Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 9 ianuarie 2023  privind criteriile pentru a acorda firmelor de investiţii o scutire de la cerinţele de lichiditate în conformitate cu articolul 43 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/2.033    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID din 9 ianuarie 2023 privind criteriile pentru a acorda firmelor de investiţii o scutire de la cerinţele de lichiditate în conformitate cu articolul 43 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2019/2.033

EMITENT: Autoritatea de Supraveghere Financiară
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 52 din 18 ianuarie 2023
──────────
    Pus în aplicare de NORMA nr. 1 din 9 ianuarie 2023, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 52 din 18 ianuarie 2023.
──────────
    EBA/GL/2022/10
    29/07/2022
    1. Obligaţii de conformare şi de raportare
    Statutul prezentului ghid
    1. Prezentul document conţine orientări emise în temeiul art. 16 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010^1. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, autorităţile competente trebuie să depună toate eforturile necesare pentru a respecta ghidul.
    ^1 Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 de instituire a Autorităţii europene de supraveghere (Autoritatea bancară europeană), de modificare a Deciziei nr. 716/2009/CE şi de abrogare a Deciziei 2009/78/CE a Comisiei (JO L 331, 15.12.2010, p. 12).

    2. Ghidul prezintă punctul de vedere al ABE privind practicile adecvate în materie de supraveghere în cadrul Sistemului european de supraveghere financiară sau privind modul în care trebuie aplicat dreptul Uniunii într-un anumit domeniu. Autorităţile competente cărora li se aplică ghidul, astfel cum sunt definite la art. 4 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, trebuie să se conformeze prin integrarea acestuia în practicile lor, după caz (de exemplu, prin modificarea cadrului juridic sau a procedurilor de supraveghere ale acestora), inclusiv în cazurile în care ghidul se adresează în principal instituţiilor.

    Cerinţe de raportare
    3. În conformitate cu art. 16 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, autorităţile competente trebuie să notifice ABE dacă se conformează sau intenţionează să se conformeze prezentului ghid sau, în caz contrar, să prezinte motivele neconformării, până la 28.11.2022. În lipsa unei notificări până la acest termen, ABE va considera că autorităţile competente nu s-au conformat. Notificările se trimit prin intermediul formularului disponibil pe site-ul ABE, cu menţiunea „EBA/GL/2022/10“. Notificările trebuie trimise de persoane care au autoritatea de a raporta cu privire la respectarea ghidului în numele autorităţilor competente. Orice schimbare cu privire la starea de conformare trebuie adusă, de asemenea, la cunoştinţa ABE.
    4. Notificările vor fi publicate pe site-ul ABE, conform art. 16 alin. (3).

    2. Obiect, domeniu de aplicare şi definiţii
    Obiectul
    5. Prezentul ghid precizează în detaliu criteriile pe care autorităţile competente le pot lua în considerare atunci când acordă firmelor de investiţii menţionate la art. 12 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033 o scutire de la cerinţele de lichiditate în conformitate cu art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.

    Domeniul de aplicare
    6. Prezentul ghid se aplică firmelor de investiţii pe bază individuală, în limitele prevăzute la art. 43 din Regulamentul (UE) 2019/2.033.

    Destinatari
    7. Prezentul ghid se adresează autorităţilor competente, astfel cum sunt definite la art. 4 pct. (2) subpct. (i) şi (viii) din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010, precum şi instituţiilor financiare menţionate la art. 4 pct. 1 din Regulamentul (UE) nr. 1.093/2010 care sunt firme de investiţii care îndeplinesc condiţiile pentru a se califica drept firme de investiţii mici şi neinterconectate prevăzute la art. 12 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033.

    Definiţii
    8. Cu excepţia cazului în care se prevede altfel, termenii utilizaţi şi definiţi în Directiva (UE) 2019/2.034 sau în Regulamentul (UE) 2019/2.033 au acelaşi înţeles în cuprinsul ghidului.

    3. Punere în aplicare
    Data aplicării
    9. Prezentul ghid se aplică începând cu 28.11.2022.

    4. Ghid
    4.1. Consideraţii generale
    10. Autorităţile competente pot excepta o firmă de investiţii care îndeplineşte condiţiile pentru a se califica drept firmă de investiţii mică şi neinterconectată, astfel cum se prevede la art. 12 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033, de la aplicarea cerinţelor de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033 în cazul în care firma de investiţii îndeplineşte criteriile pentru exceptarea prevăzută în prezentul ghid.
    11. În cazul în care o autoritate competentă a impus unei firme de investiţii cerinţe de lichiditate specifice în temeiul art. 42 din Directiva (UE) 2019/2.034, o astfel de firmă de investiţii poate fi scutită de la îndeplinirea cerinţelor de lichiditate numai atunci când încetează să mai facă obiectul unor astfel de cerinţe de lichiditate specifice în conformitate cu art. 42 din Directiva (UE) 2019/2.034.
    12. Autorităţile competente trebuie să acorde unei firme de investiţii o exceptare de la aplicarea cerinţelor de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033 numai pe baza unei cereri de exceptare depuse de firma de investiţii. Împreună cu o astfel de cerere, firma de investiţii trebuie să furnizeze toate informaţiile necesare pentru ca autoritatea competentă să evalueze dacă sunt îndeplinite cerinţele din prezentul ghid. Informaţiile respective trebuie să includă o descriere a activităţii firmei de investiţii şi a modului în care firma de investiţii îndeplineşte cerinţele de exceptare.

    4.2. Firme de investiţii eligibile pentru exceptare
    13. Pentru exceptarea de la cerinţele de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2019/2.033, autorităţile competente trebuie să ia în considerare numai firmele de investiţii care furnizează următorul set limitat de servicii de investiţii:
    (i) primirea şi transmiterea de ordine privind unul sau mai multe instrumente financiare, după cum se prevede în secţiunea A punctul (1) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;
    (ii) executarea ordinelor în numele clienţilor, după cum se prevede în secţiunea A punctul (2) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;
    (iii) administrarea de portofolii, după cum se prevede în secţiunea A punctul (4) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;
    (iv) consultanţa de investiţii, după cum se prevede în secţiunea A punctul (5) din anexa I la Directiva 2014/65/UE;
    (v) plasarea de instrumente financiare fără angajament ferm, după cum se prevede în secţiunea A punctul (7) din anexa I la Directiva 2014/65/UE.

    14. Autorităţile competente trebuie să analizeze dacă serviciile auxiliare furnizate de o firmă de investiţii generează un risc de lichiditate. O firmă de investiţii care desfăşoară activităţi precum acordarea de credite sau împrumuturi unui investitor este expusă unui risc mai mare de lichiditate şi, prin urmare, o astfel de firmă de investiţii nu trebuie scutită de la îndeplinirea cerinţelor de lichiditate.
    15. Autorităţile competente trebuie să analizeze dacă alte servicii furnizate de o firmă de investiţii generează un risc de lichiditate atunci când oferă garanţii clienţilor sau terţilor, întrucât acestea fac, de asemenea, obiectul unei cerinţe de lichiditate mai mari conform art. 45 din Regulamentul (UE) 2019/2.033. Aceeaşi evaluare trebuie efectuată pentru o firmă de investiţii care se angajează în operaţiuni de dare cu împrumut de titluri de valoare, întrucât o firmă de investiţii ar fi expusă riscului de lichiditate deoarece este posibil ca debitorul să nu poată returna firmei de investiţii titlurile de valoare la timp sau la cerere.
    16. Autorităţile competente trebuie să ia în considerare poziţiile bilanţiere şi extrabilanţiere, inclusiv poziţiile pe instrumente financiare derivate din afara portofoliului de tranzacţionare deţinute în scopuri de acoperire împotriva riscurilor, atunci când acordă unei firme de investiţii o scutire de la cerinţele de lichiditate, întrucât o firmă de investiţii care deţine cantităţi semnificative din astfel de elemente extrabilanţiere ar putea fi expusă unui risc de lichiditate semnificativ.
    17. Autorităţile competente nu trebuie să acorde o exceptare în cazul în care o firmă de investiţii se angajează la o scară semnificativă în tranzacţii cu valută, iar capacitatea firmei de investiţii de a efectua swapuri valutare şi accesul său la pieţele valutare relevante pot fi afectate în condiţii de criză.

    4.3. Criterii pentru exceptare
    18. După primirea unei cereri din partea unei firme de investiţii, autorităţile competente trebuie să evalueze dacă firma de investiţii respectivă poate fi scutită de la îndeplinirea cerinţelor de lichiditate pe baza nevoilor de resurse financiare ale firmei de investiţii pentru o lichidare sau restructurare ordonată.
    19. În scopul evaluării menţionate la pct. 18, autorităţile competente trebuie să ţină seama de riscurile firmei de investiţii pentru clienţii săi şi pentru firma însăşi, de natura, complexitatea şi sfera activităţilor sale, precum şi de tipurile de activităţi desfăşurate de firmă şi, dacă sunt disponibile, de rezultatele analizei de supraveghere şi evaluare efectuate în conformitate cu art. 36 din Directiva (UE) 2019/2.034.
    20. Autorităţile competente pot excepta o firmă de investiţii care furnizează în permanenţă servicii de administrare de portofolii sau de consultanţă de investiţii atunci când firma de investiţii administrează active care îi sunt delegate de alte instituţii financiare.
    21. Evaluarea nevoilor de resurse financiare lichide trebuie efectuată atât în condiţii normale, cât şi în condiţii de criză, care duc la un risc mărit de neconcordanţă între ieşiri şi intrări, în special în ceea ce priveşte plăţile legate de poziţiile extrabilanţiere sau cheltuielile juridice.

    4.4. Informaţiile care trebuie furnizate
    22. În scopul evaluării exceptării, autorităţile competente trebuie să utilizeze toate informaţiile relevante, cum ar fi, dacă sunt disponibile: (i) raportarea în scopuri de reglementare, (ii) raportarea contabilă şi financiară, (iii) conturile interne ale firmei de investiţii, (iv) concluziile ILAAP şi ICAAP, (v) planurile de lichidare ale firmei de investiţii.
    23. Autorităţile competente trebuie să solicite orice informaţii sau dovezi suplimentare pentru a se asigura că firma de investiţii care solicită exceptarea nu este expusă riscului de lichiditate.
    24. În cazul unei modificări semnificative a informaţiilor prezentate împreună cu cererea de exceptare, o firmă de investiţii trebuie să transmită din nou, fără întârziere, informaţiile modificate.

    4.5. Modificarea şi retragerea exceptării
    25. Autorităţile competente nu trebuie să acorde o exceptare unei firme de investiţii în cazul în care consideră că nu îndeplineşte criteriile de exceptare la momentul solicitării sau este probabil să nu respecte criteriile ulterior.
    26. Autorităţile competente trebuie să se asigure că firma de investiţii informează autoritatea competentă dacă au intervenit modificări ale circumstanţelor activităţilor firmei de investiţii legate de respectarea criteriilor de exceptare.
    27. Autorităţile competente trebuie să retragă exceptarea în cazul în care consideră că firma de investiţii nu mai îndeplineşte criteriile de exceptare prevăzute în prezentul ghid sau dacă, în orice etapă, autoritatea competentă consideră că este necesar ca firma de investiţii care a obţinut deja o exceptare să respecte cerinţele de lichiditate din cauza eventualelor nevoi viitoare de lichidităţi. Autorităţile competente trebuie să informeze imediat firma de investiţii cu privire la decizia de a retrage exceptarea.
    28. Autorităţile competente trebuie să se asigure că firma de investiţii respectă cerinţele de lichiditate prevăzute la art. 43 alin. (1) în termen de cel mult 90 de zile de la data notificării deciziei autorităţii competente de a revoca exceptarea.



    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016