Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
GHIDUL AUTORITĂŢII EUROPENE din 15 noiembrie 2024 pentru Valori Mobiliare şi Pieţe privind denumirile fondurilor care folosesc termeni MSG sau legaţi de durabilitate
EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1155 din 19 noiembrie 2024
──────────
Aplicat prin NORMA nr. 21 din 15 noiembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1155 din 19 noiembrie 2024.
──────────
1. Domeniu de aplicare
Cui i se aplică?
1. Prezentul ghid se aplică societăţilor de administrare a OPCVM, inclusiv oricărui OPCVM care nu a desemnat o societate de administrare a OPCVM, administratorilor fondurilor de investiţii alternative, inclusiv FIA administrate intern, EuVECA, EuSEF, ELTIF şi administratorilor FPM, precum şi autorităţilor competente.
Ce se aplică?
2. Prezentul ghid se aplică în legătură cu art. 14 alin. (1) lit. (a) din Directiva 2009/65/CE, art. 12 alin. (1) lit. (a) din Directiva 2011/61/UE şi art. 4 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/1.156. În special se aplică în ceea ce priveşte obligaţia de a acţiona în mod onest şi corect în desfăşurarea activităţii lor, precum şi obligaţia ca toate informaţiile cuprinse în comunicările de marketing să fie corecte, clare şi să nu inducă în eroare.
3. Aceste obligaţii sunt relevante pentru toată documentaţia fondului şi comunicărilor publicitare adresate investitorilor sau potenţialilor investitori pentru OPCVM şi FIA, inclusiv când acestea sunt înfiinţate ca EuVECA, EuSEF, ELTIF şi FPM.
Când se aplică?
4. Prezentul ghid se aplică după trei luni de la data publicării pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE.
5. Administratorii oricăror fonduri noi create după data de aplicare a prezentului ghid trebuie să aplice imediat ghidul cu privire la fondurile respective.
6. Administratorii fondurilor existente înainte de data aplicării prezentului ghid trebuie să aplice ghidul cu privire la fondurile respective după şase luni de la data aplicării ghidului.
2. Referinţe legislative, abrevieri şi definiţii
2.1. Referinţe legislative
DAFIA - Directiva 2011/61/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 8 iunie 2011 privind administratorii fondurilor de investiţii alternative şi de modificare a Directivelor 2003/41/CE şi 2009/65/CE şi a Regulamentelor (CE) nr. 1.060/2009 şi (UE) nr. 1.095/2010^1
^1 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 174 din 1.07.2011, p. 1.44.
Directiva OPCVM - Directiva 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 iulie 2009 de coordonare a actelor cu putere de lege şi a actelor administrative privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare (OPCVM)^2
^2 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 302 din 17.11.2009, p. 32.
RDC (UE) 2020/1.818 - Regulamentul delegat (UE) 2020/1.818 al Comisiei din 17 iulie 2020 de completare a Regulamentului (UE) 2016/1.011 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele minime pentru indicii UE de referinţă pentru activităţile de tranziţie climatică şi indicii UE de referinţă aliniaţi la Acordul de la Paris^3
^3 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 406 din 3.12.2020, p. 17-25.
RDC (UE) 2022/1.288 - Regulamentul delegat (UE) 2022/1.288 al Comisiei din 6 aprilie 2022 de completare a Regulamentului (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele tehnice de reglementare care precizează detaliile referitoare la conţinutul şi prezentarea informaţiilor în legătură cu principiul de „a nu aduce prejudicii semnificative“, care precizează conţinutul, metodologia şi prezentarea informaţiilor în legătură cu indicatorii de durabilitate şi efectele negative asupra durabilităţii, precum şi conţinutul şi prezentarea informaţiilor în legătură cu promovarea caracteristicilor de mediu sau sociale şi a obiectivelor de investiţii durabile în documentele precontractuale, pe site-urile web şi în rapoartele periodice^4
^4 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 196 din 25.07.2022, p. 1.
Regulamentul (UE) 2019/2.088 - Regulamentul (UE) 2019/2.088 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 noiembrie 2019 privind informaţiile privind durabilitatea în sectorul serviciilor financiare^5
^5 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 317 din 9.12.2019, p. 1.
Regulamentul (UE) nr. 345/2013 - Regulamentul (UE) nr. 345/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene cu capital de risc^6
^6 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 115 din 25.04.2013, p. 1.
Regulamentul (UE) nr. 346/2013 - Regulamentul (UE) nr. 346/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 aprilie 2013 privind fondurile europene de antreprenoriat social^7
^7 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 115 din 25.04.2013, p. 18.
Regulamentul ESMA - Regulamentul (UE) nr. 1.095/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea europeană pentru valori mobiliare şi pieţe), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/77/CE a Comisiei^8
^8 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 331 din 15.12.2010, p. 84.
Regulamentul KIID - Regulamentul (UE) nr. 583/2010 al Comisiei din 1 iulie 2010 de punere în aplicare a Directivei 2009/65/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte informaţiile cheie destinate investitorilor şi condiţiile care trebuie îndeplinite pentru furnizarea informaţiilor cheie destinate investitorilor sau a prospectului pe un suport durabil, altul decât hârtia, sau prin intermediul unui site web^9
^9 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 176 din 10.07.2010, p. 1.
2.2. Abrevieri
AFIA - administrator de fonduri de investiţii alternative
CTB - criteriul de referinţă al UE pentru tranziţia climatică
ELTIF - fondurile europene de investiţii pe termen lung
ESMA - Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe
EuSEF - Fondul european de antreprenoriat social
EuVECA - Fondul european cu capital de risc
FPM - fond de piaţă monetară
OPCVM - organism de plasament colectiv în valori mobiliare
PAB - indicele UE de referinţă aliniat la Acordul de la Paris
RDC - regulamentul delegat al Comisiei
S-FIL - Regulamentul privind publicarea informaţiilor referitoare la finanţarea durabilă [Regulamentul (UE) 2019/2.088]
2.3. Definiţii
administratorii fondului:
a) societate de administrare [aşa cum este definită la art. 2 alin. (1) lit. (b) din Directiva OPCVM];
b) societate de investiţii care nu a desemnat o societate de administrare autorizată în temeiul Directivei OPCVM;
c) un AFIA [aşa cum este definit la art. 4 alin. (1) lit. (b) din Directiva AFIA] al unui FIA; şi
d) un FIA administrat intern, conform art. 5 alin. (1) lit. (b) din Directiva AFIA
fond - organism de plasament colectiv [astfel cum este definit la art. 1 alin. (2) lit. (a)-(b) din Directiva OPCVM şi la art. 4 alin. (1) lit. (a) din Directiva AFIA]
indice de referinţă - indice de piaţă pentru evaluarea performanţei unui fond
3. Scopul
7. Prezentul ghid se bazează pe art. 23 alin. (7) din DAFIA, pe art. 69 alin. (6) din Directiva OPCVM şi pe art. 16 alin. (1) din Regulamentul ESMA. Scopul ghidului este de a preciza circumstanţele în care denumirile fondurilor care folosesc termeni legaţi de MSG sau de durabilitate sunt incorecte, neclare sau înşelătoare.
8. Denumirea unui fond este un mijloc de comunicare a informaţiilor despre fond către investitori şi este, de asemenea, un instrument de marketing important pentru fond. Denumirea unui fond este adesea primul element de informaţii despre fond pe care îl văd investitorii şi, deşi investitorii ar trebui să meargă dincolo de denumirea în sine şi să analizeze cu atenţie informaţiile de bază ale unui fond, denumirea unui fond poate avea un impact semnificativ asupra deciziilor lor de investiţii/a investi.
4. Obligaţii de conformare şi de raportare
4.1. Statutul ghidului
9. Conform art. 16 alin. (3) din Regulamentul ESMA, autorităţile competente şi participanţii la pieţele financiare trebuie să depună toate eforturile pentru a respecta prezentul ghid.
10. Autorităţile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să se conformeze prin includerea acestuia în cadrele lor juridice şi/sau de supraveghere naţionale, după caz, inclusiv în cazul în care există ghiduri specifice care vizează în principal participanţii la pieţele financiare. În acest caz, autorităţile competente trebuie să asigure, prin activităţile lor de supraveghere, respectarea ghidului de către participanţii la pieţele financiare.
4.2. Cerinţe de raportare
11. În termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, autorităţile competente cărora li se aplică prezentul ghid trebuie să informeze ESMA (i) dacă se conformează, (ii) dacă nu se conformează, dar intenţionează să se conformeze, sau (iii) dacă nu se conformează şi nu intenţionează să se conformeze prezentului ghid.
12. În caz că nu se conformează, autorităţile competente trebuie, de asemenea, să informeze ESMA, în termen de două luni de la data publicării ghidului pe site-ul ESMA în toate limbile oficiale ale UE, cu privire la motivele pentru care nu îl respectă.
13. Pe site-ul ESMA este disponibil un model de notificare. Modelul se completează şi se transmite la ESMA.
14. Participanţii la piaţa financiară nu sunt obligaţi să raporteze dacă respectă sau nu prezentul ghid.
5. Ghid privind denumirile fondurilor care folosesc termeni MSG sau legaţi de durabilitate în denumiri ale OPCVM şi FIA
5.1. Explicaţii privind termenii-cheie în temeiul prezentului ghid
15. Următoarele explicaţii sunt relevante pentru termenii-cheie menţionaţi în secţiunile de mai jos din ghid.
- Termeni legaţi de „tranziţie“ cuprind orice termeni derivaţi din cuvântul de bază „tranziţie“, de exemplu, „în tranziţie“ etc., precum şi termenii care derivă din „îmbunătăţire“, „progres“, „evoluţie“, „transformare“, „net-zero“ etc.
– Termeni „de mediu“ înseamnă termeni care dau investitorului impresia de promovare a caracteristicilor de mediu, de exemplu, „verde“, „mediu“, „climă“ etc. Aceşti termeni pot include şi abrevierile „MSG“^10 şi „IRS“^11.
^10 „MSG“ înseamnă aspectele de mediu, sociale, de guvernanţă.
^11 „IRS“ înseamnă investiţii responsabile social.
– Termeni legaţi de „social“ înseamnă cuvinte care dau investitorului impresia de promovare a caracteristicilor sociale, de exemplu, „sociale“, „egalitate“ etc.
– Termeni legaţi de „guvernanţă“ înseamnă cuvinte care dau investitorului impresia că se pune accentul pe guvernanţă, de exemplu, „guvernanţă“, „controverse“ etc.
– Termeni legaţi de „impact“ înseamnă termeni derivaţi din cuvântul de bază „impact“, de exemplu, „impactant“, „cu impact“ etc.
– Termeni legaţi de „durabilitate“ înseamnă termeni care derivă numai din cuvântul de bază „durabil“, de exemplu, „în mod durabil“, „durabilitate“ etc.
5.2. Recomandări pentru administratorii de fonduri cu privire la folosirea termenilor în denumirile fondurilor
16. Fondurile care folosesc termeni legaţi de tranziţie, de aspectele sociale şi de guvernanţă trebuie:
- să atingă un prag de 80% legat de proporţia de investiţii utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiţii durabile, în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiţii, care trebuie să fie prezentate în anexele II şi III la RDC (UE) 2022/1.288; şi
– să excludă investiţiile în societăţile menţionate la art. 12 alin. (1) lit. (a)-(c) din RDC (UE) 2020/1.818.
17. Fondurile care folosesc termeni legaţi de mediu sau de impact trebuie:
- să atingă un prag de 80% legat de proporţia de investiţii utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiţii durabile, în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiţii, care trebuie să fie prezentate în anexele II şi III la RDC (UE) 2022/1.288; şi
– să excludă investiţiile în societăţile menţionate la art. 12 alin. (1) lit. (a)-(g) din RDC (UE) 2020/1.818.
18. Fondurile care folosesc termeni legaţi de durabilitate trebuie:
- să atingă un prag de 80% legat de proporţia de investiţii utilizate pentru a îndeplini obiectivele caracteristice de mediu sau sociale sau obiectivele de investiţii durabile, în conformitate cu elementele obligatorii ale strategiei de investiţii, care urmează să fie prezentate în anexele II şi III la RDC (UE) 2022/1.288;
– să excludă investiţiile în societăţile menţionate la art. 12 alin. (1) lit. (a)-(g) din RDC (UE) 2020/1.818; şi
– să se angajeze să investească în mod semnificativ în investiţiile durabile menţionate la art. 2 alin. (17) din Regulamentul privind publicarea de informaţii privind finanţarea durabilă.
19. În cazul în care denumirea unui fond combină termeni de la mai mult de unul dintre pct. 16 şi 17, dispoziţiile de la punctele respective trebuie aplicate cumulativ, cu excepţia termenilor combinaţi cu termeni legaţi de tranziţie, caz în care trebuie aplicate numai prevederile pct. 16 şi 21.
Recomandări suplimentare pentru anumite tipuri de fonduri
20. Fondurile care desemnează un indice de referinţă trebuie să folosească în denumirea lor doar termenii menţionaţi la pct. 16-18, dacă fondurile îndeplinesc indicaţiile prevăzute la aceste puncte.
21. Fondurile care folosesc în denumirile lor termeni legaţi de „tranziţie“ sau de „impact“ trebuie, de asemenea, să se asigure că investiţiile utilizate pentru a atinge pragul menţionat la pct. 16 şi, respectiv, 17 se află pe o cale clară şi măsurabilă către tranziţia socială sau de mediu sau că sunt realizate cu obiectivul de a genera un impact social sau de mediu pozitiv şi măsurabil, pe lângă randamentul financiar.
Aşteptările în materie de supraveghere
22. Autorităţile competente trebuie să ia în considerare pct. 16-21 pe toată durata de viaţă a fondului. Investitorii ar putea verifica aceste informaţii prin comunicări periodice furnizate conform RDC (UE) 2022/1.288. O abatere temporară de la prag şi excluderi trebuie tratată ca încălcare pasivă şi corectată în interesul investitorilor, cu condiţia ca abaterea să nu fie cauzată de o alegere deliberată a administratorului fondului.
23. În funcţie de circumstanţele relevante, autorităţile competente trebuie să considere că elementele care justifică o investigaţie suplimentară şi un dialog de supraveghere cu administratorul fondului includ următoarele:
- discrepanţe în ceea ce priveşte nivelul pragului cantitativ, care nu reprezintă încălcări pasive;
– un fond care nu demonstrează un nivel suficient de mare de investiţii pentru a folosi în denumirea lui termeni legaţi de tranziţie, MSG, impact sau durabilitate; sau
– când autoritatea competentă consideră că folosirea în denumirea fondului de termeni de tranziţie, MSG, de impact sau de durabilitate ar duce la primirea de către investitori a unor informaţii inechitabile sau neclare sau la incapacitatea administratorului de a acţiona în mod onest sau echitabil, inducând astfel investitorii în eroare.
-----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect: