Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID DE FINANŢARE din 4 martie 2025  a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID DE FINANŢARE din 4 martie 2025 a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 213 din 11 martie 2025
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 606 din 4 martie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 213 din 11 martie 2025.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Rolul ghidului de finanţare
    Prezentul ghid de finanţare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza persoanelor interesate informaţii esenţiale privind derularea Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, denumit în continuare program.

    ART. 2
    Scopul, obiectul şi indicatorul de performanţă ale programului
    (1) Scopul programului îl constituie facilitarea păstrării echilibrului ecologic şi a protecţiei mediului natural, urmărind utilizarea raţională a combustibilului solid din lemn, dezvoltarea durabilă şi incluzivă a zonei montane, precum şi reducerea poluării, prin înlocuirea dispozitivelor ineficiente şi poluante destinate încălzirii locuinţelor, utilizate de populaţie, cu unele mai eficiente, care îndeplinesc cerinţele europene privind emisiile de particule şi de noxe.
    (2) Obiectul programului constă în finanţarea din Fondul pentru mediu acordată pentru achiziţionarea de aparate pentru încălzirea locuinţelor şi a coşurilor de fum, astfel cum sunt definite la art. 5 alin. (1) lit. a) şi g).
    (3) Indicatorul de performanţă (I) reprezintă cantitatea totală de CO_2 diminuată în urma implementării programului.
    I = Σ^n _i = 1 Pi,
    unde:
    I = indicatorul de performanţă a programului (tone CO_2);
    n = numărul de aparate pentru încălzire instalate;
    P = reducerea de CO_2 raportată în cadrul unui contract de delegare.



    ART. 3
    Caracterul programului şi aria geografică de aplicare
    (1) Programul are caracter multianual şi se aplică în unităţile administrativ-teritoriale organizate la nivel de comună, incluse în Lista localităţilor din zona montană, stabilite conform Legii muntelui nr. 197/2018.
    (2) Programul se derulează în baza contractelor de delegare încheiate în temeiul prevederilor art. 3 alin. (4^1) şi ale art. 13^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, între Administraţia Fondului pentru Mediu şi unităţile administrativ-teritoriale organizate la nivel de comune, astfel cum sunt definite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, incluse în Lista localităţilor din zona montană, prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, nr. 97/1.332/2019 privind aprobarea criteriilor de încadrare şi a listei localităţilor din zona montană.

    ART. 4
    Sursa de finanţare pentru derularea programului
    Finanţarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.

    ART. 5
    Definiţii şi acronime
    (1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
    a) aparat pentru încălzire - dispozitiv de încălzire care emite căldură prin transfer termic direct, radiaţie sau convecţie sau prin transfer termic direct, radiaţie sau convecţie combinat cu transferul termic către un fluid, pentru a atinge şi a menţine un anumit nivel de confort termic pentru persoane în spaţiul închis în care este plasat acesta, eventual, în combinaţie cu furnizarea de căldură pentru alte spaţii, prin arderea combustibililor solizi; în cadrul programului sunt eligibile aparatele pentru încălzirea locuinţelor de tipul sobelor, şemineelor, termosobelor sau termoşemineelor alimentate cu combustibil solid sub forma lemnelor pentru foc, a peleţilor şi a brichetelor şi care îndeplinesc cerinţele europene privind emisiile de particule şi noxe;
    b) aplicaţie informatică - software administrat şi pus la dispoziţie gratuit de către Administraţia Fondului pentru Mediu pe site-ul www.afm.ro, prin intermediul căruia este gestionată procedura de înscriere a solicitanţilor în program;
    c) beneficiar - persoana fizică, solicitant de finanţare în condiţiile prezentului ghid, care a încheiat contract de finanţare cu delegatul;
    d) cerere de înscriere - formularul prevăzut în anexa nr. 1, care se completează de unitatea administrativ-teritorială în cadrul unei sesiuni de înscriere, în vederea încheierii contractului de delegare;
    e) cerere de virament - formularul prevăzut în anexa nr. 3, care este completat de delegat în vederea transferului în contul său, din contul finanţatorului, a contravalorii finanţării aprobate;
    f) contract de delegare - actul juridic întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 2, în baza căruia Administraţia Fondului pentru Mediu virează delegatului contravaloarea finanţării aprobate şi transmite acestuia dreptul de a exercita atribuţii de analiză/evaluare, implementare şi monitorizare a proiectului finanţat, în vederea îndeplinirii pe plan local a scopului programului;
    g) coş de fum - element de construcţie destinat asigurării evacuării unor gaze, fie prin fenomenul de convecţie (tiraj natural), fie prin combinarea convecţiei cu sisteme de pompe (tiraj forţat);
    h) contract de finanţare - actul juridic întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 5, încheiat între delegat şi beneficiar, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor, în vederea implementării proiectului finanţat în cadrul programului, în baza căruia se acordă finanţarea pentru achiziţia de aparate pentru încălzirea locuinţelor;
    i) contribuţie proprie - procent în cuantum de minimum 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente proiectului, susţinut din surse proprii de către beneficiar;
    j) criterii de eligibilitate - condiţii care trebuie îndeplinite cumulativ pentru obţinerea finanţării;
    k) delegat - solicitantul UAT căruia i-a fost aprobată cererea de înscriere depusă în cadrul programului şi care a încheiat contract de delegare cu Administraţia Fondului pentru Mediu pentru a participa la derularea programului;
    l) Lista localităţilor din zona montană - prevăzută în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, nr. 97/1.332/2019;
    m) proiect - ansamblul acţiunilor derulate de solicitantul de finanţare şi documentaţiilor justificative puse la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu, prin care se dovedeşte eligibilitatea solicitantului şi a investiţiei propuse pentru finanţare, în conformitate cu condiţiile ghidului de finanţare a programului;
    n) raport de finalizare - documentul înaintat Administraţiei Fondului pentru Mediu de către delegat, în cuprinsul căruia sunt prezentate activităţile derulate în cadrul programului; modelul raportului de finalizare este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul ghid;
    o) solicitant UAT - unitatea administrativ-teritorială organizată la nivel de comună, astfel cum este definită prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările şi completările ulterioare, inclusă în Lista localităţilor din zona montană, stabilită conform Legii nr. 197/2018, care depune cererea de înscriere în program, în condiţiile prezentului ghid, în vederea încheierii contractului de delegare;
    p) solicitant de finanţare - persoana fizică cu domiciliul în raza teritorială a unei UAT care a încheiat contract de delegare cu Administraţia Fondului pentru Mediu în cadrul programului, care se înscrie în aplicaţia informatică în vederea obţinerii finanţării pentru achiziţia de aparate pentru încălzirea propriei locuinţe.

    (2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
    a) termenul „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel; documentele şi actele solicitate prin ghid pot fi utilizate şi în ziua eliberării lor;
    b) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.

    (3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
    a) AFM - Administraţia Fondului pentru Mediu;
    b) UAT - unitate administrativ-teritorială.


    ART. 6
    Etapele programului
    (1) Etapele programului sunt următoarele:
    a) publicarea pe pagina de internet a AFM a ghidului de finanţare, a anunţului de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanţi UAT şi a sumelor alocate în cadrul programului cu titlu de finanţare;
    b) depunerea în aplicaţia dedicată a cererilor de înscriere şi a documentelor prevăzute la art. 11 de către solicitanţi UAT;
    c) publicarea rezultatelor procesului de analiză a cererilor de înscriere ale solicitanţilor UAT şi încheierea contractelor de delegare;
    d) publicarea listei UAT care au încheiat contracte de delegare;
    e) publicarea pe pagina de internet a AFM a anunţului de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanţii de finanţare şi a sumelor alocate în cadrul programului cu titlu de finanţare;
    f) înscrierea în aplicaţie a solicitanţilor de finanţare care au domiciliul în raza teritorială a UAT din lista prevăzută la lit. d), în limita bugetului prevăzut în contractul de delegare;
    g) transmiterea de AFM către UAT a solicitărilor de finanţare realizate în baza înscrierilor efectuate potrivit lit. f);
    h) derularea programului conform procedurilor interne adoptate la nivelul UAT;
    i) întocmirea şi transmiterea cererilor de virament de către delegaţi şi virarea de AFM a contravalorii finanţării aprobate la nivel de UAT;
    j) încheierea contractelor de finanţare între delegaţi şi solicitanţii de finanţare şi virarea contravalorii finanţării în procent de 70% din valoarea cheltuielilor eligibile;
    k) monitorizarea proiectelor;
    l) raportarea către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului a modului de utilizare a sumelor din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi a cantităţii de CO_2 diminuate prin implementarea proiectelor.

    (2) UAT va publica pe pagina proprie de internet anunţul şi procedura internă privind participarea solicitanţilor de finanţare în cadrul programului. Procedura internă trebuie să cuprindă criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10.
    (3) Pentru a participa în cadrul programului, solicitantul de finanţare are următoarele obligaţii:
    a) să se asigure că UAT în raza căreia îşi are domiciliul participă în cadrul programului, prin consultarea paginii de internet a AFM;
    b) să respecte procedura internă elaborată la nivelul UAT, conform alin. (2);
    c) să încheie contractul de finanţare cu UAT;
    d) să utilizeze finanţarea conform destinaţiei, ulterior semnării contractului de finanţare;
    e) să se asigure că aparatul pentru încălzirea locuinţei achiziţionat respectă prevederile ghidului.

    (4) Pentru desfăşurarea etapelor programului, prin dispoziţie a preşedintelui AFM, se aprobă:
    a) sesiunile de înscriere pentru solicitanţii de finanţare şi ceilalţi participanţi în program, precum şi sumele alocate în cadrul programului cu titlu de finanţare;
    b) structurile/comisiile din cadrul AFM care vor fi implicate în derularea programului;
    c) grilele de evaluare, instrucţiunile şi/sau alte documente interne ale AFM, inclusiv pentru îndeplinirea de sarcini şi realizarea anumitor activităţi în cadrul programului.

    (5) Dispoziţiile preşedintelui AFM, cuprinzând informaţiile prevăzute la alin. (4) lit. a) şi/sau instrucţiunile referitoare la derularea programului, se publică pe pagina de internet a AFM.

    ART. 7
    Organizarea sesiunilor de înscriere
    (1) AFM poate organiza una sau mai multe sesiuni de înscriere, în limita sumei alocate potrivit art. 4 cu titlu de finanţare.
    (2) AFM poate finanţa proiecte în limita bugetului programului, aprobat prin dispoziţia preşedintelui prevăzută la art. 6 alin. (4) lit. a).

    ART. 8
    Cuantumul finanţării şi condiţiile de acordare a acesteia
    (1) Finanţarea se acordă unui solicitant de finanţare în procent de 70% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului, dar nu mai mult de 10.000 lei, inclusiv TVA.
    (2) Contribuţia proprie în procent de minimum 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului va fi suportată de către beneficiar.
    (3) În cadrul unei sesiuni de înscriere, suma maximă care poate fi acordată unui solicitant UAT este de 560.000 lei.
    (4) Finanţarea se acordă beneficiarului după îndeplinirea următoarelor condiţii:
    a) încheierea de către UAT a contractului de delegare cu AFM;
    b) încheierea contractului de finanţare dintre beneficiar şi delegat;
    c) verificarea de delegat a documentelor justificative prevăzute la art. 18 alin. (10).

    (5) În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant UAT poate transmite o singură cerere de înscriere, prin intermediul aplicaţiei informatice dedicate programului, pusă la dispoziţie pe pagina de internet a AFM.
    (6) Înscrierile în aplicaţia informatică se vor face în limita bugetului alocat unei sesiuni de înscriere.

    CAP. II
    Eligibilitatea solicitantului de finanţare şi a aparatului de încălzire a locuinţei
    ART. 9
    Criterii de eligibilitate a solicitantului de finanţare
    Este considerat eligibil solicitantul de finanţare care, la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat, îndeplineşte următoarele condiţii:
    a) este persoană fizică cu domiciliul pe raza teritorială a delegatului;
    b) domiciliază la adresa unde se va monta aparatul pentru încălzirea locuinţei;
    c) este proprietar al imobilului-construcţie care va beneficia de aparatul pentru încălzirea locuinţei care urmează a fi finanţat în cadrul programului;
    d) nu deţine, dar fără a se limita la acest exemplu, imobil cu proprietăţi comune şi proprietăţi individuale cu mai mult de două apartamente;
    e) nu este înregistrat cu obligaţii restante de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local, conform prevederilor legale în vigoare;
    f) nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.


    ART. 10
    Criterii de eligibilitate a aparatului pentru încălzirea locuinţei
    (1) În cadrul programului sunt eligibile:
    a) aparatele pentru încălzirea locuinţelor, alimentate cu combustibil solid sub forma lemnelor pentru foc, a peleţilor şi a brichetelor, respectiv:
    (i) sobe;
    (ii) termosobe;
    (iii) şeminee;
    (iv) termoşeminee;

    b) coşul de fum ceramic sau metalic cu perete dublu, însoţit de certificat de garanţie şi declaraţie de performanţă;
    c) serviciile de instalare/montaj a/al aparatului pentru încălzire şi a/al coşului de fum.

    (2) Aparatele pentru încălzirea locuinţelor trebuie să fie aliniate cerinţelor ECODESIGN 2022 stabilite prin Regulamentul (UE) 2015/1.185 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid.
    (3) Aparatele pentru încălzirea locuinţelor vor respecta următoarele condiţii minime:
    a) putere nominală: maximum 35 kW;
    b) randament minim: 80%;
    c) emisii de particule fine (PM) sub 40 mg/mc;
    d) emisii de compuşi organici volatili (OGC) sub 120 mgC/mc;
    e) emisii de monoxid de carbon (CO) sub 1.500 mg/mc;
    f) emisii de oxizi de azot (NOx) sub 300 mg/mc.

    (4) În limita a 2.000 lei sunt eligibile cheltuielile reprezentând contravaloarea achiziţionării şi instalării/montării coşului de fum.
    (5) Sunt eligibile cheltuielile efectuate după încheierea contractului de finanţare cu UAT delegat.
    (6) Proiectele vizând aparate pentru încălzirea locuinţelor şi coşuri de fum se instalează/montează numai prin intermediul entităţilor autorizate în acest sens.

    CAP. III
    Depunerea şi aprobarea cererilor de înscriere a solicitanţilor UAT, încheierea contractelor de delegare şi înscrierea solicitantului de finanţare
    ART. 11
    Depunerea cererii de înscriere
    În cadrul sesiunii de înscriere, solicitantul UAT depune următoarele documente:
    a) cererea de înscriere, semnată de reprezentantul legal al solicitantului UAT sau de împuternicitul acestuia, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
    b) actul administrativ prin care persoana împuternicită să semneze cererea de înscriere este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
    c) actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului UAT, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de înscriere;
    d) hotărârea autorităţii deliberative a solicitantului UAT, din care rezultă acordul cu privire la participarea în cadrul programului.


    ART. 12
    Aprobarea cererii de înscriere
    (1) Comisia de analiză constituită în cadrul AFM verifică cererea de înscriere şi îndeplinirea conformităţii documentelor prevăzute la art. 11.
    (2) AFM poate solicita clarificări, lămuriri, furnizare de date/informaţii sau documente.
    (3) În termen de 10 zile de la data notificării solicitării prevăzute la alin. (2), solicitantul UAT are posibilitatea de a clarifica/remedia situaţia constatată.
    (4) Neprezentarea în termenul prevăzut la alin. (3) a documentelor/clarificărilor solicitate sau prezentarea de clarificări/ remedieri incomplete atrage respingerea cererii de înscriere.

    ART. 13
    Avizarea proiectelor
    (1) Comitetul director al AFM avizează cererile de înscriere ale solicitanţilor UAT, precum şi sumele reprezentând finanţarea acordată de AFM şi le propune spre aprobare Comitetului de avizare.
    (2) Comitetul director al AFM aprobă lista cererilor de înscriere respinse de Comisia de analiză.

    ART. 14
    Aprobarea finanţării proiectelor
    Comitetul de avizare adoptă hotărârea privind aprobarea cererilor de înscriere ale solicitanţilor UAT.

    ART. 15
    Comunicarea rezultatelor procesului de analiză a cererilor de înscriere
    (1) Listele solicitanţilor UAT acceptaţi/respinşi se publică pe pagina de internet a AFM.
    (2) Rezultatele procesului de analiză se comunică solicitanţilor UAT şi prin e-mail.

    ART. 16
    Contestaţiile
    (1) Solicitanţii UAT pot formula contestaţie împotriva deciziilor Comitetului director şi/sau a hotărârilor Comitetului de avizare în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor procesului de analiză a cererilor de înscriere conform art. 15.
    (2) Contestaţia se transmite AFM în termenul prevăzut la alin. (1).
    (3) Contestaţia va fi semnată cu semnătură electronică calificată a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului UAT şi va cuprinde următoarele elemente, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă:
    a) atributele de identificare ale contestatarului;
    b) numele şi prenumele reprezentantului legal ori ale împuternicitului contestatarului, precum şi actul de împuternicire, după caz;
    c) numărul/codul unic de înregistrare a cererii de înscriere, după caz;
    d) obiectul contestaţiei;
    e) motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază.

    (4) AFM soluţionează contestaţiile în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora.
    (5) Listele cuprinzând contestaţiile admise sau respinse se publică pe pagina de internet a AFM, iar deciziile de soluţionare sunt comunicate contestatarilor, în condiţiile legii.
    (6) Decizia de soluţionare a contestaţiei poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, în conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 17
    Încheierea contractului de delegare
    (1) AFM comunică solicitanţilor UAT admişi informări prin e-mail, cu confirmare de primire, privind aprobarea finanţării şi le transmite contractul de delegare în vederea semnării.
    (2) Se consideră renunţare la finanţare netransmiterea contractului de delegare semnat de solicitantul UAT aprobat, în termen de 15 zile de la data comunicării informării prevăzute la alin. (1).
    (3) Contractul de delegare se semnează de către reprezentantul legal al solicitantului UAT sau de împuternicitul acestuia cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
    (4) Contractul de delegare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în termen de 24 de luni, cu posibilitate de prelungire prin act adiţional.
    (5) AFM publică pe pagina proprie de internet „Lista UAT-urilor care participă în cadrul Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană“.
    (6) Raportul de finalizare a proiectului se depune în termen de 30 de zile de la data utilizării integrale a sumelor acordate cu titlu de finanţare, în baza contractului de delegare, înăuntrul perioadei de valabilitate a acestuia.
    (7) Sumele acordate de AFM cu titlu de finanţare se utilizează numai după semnarea contractului de delegare.
    (8) Sumele finanţate în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (9) Până la momentul perfectării contractului de delegare, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare şi/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat prin act adiţional.
    (10) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de delegat în cadrul programului, AFM poate anula sau recupera sumele virate cu titlu de finanţare pentru fiecare finanţare necuvenită acordată unui beneficiar, iar contractul de delegare poate fi reziliat.
    (11) În cazul recuperării sumelor acordate cu titlu de finanţare, la valoarea de recuperat se adaugă accesorii, calculate de la data plăţilor efectuate cu titlu de finanţare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (12) În cazul în care încetarea contractului de delegare intervine înainte de virarea sumelor cu titlu de finanţare de către AFM, delegatul nu este obligat la restituirea vreunei sume.
    (13) Conform art. 13^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, sumele alocate în baza contractelor de delegare rămase neutilizate la sfârşitul anului nu se regularizează, se reflectă în excedentul bugetului local şi se utilizează în anul următor, cu aceeaşi destinaţie, iar sumele neutilizate la finalizarea contractului de delegare se restituie în termen de 10 zile lucrătoare în contul AFM.

    ART. 18
    Înscrierea solicitantului de finanţare în cadrul programului şi documentele care atestă eligibilitatea
    (1) Înscrierea solicitanţilor de finanţare în cadrul programului se efectuează în aplicaţia informatică, la o dată ulterioară publicării listei prevăzute la art. 17 alin. (5), care va fi precizată în anunţul de deschidere a sesiunii de înscriere.
    (2) Se pot înscrie în program solicitanţii de finanţare, persoane fizice, cu domiciliul în raza teritorială a UAT incluse în lista prevăzută la art. 17 alin. (5), în limita sumelor prevăzute, cu titlu de finanţare, în contractul de delegare.
    (3) Un solicitant de finanţare poate participa o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru un singur aparat pentru încălzirea locuinţei.
    (4) Înscrierea solicitanţilor de finanţare se efectuează prin completarea unor câmpuri predefinite ale aplicaţiei informatice puse la dispoziţie pe pagina de internet a AFM.
    (5) După finalizarea sesiunii de înscriere în program, AFM transmite delegaţilor, electronic, lista solicitanţilor de finanţare, în vederea derulării procedurilor de analiză.
    (6) AFM nu modifică informaţiile introduse de solicitanţii de finanţare în aplicaţia informatică la momentul înscrierii.
    (7) Prin instrucţiuni/proceduri interne, UAT delegat care sesizează neconcordanţe în lista prevăzută la alin. (5) poate să le accepte drept erori materiale şi să le consemneze la momentul transmiterii raportului de finalizare.
    (8) Nu sunt considerate erori materiale de natura celor prevăzute la alin. (7) acele neconcordanţe care afectează în integralitate numele şi/sau prenumele solicitantului de finanţare ori implică completări/modificări/înlocuiri ale codului numeric personal.
    (9) Verificarea condiţiei prevăzute la alin. (3) este în responsabilitatea delegatului care, prin procedura proprie de analiză, se va asigura că, la nivelul unei sesiuni de finanţare, se va finanţa un singur aparat pentru încălzire/locuinţă corespunzătoare imobilului identificat prin extras de carte funciară, conform documentelor care atestă eligibilitatea transmise de solicitantul de finanţare.
    (10) Documentele care atestă eligibilitatea şi care vor fi transmise de solicitantul de finanţare către delegat, ulterior înscrierii, conform procedurii şi termenelor stabilite la nivel de UAT, sunt următoarele:
    a) actul de identitate al solicitantului de finanţare, valabil la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat;
    b) cerere de finanţare;
    c) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de finanţare, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat;
    d) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de finanţare de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat;
    e) extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului de finanţare asupra imobilului;
    f) declaraţia pe propria răspundere a solicitantului de finanţare din care să reiasă că nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
    g) acordul coproprietarilor privind participarea în cadrul programului, în situaţia în care imobilul este deţinut în coproprietate.

    (11) Delegatul poate solicita informaţii şi documente suplimentare, în vederea clarificării anumitor aspecte ce pot interveni pe parcursul derulării programului.

    CAP. IV
    Mecanismul de finanţare
    ART. 19
    Modalitatea de virare a contravalorii finanţării aprobate către delegaţi
    (1) Virarea contravalorii finanţării prevăzute în contractul de delegare se realizează din contul de trezorerie al AFM în contul de trezorerie deschis de către delegat, în baza cererii de virament înaintate de către delegat, prin care se vor solicita AFM sumele corespunzătoare numărului de persoane fizice înscrise în program, în limita sumelor prevăzute, cu titlu de finanţare, în contractul de delegare.
    (2) Cererea de virament, întocmită conform formularului prevăzut la anexa nr. 3 la prezentul ghid, se înregistrează la AFM în termen de maximum 60 de zile de la semnarea contractului de delegare, cu posibilitatea de prelungire a acestui termen în situaţii temeinic justificate.
    (3) Virarea contravalorii finanţării aprobate se efectuează în termen de maximum 60 de zile de la înregistrarea cererii de virament, în ordinea depunerii cererilor, în limita disponibilului existent la Fondul pentru mediu şi a eşalonărilor plăţilor lunare pe categorii de proiecte şi programe finanţate de către AFM.
    (4) Netransmiterea cererii de virament în termenul prevăzut la alin. (2) atrage încetarea contractului de delegare.
    (5) În cazul în care cererea de virament este semnată de către împuternicitul reprezentantului legal al delegatului, aceasta este însoţită de actul de împuternicire şi copia actului de identitate al împuternicitului, valabil la data înregistrării cererii la AFM.

    ART. 20
    Contractul de finanţare
    Delegatul încheie contract de finanţare cu solicitanţii de finanţare care:
    a) s-au înscris în program prin intermediul aplicaţiei informatice;
    b) sunt incluşi în lista transmisă de către AFM, conform art. 18 alin. (5);
    c) întrunesc criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 9;
    d) îşi asumă, prin angajament, suportarea din alte surse a contribuţiei proprii în procent de minimum 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile ale proiectului;
    e) îşi asumă, prin angajament, că va instala/va monta aparatul pentru încălzirea locuinţei/coşul de fum prin intermediul entităţilor autorizate în acest sens.


    ART. 21
    Condiţii de acordare a finanţării
    (1) În baza contractului de finanţare încheiat cu beneficiarul, delegatul virează acestuia contravaloarea finanţării în procent de 70% din valoarea cheltuielilor eligibile, dar nu mai mult de 10.000 lei, inclusiv TVA, pentru fiecare proiect.
    (2) Pentru justificarea contravalorii finanţării care se virează conform alin. (1), beneficiarul va transmite delegatului:
    a) factura fiscală privind cheltuielile eligibile realizate în conformitate cu prezentul ghid;
    b) documente/declaraţia pe propria răspundere a beneficiarului din care rezultă că instalarea/montajul coşului de fum, precum şi a/al aparatului de încălzire s-a realizat de către o entitate autorizată în acest sens, după caz;
    c) certificat ECODESIGN 2022 pentru aparatul de încălzire achiziţionat, din care să reiasă îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 10;
    d) declaraţie de conformitate CE cu standardele europene de calitate şi siguranţă;
    e) declaraţie de performanţă a coşului de fum, după caz;
    f) certificat de garanţie a coşului de fum, după caz;
    g) alte documente relevante, la solicitarea delegatului.

    (3) Documentele prevăzute la alin. (2) se verifică sub aspectul respectării condiţiilor prevăzute în prezentul ghid şi se păstrează de delegat în perioada prevăzută la art. 24 alin. (3).
    (4) Obligaţia de a verifica modul de utilizare a finanţării de către beneficiar, în conformitate cu prevederile prezentului ghid, este în responsabilitatea delegatului.

    CAP. V
    Monitorizarea
    ART. 22
    Monitorizarea
    (1) Monitorizarea în cadrul programului se desfăşoară pe întreaga perioadă de derulare a contractelor de delegare şi finanţare şi are ca obiect verificarea prin sondaj, în colaborare cu delegatul, a modului de îndeplinire a obligaţiei de achiziţionare şi menţinere în funcţiune a aparatului pentru încălzirea locuinţei.
    (2) Delegatul are obligaţia de a permite reprezentanţilor AFM accesul la sediile sale, pentru examinarea registrelor şi a evidenţelor contabile legate de proiect.
    (3) AFM poate solicita delegatului orice alte date, informaţii şi/sau documente relevante în legătură cu finanţarea acordată, în perioada supusă monitorizării.
    (4) Delegatul are obligaţia de a transmite raportul de finalizare în termen de 30 de zile de la data utilizării finanţării acordate prin contractul de delegare.
    (5) Monitorizarea în cadrul programului este de 12 luni de la depunerea raportului de finalizare, în cazul contractului de delegare, şi de 12 luni de la primirea finanţării, în cazul contractului de finanţare.
    (6) Delegatul are obligaţia de a transmite anual, până cel târziu la data de 15 ianuarie a anului următor, un raport de monitorizare, întocmit similar raportului de finalizare, conform anexei nr. 4.
    (7) În cazul decesului beneficiarului, transmisiunea drepturilor şi obligaţiilor contractuale operează în condiţiile legii civile.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 23
    Reguli de publicitate privind programul
    (1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, la secţiunea „Programe de finanţare“, precum şi pe pagina de internet a delegatului.
    (2) Singurele date, informaţii şi instrucţiuni valabile prezentate în mass-media referitoare la program sunt cele transmise sub forma comunicatelor de presă de către AFM şi/sau autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
    (3) Beneficiarul este obligat să informeze vizual publicul privind derularea programului cu finanţare din Fondul pentru mediu, conform informaţiilor şi caracteristicilor aprobate prin dispoziţia preşedintelui, publicată pe pagina de internet a AFM.

    ART. 24
    Păstrarea documentelor gestionate în cadrul programului
    (1) AFM păstrează documentele gestionate în cadrul programului în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele sale interne.
    (2) AFM poate solicita delegatului/beneficiarilor transmiterea documentelor utilizate în cadrul programului, în conformitate cu prevederile legale, sub sancţiunea anulării finanţării şi recuperării sumelor acordate cu titlu de finanţare.
    (3) Delegatul are obligaţia să păstreze documentele colectate de la solicitanţii de finanţare/beneficiari şi pe cele transmise la AFM, pentru o perioadă de 5 ani, şi să le prezinte la solicitarea AFM.

    ART. 25
    Responsabilităţi privind gestionarea datelor cu caracter personal
    (1) AFM şi delegatul răspund, în condiţiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor participante în cadrul programului, pe care aceasta le prelucrează.
    (2) Prin transmiterea cererii de înscriere şi încheierea contractului de delegare, solicitantul UAT, aprobat în program, declară că este de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice, în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.

    ART. 26
    Prevederi privind termenele
    (1) Termenele stabilite prin ghidul de finanţare se calculează în conformitate cu prevederile art. 2.552 şi 2.553 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Dacă din motive legate strict de AFM (de exemplu, dar fără a se limita la, disfuncţionalităţi ale aplicaţiei informatice) terţii se află în imposibilitatea obiectivă de a-şi respecta termenele impuse prin ghidul de finanţare, atunci respectivele termene se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează AFM de îndeplinirea obligaţiilor asumate faţă de terţi prin alte acte de natură juridică.

    ART. 27
    Raportul ghidului cu alte acte normative
    Unde prezentul ghid nu dispune, se aplică prevederile Legii nr. 287/2009, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative de nivel superior.

    ART. 28
    Anexe
    Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ghid.

    ANEXA 1

    la ghid
    CERERE DE ÎNSCRIERE
    Titlul programului: Programul privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană
    A. Date generale
    Denumirea solicitantului unitate administrativ-teritorială (solicitant UAT): .............................................
    Codul de înregistrare fiscală: ...................................................
    Adresa sediului principal/central: .................................................................
    Date de contact: telefon ................................., e-mail ....................................

    B. Suma solicitată
    Solicitantul ...........(numele şi prenumele) ........, prin reprezentant legal/împuternicit ……..............………, număr de telefon ...................., e-mail .........................., solicit alocarea din Fondul pentru mediu a sumei totale de ................... lei, cu titlu de finanţare, în cadrul Programului privind achiziţionarea aparatelor pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană.

    C. Declaraţia pe propria răspundere
    Subsemnatul, ............................., reprezentant al solicitantului UAT identificat la lit. A, declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, că sumele solicitate cu titlu de finanţare vor fi utilizate după încheierea contractului de delegare cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) numai pentru implementarea proiectelor de către solicitanţii de finanţare care îndeplinesc următoarele condiţii:
    1. s-au înscris în aplicaţia informatică şi sunt incluşi în lista transmisă de către AFM, conform art. 18 alin. (5) din Ghidul de finanţare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025;
    2. întrunesc criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 9 din Ghidul de finanţare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025;
    3. încheie contract de finanţare cu solicitantul UAT identificat la lit. A.

    De asemenea, declar că solicitantul UAT identificat la lit. A, prin structurile sale/persoanele desemnate:
    a) va elabora, aproba, publica pe plan local şi va pune în aplicare anunţul şi procedura internă privind participarea solicitanţilor de finanţare în cadrul programului; procedura internă va cuprinde criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10 din Ghidul de finanţare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025, precum şi alte informaţii relevante cu privire la derularea acestuia;
    b) va stabili îndeplinirea sau neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9 din Ghidul de finanţare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025;
    c) va stabili îndeplinirea sau neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 10 din Ghidul de finanţare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025, în baza documentelor justificative de achiziţie şi proceselor-verbale de instalare a aparatelor de încălzire şi a coşurilor de fum;
    d) va încheia contracte de finanţare cu solicitanţii de finanţare care au îndeplinit criteriile de eligibilitate, va asigura analiza, implementarea, precum şi monitorizarea derulării programului pe plan local, în colaborare cu AFM, în sensul verificării modului de îndeplinire a obligaţiei de achiziţionare şi menţinere în funcţiune a unui aparat pentru încălzirea locuinţelor, cu caracteristicile stabilite prin ghidul de finanţare a programului;
    e) va recupera creanţele bugetare rezultate din derularea contractelor de finanţare;
    f) va colabora cu oricare autoritate cu atribuţii de verificare/inspecţie/cercetare/control competentă material şi teritorial, acolo unde situaţia o va impune;
    g) va asigura comunicarea pe plan local prin furnizarea de informaţii cu privire la program, precum şi accesul nediscriminatoriu la program al potenţialilor beneficiari de finanţare, sub rezerva îndeplinirii de către aceştia a criteriilor de eligibilitate stabilite prin ghidul de finanţare a programului;
    h) va asigura protecţia datelor/documentelor având caracter personal furnizate de către participanţii la program;
    i) va restitui în contul AFM sumele acordate cu titlu de finanţare, neutilizate la finalizarea contractului de delegare, în maximum 10 zile lucrătoare de la data finalizării acestuia.

    Subsemnatul, ...................................................., îmi asum răspunderea tuturor informaţiilor conţinute în prezenta cerere de înscriere şi în toate celelalte anexe şi documente depuse, inclusiv în documentele financiare, garantez că datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte şi declar că am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.
    Înţeleg că neîndeplinirea condiţiilor de mai sus ori prezentarea eronată sau falsă a acestor condiţii va conduce la respingerea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanţare în cadrul Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, dacă aceasta a fost acordată.
    Finanţarea solicitată, dacă va fi aprobată şi acordată, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile declarate în această cerere de înscriere şi în anexele şi documentele aferente.
    Prin semnarea prezentei cereri de înscriere confirm că am înţeles şi mi-am însuşit în integralitate conţinutul acesteia.

    D. Declaraţie privind prelucrarea datelor cu caracter personal
    AFM, cu sediul în Splaiul Independenţei nr. 294, corpul A, sectorul 6, Bucureşti, telefon 021.317.02.87, colectează şi prelucrează date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor). Prin acest document, AFM informează persoanele vizate ale căror date sunt colectate cu privire la modul în care sunt utilizate aceste date şi despre drepturile care li se cuvin.
    a) Date de contact
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corpul A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: 021.317.02.87

    b) Datele de contact ale responsabilului cu protecţia datelor
    E-mail: dpo@afm.ro
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corpul A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: (021) 319.48.49, (021) 319.48.50

    c) Scopurile prelucrării datelor cu caracter personal
    AFM colectează date cu caracter personal, pe care le poate prelucra în scopuri precum implementarea tehnică şi implementarea financiară (plata). Astfel, prelucrarea datelor personale se realizează, fără a fi limitativ, pentru următoarele:
    - verificarea cererilor de înscriere;
    – selectarea proiectelor finanţate;
    – stabilirea obligaţiilor contractuale;
    – autorizarea plăţii către beneficiari;
    – efectuarea plăţii către beneficiari;
    – înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor;
    – managementul informatic al plăţilor realizate către beneficiari.

    Temeiul prelucrării este constituit din cererea de înscriere şi prevederile legale aplicabile. Astfel, pentru a facilita desfăşurarea activităţilor referitoare la derularea Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, în legătură cu cererea de înscriere şi contractul de finanţare, precum şi în vederea îndeplinirii obligaţiilor legale, comunicăm aceste date către autorităţi publice, terţi sau împuterniciţi.

    d) Destinatari ai datelor cu caracter personal
    În fluxul de procesare şi stocare, datele cu caracter personal ar putea fi transferate, după caz, următoarelor categorii de destinatari:
    - furnizori, prestatori, terţi sau împuterniciţi implicaţi în mod direct sau indirect în procesele aferente scopurilor mai sus menţionate;
    – operatori, titulari de drepturi, autorităţi publice abilitate de lege sau cu care AFM a încheiat protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice conferite de legislaţia europeană şi naţională.


    e) Perioada stocării datelor
    Toate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate numai atât timp cât este necesar, luând în considerare durata contractuală până la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, respectiv a scopului şi (plus) termenele de arhivare prevăzute de dispoziţiile legale în materie, şi/sau atât cât este necesar pentru a ne exercita drepturile legitime (şi drepturile legitime ale altor persoane).

    f) Drepturile persoanei vizate
    Persoanele vizate ale căror date cu caracter personal sunt colectate de către AFM au următoarele drepturi, conform legislaţiei în domeniu:
    - dreptul de acces;
    – dreptul la rectificarea datelor;
    – dreptul la ştergerea datelor („dreptul de a fi uitat“);
    – dreptul la restricţionarea prelucrării;
    – dreptul la portabilitatea datelor;
    – dreptul la opoziţie;
    – drepturi cu privire la procesul decizional individual automatizat, inclusiv crearea de profiluri;
    – dreptul la retragerea consimţământului în cazul prelucrării în scop de informare sau promovare;
    – dreptul de a depune o plângere în faţa unei autorităţi de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal;
    – dreptul la o cale de atac judiciară;
    – dreptul de a fi notificat de către operator.



    Prin prezenta declar că am fost informat cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către AFM.

    Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal/împuternicitului solicitantului UAT
    ..........................................
    Semnătura reprezentantului legal/împuternicitului solicitantului UAT
    …………………...........

    ANEXA 2

    la ghid
    CONTRACT DE DELEGARE
    Nr. ....... din ..............
    Între părţile contractante:
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în ..................................... nr. ......, sectorul ......., cod fiscal ......................, cont nr. ....................., deschis la Trezoreria Sectorului ......, reprezentată legal prin ........................, preşedinte, în calitate de finanţator, denumită în continuare AFM,
    şi
    ............................... (UAT), cu sediul în ............................., cod de identificare fiscală ...................., cont nr. ..........................., deschis la ...................., prin reprezentant legal/împuternicit ............(numele şi prenumele)......., în calitate de delegat al finanţatorului, denumit în continuare delegat,
    în temeiul prevederilor art. 3 alin. (4^1) şi ale art. 13^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, a intervenit următorul contract de delegare, denumit în continuare contract:
    ART. 1
    Obiectul contractului
    (1) AFM alocă delegatului suma de ............... lei, cu titlu de finanţare, în vederea acordării către beneficiari a sumelor aferente achiziţionării aparatelor pentru încălzirea locuinţelor în condiţiile prevăzute prin Ghidul de finanţare, denumit în continuare ghid, a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025, denumit în continuare program.
    (2) Finanţarea se alocă în limita sumei prevăzute la alin. (1), orice suplimentare fiind exclusă.
    (3) Suma acordată beneficiarului, cu titlu de finanţare, de către delegat, pentru achiziţionarea unui aparat pentru încălzirea locuinţei este în procent de 70% din valoarea cheltuielilor eligibile, fără a depăşi valoarea de 10.000 de lei, inclusiv TVA, susţinută din Fondul pentru mediu.
    (4) Simultan cu alocarea finanţării prevăzute la alin. (1), AFM împuterniceşte delegatul cu implementarea şi monitorizarea programului pe raza de competenţă teritorială a acestuia.

    ART. 2
    Durata contractului
    (1) Contractul intră în vigoare la data semnării de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în termen de 24 de luni.
    (2) Durata contractului poate fi prelungită, prin act adiţional, în baza solicitării motivate a delegatului.
    (3) Suma acordată potrivit art. 1 alin. (1) se utilizează după semnarea prezentului contract şi numai în perioada de implementare a proiectului.
    (4) Implementarea şi monitorizarea programului pe raza de competenţă teritorială a delegatului se realizează după semnarea prezentului contract şi numai în termenul de valabilitate a acestuia.
    (5) Monitorizarea la nivel naţional a programului se realizează de către delegaţi în colaborare cu AFM.

    ART. 3
    Alocarea finanţării
    (1) Alocarea sumei prevăzute la art. 1 alin. (1) se efectuează în baza prezentului contract, prin virarea acesteia din contul de trezorerie al AFM în contul ..................................., deschis de către delegat la Trezoreria .........................., în baza cererii de virament înaintate de către beneficiar.
    (2) Cererea de virament se înregistrează la AFM în termen de maximum 60 de zile de la semnarea prezentului contract.
    (3) Virarea sumei prevăzute la art. 1 alin. (1) se efectuează în termen de maximum 60 de zile de la înregistrarea cererii de virament, în situaţia în care aceasta este conformă şi respectă formularul din ghid, în ordinea depunerii cererilor, în limita disponibilului existent la Fondul pentru mediu şi a eşalonărilor plăţilor lunare pe categorii de proiecte şi programe finanţate de către AFM.
    (4) Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar delegatul are obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.
    (5) Suma alocată nu poate face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Suma alocată în baza prezentului contract, rămasă neutilizată la sfârşitul anului, nu se regularizează, se reflectă în excedentul bugetului local al delegatului şi se utilizează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.
    (7) Suma rămasă neutilizată la finalizarea prezentului contract se restituie în termen de 10 zile lucrătoare în contul de trezorerie al AFM.

    ART. 4
    Delegarea implementării şi a monitorizării
    (1) Implementarea şi monitorizarea programului, derulate în colaborare cu AFM, se fac de către delegat numai pe raza sa de competenţă teritorială.
    (2) Durata de implementare a proiectului este de 3 luni de la data semnării de către delegat a contractului de finanţare cu beneficiarul.
    (3) Activităţile de implementare cuprind:
    a) desemnarea structurii/persoanelor responsabile cu implementarea;
    b) elaborarea, aprobarea, publicarea pe plan local şi punerea în aplicare a anunţului şi a procedurii interne privind participarea solicitanţilor de finanţare/beneficiarilor în cadrul programului, precum şi verificarea eligibilităţii solicitanţilor de finanţare; procedura internă trebuie să cuprindă condiţiile de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10 din ghid, precum şi alte informaţii relevante cu privire la derularea acestuia;
    c) elaborarea, aprobarea şi comunicarea instrucţiunilor/ procedurilor privind derularea procesului de centralizare, verificare şi păstrare a documentelor justificative privind achiziţia aparatelor pentru încălzirea locuinţelor, precum şi a dovezii contribuţiei proprii de 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, suportată de beneficiari;
    d) analiza solicitărilor de finanţare;
    e) încheierea contractelor de finanţare cu solicitanţii de finanţare;
    f) acordarea finanţării beneficiarilor care şi-au îndeplinit în termen obligaţiile contractuale;
    g) recuperarea creanţelor bugetare rezultate din derularea contractelor de finanţare;
    h) furnizarea de informaţii persoanelor interesate privind derularea programului pe plan local.

    (4) Activităţile de monitorizare cuprind:
    a) supravegherea modului în care este organizată şi se desfăşoară implementarea programului, precum şi cuantificarea rezultatelor implementării şi raportarea acestora;
    b) verificarea modului de îndeplinire a obligaţiei de achiziţionare a aparatelor pentru încălzirea locuinţelor de către beneficiari şi menţinerea acestora în funcţiune.

    (5) Responsabilitatea pentru organizarea şi derularea activităţilor prevăzute la alin. (1)-(4) revine delegatului pe a cărui rază teritorială se implementează programul.
    (6) Contractele de finanţare prevăzute la alin. (3) lit. e) se încheie în limita sumelor alocate cu titlu de finanţare în baza prezentului contract.
    (7) Delegatul poate colabora cu oricare autoritate cu atribuţii de verificare/inspecţie/cercetare/control, competentă material şi teritorial, acolo unde situaţia o impune.

    ART. 5
    Obligaţiile delegatului
    Delegatul are următoarele obligaţii:
    a) să respecte clauzele prezentului contract şi prevederile ghidului;
    b) să utilizeze sumele alocate cu titlu de finanţare numai în scopul şi în condiţiile în care au fost acordate;
    c) să elaboreze, să aprobe, să publice pe plan local şi să pună în aplicare anunţul şi procedura internă privind participarea solicitanţilor de finanţare în cadrul programului; procedura internă trebuie să cuprindă criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10 din ghid, precum şi alte informaţii relevante cu privire la derularea acestuia;
    d) să elaboreze, să aprobe şi să comunice instrucţiunile/ procedurile privind derularea procesului de centralizare, verificare şi păstrare a documentelor justificative privind achiziţia aparatelor pentru încălzirea locuinţelor, precum şi dovada contribuţiei proprii de 30% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile, suportată de beneficiari;
    e) să asigure implementarea şi monitorizarea programului pe raza sa teritorială cu diligenţa necesară şi cu eficienţă, în conformitate cu prezentul contract, prevederile ghidului, precum şi cu legislaţia în vigoare şi cu standardele de mediu aplicabile;
    f) să asigure înregistrarea în evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;
    g) să se asigure de îndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10 din ghid, de către solicitantul de finanţare şi aparatele pentru încălzirea locuinţelor;
    h) să păstreze pentru o perioadă de 5 ani documentele/declaraţiile pe propria răspundere date de solicitantul de finanţare, din care rezultă îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10 din ghid;
    i) să se asigure de respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal ale solicitanţilor de finanţare/beneficiarilor ori ale altor terţi participanţi la activităţile proiectului şi să îi informeze cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către AFM;
    j) să notifice AFM privind nerespectarea obligaţiilor asumate prin contractul de finanţare de către solicitanţii de finanţare/beneficiari;
    k) în termen de maximum 10 zile de la solicitarea AFM, să furnizeze orice date, informaţii şi/sau documente relevante pentru prezentul contract, precum şi în legătură cu finanţarea alocată, inclusiv în perioada de monitorizare a proiectului;
    l) să întocmească şi să transmită AFM raportul de finalizare a proiectului, întocmit conform anexei nr. 4 la ghid, în cuprinsul căruia detaliază realizarea activităţilor proiectului;
    m) să permită personalului AFM accesul la sediile sale, pentru examinarea registrelor şi a evidenţelor contabile legate de proiect, precum şi pentru efectuarea de controale privind modul în care îndeplineşte obiectul proiectului;
    n) să notifice AFM şi să prezinte documentele corespunzătoare în termen de 10 zile de la apariţia unor modificări cu privire la actele constitutive şi/sau informaţiile furnizate odată cu cererea de înscriere ori pe parcursul derulării prezentului contract, precum şi în cazul în care va fi supus unei proceduri de dizolvare sau lichidare;
    o) să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi finalizarea prezentului contract, precum şi de obţinerea şi/sau furnizarea tuturor documentelor şi activităţilor aferente proiectului;
    p) să nu sponsorizeze/să nu finanţeze activităţi cu impact negativ asupra mediului pe perioada de valabilitate a contractului ori în perioada de monitorizare a proiectului;
    q) anual, până la data de 15 ianuarie, inclusiv pe perioada monitorizării, să transmită AFM:
    1. actele administrative/documentele emise de către structura teritorială a Curţii de Conturi şi/sau de alte autorităţi cu atribuţii de control în legătură cu proiectul finanţat în baza prezentului contract, dacă au fost realizate astfel de controale;
    2. actele administrative/documentele emise de către acesta în aplicarea deciziilor/măsurilor dispuse prin actele/documentele prevăzute la pct. 1, precum şi stadiul măsurilor adoptate de către persoanele responsabilizate, dacă au fost emise;
    3. date şi informaţii detaliate cu privire la cheltuielile stabilite prin actele administrative/documentele prevăzute la pct. 1 ca fiind neeligibile sau nejustificate, precum şi eventualele sume care se impun a fi recuperate în legătură cu proiectul finanţat în baza prezentului contract;
    4. un raport de monitorizare, în care va preciza, cel puţin, cantitatea de CO_2 diminuată prin implementarea programului şi numărul de aparate pentru încălzirea locuinţelor;

    r) să recupereze creanţele bugetare rezultate din derularea contractelor de finanţare;
    s) să colaboreze cu oricare autoritate cu atribuţii de verificare/inspecţie/cercetare/control competentă material şi teritorial, acolo unde situaţia o va impune;
    t) să asigure comunicarea pe plan local prin furnizarea de informaţii cu privire la program, accesul nediscriminatoriu la program al potenţialilor beneficiari de finanţare, sub rezerva îndeplinirii de către aceştia a criteriilor de eligibilitate stabilite prin ghid, şi protecţia datelor/documentelor având caracter personal furnizate de către participanţii la program;
    u) să depună la AFM raportul de finalizare a proiectului, în termen de 30 de zile de la data utilizării sumelor stipulate la art. 1, înăuntrul perioadei de valabilitate a contractului de delegare;
    v) să restituie în contul AFM sumele neutilizate la finalizarea contractului de delegare, în maximum 10 zile lucrătoare de la data finalizării acestuia;
    w) să acorde finanţarea numai solicitantului de finanţare şi numai după încheierea contractului de finanţare cu acesta.


    ART. 6
    Obligaţiile AFM
    AFM are următoarele obligaţii:
    a) asigură finanţarea în condiţiile prevăzute în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetul anual al Fondului pentru mediu;
    b) pune la dispoziţia delegatului informaţiile legate de finanţare.


    ART. 7
    Cazuri de culpă
    (1) Nerespectarea de către delegat a oricăreia dintre obligaţiile sale asumate prin prezentul contract ori care îi revin conform ghidului constituie caz de culpă.
    (2) Constituie caz de culpă şi următoarele fapte ale delegatului:
    a) face declaraţii false sau incomplete pentru a obţine sumele prevăzute în contract sau furnizează rapoarte ce nu reprezintă realitatea;
    b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupţie în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
    c) situaţia economico-financiară a delegatului nu mai asigură condiţiile de realizare a proiectului.

    (3) La constatarea unui caz de culpă, AFM va notifica delegatul şi, în cazul în care deficienţele menţionate în notificare nu sunt înlăturate, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere şi fără nicio altă formalitate prealabilă:
    a) sistarea temporară a utilizării sumelor alocate cu titlu de finanţare până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; în acest caz, perioada de sistare nu se adaugă la durata de valabilitate a contractului;
    b) sistarea definitivă, cu recuperarea sumelor virate către delegat, cu titlu de finanţare, pentru fiecare finanţare necuvenită acordată unui beneficiar, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi rezilierea contractului, după caz.


    ART. 8
    Încetarea contractului
    (1) Contractul încetează de drept:
    a) la data prevăzută în contract sau prin nedepunerea cererii de virament în termenul prevăzut la art. 3 alin. (2);
    b) la data intervenţiei unui act de autoritate;
    c) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului şi care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în aşa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituţiei şi interesului public; acest fapt va fi notificat delegatului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţă de apariţia unor astfel de circumstanţe.

    (2) Contractul poate înceta în cazul imposibilităţii obiective a delegatului de a realiza proiectul, prin renunţare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile, având drept consecinţă restituirea sumelor neutilizate, în termenul precizat în notificare/înştiinţarea de plată, de către delegat, la care se adaugă dobânzi/penalităţi, în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, contractul încetează prin acordul părţilor. În situaţia în care delegatul are de restituit sume virate cu titlu de finanţare în baza prezentului contract, acordul se încheie după restituirea de către acesta a valorii integrale datorate.
    (3) Contractul poate înceta prin reziliere, la iniţiativa AFM, în următoarele condiţii:
    a) delegatul nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract ori în cazul nerespectării obligaţiilor care îi revin potrivit ghidului;
    b) delegatul este în procedură de reorganizare judiciară sau faliment, executare silită sau în oricare altă procedură asemănătoare;
    c) în situaţia intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2).

    (4) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de delegat în cadrul programului, AFM recuperează suma virată, iar contractul poate fi reziliat.
    (5) În cazul recuperării sumelor acordate cu titlu de finanţare, la valoarea de recuperat se datorează dobânzi/penalităţi, calculate de la data plăţilor efectuate până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de virarea sumelor în contul delegatului, cu titlu de finanţare, acesta nu este obligat la restituirea vreunei sume.
    (7) Delegatul rămâne direct răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la iniţiativa sa (inclusiv majorări/penalităţi, conform legii fiscale aplicabile creanţelor bugetare).

    ART. 9
    Forţa majoră
    (1) Forţa majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil intervenit după încheierea prezentului contract şi care împiedică executarea în tot sau în parte a acestuia. Forţa majoră, constatată în condiţiile legii, exonerează de răspundere părţile în cazul neexecutării parţiale sau totale a obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează şi numai dacă a fost notificată corespunzător celeilalte părţi. Nu este considerat caz de forţă majoră un eveniment care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia dintre părţi.
    (2) Partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi cazul de forţă majoră în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la data apariţiei. Partea care invocă forţa majoră are obligaţia transmiterii celorlalte părţi a documentului prin care s-a constatat existenţa cazului de forţă majoră într-un termen de 15 (cincisprezece) zile calendaristice de la data comunicării acestuia de către entitatea competentă. De asemenea, partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a comunica data încetării cazului de forţă majoră în termen de 5 (cinci) zile calendaristice de la încetare.
    (3) Părţile au obligaţia de a lua orice măsuri care le stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor acţiunii forţei majore.
    (4) Dacă partea care invocă forţa majoră nu procedează la notificarea începerii/încetării cazului de forţă majoră, în condiţiile şi termenele prevăzute, nu va fi exonerată de răspundere şi va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa de notificare.
    (5) După caz, îndeplinirea contractului va fi suspendată de la data apariţiei cazului de forţă majoră pe toată perioada de acţiune a acesteia, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
    (6) Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.
    (7) Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune, respectiv:
    a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
    b) modificarea contractului.


    ART. 10
    Alte clauze
    (1) Delegatul îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa, pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.
    (2) În nicio circumstanţă şi din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere şi obligată la plata de daune-interese pe durata desfăşurării proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăţi suplimentare.
    (3) Contractul, în integralitatea sa, şi nici drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii.
    (4) Delegatul va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese şi va informa imediat AFM despre orice situaţie care dă naştere sau este posibil să dea naştere unui astfel de conflict.
    (5) AFM şi delegatul se angajează să păstreze confidenţialitatea documentelor şi informaţiilor legate de derularea prezentului contract, informaţiile putând fi furnizate numai autorităţilor competente, în condiţiile legii, sau unor terţe părţi, numai cu acordul părţilor prezentului contract.
    (6) Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum şi alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul delegatului, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi după cum consideră necesar informaţia cuprinsă în rapoartele proiectului, precum şi rezultatele obţinute, oricare ar fi forma acestora.
    (7) Delegatul are obligaţia de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamaţii şi acţiuni în justiţie ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenţie, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activităţile necesare implementării proiectului şi daune-interese, costuri, taxe şi alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală.
    (8) Delegatul este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.
    (9) Delegatul se obligă ca, în orice notă, raport, material publicat, conferinţe şi seminare cu privire la proiect, să specifice că programul derulat pe plan local a beneficiat de finanţare din Fondul pentru mediu.
    (10) Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunţare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligaţiilor delegatului faţă de aceasta.
    (11) În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislaţiei aplicabile, părţile au obligaţia să depună toate diligenţele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligaţiile stabilite în cuprinsul acestuia.

    ART. 11
    Jurisdicţie
    (1) Orice neînţelegere rezultând din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
    (2) În cazul în care o soluţie amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecătoreşti de drept comun în a cărei rază teritorială îşi are sediul AFM.

    ART. 12
    Notificări
    (1) Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face, în scris, la următoarele adrese:
    a) pentru AFM: municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corpul A, sectorul 6;
    b) pentru delegat: adresă/e-mail ......................., cu condiţia ca aceasta să fie confirmată ulterior.

    (2) În cazul în care delegatul doreşte să fie notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată, în scris, AFM.
    (3) Notificările transmise delegatului la adresele prevăzute la alin. (1) lit. b) se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia.

    ART. 13
    Amendamente
    (1) Prezentul contract poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul părţilor, consemnat într-un act adiţional. Cererea de modificare/completare a contractului va putea fi transmisă către AFM în perioada de valabilitate a acestuia, pentru cazuri bine întemeiate şi justificate de către delegat.
    (2) Prezentul contract poate fi suspendat pe o perioadă determinată, cu acordul părţilor, la solicitarea justificată a oricăreia dintre acestea. Perioada de suspendare se adaugă la durata de valabilitate a contractului.

    ART. 14
    Prelucrarea datelor cu caracter personal
    (1) Colectarea, prelucrarea şi stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal ale reprezentanţilor părţilor contractante, precum şi ale participanţilor la activităţile proiectului se vor realiza de ambele părţi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (GDPR), precum şi cu respectarea legislaţiei naţionale în materie, în scopul implementării proiectului, realizării obiectului contractului, precum şi în scop statistic.
    (2) Datele cu caracter personal, aşa cum sunt clasificate în Regulamentul (UE) nr. 679/2016, vor fi prelucrate de AFM în acord cu legislaţia menţionată pe toată perioada contractuală, inclusiv pe perioada de control al modului de îndeplinire a obiectului contractului, în scopul şi temeiul legal pentru care s-a perfectat prezentul contract, precum şi în perioada de monitorizare a proiectului.
    (3) Părţile contractului se vor informa şi notifica reciproc cu privire la orice încălcare a securităţii prelucrării datelor cu caracter personal din prezentul contract, în vederea adoptării de urgenţă a măsurilor tehnice şi organizatorice ce se impun şi în vederea notificării Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), conform obligaţiilor ce decurg din prevederile Regulamentului (UE) nr. 679/2016.
    (4) Părţile vor fi exonerate de răspunderea pentru dezvăluirea informaţiilor prevăzute la alin. (3) dacă:
    a) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante în acest sens, cu respectarea prevederilor legale incidente;
    b) partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.


    ART. 15
    Publicarea datelor
    Delegatul este de acord ca următoarele date să fie publicate de către AFM: denumirea delegatului, valoarea totală a prezentului contract, locul de implementare a acestuia, principalii indicatori ai proiectului, precum şi plăţile efectuate în cadrul prezentului contract.

    ART. 16
    Dispoziţii finale
    Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin procură, noi, reprezentanţii legali ai delegatului, am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.

    AFM
    Preşedinte,
    .........................................
    Delegat: UAT .............................
    Prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal,
    .........................................

    ANEXA 3

    la ghid
    Nr. de înregistrare la Administraţia Fondului pentru Mediu .........................
    Aprobat
    Preşedintele AFM,
    ..................................
    CERERE DE VIRAMENT
    Titlul programului: Programul privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană
    Denumirea completă a delegatului: .............................................
    Înregistrat cu codul de identificare fiscală ...........................
    Adresa: localitatea ......................., str. ..................... nr. ......., bl. ......., sc. ....., et. ......, ap. ......, judeţul/sectorul ....................., cod poştal ............., telefon ......................, e-mail .................,
    reprezentat prin:
    Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal .......... (numele şi prenumele)......, domiciliat/cu reşedinţa în localitatea ..........................., str. ..................... nr. ......., bl. ......., sc. ....., et. ......, ap. ......, judeţul/sectorul .............................., telefon ......................., e-mail ..........................
    În baza Contractului de delegare nr. .........../................, încheiat cu Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) în cadrul Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025 (programul),vă rugăm să aprobaţi prezenta cerere pentru virarea în contul ....................................., deschis la Trezoreria ...................................., a sumei de ....(în cifre şi litere)... lei cu titlu de finanţare, reprezentând 70% din valoarea cheltuielilor eligibile, fără a depăşi valoarea de 10.000 de lei, inclusiv TVA, susţinută din Fondul pentru mediu, pentru un număr de ............ solicitanţi de finanţare care s-au înscris în aplicaţie la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale şi au instalat/montat aparatele pentru încălzire şi coşurile de fum, după caz.
    Suma virată în baza prezentei cereri este destinată acordării finanţării achiziţiei de aparate pentru încălzirea locuinţelor şi va fi utilizată exclusiv în acest scop, în conformitate cu prevederile ghidului de finanţare a programului.
    Subsemnatul, ......................., cunoscând prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, că nu am furnizat şi nu voi furniza informaţii false în documentele prezentate.
    Subsemnatul, .................., îmi asum răspunderea tuturor informaţiilor conţinute în prezenta cerere de virament, o declar corectă şi completă şi garantez că datele furnizate sunt actuale, reale, corecte şi respectă prevederile ghidului de finanţare a programului, precum şi clauzele contractului de delegare încheiat cu AFM.
    Înţeleg că neîndeplinirea condiţiilor de mai sus ori prezentarea eronată sau falsă a îndeplinirii acestor condiţii, precum şi nerespectarea obligaţiilor asumate prin cererea de înscriere şi contractul de delegare vor conduce la returnarea sumei primite ca finanţare necuvenită acordată unui beneficiar în cadrul programului.
    Subsemnatul, ............, sunt de acord ca orice instituţie, societate comercială, bancă, alte persoane juridice să furnizeze informaţii reprezentanţilor autorizaţi ai AFM cu privire la orice aspect tehnic şi financiar în legătură cu activitatea delegatului.
    Prin semnarea prezentei cereri de virament confirm că am înţeles şi mi-am însuşit în integralitate conţinutul acesteia.
    Delegat*: UAT ..........................................................................
    * În cazul în care cererea de virament este semnată de persoana împuternicită, se vor prezenta inclusiv actul de împuternicire şi copia actului de identitate al împuternicitului, valabil la data înregistrării cererii la AFM.

    Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal: ..................................................
    Numele şi prenumele: ..............................................................
    Funcţia: ..........................................................
    Semnătura: .......................................

    ANEXA 4

    la ghid
    RAPORT DE FINALIZARE*
    * În cazul în care se optează pentru transmiterea raportului de finalizare prin intermediul poştei electronice, documentul se semnează de către delegat cu semnătură electronică calificată.
    Titlul programului: Programul privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană
    Denumirea delegatului: .........................................................................................................................................................
    Contract de delegare nr.: .........................../..........................................................................................................................
    A. Datele generale ale proiectului

    Durata proiectului (nr. de luni): ..............................................................................................................................................
    Data semnării contractului de delegare: ................................................................................................................................
    Data începerii proiectului: ......................................................................................................................................................
    Data finalizării proiectului: .......................................................

┌────┬──────────────┬────────────┬─────────┬──────────┬─────────────┬─────────────┬─────────────┬─────────────┬──────────┬───────────┬───────────┬─────────────┬──────────┐
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │Cantitatea │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │de │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │combustibil│Diferenţa │ │
│ │ │ │ │ │Tipul │ │ │ │ │Cantitatea │folosită în│de cantitate │Cantitatea│
│ │ │ │ │ │aparatului │Puterea │Randamentul │Emisii CO_2 │ │de │anul │de │de CO_2 │
│Nr. │Numele │Adresa de │Suma │Data │de încălzire │nominală │minim │(kg/m^3 │Data │combustibil│precedent, │combustibil │diminuată │
│crt.│beneficiarului│implementare│finanţată│acordării │achiziţionat,│(kW conform │(% conform │conform │instalării│folosită în│în aceeaşi │rezultată │în │
│ │ │ │ │finanţării│denumire/ │specificaţiei│specificaţiei│specificaţiei│ │perioada │perioadă, │prin │perioada │
│ │ │ │ │ │model │tehnice) │tehnice) │tehnice) │ │supusă │prin │implementarea│de │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │raportării │utilizarea │proiectului │raportare │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │unui aparat│ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │de încălzit│ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │tradiţional│ │ │
├────┼──────────────┼────────────┼─────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────────┼──────────┤
│1 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────────┼─────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────────┼──────────┤
│2 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────────┼─────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────────┼──────────┤
│3 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼──────────────┼────────────┼─────────┼──────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼─────────────┼──────────┼───────────┼───────────┼─────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │Total │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │cantitate │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │(tone │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │CO_2) │
└────┴──────────────┴────────────┴─────────┴──────────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┴─────────────┴──────────┴───────────┴───────────┴─────────────┴──────────┘

    B. Rezultatele proiectului
    C. Analiza postimplementare - factori majori care au afectat derularea şi rezultatele implementării proiectului (Dacă au existat, comentaţi modul în care aceşti factori au influenţat derularea şi rezultatele implementării proiectului.)

    Factori care au determinat întârzieri în derularea activităţilor proiectului ............................................
    Factori care au afectat îndeplinirea obiectului proiectului ...................................................................
    Factori care au determinat modificări în structura aprobată a bugetului proiectului ............................
    Factori care au influenţat pozitiv proiectul ..........................................................................................
    Delegat: UAT ...............................
    Reprezentant legal/Împuternicit al reprezentantului legal: ..............................
    Numele şi prenumele: .......................................
    Funcţia: ...............................
    Semnătura: .........................

    ANEXA 5

    la ghid
    CONTRACT DE FINANŢARE*)
    *) Modelul contractului de finanţare este orientativ; delegatul poate completa această formă cu clauze suplimentare, cu respectarea prevederilor ghidului de finanţare a programului, contractului de delegare şi ale procedurii interne elaborate la nivelul acestuia.
    Nr. ........ din ....................
    (model orientativ)
    Între părţile contractante:
    UAT ................, denumită în continuare delegat,
    şi
    .................................., cu domiciliul în .............................., act de identitate tip ......, seria ...... nr. ..............., cod numeric personal ..........................., în calitate de beneficiar,
    a intervenit prezentul contract de finanţare, denumit în continuare contract.
    ART. 1
    Obiectul contractului
    Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) acordă beneficiarului o finanţare în valoare de ...... lei, în procent de 70% din valoarea cheltuielilor eligibile, pentru achiziţionarea ..................... în cadrul Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 606/2025, denumit în continuare program.

    ART. 2
    Durata contractului şi perioada de utilizare a finanţării
    (1) Durata de implementare a proiectului este de 3 luni de la data semnării.
    (2) Contractul este valabil de la data semnării lui de către beneficiar, dată care constituie intrarea în vigoare a prezentului contract, şi până la expirarea duratei de monitorizare de 12 luni, calculată de la data primirii finanţării.

    ART. 3
    Obligaţiile beneficiarului
    (1) Beneficiarul este obligat să îndeplinească următoarele condiţii la data solicitării finanţării:
    a) este persoană fizică cu domiciliul pe raza teritorială a delegatului;
    b) domiciliază la adresa unde se va monta aparatul pentru încălzirea locuinţei;
    c) nu are obligaţii restante la bugetul de stat şi la bugetul local, conform legislaţiei naţionale în vigoare;
    d) este proprietar al imobilului-construcţie care va beneficia de aparatul pentru încălzirea locuinţei;
    e) nu deţine, dar fără a se limita la acest exemplu, imobil cu proprietăţi comune şi proprietăţi individuale, sub formă de bloc/condominiu, cu mai mult de două apartamente;
    f) nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă.

    (2) În situaţia în care imobilul este deţinut în coproprietate, solicitantul de finanţare va depune la delegat şi acordul scris al coproprietarilor privind participarea în cadrul programului.
    (3) Beneficiarul este obligat să se asigure că aparatul pentru încălzirea locuinţei respectă următoarele criterii de eligibilitate:
    a) este alimentat cu combustibil solid sub forma lemnelor pentru foc, peleţilor, brichetelor, respectiv:
    1. sobe;
    2. termosobe;
    3. şeminee;
    4. termoşeminee;

    b) este aliniat cerinţelor ECODESIGN 2022;
    c) respectă următoarele condiţii minime:
    1. putere nominală: 8 kW-35 kW;
    2. randament minim: 80%;
    3. emisii de particule fine (PM): sub 40 mg/mc;
    4. emisii de gaze volatile organice (OGC): sub 120 mgC/mc;
    5. emisii de monoxid de carbon (CO): sub 1.500 mg/mc;
    6. emisii de oxizi de azot (NOx): sub 300 mg/mc;

    d) proiectele vizând aparatele pentru încălzire şi coşurile de fum se vor instala/monta numai prin intermediul entităţilor autorizate în acest sens.

    (4) În limita a 2.000 lei sunt eligibile cheltuielile reprezentând contravaloarea achiziţionării şi instalării/montării coşului de fum.
    (5) Sunt eligibile cheltuielile efectuate după încheierea contractului de finanţare cu unitatea administrativ-teritorială (UAT) delegată.
    (6) Pe perioada de valabilitate a contractului, precum şi în perioada de monitorizare a proiectului, beneficiarul are următoarele obligaţii:
    a) nu va delocaliza investiţia în afara UAT în cadrul căreia a fost aprobată implementarea proiectului;
    b) nu va realiza o modificare asupra regimului juridic al imobilului pe care se implementează proiectul ori asupra vreunui element de infrastructură finanţat, care creează un avantaj nejustificat unei persoane juridice sau unei entităţi care desfăşoară activităţi economice;
    c) nu va realiza o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de realizare ale proiectului ori care ar determina subminarea obiectivelor proiectului ori ale programului;
    d) va utiliza şi conserva bunurile achiziţionate prin program cu diligenţele unui bun proprietar;
    e) va menţine în funcţiune aparatul pentru încălzirea locuinţei achiziţionat prin program;
    f) va lua toate măsurile necesare pentru a se permite reprezentanţilor delegatului şi ai instituţiilor abilitate să verifice şi să controleze modul în care sunt îndeplinite obiectivele proiectului, inclusiv prin vizite la faţa locului;
    g) furnizează şi transmite UAT delegate, AFM sau oricărei instituţii abilitate orice informaţie sau documente solicitate, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii notificării;
    h) nu înstrăinează imobilul pe care se implementează proiectul în favoarea unei persoane juridice sau a unei entităţi care desfăşoară activităţi economice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară;
    i) aduce la cunoştinţa potenţialilor terţi dobânditori ai imobilului pe care se implementează proiectul informaţiile cu privire la situaţia acestuia şi depune toate diligenţele în vederea preluării de către aceştia a obligaţiilor prevăzute în ghidul de finanţare;
    j) păstrează documentele încărcate la momentul înscrierii în aplicaţie până la finalul perioadei de monitorizare, precum şi documentele justificative ale cheltuielilor efectuate pentru realizarea proiectului;
    k) informează vizual publicul privind achiziţia unui aparat pentru încălzirea locuinţei cu finanţare din Fondul pentru mediu, conform informaţiilor şi caracteristicilor aprobate prin dispoziţia preşedintelui publicată pe pagina de internet a AFM.


    ART. 4
    Forţa majoră
    (1) Prin forţă majoră se înţelege un eveniment independent de voinţa părţilor, imprevizibil şi insurmontabil, intervenit după încheierea contractului şi care împiedică părţile să îşi execute, total sau parţial, obligaţiile contractuale.
    (2) Partea care invocă forţa majoră are următoarele obligaţii:
    a) să notifice forţa majoră celeilalte părţi în termen de 5 zile de la data apariţiei;
    b) să transmită în termen de cel mult 30 de zile de la data producerii evenimentului considerat a fi caz de forţă majoră certificatul de forţă majoră emis de autoritatea competentă;
    c) să comunice data încetării cazului de forţă majoră în termen de 5 zile de la încetare;
    d) să ia orice măsuri care îi stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor.

    (3) Dacă nu se procedează la anunţare în condiţiile şi termenele prevăzute, partea care o invocă va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa notificării.
    (4) Îndeplinirea contractului va fi suspendată în perioada de acţiune a forţei majore, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
    (5) Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.
    (6) Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune:
    a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
    b) modificarea contractului.


    ART. 5
    Jurisdicţie
    (1) Prezentul contract se supune legislaţiei române.
    (2) Orice neînţelegere privind valabilitatea, interpretarea, executarea ori încetarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
    (3) În cazul în care o soluţie amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecătoreşti competente material în a cărei rază teritorială îşi are sediul delegatul.

    ART. 6
    Notificări
    (1) Orice notificare, solicitare sau sesizare în baza prezentului contract se va face numai în scris, la următoarele adrese:
    a) pentru delegat: ....................................................................;
    b) pentru beneficiar: ............................................................ .

    (2) În cazul în care beneficiarul doreşte să fie notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris.
    (3) Notificările transmise beneficiarului la adresele prevăzute la alin. (1) sau (2) se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia.

    ART. 7
    Dispoziţii finale
    Prezentul contract se încheie în două exemplare şi intră în vigoare la data semnării de către ambele părţi.
    Delegat: UAT .............................
    Prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal,
    .........................................
    Beneficiar,
    .........................................


    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 Modele de Contracte Civile si Acte Comerciale conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016