Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
────────── Aprobat prin ORDINUL nr. 3.040 din 23 noiembrie 2022, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 1170 din 7 decembrie 2022.────────── (a se vedea imaginea asociată) septembrie 2022 Introducere Conform Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, fiecare stat membru desemnează un coordonator pentru comunicare pentru activităţile de vizibilitate, transparenţă şi comunicare în legătură cu sprijinul din fonduri, inclusiv pentru programele din cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg), în cazul în care statul membru respectiv găzduieşte autoritatea de management (AM). Pentru România, această funcţie este asigurată de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE). În această calitate, MIPE a elaborat prezentul ghid de identitate vizuală pentru perioada 2021-2027, care îndeplineşte două funcţii principale: 1. oferă o abordare unitară şi coerentă a identităţii vizuale care va fi utilizată în cadrul tuturor proiectelor finanţate din fonduri europene^1, uşor de identificat şi reţinut de publicul larg; ^1 Prin această sintagmă se vor înţelege următoarele fonduri: Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă, Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură, Fondul pentru azil, migraţie şi integrare, Fondul pentru securitate internă şi Instrumentul de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize. 2. asigură linii directoare concrete pentru beneficiarii proiectelor în ceea ce priveşte modalitatea corectă de a asigura vizibilitatea, transparenţa şi comunicarea pentru proiectele gestionate, în linie cu regulamentele europene^2. ^2 https://mfe.gov.ro/minister/legislatie/. Acest ghid este fundamentat de prevederile: - Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize; – Regulamentului (UE) nr. 1.058/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul de coeziune; – Regulamentului (UE) nr. 1.139/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 7 iulie 2021 de instituire a Fondului european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1.004; – Regulamentului (UE) nr. 1.059/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 privind dispoziţii specifice pentru obiectivul Cooperare teritorială europeană (Interreg) sprijinit de Fondul european de dezvoltare regională şi de instrumentele de finanţare externă; – Regulamentului (UE) nr. 947/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 iunie 2021 de instituire a Instrumentului de vecinătate, cooperare pentru dezvoltare şi cooperare internaţională - „Europa globală“, de modificare şi abrogare a Deciziei nr. 466/2014/UE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) 2017/1.601 al Parlamentului European şi al Consiliului şi a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 480/2009 al Consiliului; – Regulamentului (UE) nr. 1.529/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 septembrie 2021 de instituire a Instrumentului de asistenţă pentru preaderare (IPA III); – Ghidului Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027. Prezentul document este elaborat în vederea asigurării utilizării corecte a elementelor de identitate vizuală şi stabileşte regulile generale de identitate vizuală care trebuie respectate în perioada de programare 2021-2027, prezintă elementele vizuale obligatorii, o serie de medii de comunicare şi modul (particularizat) specific de utilizare a identităţii vizuale, responsabilităţile beneficiarilor, ale AM-urilor/organismelor intermediare (OI), precum şi responsabilităţile MIPE. Autorităţile de management pot stabili reguli specifice detaliate sau recomandări punctuale, în completarea regulilor generale din acest ghid, care sunt minime şi obligatorii. Toate aceste prevederi se vor include în ghidurile aferente programului operaţional (PO) gestionat, precum şi în contractele de finanţare. AM-urile pot crea pe site-ul propriu o secţiune dedicată identităţii vizuale, în care să fie inclus şi prezentul ghid, ca referinţă minimală şi obligatorie. De reţinut Beneficiarii programelor operaţionale regionale şi ale programelor naţionale Afaceri interne finanţate din Fondul azil, migraţie şi integrare, Fondul securitate internă şi Instrumentul pentru managementul frontierei şi vize, Autoritatea de management Afaceri interne vor verifica pe site-urile autorităţilor de management existenţa unor documente/cerinţe specifice (de exemplu, ghid de identitate vizuală propriu). Prevederile prezentului ghid nu se aplică autorităţilor de management/secretariatelor comune şi beneficiarilor de finanţare pentru programele din cadrul obiectivului Cooperare teritorială europeană (Interreg), acestea aplicând prevederile Manualului de branding Interreg, care poate fi descărcat prin linkul https://www.interact-eu.net/library#3636-interreg-brand-design-manual-2021-2027. Pentru a ilustra regulile generale expuse şi a simplifica aplicarea lor de către beneficiari, ghidul va fi completat cu un set de modele grafice orientative (machete performante) pentru cele mai utilizate materiale de comunicare şi publicitate. Prevederile acestui ghid trebuie luate în considerare de către beneficiari în momentul elaborării proiectelor, în sensul în care beneficiarii trebuie să prevadă în bugete resursele necesare pentru activităţile de promovare a proiectelor (vizibilitate, transparenţă şi comunicare). ATENŢIE! Dacă nu se specifică altfel în ghidul solicitantului, cheltuielile de comunicare şi vizibilitate se consideră costuri eligibile! Autorităţile de management au posibilitatea de a stabili, în propriile documente (de exemplu, ghidul solicitantului) un procent maxim din valoarea proiectului care să fie atribuit comunicării. ATENŢIE! 1. Prevederile prezentului ghid se aplică beneficiarilor de finanţare europeană începând cu momentul semnării contractului de finanţare. Totuşi, în cazul în care potenţialul beneficiar realizează, anterior semnării contractului de finanţare, activităţi/materiale de informare şi comunicare pentru promovarea proiectului (broşuri, mape, pliante, site-uri etc.), acestea trebuie să respecte regulile din acest ghid. 2. Prevederile prezentului ghid nu se aplică documentelor elaborate în cadrul procedurilor de achiziţie publică sau cumpărare directă, după caz, derulate de către solicitantul/beneficiarul de finanţare din fonduri europene în perioada 2021-2027, nici celor elaborate de către operatorii economici participanţi în cadrul unei proceduri de achiziţie şi nici documentelor de plată (facturi, ordine de plată etc.). 3. De asemenea, nu se aplică în cazul corespondenţei dintre AM/ministere şi beneficiari pe tema proiectelor europene. Prin aplicarea prevederilor ghidului nu este limitată abordarea creativă a beneficiarilor în realizarea conceptelor/machetelor de materiale destinate vizibilităţii şi comunicării. Atractivitatea, claritatea şi coerenţa conţinutului contribuie la o mai bună receptare a impactului proiectului de către public, potenţiali beneficiari şi beneficiari. Regulile din ghid vor fi adaptate pentru orice alt tip de material de informare care nu se regăseşte menţionat explicit în acest document. Beneficiarii proiectelor cu finanţare europeană au obligaţia generală de a comunica şi de a spori vizibilitatea UE. O obligaţie importantă în acest context este afişarea adecvată şi vizibilă a emblemei UE, însoţită de declaraţia de finanţare care menţionează sprijinul UE. Prin această „declaraţie de finanţare“ se înţelege următorul text: „Finanţat de Uniunea Europeană“ sau „Cofinanţat de Uniunea Europeană“. În situaţia în care vor interveni modificări ale cadrului legal ori alte modificări de natură a afecta prevederile prezentului ghid, MIPE va aduce completări sau modificări ale conţinutului acestuia, prin publicarea unei versiuni revizuite. Setul obligatoriu de însemne grafice Sigle şi poziţionarea acestora În perioada 2021-2027, setul obligatoriu de însemne grafice este format din emblema UE, sigla Guvernului României şi sigla PO respectiv (acolo unde aceasta există). Sigla PO va fi plasată întotdeauna după sigla Guvernului. Acestea vor apărea vizibil, pe faţa sau, după caz, pe prima pagină a oricărui material/document (de comunicare a proiectului şi din categoria livrabilelor şi publicaţiilor) aferent proiectului finanţat din fonduri europene, conform prezentului ghid. Emblema Uniunii Europene^3 (a se vedea imaginea asociată) ^3 Precizările din această secţiune fac parte din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de stabilire a dispoziţiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil, migraţie şi integrare, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor şi politica de vize, anexa IX. Caracteristicile tehnice ale emblemei UE Emblema UE este o reprezentare a steagului Uniunii şi trebuie să fie întotdeauna vizibilă şi plasată într-o poziţie evidentă pe toate materialele de comunicare, cum ar fi produsele imprimate sau digitale, site-urile web şi versiunile lor mobile aferente respectivului proiect, şi va include menţiunea „Finanţat de Uniunea Europeană“ sau „Cofinanţat de Uniunea Europeană“, scrisă întotdeauna în întregime şi amplasată lângă emblemă^4. În cuprinsul prezentului document, această menţiune este definită şi ca „declaraţia de finanţare“ sau „textul obligatoriu care arată sprijinul Uniunii“ [aşa cum apare şi în Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021]. ^4 În cazul Planului naţional de redresare şi rezilienţă, „În toate activităţile de comunicare la nivel naţional şi nivel de proiect va fi afişat corect şi vizibil emblema UE cu sloganul prevăzut de regulament: „PNRR. Finanţat de Uniunea Europeană - UrmătoareaGeneraţieUE“ - PNRR partea a III-a, p. 82, http://mfe.gov.ro/pnrr/. Nu este admisă utilizarea acronimului „UE“ în loc de „Uniunea Europeană“. În anumite circumstanţe este posibil să fie necesară traducerea în limbile locale a declaraţiei de finanţare. În unele cazuri poate fi necesară utilizarea unei versiuni bilingve, dar, pentru a păstra integritatea emblemei UE, nu este permisă adăugarea unei a treia limbi. În acest caz se recomandă ca logoul să fie reprodus în limbile respective. Pentru această situaţie, înălţimea minimă a emblemei UE este de 2 cm. Nu se recomandă utilizarea unei versiuni bilingve atunci când emblema UE este de dimensiune mică. În cazul anumitor produse de dimensiuni mici, cum ar fi pixurile, versiunea bilingvă nu este permisă. Poziţionarea şi mărimea emblemei UE trebuie să fie adaptate la dimensiunea materialului sau la documentul utilizat. Cu alte cuvinte, emblema UE trebuie să fie văzută cu uşurinţă indiferent de context şi trebuie acordată atenţia cuvenită dimensiunii, poziţionării, culorii şi calităţii emblemei în raport cu contextul în care se situează. Înălţimea minimă permisă a emblemei UE este de 1 cm. Pentru utilizarea pe anumite produse, cum ar fi pixurile, emblema poate fi reprodusă la dimensiuni mai mici, dar, în acest caz, trebuie utilizată versiunea orizontală pentru a permite includerea declaraţiei de finanţare a UE^5. ^5 A se vedea documentul „Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021-2027“, disponibil la https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules_ro.pdf. Tipul de caractere recomandate pentru a se utiliza împreună cu emblema UE: Arial, Auto, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoma, Verdana, Ubuntu. Nu se autorizează scrierea cu caractere cursive, subliniate sau cu aplicarea altor efecte. Poziţionarea declaraţiei de finanţare în raport cu emblema se va face astfel încât să nu interfereze cu aceasta în niciun fel. Dimensiunea caracterelor trebuie să fie proporţională cu dimensiunea emblemei. Culoarea caracterelor va fi „reflex blue“ (aceeaşi culoare albastră ca a drapelului european), negru sau alb, în funcţie de fundalul pe care va fi plasată emblema. Emblema UE nu se modifică şi nu se combină cu alte elemente grafice sau cu alte texte decât cel obligatoriu (declaraţia de finanţare: „Finanţat de Uniunea Europeană“ sau „Cofinanţat de Uniunea Europeană“^6). Dacă sunt utilizate alte logouri în plus faţă de emblema UE, aceasta trebuie să aibă cel puţin aceeaşi dimensiune, măsurată în înălţime sau lăţime, ca şi cel mai mare dintre logouri. Pentru a evidenţia sprijinul din partea UE, în afară de emblema UE, nu trebuie să fie utilizată nicio altă identitate vizuală sau niciun alt logo. ^6 Pentru mecanismul de redresare şi rezilienţă se va utiliza fraza „Finanţat de Uniunea Europeană - NextGenerationEU“. Emblema UE gata de utilizare, însoţită de declaraţia de finanţare în limba română, dar şi în alte limbi UE (format color şi monocromatic, orizontal, vertical, jpg., png, eps.), poate fi descărcată în trei formate, inclusiv vectorial, de la centrul de descărcare al Direcţiei generale Politică regională şi urbană, accesând următorul link: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/logos_ downloadcenter. Culori agreate Culorile emblemei UE sunt următoarele: • PANTONE REFLEX BLUE pentru suprafaţa dreptunghiului; • PANTONE YELLOW pentru stele. Pentru procedeul de reproducere în tetracromie se recreează cele două culori standard utilizând cele patru culori ale tetracromiei. PANTONE YELLOW se obţine utilizând 100% „Process Yellow“. PANTONE REFLEX BLUE se obţine printr-o combinaţie de 100% „Process Cyan“ şi de 80% „Process Magenta“. (a se vedea imaginea asociată) Standardele grafice ale emblemei UE şi definirea culorilor standard se regăsesc în anexa IX a Regulamentului (UE) nr. 1.060/2021, care este disponibil pe site-ul Comisiei Europene la adresa: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=uriserv% 3AOJ.L_.2021.231.01.0159.01.RON&toc=OJ%3AL%3A2021%3A231%3AFULL De asemenea, această secţiune are în vedere ghidul care se adresează beneficiarilor unei finanţări din partea UE şi altor părţi terţe care comunică cu privire la programele UE, publicat de CE şi disponibil la link-ul de mai jos: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules_ro.pdf – „Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021-2027“, disponibil la https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules_ro.pdf Ghidul grafic al drapelului european (emblemă) se găseşte accesând linkul https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/symbols/european-flag_ro. Internet - corespondenţa culorilor În paleta web, PANTONE REFLEX BLUE corespunde culorii RGB: 0/51/153 (hexazecimal: 003399), iar PANTONE YELLOW corespunde culorii RGB: 255/204/0 (hexadecimal: FFCC00). Procesul de reproducere monocromă (alb-negru/alb-albastru) Se foloseşte culoarea neagră, cu care se trasează conturul dreptunghiului şi se imprimă stelele cu negru pe fond alb. Se foloseşte albastru (Reflex Blue) în proporţie de 100% pentru a crea fondul, cu stelele reproduse în negativ pe alb. Reproducere pe fond colorat În acest caz trebuie asigurat un contrast suficient între emblema UE şi fundal. În cazul în care fundalul colorat nu poate fi evitat, emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare se va amplasa în interiorul unui dreptunghi cu lăţimea egală cu 1/25 din lungime, iar pe conturul acestuia se va desena o margine albă. În cazul în care emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare este afişată pe un site web, aceasta trebuie să fie plasată într-o poziţie evidentă, în interiorul zonei de afişaj a unui dispozitiv digital, astfel încât să fie vizibilă fără ca utilizatorul să deruleze pagina în jos. Este de preferat ca emblema UE să fie utilizată în culori ori de câte ori este posibil, iar versiunea monocromatică poate fi utilizată numai în cazuri justificate. Sigla Guvernului României Guvernul României finanţează toate PO şi majoritatea proiectelor cofinanţate de UE. Prin urmare, sigla Guvernului României face parte din setul obligatoriu de însemne grafice şi va fi prezentă pe toate materialele de comunicare ale acestor programe şi proiecte, cu excepţia prevăzută la atenţionarea de la pct. 2 p. 2. Sigla Guvernului României este singurul element care poate fi folosit în comunicarea vizuală care implică Guvernul, orice alt element sau combinaţie de elemente nefiind permise. Sigla corectă a Guvernului României conţine acvila cu coroană. Culorile principale care sunt acceptate pentru fundalul siglei sunt menţionate în continuare. Sigla Guvernului României foloseşte într-un format uşor de identificat şi utilizat elementul principal al stemei României în jurul căruia este dispus textul „Guvernul României“ încadrat de cercuri concentrice. (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) (a se vedea imaginea asociată) Figura 1*). Sigla Guvernului României - formate acceptate (a se vedea imaginea asociată) Figura 2*). Culori principale şi culori secundare în sigla Guvernului României Culorile secundare vor fi folosite pentru elementele grafice adiacente. Sigla Guvernului României este construită pentru a fi folosită în acelaşi format atât pe fond deschis, cât şi pe fond închis la culoare. Elementele interioare ale siglei vor fi întotdeauna albe. În cazul variantei monocrome, se va utiliza fie culoarea Pantone Reflex Blue, fie varianta alb-negru. Se recomandă plasarea siglei pe un fundal alb, după cum urmează: (a se vedea imaginea asociată) Figura 3*). Sigla Guvernului României - alb-negru Nu sunt acceptate variantele de tip negativ (adică text şi imagine imprimate cu negru pe fond alb) pentru sigla Guvernului României: (a se vedea imaginea asociată) Dimensiunea minimă admisă pentru reproducerea siglei Guvernului României este de 17,5 mm (lăţimea scutului să nu fie mai mică de 3,5 mm). Spaţiul liber obligatoriu în jurul siglei este de minimum lăţimea scutului pe fiecare parte (lăţimea spaţiului minim este egală cu de 7 ori lăţimea scutului). *) Figurile 1, 2 şi 3 sunt reproduse în facsimil. Formate neacceptate: (a se vedea imaginea asociată) Alte sigle În cazul în care există o siglă a programului operaţional, aceasta va fi folosită pe materialele de comunicare, având în vedere că împreună cu emblema UE şi sigla Guvernului României formează setul obligatoriu de însemne grafice care va apărea vizibil pe faţa sau, după caz, pe prima pagină a oricărui material/document (de comunicare şi din categoria livrabilelor şi publicaţiilor) aferent proiectelor finanţate din fonduri europene, conform prezentului ghid. Sigla beneficiarului şi a partenerilor, acolo unde este cazul Atât sigla beneficiarului, cât şi siglele partenerilor (dacă există) sunt admise pentru utilizarea pe materialele de vizibilitate şi comunicare produse în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene. Nu sunt admise siglele contractorului/subcontractorului/ companiilor de consultanţă şi nici cele care conţin sloganuri/ mesaje publicitare în favoarea societăţilor comerciale (elementele de marcă ale producătorilor materialelor nu intră în această categorie). Poziţionarea siglelor Setul obligatoriu de însemne grafice trebuie să apară vizibil pe faţa oricărui material, fie că este de promovare a proiectului, fie din categoria livrabilelor şi publicaţiilor. Emblema UE trebuie să aibă cel puţin aceeaşi dimensiune, măsurată în înălţime sau lăţime, ca şi cel mai mare dintre celelalte logouri utilizate pe aceeaşi pagină. Având în vedere cerinţele de vizibilitate pentru emblema UE, se recomandă amplasarea logoului organizaţiei terţe^7 la o anumită distanţă de emblemă, astfel încât să se evite impresia că respectiva entitate are legătură cu instituţiile UE. ^7 Pentru exemple se poate consulta documentul CE „Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021-2027“ - https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules_ro.pdf. Rămâne la latitudinea beneficiarului cum vor fi spaţiate însemnele grafice pe materialul pe care vor fi utilizate. Este obligatoriu ca spaţiul liber dintre sigle să nu fie mai mic decât dimensiunea emblemei UE. Este recomandat să se extindă acest spaţiu liber ori de câte ori este posibil. Pe site-uri, în online, în cadrul aplicaţiilor mobile, în social media şi pe alte platforme digitale, setul obligatoriu de însemne grafice trebuie să fie poziţionat astfel încât să fie vizibil fără a fi nevoie de derulare (scroll up, scroll down) sau click. Pentru alte materiale de comunicare, regula este ca setul obligatoriu de însemne grafice (aşa cum este definit în acest ghid) să fie vizibil, să aibă o dimensiune care să înlesnească percepţia, recunoaşterea lor şi citirea textelor asociate acestora. Dacă siglele instituţiilor implicate în derularea proiectului - beneficiar şi parteneri - există, acestea pot fi amplasate în partea de jos a materialelor de comunicare/vizibilitate, fără a interfera cu setul de însemne obligatorii, care se amplasează în partea superioară. Fonturi recomandate pentru materialele de comunicare Beneficiarii proiectelor au libertatea de a alege fontul utilizat în comunicarea scrisă, fiind încurajată folosirea fonturilor recomandate pentru a fi utilizate împreună cu emblema UE, respectiv: Arial, Auto, Calibri, Garamond, Trebuchet, Tahoma, Verdana, Ubuntu. Reguli generale de identitate vizuală Elementele obligatorii AM şi OI care gestionează PO, precum şi beneficiarii proiectelor finanţate prin acestea, inclusiv resursele reutilizate [în conformitate cu art. 50 şi 62 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021], au obligaţia să facă referire la faptul că UE asigură cofinanţarea investiţiilor realizate. Elementele obligatorii de identitate vizuală care vor fi folosite pe materialele de comunicare/vizibilitate destinate publicului sunt: - emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare „Finanţat de Uniunea Europeană“ (pentru proiectele finanţate din fonduri europene în proporţie de 100%) sau „Cofinanţat de Uniunea Europeană“ (pentru proiectele finanţate de UE într-o proporţie mai mică de 100%); – sigla Guvernului României; – sigla programului operaţional respectiv (acolo unde aceasta există). Pentru modalitatea de poziţionare a siglelor se aplică prevederile din capitolul Elemente vizuale. Pe materialele destinate vizibilităţii şi comunicării, care au o suprafaţă inscripţionabilă mai mică de 12 cm x 5 cm (adică cu o suprafaţă foarte mică de expunere), se va utiliza minimum emblema UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare. Redimensionarea acesteia trebuie să păstreze caracterul lizibil şi vizibil, păstrând proporţia dintre elementele grafice şi text. În cuprinsul materialelor destinate vizibilităţii şi comunicării realizate de beneficiarii proiectelor europene se va folosi denumirea întreagă a instituţiilor (de exemplu, Comisia Europeană, Direcţia Generală Mediu etc.). Acronimele (de exemplu, UE, CE, DG Mediu etc.) sunt acceptate numai dacă denumirea lor întreagă a fost utilizată cel puţin o dată în cadrul aceluiaşi material. În materialele de informare/comunicare produse în cadrul unui proiect cofinanţat de UE nu sunt admise mesajele publicitare în favoarea societăţilor comerciale. În cazul conturilor social media ale proiectului, setul obligatoriu de însemne grafice trebuie să apară în imaginea de copertă, acestea să fie grupate, plasate liniar, orizontal sau vertical, astfel încât să nu interfereze cu poza de profil. Susţinerea financiară din partea UE trebuie plasată într-o poziţie de mare vizibilitate în secţiunea „descriere“ a paginii de social media a beneficiarului. În secţiunea de biografie/descrierea profilului se poate afişa o scurtă descriere a operaţiunii, proporţională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acesteia, evidenţiind sprijinul financiar din partea UE, pentru a se asigura o vizibilitate permanentă a acestui tip de informaţie. Responsabilităţile beneficiarului - activităţi şi cerinţe minime obligatorii de vizibilitate şi comunicare Potrivit viziunii CE, descrisă în „Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027“^8, pentru perioada 2021-2027: „comunicarea UE este o responsabilitate împărţită între CE şi beneficiarii finanţării UE, inclusiv statele membre“. ^8 Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027, disponibil la link: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/funding_tenders/guidance_for_member_states-november_2021-final.pdf. Toţi beneficiarii de finanţare UE au obligaţia generală de a recunoaşte finanţarea UE primită şi a asigura vizibilitatea acesteia, inclusiv prin utilizarea emblemei UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare. Ei vor furniza informaţii coerente, exacte şi corecte despre proiecte şi finanţarea primită, vor afişa corect şi vizibil emblema UE şi vor participa la activităţi specifice de comunicare, care pot varia în funcţie de program şi de cuantumul finanţării primite. Beneficiarii vor avea în vedere faptul că activităţile de comunicare despre proiect vor viza mai multe tipuri de public-ţintă (de exemplu, mass-media, publicul larg etc.), informaţiile fiind adaptate în mod specific. Toate PO conduc la implementarea politicilor europene cu sprijinul fondurilor UE şi este important să se înţeleagă, prin activităţile de comunicare desfăşurate, faptul că proiectele gestionate contribuie la realizarea priorităţilor europene, astfel încât beneficiarii finali să aibă o imagine de ansamblu a intervenţiei financiare europene. Activităţile de comunicare ale beneficiarilor în legătură cu proiectele cu finanţare europeană [inclusiv relaţia cu mass-media, conferinţele, seminarele şi materialele de informare (de exemplu, broşuri, pliante, afişe, prezentări etc.), în format electronic, prin mijloacele de informare în masă tradiţionale sau platformele de comunicare socială], precum şi orice infrastructură, echipamente, vehicule, produse, prototipuri sau rezultate importante finanţate prin grant trebuie să anunţe sprijinul UE şi să afişeze emblema UE, însoţită de declaraţia obligatorie de finanţare. În conformitate cu art. 50 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, beneficiarii proiectelor finanţate din fonduri europene trebuie să informeze publicul larg cu privire la contribuţia obţinută din partea fondurilor, cel puţin prin măsurile minime de comunicare descrise în continuare. Beneficiarul de finanţare europeană trebuie să se asigure că beneficiarii finali ai proiectului/persoanele care participă la proiecte au fost informaţi/informate cu privire la finanţarea europeană. Orice document referitor la implementarea unui anumit proiect, care este utilizat pentru public sau participanţi, inclusiv orice listă de prezenţă la cursuri/evenimente sau orice alt certificat, va include însemne grafice obligatorii şi numele PO, în cazul în care programul nu are o siglă proprie. Pentru proiectele a căror valoare totală depăşeşte 500.000 euro, mai ales în cazul celor multianuale, se recomandă realizarea şi a altor activităţi de comunicare decât cele minime specificate în Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021. În cazul în care mai multe proiecte se desfăşoară la aceeaşi locaţie, se poate monta un singur panou/o singură placă, care să conţină toate informaţiile obligatorii pentru fiecare proiect, după cum sunt enumerate mai jos, în secţiunea Activităţi minime obligatorii^9. ^9 În conformitate cu ghidul „Communicating Cohesion Policy in 2021-2027“, p. 6. Beneficiarii vor respecta prevederile contractelor de finanţare în ceea ce priveşte vizibilitatea şi comunicarea proiectelor şi vor păstra dovezile, inclusiv vizuale, ale îndeplinirii obligaţiilor privind comunicarea pentru proiectele respective, pe toată perioada implementării PO din care sunt finanţate proiectele plus încă cel puţin 5 ani de la închiderea PO. Este recomandată păstrarea unui exemplar din fiecare material de informare/comunicare, astfel încât să se poată demonstra conformitatea acestuia cu regulile de identitate vizuală aplicabilă. NOTA BENE 1: În cazul în care beneficiarul nu îşi respectă obligaţiile ce îi revin şi în cazul în care nu ia măsuri de remediere, AM va aplica măsuri, cu luarea în considerare a principiului proporţionalităţii, putând diminua cu cel mult 3% sprijinul acordat din fonduri pentru proiectul respectiv, în funcţie de valoarea proiectului şi neregula identificată, în conformitate cu art. 50 alin. (3)^ din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021^10. ^10 Art. 50 alin. (3): „În cazul în care beneficiarul nu îşi respectă obligaţiile ce îi revin în temeiul art. 47 sau al alin. (1) şi (2) de la prezentul articol şi în cazul în care nu se iau măsuri de remediere, autoritatea de management aplică măsuri, cu luarea în considerare a principiului proporţionalităţii, anulând până la 3% din sprijinul din partea fondurilor pentru operaţiunea în cauză.“ https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1060&from=RO NOTA BENE 2: Beneficiarii au obligaţia să pună la dispoziţia AM şi CE, la cerere, date şi informaţii despre proiecte şi stadiul lor de implementare, inclusiv fotografii, în vederea probării şi asigurării transparenţei utilizării fondurilor. Activităţile minime obligatorii I. În materialele de comunicare referitoare la implementarea proiectului care sunt destinate publicului sau participanţilor la cursuri/traininguri/evenimente etc., în afară de emblema UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, beneficiarul mai poate menţiona, în cuprinsul acestora, fraza „Proiect finanţat de Uniunea Europeană“ sau „Proiect cofinanţat de Uniunea Europeană“ sau poate prezenta bugetul proiectului astfel încât să fie vizibilă defalcarea în funcţie de sursa finanţării: buget UE, buget naţional, bugetul propriu al beneficiarului. Materialele de informare/comunicare tipărite sau tipăribile sub formă digitală, cum ar fi pliante, rapoarte, broşuri de informare/poveşti de succes, buletine informative, cărţi etc., realizate în cadrul proiectelor, vor avea pe prima copertă setul de însemne grafice obligatorii. Pe ultima copertă se plasează o casetă tehnică, ce va conţine următoarele: - titlul proiectului; – editorul materialului (respectiv beneficiarul proiectului); – data publicării (lună şi an). NOTĂ! În cazul proiectelor care includ realizarea de studii/analize etc. care implică muncă de cercetare/studii ştiinţifice efectuată/efectuate în cadrul unui contract de prestări servicii, beneficiarul are opţiunea de a include numele prestatorului pe pagina de gardă a documentului respectiv, cu menţiunea „Pregătit de ...“, însoţită de logo, dacă există. Dacă este vorba despre o lucrare care implică un grad mare de creativitate şi este rezultatul activităţii mai degrabă a unei singure persoane, menţiunea poate fi „Pregătit de ... şi scris de ...“. Se va adăuga un text pentru declinarea răspunderii (disclaimer): „Acest document a fost pregătit pentru (denumirea beneficiarului) şi reflectă opinia autorilor. Acest material nu reprezintă poziţia CE sau a Guvernului României, care nu poartă răspunderea modului în care informaţia conţinută în acest/această studiu/analiză etc. (se va selecta în funcţie de tipul documentului) ar putea fi utilizată.“ Este necesar a se face distincţie între studii/analize etc. care implică muncă de cercetare/studii ştiinţifice şi materiale de informare/comunicare tipărite sau tipăribile sub formă digitală, cum ar fi pliante, rapoarte, broşuri de informare/poveşti de succes, buletine informative etc. În cazul fotografiilor realizate de un fotograf profesionist incluse în materialele de comunicare şi care se conformează regulilor privind drepturile de autor, numele fotografului poate fi menţionat pe pagina de gardă^11/coperta interioară, cu acordul acestuia. ^11 „Pagina de gardă“ este definită ca „foaie goală, adesea albă, adăugată de cel care leagă sau broşează cărţile la începutul volumului, între copertă şi pagina de titlu“. Insertul cu numele prestatorului/fotografului este unul distinct de coperta 1, care este rezervata strict siglelor obligatorii (UE/Guvern/PO). Materialele de informare/comunicare realizate pentru signalistica de interior sau de exterior (bannere/roll-upuri etc.) vor conţine setul obligatoriu de însemne grafice, poziţionate conform regulilor din secţiunea Setul obligatoriu de însemne grafice, numele proiectului şi obiectivul acestuia. Nu există restricţii în ceea ce priveşte designul materialelor pentru signalistica de interior sau de exterior. În cazul în care acestea sunt utilizate pentru evenimente, se poate scrie şi numele evenimentului, nu doar al proiectului în cadrul căruia este organizat. Exemplele de materiale nu sunt exhaustive. II. În cazul proiectelor finanţate din FEDR/FC, a căror valoare totală depăşeşte 500.000 euro, şi în cazul proiectelor finanţate din FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI şi IGFV, a căror valoare totală depăşeşte 100.000 euro, care implică investiţii fizice (de exemplu, infrastructură de transport, lucrări de construcţii, reabilitare, modernizare, extindere etc.) sau achiziţionarea de echipamente, se vor afişa, de la începerea implementării fizice a proiectului sau la instalarea echipamentelor, panouri sau plăci permanente, clar vizibile publicului, care conţin emblema UE în conformitate cu caracteristicile tehnice descrise în capitolul Elemente vizuale, precum şi informaţii privind respectivele proiecte. Beneficiarii pot alege să monteze fie panouri permanente, fie plăci permanente. Panourile/Plăcile permanente trebuie montate la sediul proiectului/locaţia de implementare/locul investiţiei din momentul începerii acesteia, conform prevederilor art. 50 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021. În ceea ce priveşte dimensiunea sau materialul din care trebuie confecţionate panourile/plăcile, beneficiarii trebuie să ţină seama de caracterul permanent al panourilor/plăcilor: aceasta înseamnă că este de preferat ca panourile/plăcile să fie rezistente la intemperii pentru a preveni înlocuirea lor frecventă şi efectuarea, astfel, a unor cheltuieli suplimentare din partea beneficiarului cu această componentă. Dacă acesta/aceasta se deteriorează din cauza unor factori externi (condiţii meteo, vandalism etc.), beneficiarul va trebui să îl/o înlocuiască în maximum 30 de zile lucrătoare din momentul constatării deteriorării de către beneficiarul proiectului/ofiţerul de monitorizare/terţe persoane. Dimensiunile panoului/plăcii trebuie alese astfel încât să permită persoanelor care sunt în trecere să poată citi informaţiile şi să înţeleagă natura proiectului. Autorităţile de management pot stabili, în documentele specifice programului operaţional respectiv, dimensiunile minime ale panourilor/plăcuţelor, dacă un astfel de demers este considerat necesar, şi pot sprijini beneficiarii în alegerea celui mai potrivit format. Plăcile/Panourile vor fi instalate într-un loc uşor vizibil publicului, fie la sediul beneficiarului, fie la locul investiţiei (de exemplu, în cazul construcţiei unei clădiri, staţii de epurare etc.). În cazul în care proiectul este implementat în mai multe locuri/amplasamente, se va monta cel puţin un panou/o placă per localitate/amplasament^12. ^12 Excepţii de la această regulă sunt permise, dacă acestea se justifică, după consultarea AM. Următoarele elemente trebuie incluse obligatoriu pe panou/ placă: a) emblema UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, cu caracteristicile descrise mai sus, în capitolul Setul obligatoriu de însemne grafice; b) sigla Guvernului României; c) sigla PO (dacă aceasta există); d) titlul proiectului (dacă este foarte lung, se va sintetiza în circa 80-100 de caractere). Dacă proiectul cuprinde mai multe investiţii (de exemplu, în cazul proiectelor de infrastructură de apă), se va putea utiliza şi denumirea investiţiei punctuale, sub titlul proiectului; e) obiectivul principal al proiectului (dacă are un text mai lung, se va face un rezumat care să aibă circa 80-100 de caractere); f) numele beneficiarului; g) valoarea totală a proiectului, precum şi valoarea cofinanţării UE. În cazul în care mai multe proiecte se desfăşoară în acelaşi loc şi sunt sprijinite de acelaşi instrument de finanţare sau de instrumente de finanţare diferite sau în cazul în care se acordă finanţare suplimentară pentru acelaşi proiect la o dată ulterioară, se poate afişa o singură placă/un singur panou permanent, cu condiţia să semnalizeze corespunzător toate situaţiile şi să asigure o vizibilitate optimă pentru fiecare proiect prin afişarea în mod corect şi proeminent a emblemei UE însoţite obligatoriu de declaraţia de finanţare^13. ^13 Acest lucru se aplică în cazul programelor cu gestiune partajată reglementate de Regulamentul privind dispoziţiile comune - Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013. Panourile/Plăcile trebuie să rămână montate permanent (în conformitate cu ghidul „Communicating Cohesion Policy in 2021-2027“ al CE). Beneficiarii proiectelor de investiţii în infrastructură (de exemplu, infrastructură de transport, lucrări de construcţii, reabilitare, modernizare, extindere etc.), pentru care valoarea contribuţiei publice nu depăşeşte 500.000 euro, au obligaţia expunerii într-un loc uşor vizibil publicului cel puţin a unui afiş cu dimensiunea minimă A3 sau a unui afişaj electronic echivalent cu informaţii despre proiect. Pentru proiectele prin care se achiziţionează bunuri, dacă valoarea totală a acestora depăşeşte 500.000 euro, va fi instalat un panou la sediul beneficiarului, de preferat la intrarea principală în clădire. NOTĂ! Dacă pe parcursul implementării proiectului acesta suferă modificări (prelungirea perioadei de implementare, revizuirea bugetului etc.), beneficiarul va instala, la închiderea proiectului, o varianta nouă de panou/placă cu datele actualizate. III. În cazul proiectelor care nu au caracteristicile de la pct. II (valoarea lor totală nu depăşeşte 500.000 euro FEDR/FC sau 100.000 euro FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV sau prin care nu se achiziţionează echipamente şi nu se realizează investiţii fizice), se va expune, într-un loc uşor vizibil publicului, asociat proiectului, cum ar fi zona de intrare în sediul beneficiarului/clădirea în care se desfăşoară activităţi din proiect, cel puţin un afiş cu dimensiunea minimă A3 sau un afişaj electronic echivalent cu informaţii despre proiect. În cazul în care beneficiarul este o persoană fizică, acesta va asigura, în măsura posibilităţilor, că sunt disponibile informaţii adecvate care evidenţiază sprijinul din partea fondurilor, într-un loc vizibil publicului sau prin intermediul unui afişaj electronic. Afişul/Afişajul electronic va include: a) emblema UE, însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare; b) sigla Guvernului României; c) sigla PO (dacă există); d) titlul proiectului (dacă este foarte lung, se va sintetiza în circa 80-100 de caractere); e) denumirea beneficiarului; f) scopul/obiectivul general al proiectului (dacă are un text mai lung, se va face un rezumat care să aibă circa 80-100 de caractere); g) valoarea totală a proiectului, precum şi valoarea cofinanţării UE. În cazul în care afişul este deteriorat, va fi înlocuit de beneficiar în maximum 30 de zile de la data constatării degradării lui de către beneficiar/ofiţerul de monitorizare/terţe persoane. Afişul/Afişajul electronic va rămâne expus pe toată perioada proiectului până la finalizarea acestuia şi încheierea perioadei de durabilitate şi sustenabilitate. Beneficiarii proiectelor de investiţii în infrastructură (de exemplu, infrastructură de transport, lucrări de construcţii, reabilitare, modernizare, extindere etc.), pentru care valoarea totală a proiectului nu depăşeşte 500.000 euro, au obligaţia expunerii într-un loc uşor vizibil publicului cel puţin a unui afiş cu dimensiunea minimă A3 sau a unui afişaj electronic echivalent, conţinând informaţii despre operaţiune care evidenţiază sprijinul din partea fondurilor. Beneficiarii sunt încurajaţi să folosească un design creativ pentru a comunica informaţiile obligatorii. AM pot sprijini beneficiarii în alegerea celui mai potrivit format de afiş/afişaj electronic. Nu este obligatorie expunerea unui afiş în cazul beneficiarilor FSE+ persoane fizice sau pentru proiectele privind reducerea privaţiunilor materiale prin furnizarea de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază celor mai defavorizate persoane, inclusiv copiilor, şi aplicarea de măsuri auxiliare care să sprijine incluziunea socială a acestora. În cazul în care un beneficiar al FSE+ este o persoană fizică sau pentru proiectele sprijinite în cadrul obiectivului specific prevăzut la art. 4 alin. (1) lit. (m) din Regulamentul FSE+^14, cerinţa privind expunerea unui afiş nu se aplică. ^14 Regulamentul (UE) nr. 1.057/2021 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului social european Plus (FSE+) şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.296/2013, art. 4 alin (1): "FSE+ sprijină următoarele obiective specifice în domeniile de politică ale ocupării şi mobilităţii forţei de muncă, educaţiei, incluziunii sociale, inclusiv prin contribuţia la eradicarea sărăciei şi, astfel, la obiectivul de politică «o Europă mai socială şi mai favorabilă incluziunii, prin implementarea Pilonului european al drepturilor sociale» menţionat la articolul 5 litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021: (...)(m) reducerea privaţiunilor materiale prin furnizarea de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază celor mai defavorizate persoane, inclusiv copiilor, şi aplicarea de măsuri auxiliare care să sprijine incluziunea socială a acestora." IV. În cazul proiectelor FEDR/FC, a căror valoare totală nu depăşeşte 500.000 euro, şi al proiectelor FSE+, FTJ, FEAMPA, FAMI, FSI şi IMFV, a căror valoare totală nu depăşeşte 100.000 euro, dar în cadrul cărora sunt achiziţionate echipamente, precum şi mijloace de transport de orice fel şi utilaje agricole, se vor utiliza autocolante/plăcuţe, în funcţie de materialul din care este confecţionat echipamentul/utilajul/ mijlocul de transport. Acestea vor fi plasate pe o parte vizibilă pentru public. Acest demers se va realiza pentru informarea publicului cu privire la faptul că acestea au fost achiziţionate în cadrul unui proiect cofinanţat de UE. De asemenea, beneficiarul va avea în vedere faptul că autocolantele/plăcuţele se vor aplica pe mijloacele fixe în cadrul proiectului (mijloacele fixe = valoare de achiziţie mai mare sau egală cu 2.500 lei fără TVA conform legislaţiei în vigoare şi o durată de viaţă mai mare de 1 an). Amplasarea autocolantelor este necesară doar pe obiecte a căror dimensiune minimă a carcasei permite aceasta, iar autocolantele vor fi aplicate pe partea cea mai vizibilă pentru public. Dimensiune minimă: - 300 x 300 mm, pentru autovehicule şi echipamente mari; – 100 x 100 mm, pe restul echipamentelor a căror valoare depăşeşte 2.500 lei şi au durata de viaţă mai mare de 1 an. Se vor aplica autocolante inclusiv pe prototipurilor rezultate din proiect. Beneficiarul poate realiza un autocolant cu un design mai mare pentru echipamentele a căror suprafaţă de afişare permite acest lucru. Beneficiarul va decide dacă va utiliza un autocolant sau o plăcuţă, în funcţie de caracteristicile tehnice ale echipamentului/utilajului/mijlocului de transport, dar trebuie să aibă în vedere necesitatea ca autocolantul/plăcuţa să fie vizibil(ă) pe toată durata de viaţă (ciclu funcţional) a acestuia. În cazul în care autocolantul sau plăcuţa este deteriorată, aceasta va fi înlocuită de către beneficiarul proiectului în maximum 15 zile de la data constatării degradării de către beneficiar/ ofiţerul de monitorizare/terţe persoane. AM au posibilitatea atât de a hotărî utilizarea autocolantelor şi plăcuţelor suplimentar şi pe alte obiecte, cât şi de a hotărî, prin instrucţiune/dispoziţie internă, valoarea minimă începând de la care se vor aplica aceste autocolante, dacă aceasta diferă de cea recomandată prin acest ghid. Aceste instrucţiuni vor fi specificate în contractul de finanţare, anexa dedicată comunicării/vizibilităţii proiectului. V. Este necesară afişarea pe site-ul oficial şi/sau pe contul/conturile de social media al/ale beneficiarului (dacă există un/o astfel de site/pagină) a unei descrieri a proiectului proporţională cu nivelul finanţării primite, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acestuia, evidenţiind sprijinul financiar din partea UE. Astfel, în cazul în care beneficiarul are un site propriu şi/sau un cont/conturi social media, acesta trebuie să afişeze o descriere succintă a proiectului, care să includă: numele proiectului, denumirea beneficiarului, obiectivele proiectului, rezultatele preconizate, valoarea totală a acestuia, cu precizarea, separat, a valorii cofinanţării asigurate de UE, data începerii şi finalizării proiectului şi codul MySMIS sau alt cod unic al proiectului. În cazul proiectelor multifond (finanţate din mai multe fonduri), se va preciza acest aspect în descrierea proiectului. Beneficiarul care are site propriu trebuie să creeze în cadrul acestuia o secţiune/subsecţiune în care să posteze informaţii despre implementarea proiectului. Pe pagina principală a site-ului se va afişa un banner/widget cu trimitere la secţiunea/subsecţiunea unde se regăseşte descrierea completă a proiectului. Pentru asigurarea transparenţei şi a informării periodice a cetăţenilor, beneficiarul va publica, pe site-ul propriu, la secţiunea/subsecţiunea dedicată proiectului, anunţuri despre stadiul proiectului, evidenţiind sprijinul financiar al UE. Aceste anunţuri pot fi preluate şi pe pagina de socializare a beneficiarului. Anunţurile vor include elementele de identitate vizuală obligatorii şi trimiteri la website-urile MIPE/AM, de la caz la caz. De asemenea, pentru postările pe paginile de social media se pot insera legături spre conturile de social media ale programului şi MIPE. ATENŢIE! A nu se confunda secţiunea dedicată unui proiect într-o pagină web existentă a beneficiarului cu site-ul realizat în întregime în cadrul unui proiect finanţat din fonduri europene. Website-urile realizate în cadrul proiectelor cu finanţare europeană/Pagina web dedicată proiectului din cadrul site-ului existent vor/va afişa însemnele grafice obligatorii în varianta policromă. Emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare trebuie să fie vizibilă în partea superioară a conţinutului afişat de un dispozitiv digital (monitor PC, laptop, tabletă etc.) fără să fie nevoie de derularea paginii. Website-ul/Pagina dedicată proiectului va conţine un link către site-ul www.fonduri-ue.ro, cu menţiunea „Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro“. În cazul conturilor social media ale proiectului, regula este ca setul obligatoriu de însemne grafice să apară în imaginea de copertă, acestea să fie grupate, plasate liniar, orizontal sau vertical, astfel încât să nu interfereze cu poza de profil. Susţinerea financiară din partea UE trebuie plasată într-o poziţie de mare vizibilitate în secţiunea „descriere“ a paginii de social media a beneficiarului. În secţiunea de biografie/descrierea profilului se poate afişa o scurtă descriere a operaţiunii, proporţională cu nivelul sprijinului, inclusiv a scopurilor şi rezultatelor acesteia, evidenţiind sprijinul financiar din partea UE, pentru a se asigura o vizibilitate permanentă a acestui tip de informaţie. Postările care vor conţine informaţii despre progresul proiectului (activităţi şi rezultate) ar putea conţine, de asemenea, experienţele beneficiarilor finali ai proiectului. De asemenea, în funcţie de nivelul finanţării primite, beneficiarii pot realiza campanii social media plătite (Google ADS, FB Adds, You Tube), pe lângă anunţul prin portaluri media. Acestea ar putea cuprinde o serie de postări la începerea proiectului, pe parcursul implementării şi la finalizarea acestuia. VI. În cazul proiectelor de importanţă strategică (OIS) şi a proiectelor a căror valoare totală depăşeşte 10.000.000 EUR, beneficiarul va organiza cel puţin un eveniment de lansare sau o activitate de comunicare, după caz, cu implicarea CE şi a AM competente, în timp util (preferabil la momentul începerii proiectului, prin evenimente de lansare). AM şi CE ar trebui anunţate din timp (preferabil cu 3 luni înainte) pentru a putea participa la eveniment. Mass-media trebuie să aibă acces la acest eveniment. Alte activităţi specifice ar putea fi şi o zi a porţilor deschise, unde publicul larg (beneficiar final al proiectului) ar putea să vadă stadiul desfăşurării acestuia).^15 ^15 Ghidul „Communicating Cohesion Policy in 2021-2027“, p. 28. În funcţie de specificul fiecărui PO, pentru proiectele de importanţă strategică (operaţiuni de importanţă strategică - OIS), care au un potenţial mare de impact în mass-media, beneficiarii vor implica AM/reprezentanţii CE în activităţile de comunicare desfăşurate. Proiectele de importanţă strategică sunt acele proiecte care aduc o contribuţie-cheie la atingerea obiectivelor programului. Se presupune că ele sunt cele mai reprezentative proiecte finanţate din programele operaţionale în care sunt incluse din punctul de vedere al atingerii obiectivelor programului. Pentru proiectele de importanţă strategică (OIS), beneficiarii vor organiza un eveniment/o activitate de comunicare relevantă, în care vor fi implicate atât CE, cât şi AM relevantă. În cazul specific al acestor proiecte, este recomandat să se realizeze mai mult decât activităţile minime obligatorii de comunicare. De exemplu, beneficiarul poate realiza: - (mini)campanii dedicate proiectului pe care îl gestionează; – organizarea unor evenimente de lansare/inaugurare; – o promovare susţinută în media, prin conferinţe de presă, comunicate de presă, invitarea jurnaliştilor să viziteze proiectul, alte evenimente media, mai ales după atingerea unui anumit nivel de maturitate a proiectului; – elaborarea unor materiale promoţionale care să poată fi utilizate şi de CE. Aceste activităţi este bine să fie implementate în strânsă cooperare cu AM al PO respectiv, obţinând astfel o plus valoare mai mare decât în situaţia unor activităţi fragmentate. VII. Prin derogare de la punctele II şi III, pentru operaţiunile sprijinite de FAMI, FSI şi IMFV, documentul care stabileşte condiţiile de acordare a sprijinului poate stabili cerinţe specifice pentru afişarea publică a informaţiilor privind sprijinul din partea fondurilor, în cazul în care acest lucru este justificat de motive de securitate şi de ordine publică în conformitate cu art. 69 alin. (5) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021^16. ^16 „Statele membre asigură publicarea informaţiilor în conformitate cu cerinţele stabilite în prezentul regulament şi în regulamentele specifice fiecărui fond, cu excepţia cazului în care dreptul Uniunii sau dreptul intern exclude această publicare pentru motive care privesc securitatea, ordinea publică, anchete penale sau protecţia datelor cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 679/2016.“ VIII. În cazul fondurilor pentru proiecte mici, beneficiarul respectă obligaţiile prevăzute la art. 36 alin. (5) din Regulamentul Interreg^17. ^17 „În cazul fondurilor pentru proiecte mici şi al instrumentelor financiare, beneficiarul se asigură, prin intermediul condiţiilor contractuale, că destinatarii finali respectă cerinţele referitoare la comunicarea publică cu privire la proiectul Interreg. În cazul instrumentelor financiare, destinatarul final face cunoscută originea finanţării din partea Uniunii şi asigură vizibilitatea acesteia, în special atunci când promovează acţiunile şi rezultatele lor, oferind în mod efectiv informaţii coerente şi adaptate mai multor categorii de public, inclusiv mass-mediei şi publicului larg.“ IX. În cazul instrumentelor financiare (capitaluri proprii, garanţii şi împrumuturi), beneficiarul se asigură, prin intermediul condiţiilor contractuale, că destinatarii finali respectă cerinţele prevăzute la punctul II^18. ^18 Respectiv cerinţele de la art. 50 alin. (1) lit. (c) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021. X. Comunicate de presă. La începutul şi la finalizarea proiectului, beneficiarul va publica un comunicat/anunţ de presă pe site-ul propriu sau în orice alt mediu de comunicare cu vizibilitate mare pentru publicul larg (presă scrisă tipărită locală/regională/naţională, publicaţii online etc.). AM pot stabili, în documentele specifice programului operaţional gestionat, reglementări suplimentare cu privire la obligaţiile de comunicare ale beneficiarilor PO respectiv, cu respectarea prevederilor acestui ghid, dacă un astfel de demers este considerat necesar. Alte medii de comunicare şi utilizare a identităţii vizuale Materiale audio În cazul materialelor audio (clip audio) finanţate din proiecte, pregătite pentru difuzare publică la radio şi/sau online, va fi citit/auzit la sfârşitul producţiei, cu ritm normal (aproximativ două cuvinte/secundă), declaraţia de finanţare, adică textul: „Proiect finanţat de Uniunea Europeană“ sau „Proiect cofinanţat de Uniunea Europeană în procent de.....%“. Pentru alte materiale audio (ştire, relatare, rubrică, reportaj, interviu, emisiune, prezenţa unui invitat în cadrul unei emisiuni etc.), care sunt finanţate parţial sau integral din proiecte cu fonduri europene, moderatorul sau invitatul se va asigura că va fi rostit textul: „Această/Acest ştire/relatare/rubrică/reportaj/interviu/emisiune/ prezenţă este posibilă/posibil datorită finanţării dintr-un proiect finanţat/cofinanţat de Uniunea Europeană.“ Materiale video În cazul materialelor video finanţate din proiecte, pregătite pentru difuzare publică la TV şi/sau online (spot TV, filme, ştire, reportaj, emisiune etc.), la sfârşitul producţiei video va fi afişat un carton final, care va conţine în partea de sus emblema UE însoţită obligatoriu de declaraţia de finanţare, sigla Guvernului României şi sigla PO (dacă aceasta există), titlul proiectului şi textul „Proiect finanţat/cofinanţat de Uniunea Europeană în proporţie de...“, menţinute pentru un timp suficient ca informaţiile să poată fi citite. Se recomandă dublarea cu vocea unui narator care să citească acest text cu ritm normal (aproximativ două cuvinte/secundă). Pentru alte materiale video (ştire, reportaj, interviu, emisiune, prezenţa unui invitat în cadrul unei emisiuni etc.), care sunt finanţate parţial sau integral din proiecte cu fonduri europene, moderatorul sau invitatul se va asigura că va fi rostit textul: „Această/Acest ştire/reportaj/interviu/prezenţă în emisiune/este posibilă datorită finanţării dintr-un proiect finanţat/cofinanţat de Uniunea Europeană.“ CD/DVD Pentru produse de acest tip se vor utiliza minimum emblema UE însoţită de declaraţia de finanţare „Finanţat de Uniunea Europeană“ sau „Cofinanţat de Uniunea Europeană“, scrisă în întregime şi amplasată lângă emblemă, sigla Guvernului României, sigla PO (dacă aceasta există), precum şi o casetă tehnică care va conţine: - titlul proiectului; – editorul materialului (respectiv beneficiarul proiectului); – data realizării (lună şi an). Responsabilităţile MIPE şi AM MIPE are rol de autoritate de management pentru 7 dintre programele operaţionale 2021-2027, respectiv pentru: Programul operaţional Asistenţă tehnică (POAT), Programul operaţional Dezvoltare durabilă (PODD), Programul operaţional Creştere inteligentă, digitalizare şi instrumente financiare (POCIDIF), Programul operaţional Educaţie şi ocupare (POEO), Programul operaţional Incluziune şi demnitate socială (POIDS), Programul operaţional Tranziţie justă (POTJ) şi Programul operaţional Sănătate (POS). De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 48 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, MIPE, prin Direcţia generală informare, transparentizare şi dialog social (DGITDS), coordonează reţeaua naţională de comunicatori. Acest rol implică şi misiunea de a corela şi comunica informaţiile de interes pentru toţi factorii interesaţi şi publicul larg într-un limbaj prietenos şi într-o manieră unitară, pentru a facilita, pe de o parte, procesul de accesare pentru fonduri europene şi gestionarea componentei de vizibilitate şi comunicare din cadrul proiectelor şi, pe de altă parte, conştientizarea beneficiilor directe ale investiţiilor din fonduri nerambursabile. AM-urile vor desemna responsabili de comunicare din cadrul propriilor structuri, pentru perioada de programare 2021-2027. Aceştia vor face parte din reţeaua naţională de comunicatori şi vor colabora cu coordonatorul acesteia, desemnat din cadrul DGITDS pentru a asigura o comunicare optimă cu privire la fondurile externe nerambursabile destinate României, printr-un schimb permanent de informaţii. AM-urile vor redacta propriile planuri de comunicare pentru fiecare PO/Planul naţional 2021-2027 gestionat. Acestea vor urmări cele două obiective specifice detaliate în documentul Cadrul orientativ privind comunicarea în perioada de programare 2021-2027, respectiv: "OS1: Creşterea gradului de conştientizare cu privire la rolul şi contribuţia Uniunii Europene la dezvoltarea statului membru, prin consolidarea dialogului şi interacţiunii cu publicul larg pe tematica Politicii de coeziune 2021-2027; OS2: Stabilirea unui sistem eficient de comunicare cu beneficiarii şi potenţialii beneficiari, astfel încât să fie asigurat sprijin în procesul de implementare a proiectelor." Planurile se aprobă la nivelul instituţiei coordonatoare/AM, cu implicarea responsabililor cu comunicarea PO, a factorilor de decizie relevanţi şi a coordonatorului naţional de comunicare, după caz. În cazul MIPE/altor ministere care gestionează mai multe programe operaţionale/programe naţionale (PO, PN), planul de comunicare 2021-2027 va cuprinde toate PO şi PN coordonate la nivelul instituţiei respective. Documentul va fi elaborat de autorităţile de management, prin contribuţia responsabililor de comunicare desemnaţi şi cu implicarea structurii cu atribuţii de comunicare sau a persoanelor desemnate în acest sens, care va integra contribuţiile fiecărui AM şi va da un stil unitar întregului document. Acesta va ţine seama de particularităţile fiecărui PO: public-ţintă, tip de proiecte eligibile, buget alocat pentru comunicare etc. Planurile de comunicare 2021-2027 se implementează şi se actualizează automat prin planurile anuale de acţiune, elaborate de responsabilii de comunicare PO, care detaliază şi plasează în timp activităţile propuse pentru asigurarea informării şi promovării sprijinului acordat de Uniunea Europeană statului membru şi a fiecărui program operaţional în parte. Documentele se aprobă la nivelul instituţiei coordonatoare/AM, cu implicarea factorilor de decizie relevanţi. AM, prin responsabilii de comunicare, vor menţine legătura cu coordonatorul reţelei naţionale, care va urmări informarea tuturor membrilor reţelei în vederea sincronizării acţiunilor de comunicare. Această comunicare permanentă cu coordonatorul naţional urmăreşte şi transmiterea de informaţii relevante în vederea diseminării acestora prin canalele de comunicare oficiale ale MIPE/generării de conţinut pentru materialele ministerului/organizării de evenimente specifice de promovare. Conform Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021, AM/OI sunt responsabile de managementul datelor privind PO gestionat în mediul online: 1. descriu, în cadrul unei secţiuni dedicate din cadrul programelor gestionate, modul de abordare a comunicării pentru respectivul PO; 2. introduc în ghidurile solicitantului/ghidul orientări generale cel puţin o referinţă la obligativitatea beneficiarilor de a respecta prezentul ghid; 3. integrează, în cadrul contractelor de finanţare, o anexă privind activităţile de vizibilitate şi comunicare care va stipula obligativitatea desfăşurării de activităţi de comunicare pentru proiectele finanţate din fonduri europene; 4. verifică implementarea activităţilor de comunicare în cadrul vizitelor la faţa locului şi cu ocazia analizării cererilor de rambursare; 5. diseminează informaţia privind proiectele de importanţă strategică (OIS) prin portalul unic/website-ul programului; 6. se vor asigura că sunt organizate evenimente/activităţi de comunicare dedicate proiectelor de importanţă strategică, conform art. 50 alin. (1) lit. (e) din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021. AM/OI se vor asigura că beneficiarii PO pe care le gestionează respectă obligaţiile stipulate în cadrul regulamentelor CE cu privire la activităţile de vizibilitate şi comunicare pentru proiectele cofinanţate de UE. AM/OI poate opta pentru introducerea în ghidul solicitantului a obligativităţii prezentării de către beneficiar, încă din etapa de selecţie a cererilor de finanţare, a planului de comunicare aferent proiectului propus spre finanţare, pentru a se asigura că beneficiarul şi-a prevăzut un buget adecvat pentru activităţile de vizibilitate şi comunicare, proporţional cuantumului finanţării primite. AM pot introduce în contractele de finanţare prevederi suplimentare sau recomandări punctuale specifice fiecărui PO gestionat. Structura de comunicare din cadrul MIPE va fi în contact direct cu responsabilii de comunicare desemnaţi din cadrul AM pentru fiecare OI, în cadrul grupului naţional de comunicatori, pentru a asigura cunoaşterea şi îndeplinirea prevederilor regulamentelor europene. Ca şi în perioada anterioară de programare, site-ul www.fonduri-ue.ro îşi păstrează statutul de portal unic de informare, unde se vor regăsi informaţii despre toate programele operaţionale, inclusiv calendarul lansărilor şi lista proiectelor contractate. Portalul va reflecta prevederile art. 49 din Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021. Fiecare PO va dispune de o secţiune dedicată, disponibilă în cel mult 6 luni de la aprobarea PO. Beneficiarii trebuie să păstreze o legătură strânsă cu MIPE pentru a furniza, la cerere, informaţii actualizate despre implementarea proiectelor. Conform art. 49 alin. (6) din Regulamentul (UE) 1.060/2021, AM se asigură că materialele de comunicare şi vizibilitate, inclusiv cele de la nivelul beneficiarilor, sunt puse la dispoziţia instituţiilor, organelor, oficiilor sau agenţiilor Uniunii, la cererea acestora, şi că se acordă Uniunii o licenţă fără redevenţe, neexclusivă şi irevocabilă pentru utilizarea acestor materiale şi a oricăror drepturi preexistente aferente acestora, în conformitate cu anexa IX. Acest lucru nu implică costuri suplimentare semnificative şi nici o sarcină administrativă semnificativă pentru beneficiari sau pentru autoritatea de management. În acest sens, autorităţile de management vor include un articol/o clauză explicit(ă) în modelul contractului de finanţare care să redea explicit această condiţie. Comunicarea referitoare la proiectele de importanţă strategică În acest context, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.060/2021 şi cu ghidul Communicating Cohesion Policy in 2021-2027^19, pentru a evidenţia rolul acestor proiecte de importanţă strategică, statul membru poate: - dedica (mini)campanii care vor avea ca element central unul sau mai multe proiecte de importanţă strategică; – organiza acţiuni de comunicare (în comun cu beneficiarii) - de exemplu, evenimente de lansare/inaugurare; – asigura o acoperire media importantă a proiectelor, mai ales când proiectele ating un anumit grad de maturitate (prin conferinţe/comunicate de presă, inclusiv prin invitarea jurnaliştilor să viziteze proiectul, alte evenimente media); – disemina informaţii relevante prin portalul unic/pagina programului operaţional din site-ul unic; – elabora materiale promoţionale (de exemplu, pliante) care să poată fi utilizate şi de CE. ^19 Communicating Cohesion Policy in 2021-2027 - booklet, https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/informing/communicating_cohesion_policy_2127_en.pdf Se recomandă ca aceste activităţi să fie implementate în strânsă colaborare cu AM-ul care gestionează programul şi cu beneficiarul/i ca un efort coordonat comun pentru a obţine o mai mare valoare adăugată decât s-ar obţine prin activităţi fragmentate/singulare. Beneficiarii lor trebuie să păstreze o legătură strânsă cu MIPE pentru a furniza la cerere informaţii actualizate din implementarea acestora. NOTA BENE Pentru perioada de programare 2021-2027, structura de comunicare din MIPE, care a elaborat acest ghid, nu acordă avize şi nici puncte de vedere beneficiarilor pentru machetele de obiecte promoţionale, materialele de informare/comunicare şi planurile/strategiile de comunicare, care se vor elabora în cadrul proiectelor cu finanţare europeană. În cazul în care există neclarităţi privind înţelegerea prevederilor prezentului ghid, AM/organismul intermediar regional (OIR) sau beneficiarii pot contacta experţii de comunicare desemnaţi la nivelul PO. Date de contact pentru informaţii suplimentare În cazul în care sunt necesare clarificări în ceea ce priveşte înţelegerea prevederilor acestui ghid, beneficiarii pot contacta responsabilii de comunicare desemnaţi de fiecare AM pentru programele operaţionale respective. Sinteza elementelor de noutate 2021-2027 versus 2014-2020. Alte surse de informare
┌──────────────────┬───────────────────┐
│MIV 2014-2020 │GIV 2021-2027 │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Se specifică faptul│
│ │că, în conformitate│
│ │cu Regulamentul │
│ │(UE) nr. 1.060/ │
│ │2021, MIPE │
│ │îndeplineşte rolul │
│ │de coordonator │
│ │pentru comunicare │
│ │pentru activităţile│
│ │de vizibilitate, │
│ │transparenţă şi │
│ │comunicare în │
│ │legătură cu │
│Nu are │sprijinul din │
│corespondent. │fonduri, inclusiv │
│ │pentru programele │
│ │din cadrul │
│ │obiectivului │
│ │Cooperare │
│ │teritorială │
│ │europeană │
│ │(Interreg), în │
│ │cazul în care │
│ │statul membru │
│ │respectiv │
│ │găzduieşte │
│ │autoritatea de │
│ │management (AM). │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │- AM-urile pot crea│
│ │pe site-ul propriu │
│ │o secţiune dedicată│
│ │identităţii │
│ │vizuale, în care să│
│ │fie inclus şi │
│ │prezentul ghid, ca │
│ │referinţă minimală │
│ │şi obligatorie. │
│ │- Prevederile │
│ │acestui ghid │
│ │trebuie luate în │
│ │considerare de │
│ │către beneficiari │
│ │în momentul │
│ │elaborării │
│ │proiectelor, în │
│ │sensul în care │
│ │beneficiarii │
│ │trebuie să prevadă │
│ │în bugete resursele│
│ │necesare pentru │
│ │activităţile de │
│Nu are │promovare a │
│corespondent. │proiectelor │
│ │(vizibilitate, │
│ │transparenţă şi │
│ │comunicare). │
│ │- Dacă nu se │
│ │specifică altfel în│
│ │ghidul │
│ │solicitantului, │
│ │cheltuielile de │
│ │comunicare şi │
│ │vizibilitate se │
│ │consideră costuri │
│ │eligibile. │
│ │Autorităţile de │
│ │management au │
│ │posibilitatea de a │
│ │stabili, în │
│ │propriile documente│
│ │(de exemplu, ghidul│
│ │solicitantului), un│
│ │procent maxim din │
│ │valoarea │
│ │proiectului care să│
│ │fie atribuit │
│ │comunicării. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│*) IMAGINE │*) IMAGINE │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Setul obligatoriu │Setul obligatoriu │
│de însemne │de însemne grafice:│
│grafice: Emblema │emblema UE, sigla │
│Uniunii Europene, │Guvernului României│
│sigla Guvernului │şi, în cazul în │
│României şi sigla │care există, o │
│Instrumentelor │siglă a Programului│
│structurale în │operaţional │
│România │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Obligativitatea │Această │
│utilizării frazei:│obligativitate este│
│„Proiect │eliminată, având în│
│cofinanţat din │vedere faptul că o │
│Fondul... prin │astfel de │
│Programul │recunoaştere a │
│operaţional...“ │contribuţiei UE │
│sau „Proiect │face parte din │
│cofinanţat din │sigla UE pentru │
│Fondurile Europene│programele │
│Structurale şi de │2021-2027. │
│Investiţii“ │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Introducerea de │
│ │măsuri de │
│ │comunicare │
│ │obligatorii pentru │
│ │operaţiunile de │
│ │importanţă │
│ │strategică (vezi │
│ │p.14) │
│Nu are ├───────────────────┤
│corespondent. │Beneficiarii au │
│ │responsabilităţi │
│ │crescute, în acord │
│ │cu Regulamentul │
│ │(UE) nr. 1.060/2021│
│ │şi trebuie să aibă │
│ │o colaborare mai │
│ │strânsă cu AM-urile│
│ │în domeniul │
│ │comunicării. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │În cazul în care │
│ │mai multe proiecte │
│ │se desfăşoară în │
│ │acelaşi loc şi sunt│
│ │sprijinite de │
│ │acelaşi instrument │
│ │de finanţare sau de│
│ │instrumente de │
│ │finanţare diferite │
│ │sau în cazul în │
│ │care se acordă │
│ │finanţare │
│ │suplimentară pentru│
│ │acelaşi proiect la │
│ │o dată ulterioară, │
│ │se poate afişa o │
│Nu are │singură/un singur │
│corespondent. │placă/panou │
│ │permanent, cu │
│ │condiţia să │
│ │semnalizeze │
│ │corespunzător toate│
│ │situaţiile şi să │
│ │asigure o │
│ │vizibilitate optimă│
│ │pentru fiecare │
│ │proiect prin │
│ │afişarea în mod │
│ │corect şi │
│ │proeminent a │
│ │emblemei UE │
│ │însoţită │
│ │obligatoriu de │
│ │declaraţia de │
│ │finanţare. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Publicaţii: │
│ │În cazul studiilor/│
│ │analizelor etc. │
│ │care implică muncă │
│ │de cercetare/studii│
│ │ştiinţifice în │
│ │cadrul unui │
│ │contract de │
│Nu are │prestări servicii, │
│corespondent. │beneficiarul are │
│ │opţiunea de a │
│ │include numele │
│ │prestatorului pe │
│ │pagina de gardă a │
│ │documentului. De │
│ │asemenea, se poate │
│ │menţiona numele │
│ │fotografului │
│ │profesionist. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Introducerea │
│ │posibilităţii │
│ │diminuării │
│ │sprijinului acordat│
│ │din fonduri, cu cel│
│ │mult 3%, în cazul │
│Nu are │în care │
│corespondent. │beneficiarul nu îşi│
│ │respectă │
│ │obligaţiile de │
│ │comunicare ce îi │
│ │revin şi în cazul │
│ │în care nu ia │
│ │măsuri de remediere│
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Introducerea │
│ │obligativităţii ca │
│ │beneficiarii să │
│ │pună la dispoziţia │
│ │AM, la cerere, date│
│ │şi informaţii │
│ │despre proiecte şi │
│Nu are │stadiul lor de │
│corespondent. │implementare, │
│ │inclusiv │
│ │fotografii, în │
│ │vederea probării şi│
│ │asigurării │
│ │transparenţei │
│ │utilizării │
│ │fondurilor │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │În cazul │
│ │proiectelor │
│ │finanţate din FEDR/│
│ │FC, a căror valoare│
│ │totală depăşeşte │
│ │500.000 euro, şi în│
│ │cazul proiectelor │
│Afişarea unor │finanţate din FSE+,│
│panouri temporare,│FTJ, FEAMPA, FAMI, │
│înlocuite de plăci│FSI şi IGFV, a │
│permanente, pentru│căror valoare │
│proiectele de │totală depăşeşte │
│finanţare a │100.000 euro, care │
│infrastructurii │implică investiţii │
│sau a unor │fizice (de exemplu,│
│operaţiuni de │infrastructură de │
│construcţie pentru│transport, lucrări │
│care valoarea │de construcţii, │
│contribuţiei │reabilitare, │
│publice depăşeşte │modernizare, │
│500.000 euro. Sub │extindere etc.) sau│
│această valoare se│achiziţionarea de │
│utilizau afişe în │echipamente, se vor│
│format fizic. │afişa, de la │
│ │începerea │
│ │implementării │
│ │fizice a │
│ │proiectului sau la │
│ │instalarea │
│ │echipamentelor, │
│ │panouri sau plăci │
│ │permanente. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Beneficiarul poate │
│ │monta un panou │
│ │permanent sau o │
│Dimensiunile │placă încă de la │
│panourilor şi │începutul │
│plăcilor │proiectului, │
│permanente erau │conform art. 50 │
│indicate │alin. (1) lit. (c) │
│orientativ. │şi (d) din │
│ │Regulamentul (UE) │
│ │nr. 1.060/2021. │
│ │Autorităţile de │
│ │management pot │
├──────────────────┤sprijini │
│ │beneficiarii în │
│ │alegerea celui mai │
│ │convenabil format, │
│Panourile │acordându-le │
│temporare trebuiau│acestora │
│înlocuite cu │flexibilitate │
│panouri │referitor la │
│permanente. │stabilirea │
│ │dimensiunilor şi │
│ │alegerea │
│ │materialelor. │
│ │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Autocolantul/ │
│ │Plăcuţa trebuie să │
│ │fie vizibil/ │
│ │vizibilă pe toată │
│ │durata de viaţă │
│ │(ciclu funcţional) │
│ │a echipamentului/ │
│Autocolante │maşinii etc. │
│ │Alte dimensiuni │
│ │faţă de 2014-2020 │
│ │Se vor aplica │
│ │autocolante │
│ │inclusiv │
│ │prototipurilor │
│ │rezultate din │
│ │proiect. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Includerea │
│ │posibilităţii │
│ │utilizării unui │
│ │afişaj electronic │
│ │în loc de afiş │
│ │tradiţional │
│ │Afişul/Afişajul │
│ │electronic va │
│ │rămâne expus pe │
│ │toată perioada │
│ │proiectului până la│
│ │finalizarea │
│ │acestuia. │
│ │Exceptarea │
│ │utilizării afişului│
│ │în cazul │
│Afişe │beneficiarilor FSE+│
│ │persoane fizice sau│
│ │pentru proiectele │
│ │privind reducerea │
│ │privaţiunilor │
│ │materiale prin │
│ │furnizarea de │
│ │alimente şi/sau de │
│ │asistenţă materială│
│ │de bază celor mai │
│ │defavorizate │
│ │persoane, inclusiv │
│ │copiilor, şi │
│ │aplicarea de măsuri│
│ │auxiliare care să │
│ │sprijine │
│ │incluziunea socială│
│ │a acestora │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │În 2021-2027 este │
│ │solicitat ca: │
│ │- pe lângă │
│ │descriere, │
│ │beneficiarul să │
│ │publice, pe site-ul│
│ │propriu, la │
│ │secţiunea/ │
│ │subsecţiunea │
│ │dedicată │
│ │proiectului, │
│ │anunţuri despre │
│ │stadiul │
│ │proiectului, │
│ │evidenţiind │
│ │sprijinul financiar│
│ │al UE. Aceste │
│ │anunţuri pot fi │
│ │preluate şi pe │
│ │pagina de │
│ │socializare a │
│ │beneficiarului. Pe │
│ │pagina principală a│
│ │site-ului se va │
│Website-ul │afişa un banner/ │
│beneficiarului - │widget cu trimitere│
│se specifică doar │la secţiunea/ │
│că trebuie o │subsecţiunea unde │
│descriere a │se regăseşte │
│proiectului. │descrierea completă│
│ │a proiectului; │
│ │- website-ul/pagina│
│ │dedicată │
│ │proiectului să │
│ │conţină un link │
│ │către site-ul │
│ │www.fonduri-ue.ro, │
│ │cu menţiunea │
│ │„Pentru informaţii │
│ │detaliate despre │
│ │celelalte programe │
│ │cofinanţate de │
│ │Uniunea Europeană, │
│ │vă invităm să │
│ │vizitaţi │
│ │www.fonduri-ue.ro“;│
│ │- pentru postările │
│ │pe paginile de │
│ │social media să se │
│ │insereze legături │
│ │spre conturile de │
│ │social media ale │
│ │programului şi │
│ │MIPE. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Comunicate de │ │
│presă - cerinţe │ │
│specifice privind │ │
│aranjarea în │ │
│pagină şi │ │
│conţinutul │ │
│„La începutul şi │ │
│la finalizarea │ │
│unui proiect │ │
│cofinanţat din │ │
│Instrumente │ │
│structurale vor fi│ │
│publicate în │ │
│mass-media şi pe │ │
│site-ul │ │
│instituţiei/ │ │
│organizaţiei (dacă│ │
│există un astfel │ │
│de site) anunţuri │ │
│sau comunicate de │ │
│presă privind │ │
│începerea/ │ │
│terminarea │ │
│implementării │ │
│proiectului. │ │
│Informaţiile şi │ │
│elementele grafice│ │
│obligatorii pentru│ │
│un anunţ/comunicat│ │
│de presă sunt: 1. │ │
│setul obligatoriu │ │
│de însemne grafice│ │
│compus din emblema│ │
│UE, sigla │ │
│Guvernului │ │
│României şi sigla │ │
│Instrumentelor │ │
│structurale în │Cerinţe │
│România, │simplificate. Se │
│poziţionate │specifică doar că, │
│conform regulilor │la începutul şi la │
│din secţiunea │finalizarea │
│Sigle şi │proiectului, │
│poziţionarea │beneficiarul va │
│acestora; 2. data,│publica un │
│în partea de sus │comunicat/anunţ de │
│dreapta; 3. │presă pe site-ul │
│titlul, în partea │propriu sau în │
│de sus, la mijloc;│orice alt mediu de │
│iar în corpul │comunicare cu │
│anunţului sau │vizibilitate mare │
│comunicatului de │pentru publicul │
│presă: 4. numele │larg (presă scrisă │
│beneficiarului │tipărită locală/ │
│proiectului; 5. │regională/ │
│care este scopul/ │naţională, │
│obiectivul general│publicaţii online │
│al proiectului; 6.│etc.). │
│care sunt │ │
│rezultatele │ │
│aşteptate/finale │ │
│în urma │ │
│implementării │ │
│proiectului; 7. │ │
│valoarea totală a │ │
│proiectului, aşa │ │
│cum apare în │ │
│contractul/decizia│ │
│de finanţare, │ │
│precum şi valoarea│ │
│cofinanţării UE; │ │
│8. data începerii │ │
│şi data │ │
│finalizării │ │
│proiectului; 9. │ │
│codul MySMIS/codul│ │
│proiectului; 10. │ │
│fraza «Proiect │ │
│cofinanţat din │ │
│Fondul... prin │ │
│Programul │ │
│operaţional...»; │ │
│11. datele de │ │
│contact ale │ │
│beneficiarului ca │ │
│entitate juridică │ │
│în partea de jos a│ │
│documentului │ │
│(website, e-mail, │ │
│telefon, fax, │ │
│adresă etc., după │ │
│caz, în funcţie de│ │
│modalitatea prin │ │
│care acesta │ │
│doreşte să fie │ │
│contactat).“ │ │
├──────────────────┼───────────────────┤
│Reguli pentru │Nu mai avem astfel │
│proiectele fazate │de specificaţii. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │SCIS nu acordă │
│ │puncte de vedere │
│ │beneficiarilor │
│ │pentru machetele de│
│ │obiecte │
│ │promoţionale, │
│ │materialele de │
│ │informare/ │
│ │comunicare şi │
│Serviciul │planurile/ │
│Comunicare │strategiile de │
│Instrumente │comunicare, care se│
│Structurale (SCIS)│vor elabora în │
│acordă puncte de │cadrul proiectelor │
│vedere │cu finanţare │
│beneficiarilor/ │europeană. În cazul│
│AM-urilor. │în care există │
│ │neclarităţi privind│
│ │înţelegerea │
│ │prevederilor │
│ │prezentului ghid, │
│ │AM/OIR sau │
│ │beneficiarii pot │
│ │contacta experţii │
│ │de comunicare │
│ │desemnaţi la │
│ │nivelul PO. │
├──────────────────┼───────────────────┤
│ │Capitolul │
│ │Responsabilităţile │
│ │MIPE şi AM are în │
│ │vedere prevederile │
│ │Regulamentului (UE)│
│ │nr. 1.060/2021, dar│
│ │şi organizarea │
│ │naţională şi faptul│
│ │că fiecare AM va │
│ │avea un ofiţer de │
│ │comunicare, va avea│
│ │propriile planuri │
│ │de comunicare, ce │
│ │trebuie făcut în │
│ │cazul OIS etc. │
└──────────────────┴───────────────────┘
*) IMAGINE (a se vedea imaginea asociată) 1. Utilizarea emblemei UE în contextul programelor UE pentru perioada 2021-2027: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/eu-emblem-rules_ro.pdf 2. Elemente vizuale: https://ec.europa.eu/regional_policy/en/information/logos_downloadcenter/ 3. Generator online de machete în limba română: https://ec.europa.eu/regional_policy/online-generator/?lang=ro 4. SUPPORT KIT FOR EU VISIBILITY (europa.eu): https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/informing/support_kit_visibility_2127_en.pdf 5. Ghidul grafic al drapelului european (emblemă): https://europa.eu/european-union/about-eu/symbols/flag_ro. 6. Ghidul Comisiei Europene pentru statele membre referitor la Comunicare şi reguli de vizibilitate pentru programele 2021-2027: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/funding_tenders/guidance_for_member_states-november_2021-final.pdf. 7. Communicating and raising EU visibility: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/managing-your-project/communicating-and-raising-eu-visibility_en#:~:text=Grant%20the%20EU%20the%20right, be%20covered%20by%20EU%20funding. 8. Despre comunicare şi creşterea vizibilităţii UE: https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/managing-your-project/communicating-and-raising-eu-visibility_ro ----
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email
Comentarii
Fii primul care comenteaza.