinutul cardului de cetăţenie sunt prevăzute în anexa nr. 1.

    ART. 3
    (1) La depunerea cererii de acordare sau redobândire a cetăţeniei române solicitantului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facială, în condiţiile legii.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător:
    a) copilului care a împlinit vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, pentru care părinţii ori, după caz, părintele solicită acordarea sau redobândirea cetăţeniei române;
    b) celor care au formulat cereri de acordare a cetăţeniei întemeiate pe dispoziţiile art. 8^2 din lege.

    (3) Datele biometrice prevăzute la alin. (1) sunt prelevate de către personalul desemnat din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi al misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României.
    (4) Impresiunile digitale se preiau sub forma unei amprente plane a degetului arătător de la ambele mâini. În cazul în care calitatea impresiunilor digitale este necorespunzătoare şi/sau degetele arătătoare prezintă răni, se preia amprenta plană, de bună calitate, a degetelor mijlocii, inelare sau mari ale solicitantului, după caz.
    (5) Sunt exceptaţi de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale, în cazul acestora preluându-se doar imaginea facială:
    a) copiii minori pentru care se solicită acordarea sau redobândirea cetăţeniei române, potrivit prevederilor legii, care nu se încadrează în situaţia prevăzută la alin. (2) lit. a);
    b) persoanele pentru care prelevarea impresiunilor digitale este fizic imposibilă.

    (6) Dispoziţiile alin. (5) sunt aplicabile în mod corespunzător copiilor născuţi după data depunerii cererii de acordare sau redobândire a cetăţeniei române de către părinţi sau, după caz, de către părinte, în cazul acestora imaginea facială urmând a se prelua cu ocazia depunerii jurământului de credinţă de către părinţi sau, după caz, de către părinte.
    (7) La preluarea imaginii faciale persoana nu trebuie să aibă capul acoperit şi ochii închişi, iar expresia feţei acestuia trebuie să reprezinte o stare comună. Prin excepţie, preluarea imaginii faciale se poate realiza cu capul acoperit, pentru motive religioase, cu condiţia ca faţa titularului, de la baza bărbiei şi până la frunte, să fie vizibilă în mod clar şi fără umbre de lumină. Ochelarii sunt acceptaţi în fotografii numai dacă lentilele nu sunt colorate, nu reflectă lumina, nu provoacă umbre şi nu au porţiuni care să ascundă ochii. Rama ochelarilor nu trebuie să acopere nicio porţiune a ochilor. Fundalul utilizat pentru preluarea imaginii faciale trebuie să fie neutru, deschis la culoare, astfel încât fotografia preluată să reprezinte cât mai fidel trăsăturile şi fizionomia celui în cauză.

    ART. 4
    (1) La depunerea jurământului de credinţă, personalul desemnat din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sau, după caz, al misiunii diplomatice sau oficiului consular al României procedează la preluarea imaginii faciale a persoanei care urmează să depună jurământul de credinţă, precum şi a copiilor minori pentru care aceasta a solicitat acordarea sau redobândirea cetăţeniei române, datele astfel colectate servind la personalizarea cardului de cetăţenie.
    (2) Dispoziţiile alin. (1) sunt aplicabile în mod corespunzător şi în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetăţenia română la cererea părinţilor cetăţeni români sau, după caz, a părintelui cetăţean român, cu ocazia eliberării certificatului provizoriu de cetăţenie.

    ART. 5
    Impresiunile digitale colectate potrivit dispoziţiilor art. 3 şi imaginea facială prelevată potrivit dispoziţiilor art. 4 se includ în mediul de stocare electronică al cardului de cetăţenie.

    ART. 6
    (1) În situaţia în care titularul şi-a schimbat numele şi/sau prenumele după aprobarea cererii de acordare sau redobândire a cetăţeniei române, cardul de cetăţenie va fi eliberat cu datele indicate în ordinul de aprobare a cererii sau, după caz, în hotărârea prevăzută la art. 13^1 alin. (1) din lege, iar titularul va prezenta ulterior autorităţilor române competente pentru eliberarea certificatului de naştere, a actului de identitate sau a paşaportului cardul de cetăţenie însoţit de dovada schimbării numelui şi/sau prenumelui.
    (2) În situaţia în care titularul şi-a schimbat numele şi/sau prenumele înainte de aprobarea cererii în condiţiile prevăzute la alin. (1), se va proceda la rectificarea acestor date de către Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, iar cardul de cetăţenie va fi eliberat cu datele actualizate.
    (3) Dispoziţiile alin. (1) şi (2) sunt aplicabile în mod corespunzător şi copiilor minori incluşi în cererea de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române formulată de părinţi sau, după caz, de părintele solicitant.

    ART. 7
    (1) Cardul de cetăţenie este produs de Compania Naţională „Imprimeria Naţională“ - S.A.
    (2) Personalizarea cardurilor de cetăţenie se realizează de Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Direcţiei Generale de Paşapoarte din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.
    (3) Datele stocate în bazele de date de producţie constituite şi gestionate de Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice în vederea personalizării cardurilor de cetăţenie se şterg imediat, prin procedură automată şi ireversibilă, după personalizarea cardului de cetăţenie şi transmiterea acestuia la autoritatea competentă să îl elibereze.

    ART. 8
    (1) Pentru colectarea datelor biometrice şi datelor personale ale solicitanţilor în procesul de acordare la cerere a cetăţeniei române se utilizează platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.
    (2) Autorităţile competente să preia cererile de acordare sau redobândire a cetăţeniei române transmit datele personale, impresiunile digitale şi imaginea facială colectate în procesul de acordare la cerere a cetăţeniei române în platforma informatică prevăzută la alin. (1).
    (3) Specificaţiile tehnice privind prelevarea şi stocarea electronică a datelor biometrice, precum şi măsurile necesare pentru asigurarea securităţii şi confidenţialităţii acestora în cadrul platformei informatice administrate din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, sunt prevăzute în anexa nr. 2.
    (4) Modul de gestionare a datelor din aplicaţia informatică prevăzută la alin. (1), respectiv a datelor prevăzute la art. XII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2024, precum şi modul de cooperare dintre Ministerul Afacerilor Interne prin structurile de specialitate, Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, Ministerul Afacerilor Externe şi Compania Naţională „Imprimeria Naţională“ - S.A. se stabilesc prin protocol încheiat între aceste instituţii.

    ART. 9
    (1) Cardul de cetăţenie se ridică de la instituţia unde titularul a depus jurământul de credinţă ori, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetăţenia română la cererea părinţilor cetăţeni români sau, după caz, a părintelui cetăţean român, de la cea care a eliberat certificatul provizoriu de cetăţenie.
    (2) În sensul alin. (1), prin instituţie se înţelege:
    a) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie;
    b) misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României.

    (3) Prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), la cererea titularului, a părintelui sau, după caz, a reprezentantului sau ocrotitorului legal al persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exerciţiu, în situaţii justificate cu documente, cardul de cetăţenie poate fi ridicat şi de la o altă misiune diplomatică/oficiu consular al României ori de la Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie; în acest caz, cererea se depune la instituţia competentă potrivit dispoziţiilor alin. (1), cu ocazia depunerii jurământului de credinţă sau, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetăţenia română la cererea părinţilor sau, după caz, a părintelui cetăţean român, cu ocazia eliberării certificatului provizoriu de cetăţenie.
    (4) Cardul de cetăţenie se ridică de titular, părinte, reprezentantul sau ocrotitorul legal al persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exerciţiu ori, după caz, de persoana împuternicită prin procură specială şi autentică, după stabilirea identităţii persoanei solicitante.
    (5) La ridicarea cardului de cetăţenie, persoana solicitantă are obligaţia să prezinte următoarele documente, în original:
    a) un document de identitate sau un document de călătorie valabil;
    b) certificatul de naştere al minorului, după caz;
    c) înscrisuri doveditoare ale calităţii de reprezentant sau ocrotitor legal, după caz;
    d) procura specială din partea titularului, a ambilor părinţi ori, după caz, a părintelui cetăţean român ori reprezentantului sau ocrotitorului legal, după caz, autentificată, în ţară de notarul public, iar în străinătate de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României ori de autorităţile străine competente; procurile speciale date la autorităţile străine competente trebuie să respecte condiţiile prevăzute la alin. (6);
    e) alte documente necesare, după caz.

    (6) Procura specială şi actele de stare civilă ale străinilor şi ale cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene, Confederaţiei Elveţiene şi Spaţiului Economic European emise de autorităţile străine, însoţite, după caz, de traducerea legalizată, trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) documentele eliberate de autorităţile statelor semnatare ale Convenţiei cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare, se apostilează;
    b) documentele eliberate de autorităţile statelor cu care România a încheiat tratate de asistenţă judiciară sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate, potrivit prevederilor cuprinse în tratatele respective;
    c) extrasele eliberate de autorităţile străine potrivit Convenţiei nr. 16 a Comisiei Internaţionale de Stare Civilă referitoare la eliberarea extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, semnată la Viena la 8 septembrie 1976, la care România a aderat prin Legea nr. 65/2012, sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau de orice altă formalitate;
    d) documentele eliberate de statele membre ale Uniunii Europene care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2016/1.191 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 iulie 2016 privind promovarea liberei circulaţii a cetăţenilor prin simplificarea cerinţelor de prezentare a anumitor documente oficiale în Uniunea Europeană şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.024/2012 sunt scutite de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate;
    e) documentele care nu se încadrează în categoriile prevăzute la lit. a)-d) se supralegalizează în condiţiile prevăzute la art. 1.093 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    (7) Titularul are obligaţia de a păstra certificatul provizoriu de cetăţenie până la eliberarea cardului de cetăţenie română. La data ridicării cardului de cetăţenie română, certificatul provizoriu de cetăţenie se reţine de personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sau, după caz, al misiunii diplomatice sau al oficiului consular al României.
    (8) La cererea titularului, părintelui sau, după caz, a reprezentantului sau ocrotitorului legal al persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exerciţiu, prin excepţie de la dispoziţiile alin. (1), în străinătate, cardul de cetăţenie poate fi expediat prin servicii de curierat la domiciliul sau la reşedinţa titularului, cu suportarea de către acesta a contravalorii serviciului prestat; cererea se depune la misiunea diplomatică sau oficiul consular al României competent potrivit dispoziţiilor alin. (1), cu ocazia depunerii jurământului de credinţă sau, în cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetăţenia română la cererea părinţilor sau, după caz, a părintelui cetăţean român, cu ocazia eliberării certificatului provizoriu de cetăţenie.
    (9) Cardurile de cetăţenie emise şi neridicate în termen de 1 an de la data emiterii, aflate la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României, se trimit Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.

    ART. 10
    (1) Pierderea sau deteriorarea cardului de cetăţenie română se declară de îndată de către titular la Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie sau, în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, la cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României. Declaraţia va conţine în mod obligatoriu data şi condiţiile în care s-a produs evenimentul, precum şi alte informaţii/documente care să ateste situaţia în cauză.
    (2) În cazul furtului cardului de cetăţenie, titularul sesizează, de îndată, cea mai apropiată unitate de poliţie din ţară sau, după caz, de pe teritoriul statului în care s-a produs evenimentul, solicitând eliberarea unei adeverinţe care să ateste declararea evenimentului respectiv, şi informează de îndată Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie sau, în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, cea mai apropiată misiune diplomatică sau oficiu consular al României.
    (3) Obligaţia declarării pierderii sau deteriorării cardului de cetăţenie poate fi realizată şi cu ocazia depunerii cererii pentru eliberarea unui nou card de cetăţenie, situaţie în care titularul va declara pe propria răspundere împrejurările producerii evenimentului.
    (4) În situaţia în care misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României au fost înştiinţate de pierderea, furtul sau deteriorarea unui card de cetăţenie, acestea notifică, de îndată, prin mecanisme informatice, Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, cu excepţia situaţiilor în care declararea evenimentului este însoţită de depunerea cererii pentru eliberarea unui nou card de cetăţenie.

    ART. 11
    (1) Cererile pentru eliberarea unui nou card de cetăţenie română în caz de pierdere, furt sau deteriorare a acestuia se adresează Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sau, în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale României din statul pe teritoriul căruia solicitantul îşi are domiciliul sau reşedinţa legală.
    (2) Autorităţile competente pot elibera, la cerere, noi carduri de cetăţenie în locul celor declarate pierdute, deteriorate sau furate, numai dacă evenimentul a fost declarat potrivit dispoziţiilor prezentei hotărâri.
    (3) În cazul deteriorării cardului de cetăţenie, soluţionarea cererii pentru eliberarea unui nou card este condiţionată de prezentarea documentului sau a fragmentelor acestuia şi este posibilă numai dacă acestea cuprind elemente de conţinut care să permită identificarea documentului.
    (4) În cazul declarării furtului cardului de cetăţenie la cea mai apropiată unitate de poliţie din străinătate, adeverinţa va fi însoţită de o traducere a acesteia, efectuată de un traducător autorizat.
    (5) Cardul de cetăţenie se ridică de la instituţia unde a fost depusă cererea de eliberare a acestuia. Dispoziţiile art. 9 alin. (2)-(6) şi (8) rămân aplicabile.

    ART. 12
    Dispoziţiile art. 10 şi 11 sunt aplicabile în mod corespunzător în situaţia pierderii, furtului sau deteriorării cardului de cetăţenie eliberat minorului sau persoanei cu privire la care, prin hotărâre judecătorească, a fost instituită măsura de ocrotire a consilierii judiciare sau a tutelei speciale ori o altă măsură corespondentă care are drept efect restrângerea sau lipsirea de capacitatea de exerciţiu. În acest caz declaraţiile vor fi date de minorul devenit major, de unul dintre părinţii minorului sau, după caz, de reprezentantul legal al minorului ori de reprezentantul sau ocrotitorul legal al persoanei ocrotite.

    ART. 13
    (1) Cererile pentru eliberarea unui nou card de cetăţenie adresate misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale României se trimit, împreună cu documentele justificative, în sistem informatic, la Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, pentru soluţionare şi transmitere către Centrul Naţional Unic de Personalizare a Paşapoartelor Electronice din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în vederea personalizării. La solicitarea motivată a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, documentele depuse la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României se transmit şi în original atunci când Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie apreciază că este necesar pentru soluţionarea cererii.
    (2) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie soluţionează favorabil cererile pentru eliberarea unui nou card de cetăţenie dacă, după verificarea în evidenţele proprii, rezultă că solicitantul sau, după caz, cel în numele căruia a fost formulată cererea figurează ca persoană căreia i-a fost aprobată cererea de acordare a cetăţeniei române, respectiv nu a renunţat şi nu i-a fost retrasă cetăţenia română.
    (3) Prelevarea datelor biometrice necesare noilor carduri se efectuează la misiunile diplomatice şi la oficiile consulare cărora le-au fost adresate cererile şi care vor elibera cardurile de cetăţenie emise conform alin. (2).

    ART. 14
    (1) Cardurile de cetăţenie declarate pierdute, deteriorate sau furate sunt nule de drept şi nu mai pot fi utilizate chiar dacă sunt găsite ulterior.
    (2) Cardurile de cetăţenie se anulează în caz de pierdere a cetăţeniei române, potrivit legii.
    (3) În situaţiile prevăzute la alin. (1), personalul desemnat din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie procedează la înscrierea menţiunilor cu acest obiect în evidenţa informatică a cardurilor de cetăţenie.
    (4) În situaţia prevăzută la alin. (2), înscrierea menţiunii de anulare a cardului în evidenţa informatică a cardurilor de cetăţenie se realizează de:
    a) personalul desemnat din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în cazul retragerii cetăţeniei române;
    b) personalul desemnat din cadrul instituţiei care a eliberat, în condiţiile legii, adeverinţa de renunţare la cetăţenia română, în cazul aprobării renunţării la cetăţenia română.


    ART. 15
    Personalul care prelucrează date cu caracter personal în scopurile prevăzute de lege are obligaţia de a respecta confidenţialitatea şi a asigura securitatea acestora, în condiţiile dispoziţiilor legale aplicabile cu privire la protecţia datelor cu caracter personal.

    ART. 16
    Modelul declaraţiei în cazul pierderii sau deteriorării cardului de cetăţenie şi procedura de anulare a acestuia se stabilesc prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.

    ART. 17
    Platforma informatică prevăzută la art. X alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2024 colectează datele biometrice şi datele personale în procesul de acordare la cerere a cetăţeniei române exclusiv până la data operaţionalizării de către Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie a propriilor soluţii informatice prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 13^2 alin. (8) şi art. 34^2 alin. (1) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 18
    Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

    ART. 19
    Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 septembrie 2024.



                    PRIM-MINISTRU
                    ION-MARCEL CIOLACU
                    Contrasemnează:
                    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
                    Bogdan Despescu,
                    secretar de stat
                    Ministrul justiţiei,
                    Alina-Ştefania Gorghiu
                    Ministrul afacerilor externe,
                    Luminiţa-Teodora Odobescu
                    Ministrul finanţelor,
                    Marcel-Ioan Boloş

    Bucureşti, 21 august 2024.
    Nr. 1.033.
    ANEXA 1

    FORMA ŞI CONŢINUTUL
    cardului de cetăţenie română
    Forma şi mărimea documentului sunt în conformitate cu caracteristicile pentru carduri tip ID-1 (document ICAO 9303, partea a treia).
    1. Rubrici faţa I:
    - titlul documentului: CARD DE CETĂŢENIE ROMÂNĂ;
    – numărul documentului: element tactil format din 9 caractere alfanumerice;
    – numele şi prenumele: numele şi prenumele titularului, în această ordine, pe maximum două rânduri;
    – sex;
    – ţara naşterii;
    – data naşterii: data naşterii titularului, în formatul ZZ.LL.AAAA;
    – data obţinerii cetăţeniei române: în formatul ZZ.LL.AAAA;
    – fotografia titularului;
    – semnătura titularului.

    2. Rubrici faţa a II-a:
    - cod unic de identificare;
    – numărul şi data actului de aprobare a cererii;
    – autoritatea emitentă a cardului: Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie;
    – locul depunerii jurământului;
    – locul eliberării;
    – sub rubrica „Locul depunerii jurământului“ va figura textul:
    "Titularul este obligat să solicite eliberarea primului act de identitate sau a paşaportului românesc în termenul legal, sub sancţiunea prevăzută de lege. Acest card nu are valoare de act de identitate sau document de călătorie."

    – zona citibilă optic (MRZ): în conformitate cu standardul ICAO 9303;
    – fotografia titularului.

    3. Elemente descriptive ale cardului de cetăţenie română
    - documentul conţine un mediu de stocare electronică fără contact în care sunt incluse elementele biometrice de identificare a titularului (fotografie şi amprente), în conformitate cu standardul ICAO 9303 pentru documente de călătorie electronice;
    – pe faţa I este aplicat un element de securitate holografic optic variabil;
    – materialul din care este confecţionat cardul: policarbonat laminat multistrat;
    – tehnici de securizare utilizate: elemente de tip guilloche în două sau mai multe culori, element imprimat variabil optic, tipărire cu cerneală vizibilă în spectrul UV, microtext, numerotare cu caractere specifice;
    – personalizarea cardului de cetăţenie se face prin gravare laser;
    – documentul conţine simbolul grafic al documentelor de identitate electronice care includ date biometrice, tipărit cu cerneală variabilă optic.

    NOTE:
    1. La rubrica „Autoritatea emitentă a cardului“ se va menţiona, în toate cazurile, Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, sub forma acronimului „ANC“, în calitatea acesteia de autoritate a statului român care asigură aplicarea procedurilor legale de acordare şi redobândire a cetăţeniei române şi duce la îndeplinire prevederile legale cu privire la acordarea şi redobândirea cetăţeniei române, inclusiv în situaţiile anume prevăzute de lege, la eliberarea cardului de cetăţenie.
    2. Rubrica „Numărul şi data actului de aprobare a cererii“ va menţiona numărul şi data actului administrativ de aprobare a cererii de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române - ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie prin care a fost aprobată cererea sau, în cazul prevăzut la art. 13^1 alin. (1) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, numărul şi data hotărârii Guvernului, iar rubrica „Locul eliberării“ va cuprinde denumirea misiunii diplomatice sau oficiului consular care eliberează cardul de cetăţenie ori, în cazul cardurilor eliberate de Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, denumirea acesteia.
    3. În cazul cardurilor de cetăţenie eliberate minorilor care nu împliniseră vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, precum şi persoanelor pentru care prelevarea impresiunilor digitale este fizic imposibilă, în mediul de stocare electronică al cardului este inclusă doar fotografia în format biometric a acestora.
    4. În cazul cardurilor de cetăţenie eliberate minorilor care nu au împlinit vârsta de 14 ani la data depunerii cererii, rubrica „Semnătura titularului“ va fi lăsată necompletată.
    5. În cazul cardurilor de cetăţenie eliberate minorilor care obţin cetăţenia odată cu părinţii/părintele, rubrica „Locul depunerii jurământului“ va fi lăsată necompletată (prin simbolul „-“), iar rubrica „Data obţinerii cetăţeniei române“ este data depunerii jurământului de către părinte/părinţi.
    6. În cazul cardurilor de cetăţenie eliberate persoanelor prevăzute la art. 21 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, data obţinerii cetăţeniei este data emiterii ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, iar rubrica „Locul depunerii jurământului“ va fi lăsată necompletată (prin simbolul „-“).
    7. În cazul minorului care a dobândit, potrivit legii, cetăţenia română la cererea părinţilor sau, după caz, a părintelui cetăţean român, data obţinerii cetăţeniei este fie data emiterii ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, fie, după caz, data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la art. 13^1 alin. (1) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, iar rubrica „Locul depunerii jurământului“ va fi lăsată necompletată (prin simbolul „-“).


    ANEXA 2

    SPECIFICAŢIILE TEHNICE
    privind prelevarea şi stocarea electronică a datelor biometrice,
    măsurile necesare pentru asigurarea securităţii şi confidenţialităţii
    acestora în cadrul platformei informatice administrate
    din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne,
    prin Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei
    ART. 1
    Prezentele specificaţii tehnice reglementează fluxul de gestionare a datelor, inclusiv date biometrice, în Platforma dezvoltată şi administrată din punct de vedere tehnic de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, denumită în continuare Platforma, parte integrantă a Platformei HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne.

    ART. 2
    (1) Platforma asigură preluarea, colectarea şi stocarea datelor biometrice şi a datelor personale în procesul de acordare, redobândire, retragere şi renunţarea la cetăţenia română, până la operaţionalizarea de către Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie a soluţiilor informatice prevăzute la art. 7^2 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 13^2 alin. (8) şi art. 34^2 alin. (1) din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Platforma permite migrarea datelor prevăzute la art. XII alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, actualizarea, păstrarea şi accesul la aceste date.
    (3) Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei din cadrul Ministerului Afacerilor Interne asigură, din punct de vedere tehnic, prin centrul de date propriu, un nivel ridicat de disponibilitate a Platformei, funcţionarea serverelor de baze de date, serverelor de aplicaţii informatice, echipamentelor de comunicaţii de date şi echipamentelor de protecţie împotriva incidentelor de securitate cibernetică, care reprezintă componente ale Platformei.
    (4) Platforma se interconectează cu Sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetăţeni administrat de Ministerul Afacerilor Externe, cu Sistemul de administrare flux activitate administrat de Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, cu Registrul naţional de evidenţă a persoanelor administrat de Direcţia Generală pentru Evidenţa Persoanelor, cu Sistemul naţional de evidenţă informatizată a cazierului judiciar administrat de Inspectoratul General al Poliţiei Române, cu Registrul naţional de evidenţă a paşapoartelor şi sistemul de personalizare a documentelor de tip ID1 administrate de Direcţia Generală de Paşapoarte.

    ART. 3
    (1) De la data asigurării infrastructurii tehnice necesare, datele de pe Platformă vor fi accesate de instituţiile/puse la dispoziţia instituţiilor cu drept de acces la Platformă, pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 23 din Legea cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 35 din Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulaţii a cetăţenilor români în străinătate, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) În aplicarea prevederilor art. XII alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, în scopul îndeplinirii atribuţiilor şi obligaţiilor legale, în afara autorităţilor expres prevăzute în cuprinsul ordonanţei de urgenţă, următoarele instituţii/entităţi/autorităţi vor avea drept de acces la Platformă în exercitarea atribuţiilor lor legale: primăriile, structurile de paşapoarte, notarii publici, executorii judecătoreşti, Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor, instanţele judecătoreşti şi alte organe judiciare şi instituţiile cu atribuţii în domeniul siguranţei naţionale.

    ART. 4
    (1) Ministerul Afacerilor Interne prin Direcţia Generală pentru Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei, în calitate de administrator al Platformei, realizează următoarele activităţi:
    a) dezvoltă, instalează, testează şi administrează componentele software necesare bunei funcţionări a Platformei în baza cerinţelor furnizate de Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie şi Direcţia Generală de Paşapoarte;
    b) asigură accesul la Platformă instituţiilor şi persoanelor autorizate;
    c) asigură, la cerere, suportul tehnic pentru personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie în vederea folosirii mecanismelor de alocare, utilizare şi disponibilizare a serviciilor furnizate, respectiv pentru derularea testelor de coerenţă de către Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie şi Direcţia Generală de Paşapoarte;
    d) asigură integrarea, la cerere, a Platformei cu alte servicii oferite de alte autorităţi, conform competenţelor legale;
    e) asigură administrarea centralizată a infrastructurii hardware a Platformei;
    f) asigură protecţia datelor procesate în cadrul Platformei, precum şi crearea şi stocarea copiilor de rezervă;
    g) asigură documentarea serviciilor furnizate;
    h) pune la dispoziţie kitul (setul de instrumente) de instalare/actualizare software a modulului informatic de preluare cereri şi asigură suportul tehnic necesar personalului de specialitate al Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în vederea instalării pe terminalele informatice din dotarea acesteia.

    (2) Administratorul Platformei ia măsuri pentru prevenirea alterării sau pierderii informaţiilor şi asigurarea recuperării acestora în cazuri fortuite sau în cazuri de forţă majoră, stabilind proceduri, care vizează:
    a) interzicerea accesului persoanelor neautorizate la platforma informatică;
    b) securizarea aplicaţiilor informatice şi a bazelor de date pentru a împiedica citirea, copierea, modificarea sau ştergerea suportului de date în mod neautorizat;
    c) utilizarea sistemelor de prelucrare automată a datelor;
    d) jurnalizarea operaţiunilor de modificare a datelor din platforma informatică;
    e) protejarea datelor cu caracter personal împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, precum şi împotriva oricărei altei forme de prelucrare ilegală.


    ART. 5
    (1) Pentru persoanele înregistrate pe Platformă, Ministerul Afacerilor Interne va aloca câte un cod unic de identificare, care va fi generat automat şi va identifica, în mod unic, persoanele şi datele aferente acestora, în vederea facilitării trasabilităţii între sistemele informatice administrate de autorităţile naţionale competente.
    (2) Codul unic de identificare va fi compus din 10 cifre, iar din componenţa lui nu se vor putea extrage elemente afiliate unor date cu caracter personal.

    ART. 6
    În aplicarea dispoziţiilor art. X alin. (5) şi (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 100/2024 privind modificarea şi completarea Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, fiecare terminal informatic prin intermediul căruia este accesată interfaţa modulului de preluare cereri este identificat în mod unic în Platformă, la modulul de preluare cereri având acces doar operatorii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016