Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── *) Aprobat de ordinul ministrului fondurilor europene nr. 860 din 27 aprilie 2015, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 299 din 30 aprilie 2015.────────── [SIGLE*)]────────── *) Notă CTCE: Imaginea se găseşte în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 bis din 30 aprilie 2015 la pagina 96 (a se vedea imaginea asociată).────────── PROGRAMUL OPERAŢIONAL SECTORIAL DEZVOLTAREA RESURSELOR UMANE 2007-2013 Numărul de referinţă al programului (CCI): 2007RO051PO001 CONDIŢII SPECIFICE CERERE DE PROPUNERI DE PROIECTE DE TIP STRATEGIC NR. 188 "Oportunităţi integrate de diminuare a părăsirii timpurii a şcolii" AXA PRIORITARĂ 2 "Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii" DOMENIUL MAJOR DE INTERVENŢIE 2.2. "Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii" Aprilie 2015
1. INTRODUCERE
2. Cererea de propuneri de proiecte de tip strategic "Oportunităţi
integrate de diminuare a părăsirii timpurii a şcolii"
2.1 Justificarea lansării prezentei cereri de propuneri de proiecte
2.2 Condiţii specifice Documentul Cadru de Implementare POSDRU 2007-2013
2.3 Alocarea financiară orientativă
2.4 Contribuţia eligibilă minimă a solicitantului din totalul costurilor
eligibile
3. Prevederi relevante ale DMI 2.2 "Prevenirea şi corectarea părăsirii
timpurii a şcolii"
4. Condiţii de eligibilitate
4.1 Grup ţintă eligibil
4.2 Activităţi eligibile
4.3 Beneficiari eligibili
4.4 Cheltuieli eligibile
4.5 Indicatori de monitorizare şi evaluare
5. Procesul de evaluare şi selecţie
6. Greşeli frecvente la redactarea cererii de finanţare:
6.1 Greşeli care duc automat la respingerea cererii de finanţare
6.2 Greşeli care duc la depunctarea cererii de finanţare
(în Faza B - Criterii de selecţie)
7. Contestaţii
8. Procesul de contractare
Anexa 1: Grila de evaluare FAZA A
Anexa 2: Grila de evaluare FAZA B
1. INTRODUCERE Acest document cuprinde Condiţiile Specifice pentru cererea de propuneri de proiecte de tip strategic nr. 188 "Oportunităţi integrate de diminuare a părăsirii timpurii a şcolii". Informaţiile generale cu privire la: - documentele programatice, - eligibilitatea proiectelor, solicitanţilor, - eligibilitatea cheltuielilor, - completarea şi transmiterea unei cereri de finanţare, - evaluarea şi selecţia proiectelor, - contractul de finanţare, - implementarea proiectelor sunt prezentate în Ghidul Solicitantului - Condiţii generale aferent acestei cereri de propuneri de proiecte. Pentru a mări şansele proiectului dumneavoastră de a fi selectat, vă recomandăm ca, înainte de a începe completarea formularului electronic al cererii de finanţare şi a anexelor, să vă asiguraţi că aţi citit toate informaţiile prezentate în acest ghid şi în Ghidul Solicitantului Condiţii generale şi că aţi înţeles toate aspectele legate de specificul prezentei scheme de finanţare nerambursabilă. De asemenea, vă recomandăm să consultaţi periodic pagina de internet a AMPOSDRU - www.fonduri-ue.ro pentru a fi la curent cu eventualele modificări aduse Ghidului Solicitantului şi cu posibilele comunicări/informaţii privind prezenta schemă de finanţare nerambursabilă. 2. Cererea de propuneri de proiecte de tip strategic "Oportunităţi integrate de diminuare a părăsirii timpurii a şcolii" 2.1. Justificarea lansării prezentei cereri de propuneri de proiecte În cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte strategice vor fi sprijinite operaţiuni preventiv/corective - prin dezvoltarea de operaţiuni integrate care vor include programe de educaţie de tip "A doua şansă" şi măsuri de prevenire a fenomenului părăsirii timpurii a şcolii. 2.2. Condiţii specifice Documentul Cadru de Implementare POSDRU 2007-2013 Proiectele finanţate prin POSDRU pentru această cerere de propuneri de proiecte vor fi implementate la nivel naţional, regional, multi-regional, punându-se accent pe promovarea proiectelor în parteneriat, inclusiv prin cooperare transnaţională. Proiectele multi-regionale sunt proiecte implementate în cel puţin două regiuni de dezvoltare, proiectele regionale sunt proiecte implementate în cel puţin două judeţe. Proiectele implementate la nivel naţional, regional sau multi-regional vor avea o valoare totală eligibilă cuprinsă între: - Minim 2.202.500 lei (Echivalentul în lei a 500.000 euro) şi - Maximum 8.810.000 lei (Echivalentul în lei a 2.000.000 euro). Cererile de finanţare care nu se încadrează în limitele prevăzute mai sus vor fi respinse. Cursul de schimb utilizat pentru stabilirea acestei valori este de 4,4050 lei/euro, reprezentând cursul Inforeuro aferent lunii aprilie 2015, disponibil pe pagina web: http://ec.europa.eu/budget/inforeuro/index.cfm?Language=en ATENŢIE: Bugetul proiectului dumneavoastră va fi exprimat DOAR în lei. Cererile de finanţare care prezintă buget calculat în euro vor fi respinse. Structura bugetului cererii de finanţare se regăseşte în Ghidul Solicitantului Condiţii Generale. Durata de implementare a unui proiect va fi cuprinsă între minim 4 luni şi maxim 6 luni. Cererile de finanţare a căror durată de implementare este mai mică de 4 luni sau mai mare de 6 luni vor fi respinse. 2.3. Alocare financiară orientativă Alocarea financiară orientativă pentru această cerere de propuneri de proiecte este de 120.000.000 euro, din care Fondul Social European (contribuţia comunitară la finanţarea acordată) reprezintă 100% pentru beneficiari ordonatori de credite ai bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi ai bugetelor fondurilor speciale şi entităţile aflate în subordine sau în coordonare finanţate integral din bugetele acestora şi 87,86% pentru celelalte categorii de beneficiari. 2.4. Contribuţia eligibilă minimă a solicitantului din totalul costurilor eligibile
Tipul beneficiarului Contribuţia eligibilă Valoarea maximă a
minimă a solicitantului finanţării publice
din totalul costurilor (UE+RO) acordate din
eligibile (%) totalul costurilor
eligibile (%)
ordonatori de credite ai bugetului de
stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat şi ai bugetelor fondurilor speciale 15% 85%
şi entităţile aflate în subordine sau în
coordonare finanţate integral din
bugetele acestora
- instituţii publice finanţate integral
din venituri proprii sau finanţate
parţial de la bugetul de stat, bugetul
asigurărilor sociale de stat sau
bugetele fondurilor speciale (inclusiv
instituţii de învăţământ superior
acreditate, publice şi private);
- ordonatori de credite ai bugetului
local şi beneficiari entităţi finanţate 2% 98%
integral din bugetele acestora;
- entităţi publice locale finanţate integral
din venituri proprii şi/sau finanţate
parţial de la bugetele locale,
- persoane juridice de drept privat fără scop
patrimonial.
persoane juridice de drept privat cu scop 5% 95%
patrimonial.
Contribuţia solicitantului reprezintă procentul din valoarea totală eligibilă a proiectului propus, care va fi suportat de către dumneavoastră, în calitate de solicitant. Contribuţia proprie a solicitantului trebuie să fie realizată sub formă financiară. În cadrul proiectelor finanţate din POSDRU, contribuţia în natură nu este eligibilă. Pe parcursul implementării proiectului, cheltuielile considerate neeligibile, dar necesare derulării proiectului, precum şi orice cheltuială suplimentară ce va apărea în timpul implementării proiectului vor fi suportate de către dumneavoastră în calitate de beneficiar. Prezenta cerere de propuneri de proiecte nu reprezintă o schemă de ajutor de stat sau de minimis. Pentru a completa corect bugetul proiectului în cererea de finanţare, vă rugăm să aveţi în vedere procentul contribuţiei proprii pe care trebuie să o asiguraţi, precum şi condiţiile generale de eligibilitate a cheltuielilor (detaliate în Ghidul Solicitantului Condiţii Generale aferent prezentei cereri de propuneri de proiecte).
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│TOATE cererile de finanţare nerambursabilă pentru POSDRU se completează şi se│
│transmit on-line în limba română; în acest scop, accesaţi pagina de internet │
│a AMPOSDRU, secţiunea "Cerere de propuneri de proiecte", link "Actionweb" - │
│www.fonduri-ue.ro. Cererile de finanţare transmise prin orice alte mijloace │
│vor fi respinse │
│ │
│Sistemul informatic ActionWeb va fi deschis în a 16-a zi de la data │
│publicării în Monitorul Oficial a prezentului ghid, ora 10.00 până în a 23-a │
│zi de la data publicării în Monitorul Oficial, ora 16.00 │
│ │
│AMPOSDRU va informa pe site-ul www.fonduri-ue.ro data publicării în Monitorul│
│Oficial şi data închiderii sistemului informatic. │
│ │
│Pentru a facilita procesul de completare şi transmitere a cererilor de │
│finanţare în cadrul prezentei cereri de propuneri de proiecte, între orele │
│9.00-16.00, la sediul OIPOSDRU MECŞ de la adresa sus- menţionată funcţionează│
│un birou de informare. │
│ │
│Întrebările referitoare la prezenta cerere de propuneri de proiecte pot fi │
│transmise prin e-mail la adresa: diminuare.2.2@oiposdru.edu.ro │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
3. Prevederi relevante ale DMI 2.2 "Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii" pentru prezenta cerere de propuneri de proiecte Domeniul Major de Intervenţie 2.2. urmăreşte prevenirea şi corectarea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, prin menţinerea/reintegrarea în educaţie şi formare profesională a elevilor cu risc de părăsire timpurie a şcolii. Activităţile întreprinse pentru prevenirea şi diminuarea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii sunt în conformitate cu noile linii integrate privind tinerii din cadrul Agendei Lisabona şi din cadrul Pactului European privind Tinerii. Intervenţiile promovate în cadrul acestui DMI vor fi direcţionate atât către copii, preşcolari şi elevi expuşi riscului de părăsire timpurie a şcolii, cât şi către familiile acestora, şi vor viza în special populaţia romă, persoanele cu dizabilităţi şi persoanele din mediul rural, precum şi alte categorii de grupuri vulnerabile. Operaţiunile vor urmări să asigure educaţia de bază pentru toate categoriile de persoane care, din anumite motive, au fost nevoite, sau sunt în prezent supuse riscului de a abandona/părăsi timpuriu şcoala, inclusiv persoane adulte care au abandonat şcoala. În cadrul acestei Cereri de propuneri de proiecte strategice vor fi sprijinite, activităţile şi proiectele care urmăresc: 1. operaţiuni integrate: - Remedial/corective - prin dezvoltarea programelor de reintegrare în educaţie a celor care au părăsit timpuriu şcoala, educaţia de "a doua şansă" pentru persoanele care au abandonat şcoala; - Preventive - creşterea accesului la educaţie preşcolară şi şcolară, programe de tip "şcoală după şcoală", furnizarea serviciilor de orientare şi consiliere, predare centrată pe elev, campanii de creştere a nivelului de conştientizare etc. Operaţiunile remedial/corective promovate vor viza niveluri educaţionale de la învăţământul preşcolar până la învăţământul secundar (ISCED 0-3). Operaţiunile vor urmări să asigure educaţia de bază pentru toate categoriile de persoane care, din anumite motive, au abandonat/părăsit timpuriu şcoala, inclusiv persoane adulte care au abandonat şcoala. Intervenţiile promovate vor viza în special populaţia romă, persoanele cu dizabilităţi şi persoanele din mediul rural, cât şi alte categorii de grupuri vulnerabile. În acest cadru pot fi finanţate şi activităţi complementare cum ar fi: identificarea cauzelor (factori de natură familială, psihologică, pedagogică etc.) care determină abandonul şcolar în vederea personalizării instrumentelor; transferul de expertiză şi de bune practici; constituirea de reţele de sprijin etc. Sunt avute în vedere, totodată, intervenţiile care conduc la îmbunătăţirea şi creşterea flexibilităţii furnizării educaţiei "de a doua şansă", inclusiv servicii de orientare şi consiliere, educaţie remedială, sprijin financiar şi campanii de conştientizare. Operaţiunile preventive promovate vor viza nivele educaţionale de la învăţământul preşcolar până la învăţământul secundar (ISCED 0-3). Operaţiunile preventive vor avea în vedere: - acţiuni care urmăresc dezvoltarea şi implementarea de strategii şi planuri de acţiune, în special la nivel naţional sau multi-regional, pentru prevenirea părăsirii timpurii a şcolii; - identificarea cauzelor (factori de natură familială, psihologică, pedagogică etc.) care determină părăsirea timpurie a şcolii în vederea personalizării instrumentelor de prevenire; transferul de expertiză şi de bune practici; constituirea de reţele de sprijin, inclusiv a reţelelor de sprijin formate din elevi etc. Intervenţiile preventive vor fi direcţionate, atât către copii, preşcolari şi elevi expuşi riscului de părăsire timpurie a şcolii, cât şi către familiile acestora. Această cerere de propuneri de proiecte susţine realizarea obiectivelor operaţionale: ● furnizarea competenţelor şi abilităţilor de bază necesare persoanelor care au părăsit timpuriu şcoala; ● prevenirea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, în special pentru populaţia roma, persoanele cu dizabilităţi şi persoanele din mediul rural, precum şi alte categorii de grupuri vulnerabile; Proiectele promovate în cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte vor contribui la realizarea următoarelor operaţiuni orientative: 1. Reintegrarea în educaţie a celor care au părăsit timpuriu şcoala (inclusiv programe de tip "a doua şansă"). 2. Sprijinirea şi dezvoltarea de programe pentru menţinerea elevilor în educaţie şi prevenirea părăsirii timpurii a şcolii; 3. Promovarea unor servicii integrate şi soluţii alternative pentru învăţământul preşcolar; 4. Implementarea programelor de tip "şcoală după şcoală", educaţie remedială şi învăţare asistată; 5. Furnizarea serviciilor integrate de orientare şi consiliere pentru persoanele expuse riscului de părăsire timpurie a şcolii. 4. Condiţii de eligibilitate 4.1. Grup ţintă eligibil Grupul ţintă al unui proiect finanţat în cadrul actualei cereri de propuneri de proiecte strategice trebuie să fie alcătuit din: - Minim 200 de persoane care au părăsit de timpuriu şcoala şi/sau persoane care nu au absolvit învăţământul obligatoriu; şi - Minim 800 persoane pentru componenta preventivă (dintre categoriile de grupuri ţintă precizate mai jos la pct.B). NOTĂ: Categoriile de grupuri ţintă precizate la pct.B, nr. 3 şi 4 de mai jos nu vor putea depăşi 200 de persoane de implicat în mod direct în activităţile proiectului. Proiectele care au un grup ţintă mai mic decât cele precizate în condiţiile de mai sus vor fi respinse! Grupul ţintă eligibil în cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte include numai cetăţeni UE cu domiciliul sau reşedinţa legală în România. În conformitate cu prevederile Documentului Cadru de Implementare a POSDRU 2007-2013, în cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte, grupul ţintă eligibil cuprinde următoarele categorii: A. pentru componenta remedială: 1. Persoane care au părăsit de timpuriu şcoala şi care au vârsta de până la 24 ani (la data înregistrării ca grup ţintă al proiectului); 2. Persoane anterior aflate în detenţie; 3. Delincvenţi juvenili; 4. Persoane care nu au absolvit învăţământul obligatoriu*1);────────── *1) Sunt avute în vedere persoanele care nu au absolvit învăţământul obligatoriu cu vârsta de peste 25 de ani.────────── B. pentru componenta preventivă: 1. Preşcolari; 2. Elevii cu risc de părăsire timpurie a şcolii (ISCED 1-3); 3. Părinţi/tutori ai elevilor cu risc de părăsire timpurie a şcolii; 4. Părinţi/tutori ai preşcolarilor. Pentru categoriile de grupuri ţintă Persoane anterior aflate în detenţie şi Delincvenţi juvenili va fi avut în vedere şi faptul că aceste persoane trebuie să se încadreze în clarificarea de la punctul 1, adică să se afle în situaţia de Persoane care nu au absolvit învăţământul obligatoriu şi au depăşit cu cel puţin 4 ani vârsta corespunzătoare clasei neabsolvite sau de Persoane care nu au absolvit învăţământul obligatoriu şi au absolvit învăţământul primar dar nu au finalizat învăţământul secundar inferior. ATENŢIE! Partea din programul "A doua şansă pentru învăţământul secundar inferior" referitoare la Pregătirea pentru obţinerea calificării profesionale de nivel I poate fi finanţată în cadrul proiectelor depuse în cadrul DMI 2.3. "Acces şi participare la FPC" şi nu în cadrul acestei Cereri de proiecte. Pentru categoriile de persoane din grupurile ţintă eligibile, dovada apartenenţei la categoria de grup ţintă respectivă se va face astfel: 1. Persoane care au părăsit de timpuriu şcoala - document justificativ din care să reiasă depăşirea cu cel puţin 4 ani a vârstei corespunzătoare clasei neabsolvite; document şcolar din care să reiasă numărul de clase absolvite deja (ex. foaie matricolă); document de identitate pentru demonstrarea încadrării vârstei de până la 24 ani la momentul începerii cursurilor în cadrul proiectului; 2. Persoane anterior aflate în detenţie - document oficial din care să reiasă faptul că persoana a părăsit sistemul de detenţie; document justificativ din care să reiasă depăşirea cu cel puţin 4 ani a vârstei corespunzătoare clasei neabsolvite; document şcolar din care să reiasă numărul de clase absolvite deja; 3. Delincvenţi juvenili - document oficial din care să reiasă faptul că persoana se încadrează în forme şi/sau instituţii de asistare a delincvenţei juvenile; document justificativ din care să reiasă depăşirea cu cel puţin 4 ani a vârstei corespunzătoare clasei neabsolvite; document şcolar din care să reiasă numărul de clase absolvite deja; 4. Persoane care nu au absolvit învăţământul obligatoriu*2) - document justificativ din care să reiasă depăşirea cu cel puţin 4 ani a vârstei corespunzătoare clasei neabsolvite; document şcolar (ex: foaie matricolă) din care să reiasă numărul de clase absolvite deja; document de identitate pentru demonstrarea vârstei persoanei (vârsta de peste 24 de ani).────────── *2) Sunt avute în vedere persoanele care nu au absolvit învăţământul obligatoriu cu vârsta de peste 24 de ani.────────── 5. Preşcolari - document justificativ din care să reiasă pentru persoana din grupul ţintă faptul că pe durata participării la activităţile proiectului are calitatea de preşcolar; 6. Elevii cu risc de părăsire timpurie a şcolii - document justificativ din care să reiasă calitatea de persoană care frecventează unităţi de învăţământ (ISCED 1-3) pe parcursul participării la activităţile proiectului, la care se adaugă documente justificative (şcolare, psihologice, sociale, medicale etc.) pentru încadrarea elevului în cel puţin o categorie de factori de risc de părăsire timpurie a şcolii; 7. Părinţi/tutori ai elevilor cu risc de părăsire timpurie a şcolii - documente justificative din care să reiasă pentru persoana din grupul ţintă faptul că pe durata participării la activităţile proiectului are calitatea de părinte/tutore al unui elev cu risc de părăsire timpurie a şcolii din grupul ţintă (documente de tip: certificatul de naştere al copilului, documentul de identitate al părintelui, documente care atestă calitatea de tutore pentru preşcolarul din grupul ţintă etc.); 8. Părinţi/tutori ai preşcolarilor - documente justificative din care să reiasă pentru persoana din grupul ţintă faptul că pe durata participării la activităţile proiectului are calitatea de părinte/tutore al unui preşcolar din grupul ţintă (documente de tip: certificatul de naştere al copilului, documentul de identitate al părintelui, documente care atestă calitatea de tutore pentru preşcolarul din grupul ţintă etc.) Vă rugăm să aveţi în vedere că, în conformitate cu prevederile Contractului de finanţare, pentru fiecare persoană din grupul ţintă inclusă în proiectul propus de dumneavoastră, veţi avea obligaţia completării Formularului de identificare a grupului ţintă, care cuprinde date de identificare şi de contact, precum şi alte informaţii privind statutul social şi ocupaţional, etc. Pe întreaga durată de implementare a proiectului, în calitate de beneficiar veţi transmite OIPOSDRU MECŞ informaţii privind participanţii, în conformitate cu Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1828/2006 cu privire la implementarea Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1083/2006 privind dispoziţiile generale cu privire la Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi al Regulamentului Parlamentului European şi al Consiliului nr. 1080/2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională. În calitate de beneficiar veţi avea obligaţia de a respecta prevederile Directivei CE/95/46privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 677/2001, precum şi prevederile Directivei 2002/58/CE privind prelucrarea datelor cu caracter personal şi protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice, transpusă în legislaţia naţională prin Legea nr. 506/2004. Astfel, veţi informa persoanele din grupul ţintă al proiectului despre obligativitatea de a furniza datele lor personale, cu respectarea dispoziţiilor legale menţionate. În acest sens, după semnarea contractului de finanţare nerambursabilă cu OIPOSDRU MECŞ, dumneavoastră, în calitate de beneficiar, va trebui să demaraţi procedurile legale în vederea înregistrării ca operator de date cu caracter personal, în situaţia în care nu sunteţi încă înregistrat ca operator de date cu caracter personal. Participanţii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, vor semna o declaraţie prin care îşi vor da acordul privind utilizarea datelor personale. 4.2. Activităţi eligibile În conformitate cu prevederile Documentului Cadru de Implementare a POSDRU 2007-2013, în cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte de strategic sunt eligibile activităţile prezentate mai jos care vor contribui în mod direct la atingerea indicatorilor de program: 1. Dezvoltarea şi furnizarea activităţilor de educaţie remedială (validarea învăţării anterioare, detectarea lacunelor în pregătire, ore de recuperare, orientare psihologică şi profesională, îndrumare etc.); 2. Dezvoltarea şi furnizarea activităţilor de tipul "şcoală după şcoală" (cursuri de alfabetizare şi de formare a abilităţilor numerice etc.); 3. Furnizarea programelor flexibile de educaţie de tip "a doua şansă" care urmăresc dobândirea competenţelor de bază şi dezvoltarea abilităţilor personale pentru cei care părăsesc timpuriu/abandonează şcoala, inclusiv pentru populaţia adultă. Atenţie: Programele de educaţie de tip a doua şansă se vor desfăşura în conformitate cu cadrul legal în vigoare.*3)────────── *3) ORDIN Ministru MEN nr. 5248/31.10.2011 privind aplicarea programului "A doua şansă", publicat în MO nr. 721 din 13.10.2011.────────── Activităţile principale sunt activităţile care contribuie în mod direct la atingerea indicatorilor de program. Activităţi principale: A. Componenta remedială: 1. Dezvoltarea şi furnizarea serviciilor de orientare, consiliere şi asistenţă educaţională în vederea corectării fenomenului de părăsire timpurie a şcolii/abandon şcolar; 2. Dezvoltarea şi implementarea metodologiilor şi instrumentelor inovatoare ce se adresează celor care părăsesc timpuriu şcoala; 3. Sprijin pentru dezvoltarea învăţării non-formale şi informale pentru cei care părăsesc timpuriu/abandonează şcoala; 4. Dezvoltarea acţiunilor specifice pentru îmbunătăţirea şi promovarea abilităţilor sociale în scopul facilitării integrării sociale a celor care părăsesc timpuriu şcoala; 5. Dezvoltarea acţiunilor specifice pentru îmbunătăţirea şi promovarea abilităţilor speciale în scopul facilitării integrării sociale a populaţiei adulte în educaţia de tip "a doua şansă"; 6. Elaborarea/actualizarea/revizuirea/testarea/implementarea de instrumente de corectare a fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, abandon şcolar; 7. Reintegrarea tinerilor delincvenţi în educaţie; 8. Sprijinirea activităţilor care urmăresc introducerea unei abordări care integrează principiul egalităţii de şanse şi de gen în instrumentele şi mecanismele de reintegrare a celor care au părăsit timpuriu şcoala; 9. Introducerea de sesiuni de formare specifică privind egalitatea de gen, egalitatea de şansă, nediscriminarea şi respectul diversităţii; 10. Integrarea în cadrul instrumentelor şi metodologiilor dezvoltate a principiului dezvoltării durabile, în vederea creşterii conştientizării asupra problemelor de mediu şi de prevenire a poluării, managementul schimbării etc.; 11. Dezvoltarea şi implementarea sesiunilor de formare TIC, cursuri de limbi străine pentru grupurile ţintă. B. Componenta preventivă: 1. Organizarea campaniilor de creştere a gradului de conştientizare în vederea prevenirii şi reducerii fenomenului de părăsire timpurie a şcolii; 2. Dezvoltarea şi furnizarea serviciilor de orientare, consiliere şi asistenţă educaţională în vederea prevenirii fenomenului de părăsire timpurie a şcolii (pentru persoanele cu risc de părăsire timpurie a şcolii şi pentru familiile acestora); 3. Activităţi de adaptare/dezvoltare a curriculumului din învăţământul preşcolar pentru formarea competenţelor cheie, inclusiv elaborarea de materiale didactice şi de învăţare şi adaptarea acestora la specificul şi nevoile preşcolarilor; 4. Dezvoltarea şi furnizarea activităţilor de tipul "grădiniţa de familie"; 5. Elaborarea/dezvoltarea/testarea/implementarea metodologiilor şi soluţiilor alternative şi educaţionale în vederea pregătirii pentru debutul şcolar; 6. Diversificarea, dezvoltarea şi furnizarea serviciilor de consiliere pentru părinţi pentru a înţelege importanţa educaţiei şi a intervenţiei timpurii, precum şi rolul lor în educaţia copiilor; 7. Identificarea/detectarea/analiza/remedierea problemelor de sănătate care pot afecta dezvoltarea mentală, socială şi viitorul parcurs educaţional şi profesional al populaţiei şcolare, în special în învăţământul preşcolar şi primar; 8. Dezvoltarea activităţilor de tipul "şcoală de vară/duminică" şi de grădiniţă, în special pentru persoanele aparţinând grupurilor vulnerabile şi familiilor acestora; 9. Sprijin pentru dezvoltarea învăţării non-formale şi informale pentru cei cu risc de părăsire timpurie a şcolii; Exemple de activităţi neeligibile: 1. Sub-contractarea/externalizarea tuturor activităţilor pentru dezvoltarea resurselor umane; 2. Activităţi de acordare de finanţări nerambursabile (ex: folosirea fondurilor proiectelor pentru acordarea de finanţări nerambursabile sau împrumuturi altor organizaţii); 3. Proiecte care se concentrează exclusiv pe achiziţia de echipamente sau îmbunătăţirea infrastructurii; 4. Proiecte care promovează activităţi politice sau ideologice; 5. Activităţi care au fost deja finanţate sau care se află în procesul de finanţare din bugetul de stat sau din alte surse. În acest sens, solicitanţii de finanţare nerambursabilă trebuie să dea o declaraţie scrisă prin care să confirme faptul că sunt în cunoştinţă de cauză cu privire la faptul că dubla finanţare a aceluiaşi proiect nu este permisă. 4.3. Beneficiari eligibili În cadrul acestei cereri de propuneri de proiecte de strategic categoriile de solicitanţi eligibili sunt: 1. Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECŞ); 2. Agenţii, structuri subordonate sau aflate în coordonarea MECŞ şi alte entităţi sau organisme publice cu atribuţii în domeniul îmbunătăţirii accesului la educaţie şi corectarea fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, incluziunii sociale şi îmbunătăţirii situaţiei grupurilor vulnerabile în educaţie; 3. Inspectorate şcolare judeţene şi instituţii afiliate/subordonate/coordonate (ex. Centre judeţene pentru resurse şi asistenţă educaţională etc.); 4. ONG-uri (cu activitate relevantă în prevenirea părăsirii timpurii a şcolii); 5. Instituţii de cult şi asociaţii religioase (cu activitate relevantă în prevenirea părăsirii timpurii a şcolii). OIPOSDRU MECŞ poate declara neeligibile cheltuielile care privesc activităţi cu caracter transnaţional pentru care beneficiarul NU justifică temeinic legătura DIRECTĂ a activităţilor pentru care s-au efectuat cheltuielile cu obiectivul proiectului. Partenerii trebuie să fie organizaţii legal constituite, să desfăşoare activităţi relevante în cadrul proiectului şi să demonstreze că au în obiectul de activitate al instituţiei şi activitatea/activităţile din cadrul proiectului pentru care au rol de parteneri. În cazul în care depuneţi un proiect în parteneriat, pentru evaluarea criteriului de eligibilitate privind capacitatea financiară şi operaţională vor fi avute în vedere existenţa resurselor administrative şi existenţa surselor de finanţare stabile pentru parteneriatul dezvoltat (în ansamblu), şi nu numai pentru solicitant sau pentru fiecare membru în parte. Parteneriatul va fi obligat să facă dovada unei capacităţi operaţionale şi financiare corespunzătoare. OIPOSDRU MECŞ poate decide motivat respingerea aplicaţiei sau încetarea contractării în situaţia în care se constată că parteneriatul nu face această dovadă. În calitate de solicitant al finanţării, veţi avea responsabilitatea finală pentru managementul proiectului, indiferent dacă depuneţi o cerere de finanţare fără parteneri sau în parteneriat. 4.4. Cheltuieli eligibile Categoriile şi subcategoriile de cheltuieli eligibile pentru prezenta cerere de propuneri de proiecte sunt prevăzute şi detaliate în Ordinul nr. 1117/2170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin POSDRU 2007-2013, cu modificările şi completările ulterioare. Lista categoriilor şi subcategoriilor de cheltuieli eligibile pentru prezenta cerere de propunere de proiecte: 1. Cheltuieli cu personalul implicat în implementarea proiectului 1.1. Salarii şi asimilate acestora; 1.2. Onorarii; 1.3. Contribuţii sociale aferente cheltuielilor salariale şi cheltuielilor asimilate acestora (contribuţii angajaţi şi angajatori). 2. Cheltuieli cu cazarea, transportul şi diurna 2.1. Transport persoane (personal propriu, participanţi, alte persoane); 2.2. Transport materiale şi echipamente; 2.3. Cazare; 2.4. Diurnă (pentru personalul propriu). 3. Cheltuieli pentru derularea proiectului; 3.1. Servicii de sonorizare; 3.2. Traducere şi interpretare; 3.3. Prelucrare date; 3.4 Întreţinere, actualizare şi dezvoltare aplicaţii informatice; 3.5 Achiziţionare de publicaţii, cărţi, reviste de specialitate relevante pentru operaţiune, în format tipărit şi/sau electronic; 3.6 Concesiuni, brevete, licenţe, mărci comerciale, drepturi şi active similar; 3.7. Materiale consumabile 3.8. Cheltuieli cu hrana pentru participanţi (grup ţintă) şi alţi participanţi la activităţile proiectului 4. Cheltuieli aferente activităţilor subcontractate (externalizate) 4.1. Cheltuieli aferente diverselor achiziţii de servicii specializate, pentru care Beneficiarul nu are expertiza necesară, inclusiv managementul proiectului şi consultanţă juridică; 4.2. Cheltuieli aferente contractelor încheiate cu operatori economici (inclusiv PFA) în vederea furnizării unor servicii: a) Organizarea de evenimente; b) Pachete complete conţinând transport, cazarea şi/sau hrana participanţilor/personalului propriu; c) Audit financiar extern; d) Expertiză contabilă; e) Editarea şi tipărirea de materiale pentru sesiuni de instruire/formare; f) Editarea şi tipărirea de materialele publicitare. 5. Taxe 5.2. taxe pentru participarea la programe de formare/educaţie; 6. Cheltuieli pentru închirieri şi leasing, necesare derulării activităţilor proiectului; 6.1. Închiriere (locaţii, bunuri); 6.2. Rate de leasing 7. Subvenţii (ajutoare, premii) şi burse: 7.1. Subvenţii (ajutoare, premii) acordate pentru elevi, ucenici şi însoţitorii acestora); 7.2. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru persoane aparţinând grupurilor vulnerabile; 7.3. Subvenţii (ajutoare, premii) pentru cursanţi pe perioada derulării cursurilor; 7.4. Premii în cadrul unor concursuri; 7.5. Burse de studii pentru elevi; 7.6. Burse sociale; 7.7. Burse de merit. 8. Cheltuieli indirecte/cheltuieli generale de administraţie 8.1. Cheltuieli aferente personalului administrativ şi personalului auxiliar; 8.2. Utilităţi; 8.3. Servicii de administrare a clădirilor; 8.4. Servicii de întreţinere şi reparare echipamente şi mijloace de transport; 8.5. Arhivare documente; 8.6. Amortizare active; 8.7. Cheltuieli financiare şi juridice (notariale); 8.8. Multiplicare, cu excepţia materialelor de informare şi publicitate; 8.9. Conectare la reţele informatice; 8.10. Cheltuieli aferente procedurilor de achiziţie publică; 8.11. Abonamente la publicaţii de specialitate; 8.12. Materiale consumabile. 9. Cheltuieli de informare şi publicitate 10. Cheltuieli de tip FEDR 10.1. Instalaţii tehnice; 10.2. Mobilier, aparatură, birotică, echipamente de protecţie a valorilor umane şi materiale. ATENŢIE! Conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programe operaţionale, cu modificările şi completările ulterioare, din care reiese că TVA nedeductibilă este eligibilă, costurile care alcătuiesc bugetul proiectului conţin şi TVA aferent acestora. Decontarea costurilor salariale cu personalul (intern sau extern) implicat în managementul proiectului se va face în limita unui procent de 10% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului. Cheltuielile indirecte/cheltuieli generale de administraţie se definesc în conformitate cu prevederile Ordinului nr. 1117/2170/2010 pentru stabilirea regulilor de eligibilitate şi a listei cheltuielilor eligibile în cadrul operaţiunilor finanţate prin POSDRU 2007-2013, cu modificările şi completările ulterioare. Valoarea cheltuielilor indirecte/cheltuieli generale de administraţie se calculează prin aplicarea unui procent la valoarea totală a costurilor directe, cu excepţia cheltuielilor de tip FEDR. Acest procent corespunzător cheltuielilor indirecte/cheltuielilor generale de administraţie este de maxim 5% pentru această cerere de propuneri de proiecte strategice. 4.5. Indicatori de monitorizare şi evaluare Indicatorii proiectului dumneavoastră trebuie să contribuie DIRECT la atingerea indicatorilor definiţi în Documentul Cadru de Implementare POSDRU 2007-2013, cu toate modificările ulterioare (care se regăseşte pe pagina de internet www.posdru.edu.ro la Secţiunea Documente de programare 2007 - 2013). În caz contrar, cererea de finanţare va fi respinsă. Dintre indicatorii de monitorizare stabiliţi prin POSDRU 2007 - 2013 şi Documentul Cadru de Implementare POSDRU pentru domeniul major de intervenţie 2.2. "Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii", relevanţi pentru actuala cerere de propuneri de proiecte, cererea dumneavoastră de finanţare să conţină valori stabilite pentru indicatorii: - Nr. de participanţi la programe de tipul educaţie "de a doua şansă" - valoare minim acceptată - 200 persoane; - Ponderea absolvenţilor de programe de educaţie de tip "a doua şansă" (%) - valoare minim acceptată - 75% - Număr de persoane care au beneficiat de consiliere/orientare - măsuri preventive/corective de părăsire timpurie a şcolii valoare minim acceptată - 700 persoane; - Număr de persoane care au beneficiat de consiliere/orientare şi au continuat studiile - măsuri preventive/corective de părăsire timpurie a şcolii - valoare minim acceptată - 600 persoane. Specificarea indicatorilor conduce la evaluarea fezabilităţii obiectivelor şi furnizează baza elaborării sistemului de monitorizare şi evaluare a proiectului. Vă rugăm să aveţi permanent în vedere corelarea indicatorilor stabiliţi cu obiectivele, activităţile, grupul ţintă şi resursele proiectului pe care intenţionaţi să îl implementaţi! 5. Procesul de evaluare şi selecţie Procesul de evaluare şi selecţie a cererilor de finanţare este descris în Ghidul Solicitantului Condiţii generale. Cererea dumneavoastră de finanţare va fi depunctată dacă activităţile proiectului se rezumă sau sunt în mare parte orientate spre activităţi fără un impact direct şi real la nivelul grupului ţintă, având în vedere obiectivele specifice ale acestui DMI în rândul categoriilor eligibile din grupul ţintă. Procesul de evaluare şi selecţie al cererilor de finanţare se face pe baza criteriilor prezentate în grilele de evaluare. 6. Greşeli frecvente la redactarea cererii de finanţare: 6.1. Greşeli care duc automat la respingerea cererii de finanţare: - bugetul detaliat şi anexele proiectului nu sunt încărcate în sistemul Action Web odată cu transmiterea cererii de finanţare; - neîncadrarea corectă în obiectivele şi activităţile eligibile ale DMI 2.2 (se introduc activităţi eligibile pe alte DMI) sau în categoriile de grupuri ţintă eligibile. - nerespectarea cerinţelor legate de indicatorii de program obligatorii stabiliţi pentru prezenta cerere de propunere de proiecte 6.2. Greşeli care duc la depunctarea cererii de finanţare (în Faza B - Criterii de selecţie): - nedetalierea elementelor de valoare adăugată; - neatingerea tuturor aspectelor menţionate în grilele de evaluare şi în Ghidul Solicitantului - Condiţii Generale şi Condiţii Specifice - necorelarea informaţiilor trecute de solicitant în diferite secţiuni, de exemplu cele de la activităţi cu cele de la graficul activităţilor, sau de la buget cu cele de la detalierea bugetului, sau exista costuri care nu se regăsesc corelate cu activităţile, etc. - justificări incomplete/lipsa datelor statistice pentru justificarea problemei - dificultatea de a surprinde nevoile reale ale factorilor interesaţi - dificultatea de a identifica şi de a descrie corect grupul/grupurile ţintă (caracteristici, cuantificări, nevoi specifice) - necorelări ale grupurilor ţintă între diverse secţiuni ale cererii de finanţare - detalierea incompletă a bugetului, erori de calcul aritmetic - încadrarea eronată în categoria de finanţare proprie (finanţat parţial sau finanţat integral de la bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat sau bugetele fondurilor speciale) - costuri supraestimate (utilizarea eficientă a fondurilor şi un raport optim cost-eficienţă) - nerespectarea limitelor impuse pentru diverse categorii de cheltuieli: ● cheltuielile administrative ● cheltuielile tip FEDR ● plafoanele maxime de referinţă pentru stabilirea eligibilităţii cheltuielilor cu personalul - importanţa scăzută acordată sustenabilităţii - neînţelegerea şi/sau justificarea fără substanţă a principiilor şi a temelor orizontale: ● egalitatea de şanse ● dezvoltare durabilă ● îmbătrânire activă ● inovare/TIC ● abordare interregională - menţiuni cu caracter generic, fără claritate sau fără o legătură concretă cu scopul aplicaţiei - copierea integrală sau parţială a prevederilor din DCI, ghiduri sau documente programatice. 7. Contestaţii Modalitatea de depunere şi soluţionare a contestaţiilor este descrisă în Ghidul Solicitantului - Condiţii Generale. Pentru cererile de finanţare care sunt respinse, contestaţiile cu privire la rezultatele procesului de evaluare vor fi: - depuse la registratura AMPOSDRU la adresa: B-dul Ion Mihalache nr. 15-17, sector 1 Bucureşti sau - transmise prin poştă/curier la adresa: B-dul Ion Mihalache nr. 15-17, sector 1 Bucureşti. Contestaţia trebuie să cuprindă aspectele punctuale ale deciziei cu care nu sunteţi de acord şi argumentele dumneavoastră cu privire la problema contestată. Contestaţiile care încearcă să acrediteze ideea neprimirii scrisorii de informare de către solicitant sau de către reprezentanţii solicitanţilor şi pentru care există confirmarea transmiterii acesteia precum şi pentru solicitanţii care au transmis contestaţia în afara termenului prevăzut mai sus, acestea nu vor face obiectul Comitetului de Soluţionare a Contestaţiilor, iar solicitanţii vor fi informaţi cu privire la aceste aspecte. 8. Procesul de contractare Dacă proiectul depus de dumneavoastră a fost propus spre finanţare de către Comitetul de Evaluare, va fi iniţiat procesul de contractare cu organizaţia dumneavoastră. În acest sens va fi transmisă către dumneavoastră, prin e-mail, o scrisoare prin care veţi fi informat cu privire la: (1) documentele pe care trebuie să le prezentaţi privind organizaţia dumneavoastră; (2) condiţiile de valabilitate a acestora; (3) termenul limită de prezentare a documentelor. Documentele minim solicitate privind încheierea contractului de finanţare cu dumneavoastră sunt: - Declaraţie din care să reiasă numărul, tipul şi anul emiterii actului de înfiinţare al instituţiei respective, semnată şi ştampilată de către reprezentantul legal al solicitantului. - Ordin sau decizie/dispoziţie a conducătorului ierarhic superior pentru persoana desemnată să semneze contractul, dacă este cazul. - CV-urile echipei de management şi ale experţilor pe termen lung responsabili pentru realizarea unei activităţi sau unor activităţi în cadrul proiectului pentru acele activităţi care nu sunt subcontractate, în limba română, indicând funcţia/rolul în proiect, datate şi semnate de către titulari; - Declaraţie privind evitarea dublei finanţări; - Declaraţie de angajament; - Declaraţie privind eligibilitatea TVA aferentă cheltuielilor ce vor fi efectuate în cadrul proiectului propus spre finanţare din instrumente structurale OIPOSDRU MECŞ poate declara neeligibile cheltuielile care privesc activităţi cu caracter transnaţional pentru care beneficiarul NU justifică temeinic legătura directă cu obiectivul proiectului. În situaţia în care clarificările furnizate de solicitant în etapa de contractare sunt incomplete sau vor conduce la concluzia că cererea de finanţare, solicitantul sau partenerii nu erau eligibili sau cererea nu era conformă administrativ, OIPOSDRU MECŞ va înceta contractarea cu solicitantul. Modalităţi de comunicare cu solicitanţii Corespondenţa dintre OIPOSDRU MECŞ şi solicitanţi se va realiza prin unul din următoarele mijloace: e-mail, fax, servicii de poştă şi curierat, după cum urmează: - prin e-mail - la adresa: oiposdru@oiposdru.edu.ro; - telefon/fax: 021.3132943. ANEXA 1 Grila de evaluare FAZA A
┌─────────┬────────────────────────────────────────────────────────────┬──┬──┐
│ Nr. crt.│ Criterii │DA│NU│
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│01-CA-1 │Bugetul detaliat (format tabelar) - toate foile de calcul - │ │ │
│ │a fost încărcat în Action Web │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│02-CA-2 │Anexa 1 şi Anexa 2 au fost încărcate în Action Web │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│03-EP-1 │Proiectul este relevant pentru obiectivele specifice ale │ │ │
│ │axei prioritare şi ale domeniului major de intervenţie. │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│04-EP-2 │Toate activităţile proiectului sunt în concordanţă cu │ │ │
│ │condiţiile specifice ale axei prioritare, ale domeniului │ │ │
│ │major de intervenţie şi ale cererii de propuneri de │ │ │
│ │proiecte; sunt incluse activităţile obligatorii. │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│05-EP-3 │Toate categoriile de grup/grupuri ţintă ale proiectului sunt│ │ │
│ │în concordanţă cu condiţiile specifice ale axei prioritare, │ │ │
│ │ale domeniului major de intervenţie şi ale cererii de │ │ │
│ │propuneri de proiecte. │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│06-EP-4 │Valoarea eligibilă a proiectului respectă limitele (minimă │ │ │
│ │şi maximă) prevăzute de cererea de propuneri de proiecte. │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│07-EP-5 │Contribuţia solicitantului este cel puţin egală cu limita │ │ │
│ │minimă prevăzută în Ghidul Solicitantului - Condiţii │ │ │
│ │Generale şi Ghidul solicitantului - Condiţii Specifice │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│08-EP-6 │Bugetul alocat salariilor echipei de management, respectiv │ │ │
│ │echipei de implementare a proiectului, respectă limita │ │ │
│ │maximă stabilită conform GS CS │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│09-EP-7 │Proiectul respectă prevederile din Ghidul Solicitantului - │ │ │
│ │Condiţii Generale privind informarea şi publicitatea │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│10-EP-8 │Perioada de implementare a proiectului respectă limitele │ │ │
│ │(minimum 4 luni şi maximum 6 luni) prevăzute cererea de │ │ │
│ │propuneri de proiecte. │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│11-EP-9 │Proiectul conţine valori minime pentru indicatori prevăzute │ │ │
│ │cererea de propuneri de proiecte. │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│12-EP-10 │Proiectul respectă pragurile minime stabilite pentru │ │ │
│ │grupurile ţintă. │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│13-ES-1 │Solicitantul aparţine cel puţin uneia din categoriile de │ │ │
│ │beneficiari eligibili în conformitate cu Documentul Cadru de│ │ │
│ │Implementare al POSDRU şi cu Ghidul Solicitantului - │ │ │
│ │Condiţii Specifice, astfel: │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│13-ES-1.1│Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice (MECŞ) │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│13-ES-1.2│Agenţii, structuri subordonate sau aflate în coordonarea │ │ │
│ │MECŞ şi alte entităţi sau organisme publice cu atribuţii în │ │ │
│ │domeniul îmbunătăţirii accesului la educaţie şi corectarea │ │ │
│ │fenomenului de părăsire timpurie a şcolii, incluziunii │ │ │
│ │sociale şi îmbunătăţirii situaţiei grupurilor vulnerabile în│ │ │
│ │educaţie; │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│13-ES-1.3│Inspectorate şcolare judeţene şi instituţii afiliate/ │ │ │
│ │subordonate/coordonate (ex. Centre judeţene pentru resurse │ │ │
│ │şi asistenţă educaţională etc.); │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│13-ES-1.4│ONG (cu activitate relevantă în prevenirea părăsirii │ │ │
│ │timpurii a şcolii) │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│13-ES-1.5│Instituţii de cult şi asociaţii religioase (cu activitate │ │ │
│ │relevantă în prevenirea părăsirii timpurii a şcolii). │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│14-EPT-1 │Fiecare din parteneri aparţine uneia din categoriile de │ │ │
│ │beneficiari/parteneri eligibili în conformitate cu Ghidul │ │ │
│ │Solicitantului - Condiţii Specifice │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│15-EPT-2 │Parteneriatul demonstrează capacitate operaţională, prin │ │ │
│ │existenţa resurselor administrative (conform algoritmului) │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│16-EPT-3 │Parteneriatul demonstrează capacitate financiară (conform │ │ │
│ │algoritmului) │ │ │
├─────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼──┼──┤
│17-EPT-4 │Fiecare dintre parteneri este implicat în cel puţin două din│ │ │
│ │următoarele aspecte: implementarea proiectului, furnizare de│ │ │
│ │expertiză, resurse umane şi materiale, finanţarea │ │ │
│ │proiectului. │ │ │
└─────────┴────────────────────────────────────────────────────────────┴──┴──┘
ANEXA 2 Grila de evaluare FAZA B
┌────────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┐
│ Nr. │ Criterii de selecţie │ Punctajul │Punctajul│
│ │ │ total maxim │ acordat │
│ │ │100 de puncte│ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│1. │RELEVANŢĂ (prin obiectivele sale proiectul contribuie la realizarea │Maxim - │ │
│ │obiectivelor POSDRU şi DCI, politicilor şi strategiilor regionale │30 de puncte │ │
│ │sau locale şi la soluţionarea nevoilor specifice ale grupului ţintă)│Minim - │ │
│ │ │21 de puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.1. │Relevanţa proiectului pentru politicile şi strategiile naţionale/regionale/sectoriale din │
│ │domeniul prevenirii/corectării părăsirii timpurii a şcolii, POSDRU, axa prioritară şi │
│ │domeniul major de intervenţie: │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Proiectul descrie concret şi argumentat contribuţia acestuia faţă│ 3 │ │
│ │de politicile şi strategiile naţionale/regionale/sectoriale, din │ │ │
│ │domeniul prevenirii/corectării părăsirii timpurii a şcolii, POSDRU │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Proiectul descrie general şi nu argumentează elementele prin care│ 0 │ │
│ │acesta este relevant faţă de politicile şi strategiile naţionale/ │ │ │
│ │regionale/sectoriale, din domeniul prevenirii/corectării │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.2. │Cuantificarea grupului ţintă inclus în proiect: │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Grupul ţintă este cuantificat corect şi coerent în toate │ 4 │ │
│ │secţiunile cererii de finanţare │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Grupul ţintă este cuantificat parţial şi inexact în toate │ 2 │ │
│ │secţiunile cererii de finanţare │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Grupul ţintă nu este cuantificat corect în toate secţiunile │ 0 │ │
│ │cererii de finanţare │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.3. │Descrierea grupului ţintă │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Grupul ţintă este descris concret şi corelat în toate secţiunile │ 4 │ │
│ │cererii de finanţare. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Grupul ţintă este descris concret, dar necorelat în toate │ 2 │ │
│ │secţiunile cererii de finanţare. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Grupul ţintă nu este descris concret în secţiunile cererii de │ 0 │ │
│ │finanţare. │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.4. │Modalităţile de identificare, recrutare, implicare şi menţinere a grupului ţintă incluse în │
│ │proiect │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Modalităţile de identificare, recrutare, implicare şi menţinere │ 5 │ │
│ │în proiect a persoanelor aparţinând grupului ţintă sunt descrise │ │ │
│ │concret şi personalizat. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Modalităţile de identificare, recrutare, implicare şi menţinere │ 2 │ │
│ │în proiect a persoanelor aparţinând grupului ţintă sunt descrise │ │ │
│ │parţial │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Modalităţile de identificare, recrutare, implicare şi menţinere │ 0 │ │
│ │în proiect a persoanelor aparţinând grupului ţintă nu sunt descrise.│ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.5. │Identificarea nevoilor grupului ţintă │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Nevoile grupului ţintă sunt identificate concret prin furnizarea │ 3 │ │
│ │de date cantitative şi/sau calitative, studii sau analize statistice│ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Nevoile grupului ţintă sunt doar descrise, nefiind identificate │ 1 │ │
│ │în urma unor date cantitative şi/sau calitative, studii sau analize │ │ │
│ │statistice. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Nevoile grupului ţintă nu sunt descrise. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.6. │Relevanţa proiectului faţă de nevoile grupului ţintă şi necesitatea implementării │
│ │proiectului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Activităţile propuse în proiect răspund concret nevoilor │ 5 │ │
│ │identificate şi contribuie la satisfacerea acestora. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Activităţile propuse în proiect răspund doar parţial nevoilor │ 2 │ │
│ │identificate şi contribuie la satisfacerea acestora. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Activităţile propuse în proiect nu răspund nevoilor identificate │ 0 │ │
│ │şi nu contribuie la satisfacerea acestora. │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.7. │Dimensiunea grupului ţintă al proiectului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a) Proiectul îşi propune să implice în activităţi între 201-300 │ 1 │ │
│ │ persoane care au părăsit de timpuriu şcoala şi/sau persoane care │ │ │
│ │ nu au absolvit învăţământul obligatoriu şi între 801-900 │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b) Proiectul îşi propune să implice în activităţi peste 301 │ 2 │ │
│ │ persoane care au părăsit de timpuriu şcoala şi/sau persoane care │ │ │
│ │ nu au absolvit învăţământul obligatoriu şi peste 901 persoane │ │ │
│ │ pentru componenta preventivă │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│1.8. │Demonstrarea clară a valorii adăugate a proiectului: │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Proiectul descrie concret ceea ce aduce în plus faţă de situaţia │ 4 │ │
│ │deja existentă. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Proiectul doar enumeră, fără a descrie modalitatea prin care │ 2 │ │
│ │proiectul aduce ceva în plus faţă de situaţia deja existentă. │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Proiectul nu descrie ceea ce aduce în plus faţă de situaţia │ 0 │ │
│ │deja existentă. │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│ │ Punctaj total criteriu "RELEVANŢĂ" │Maximum - │ │
│ │ │30 de puncte │ │
│ │ ├─────────────┤ │
│ │ │Minimum - │ │
│ │ │21 de puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│2. │METODOLOGIE (proiectul este structurat coerent şi este în măsură să │Punctaj maxim│ │
│ │furnizeze beneficii reale şi sustenabile grupului ţintă; proiectul │- 25 puncte │ │
│ │are o structură logică şi este prezentat clar şi coerent şi va │Punctaj minim│ │
│ │determina o îmbunătăţire sustenabilă a situaţiei grupului ţintă). │- 18 puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.1. │Obiectivele proiectului: │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │Obiectivele proiectului sunt clare, realiste şi pot fi atinse în │ │ │
│ │perspectiva realizării proiectului. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Obiectivele proiectului pot fi parţial atinse în perspectiva │ │ │
│ │realizării proiectului. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Obiectivele proiectului nu sunt realiste în perspectiva realizării │ │ │
│ │proiectului. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.2. │Indicatorii proiectului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Indicatorii proiectului sunt măsurabili, verificabili şi │ │ │
│ │corelaţi cu activităţile proiectului. │ 4 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Indicatorii proiectului sunt măsurabili, verificabili dar nu sunt│ │ │
│ │corelaţi cu activităţile proiectului │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Indicatorii proiectului nu sunt măsurabili, verificabili şi nu │ 0 │ │
│ │sunt corelaţi cu activităţile proiectului │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.3. │Rezultatele proiectului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Rezultatele proiectului sunt cuantificate/măsurabile, corelate │ │ │
│ │cu activităţile şi descriu îmbunătăţiri/beneficii reale care │ │ │
│ │determină în mod direct realizarea obiectivelor proiectului. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Rezultatele proiectului sunt cuantificate/măsurabile, dar nu │ │ │
│ │sunt corelate cu activităţile şi nu descriu îmbunătăţiri/beneficii │ │ │
│ │reale care determină în mod direct realizarea obiectivelor │ │ │
│ │proiectului. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Rezultatele proiectului nu sunt cuantificate/măsurabile, nu │ │ │
│ │sunt corelate cu activităţile şi nu descriu îmbunătăţiri/beneficii │ │ │
│ │reale care determină în mod direct realizarea obiectivelor │ │ │
│ │proiectului. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.4. │Planificarea eficientă a activităţilor proiectului: │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Activităţile proiectului sunt descrise clar, sintetic, │ │ │
│ │cronologic şi sunt corelate în cadrul calendarului de realizare, │ │ │
│ │cu atribuţiile membrilor echipei de proiect, cu rezultatele │ │ │
│ │proiectului, indicatorii de realizare şi ţintele stabilite. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Activităţile proiectului sunt descrise clar, sintetic, │ │ │
│ │cronologic şi parţial corelate în cadrul calendarului de │ │ │
│ │realizare, cu rezultatele proiectului şi indicatorii de │ │ │
│ │realizare, precum şi cu atribuţiile membrilor echipei de │ │ │
│ │proiect. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Activităţile proiectului nu sunt descrise clar, sintetic, │ │ │
│ │cronologic şi nu sunt corelate nici în cadrul calendarului de │ │ │
│ │realizare şi nici cu atribuţiile membrilor echipei de proiect şi │ │ │
│ │sunt slab corelate cu rezultatele proiectului şi indicatorii de │ │ │
│ │realizare, iar ţintele stabilite nu sunt fezabile. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.5. │Calificările şi experienţa necesară a fiecărui membru din cadrul echipei de implementare │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Sunt descrise concret calificările, competenţele profesionale, │ │ │
│ │experienţa necesară, precum şi atribuţiile şi responsabilităţile │ │ │
│ │fiecărui membru din echipa de implementare. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Sunt descrise parţial calificările, competenţele profesionale, │ │ │
│ │experienţa necesară, precum şi atribuţiile şi responsabilităţile │ │ │
│ │fiecărui membru din echipa de implementare. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Nu sunt descrise calificările, competenţele profesionale, │ │ │
│ │experienţa necesară precum şi atribuţiile şi responsabilităţile │ │ │
│ │fiecărui membru din echipa de implementare. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.6. │Evitarea bugetării posturilor pentru care atribuţiile/responsabilităţile aferente acestora │
│ │se suprapun │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │Nu există atribuţii/responsabilităţi, care se suprapun cu │ │ │
│ │atribuţiile/responsabilităţile altor posturi bugetate în acelaşi │ │ │
│ │proiect │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Există parţial atribuţii/responsabilităţi/posturi, care se suprapun │ │ │
│ │cu atribuţiile/responsabilităţile altor posturi bugetate în acelaşi │ │ │
│ │proiect │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Majoritatea atribuţiilor/responsabilităţilor/posturilor, se suprapun│ │ │
│ │cu atribuţiile/responsabilităţile altor posturi bugetate în acelaşi │ │ │
│ │proiect │ 2 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.7. │Resurse alocate şi achiziţii de bunuri, servicii şi lucrări necesare pentru implementarea │
│ │proiectului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Sunt specificate concret bunurile, serviciile/lucrările, │ │ │
│ │dotările şi echipamentele existente şi care urmează a fi │ │ │
│ │închiriate sau achiziţionate pentru implementarea proiectului în │ │ │
│ │raport cu activităţile proiectului, care contribuie la │ │ │
│ │obţinerea rezultatelor propuse. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Sunt specificate concret bunurile, serviciile/lucrările, │ │ │
│ │dotările şi echipamentele existente şi care urmează a fi │ │ │
│ │închiriate sau achiziţionate, dar nu sunt corelate cu │ │ │
│ │activităţile proiectului, care contribuie la obţinerea │ │ │
│ │rezultatelor propuse. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Nu sunt specificate toate bunurile, serviciile/lucrările, │ │ │
│ │dotările şi echipamentele existente şi cele care urmează a fi │ │ │
│ │închiriate sau achiziţionate pentru implementarea proiectului │ │ │
│ │propus. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.8. │Metodologia de implementare a proiectului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Proiectul prezintă clar modul de implementare a activităţilor │ │ │
│ │propuse, precum şi o metodologie concretă pentru monitorizarea, │ │ │
│ │coordonarea şi organizarea managerială şi financiară a │ │ │
│ │proiectului, printr-o alocare eficientă a resurselor. │ 5 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Proiectul prezintă clar modul de implementare a activităţilor │ │ │
│ │propuse, dar nu prezintă o metodologie concretă pentru │ │ │
│ │monitorizarea, coordonarea şi organizarea managerială şi │ │ │
│ │financiară a proiectului, printr-o alocare eficientă a │ │ │
│ │resurselor. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Proiectul nu prezintă clar modul de implementare a │ │ │
│ │activităţilor propuse şi nu prezintă o metodologie concretă │ │ │
│ │pentru monitorizarea, coordonarea şi organizarea managerială şi │ │ │
│ │financiară a proiectului, printr-o alocare eficientă a │ │ │
│ │resurselor. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │d. Proiectul nu prezintă modul de implementare a activităţilor │ │ │
│ │propuse şi nu prezintă o metodologie pentru monitorizarea, │ │ │
│ │coordonarea şi organizarea managerială şi financiară a │ │ │
│ │proiectului, printr-o alocare eficientă a resurselor. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.9. │Egalitate de şanse │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │Proiectul prezintă concret modul în care principiul privind │ │ │
│ │egalitatea de şanse este integrat în elaborarea şi │ │ │
│ │implementarea proiectului: │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │a1. în realizarea activităţilor │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │b1. în managementul proiectului │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │c1. prezentarea altor componente care contribuie la asigurarea │ │ │
│ │egalităţii de şanse şi a egalităţii de gen │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Proiectul prezintă în mod ambiguu modul în care principiul │ │ │
│ │privind egalitatea de şanse este integrat în elaborarea şi │ │ │
│ │implementarea proiectului: │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │a1. în realizarea activităţilor │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │b1. în managementul proiectului │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │c1. prezentarea altor componente care contribuie la │ │ │
│ │asigurarea egalităţii de şanse şi a egalităţii de gen │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Proiectul nu prezintă modul în care principiul privind egalitatea │ │ │
│ │de şanse este integrat în elaborarea şi implementarea │ │ │
│ │proiectului: │ 0 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │a1. în realizarea activităţilor │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │b1. în managementul proiectului │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │c1. prezentarea altor componente care contribuie la asigurarea │ │ │
│ │egalităţii de şanse şi a egalităţii de gen │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│2.10. │Contribuţia proiectului la alte teme şi obiective orizontale │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │Proiectul prezintă concret contribuţia acestuia la cel puţin 2 │ │ │
│ │dintre obiectivele orizontale: │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │a1. dezvoltare durabilă │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │b1. inovare şi TIC │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │c1. îmbătrânire activă │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │d1. abordare interregională │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Proiectul prezintă concret contribuţia acestuia la cel puţin │ │ │
│ │unul dintre obiectivele orizontale: │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │a1. dezvoltare durabilă │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │b1. inovare şi TIC │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │c1. îmbătrânire activă │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │d1. abordare interregională │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │Proiectul nu prezintă contribuţia acestuia la cel puţin unul │ │ │
│ │dintre obiectivele orizontale: │ 0 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │a1. dezvoltare durabilă │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │b1. inovare şi TIC │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │c1. îmbătrânire activă │ │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┤ │ │
│ │d1. abordare interregională │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│ │Punctaj total criteriu "METODOLOGIE" │Maxim - │ │
│ │ │25 de puncte │ │
│ │ ├─────────────┤ │
│ │ │Minim - │ │
│ │ │18 puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│3. │SUSTENABILITATE (prezentarea clară a modului de continuare a │Punctaj maxim│ │
│ │proiectului sau a efectelor proiectului după încetarea sursei de │15 puncte │ │
│ │finanţare; prezentarea măsurilor actuale sau care vor fi luate ├─────────────┤ │
│ │pentru a se asigura faptul că │Punctaj minim│ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│3.1. │Transferabilitate │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Proiectul descrie concret modul în care este asigurată o posibilă│ │ │
│ │transferare a activităţilor/rezultatelor proiectului către alt │ │ │
│ │grup ţintă, alte sectoare, multiplicare. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Proiectul descrie ambiguu modul în care este asigurată o posibilă│ │ │
│ │transferare a activităţilor/rezultatelor proiectului către alt │ │ │
│ │grup ţintă, alte sectoare, multiplicare. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Proiectul nu descrie concret modul în care este asigurată o │ │ │
│ │posibilă transferare a activităţilor/rezultatelor proiectului către │ │ │
│ │alt grup ţintă, alte sectoare, multiplicare. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│3.2. │Abordare integrată │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Proiectul descrie concret modul în care rezultatele şi/sau │ │ │
│ │experienţa acumulată în cadrul proiectului pot fi integrate în │ │ │
│ │politicile şi strategiile organizaţiei solicitantului şi/sau ale │ │ │
│ │partenerilor, politici şi strategii locale, regionale ori naţionale │ │ │
│ │şi/sau la nivel legislativ. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Proiectul descrie ambiguu modul în care rezultatele şi/sau │ │ │
│ │experienţa acumulată în cadrul proiectului pot fi integrate în │ │ │
│ │politicile şi strategiile organizaţiei solicitantului şi/sau ale │ │ │
│ │partenerilor, politici şi strategii locale, regionale ori naţionale │ │ │
│ │şi/sau la nivel legislativ. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Proiectul nu descrie modul în care rezultatele şi/sau experienţa │ │ │
│ │acumulată în cadrul proiectului pot fi integrate în politicile şi │ │ │
│ │strategiile organizaţiei solicitantului şi/sau ale partenerilor, │ │ │
│ │politici şi strategii locale, regionale sau naţionale şi/sau la │ │ │
│ │nivel legislativ. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│3.3. │Sustenabilitate financiară │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Proiectul descrie concret sursele ulterioare de finanţare │ │ │
│ │(fonduri proprii, fonduri externe etc.) pentru continuarea │ │ │
│ │proiectului sau a rezultatelor sale după finalizarea finanţării │ │ │
│ │nerambursabile. │ 4 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Proiectul descrie ambiguu sursele ulterioare de finanţare │ │ │
│ │(fonduri proprii, fonduri externe etc.) pentru continuarea │ │ │
│ │proiectului sau a rezultatelor sale după finalizarea finanţării │ │ │
│ │nerambursabile. │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Proiectul nu descrie sursele ulterioare de finanţare (fonduri │ │ │
│ │proprii, fonduri externe etc.) pentru continuarea proiectului sau │ │ │
│ │a rezultatelor sale după finalizarea finanţării nerambursabile. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│3.4. │Sustenabilitate instituţională │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Proiectul descrie concret modalităţile de funcţionare a │ │ │
│ │structurilor/programelor create/dezvoltate prin proiect după │ │ │
│ │finalizarea finanţării nerambursabile. │ 5 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Proiectul descrie ambiguu modalităţile de funcţionare a │ │ │
│ │structurilor/programelor create/dezvoltate prin proiect după │ │ │
│ │finalizarea finanţării nerambursabile. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Proiectul doar menţionează modalităţile de funcţionare a │ │ │
│ │structurilor/programelor create/dezvoltate prin proiect după │ │ │
│ │finalizarea finanţării nerambursabile fără o susţinere clară a │ │ │
│ │acestora │ 2 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │d. Proiectul nu descrie modalităţile de funcţionare a structurilor/ │ │ │
│ │programelor create/dezvoltate prin proiect după finalizare │ 0 │ │
│ │finanţării nerambursabile │ │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│ │Punctaj total criteriu "SUSTENABILITATE" │Maxim - │ │
│ │ │15 puncte │ │
│ │ ├─────────────┤ │
│ │ │Minim - │ │
│ │ │10 puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│4. │COST-EFICIENŢĂ (proiectul prezintă clar rezultatele aşteptate în │Maxim - │ │
│ │raport cu resursele utilizate, bugetul proiectului este bine │30 puncte │ │
│ │gestionat, cu respectarea principiilor managementului riguros) ├─────────────┤ │
│ │ │Minimum - │ │
│ │ │21 de puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│4.1. │Completitudinea bugetului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Toate calculele din bugetul detaliat sunt corecte şi sunt │ │ │
│ │reflectate în alocarea pe activităţi. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Nu toate calculele din bugetul detaliat sunt corecte, dar sunt │ │ │
│ │reflectate în alocarea pe activităţi. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Calculele din bugetul detaliat sunt parţial corecte şi sunt │ │ │
│ │parţial reflectate în alocarea pe activităţi. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│4.2. │Detalierea bugetului │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Bugetul detaliat este structurat pe unităţi şi costuri unitare │ │ │
│ │pentru toate categoriile de cheltuieli incluse. │ 5 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Bugetul detaliat este parţial structurat pe unităţi şi costuri │ │ │
│ │unitare pentru categoriile de cheltuieli incluse, dar permite o │ │ │
│ │evaluare a modalităţii de estimare a costurilor de către aplicant. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Bugetul detaliat este parţial structurat pe unităţi şi costuri │ │ │
│ │unitare pentru categoriile de cheltuieli incluse, dar nu permite o │ │ │
│ │evaluare a modalităţii de estimare a costurilor de către aplicant. │ 1 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │d. Bugetul detaliat nu este structurat pe unităţi şi costuri │ │ │
│ │unitare pentru categoriile de cheltuieli incluse şi nu permite o │ │ │
│ │evaluare a modalităţii de estimare a costurilor. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│4.3. │Fundamentarea economico-financiară a costurilor │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Valorile cuprinse în bugetul proiectului sunt susţinute concret │ │ │
│ │de o justificare corectă privind numărul de unităţi (cantitatea, │ │ │
│ │după caz) şi costul unitar, pentru fiecare tip de cheltuială. │ 8 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Valorile cuprinse în bugetul proiectului sunt susţinute concret │ │ │
│ │de o justificare corectă privind numărul de unităţi (cantitatea, │ │ │
│ │după caz) şi costul unitar, doar pentru anumite tipuri de │ │ │
│ │cheltuieli. │ 5 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Valorile cuprinse în bugetul proiectului sunt susţinute parţial │ │ │
│ │de o justificare corectă privind numărul de unităţi (cantitatea, │ │ │
│ │după caz) şi costul unitar şi doar pentru anumite tipuri de │ │ │
│ │cheltuieli. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │d. Valorile cuprinse în bugetul proiectului nu sunt susţinute de o │ │ │
│ │justificare corectă privind numărul de unităţi (cantitatea, după │ │ │
│ │caz) şi costul unitar. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│4.4. │Modalitatea de estimare a costurilor │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Toate costurile sunt realiste, sunt în conformitate cu preţurile │ │ │
│ │pieţei şi sunt corelate cu complexitatea şi natura activităţii/ │ │ │
│ │achiziţiei, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 66/2011 │ 8 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Toate costurile sunt realiste, sunt în conformitate cu preţurile │ │ │
│ │pieţei, dar nu sunt corelate cu complexitatea şi natura │ │ │
│ │activităţii/achiziţiei în conformitate cu prevederile │ │ │
│ │O.U.G. nr. 66/2011 │ 5 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Nu toate costurile sunt realiste şi în conformitate cu preţurile │ │ │
│ │pieţei şi nu sunt corelate cu complexitatea şi natura activităţii/ │ │ │
│ │achiziţiei în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 66/2011 │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │d. Costurile nu sunt realiste şi în conformitate cu preţurile │ │ │
│ │pieţei şi nu sunt corelate cu complexitatea şi natura activităţii/ │ │ │
│ │achiziţiei în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 66/2011 │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┤
│4.5 │Utilizarea eficientă a fondurilor │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────┤
│ │a. Este justificată şi fundamentată concret şi corect valoarea │ │ │
│ │totală a proiectului printr-o analiză din care reiese că fondurile │ │ │
│ │utilizate la finanţare sunt corelate cu activităţile şi indicatorii │ │ │
│ │propuşi. │ 6 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │b. Este insuficient justificată şi fundamentată valoarea totală a │ │ │
│ │proiectului printr-o analiză din care reiese că fondurile utilizate │ │ │
│ │la finanţare sunt corelate cu activităţile şi indicatorii propuşi. │ 3 │ │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┤ │
│ │c. Nu este justificată şi fundamentată valoarea totală a │ │ │
│ │proiectului printr-o analiză din care reiese că fondurile utilizate │ │ │
│ │la finanţare sunt corelate cu activităţile şi indicatorii propuşi. │ 0 │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│ │Punctaj total criteriu "COST-EFICIENŢĂ" │Maxim - │ │
│ │ │30 puncte │ │
│ │ ├─────────────┤ │
│ │ │Minim - │ │
│ │ │21 puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│ │SCOR TOTAL PROIECT │Maxim - │ │
│ │ │100 puncte │ │
│ │ ├─────────────┤ │
│ │ │Minim - │ │
│ │ │70 puncte │ │
├────────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────┤
│ │Comentarii evaluator │ │ │
└────────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────┘
--------