Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID din 6 noiembrie 2023  de identitate vizuală Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID din 6 noiembrie 2023 de identitate vizuală "Vizibilitate, transparenţă şi comunicare în perioada de programare 2021-2027"

EMITENT: Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 1041 bis din 16 noiembrie 2023
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 5.744 din 6 noiembrie 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.041 din 16 noiembrie 2023.
──────────
 (a se vedea imaginea asociată)
        octombrie 2023

    Cuprins
        Introducere
        Setul obligatoriu de elemente grafice
        Reguli generale de identitate vizuală
        ● Elemente obligatorii
        ● Responsabilităţile beneficiarului - Activităţi şi cerinţe minime obligatorii de vizibilitate şi comunicare
        ● Alte medii de comunicare şi utilizare a identităţii vizuale

        Responsabilităţile MIPE şi ale AM
        Date de contact
        Sinteza elementelor de noutate 2021-2027 vs. 2014-2020
        Alte surse de informare

    INTRODUCERE
        Prezentul document este elaborat în vederea asigurării utilizării corecte a elementelor de identitate vizuală şi stabileşte regulile generale de identitate vizuală care trebuie respectate în perioada de programare 2021-2027, prezintă elementele vizuale obligatorii, o serie de medii de comunicare şi modul (particularizat) specific de utilizare a identităţii vizuale, responsabilităţile beneficiarilor, ale AM-urilor/organismelor intermediare (OI), precum şi responsabilităţile MIPE*1.
    *1 Conform Regulamentului (UE) nr. 1060/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, fiecare stat membru desemnează un coordonator pentru comunicare pentru activităţile de vizibilitate, transparenţă şi comunicare în legătură cu sprijinul din fonduri, inclusiv pentru programele din cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg), în cazul în care statul membru respectiv găzduieşte autoritatea de management (AM).
    Pentru România, această funcţie este asigurată de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE).


        Prezentul ghid de identitate vizuală pentru perioada 2021-2027 îndeplineşte două funcţii principale:
    1. oferă o abordare unitară şi coerentă a identităţii vizuale care va fi utilizată în cadrul tuturor proiectelor finanţate din fonduri europene*2, uşor de identificat şi reţinut de publicul larg. Constituie baza minimă pentru eventualele manuale/ghiduri de identitate vizuală elaborate de Autorităţile de Management;
    *2 Prin această sintagmă se vor înţelege următoarele fonduri: Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă, Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură, Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize.

    2. asigură linii directoare concrete pentru beneficiarii proiectelor în ceea ce priveşte modalitatea corectă de a asigura vizibilitatea, transparenţa şi comunicarea pentru proiectele gestionate, în linie cu regulamentele europene*3. Acestea pot fi completate de fiecare Autoritate de Management finanţatoare prin propriul Manual/Ghid de Identitate Vizuală. În acest caz, beneficiarii vor urmări condiţiile din MIV/GIV specific programului în cadrul căruia îşi depun cererile de finanţare.
    *3 https://mfe.gov.ro/minister/legislaţie/


    – De reţinut
        Prevederile prezentului ghid NU se aplică Autorităţilor de Management/ Secretariatelor Comune şi beneficiarilor de finanţare pentru programele din cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg), acestea aplicând prevederile Manualului de branding Interreg, care poate fi descărcat accesând link-ul https://www.interact-eu.net/library#3636-interreg-brand-design-manual-2021 -2027.
        Pentru cerinţele privind identitatea vizuală specifică PNRR, se va consulta MIV PNRR, disponibil la:
        https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2022/07/07054c8608efd34d8e14c5709a1a4b47.pdf


        Acest ghid este fundamentat de prevederile:
    - Regulamentului (UE) nr. 1060/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire
    – Regulamentului (UE) nr. 1058/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul de coeziune;
    – Regulamentului (UE) nr. 1139/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1004;
    – Regulamentului (UE) nr. 1059/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziţii specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională şi de instrumentele de finanţare externă;
    – Regulamentului (UE) nr. 947/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iunie 2021 de instituire a Instrumentului de vecinătate, cooperare pentru dezvoltare şi cooperare internaţională - "Europa globală", de modificare şi abrogare a Deciziei nr. 466/2014/UE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2017/1601 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 480/2009 al Consiliului;
    – Regulamentului (UE) nr. 1529/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 septembrie 2021 de instituire a Instrumentului de asistenţă pentru preaderare (IPA III);
    – Ghidului Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027.

        Autorităţile de Management nu au obligaţia, dar pot stabili într-un ghid sau manual de identitate vizuală reguli specifice detaliate sau recomandări punctuale, în completarea regulilor generale din acest ghid. Beneficiarii proiectelor vor respecta manualul de identitate vizuală elaborat pentru fiecare program în parte, în cazul în care acesta există. În cazul programelor care nu vor avea un manual de identitate vizuală, beneficiarii vor avea obligaţia aplicării prevederilor minimale cuprinse în cadrul acestui ghid de identitate vizuală.
        AM-urile pot crea pe site-ul propriu o secţiune dedicată identităţii vizuale, în care să fie inclus şi prezentul ghid, ca referinţă minimală şi obligatorie.
        Pentru a ilustra regulile generale expuse şi a simplifica aplicarea lor de către beneficiari, ghidul va fi completat de MIPE cu un set de machete editabile pentru cele mai utilizate materiale de comunicare şi publicitate, în baza modelelor realizate de CE*4.
        *4 ORIENTATIV - Generator online de machete în limba română: https://ec.europa.eu/regional_policy/policy/communication/online-generator_en

        În cazul în care nu există un GIV/MIV specific programelor, prevederile acestui ghid trebuie luate în considerare de către beneficiari în momentul elaborării proiectelor, în sensul în care beneficiarii trebuie să prevadă în bugete resursele necesare pentru activităţile de promovare a proiectelor (vizibilitate, transparenţă şi comunicare).
    - ATENŢIE! Dacă nu se specifică altfel în ghidul solicitantului, cheltuielile de comunicare şi vizibilitate se consideră costuri eligibile! Autorităţile de Management au posibilitatea de a stabili în propriile documente (de exemplu, ghidul solicitantului) un procent maxim din valoarea proiectului care să fie atribuit comunicării.
    – ATENŢIE!
    1. Prevederile prezentului ghid se aplică beneficiarilor de finanţare europeană începând cu momentul semnării contractului de finanţare. Totuşi, în cazul în care potenţialul beneficiar realizează, anterior semnării contractului de finanţare, activităţi/materiale de informare şi comunicare pentru promovarea proiectului (broşuri, mape, pliante, site-uri etc.), acestea trebuie să respecte regulile din acest ghid.
    2. Prevederile prezentului ghid NU se aplică documentelor elaborate în cadrul procedurilor de achiziţie publică sau cumpărare directă, după caz, derulate de către solicitantul/ beneficiarul de finanţare din fonduri europene în perioada 2021-2027, nici celor elaborate de către operatorii economici participanţi în cadrul unei proceduri de achiziţie şi nici documentelor de plată (facturi, ordine de plată etc.).
    3. De asemenea, nu se aplică în cazul corespondenţei dintre AM/ministere şi beneficiari pe tema proiectelor europene.


        Prin aplicarea prevederilor ghidului nu este limitată abordarea creativă a beneficiarilor în realizarea conceptelor/ machetelor de materiale destinate vizibilităţii şi comunicării. Atractivitatea, claritatea şi coerenţa conţinutului contribuie la o mai bună receptare a impactului proiectului de către public, potenţiali beneficiari şi beneficiari.
        Regulile din ghid vor fi adaptate pentru orice alt tip de material de informare care nu se regăseşte menţionat explicit în acest document.
        Beneficiarii proiectelor cu finanţare europeană au obligaţia generală de a comunica şi de a spori vizibilitatea UE. O obligaţie importantă în acest context este afişarea adecvată şi vizibilă a emblemei UE, însoţită de declaraţia de finanţare care menţionează sprijinul UE. Prin această "declaraţie de finanţare" se înţelege următorul text: "Finanţat de Uniunea Europeană" sau "Cofinanţat de Uniunea Europeană".
        În situaţia în care vor interveni modificări ale cadrului legal ori alte modificări de natură a afecta prevederile prezentului ghid, MIPE va aduce completări sau modificări ale conţinutului acestuia, prin publicarea unei versiuni revizuite.

    SETUL OBLIGATORIU DE ELEMENTE GRAFICE
        SIGLE ŞI POZIŢIONAREA ACESTORA
        În perioada 2021-2027, setul obligatoriu de elemente grafice este format din emblema UE, sigla Guvernului României şi sigla programului respectiv (acolo unde aceasta există). Sigla programului va fi plasată întotdeauna după sigla Guvernului.
        Acestea vor apărea vizibil, pe faţa sau, după caz, pe prima pagină a oricărui material/document (de comunicare a proiectului şi din categoria livrabilelor şi publicaţiilor) aferent proiectului finanţat din fonduri europene, conform prezentului ghid.
        EMBLEMA UNIUNII EUROPENE*5
     *5 - Precizările din această secţiune fac parte din REGULAMENTUL (UE) nr. 1060/2021 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ŞI AL CONSILIULUI din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, anexa IX.
        De asemenea, această secţiune are în vedere ghidul care se adresează beneficiarilor unei finanţări din partea UE şi altor părţi terţe care comunică cu privire la programele UE, publicat de CE şi disponibil la link-ul de mai jos: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules ro.pdf
    - "Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021 -2027", disponibil la https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules ro.pdf


 (a se vedea imaginea asociată)


    Caracteristicile tehnice ale emblemei UE
     Emblema UE este o reprezentare a steagului Uniunii şi trebuie să fie întotdeauna vizibilă şi plasată într-o poziţie evidentă pe toate materialele de comunicare - cum ar fi produsele imprimate sau digitale, site-urile web şi versiunile lor mobile aferente respectivului proiect şi va include menţiunea "Finanţat de Uniunea Europeană" sau "Cofinanţat de Uniunea Europeană", scrisă întotdeauna în întregime şi amplasată lângă aceasta*6. În cuprinsul prezentului document, această menţiune este definită şi ca "declaraţia de finanţare" sau "textul obligatoriu care arată sprijinul Uniunii" (aşa cum apare şi în Regulamentul (UE) nr. 1060/2021).
        *6 În cazul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, pentru informaţii privind identitatea vizuală specifică, se va consulta MIV PNRR, disponibil la https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2022/07/07054c8608efd34d8e14c5709a1a4b47.pdf.

        Nu este admisă utilizarea acronimului "UE" în loc de "Uniunea Europeană".
        În anumite circumstanţe este posibil să fie necesară traducerea în limbile locale a declaraţiei de finanţare. În unele cazuri, poate fi necesară utilizarea unei versiuni bilingve, dar, pentru a păstra integritatea emblemei UE, nu este permisă adăugarea unei a treia limbi. În acest caz, se recomandă ca logoul să fie reprodus în limbile respective. Pentru această situaţie, înălţimea minimă a emblemei UE este de 2 cm. Nu se recomandă utilizarea unei versiuni bilingve atunci când emblema UE este de dimensiune mică. În cazul anumitor produse de dimensiuni mici, cum ar fi pixurile, versiunea bilingvă nu este permisă.
        Poziţionarea şi mărimea emblemei UE trebuie să fie adaptate la dimensiunea materialului sau la documentul utilizat. Cu alte cuvinte, emblema UE trebuie să fie văzută cu uşurinţă indiferent de context şi trebuie acordată atenţia cuvenită dimensiunii, poziţionării, culorii şi calităţii emblemei în raport cu contextul în care se situează.
        Înălţimea minimă permisă a emblemei UE este de 1 cm. Pentru utilizarea pe anumite produse, cum ar fi pixurile, emblema poate fi reprodusă la dimensiuni mai mici, dar în acest caz, trebuie utilizată versiunea orizontală pentru a permite includerea declaraţiei de finanţare a UE*7.
        *7 A se vedea documentul "Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021-2027", disponibil la https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules ro.pdf.

        Tipul de caractere recomandate pentru a se utiliza împreună cu emblema UE: Arial, Auto, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoma, Verdana, Ubuntu. Nu se autorizează scrierea cu caractere cursive, subliniate sau cu aplicarea altor efecte. Poziţionarea declaraţiei de finanţare în raport cu emblema se va face astfel încât să nu interfereze cu aceasta în niciun fel. Dimensiunea caracterelor trebuie să fie proporţională cu dimensiunea emblemei. Culoarea caracterelor va fi "reflex blue" (aceeaşi culoare albastră ca a drapelului european), negru sau alb, în funcţie de fundalul pe care va fi plasată emblema.
        Emblema UE nu se modifică şi nu se combină cu alte elemente grafice sau cu alte texte decât cel obligatoriu (declaraţia de finanţare: "Finanţat de Uniunea Europeană" sau "Cofinanţat de Uniunea Europeană"*8). Dacă sunt utilizate alte logo-uri în plus faţă de emblema UE*9, aceasta trebuie să aibă cel puţin aceeaşi dimensiune, măsurată în înălţime sau lăţime, ca şi cel mai mare dintre logo-uri. Pentru a evidenţia sprijinul din partea UE, în afară de emblema UE, nu trebuie să fie utilizată nicio altă identitate vizuală sau niciun alt logo.
        *8 Pentru Mecanismul de redresare şi rezilienţă se va utiliza fraza "Finanţat de Uniunea Europeană - NextGenerationEU".https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2022/07/07054c8608efd34d8e14c5709a1a4b47.pdf.
        *9 A se vedea şi secţiunea "Alte sigle".

        Emblema UE gata de utilizare, însoţită de declaraţia de finanţare în limba română, dar şi în alte limbi UE (format color şi monocromatic, orizontal, vertical, jpg., png, .eps), poate fi descărcată în trei formate, inclusiv vectorial, de la centrul de descărcare al Direcţiei Generale Politică Regională şi Urbană, accesând următorul link:
        https://ec.europa.eu/regional policy/en/information/logos downloadcenter/. Culori agreate

        Culorile emblemei UE sunt următoarele:
        ● PANTONE REFLEX BLUE pentru suprafaţa dreptunghiului;
        ● PANTONE YELLOW pentru stele.

        Pentru procedeul de reproducere în tetracromie, se recreează cele două culori standard utilizând cele patru culori ale tetracromiei. PANTONE YELLOW se obţine utilizând 100 % "Process Yellow". PANTONE REFLEX BLUE se obţine printr-o combinaţie de 100 % "Process Cyan" şi de 80 % "Process Magenta".
 (a se vedea imaginea asociată)
        Standardele grafice ale emblemei UE şi definirea culorilor standard se regăsesc în anexa IX a Regulamentului (UE) nr. 1060/2021, care este disponibil pe site-ul Comisiei Europene la adresa:
        https://eur-lex.europa.eu/legal-
        content/RO/TXT/?uri=uriserv%3AOJ.L .2021.231.01.0159.01.RON&toc=OJ%3AL%3A2021 %3A231%3AFULL

        Ghidul grafic al drapelului european (emblemă) se găseşte accesând link-ul https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/symbols/european- flag ro.

    Corespondenţa culorilor pe internet
        În paleta web, PANTONE REFLEX BLUE corespunde culorii RGB: 0/51/153 (hexazecimal: 003399), iar PANTONE YELLOW corespunde culorii RGB: 255/204/0 (hexadecimal: FFCC00).
        Procesul de reproducere monocromă (alb negru/alb albastru)
        Se foloseşte culoarea neagră, cu care se trasează conturul dreptunghiului şi se imprimă stelele cu negru pe fond alb.
        Se foloseşte albastru (Reflex Blue) în proporţie de 100 % pentru a crea fondul, cu stelele reproduse în negativ pe alb.

    Reproducere pe fond colorat
        În acest caz trebuie asigurat un contrast suficient între emblema UE şi fundal. În cazul în care fundalul colorat nu poate fi evitat, emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare se va amplasa în interiorul unui dreptunghi cu lăţimea egală cu 1/25 din lungime, iar pe conturul acestuia se va desena o margine albă.
        În cazul în care emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, este afişată pe un site web, aceasta trebuie să fie plasată într-o poziţie evidentă, în interiorul zonei de afişaj a unui dispozitiv digital, astfel încât să fie vizibilă fără ca utilizatorul să deruleze pagina în jos.
        Este de preferat ca emblema UE să fie utilizată în culori ori de câte ori este posibil, iar versiunea monocromatică poate fi utilizată numai în cazuri justificate.

    SIGLA GUVERNULUI ROMÂNIEI
        Guvernul României finanţează toate programele şi majoritatea proiectelor cofinanţate de UE. Prin urmare, sigla Guvernului României face parte din setul obligatoriu de elemente grafice şi va fi prezentă pe toate materialele de comunicare ale acestor programe şi proiecte, cu excepţia prevăzută la Atenţionarea de la pct.2 pag.4.
        Sigla Guvernului României este singurul element care poate fi folosit în comunicarea vizuală care implică Guvernul, orice alt element sau combinaţie de elemente nefind permise.
        Sigla corectă a Guvernului României conţine acvila cu coroană. Culorile principale care sunt acceptate pentru fundalul siglei sunt menţionate în continuare.
        Sigla Guvernului României foloseşte într-un format uşor de identificat şi utilizat elementul principal al stemei României în jurul căruia este dispus textul "Guvernul României" încadrat de cercuri concentrice.
        Figura 1. Sigla Guvernului României formate acceptate
 (a se vedea imaginea asociată)
        culori principale
        PANTONE 2B0C CMYK: 100-72-0-1B, RGB: 073-144;
        B0% BLACK CMYK 0-0-0-B0, RGB: BB-B9-91; 100% BLACK: CMYK: 0-0-0-100, RGB: 0-0-0.

        culori secundare
        PANTONE 300C CMYK: 100-44-0-0, RGB: 0-121193
        20% BLACK CMYK 0-0-0-20, RGB: 209-211-212; WHITE: CMYK: 0-0-0-0, RGB: 255-255-255.

 (a se vedea imaginea asociată)
        Figura 2. Culori principale şi culori secundare în sigla Guvernului României
        Culorile secundare vor fi folosite pentru elementele grafice adiacente.
        Sigla Guvernului României este construită pentru a fi folosită în acelaşi format atât pe fond deschis, cât şi pe fond închis la culoare.
        Elementele interioare ale siglei vor fi întotdeauna albe. În cazul variantei monocrome, se va utiliza fie culoarea Pantone Reflex Blue, fie varianta alb-negru. Se recomandă plasarea siglei pe un fundal alb, după cum urmează: Figura 3 Sigla Guvernului României - alb-negru
 (a se vedea imaginea asociată)
        Nu sunt acceptate variantele de tip negativ (adică text şi imagine imprimate cu negru pe fond alb) pentru sigla Guvernului: (a se vedea imaginea asociată)

        Dimensiunea minimă admisă pentru reproducerea siglei Guvernului României este de 17.5 mm (lăţimea scutului să nu fie mai mică de 3.5 mm). Spaţiul liber obligatoriu în jurul siglei este de minim lăţimea scutului pe fiecare parte (lăţimea spaţiului minim este egală cu de 7 ori lăţimea scutului).
        FORMATE NEACCEPTATE: (a se vedea imaginea asociată)



    ALTE SIGLE
        În cazul în care există o siglă a Programului, aceasta va fi folosită pe materialele de comunicare, având în vedere că împreună cu emblema UE şi sigla Guvernului României formează setul obligatoriu de elemente grafice care va apărea vizibil, pe faţa sau, după caz, pe prima pagină a oricărui material/document (de comunicare şi din categoria livrabilelor şi publicaţiilor) aferent proiectelor finanţate din fonduri europene, conform prezentului ghid.
        Sigla beneficiarului şi a partenerilor, acolo unde este cazul
        Atât sigla beneficiarului, cât şi siglele partenerilor (dacă există) sunt admise pentru utilizarea pe materialele de vizibilitate şi comunicare produse în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene.
        Nu sunt admise siglele contractorului/ subcontractorului/ companiilor de consultanţă şi nici cele care conţin sloganuri/ mesaje publicitare în favoarea societăţilor comerciale (elementele de marcă ale producătorilor materialelor nu intră în această categorie).

    POZIŢIONAREA SIGLELOR
        Setul obligatoriu de elemente grafice trebuie să apară vizibil, pe faţa oricărui material, fie că este de promovare a proiectului, fie din categoria livrabilelor şi publicaţiilor. Emblema UE trebuie să aibă cel puţin aceeaşi dimensiune, măsurată în înălţime sau lăţime, precum şi cel mai mare dintre celelalte logo-uri utilizate pe aceeaşi pagină.
        Având în vedere cerinţele de vizibilitate pentru emblema UE, se recomandă amplasarea logo- ului organizaţiei terţe*10 la o anumită distanţă de emblemă, astfel încât să se evite impresia că respectiva entitate are legătură cu instituţiile UE.
        *10 Pentru exemple, se poate consulta documentul CE "Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021-2027" - https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules ro.pdf

        Rămâne la latitudinea beneficiarului cum vor fi spaţiate elemente grafice pe materialul pe care vor fi utilizate. Este obligatoriu ca spaţiul liber dintre sigle să nu fie mai mic decât dimensiunea emblemei UE. Este recomandat să se extindă acest spaţiu liber, ori de câte ori este posibil.
        Pe site-uri, în on-line, în cadrul aplicaţiilor mobile, în social media şi pe alte platforme digitale setul obligatoriu de elemente grafice trebuie să fie poziţionat astfel încât să fie vizibil fără a fi nevoie de derulare (scroll up, scroll down) sau click. Pentru alte materiale de comunicare, regula este ca setul obligatoriu de elemente grafice (aşa cum este definit în acest ghid) să fie vizibil, să aibă o dimensiune care să înlesnească percepţia, recunoaşterea lor şi citirea textelor asociate acestora.
        Dacă instituţiile implicate în derularea proiectului - beneficiar şi parteneri - au sigle, acestea pot fi amplasate în partea de jos a materialelor de comunicare / vizibilitate, fără a interfera cu setul de elemente obligatorii, care se amplasează în partea superioară.

    FONTURI RECOMANDATE PENTRU MATERIALELE DE COMUNICARE
        Beneficiarii proiectelor au libertatea de a alege fontul utilizat în comunicarea scrisă, fiind încurajată folosirea fonturilor recomandate pentru a fi utilizate împreună cu emblema UE, respectiv: Arial, Auto, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoma, Verdana, Ubuntu.

    REGULI GENERALE DE IDENTITATE VIZUALĂ
    ELEMENTELE OBLIGATORII
        AM şi OI care gestionează programe, precum şi beneficiarii proiectelor finanţate prin acestea, inclusiv resursele reutilizate (în conformitate cu art. 50 şi 62 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021) au obligaţia să facă referire la faptul că UE asigură cofinanţarea investiţiilor realizate.
        Elementele obligatorii de identitate vizuală care vor fi folosite pe materialele de comunicare/vizibilitate destinate publicului sunt:
        ● emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare "Finanţat de Uniunea Europeană" (pentru proiectele finanţate din fonduri europene în proporţie de 100%) sau "Cofinanţat de Uniunea Europeană" (pentru proiectele finanţate de UE într-o proporţie mai mică de 100%);
        ● sigla Guvernului României;
        ● sigla programului respectiv (acolo unde aceasta există).

        Pentru modalitatea de poziţionare a siglelor se aplică prevederile din capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice.
        Pe materialele destinate vizibilităţii şi comunicării, care au o suprafaţă inscripţionabilă mai mică de 12 cm x 5 cm (adică cu o suprafaţă foarte mică de expunere) se va utiliza minim emblema UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare. Redimensionarea acesteia trebuie să păstreze caracterul lizibil şi vizibil, păstrând proporţia dintre elementele grafice şi text.
        În cuprinsul materialelor destinate vizibilităţii şi comunicării realizate de beneficiarii proiectelor europene, se va folosi denumirea întreagă a instituţiilor (de exemplu, Comisia Europeană, Direcţia Generală Mediu etc.). Acronimele (de exemplu UE, CE, DG Mediu etc.) sunt acceptate numai dacă denumirea lor întreagă a fost utilizată cel puţin o dată în cadrul aceluiaşi material.
        În materialele de informare/comunicare produse în cadrul unui proiect cofinanţat de UE nu sunt admise mesajele publicitare în favoarea societăţilor comerciale.
        În cazul conturilor social media ale proiectului, setul obligatoriu de elemente grafice trebuie să apară în imaginea de copertă, acestea să fie grupate, plasate liniar, orizontal sau vertical, astfel încât să nu interfereze cu poza de profil. Susţinerea financiară din partea UE trebuie plasată într-o poziţie de mare vizibilitate în secţiunea "descriere" a paginii de social media a beneficiarului. În secţiunea de biografie/descrierea profilului se poate afişa o scurtă descriere a operaţiunii, proporţională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acesteia, evidenţiind sprijinul financiar din partea UE, pentru a se asigura o vizibilitate permanentă a acestui tip de informaţie.

    RESPONSABILITĂŢILE BENEFICIARULUI - ACTIVITĂŢI ŞI CERINŢE MINIME OBLIGATORII DE VIZIBILITATE ŞI COMUNICARE
        Lista activităţilor minime obligatorii:
    1. publicarea a minim unui comunicat/anunţ de presă, la începutul şi finalul proiectului;
    2. realizarea unui panou permanent/unei plăci permanente pentru proiectele finanţate din FEDR şi FC a căror valoare totală depăşeşte 500.000 euro şi pentru proiectele finanţate din FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, the FSI sau IMFV cu o valoare totală mai mare de 100.000 euro;
    3. în cazul proiectelor FEDR/FC a căror valoare totală nu depăşeşte 500.000 EUR şi a proiectelor FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV a căror valoare totală nu depăşeşte 100.000 EUR, se va expune, într-un loc uşor vizibil publicului, cel puţin un afiş cu dimensiunea minimă A3 sau un afişaj electronic echivalent conţinând informaţii despre proiect; în cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta se asigură, în măsura posibilului, că sunt disponibile informaţii adecvate care evidenţiază sprijinul din partea fondurilor, într-un loc vizibil publicului sau prin intermediul unui afişaj electronic;
    4. aplicarea de autocolante/plăcuţe pe maşini unelte (echipament industrial)/utilaje (inclusiv agricole)/mijloace de transport de orice fel;
    5. afişarea pe site-ul oficial de internet, dacă există, şi pe paginile de comunicare socială ale beneficiarului, dacă există, a unei scurte descrieri a proiectului, proporţională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acesteia, evidenţiind sprijinul financiar din partea Uniunii;
    6. în cazul operaţiunilor de importanţă strategică şi al operaţiunilor al căror cost total depăşeşte 10 000 000 EUR, beneficiarii vor organiza un eveniment sau o activitate de comunicare, după caz, cu implicarea Comisiei şi a autorităţii de management competente, în timp util.
    7. Realizarea unui portofoliu de fotografii pe parcursul desfăşurării proiectului pentru a ilustra evoluţia acestuia.

        Excepţie fac proiectele finanţate din PAT 2021-2027, pentru care această obligaţie va fi introdusă în condiţiile specifice, de la caz la caz.
        Nota Bene: Conform Regulamentului 1060/2021, beneficiarul este obligat să sublinieze, printr-o menţiune, sprijinul din partea Uniunii într-un mod vizibil în documentele şi în materialele de comunicare referitoare la implementarea proiectului care sunt destinate publicului sau participanţilor la cursuri/ training-uri/ evenimente etc.
    – ATENŢIE!
        Ca excepţie, această listă poate fi adaptată şi ajustată de AM în cazul în care beneficiarii sunt persoane fizice/ beneficiari care din motive obiective (de exemplu, aparţin unor grupuri dezavantajate) nu deţin resurse financiare pentru a se conforma unor astfel de obligaţii. AM va decide, în acest caz excepţional, care vor fi măsurile de comunicare ce vor fi aplicate sau dacă AM va prelua promovarea sprijinului EU pentru acest tip de proiecte, prin instrumentele proprii de comunicare. Această excepţie vizează în special AM PAP.

        Potrivit viziunii CE, descrisă în "Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027"*11 pentru perioada 20212027: "comunicarea UE este o responsabilitate împărţită între CE şi beneficiarii finanţării UE, inclusiv statele membre".
        *11 Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027, disponibil la link:
    https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/funding tenders/guidance for member states- november 2021-final.pdf


        Toţi beneficiarii de finanţare UE au obligaţia generală de a recunoaşte finanţarea UE primită şi asigura vizibilitatea acesteia, inclusiv prin utilizarea emblemei UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare. Ei vor furniza informaţii coerente, exacte şi corecte despre proiecte şi finanţarea primită, vor afişa corect şi vizibil emblema UE şi vor participa la activităţi specifice de comunicare, care pot varia în funcţie de program şi de cuantumul finanţării primite. Beneficiarii vor avea în vedere faptul că activităţile de comunicare despre proiect vor viza mai multe tipuri de public ţintă (de exemplu mass-media, publicul larg etc.), informaţiile fiind adaptate în mod specific.
        Toate programele conduc la implementarea politicilor europene cu sprijinul fondurilor UE şi este important să se înţeleagă, prin activităţile de comunicare desfăşurate, faptul că proiectele gestionate contribuie la realizarea priorităţilor europene, astfel încât beneficiarii finali să aibă o imagine de ansamblu a intervenţiei financiare europene.
        Activităţile de comunicare ale beneficiarilor în legătură cu proiectele cu finanţare europeană [inclusiv relaţia cu mass-media, conferinţele, seminarele şi materialele de informare (ex: broşuri, pliante, afişe, prezentări etc.), în format electronic, prin mijloacele de informare în masă tradiţionale sau platformele de comunicare socială], precum şi orice infrastructură, echipamente, vehicule, produse, prototipuri sau rezultate importante finanţate prin grant, trebuie să anunţe sprijinul UE şi să afişeze emblema UE, însoţită de declaraţia obligatorie de finanţare.
        În conformitate cu art. 50 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021, beneficiarii proiectelor finanţate din fonduri europene trebuie să informeze publicul larg cu privire la contribuţia obţinută din partea fondurilor, cel puţin prin măsurile minime de comunicare descrise în continuare.
        Beneficiarul de finanţare europeană trebuie să se asigure că beneficiarii finali ai proiectului/ persoanele care participă la proiecte au fost informaţi/ informate cu privire la finanţarea europeană. Orice document referitor la implementarea unui anumit proiect, care este utilizat pentru public sau participanţi, inclusiv orice listă de prezenţă la cursuri/ evenimente sau orice alt certificat va include elemente grafice obligatorii şi numele programului, în cazul în care programul nu are o siglă proprie.
        Pentru proiectele a căror valoare totală depăşeşte 500.000 euro, mai ales în cazul celor multianuale, se recomandă realizarea şi a altor activităţi de comunicare decât cele minime specificate în Regulamentul UE 1060/2021.
        În cazul în care mai multe proiecte se desfăşoară la aceeaşi locaţie, se poate monta un singur panou/o singură placă, care să conţină toate informaţiile obligatorii pentru fiecare proiect, după cum sunt enumerate mai jos, în secţiunea Activităţi minime obligatorii*12. Pentru o promovare sustenabilă şi durabilă, beneficiarii pot opta în acest caz şi pentru afişaje interactive (la interior/ exterior), care să permită promovarea tuturor proiectelor implementate (inclusiv a celor din perioadele de programare anterioare), asigurând astfel o vizibilitate cât mai mare a sprijinului UE acordat.
        *12 În conformitate cu ghidul "Communicating Cohesion Policy în 2021-2027, pg 6.

        Beneficiarii vor respecta prevederile contractelor de finanţare în ceea ce priveşte vizibilitatea şi comunicarea proiectelor şi vor păstra dovezile, inclusiv vizuale, ale îndeplinirii obligaţiilor privind comunicarea pentru proiectele respective, pe toată perioada implementării programului din care sunt finanţate proiectele, plus încă 5 ani de la închiderea programului. Este recomandată păstrarea unui exemplar din fiecare material de informare/comunicare, astfel încât să se poată demonstra conformitatea acestora cu regulile de identitate vizuală aplicabilă.
     Beneficiarul este de acord ca odată cu acceptarea finanţării nerambursabile, datele menţionate în Regulamentul 1060/2021, art. 49, să fie publicate pe site-ul de internet sau pe portalul unic de internet.
        Datele menţionate se publică în formate deschise şi prelucrabile automat, potrivit articolului 5 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/1024 a Parlamentului European şi a Consiliului, care permit sortarea, căutarea, extragerea, compararea şi reutilizarea datelor.
    – NOTA BENE 1: În cazul în care beneficiarul nu îşi respecta obligaţiile ce ii revin şi în cazul în care nu ia măsuri de remediere, AM va aplica măsuri, cu luarea în considerare a principiului proporţionalităţii, putând diminua cu cel mult 3% sprijinul acordat din fonduri pentru proiectul respectiv, în funcţie de valoarea proiectului şi neregula identificată, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1060/2021 art. 50, alin (3)*13.
        *13 Art. 50, alin (3) "În cazul în care beneficiarul nu îşi respectă obligaţiile ce îi revin în temeiul articolului 47 sau al alineatelor (1) şi (2) de la prezentul articol şi în cazul în care nu se iau măsuri de remediere, autoritatea de management aplică măsuri, cu luarea în considerare a principiului proporţionalităţii, anulând până la 3 % din sprijinul din partea fondurilor pentru operaţiunea în cauză." https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RQ/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1060&from=RQ

    – NOTA BENE 2: Beneficiarii au obligaţia să pună la dispoziţia AM şi CE, la cerere, date şi informaţii despre proiecte şi stadiul lor de implementare, inclusiv fotografii, în vederea probării şi asigurării transparenţei utilizării fondurilor.

    ACTIVITĂŢILE MINIME OBLIGATORII/OBLIGAŢII MINIME:
    I. Comunicate de presă: la începutul şi la finalizarea proiectului, beneficiarul va publica un comunicat/anunţ de presă pe prima pagină a site-ului propriu sau în orice alt mediu de comunicare cu vizibilitate mare pentru publicul larg (presă scrisă tipărită locală/regională/naţională, publicaţii online etc). Acestea vor conţine cel puţin: siglele obligatorii, date de identificare a proiectului, obiectivele acestuia, informaţii despre suport financiar etc. Dacă nu se poate afişa textul integral, se va afişa cel puţin titlul în prima pagină, cu trimitere în pagină de interior unde se vor vizualiza logo-urile şi conţinutul comunicatului.
    II. În materialele de comunicare referitoare la implementarea proiectului care sunt destinate publicului sau participanţilor la cursuri/ training-uri/ evenimente etc., în afară de emblema UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, beneficiarul mai poate menţiona, în cuprinsul acestora, fraza "Proiect finanţat de Uniunea Europeană" sau "Proiect cofinanţat de Uniunea Europeană" sau poate prezenta bugetul proiectului astfel încât să fie vizibilă defalcarea în funcţie de sursa finanţării: buget UE, buget naţional, bugetul propriu al beneficiarului.
        Materiale de informare/comunicare tipărite sau tipăribile sub formă digitală, cum ar fi pliante, rapoarte, broşuri de informare/ povesti de succes, buletine informative, cărţi etc. realizate în cadrul proiectelor vor avea pe prima copertă setul de elemente grafice obligatorii.
        Pe ultima copertă se plasează o casetă tehnică, ce va conţine următoarele:
        ● Titlul proiectului;
        ● Editorul materialului (respectiv beneficiarul proiectului);
        ● Data publicării (lună şi an).

    – NOTĂ!
        În cazul proiectelor care includ realizarea de studii/analize etc. care implică muncă de cercetare/studii ştiinţifice efectuată în cadrul unui contract de prestări servicii, beneficiarul are opţiunea de a include numele prestatorului pe pagina de gardă a documentului respectiv, cu menţiunea "Pregătit de...", însoţită de logo, dacă există. Dacă este vorba despre o lucrare care implică un grad mare de creativitate şi este rezultatul activităţii mai degrabă a unei singure persoane, menţiunea poate fi "Pregătit de...şi scris de...",

        Se va adăuga un text pentru declinarea răspunderii (disclaimer): "Acest document a fost pregătit pentru (denumirea beneficiarului) şi reflectă opinia autorilor. Acest material nu reprezintă poziţia CE sau a Guvernului României, care nu poartă răspunderea modului în care informaţia conţinută în acest/această studiu/analiză etc. (se va selecta în funcţie de tipul documentului) ar putea fi utilizată."
        Este necesar să se facă distincţie între studii/analize etc. care implică muncă de cercetare/studii ştiinţifice şi materiale de informare/comunicare tipărite sau tipăribile sub formă digitală, cum ar fi pliante, rapoarte, broşuri de informare/povesti de succes, buletine informative etc.
        În cazul fotografiilor realizate de un fotograf profesionist incluse în materialele de comunicare şi care se conformează regulilor privind drepturile de autor, numele fotografului poate fi menţionat pe pagina de gardă*14/coperta interioară, cu acordul acestuia.
        *14 "Pagina de garda" este definită ca "Foaie goală, adesea albă, adăugată de cel care leagă sau broşează cărţile la începutul volumului, între copertă şi pagina de titlu". Insertul cu numele prestatorului/fotografului este unul distinct de coperta 1. care este rezervată strict siglelor obligatorii (UE/Guvern/program).

        Materialele de informare/comunicare realizate pentru signalistica de interior sau de exterior (bannere/roll-up-uri etc.) vor conţine setul obligatoriu de elemente grafice, poziţionate conform regulilor din secţiunea Setul obligatoriu de elemente grafice, numele proiectului şi obiectivul acestuia.
        Nu există restricţii în ceea ce priveşte design-ul materialelor pentru signalistica de interior sau de exterior. În cazul în care acestea sunt utilizate pentru evenimente, se poate scrie şi numele evenimentului, nu doar al proiectului în cadrul căruia este organizat.
        Exemplele de materiale nu sunt exhaustive.

    III. În cazul proiectelor finanţate din FEDR/FC a căror valoare totală depăşeşte 500.000 EUR şi în cazul proiectelor finanţate din FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV (Instrumentul pentru managementul frontierei şi vize) a căror valoare totală depăşeşte 100.000 EUR, care implică investiţii fizice (ex. infrastructură de transport, lucrări de construcţii, reabilitare, modernizare, extindere, etc.) sau achiziţionarea de echipamente, se vor afişa, de la începerea implementării fizice a proiectului sau la instalarea echipamentelor, panouri sau plăci permanente, clar vizibile publicului, care conţin emblema UE în conformitate cu caracteristicile tehnice descrise în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice, precum şi informaţii privind respectivele proiecte. Beneficiarii pot alege să monteze fie panouri permanente fie plăci permanente.
        Panourile/plăcile permanente trebuie montate la sediul proiectului/locaţia de implementare/ locul investiţiei din momentul începerii acesteia, conform prevederilor art. 50, alin. (1), litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021.
        În ceea ce priveşte dimensiunea sau materialul din care trebuie confecţionate panourile/plăcile, beneficiarii trebuie să ţină seama de caracterul permanent al panourilor/plăcilor: aceasta înseamnă că este de preferat ca panourile/plăcile să fie rezistente la intemperii, pentru a preveni înlocuirea lor frecventă şi efectuarea astfel a unor cheltuieli suplimentare din partea beneficiarului cu această componentă. Dacă acesta/aceasta se deteriorează din cauza unor factori externi (condiţii meteo, vandalism etc.), beneficiarul va trebui să îl înlocuiască în maxim 30 zile lucrătoare din momentul constatării deteriorării de către beneficiarul proiectului/ ofiţerul de monitorizare/terţe persoane.
        Dimensiunile panoului/plăcii trebuie alese astfel încât să permită persoanelor care sunt în trecere să poată citi informaţiile şi să înţeleagă natura proiectului.
        Autorităţile de Management pot stabili, în documentele specifice programului gestionat, dimensiunile minime ale panourilor/plăcilor, dacă un astfel de demers este considerat necesar şi pot sprijini beneficiarii în alegerea celui mai potrivit format.
        Plăcile/panourile vor fi instalate într-un loc uşor vizibil publicului la sediul beneficiarului sau la locul investiţiei (în cazul construcţiei unei clădiri, staţii de epurare, implementare fizică proiect în alte amplasamente etc). Vizibilitatea acestora nu trebuie afectată de vegetaţie, schele sau orice alte obiecte. În cazul în care proiectul este implementat în mai multe locuri/amplasamente, se va monta cel puţin un panou/placă per localitate/amplasament.*15
        *15 Excepţii de la această regulă sunt permise, dacă acestea se justifică, după consultarea AM.

        Următoarele elemente trebuie incluse obligatoriu pe panou/placă:
    a) Emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, cu caracteristicile descrise mai sus, în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice;
    b) Sigla Guvernului României;
    c) Sigla programului (dacă aceasta există);
    d) Titlul proiectului (dacă este foarte lung, se va sintetiza în circa 60-100 de caractere). Dacă proiectul cuprinde mai multe investiţii (de exemplu, în cazul proiectelor de infrastructură de apă) se va putea utiliza şi denumirea investiţiei punctuale, sub titlul proiectului;
    e) Obiectivul principal al proiectului (se va face un rezumat care să aibă circa 100-400 de caractere);
    f) Numele beneficiarului;
    g) Valoarea totală a proiectului, precum şi valoarea cofinanţării UE.

        Autorităţile de Management pot stabili, în cadrul propriilor manuale de identitate vizuală, alte limite în ceea ce priveşte numărul de caractere admise pentru titlul şi/sau obiectivul proiectului.
        În cazul în care mai multe proiecte se desfăşoară în acelaşi loc şi sunt sprijinite de acelaşi instrument de finanţare sau de instrumente de finanţare diferite, sau în cazul în care se acordă finanţare suplimentară pentru acelaşi proiect la o dată ulterioară, se poate afişa o singură placă/un singur panou permanent, cu condiţia să semnalizeze corespunzător toate situaţiile şi să asigure o vizibilitate optimă pentru fiecare proiect prin afişarea în mod corect şi proeminent a emblemei UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare*16.
     *16 Acest lucru se aplică în cazul programelor cu gestiune partajată reglementate de Regulamentul privind dispoziţiile comune - Regulamentul (UE) nr. 1303/2013.

        Panourile/plăcile trebuie să rămână montate permanent (în conformitate cu ghidul COMMUNICATING COHESION POLICY IN 2021-2027 al CE).
        În cazurile particulare în care un beneficiar gestionează mai multe proiecte, finanţate din fonduri nerambursabile diferite/perioade de programare diferite/ de Autorităţi de Management diferite, beneficiarii pot opta pentru afişaje digitale în loc de panou/placă, pentru o promovare sustenabilă şi durabilă, care să permită promovarea tuturor proiectelor implementate (inclusiv a celor din perioadele de programare anterioare) asigurând astfel o vizibilitate cât mai mare a sprijinului UE acordat. Astfel, se poate opta, cu acordul Autorităţilor de Management care gestionează respectivele programe, pentru un afişaj interactiv (interior/exterior), care să asigure promovarea tuturor proiectelor implementate (inclusiv a celor din perioadele de programare anterioare), în buclă, în formatul specific fondului/perioadei de programare respective, aşa cum a fost definit prin MIV-ul specific perioadei/AM-ului, care să permită asigurând astfel o vizibilitate cât mai mare a sprijinului UE acordat. Cu acordul AM-urilor finanţatoare, beneficiarul poate achiziţiona afişajul dintr-un singur contract.
        În acest caz, beneficiarul trebuie să ţină cont că obligativitatea ca panourile/plăcile să fie permanente şi durabile se aplică şi versiunilor digitale.*17 În cazul produselor informatice, interfaţa acestora va respecta regulile stabilite în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice.
        *17 Conform corespondenţei MIPE cu DG REGIO.

        Pentru proiectele prin care se achiziţionează bunuri, dacă valoarea totală a acestora depăşeşte 500.000 euro, va fi instalat un panou/placă la sediul beneficiarului, de preferat la intrarea principală în clădire.
        Beneficiarii care au mai multe proiecte care se încadrează în situaţiile de mai sus (indiferent de valoarea proiectului), iar locaţia nu permite instalarea mai multor panouri/plăci în format clasic, pot opta pentru soluţii inovative prin achiziţionarea de sisteme care să permită afişarea interactivă a tuturor proiectelor implementate (inclusiv a celor din perioadele de programare anterioare).
    – NOTĂ!
        Dacă pe parcursul implementării proiectului acesta suferă modificări (prelungire perioadă de implementare, revizuirea bugetului etc.), beneficiarul va instala, la închiderea proiectului, o varianta nouă de panou/placă cu datele actualizate.


    IV. În cazul proiectelor a căror valoare totală NU depăşeşte 500.000 euro FEDR/FC sau 100.000 euro FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV sau prin care NU se achiziţionează echipamente şi NU se realizează investiţii fizice), se va expune, într-un loc uşor vizibil publicului, asociat proiectului, cum ar fi zona de intrare în sediul beneficiarului/clădirea în care se desfăşoară activităţi din proiect, cel puţin unui afiş cu dimensiunea minimă A3 sau un afişaj electronic echivalent, cu informaţii despre proiect.
        Această prevedere se aplică şi beneficiarilor proiectelor de investiţii în infrastructură (ex. infrastructură de transport, lucrări de construcţii, reabilitare, modernizare, extindere, etc.) pentru care valoarea totală a proiectului nu depăşeşte 500.000 de euro au obligaţia expunerii într-un loc uşor vizibil publicului cel puţin a unui afiş cu dimensiunea minimă A3 sau a unui afişaj electronic echivalent conţinând informaţii despre proiect care evidenţiază sprijinul din partea fondurilor.
        În cazul produselor informatice, interfaţa acestora va respecta regulile stabilite în capitolul Setul obligatoriu de elemente grafice.
        În cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta va asigura, în măsura posibilităţilor, că sunt disponibile informaţii adecvate care evidenţiază sprijinul din partea fondurilor, într-un loc vizibil publicului sau prin intermediul unui afişaj electronic.
        Afişul/afişajul electronic va include:
    a) Emblema UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare;
    b) Sigla Guvernului României;
    c) Sigla programului (dacă există);
    d) Titlul proiectului (dacă este foarte lung, se va sintetiza în circa 60-100 de caractere);
    e) Denumirea beneficiarului;
    f) Obiectivul principal al proiectului (se va face un rezumat care să aibă circa 100-400 de caractere);
    g) Valoarea totală a proiectului, precum şi valoarea cofinanţării UE.

        În cazul în care afişul este deteriorat, va fi înlocuit de beneficiar în maxim 30 de zile de la data constatării degradării lui de către beneficiar/ ofiţerul de monitorizare/ terţe persoane.
        Afişul/afişajul electronic va rămâne expus pe toată perioada proiectului până la finalizarea acestuia şi încheierea perioadei de durabilitate şi sustenabilitate.
        Beneficiarii sunt încurajaţi să folosească un design creativ pentru a comunica informaţiile obligatorii. AM pot sprijini beneficiarii în alegerea celui mai potrivit format de afiş/afişaj electronic.
        Nu este obligatorie expunerea unui afiş în cazul beneficiarilor FSE+ persoane fizice sau pentru proiectele privind reducerea privaţiunilor materiale prin furnizarea de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază celor mai defavorizate persoane, inclusiv copiilor, şi aplicarea de măsuri auxiliare care să sprijine incluziunea socială a acestora.
        În cazul în care un beneficiar al FSE+ este o persoană fizică sau pentru proiectele sprijinite în cadrul obiectivului specific prevăzut la art. 4 alin. (1) litera (m) din Regulamentul FSE+*18, cerinţa privind expunerea unui afiş nu se aplică.
     *18 Regulamentul (UE) nr. 1057/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1296/2013, art.4, alin (1): "FSE+ sprijină următoarele obiective specifice în domeniile de politică ale ocupării şi mobilităţii forţei de muncă, educaţiei, incluziunii sociale, inclusiv prin contribuţia la eradicarea sărăciei şi, astfel, la obiectivul de politică "o Europă mai socială şi mai favorabilă incluziunii, prin implementarea Pilonului european al drepturilor sociale" menţionat la articolul 5 litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021: (m) reducerea privaţiunilor materiale prin furnizarea de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază celor mai defavorizate persoane, inclusiv copiilor, şi aplicarea de măsuri auxiliare care să sprijine incluziunea socială a acestora."


    V. În cazul proiectelor FEDR/FC şi a proiectelor FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV în cadrul cărora sunt achiziţionate maşini unelte (echipament industrial)/utilaje (inclusiv agricole)/mijloace de transport de orice fel se vor utiliza autocolante/plăci, în funcţie de materialul din care este confecţionat utilajul/mijlocul de transport. Acest demers este necesar pentru informarea publicului cu privire la faptul că acestea au fost achiziţionate în cadrul unui proiect cofinanţat de UE. Autocolantele se vor aplica inclusiv prototipurilor rezultate din proiect.
        Elementele minim obligatorii care trebuie integrate în designul autocolantelor sunt: emblema Uniunii Europene, însoţită de declaraţia de finanţare, sigla Guvernului României şi sigla Programului.
        Amplasarea autocolantelor se va face pe partea cea mai vizibilă pentru public.
        Dimensiunea minimă este de 150 x 150 mm.
        Beneficiarul poate realiza un autocolant cu un design mai mare pentru maşinile unelte/utilajele/autovehiculele al căror suprafaţă de afişare permite acest lucru.
        Beneficiarul va decide dacă va utiliza un autocolant sau o placă, în funcţie de caracteristicile tehnice ale echipamentului industrial/utilajului/mijlocului de transport, dar trebuie să aibă în vedere necesitatea ca autocolantul/plăcuţa să fie vizibile pe toată durata de viaţă (ciclu funcţional) a acestuia/acesteia. În cazul în care autocolantul sau plăcuţa sunt deteriorate, acestea vor fi înlocuite de către beneficiarul proiectului în maxim 15 zile de la data constatării degradării de către beneficiar /ofiţerul de monitorizare/terţe persoane.
        AM are posibilitatea de a hotărî, prin MIV propriu:
        ● utilizarea autocolantelor şi plăcilor suplimentar şi pe alte obiecte;
        ● designul acestora;
        ● alte dimensiuni;
        ● valoarea minimă începând de la care se vor aplica aceste autocolante.


    VI. Este necesară afişarea pe site-ul oficial şi/sau pe contul/conturile de social media al/ ale beneficiarului (dacă un astfel de site/pagină există), a unei descrieri a proiectului proporţională cu nivelul finanţării primite, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acestuia, evidenţiind sprijinul financiar din partea UE. Aceasta va rămâne expusă pe toată perioada proiectului până la finalizarea acestuia şi încheierea perioadei de durabilitate şi sustenabilitate.
        În cazul în care beneficiarul are un site propriu şi/sau un cont/conturi social-media, acesta trebuie să afişeze o descriere succintă a proiectului, care să includă: numele proiectului, denumirea beneficiarului, obiectivele proiectului, rezultatele preconizate, valoarea totală a acestuia, cu precizarea, separat, a valorii cofinanţării asigurate de UE, data începerii şi finalizării proiectului şi codul MySMIS sau alt cod unic al proiectului. În cazul proiectelor multi-fond (finanţate din mai multe fonduri), se va preciza acest aspect în descrierea proiectului.
        Beneficiarul care are site propriu trebuie să creeze în cadrul acestuia o subpagină dedicată proiectului în care să posteze informaţii despre implementarea proiectului. Pe pagina principală a site-ului se poate afişa un banner/widget cu trimitere la secţiunea/subsecţiunea unde se regăseşte descrierea completă a proiectului.
        Pentru asigurarea transparenţei şi a informării periodice a cetăţenilor, beneficiarul va publica, pe site-ul propriu, la subpagina dedicată proiectului, anunţuri despre stadiul proiectului, evidenţiind sprijinul financiar al UE. Aceste anunţuri pot fi preluate şi pe pagina de socializare a beneficiarului. Anunţurile vor include elementele de identitate vizuală obligatorii şi trimiteri la website-urile MIPE/ AM, de la caz la caz. De asemenea, pentru postările pe paginile de social media se pot insera legături spre conturile de social media ale programului şi MIPE.
        Beneficiarii care implementează mai multe proiecte de finanţare pot crea un buton afişat în home page care să deschidă o pagină intermediară cu lista tuturor proiectelor finanţate prin program. În cadrul acestei pagini dedicate proiectului vor fi distribuite anunţurile/comunicatele pentru lansarea/finalizarea proiectului şi informaţii actualizate cu privire la stadiul proiectului. Descrierea poate fi completată cu poze, ilustraţii, infografice, clipuri de prezentare sau orice materiale grafice elocvente pentru evoluţia proiectului.
        Atenţie!
        A nu se confunda secţiunea dedicată unui proiect într-o pagină web existentă a beneficiarului cu site-ul realizat în întregime în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene.
        Website-ul realizat în cadrul proiectelor cu finanţare europeană/pagina web dedicată proiectului din cadrul site-ului existent vor afişa setul de elemente grafice obligatorii în varianta policromă (emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, sigla Guvernului României, sigla Programului, dacă aceasta există), vizibile în partea superioară a conţinutului afişat de un dispozitiv digital (monitor PC, laptop, telefon, tabletă etc.) fără să fie nevoie de derularea paginii.
        Website-ul/pagina dedicată proiectului va conţine un link către site-ul MIPE, cu menţiunea "Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.mfe.gov.ro*19".
        *19 La momentul la care portalul unic pentru 2021 -2027 va fi în întregime funcţional, acest link se va înlocui cu noul portal.

        În cazul conturilor social media ale proiectului, regula este ca setul obligatoriu de elemente grafice să apară în imaginea de copertă, acestea să fie grupate, plasate liniar, orizontal sau vertical, astfel încât să nu interfereze cu poza de profil. Susţinerea financiară din partea UE trebuie plasată într-o poziţie de mare vizibilitate în secţiunea "descriere" a paginii de social media a beneficiarului. În secţiunea de biografie/descrierea profilului se poate afişa o scurtă descriere a operaţiunii, proporţională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acesteia, evidenţiind sprijinul financiar din partea UE, pentru a se asigura o vizibilitate permanentă a acestui tip de informaţie.
        Postările care vor conţine informaţii despre progresul proiectului (activităţi şi rezultate) ar putea conţine, de asemenea, experienţele beneficiarilor finali ai proiectului.
        De asemenea, în funcţie de nivelul finanţării primite, beneficiarii pot realiza campanii social media plătite (Google ADS, FB Adds, You Tube), pe lângă anunţul prin portaluri media. Acestea ar putea cuprinde o serie de postări la începerea proiectului, pe parcursul implementării şi la finalizarea acestuia.
        În cazul în care beneficiarul are un cont/conturi social media şi gestionează mai multe proiecte, acesta va realiza câte o postare per proiect cu descrierea acestuia, pentru care va utiliza opţiunea "pin" pentru a o face vizibilă permanent pe pagina principală.
        În cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta nu are obligaţia să îşi creeze un cont de social media.*20
        *20 Conform confirmării primite de MIPE de la DG REGIO.


    VII. În cazul proiectelor de importanţă strategică (OIS) şi al proiectelor al căror valoare totală depăşeşte 10.000.000 EUR, beneficiarii trebuie să asigure, pe lângă activităţile minime de comunicare enumerate în secţiunile anterioare, şi organizarea a cel puţin un eveniment / o activitate de comunicare la finalizarea proiectului/ inaugurarea investiţiei, la care să fie invitate să participe Comisia Europeană, Reprezentanţa Comisiei Europene în România, Biroul Parlamentului European în România, Autoritatea de Management finanţatoare şi MIPE. Aceste entităţi trebuie anunţate în timp util, în mod ideal cu trei luni înainte, pentru a permite participarea lor la eveniment/activitate.
        Evenimentul/activitatea trebuie să sublinieze impactul sprijinului financiar european primit şi trebuie să includă participarea mass-media. Un astfel de eveniment poate lua forma unei Zile a Porţilor Deschise, unde publicul larg (beneficiar final al proiectului) ar putea să vadă stadiul desfăşurării acestuia).*21
        *21 Ghidul "Communicating Cohesion Policy în 2021-2027, pg 28.

        Beneficiarul este încurajat să organizeze mai multe astfel de evenimente pe parcursul desfăşurării proiectului, în momentul finalizării unei etape importante din proiect, şi la încheierea acestuia/inaugurarea investiţiei.
    De asemenea, beneficiarii vor realiza:
        ● fotografii/clipuri video de bună calitate pe toată perioada de implementare a proiectului, pentru ilustrarea progresului înregistrat, care vor fi furnizate, la cerere şi Autorităţilor de Management;
        ● un clip/o prezentare care să reutilizeze vizualurile realizate în timpul proiectului, la finalizarea acestuia, care să promoveze evoluţia proiectului în timp şi arate impactul OIS şi a sprijinului financiar european.

        În cazul specific al acestor proiecte, beneficiarii mai pot realiza:
        ● (Mini) campanii dedicate proiectului pe care îl gestionează;
        ● O promovare susţinută în media, prin conferinţe de presă, comunicate de presă, invitarea jurnaliştilor să viziteze proiectul, alte evenimente media, mai ales după
    atingerea unui anumit nivel de maturitate a proiectului;
        ● Elaborarea unor materiale promoţionale care să poată fi utilizate şi de CE.

        Aceste activităţi este bine să fie implementate în strânsă cooperare cu AM al programului respectiv, obţinând astfel o plus valoare mai mare decât în situaţia unor activităţi fragmentate.
        În funcţie de specificul fiecărui program, pentru proiectele de importanţă strategică (Operaţiuni de Importanţă Strategică - OIS), care au un potenţial mare de impact în mass media, beneficiarii vor implica AM/reprezentanţii CE în activităţile de comunicare desfăşurate.
        AM pot solicita beneficiarilor OIS/proiectelor cu o valoare de peste 10 milioane euro prezentarea unui plan de acţiune privind promovarea obiectivului/proiectului în concordanţă cu prevederile RUE 1060/2021.
        NB: OIS este definită ca "o operaţiune care aduce o contribuţie semnificativă la realizarea obiectivelor unui program şi care face obiectul unei monitorizări şi al unor măsuri de comunicare speciale".*22
     *22 REGULAMENTUL (UE) 2021/1060, art. 2, paragraful 5.


    VIII. Realizarea unui portofoliu de fotografii pe parcursul desfăşurării proiectului pentru a ilustra evoluţia acestuia. Beneficiarii vor realiza fotografii cu rezoluţie optima care să ilustreze evoluţia proiectului pe parcursul implementării acestuia. Aceste fotografii vor putea fi utilizate în materialele proprii ale beneficiarului, dar vor putea fi solicitate şi de AM-uri, pentru a fi folosite în materiale de comunicare generate de AM/MIPE. Nu este obligatorie achiziţionarea unor servicii de fotografie profesionale.
    IX. În cazul instrumentelor financiare (capitaluri proprii, garanţii şi împrumuturi), beneficiarul se asigură, prin intermediul condiţiilor contractuale, că destinatarii finali respectă cerinţele prevăzute la punctul II*23.
        *23 Respectiv cerinţele din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021, art. 50, paragraful 1, litera (c).
        NOTA BENE 1: În cazul fondurilor pentru proiecte mici, beneficiarul respectă obligaţiile prevăzute la art. 36 alin. (5) din Regulamentul Interreg*24.
        *24 "În cazul fondurilor pentru proiecte mici şi al instrumentelor financiare, beneficiarul se asigură, prin intermediul condiţiilor contractuale, că destinatarii finali respectă cerinţele referitoare la comunicarea publică cu privire la proiectul Interreg. În cazul instrumentelor financiare, destinatarul final face cunoscută originea finanţării din partea Uniunii şi asigură vizibilitatea acesteia, în special atunci când promovează acţiunile şi rezultatele lor, oferind în mod efectiv informaţii coerente şi adaptate mai multor categorii de public, inclusiv mass-mediei şi publicului larg."

        NOTA BENE 2: Prin derogare de la punctele II şi III, pentru operaţiunile sprijinite de FAMI, FSI şi IMFV, documentul care stabileşte condiţiile de acordare a sprijinului poate stabili cerinţe specifice pentru afişarea publică a informaţiilor privind sprijinul din partea fondurilor, în cazul în care acest lucru este justificat de motive de securitate şi de ordine publică în conformitate cu art. 69 alin. (5) al Regulamentului (UE) nr. 1060/2021*25.
     *25 "Statele membre asigură publicarea informaţiilor în conformitate cu cerinţele stabilite în prezentul regulament şi în regulamentele specifice fiecărui fond, cu excepţia cazului în care dreptul Uniunii sau dreptul intern exclude această publicare pentru motive care privesc securitatea, ordinea publică, anchete penale sau protecţia datelor cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 679/2016."

        Pentru realizarea designulului materialelor de comunicare, beneficiarul poate consulta, cu titlu orientativ, generator online de machete în limba română pus la dispoziţie de CE*26, poate utiliza generatorului automat pentru materialele de comunicare disponibil pe website-ul autorităţii de management finanţatoare, dacă există sau poate crea un design propriu, cu respectarea condiţiilor minimale de grafică şi conţinut prezentate în acest document şi după consultarea.
        *26 Disponibil accesând link-ul https://ec.europa.eu/regional policy/policy/communication/online-generator en.

        AM pot stabili, în documentele specifice programului gestionat, reglementări suplimentare cu privire la obligaţiile de comunicare ale beneficiarilor programului respectiv, cu respectarea prevederilor acestui ghid, dacă un astfel de demers este considerat necesar. Autorităţile de management pot impune beneficiarilor avizarea prealabilă a materialelor de comunicare şi publicitate.


    ALTE MEDII DE COMUNICARE ŞI UTILIZARE A IDENTITĂŢII VIZUALE
    MATERIALE AUDIO
        În cazul materialelor audio (clip audio) finanţate din proiecte, pregătite pentru difuzare publică la radio şi/sau online, va fi citit/auzit la sfârşitul producţiei, cu ritm normal (aproximativ două cuvinte/secundă), declaraţia de finanţare adică textul: "Proiect finanţat de Uniunea Europeană" sau "Proiect cofinanţat de Uniunea Europeană".

    MATERIALE VIDEO
        În cazul materialelor video finanţate din proiecte, pregătite pentru difuzare publică la TV şi/sau online (spot TV, filme etc.), la sfârşitul producţiei video va fi afişat un carton final, care va conţine emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, sigla Guvernului României şi sigla programului (dacă aceasta există), titlul proiectului şi textul "Proiect finanţat/cofinanţat de Uniunea Europeană", menţinute pentru un timp suficient ca informaţiile să poată fi citite. Se recomandă dublarea cu vocea unui narator care să citească acest text cu ritm normal (aproximativ două cuvinte/ secundă).

    CD/DVD
        Pentru produse de acest tip se vor utiliza minim emblema UE însoţită de declaraţia de finanţare "Finanţat de Uniunea Europeană" sau "Cofinanţat de Uniunea Europeană", scrisă în întregime şi amplasată lângă emblemă, sigla Guvernului României, sigla programului (dacă aceasta există), precum şi o casetă tehnică care va conţine:
        ● Titlul proiectului;
        ● Editorul materialului (respectiv beneficiarul proiectului);
        ● Data realizării (lună şi an).


    RESPONSABILITĂŢILE MIPE şi AM
        MIPE are rol de Autoritate de Management pentru 7 dintre Programele 2021-2027, respectiv pentru: Programul Asistenţă Tehnică (PAT), Programul Dezvoltare Durabilă (PDD), Programul Creştere Inteligentă Digitalizare şi Instrumente Financiare (PCIDIF), Programul Educaţie şi Ocupare (PEO), Programul Incluziune şi Demnitate Socială (PIDS), Programul Tranziţie Justă (PTJ) şi Programul Sănătate (PS).
     De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 48 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021 şi art. V, alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă nr. 122/2022 privind unele măsuri pentru proiectele de infrastructură de transport, proiectele pentru dezvoltarea infrastructurii de management integrat al deşeurilor, proiectele privind îmbunătăţirea sistemului de răspuns la risc şi proiectele privind investiţii în infrastructuri spitaliceşti, finanţate din fonduri externe nerambursabile, precum şi pentru modificarea unor acte normative, MIPE, prin Direcţia Generală Informare, Transparentizare şi Dialog Social (DGITDS), coordonează reţeaua naţională de comunicatori. Acest rol implică şi misiunea de a corela şi comunica informaţiile de interes pentru toţi factorii interesaţi şi publicul larg într-un limbaj prietenos şi într-o manieră unitară, pentru a facilita, pe de o parte, procesul de accesare pentru fonduri europene şi gestionarea componentei de vizibilitate şi comunicare din cadrul proiectelor şi, pe de altă parte, conştientizarea beneficiilor directe ale investiţiilor din fonduri nerambursabile.
        AM-urile vor desemna responsabili de comunicare din cadrul propriilor structuri, pentru perioada de programare 2021-2027. Aceştia vor face parte din reţeaua naţională de comunicatori şi vor colabora cu coordonatorul acesteia, desemnat din cadrul DGITDS, pentru a asigura o comunicare optimă cu privire la fondurile externe nerambursabile destinate României, printr-un schimb permanent de informaţii.
        AM-urile vor redacta propriile planuri de comunicare pentru fiecare program gestionat/ Planul Naţional 2021-2027 gestionat. Acestea vor urmări cele două obiective specifice detaliate în documentul Cadrul orientativ privind comunicarea în perioada de programare 2021-2027, respectiv:
    "OS1: Creşterea gradului de conştientizare cu privire la rolul şi contribuţia Uniunii Europene la dezvoltarea Statului Membru, prin consolidarea dialogului şi interacţiunii cu publicul larg pe tematica Politicii de Coeziune 2021-2027;
    OS2: Stabilirea unui sistem eficient de comunicare cu beneficiarii şi potenţialii beneficiari, astfel încât să fie asigurat sprijin în procesul de implementare a proiectelor."

        Planurile se aprobă la nivelul instituţiei coordonatoare/AM, cu implicarea responsabililor cu comunicarea programului gestionat, a factorilor de decizie relevanţi şi a coordonatorului naţional de comunicare, după caz.
        În cazul MIPE/ alte ministere care gestionează mai multe programe /programe naţionale, se va elabora şi un plan de comunicare global aferent exerciţiului financiar 2021 -2027. Documentul va fi elaborat cu sprijinul autorităţilor de management pentru programele gestionate, prin contribuţia responsabililor de comunicare desemnaţi, iar structura coordonatoare în domeniul comunicării/ persoana desemnată pentru centralizarea contribuţiilor individuale ale AM-urilor va integra informaţiile furnizate de fiecare AM şi va da un stil unitar întregului document. Acesta va ţine seama de particularităţile fiecărui program: public ţintă, tip de proiecte eligibile, buget alocat pentru comunicare etc.
        Planurile de comunicare 2021-2027 aferente fiecărui program se implementează şi se actualizează automat prin planurile anuale de acţiune, elaborate de AM cu sprijinul de responsabilii responsabililor de comunicare programului, care detaliază şi plasează în timp activităţile propuse pentru asigurarea informării şi promovării sprijinului acordat de Uniunea Europeană Statului Membru şi a fiecărui program în parte.
    Documentele se aprobă la nivelul instituţiei coordonatoare/AM, cu implicarea factorilor de decizie relevanţi.
        AM, prin responsabilii de comunicare pentru programul gestionat, vor menţine legătura cu coordonatorul reţelei naţionale, care va urmări informarea tuturor membrilor reţelei în vederea sincronizării acţiunilor de comunicare aferente perioadei 2021-2027. Această comunicare permanentă cu coordonatorul naţional urmăreşte şi transmiterea de informaţii relevante în vederea diseminării acestora prin canalele de comunicare oficiale ale MIPE/ generării de conţinut pentru materialele ministerului/organizării de evenimente specifice de promovare.
     În conformitate cu OUG 122/2022, art. 5, alin. (6) "Autorităţile de management, organismele intermediare şi/sau coordonatorii de reforme/investiţii au obligaţia de a raporta lunar către Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în calitate de coordonator naţional al comunicării şi diseminării informaţiilor referitoare la accesarea fondurilor europene şi asigurarea transparenţei informaţiilor publice din sectorul finanţărilor externe aferente Politicii de Coeziune şi Planului naţional de redresare şi rezilienţă al României, date, indicatori de performanţă în comunicare, mesaje în vederea unei analize coordonate la nivel naţional...". Astfel, AM-urile vor comunica periodic datele lansării ghidurilor şi apelurilor de proiecte, mesajele cheie pe care le vor comunica în legatura cu programele gestionate, activităţi de comunicare planificate şi data desfăşurării acestora, proiectele de succes şi date relevante pentru promovarea acestora (finanţare, grup ţintă, impact la nivelul comunităţii, perioada de implementare, fotografii sau filme de prezentare realizate de beneficiar etc.), rezultate deosebite în implementarea programului (valoare rambursări, ţinte specifice atinse etc.).
        Conform Regulamentului (UE) nr. 1060/2021, AM/ OI sunt responsabile de managementul datelor privind programul gestionat în mediul online:
    1. descriu, în cadrul unei secţiuni dedicate din cadrul programelor gestionate, modul de abordare a comunicării pentru respectivul program;
    2. introduc în ghidurile solicitantului/ghidul orientări generale cel puţin o referinţă la obligativitatea beneficiarilor de a respecta prezentul ghid/MIV specific programului;
    3. integrează, în cadrul contractelor de finanţare, o anexă privind activităţile de vizibilitate şi comunicare care va stipula obligativitatea desfăşurării de activităţi de comunicare pentru proiectele finanţate din fonduri europene;
    4. verifică implementarea activităţilor de comunicare în cadrul vizitelor la faţa locului şi cu ocazia analizării cererilor de rambursare;
    5. diseminează informaţia privind proiectele de importanţă strategică (OIS) prin portalul unic/site-ul MIPE/ website-ul programului;
    6. se vor asigura că sunt organizate evenimente/activităţi de comunicare dedicate proiectelor de importanţă strategică, cf. art. 50 lit. (e) din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021.

        AM/OI se vor asigura că beneficiarii programului pe care îl gestionează respectă obligaţiile stipulate în cadrul regulamentelor CE cu privire la activităţile de vizibilitate şi comunicare pentru proiectele cofinanţate de UE.
        AM/OI poate opta pentru introducerea în ghidul solicitantului a obligativităţii prezentării de către beneficiar, încă din etapa de selecţie a cererilor de finanţare, a planului de comunicare aferent proiectului propus spre finanţare, pentru a se asigura ca beneficiarul şi-a prevăzut un buget adecvat pentru activităţile de vizibilitate şi comunicare, proporţional cuantumului finanţării primite.
    – AM pot introduce în contractele de finanţare prevederi suplimentare sau recomandări punctuale specifice fiecărui program gestionat.
        Structura de comunicare din cadrul MIPE va fi în contact direct cu responsabilii de comunicare desemnaţi din cadrul AM pentru fiecare program gestionat, în cadrul grupului naţional de comunicatori, pentru a asigura cunoaşterea şi îndeplinirea prevederilor regulamentelor europene.
        Ca şi în perioada anterioară de programare, programele vor beneficia de pagini proprii, unde se vor regăsi informaţii despre implementarea programelor inclusiv calendarul lansărilor şi lista proiectelor contractate.
        Beneficiarii trebuie să păstreze o legătură strânsă cu AM/MIPE pentru a furniza, la cerere, informaţii actualizate despre implementarea proiectelor.
     Conform art. 49, alin. (6) din Regulamentul (UE) 1060/2021, AM se asigură că materialele de comunicare şi vizibilitate, inclusiv cele de la nivelul beneficiarilor, sunt puse la dispoziţia instituţiilor, organelor, oficiilor sau agenţiilor Uniunii, la cererea acestora, şi că se acordă Uniunii o licenţă fără redevenţe, neexclusivă şi irevocabilă pentru utilizarea acestor materiale şi a oricăror drepturi preexistente aferente acestora, în conformitate cu anexa IX. Acest lucru nu implică costuri suplimentare semnificative şi nici o sarcină administrativă semnificativă pentru beneficiari sau pentru Autoritatea de Management. În acest sens, Autorităţile de Management vor include un articol/o clauză explicită în modelul contractului de finanţare care să redea explicit această condiţie.

    COMUNICAREA REFERITOARE LA PROIECTELE DE IMPORTANŢĂ STRATEGICĂ
        În acest context, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1060/2021 şi cu ghidul Communicating Cohesion Policy in 2021-2027*27, pentru a evidenţia rolul acestor proiecte de importanţă strategică, statul membru va asigura vizibilitatea sprijinului financiar european în toate activităţile care privesc operaţiunile sprijinite de fonduri, acordând o atenţie deosebită operaţiunilor de importanţă strategică. Astfel, statul membru poate:
    - dedica (mini) campanii care vor avea ca element central unul sau mai multe proiecte de importanţă strategică;
    – organiza acţiuni de comunicare (în comun cu beneficiarii) - ca, de exemplu, evenimente de lansare/inaugurare;
    – asigura o acoperire media importantă a proiectelor, mai ales când proiectele ating un anumit grad de maturitate (prin conferinţe/comunicate de presă, inclusiv prin invitarea jurnaliştilor să viziteze proiectul, alte evenimente media);
    – disemina informaţii relevante prin portalul unic/ pagina programului din site-ul MIPE;
    – elabora materiale promoţionale (ex: pliante) care să poată fi utilizate şi de CE.
        *27 COMMUNICATING COHESION POLICY IN 2021-2027 - booklet
        https://ec.europa.eu/regional policy/sources/informing/communicating cohesion policy 2127 en. pdf, pg 13
        https://tesim-enicbc.eu/download/communicating-cohesion-policy-2021-2027/, pg 13


        Se recomandă ca aceste activităţi să fie implementate în strânsă colaborare cu AM-ul care gestionează programul şi cu beneficiarul/i ca un efort coordonat comun pentru a obţine o mai mare valoare adăugată decât s-ar obţine prin activităţi fragmentate/singulare.
        Beneficiarii trebuie să păstreze o legătură strânsă cu MIPE pentru a furniza la cerere informaţii actualizate din implementarea proiectelor.
    – NOTA BENE
        Pentru perioada de programare 2021-2027, structura de comunicare din MIPE, care a elaborat acest ghid, nu acordă avize şi nici puncte de vedere beneficiarilor pentru machetele de obiecte promoţionale, materialele de informare/comunicare şi planurile/strategiile de comunicare, care se vor elabora în cadrul proiectelor cu finanţare europeană. În cazul în care există neclarităţi privind înţelegerea prevederilor prezentului ghid, AM/organismului intermediar regional (OIR) sau beneficiarii pot contacta experţii de comunicare desemnaţi la nivelul programului relevant.


    DATE DE CONTACT PENTRU INFORMAŢII SUPLIMENTARE
        În cazul în care sunt necesare clarificări în ceea ce priveşte înţelegerea prevederilor acestui ghid, beneficiarii pot contacta responsabilii de comunicare desemnaţi de fiecare AM pentru programele gestionate.

    SINTEZA ELEMENTELOR DE NOUTATE 2021-2027 VERSUS 2014-2020

┌───────────────┬──────────────────────┐
│MIV 2014-2020 │GIV 2021-2027 │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Se specifică faptul │
│ │că, în conformitate cu│
│ │R (UE) 1060/2021, MIPE│
│ │îndeplineste rolul de │
│ │coordonator pentru │
│ │comunicare pentru │
│ │activităţile de │
│ │vizibilitate, │
│ │transparenţă si │
│Nu are │comunicare în legătură│
│corespondent │cu sprijinul din │
│ │fonduri, inclusiv │
│ │pentru programele din │
│ │cadrul obiectivului │
│ │Cooperare teritorială │
│ │europeană (Interreg), │
│ │în cazul în care │
│ │statul membru │
│ │respectiv găzduieşte │
│ │autoritatea de │
│ │management (AM). │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │- AM-urile pot crea pe│
│ │site-ul propriu o │
│ │secţiune dedicată │
│ │identităţii vizuale, │
│ │în care să fie inclus │
│ │şi prezentul ghid, ca │
│ │referinţă minimală şi │
│ │obligatorie. │
│ │- Prevederile acestui │
│ │ghidul trebuie luate │
│ │în considerare de │
│ │către beneficiari în │
│ │momentul elaborării │
│ │proiectelor, în sensul│
│ │în care beneficiarii │
│ │trebuie să prevadă în │
│ │bugete resursele │
│ │necesare pentru │
│ │activităţile de │
│ │promovare a │
│ │proiectelor │
│ │(vizibilitate, │
│Nu are │transparenţă şi │
│corespondent │comunicare). │
│ │- Dacă nu se specifică│
│ │altfel în ghidul │
│ │solicitantului, │
│ │cheltuielile de │
│ │comunicare şi │
│ │vizibilitate se │
│ │consideră costuri │
│ │eligibile. │
│ │Autorităţile de │
│ │Management au │
│ │posibilitatea de a │
│ │stabili un procent │
│ │maxim din valoarea │
│ │proiectului care să │
│ │fie atribuit │
│ │comunicării. │
│ │- Autorităţile de │
│ │management pot elabora│
│ │propriile MIV sau GIV,│
│ │pornind de la │
│ │prevederile │
│ │prezentului Ghid. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │*) Sigla UE │
│*) Sigla UE │Finanţat de Uniunea │
│UNIUNEA │Europeană │
│EUROPEANĂ │Sau │
│ │Cofinanţat de Uniunea │
│ │Europeană │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Setul │ │
│obligatoriu de │ │
│elemente │Setul obligatoriu de │
│grafice: │elemente grafice: │
│Emblema Uniunii│emblema UE, sigla │
│Europene, sigla│Guvernului României │
│Guvernului │şi, în cazul în care │
│României si │există, o siglă a │
│sigla │programului. │
│Instrumentelor │ │
│Structurale în │ │
│România │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Nu are │Se prezintă o listă de│
│corespondent │activităţi minime │
│ │obligatorii │
├───────────────┼──────────────────────┤
│Obligativitatea│ │
│utilizării │ │
│frazei: │ │
│„Proiect │Această obligativitate│
│cofinanţat din │este eliminată, având │
│Fondul ... prin│în vedere faptul că o │
│Programul │astfel de recunoaştere│
│Operaţional │a contribuţiei UE face│
│...” sau │parte din sigla UE │
│„Proiect │pentru programele │
│cofinanţat din │2021-2027. │
│Fondurile │ │
│Europene │ │
│Structurale si │ │
│de Investiţii” │ │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Introducerea de măsuri│
│ │de comunicare │
│Nu are │obligatorii pentru │
│corespondent │Operaţiunile de │
│ │Importanţă Strategică │
│ │(vezi pag.14). │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Beneficiarii au │
│ │responsabilităţi │
│ │crescute, în acord cu │
│ │Regulamentul (UE) 1060│
│ │/2021 şi trebuie să │
│ │aibă o colaborare mai │
│ │strânsă cu AM-urile în│
│ │domeniul comunicării. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │În cazul în care mai │
│ │multe proiecte se │
│ │desfăşoară în acelaşi │
│ │loc şi sunt sprijinite│
│ │de acelaşi instrument │
│ │de finanţare sau de │
│ │instrumente de │
│ │finanţare diferite, │
│ │sau în cazul în care │
│ │se acordă finanţare │
│ │suplimentară pentru │
│ │acelaşi proiect la o │
│ │dată ulterioară, se │
│ │poate afişa o singură/│
│ │un singur placă/panou │
│Nu are │permanent, cu condiţia│
│corespondent │să semnalizeze │
│ │corespunzător toate │
│ │situaţiile şi să │
│ │asigure o vizibilitate│
│ │optimă pentru fiecare │
│ │proiect prin afişarea │
│ │în mod corect şi │
│ │proeminent a emblemei │
│ │UE însoţită │
│ │obligatoriu de │
│ │declaraţia de │
│ │finanţare. │
│ │Introducerea │
│ │posibilităţii │
│ │utilizării afişajului │
│ │electronic şi pentru │
│ │panou/placă. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Publicaţii: │
│ │În cazul studiilor/ │
│ │analizelor etc. care │
│ │implică muncă de │
│ │cercetare/studii │
│ │ştiinţifice în cadrul │
│ │unui contract de │
│Nu are │prestări servicii, │
│corespondent │beneficiarul are │
│ │opţiunea de a include │
│ │numele prestatorului │
│ │pe pagina de gardă a │
│ │documentului. De │
│ │asemenea, se poate │
│ │menţiona numele │
│ │fotografului │
│ │profesionist. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Introducerea │
│ │posibilităţii │
│ │diminuării sprijinului│
│ │acordat din fonduri, │
│ │cu cel mult 3%, în │
│Nu are │cazul în care │
│corespondent. │beneficiarul nu îşi │
│ │respectă obligaţiile │
│ │de comunicare ce îi │
│ │revin şi în cazul în │
│ │care nu ia măsuri de │
│ │remediere. │
├───────────────┼──────────────────────┤
│ │Introducerea │
│ │obligativităţii ca │
│ │beneficiarii să pună │
│ │la dispoziţia AM, la │
│ │cerere, date şi │
│Nu are │informaţii despre │
│corespondent. │proiecte şi stadiul │
│ │lor de implementare, │
│ │inclusiv fotografii, │
│ │în vederea probării şi│
│ │asigurării │
│ │transparenţei │
│ │utilizării fondurilor.│
└───────────────┴──────────────────────┘

    *) (a se vedea imaginea asociată)


    ALTE SURSE DE INFORMARE
    1. Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021 2027: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules ro.pdf
    2. Elemente vizuale: https://ec.europa.eu/regional policy/en/information/logos downloadcenter/
    3. ORIENTATIV - Generator online de machete în limba română: https://ec.europa.eu/regional policy/policy/communication/online-generator en
    4. SUPPORT KIT FOR EU VISIBILITY (europa.eu): https://ec.europa.eu/regional policy/sources/informing/support kit visibility 2127 en.pdf
    5. Ghidul grafic al drapelului european (emblemă): https://europa.eu/european- union/about-eu/symbols/flag ro.
    6. Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/funding tenders/guidance for m ember states-november 2021-final.pdf.
    7. Communicating and raising EU visibility: https://ec.europa.eu/info/funding- tenders/managing-your-project/communicating-and-raising-eu-
    visibility en#:~:text=Grant%20the%20EU%20the%20right,be%20covered%20by%20EU% 20funding.

    8. Despre comunicare şi creşterea vizibilităţii UE: https://ec.europa.eu/info/funding- tenders/managing-your-project/communicating-and-raising-eu-visibility ro

                                             -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016