Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 1.707/2023/66/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 24 mai 2024.────────── CAP. I Principii generale SECŢIUNEA 1 Obiect şi domeniu de aplicare ART. 1 (1) Prezentul ghid tehnic stabileşte regulile şi condiţiile minime obligatorii care se aplică la amenajarea drumurilor în sistem de circulaţie 2+1. (2) Lucrările proiectate vor asigura stabilitatea şi siguranţa construcţiilor conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. (3) Prezentul ghid tehnic s-a întocmit în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile reglementărilor tehnice în vigoare privind semnalizarea rutieră. (4) Prezentul ghid tehnic se aplică drumurilor cu platformă cuprinsă între 12 şi 14 metri, cu 2 benzi de circulaţie şi acostament consolidat. SECŢIUNEA a 2-a Prevederi generale ART. 2 (1) Drumurile naţionale europene (E) sunt drumuri deschise traficului internaţional, a căror încadrare ca drumuri (E) se stabileşte în conformitate cu prevederile Acordului european asupra marilor drumuri de circulaţie internaţională (AGR); ele pot fi şi autostrăzi sau drumuri expres. (2) Drumurile naţionale principale sunt drumuri publice de interes naţional care asigură legătura capitalei ţării cu oraşele reşedinţă de judeţ, legăturile dintre acestea, precum şi cu punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României. (3) Drumurile naţionale secundare sunt restul drumurilor naţionale care nu se încadrează în categoriile prevăzute la alin. (1) şi (2). ART. 3 Prezentul ghid tehnic se aplică la drumurile naţionale europene, naţionale principale şi naţionale secundare. ART. 4 Sistemul de circulaţie 2+1 este reprezentat de secţiuni de drum cu circulaţie alternantă, a căror bandă centrală este utilizată ca bandă de depăşire alternativă pentru fiecare direcţie, aşa cum este prezentat în fig. 1*). *) Imaginile sunt reproduse în facsimil. (a se vedea imaginea asociată) SECŢIUNEA a 3-a Definiţii - Terminologie ART. 5 Terminologia utilizată în prezentul ghid tehnic este cea stabilită în SR 4032-1. SECŢIUNEA a 4-a Referinţe ART. 6 (1) La utilizarea prezentului ghid tehnic se aplică prevederile următoarelor standarde şi reglementări tehnice în vigoare:
┌──────────┬───────────────────────────┐
│ │Acordul European asupra │
│ │Marilor Drumuri de │
│AGR 1975 │Circulaţie Internaţională │
│ │(AGR), cu modificările şi │
│ │completările ulterioare │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │privind calitatea în │
│Legea nr. │construcţii, republicată, │
│10/1995 │cu modificările şi │
│ │completările ulterioare │
├──────────┼───────────────────────────┤
│Ordonanţa │privind regimul drumurilor,│
│Guvernului│republicată, cu │
│nr. 43/ │modificările şi │
│1997 │completările ulterioare │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │privind protecţia │
│ │patrimoniului arheologic şi│
│Ordonanţa │descărcarea unor situri │
│Guvernului│arheologice ca zone de │
│nr. 43/ │interes naţional, │
│2000 │republicată, cu │
│ │modificările şi │
│ │completările ulterioare │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Lucrări de drumuri. │
│STAS 863 │Elemente geometrice ale │
│ │traseelor. Prescripţii de │
│ │proiectare │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Dispozitive de protecţie la│
│SR EN │drumuri. Partea 1: │
│1317-1 │Terminologie şi prevederi │
│ │generale pentru metodele de│
│ │încercare │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Dispozitive de protecţie la│
│ │drumuri. Partea 2: Clase de│
│SR EN │performanţă, criterii de │
│1317-2 │acceptare a încercărilor la│
│ │impact şi metode de │
│ │încercare pentru parapete │
│ │de siguranţă │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Dispozitive de protecţie la│
│ │drumuri. Partea 3: Clase de│
│SR EN │performanţă, criterii de │
│1317-3 │acceptare a încercărilor la│
│ │impact şi metode de │
│ │încercare pentru │
│ │atenuatorii de impact │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Dispozitive de protecţie la│
│ │drumuri. Partea 4: Clase de│
│ │performanţă, criterii de │
│SR ENV │acceptare a încercărilor la│
│1317-4 │şoc şi metode de încercare │
│ │pentru extremităţile şi │
│ │dispozitivele de prindere a│
│ │parapetelor de siguranţă │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Dispozitive de protecţie la│
│ │drumuri. Partea 5: Cerinţe │
│SR EN │referitoare la produse şi │
│1317-5 │evaluarea conformităţii │
│ │dispozitivelor de reţinere │
│ │a vehiculelor │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Semnalizare rutieră. │
│ │Indicatoare şi mijloace de │
│SR 1848-1 │semnalizare rutieră. Partea│
│ │1: Clasificare, simboluri │
│ │şi amplasare │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Semnalizare rutieră. │
│SR 1848-2 │Indicatoare şi mijloace de │
│ │semnalizare rutieră. Partea│
│ │2: Condiţii tehnice │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Semnalizare rutieră. │
│ │Indicatoare şi mijloace de │
│SR 1848-3 │semnalizare rutieră. Partea│
│ │3: Scriere, mod de │
│ │alcătuire │
├──────────┼───────────────────────────┤
│SR 1848-7 │Semnalizare rutieră. │
│ │Marcaje rutiere │
├──────────┼───────────────────────────┤
│SR 4032-1 │Lucrări de drumuri. │
│ │Terminologie │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Sisteme antiorbire pentru │
│SR EN │drumuri. Partea 1: │
│12676-1 │Performanţe şi │
│ │caracteristici │
├──────────┼───────────────────────────┤
│SR CEN/TR │Iluminat public. Partea 1: │
│13201-1 │Selectarea claselor de │
│ │iluminat │
├──────────┼───────────────────────────┤
│SR EN │Iluminat public. Partea 2: │
│13201-2 │Cerinţe de performanţă │
├──────────┼───────────────────────────┤
│SR EN │Iluminatul public. Partea │
│13201-3 │3: Calculul performanţelor │
├──────────┼───────────────────────────┤
│SR EN │Iluminatul public. Partea │
│13201-4 │4: Metode de măsurare a │
│ │performanţelor fotometrice │
├──────────┼───────────────────────────┤
│SR EN │Iluminatul public. Partea │
│13201-5 │5: Indicatori de │
│ │performanţă energetică │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Reglementarea tehnică │
│ │„Normativ pentru sisteme de│
│ │protecţie pentru siguranţa │
│ │circulaţiei pe drumuri, │
│ │poduri şi autostrăzi“, │
│ │indicativ AND 593-2012, │
│ │aprobată prin Decizia │
│AND 593 │directorului general al │
│ │Companiei Naţionale de │
│ │Autostrăzi şi Drumuri │
│ │Naţionale din România - │
│ │S.A. nr. 1.441 din │
│ │15.11.2012, publicată în │
│ │Buletinul Tehnic Rutier nr.│
│ │11/2012 │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Reglementarea tehnică │
│ │„Normativ pentru amenajarea│
│ │intersecţiilor la nivel cu │
│ │drumurile publice“, │
│ │indicativ AND 600-2010, │
│ │aprobată prin decizia │
│AND 600 │directorului general al │
│ │Companiei Naţionale de │
│ │Autostrăzi şi Drumuri │
│ │Naţionale din România - │
│ │S.A. nr. 898 din │
│ │11.11.2010, publicată în │
│ │Buletinul Tehnic Rutier nr.│
│ │4/2010 │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Reglementarea tehnică „Ghid│
│ │privind condiţiile de │
│ │iluminat la drumurile │
│ │naţionale şi autostrăzi“, │
│ │indicativ AND 603-2012, │
│ │aprobată prin decizia │
│AND 603 │directorului general al │
│ │Companiei Naţionale de │
│ │Autostrăzi şi Drumuri │
│ │Naţionale din România - │
│ │S.A. nr. 175 din │
│ │13.02.2012, publicată în │
│ │Buletinul Tehnic Rutier nr.│
│ │2-3/2012 │
├──────────┼───────────────────────────┤
│ │Reglementarea tehnică „Ghid│
│ │pentru planificarea şi │
│ │proiectarea semnalizării │
│ │rutiere de orientare şi │
│ │informare pentru asigurarea│
│ │continuităţii, │
│ │uniformităţii şi │
│ │cognoscibilităţii │
│AND 604 │acesteia“, indicativ AND │
│ │604-2012, aprobată prin │
│ │Decizia directorului │
│ │general al Companiei │
│ │Naţionale de Autostrăzi şi │
│ │Drumuri Naţionale din │
│ │România - S.A. nr. 853 din │
│ │10.07.2012, publicată în │
│ │Buletinul Tehnic Rutier nr.│
│ │8-9/2012 │
└──────────┴───────────────────────────┘
(2) Pentru referinţele nedatate se utilizează ultima ediţie a referinţei menţionate, inclusiv toate amendamentele şi eratele, dacă nu se prevede altfel în legislaţia în vigoare. CAP. II Criterii de amenajare SECŢIUNEA 1 Criterii de amenajare în aliniament a soluţiei 2+1 ART. 7 (1) Semnalizarea rutieră orizontală (marcaje) pentru dirijarea traficului rutier în cadrul sistemului de circulaţie 2+1, în aliniament, va respecta detaliile de la fig. 2. (a se vedea imaginea asociată) Fig. 2 Detaliul A (a se vedea imaginea asociată) NOTĂ: Caracteristicile semnalizării rutiere orizontale vor fi conform SR 1848/7 - Semnalizare rutieră. Marcaje rutiere. Detaliul B (a se vedea imaginea asociată) NOTĂ: Caracteristicile semnalizării rutiere orizontale vor fi conform SF 1848/7 - Semnalizare rutieră. Marcaje rutiere. SECŢIUNE C-C (a se vedea imaginea asociată) Nota nr. 1: În dimensiunile de mai sus sunt cuprinse şi marcajele rutiere aferente; Nota nr. 2: Panta transversală în aliniament va fi de 2,5%. (2) Semnalizarea rutieră verticală (indicatoare) în cadrul sistemului de circulaţie 2+1, în aliniament, va respecta detaliile de la fig. 3. (a se vedea imaginea asociată) NOTĂ: Caracteristicile semnalizării rutiere verticale vor fi instalate şi vor corespunde SR 1848/1, 2, 3 - Indicatoare şi mijloace de semnalizare rutieră. (3) În scopul sporirii siguranţei rutiere, semnalizarea rutieră poate fi completată. (4) Limitele de viteză impuse vor fi stabilite împreună cu poliţia rutieră, în funcţie de condiţiile de trafic şi riscul accidentologic al sectorului de drum în cauză. (5) Lungimile sectoarelor de drum alternative pe care se aplică soluţia tehnică 2+1 vor fi în funcţie de volumul de trafic, conform tabelului de mai jos:
┌───────────────┬──────────────────────┐
│MZA │Lungime sector (m) │
├───────────────┼──────────────────────┤
│< 9.000 │900-1.200 │
├───────────────┼──────────────────────┤
│9.000-15.000 │1.200-1.500 │
├───────────────┼──────────────────────┤
│> 15.000 │1.500-2.000 │
└───────────────┴──────────────────────┘
NOTĂ: Lungimile sectoarelor de drum menţionate în tabel vor cuprinde şi zonele în care sunt amenajări de intersecţii sau alte situaţii particulare. În aceste cazuri, lungimile sectoarelor de drum menţionate în tabel pot suferi modificări ori prin diminuare, ori prin creştere. ART. 8 (1) În cazul amenajării rutiere la intrarea/ieşirea pe/de pe un sector de drum cu circulaţie în soluţie 2+1, începutul unui sector de drum cu circulaţie alternantă va fi presemnalizat cu minimum 500 metri înainte, prin indicatorul de la fig. 4.1/4.2, după caz, şi panou adiţional cu distanţa rămasă până la intrarea în sistem de circulaţie 2+1 şi se vor repeta în cascadă la 250 m şi 100 m. Dimensiunile panourilor de informare vor fi de 2.000 mm x 1.500 mm, iar ale panourilor adiţionale de 500 mm x 1.500 mm sau adaptate la secţiunea transversală a drumului. (2) Semnalizarea rutieră orizontală (marcaje) pentru dirijarea traficului rutier va respecta detaliile de la fig. 5, 6, 7, după caz, pentru intrarea pe/ieşirea de pe un sector de drum cu circulaţie în sistem 2+1. (3) Caracteristicile semnalizării rutiere orizontale vor fi conform SR 1848/7 - Semnalizare rutieră. Marcaje rutiere. (4) Semnalizarea rutieră verticală (indicatoare) în cadrul sistemului de circulaţie 2+1 va respecta detaliile de la fig. 5.1, 6.1, 7.1, după caz, pentru intrarea pe/ieşirea de pe un sector de drum cu circulaţie în sistem 2+1. (5) Caracteristicile semnalizării rutiere verticale vor fi conform SR 1848/1, 2, 3 - Indicatoare şi mijloace de semnalizare rutieră. (a se vedea imaginea asociată) SECŢIUNEA a 2-a Criterii de amenajare în situaţii particulare a soluţiei 2+1 SUBSECŢIUNEA 1 Amenajarea unei intersecţii în X în sistemul de circulaţie 2+1 ART. 9 (1) Semnalizarea rutieră orizontală (marcaje) pentru dirijarea traficului rutier în această situaţie va respecta detaliile de la fig. 8. (2) Caracteristicile semnalizării rutiere orizontale vor fi conform SR 1848/7 - Semnalizare rutieră. Marcaje rutiere. (3) Semnalizarea rutieră verticală (indicatoare) în cadrul sistemului de circulaţie 2+1 va respecta detaliile de la fig. 8.1. Caracteristicile semnalizării rutiere verticale vor fi conform SR 1848/1, 2, 3 - Indicatoare şi mijloace de semnalizare rutieră. (4) Amenajarea intersecţiilor se va realiza cu respectarea prevederilor normativului AND 600 - Normativ pentru amenajarea intersecţiilor la nivel cu drumurile publice. (5) Administratorul drumului pe care se implementează sistemul de circulaţie 2+1 se va asigura de corectitudinea şi existenţa semnalizării verticale pe drumurile laterale clasificate cu care se intersectează. (6) Dacă lungimea sectorului pe care s-a circulat până la amenajarea rutieră din zona intersecţiei se încadrează în limitele prevăzute la art. 7 alin. (5), se poate efectua alternarea circulaţiei conform fig. 9 (semnalizare orizontală) şi fig. 9.1 (semnalizare verticală) sau fig. 10 (semnalizare orizontală) şi fig. 10.1 (semnalizare verticală), după caz. (7) În cazul excepţional în care prevederile alin. (1) şi (3) nu pot fi respectate din cauza constrângerilor din teren se vor identifica soluţii adaptate situaţiei din teren, soluţii ce vor fi aprobate de administratorul drumului şi poliţia rutieră. SUBSECŢIUNEA 2 Amenajarea unei intersecţii în T în sistemul de circulaţie 2+1 ART. 10 (1) Semnalizarea rutieră orizontală (marcaje) pentru dirijarea traficului rutier în această situaţie va respecta detaliile de la fig. 11 sau fig. 12, după caz. (2) Caracteristicile semnalizării rutiere orizontale vor fi conform SR 1848/7 - Semnalizare rutieră. Marcaje rutiere. (3) Semnalizarea rutieră verticală (indicatoare) în cadrul sistemului de circulaţie 2+1 va respecta detaliile de la fig. 11.1 sau fig. 12.1, după caz. Caracteristicile semnalizării rutiere verticale vor fi conform SR 1848/1, 2, 3 - Indicatoare şi mijloace de semnalizare rutieră. (4) Amenajarea intersecţiilor se va realiza cu respectarea prevederilor normativului AND 600 - Normativ pentru amenajarea intersecţiilor la nivel cu drumurile publice. (5) Administratorul drumului pe care se implementează sistemul de circulaţie 2+1 se va asigura de corectitudinea şi existenţa semnalizării verticale pe drumurile laterale clasificate cu care se intersectează. (6) Dacă lungimea sectorului pe care s-a circulat până la amenajarea rutieră din zona intersecţiei se încadrează în limitele prevăzute la art. 7 alin. (5), se poate efectua alternarea circulaţiei conform fig. 13 (semnalizare orizontală) şi fig. 13.1 (semnalizare verticală) sau fig. 14 (semnalizare orizontală) şi fig. 14.1 (semnalizare verticală), după caz. SUBSECŢIUNEA 3 Amenajarea rutieră în zona podeţelor în sistemul de circulaţie 2+1 ART. 11 (1) Semnalizarea rutieră orizontală (marcaje) pentru dirijarea traficului rutier în această situaţie va respecta detaliile de la fig. 15. (2) Caracteristicile semnalizării rutiere orizontale vor fi conform SR 1848/7 - Semnalizare rutieră. Marcaje rutiere. (3) Semnalizarea rutieră verticală (indicatoare) în cadrul sistemului de circulaţie 2+1 va respecta detaliile de la fig. 15.1. Caracteristicile semnalizării rutiere verticale vor fi conform SR 1848/1, 2, 3 - Indicatoare şi mijloace de semnalizare rutieră. SECŢIUNEA a 3-a Măsuri suplimentare de siguranţă şi fluenţă a circulaţiei ART. 12 (1) Pentru sporirea gradului de siguranţă rutieră, administratorul drumului poate implementa măsuri suplimentare de siguranţă a circulaţiei în cadrul sistemului de circulaţie alternantă 2+1, precum amplasarea de parapete rutiere, atenuatori de impact, stâlpişori flexibili, iluminat etc. (2) În ceea ce priveşte sectoarele de drum dotate cu parapete rutiere pentru delimitarea sensurilor de circulaţie se vor lua măsuri pentru asigurarea pe sensul de circulaţie cu 1 bandă pe sens a unor acostamente consolidate cu lăţimea de minimum 2,5 metri, realizate prin utilizarea de materiale şi soluţii tehnice inovative, ecologice, în funcţie de situaţia identificată în teren, care să permită circulaţia doar cu viteză redusă în cazuri de urgenţă, ce necesită eliberarea părţii carosabile. (a se vedea imaginea asociată) (3) Parapetul rutier se va amplasa cu respectarea principiilor reprezentate în fig. 16. ART. 13 Pentru fluenţa traficului se va avea în vedere ca în zonele de rampă cu declivitate mai mare de 5% direcţia de urcare să prevadă 2 benzi de circulaţie. SECŢIUNEA a 4-a Piese desenate Intrare/Ieşire din 2+1 în 2 benzi de circulaţie şi acostament consolidat (semnalizare orizontală) (a se vedea imaginea asociată) Intrare/Ieşire din 2+1 în 2 benzi de circulaţie şi acostament consolidat (semnalizare verticală) (a se vedea imaginea asociată) Intrare/Ieşire din 2+1 în 2 benzi de circulaţie (semnalizare orizontală) Intrare/Ieşire din 2+1 în 2 benzi de circulaţie (semnalizare verticală) (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) Intrare/Ieşire din 2+1 în 4 benzi de circulaţie (semnalizare orizontală) (a se vedea imaginea asociată) Intrare/Ieşire din 2+1 în 4 benzi de circulaţie (semnalizare verticală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în X, fără alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare orizontală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în X, fără alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare verticală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în X, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare orizontală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în X, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare verticală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în X, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare orizontală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în X, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare verticală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în T, fără alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare orizontală) Situaţia 1 - Intersecţia pe direcţia cu 2 benzi de circulaţie (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în T, fără alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare verticală) Situaţia 1 - Intersecţia pe direcţia cu 2 benzi de circulaţie (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în T, fără alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare orizontală) Situaţia 2 - Intersecţia pe direcţia cu 1 bandă de circulaţie Amenajare intersecţie în T, fără alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare verticală) Situaţia 2 - Intersecţia pe direcţia cu 1 bandă de circulaţie (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în T, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare orizontală) Situaţia 1 - Intersecţia pe direcţia cu 2 benzi de circulaţie (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în T, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare verticală) Situaţia 1 - Intersecţia pe direcţia cu 2 benzi de circulaţie (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în T, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare orizontală) Situaţia 2 - Intersecţia pe direcţia cu 1 bandă de circulaţie (a se vedea imaginea asociată) Amenajare intersecţie în T, cu alternanţa benzilor de circulaţie (semnalizare verticală) Situaţia 2 - Intersecţia pe direcţia cu 1 bandă de circulaţie (a se vedea imaginea asociată) Amenajare în zona podeţelor (semnalizare orizontală) (a se vedea imaginea asociată) Amenajare în zona podeţelor (semnalizare verticală) (a se vedea imaginea asociată) Amplasare parapet rutier de protecţie în cadrul sistemului de circulaţie 2+1 (a se vedea imaginea asociată) -----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.