Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID DE FINANŢARE din 24 august 2023  a Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea cantităţii de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puţin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride şi alimentate cu gaz natural comprimat    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID DE FINANŢARE din 24 august 2023 a Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea cantităţii de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puţin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride şi alimentate cu gaz natural comprimat

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 771 din 25 august 2023
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 2.192 din 24 august 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 771 din 25 august 2023.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Ghidul de finanţare
    Ghidul de finanţare, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informaţii esenţiale cu privire la derularea Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea cantităţii de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puţin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride şi alimentate cu gaz natural comprimat, denumit în continuare program.

    ART. 2
    Obiectul, scopul şi indicatorii de performanţă ai programului
    (1) Obiectul programului îl reprezintă achiziţionarea de microbuze noi electrice, microbuze noi hibride şi microbuze noi alimentate cu GNC, pentru transportul elevilor, având la bază necesităţile identificate la nivelul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale din cadrul solicitanţilor menţionaţi la art. 8.
    (2) Scopul programului îl reprezintă îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea cantităţii de emisii de gaze cu efect de seră, ca urmare a utilizării microbuzelor, aşa cum sunt definite acestea în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, mai puţin poluante în transportul elevilor.
    (3) Indicatorul de performanţă al programului (I) îl reprezintă cantitatea totală de gaze cu efect de seră (kg CO_2) redusă, calculată până la finalul perioadei de monitorizare a proiectului. (a se vedea imaginea asociată)
    unde:
    D - distanţa parcursă de totalul microbuzelor finanţate în program;
    C - consum mediu de referinţă (L/100 km);
    e - energia electrică (kWh) consumată de microbuzele electrice;
    d - litri diesel consumaţi de microbuzele diesel hibrid finanţate în program;
    b - litri benzină consumaţi de microbuzele benzină hibrid finanţate în program;
    g - gaz natural comprimat consumat (mc).



    ART. 3
    Sursa de finanţare pentru derularea programului
    (1) Finanţarea programului se realizează din veniturile rezultate din vânzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii.
    (2) Programul are caracter multianual şi se desfăşoară la nivel naţional.
    (3) Finanţarea programului nu constituie ajutor de stat în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat astfel cum este menţionată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi al Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 şi nr. 1.107/70 ale Consiliului.

    ART. 4
    Definiţii
    (1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
    a) autobuz - autovehicul din categoria M2 sau M3, cu cel puţin 4 roţi şi o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h, conceput şi construit pentru transportul de pasageri pe scaune sau în picioare şi care are, în afara locului conducătorului, mai mult de 8 locuri pe scaune;
    b) beneficiar - solicitantul care a încheiat un contract de finanţare cu AFM;
    c) cerere de decontare - solicitare a beneficiarului însoţită de documente justificative, în baza căreia AFM realizează plata cheltuielilor eligibile aferente proiectului finanţat, în condiţiile prezentului ghid şi ale instrucţiunilor privind mecanismul de decontare; formularul cererii de decontare este prevăzut în anexa nr. 4 la contractul de finanţare;
    d) cerere de finanţare - solicitare completată prin intermediul aplicaţiei informatice de către solicitantul care îndeplineşte criteriile de eligibilitate prevăzute în ghid şi transmisă AFM în cadrul unei sesiuni de înscriere, în vederea obţinerii finanţării, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezentul ghid;
    e) cheltuieli eligibile - cheltuieli care pot fi finanţate din Fondul pentru mediu, cu condiţia îndeplinirii în mod cumulativ a criteriilor de eligibilitate şi a încadrării lor în categoriile de cheltuieli eligibile;
    f) criterii de eligibilitate - condiţii care trebuie îndeplinite cumulativ pentru obţinerea finanţării, precum şi condiţii care trebuie menţinute pe toată perioada implementării şi monitorizării proiectului; acestea vizează solicitantul, proiectul propus şi cheltuielile proiectului;
    g) dosar de finanţare - dosarul care cuprinde cererea de finanţare, însoţită de documentaţia care trebuie depusă de către solicitant în vederea analizei şi aprobării finanţării de către AFM;
    h) înmatriculare/înregistrare - procesul definit conform art. 6 pct. 16^1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    i) înmatriculare/înregistrare permanentă - procesul definit conform art. 6 pct. 16^2 din Ordonanţa de urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
    j) microbuz - autobuzul din categoria M2 sau M3, care are o capacitate de transport de cel mult 22 de pasageri pe scaune sau în picioare, în afara scaunului conducătorului, conform RNTR 2;
    k) microbuz electric - microbuz alimentat electric printr-un sistem de baterii de la bord;
    l) microbuz alimentat cu GNC - microbuz echipat cu un echipament specific care permite utilizarea de gaz natural comprimat în sistemul său de propulsie;
    m) microbuz hibrid - microbuz care, pentru a-şi asigura propulsia mecanică, preia energie din două surse de energie stocată, montate pe vehicul: un combustibil consumabil, respectiv un dispozitiv de stocare a energiei electrice (de exemplu: baterie, condensator, volant/generator etc.) care are o sursă de alimentare externă - plug-in, şi/sau microbuz cu cel puţin două convertoare de energie diferite şi două sisteme de stocare de energie (montate pe vehicul) pentru a-i asigura propulsia;
    n) sesiune de înscriere - perioadă determinată, stabilită prin dispoziţie a preşedintelui AFM, în interiorul căreia solicitantul se poate înscrie şi transmite la AFM cererea de finanţare;
    o) solicitant - orice entitate dintre cele prevăzute la art. 8 care se înscrie în program şi transmite la AFM cererea de finanţare.

    (2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
    a) termenul de „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel. Termenul se calculează fără a se lua în calcul prima şi ultima zi, iar când ultima zi cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează. Documentele şi actele solicitate prin prezentul ghid pot fi utilizate şi în data eliberării lor;
    b) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.

    (3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
    a) AFM - Administraţia Fondului pentru Mediu;
    b) CIV - cartea de identitate a vehiculului;
    c) COC - certificat de conformitate emis de către producător;
    d) GES - gaze cu efect de seră;
    e) GNC - gaz natural comprimat;
    f) RAR - Registrul Auto Român;
    g) RNTR 2 - reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea;
    h) TVA - taxa pe valoarea adăugată;
    i) UAT - unitate administrativ-teritorială.


    ART. 5
    Organizarea sesiunii de finanţare
    (1) Anual se pot organiza una sau mai multe sesiuni de înscriere, în limita sumei alocate în condiţiile prevăzute la art. 3.
    (2) Pentru organizarea sesiunii de înscriere se aprobă, prin dispoziţie a preşedintelui AFM:
    a) sesiunea de înscriere în aplicaţia informatică;
    b) suma alocată sesiunii de înscriere şi sumele alocate pe fiecare categorie de UAT, aşa cum sunt menţionate la art. 7 alin. (2);
    c) comisia de analiză a dosarelor de finanţare depuse de către solicitanţi şi comisia de soluţionare a contestaţiilor;
    d) alte instrucţiuni sau documente interne ale AFM, necesare pentru realizarea evaluării, inclusiv privind modul de analiză a conţinutului documentelor, aprobării şi implementării proiectelor.

    (3) În cadrul unei sesiuni de înscriere poate fi aprobată o singură cerere de finanţare depusă de către un solicitant.
    (4) Analiza dosarelor de finanţare se poate realiza prin externalizarea serviciilor aferente acestor activităţi sau prin cooptarea de personal din alte instituţii publice sau autorităţi publice centrale, cu aprobarea conducătorilor acestora.

    ART. 6
    Etapele programului
    Etapele programului sunt următoarele:
    a) publicarea pe pagina de internet a AFM a ghidului de finanţare, a anunţului de deschidere a sesiunii de înscriere şi a sumei alocate;
    b) depunerea dosarelor de finanţare;
    c) analiza conformităţii administrative şi a eligibilităţii solicitantului, evaluarea şi selectarea proiectelor propuse pentru finanţare;
    d) avizarea şi aprobarea proiectelor selectate pentru finanţare;
    e) comunicarea rezultatelor sesiunii de înscriere;
    f) depunerea contestaţiilor de către solicitanţi şi soluţionarea acestora de către AFM;
    g) încheierea contractelor de finanţare;
    h) implementarea proiectelor;
    i) monitorizarea proiectului;
    j) raportarea către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului a modului de utilizare a sumelor din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi a cantităţii de CO_2 diminuate prin implementarea proiectelor.


    CAP. II
    Cuantumul finanţării, eligibilitatea solicitantului şi a proiectului, depunerea dosarului de finanţare
    ART. 7
    Cuantumul finanţării
    (1) Finanţarea se acordă în procent de maximum 100% din cheltuielile eligibile, în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanţi, aşa cum sunt prevăzute la alin. (2).
    (2) Finanţarea se acordă în funcţie de categoria unităţii administrativ-teritoriale din care face parte solicitantul, după cum urmează:
    a) pentru UAT cu un număr de elevi pe raza UAT < 40.000 - maximum 7.000.000 lei;
    b) pentru UAT cu un număr de elevi pe raza UAT între 40.000 şi 60.000 - maximum 15.000.000 lei;
    c) pentru UAT cu un număr de elevi pe raza UAT > 60.000 - maximum 25.000.000 lei.

    (3) Numărul de elevi se stabileşte luând în considerare statisticile judeţene publicate în Cartografia şcolară de la linkul: https://www.siiir.edu.ro/carto/#/statistici
    (4) Finanţarea maximă aprobată pentru fiecare proiect nu poate depăşi pragurile prevăzute la alin. (2).

    ART. 8
    Categorii de solicitanţi eligibili
    Sub rezerva îndeplinirii cumulative a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9, sunt eligibile pentru a participa în cadrul programului:
    a) consiliile judeţene;
    b) subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucureşti.


    ART. 9
    Criterii de eligibilitate a solicitantului
    Este eligibil solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
    a) nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
    b) şi-a îndeplinit obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor şi amenzilor către bugetul de stat, bugetele locale, bugetul Fondului pentru mediu, conform prevederilor legale în vigoare;
    c) nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru realizarea investiţiei care urmează a fi realizată prin program;
    d) nu se află în procedură de criză financiară, reorganizare, executare silită sau oricare altă procedură similară.


    ART. 10
    Criterii de eligibilitate a proiectului
    (1) Este eligibil proiectul care cuprinde autovehicule mai puţin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride şi al celor alimentate cu gaz natural comprimat, ce îndeplinesc următoarele criterii de eligibilitate:
    a) aparţin categoriei M2-M3 - respectiv microbuze electrice, microbuze hibride, microbuze alimentate cu GNC;
    b) microbuzele electrice au autonomie de minimum 200 km, iar microbuzele hibrid plug-in au o autonomie de minimum 50 km exclusiv pe putere electrică;
    c) deţin omologarea CE de tip (de exemplu, microbuzele care deţin o omologare CE de tip a întregului vehicul emisă de orice stat membru al Uniunii Europene nu mai necesită omologare în România) şi cartea de identitate a vehiculului (CIV) eliberată de Registrul Auto Român, în conformitate cu procedurile administrative specifice;
    d) întrunesc cerinţele legate de accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusă;
    e) microbuzele achiziţionate sunt noi.

    (2) Microbuzele/Staţiile de reîncărcare achiziţionate prin program pot fi cedate în vederea folosinţei cu titlu gratuit către UAT din cadrul consiliului judeţean beneficiar, la solicitarea scrisă şi motivată a acestora.

    ART. 11
    Categorii de cheltuieli eligibile
    (1) Sunt considerate eligibile următoarele:
    a) achiziţionarea microbuzelor electrice, hibride şi a celor alimentate cu GNC;
    b) achiziţionarea staţiilor de reîncărcare a microbuzelor, opţional;
    c) cheltuielile cu consultanţa pentru implementarea proiectului, în limita a 1% din totalul sumei aferente achiziţiei microbuzelor şi staţiilor solicitate;
    d) TVA aferentă proiectului, în condiţiile în care aceasta a fost solicitată şi nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice alte mijloace potrivit prevederilor legale.

    (2) Achiziţionarea staţiilor de reîncărcare este permisă în limita unei staţii de reîncărcare/microbuz achiziţionat.
    (3) AFM finanţează cheltuieli eligibile contractate după aprobarea cererii de finanţare şi realizate, recepţionate şi facturate după încheierea contractului de finanţare.
    (4) Prin excepţie de la alin. (3), pentru proiectele aprobate potrivit art. 16, AFM poate finanţa cheltuielile aferente realizării serviciilor de consultanţă realizate anterior încheierii contractului de finanţare.
    (5) Cheltuielile bancare, respectiv comisioanele bancare, diferenţele de curs valutar etc. nu constituie cheltuieli eligibile.
    (6) Beneficiarul este obligat să susţină din surse proprii cheltuielile efectuate peste pragurile prevăzute la art. 7 alin. (2) şi cheltuielile declarate neeligibile de AFM.

    ART. 12
    Conţinutul dosarului de finanţare
    (1) Dosarul de finanţare va cuprinde următoarele documente:
    a) cererea de finanţare, semnată de către reprezentantul legal al solicitantului sau de către împuternicitul acestuia cu semnătura electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
    b) actul administrativ prin care solicitantul desemnează o persoană împuternicită în relaţia cu AFM, însoţit de cartea de identitate a acesteia;
    c) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanţare;
    d) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanţare;
    e) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului de către AFM, nu mai vechi de 30 de zile la data depunerii dosarului de finanţare, sau declaraţia pe propria răspundere de unde să rezulte că solicitantul şi-a îndeplinit toate obligaţiile la Fondul pentru mediu, respectiv a depus toate declaraţiile privind obligaţiile la Fondul pentru mediu şi nu are sume datorate la data depunerii dosarului de finanţare; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată de către reprezentantul legal al solicitantului sau împuternicitul acestuia prin semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014;
    f) hotărârea autorităţilor deliberative ale solicitantului privind participarea la program/hotărârea consiliului judeţean privind participarea la program, care va conţine:
    (i) acordul de participare în cadrul programului;
    (ii) acordul privind asigurarea şi susţinerea, din surse proprii, a cheltuielilor care nu sunt acoperite prin finanţarea acordată de AFM şi a cheltuielilor neeligibile;

    g) documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul aprobat la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, şi reprezentând finanţare a proiectelor pentru protecţia mediului. Contul va avea cod/indicator bugetar 43.02.44/43.44.00;
    h) declaraţia pe propria răspundere, asumată prin semnătură de reprezentantul legal al fiecărei UAT din cadrul solicitantului, pentru consiliul judeţean, sau al fiecărei subdiviziuni administrativ-teritoriale a municipiului Bucureşti, în care este evidenţiat numărul de microbuze şi staţii de reîncărcare necesare la nivelul acestora.

    (2) Certificatele de atestare fiscală emise în format electronic vor fi încărcate în aplicaţie în forma autentică, cu semnătura digitală a instituţiei emitente, aşa cum au fost emise şi transmise solicitantului.

    ART. 13
    Depunerea dosarului de finanţare
    (1) Înscrierea în cadrul programului se realizează prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţie de AFM.
    (2) Înscrierile în aplicaţie se realizează în limita a 200% din bugetul alocat programului.

    CAP. III
    Analiza dosarului de finanţare şi aprobarea finanţării proiectului
    ART. 14
    Analiza şi selectarea cererilor de finanţare
    (1) Comisia de analiză evaluează dosarele de finanţare în ordinea depunerii şi stabileşte eligibilitatea solicitantului, eligibilitatea proiectului, cheltuielile eligibile şi suma propusă spre aprobare.
    (2) Comisia de evaluare poate proceda, o singură dată pentru acelaşi motiv, la:
    a) solicitarea de informaţii sau documente suplimentare faţă de cele prevăzute la art. 12 alin. (1);
    b) solicitarea remedierii/clarificării neconcordanţelor/erorilor constatate în cuprinsul/forma documentaţiei depuse;
    c) completarea documentelor, dintre cele depuse potrivit art. 12 alin. (1), în cazul în care se constată că nu au fost depuse integral; prin excepţie, în situaţia în care nu au fost depuse, documentele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. b), g) şi h) pot fi prezentate integral, la solicitarea comisiei.

    (3) Documentele/Informaţiile prezentate potrivit alin. (2) vor atesta eligibilitatea solicitantului, proiectului şi cheltuielilor la data depunerii dosarului de finanţare. Prin excepţie, pentru documentele prevăzute la art. 12 alin. (1) lit. f)-h) pot fi transmise remedieri/clarificări care vor atesta eligibilitatea solicitantului, proiectului şi cheltuielilor şi la o dată ulterioară depunerii dosarului.
    (4) În situaţia aplicării prevederilor alin. (2), AFM comunică solicitantului observaţiile/constatările sale, prin publicarea pe pagina proprie de internet, precum şi prin transmiterea către solicitant a unui e-mail de informare.
    (5) Termenul în care pot fi transmise documentele şi informaţiile, potrivit alin. (2), este de maximum 10 zile de la data publicării pe pagina de internet a AFM.
    (6) Atrag respingerea dosarului de finanţare: neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9 şi 10, neprezentarea clarificărilor/remedierilor în termenul indicat de AFM potrivit alin. (5), neclarificarea/neremedierea situaţiilor semnalate şi lipsa unui document dintre cele prevăzute la art. 12 alin. (1).
    (7) Lista proiectelor eligibile, propuse spre avizare/aprobare, va conţine cel puţin următoarele informaţii: numărul cererii de finanţare şi suma propusă spre finanţare.
    (8) Lista proiectelor propuse spre respingere va conţine cel puţin următoarele informaţii: numărul cererii de finanţare şi motivul respingerii.
    (9) În situaţia în care din analiza cererii de finanţare rezultă cel puţin un motiv de respingere cu posibilitate de remediere şi un motiv de respingere, cererea de finanţare va fi respinsă.

    ART. 15
    Avizarea finanţării proiectelor
    (1) Comitetul director al AFM avizează lista proiectelor selectate pentru finanţare şi le propune spre aprobare Comitetului de avizare, în limita bugetului alocat.
    (2) Comitetul director al AFM aprobă lista proiectelor respinse.

    ART. 16
    Aprobarea finanţării proiectelor
    Comitetul de avizare adoptă hotărârea privind aprobarea finanţării proiectelor.

    ART. 17
    Comunicarea rezultatelor analizei cererilor de finanţare
    (1) Listele solicitanţilor de finanţare acceptaţi/respinşi se publică pe pagina de internet a AFM.
    (2) Rezultatele procesului de analiză se comunică solicitanţilor de finanţare prin e-mail.

    ART. 18
    Contestaţiile
    (1) Solicitanţii de finanţare pot formula contestaţie împotriva deciziilor Comitetului director şi ale hotărârilor Comitetului de avizare în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor conform art. 17 alin. (1).
    (2) Contestaţia se transmite în format electronic, în termenul prevăzut la alin. (1).
    (3) Contestaţia va fi semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului şi va cuprinde următoarele elemente, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă:
    a) atributele de identificare ale contestatarului;
    b) numele şi prenumele reprezentantului legal ori ale împuternicitului solicitantului, precum şi împuternicirea administrativă sau avocaţială, după caz;
    c) numărul/codul unic de înregistrare al cererii de finanţare, după caz;
    d) obiectul contestaţiei;
    e) motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază.

    (4) AFM soluţionează contestaţiile în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora.
    (5) Listele cuprinzând contestaţiile admise sau respinse se vor publica pe pagina de internet a AFM, iar deciziile de soluţionare vor fi comunicate contestatarilor, în condiţiile legii.
    (6) Decizia de soluţionare a contestaţiei poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 19
    Încheierea contractului de finanţare
    (1) AFM publică pe pagina proprie de internet listele cu solicitanţii aprobaţi şi sumele propuse spre finanţare, în urma evaluării acestora.
    (2) Ulterior, AFM pune la dispoziţia solicitanţilor aprobaţi, prin intermediul mijloacelor electronice, contractele de finanţare, având modelul prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid.
    (3) În termen de 15 zile de la recepţionarea acestora, solicitanţii aprobaţi le vor semna cu semnătura electronică calificată şi le vor transmite AFM utilizând mijloacele electronice.
    (4) Netransmiterea contractului semnat în termenul prevăzut la alin. (3) se consideră renunţare la finanţare.
    (5) Contractul se întocmeşte în două exemplare, câte unul pentru fiecare parte.
    (6) Contractul de finanţare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în termen de 3 ani de la recepţia/înregistrarea la AFM a raportului de finalizare, întocmit de beneficiarul finanţării conform anexei nr. 3 la prezentul ghid.
    (7) Finanţarea se utilizează numai după data intrării în vigoare a contractului de finanţare şi numai în termenul de valabilitate al acestuia.
    (8) Valoarea aprobată spre finanţare nu poate fi suplimentată faţă de cea aprobată iniţial, beneficiarul proiectului având obligaţia să asigure din surse proprii finalizarea investiţiei.
    (9) Sumele finanţate în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (10) Până la momentul perfectării contractului, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze modelul de contract, ulterior orice modificare şi/sau completare realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat prin act adiţional.
    (11) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de beneficiarul finanţării ori de beneficiarul proiectului în cadrul programului, AFM poate anula sau recupera finanţarea doar în ceea ce priveşte cheltuielile constatate ca fiind neeligibile, iar contractul încetează/poate fi reziliat.
    (12) În cazul recuperării finanţării, la valoarea de recuperat se adaugă accesorii, calculate de la data plăţilor efectuate cu titlu de finanţare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (13) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de orice plată efectuată de AFM, beneficiarul finanţării nu este obligat la restituirea vreunei sume.

    CAP. IV
    Implementarea proiectului, mecanismul de decontare şi acordarea avansului
    ART. 20
    Implementarea proiectului
    (1) Implementarea proiectului se realizează de către beneficiarul finanţării prin achiziţia de microbuze destinate transportului elevilor şi de staţii de reîncărcare, după caz, în condiţiile prezentului ghid.
    (2) Implementarea proiectului se realizează în termen de cel mult 18 luni de la depunerea cererii de avans sau a primei cereri de decontare.
    (3) La solicitarea justificată a oricăreia dintre părţile contractului de finanţare, durata de implementare a proiectului poate fi prelungită pe o perioadă determinată de maximum 12 luni, cu acordul părţilor, prin act adiţional.

    ART. 21
    Mecanismul de decontare a sumelor acordate cu titlu de finanţare
    (1) Mecanismul de decontare a sumelor solicitate în cadrul programului demarează prin transmiterea la AFM a cererii de decontare de către beneficiarul finanţării.
    (2) AFM plăteşte, în baza cererii de decontare, numai cheltuieli eligibile, în limita finanţării aprobate şi în urma verificării documentelor justificative şi numai dacă acestea sunt corect şi complet întocmite.
    (3) Procedura cuprinzând modul de transmitere a cererii de avans/decontare şi a documentelor justificative, precum şi alte instrucţiuni necesare pentru desfăşurarea procesului de decontare se elaborează la nivelul AFM, se aprobă prin dispoziţia preşedintelui şi se aduce la cunoştinţa persoanelor interesate prin publicarea pe pagina de internet a instituţiei, www.afm.ro.

    ART. 22
    Acordarea de avansuri
    (1) AFM poate acorda o plată reprezentând avans, dar nu mai mult de 30% din valoarea contractului de finanţare.
    (2) Este interzisă acordarea avansurilor celor care au beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat şi de la care avansurile nu au fost recuperate. În acest sens, beneficiarul va depune, odată cu cererea de avans, o declaraţie pe propria răspundere care va evidenţia dacă se află sub incidenţa art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În vederea acordării avansului, beneficiarul poate transmite AFM o singură cerere de acordare avans, întocmită conform formularului prevăzut la anexa nr. 2 la contractul de finanţare, însoţită de contracte ferme încheiate în condiţiile legii pentru achiziţia de microbuze/staţii de reîncărcare şi ofertele financiare ce au stat la baza încheierii acestora.
    (4) Sumele reprezentând plată în avans, nejustificate prin lucrările executate, serviciile prestate şi bunurile livrate până la sfârşitul anului, se vor restitui AFM.
    (5) Restituirea sumelor prevăzute la alin. (4) se realizează cu perceperea dobânzilor reglementate pentru creanţele bugetare. În cazul în care recuperarea avansului acordat este programată să se efectueze în anul bugetar următor, beneficiarul va prezenta până la finele anului bugetar curent în care a fost acordat avansul un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmă utilizarea conform destinaţiilor legale a avansului acordat.
    (6) AFM nu va efectua o nouă plată către beneficiar decât după stingerea integrală a avansului acordat.
    (7) În vederea stingerii avansului acordat, beneficiarul va transmite AFM o notă de stingere avans, întocmită conform anexei nr. 3 la contractul de finanţare.
    (8) Ulterior stingerii avansului, beneficiarul poate depune, conform prevederilor contractului, cereri de decontare.

    ART. 23
    Documente justificative necesare decontării şi stingerii avansului
    (1) În perioada de implementare a proiectului, beneficiarul transmite AFM cereri de decontare/note de stingere avans, însoţite de documentele justificative prevăzute în anexa nr. 5 la contractul de finanţare „Lista documentelor justificative necesare decontării/stingerii avansului“.
    (2) La data depunerii fiecărei cereri de decontare sau a cererii de avans (cu excepţia primei cereri de decontare), beneficiarul este obligat să depună dovada achitării valorii finanţate anterior din Fondul pentru mediu.
    (3) Propunerea de finanţare se poate face doar în condiţiile în care documentele care însoţesc cererea de decontare/avans/nota de stingere avans sunt complet şi corect întocmite.
    (4) În termen de 30 de zile de la efectuarea de către AFM a plăţii către beneficiar a contravalorii cheltuielilor eligibile incluse în ultima cerere de decontare, beneficiarul este obligat:
    a) să transmită un raport de finalizare, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid;
    b) să facă dovada achitării valorii finanţate din Fondul pentru mediu.

    (5) În cazul în care beneficiarul depune nota de stingere avans, cererea de decontare şi cererea de avans la aceeaşi dată, ordinea în care acestea se soluţionează şi se aprobă este următoarea:
    a) notă de stingere avans;
    b) cerere de decontare, în condiţiile în care a fost justificat întregul avans acordat;
    c) cerere de avans.


    CAP. V
    Monitorizarea
    ART. 24
    Monitorizarea
    (1) Monitorizarea fiecărui proiect aprobat pentru finanţare în cadrul programului se desfăşoară pe o perioadă de 3 ani de la recepţia/înregistrarea la AFM a raportului de finalizare întocmit de beneficiarul finanţării şi are ca obiect verificarea, în colaborare cu beneficiarul finanţării acordate, a investiţiilor realizate, a modului de respectare a condiţiilor şi obligaţiilor prevăzute în prezentul ghid şi în contractul de finanţare, precum şi îndeplinirea indicatorului de performanţă a programului.
    (2) AFM poate solicita beneficiarului finanţării orice alte date, informaţii şi/sau documente relevante în legătură cu finanţarea acordată, în perioada supusă monitorizării.
    (3) Pe toată durata de monitorizare a proiectului, beneficiarului îi revin următoarele obligaţii:
    a) să înmatriculeze permanent pe numele său microbuzele achiziţionate în cadrul programului, în termen de 90 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a acestora, şi să achiziţioneze asigurarea CASCO;
    b) să menţină în funcţiune investiţia realizată în perioada de monitorizare;
    c) să transmită anual la AFM rapoarte de monitorizare;
    d) să transmită la finalul perioadei de implementare un raport de finalizare, întocmit conform formularului prevăzut în anexa nr. 3 la prezentul ghid;
    e) să permită reprezentanţilor AFM accesul la sediile sale pentru inspectarea activităţilor ce se realizează din finanţarea acordată şi examinarea registrelor şi a evidenţelor contabile legate de proiect.

    (4) Este interzisă înstrăinarea sau grevarea cu sarcini a microbuzului achiziţionat în cadrul programului, în perioada de monitorizare. În orice situaţie independentă de voinţa beneficiarului, care poate conduce la scoaterea din patrimoniul acestuia a vehiculului achiziţionat în cadrul programului, beneficiarii sunt obligaţi să aducă la cunoştinţa organelor de executare, potenţialilor terţi dobânditori sau creditori, după caz, în scris, interdicţia de înstrăinare. Prin excepţie, beneficiarii pot ceda folosinţa cu titlu gratuit a microbuzelor/staţiilor de reîncărcare achiziţionate prin program către unităţile administrativ-teritoriale din cadrul consiliului judeţean beneficiar, la solicitarea scrisă şi motivată a acestora.
    (5) În situaţia în care AFM constată nerespectarea condiţiilor de acordare a finanţării, notifică beneficiarul în vederea remedierii, după caz, a deficienţei respective.
    (6) În situaţia în care, în termen de 30 de zile de la primirea notificării, beneficiarul nu remediază deficienţa notificată conform alin. (5), AFM procedează la recuperarea sumelor finanţate, care se fac venit la Fondul pentru mediu, potrivit art. 9 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi potrivit art. 15^4 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Stingerea creanţelor prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, se poate face inclusiv prin compensare, în condiţiile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.

    CAP. VI
    Dispoziţii finale
    ART. 25
    Publicarea informaţiilor relevante privind programul
    (1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu programul se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, şi/sau a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, www.mmediu.ro.
    (2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile sunt cele comunicate oficial de către Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi de către AFM.

    ART. 26
    Reguli de publicitate privind programul
    (1) Beneficiarii finanţării sunt obligaţi să aplice pe partea cea mai vizibilă pentru public a microbuzelor achiziţionate în cadrul programului un autocolant pe care sunt obligaţi să îl menţină şi să îl întreţină în bună stare până la finalizarea perioadei de monitorizare a proiectului.
    (2) Caracteristicile autocolantului prevăzut la alin. (1) vor fi aprobate prin dispoziţia preşedintelui şi publicate pe pagina de internet a AFM.

    ART. 27
    Păstrarea documentelor
    AFM păstrează documentele gestionate în cadrul programului în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu normele sale interne.

    ART. 28
    Achiziţiile publice
    (1) Întreaga responsabilitate pentru întocmirea documentaţiei de achiziţie publică, organizarea şi derularea procedurii de achiziţie publică în conformitate cu prevederile legale în vigoare privind achiziţiile publice şi ale actelor normative aplicabile în materie de investiţii publice revine beneficiarului.
    (2) La stabilirea condiţiilor contractelor de achiziţie, beneficiarul trebuie să aibă în vedere faptul că AFM va finanţa doar cheltuieli eligibile.
    (3) Beneficiarul are obligaţia ca, la întocmirea documentaţiei de achiziţie publică, să includă şi cerinţele tehnice minime prevăzute la art. 10.

    ART. 29
    Gestionarea datelor cu caracter personal
    (1) AFM răspunde, în condiţiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor participante în cadrul programului, pe care aceasta le prelucrează.
    (2) Prin transmiterea cererii de finanţare şi încheierea contractului de finanţare, solicitantul declară că este de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.

    ART. 30
    Prevederi privind termenele
    (1) Termenele stabilite prin prezentul ghid se calculează în conformitate cu prevederile art. 2.552 şi 2.553 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Dacă din motive legate strict de AFM terţii se află în imposibilitatea obiectivă de a-şi respecta termenele impuse prin prezentul ghid, atunci respectivele termene se vor prelungi cu perioada aferentă întârzierii. Aceste decalări nu exonerează AFM de îndeplinirea obligaţiilor asumate faţă de terţi prin alte acte de natură juridică.

    ART. 31
    Raportul ghidului cu alte acte normative
    Unde prezentul ghid nu dispune, se aplică prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative de nivel superior.

    ART. 32
    Modificarea documentaţiei de finanţare ulterior aprobării proiectului
    (1) În cazul în care, ulterior aprobării proiectului de către AFM, intervin modificări referitoare la documentaţia depusă de solicitant la AFM în vederea finanţării, se vor parcurge următoarele etape:
    a) beneficiarul finanţării transmite la AFM documentele justificative şi motivele care justifică modificarea documentaţiei transmise în vederea finanţării;
    b) AFM analizează modificările intervenite şi motivele prezentate de beneficiar şi îl înştiinţează cu privire la menţinerea/încetarea eligibilităţii proiectului aprobat, după caz;
    c) în cazul în care modificările intervenite presupun cheltuieli suplimentare, AFM poate aproba finanţarea acestora în limitele sumei aprobate şi contractate şi cu respectarea alocărilor bugetare la nivel de program, înştiinţând beneficiarul în acest sens.

    (2) Modificările prevăzute la alin. (1) care implică actualizarea cheltuielilor eligibile prevăzute în contract vor putea fi finanţate doar după actualizarea anexei nr. 1 la contractul de finanţare.

    ART. 33
    Anexe
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ghid.

    ANEXA 1

    la ghid




    CERERE DE FINANŢARE*
    A. Date generale
    Titlul proiectului ..................................................
    Denumirea solicitantului ...........................................
    Codul de înregistrare fiscală ................................................
    Cont deschis la Trezoreria Statului (cod/indicator bugetar 43.02.44/43.44.00): .............. în localitatea ......................
    Adresa sediului social ...................................................
    Date de contact sediu: tel. ............................, e-mail ......................................
    prin reprezentant legal/împuternicit ............(numele şi prenumele)...........,
    act de identitate B.I./C.I. ..... seria ...... nr. ................, e-mail .........................................
    [ ] UAT cu un număr de elevi pe raza UAT < 40.000
    [ ] UAT cu un număr de elevi pe raza UAT între 40.000 şi 60.000
    [ ] UAT cu un număr de elevi pe raza UAT > 60.000
    * Cererea de finanţare va fi completată de solicitant prin intermediul aplicaţiei informatice.

    B. Finanţare solicitată
    Solicitantul, prin reprezentantul legal/împuternicit, având datele de identificare menţionate la lit. A, solicită o finanţare totală în sumă de .......................... lei, compusă din:
    ....... lei pentru un număr de .... microbuze electrice/hibride/alimentate cu GNC;
    ....... lei pentru un număr de .... staţii de reîncărcare;
    ....... lei pentru servicii de consultanţă.

    De asemenea, solicităm TVA ca fiind cheltuială eligibilă, având în vedere faptul că nu suntem plătitori de TVA, iar aceasta nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice mijloace, conform prevederilor legale:
    [ ] DA
    [ ] NU


    C. Declaraţie pe propria răspundere
    Subsemnatul, reprezentant al solicitantului, având datele de identificare mai sus menţionate, declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii:
    a) solicitantul nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului prin hotărâre judecătorească definitivă;
    b) solicitantul nu a obţinut şi nu este pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru realizarea investiţiei care urmează a fi efectuată prin program;
    c) finanţarea solicitată, în situaţia aprobării şi acordării, va fi utilizată în mod exclusiv pentru scopurile declarate în prezenta cerere de finanţare şi în celelalte documente cuprinse în dosarul de finanţare;
    d) microbuzele ce vor fi achiziţionate vor întruni criteriile de eligibilitate prevăzute la art. 10 din ghidul de finanţare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.192/2023;
    e) am luat cunoştinţă de faptul că prezentarea eronată sau falsă a datelor şi informaţiilor conţinute în prezenta cerere de finanţare şi în celelalte documente cuprinse în dosarul de finanţare va duce automat la respingerea acestuia ori la neselectarea proiectului sau, ulterior, la returnarea integrală a sumei primite ca finanţare în cadrul programului;
    f) voi prezenta omologarea, pentru microbuzele achiziţionate prin program, până la data primei cereri de decontare;
    g) îmi asum răspunderea tuturor informaţiilor conţinute în prezenta cerere de finanţare şi în toate celelalte anexe şi documente depuse, garantez că datele furnizate sunt actuale, reale şi corecte şi declar că am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.

    Prin transmiterea prezentei cereri de finanţare confirm că am înţeles şi mi-am însuşit în integralitate conţinutul acesteia.

    D. Declaraţie privind prelucrarea datelor cu caracter personal
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti, telefon 021.317.02.87, colectează şi prelucrează date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
    Prin acest document, Administraţia Fondului pentru Mediu informează persoanele vizate ale căror date sunt colectate cu privire la modul în care sunt utilizate aceste date şi despre drepturile care li se cuvin.
    a) Date de contact
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: 021.317.02.87

    b) Date de contact ale responsabilului cu protecţia datelor
    E-mail: dpo@afm.ro
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: (021) 319.48.49, (021) 319.48.50, Fax: (021) 317.02.89

    c) Scopurile prelucrării datelor cu caracter personal
    Administraţia Fondului pentru Mediu colectează date cu caracter personal, pe care le poate prelucra în scopuri precum implementarea tehnică, implementarea financiară (plata) şi monitorizarea. Astfel, prelucrarea datelor personale se realizează, fără a fi limitativ, pentru următoarele:
    - verificarea cererilor de finanţare;
    – selectarea proiectelor finanţate;
    – stabilirea obligaţiilor contractuale;
    – autorizarea plăţii către beneficiari;
    – efectuarea plăţii către beneficiari;
    – înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor;
    – managementul informatic al plăţilor realizate către beneficiarii proiectelor.

    Temeiul prelucrării este constituit din cererea de finanţare, contractul de finanţare şi prevederile legale aplicabile. Astfel, pentru a facilita desfăşurarea activităţilor aflate în legătură cu cererea de finanţare şi contractul de finanţare, precum şi în vederea îndeplinirii obligaţiilor legale, comunicăm aceste date către autorităţi publice, terţi sau împuterniciţi.

    d) Destinatarii datelor cu caracter personal
    În fluxul de procesare şi stocare, datele cu caracter personal ar putea fi transferate, după caz, următoarelor categorii de destinatari:
    - furnizori, prestatori, terţi sau împuterniciţi implicaţi în mod direct sau indirect în procesele aferente scopurilor mai sus menţionate (furnizori de servicii IT, furnizori de servicii de consultanţă etc.);
    – operatori, titulari de drepturi, autorităţi publice abilitate de lege sau cu care AFM a încheiat protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice conferite de legislaţia europeană şi naţională.


    e) Perioada stocării datelor
    Toate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate numai atât timp cât este necesar, luând în considerare durata contractuală până la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, respectiv a scopului, şi (plus) termenele de arhivare prevăzute de dispoziţiile legale în materie, şi/sau atât cât este necesar pentru a ne exercita drepturile legitime (şi drepturile legitime ale altor persoane).

    f) Drepturile persoanei vizate
    Persoanele vizate ale căror date cu caracter personal sunt colectate de către Administraţia Fondului pentru Mediu au următoarele drepturi, conform legislaţiei în domeniu:
    - dreptul de acces;
    – dreptul la rectificarea datelor;
    – dreptul la ştergerea datelor („dreptul de a fi uitat“);
    – dreptul la restricţionarea prelucrării;
    – dreptul la portabilitatea datelor;
    – dreptul la opoziţie;
    – drepturi cu privire la procesul decizional individual automatizat, inclusiv crearea de profiluri;
    – dreptul la retragerea consimţământului în cazul prelucrării în scop de informare sau promovare;
    – dreptul de a depune o plângere în faţa unei autorităţi de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal;
    – dreptul la o cale de atac judiciară;
    – dreptul de a fi notificate de către operator.

    Prin prezenta declar că am fost informat de către Administraţia Fondului pentru Mediu cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.



    ANEXA 2

    la ghid




    CONTRACT DE FINANŢARE
    Nr. ....... din ..............
    Între părţile contractante:
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în ................. nr. ......, sectorul ......., cod fiscal ............., cont nr. ........., deschis la Trezoreria Sectorului ......, reprezentată legal prin ..................., preşedinte, în calitate de finanţator, denumită în continuare AFM,
    şi
    beneficiarul finanţării .........................., cu sediul în ...................., cod de identificare fiscală ............., cont nr. ..................., deschis la ....................., prin reprezentant legal/împuternicit ............(numele şi prenumele) .............., e-mail .......................,
    a intervenit următorul contract de finanţare, denumit în continuare contract.
    ART. 1
    Obiectul contractului
    (1) AFM acordă beneficiarului o finanţare în valoare de ........ lei, pentru achiziţionarea unui număr de ............ microbuze electrice/hibride/alimentate cu GNC şi unui număr de ...... staţii de reîncărcare, în cadrul Programului privind îmbunătăţirea calităţii aerului şi reducerea cantităţii de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puţin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride şi alimentate cu gaz natural comprimat.
    (2) Finanţarea se acordă numai pentru cheltuielile eligibile prevăzute în anexa nr. 1 la prezentul contract şi numai în limita sumei prevăzute la alin. (1).

    ART. 2
    Destinaţia finanţării
    Finanţarea este acordată pentru implementarea proiectului, beneficiarul obligându-se să o utilizeze numai pentru acest scop, conform prezentului contract de finanţare şi prevederilor ghidului de finanţare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.192/2023 (denumit în continuare ghid de finanţare).

    ART. 3
    Durata contractului şi perioada de utilizare a finanţării
    (1) Contractul de finanţare intră în vigoare la data semnării acestuia de către ambele părţi şi îşi încetează valabilitatea în termen de 3 ani de la înregistrarea la AFM a raportului de finalizare, întocmit de beneficiarul finanţării conform anexei nr. 3 la ghidul de finanţare.
    (2) Durata de implementare a proiectului este de 18 luni de la depunerea cererii de avans sau a primei cereri de decontare, cu posibilitate de prelungire prin act adiţional, în baza solicitării motivate a beneficiarului, cu cel mult 12 luni.

    ART. 4
    Modalitatea de plată a finanţării
    (1) Mecanismul de decontare se realizează prin transmiterea la AFM a cererii de decontare, întocmită de beneficiarul finanţării conform formularului prevăzut în anexa nr. 4 la prezentul contract, care va fi însoţită de documentele justificative prevăzute atât în anexa nr. 5 la prezentul contract, cât şi prin instrucţiuni aprobate de preşedintele AFM.
    (2) Plata sumelor acordate cu titlu de finanţare către beneficiarul finanţării se poate face numai după îndeplinirea de către acesta a tuturor condiţiilor prevăzute în ghidul de finanţare şi în prezentul contract.
    (3) Plata sumelor acordate cu titlu de finanţare se efectuează prin debitarea contului de trezorerie al AFM pe măsura tragerii sumei şi prin creditarea contului nr. ........................, deschis de către beneficiarul finanţării la Trezoreria ....................................., numai pe bază de cerere de decontare/cerere de avans.
    (4) Beneficiarul poate transmite maximum 3 cereri de decontare înăuntrul perioadei de implementare a proiectului.
    (5) Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul finanţării are obligaţia
    de a restitui sumele necuvenite în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.

    (6) Sumele finanţate în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire, potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (7) Acordarea finanţării se face cu respectarea de către beneficiar a prevederilor art. 15^3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2011 privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene, aprobată prin Legea nr. 163/2012, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 5
    Obligaţiile beneficiarului finanţării
    Beneficiarul finanţării are următoarele obligaţii:
    a) să utilizeze finanţarea numai în scopul şi în condiţiile în care a fost acordată;
    b) să transmită la AFM cererile de decontare în perioada de implementare a proiectului;
    c) să asigure executarea proiectului cu diligenţa necesară şi cu eficienţă, în conformitate cu prezentul contract, ghidul de finanţare a programului, precum şi cu legislaţia în vigoare şi cu standardele de mediu aplicabile;
    d) să asigure înregistrarea în evidenţa contabilă a tuturor documentelor privind operaţiunile aferente prezentului contract, precum şi arhivarea acestora, conform reglementărilor contabile în vigoare;
    e) să respecte legislaţia privind protecţia datelor cu caracter personal ale beneficiarilor proiectelor ori ale altor terţi participanţi la activităţile proiectului şi să îi informeze cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal de către AFM;
    f) să respecte prevederile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice, pentru achiziţionarea de bunuri, servicii sau lucrări din finanţarea acordată;
    g) la întocmirea documentaţiei de achiziţie publică, să includă şi cerinţele tehnice minime prevăzute la art. 10 din ghidul de finanţare;
    h) să înmatriculeze permanent pe numele său autovehiculul nou-achiziţionat în cadrul proiectului, în termen de 90 de zile de la data procesului-verbal de predare-primire a acestuia, şi să îl asigure CASCO, pe toată durata de monitorizare;
    i) să permită reprezentanţilor AFM şi ai instituţiilor cu atribuţii de verificare şi control accesul la sediul beneficiarului; să permită personalului AFM să controleze modul în care beneficiarul îndeplineşte obiectivele proiectului, pe întreaga perioadă de monitorizare;
    j) să nu înstrăineze sau să nu greveze cu sarcini microbuzele achiziţionate prin program pentru o perioadă de cel puţin 3 ani de la data depunerii raportului de finalizare; prin excepţie, beneficiarii pot ceda folosinţa cu titlu gratuit a microbuzelor/ staţiilor de reîncărcare achiziţionate prin program către unităţile administrativ-teritoriale din cadrul consiliului judeţean beneficiar, la solicitarea scrisă şi motivată a acestora;
    k) să menţină funcţională investiţia realizată în cadrul programului pentru o perioadă de cel puţin 3 ani de la data depunerii raportului de finalizare;
    l) în termen de maximum 10 zile de la solicitarea AFM, să furnizeze orice date, informaţii şi/sau documente relevante pentru prezentul contract, precum şi în legătură cu finanţarea acordată, inclusiv în perioada de monitorizare a proiectului;
    m) să asigure din surse financiare proprii realizarea proiectului, pentru cheltuielile proiectului care nu sunt acoperite prin finanţarea acordată ori pentru cheltuielile declarate neeligibile;
    n) să întocmească şi să transmită AFM, în termen de 30 de zile de la finanţarea ultimei cereri de decontare, un raport de finalizare, întocmit conform formularului cuprins în anexa nr. 3 la ghidul de finanţare, în cuprinsul căruia are obligaţia să detalieze realizarea activităţilor proiectului; de asemenea, odată cu raportul de finalizare, beneficiarul va depune cartea de identitate a autovehiculului (CIV), în copie certificată „conform cu originalul“. În cazul în care, până la depunerea raportului de finalizare, nu este împlinit termenul de 90 de zile prevăzut de prezentul contract pentru înmatricularea autovehiculelor finanţate prin program, CIV va fi depusă cel târziu la împlinirea acestui termen;
    o) să notifice AFM şi să prezinte documentele corespunzătoare, în termen de 5 zile de la apariţia următoarelor situaţii:
    1. modificări ale atributelor de identificare, modificări cu privire la informaţiile furnizate AFM în cererea de finanţare sau pe parcursul derulării prezentului contract;
    2. criza financiară, reorganizarea, executarea silită sau oricare altă procedură similară;

    p) să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi finalizarea prezentului contract, precum şi de obţinerea şi/sau furnizarea tuturor documentelor şi activităţilor aferente proiectului;
    q) să fie direct răspunzător pentru întreţinerea, supravegherea şi funcţionalitatea investiţiei pe toată perioada de valabilitate a prezentului contract;
    r) să aplice pe microbuze un autocolant/o plăcuţă de informare, conform prevederilor ghidului de finanţare;
    s) să nu desfăşoare sau să nu influenţeze vreo activitate economică, în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat astfel cum este menţionată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, direct sau indirect, prin sau ca o consecinţă a implementării proiectului, pe perioada de viaţă a activelor finanţate;
    ş) să întocmească şi să transmită AFM un raport de monitorizare, anual, pe toată perioada de monitorizare;
    t) să nu sponsorizeze/să nu finanţeze activităţi cu impact negativ asupra mediului pe perioada de valabilitate a contractului ori în perioada de monitorizare a proiectului;
    ţ) să păstreze documentele transmise în vederea acceptării în cadrul programului, conform legii, şi să le prezinte la solicitarea AFM;
    u) anual, până la data de 15 ianuarie, dar nu mai târziu de data transmiterii cererii de decontare în cazul anului în care se finalizează implementarea proiectului, să transmită AFM:
    1. actele administrative/documentele emise de către structura teritorială a Curţii de Conturi şi/sau alte autorităţi cu atribuţii de control în legătură cu proiectul finanţat în baza prezentului contract, dacă au fost realizate astfel de controale;
    2. actele administrative/documentele emise de către beneficiarul finanţării în aplicarea deciziilor/măsurilor dispuse prin actele/documentele prevăzute la pct. 1, precum şi stadiul măsurilor adoptate de către persoanele responsabilizate, dacă aceste acte/documente au fost emise;
    3. date şi informaţii detaliate cu privire la cheltuielile stabilite prin actele administrative/documentele prevăzute la pct. 1 ca fiind neeligibile sau nejustificate, precum şi eventualele sume care se impun a fi recuperate în legătură cu proiectul finanţat în baza prezentului contract;

    v) pe întreaga perioadă de monitorizare, să transmită AFM actele/documentele/informaţiile prevăzute la lit. u) odată cu raportul anual de monitorizare;
    w) în situaţia în care sunt necesare staţii de reîncărcare, să le achiziţioneze în limita unei staţii de reîncărcare pentru un microbuz finanţat în cadrul programului.


    ART. 6
    Obligaţiile AFM
    AFM are următoarele obligaţii:
    a) să asigure finanţarea proiectului în condiţiile menţionate în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetul anual al Fondului pentru mediu;
    b) să pună la dispoziţia beneficiarului finanţării informaţiile legate de finanţare.


    ART. 7
    Cazuri de culpă
    (1) Nerespectarea de către beneficiarul finanţării a oricăreia dintre obligaţiile sale asumate prin prezentul contract ori care îi revin conform ghidului de finanţare constituie caz de culpă.
    (2) Constituie caz de culpă şi următoarele fapte ale beneficiarului finanţării:
    a) face declaraţii false sau incomplete pentru a obţine finanţarea prevăzută în contract sau furnizează rapoarte ce nu reprezintă realitatea;
    b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupţie în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
    c) împotriva beneficiarului finanţării a fost demarată procedura de executare silită/dizolvare/lichidare/insolvenţă;
    d) situaţia economico-financiară a beneficiarului finanţării nu mai asigură condiţii de realizare a proiectului.

    (3) La constatarea unui caz de culpă, AFM va notifica beneficiarul finanţării şi, în cazul în care deficienţele menţionate în notificare nu sunt înlăturate, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri, fără punerea în întârziere şi fără nicio altă formalitate prealabilă:
    a) sistarea utilizării finanţării până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; în acest caz, perioada de sistare nu se adaugă la durata de implementare a proiectului;
    b) recuperarea sumelor virate către beneficiarul finanţării, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi rezilierea contractului, după caz.


    ART. 8
    Încetarea contractului şi recuperarea sumelor finanţate
    (1) Contractul încetează de drept:
    a) la data prevăzută în contract;
    b) la data intervenţiei unui act de autoritate;
    c) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului şi care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în aşa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituţiei şi interesului public; acest fapt va fi notificat beneficiarului finanţării în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţă de apariţia unor astfel de circumstanţe.

    (2) Contractul poate înceta în cazul imposibilităţii obiective a beneficiarului finanţării de a realiza proiectul, prin renunţare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile, având drept consecinţă restituirea, în termenul precizat în notificare/înştiinţarea de plată, de către beneficiar a finanţării primite, la care se adaugă dobânzi/penalităţi, în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, contractul încetează prin acordul părţilor. În situaţia în care beneficiarul finanţării are de restituit sume finanţate, acordul se încheie după restituirea de către acesta a valorii integrale datorate.
    (3) Contractul poate înceta prin reziliere, la iniţiativa AFM, în următoarele condiţii:
    a) beneficiarul finanţării nu îşi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract, inclusiv în cazul netransmiterii la AFM a cererii de decontare ori în cazul nerespectării obligaţiilor care îi revin potrivit ghidului de finanţare;
    b) beneficiarul finanţării este în stare de faliment/ reorganizare/executare silită ori face obiectul unei proceduri de lichidare sau de administrare judiciară, şi-a suspendat activitatea economică ori face obiectul unei proceduri în urma acestor situaţii sau se află în situaţii similare în urma unei proceduri de aceeaşi natură prevăzute de legislaţia sau de reglementările naţionale;
    c) în situaţia intervenirii unuia dintre cazurile de culpă prevăzute la art. 7 alin. (2).

    (4) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de beneficiarul finanţării în cadrul programului, AFM recuperează suma finanţată, aferentă cheltuielilor neeligibile, iar contractul poate fi reziliat.
    (5) În cazul recuperării finanţării, la valoarea de recuperat se datorează dobânzi/penalităţi, calculate de la data plăţilor efectuate cu titlu de finanţare până la data recuperării sau a rambursării integrale, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de plata efectuată de AFM, beneficiarul finanţării nu este obligat la restituirea vreunei sume.
    (7) Beneficiarul finanţării rămâne direct răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la iniţiativa sa (inclusiv majorări/penalităţi, conform legii fiscale aplicabile creanţelor bugetare).

    ART. 9
    Forţa majoră
    (1) Forţa majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil intervenit după încheierea prezentului contract de finanţare şi care împiedică executarea în tot sau în parte a acestuia. Forţa majoră, constatată în condiţiile legii, exonerează de răspundere părţile în cazul neexecutării parţiale sau totale a obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează şi numai dacă a fost notificată corespunzător celeilalte părţi. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia din părţi.
    (2) Partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi cazul de forţă majoră în termen de 5 zile calendaristice de la data apariţiei. Partea care invocă forţa majoră are obligaţia transmiterii celorlalte părţi documentul prin care s-a constatat existenţa cazului de forţă majoră, în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării acestuia de către entitatea competentă. De asemenea, partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a comunica data încetării cazului de forţă majoră în termen de 5 zile calendaristice de la încetare.
    (3) Părţile au obligaţia de a lua orice măsuri care le stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor acţiunii forţei majore.
    (4) Dacă partea care invocă forţa majoră nu procedează la notificarea începerii/încetării cazului de forţă majoră, în condiţiile şi termenele prevăzute, nu va fi exonerată de răspundere şi va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa notificării.
    (5) După caz, îndeplinirea contractului va fi suspendată de la data apariţiei cazului de forţă majoră pe toată perioada de acţiune a acestuia, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acestuia.
    (6) Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.
    (7) Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune, respectiv:
    a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
    b) modificarea contractului.


    ART. 10
    Alte clauze
    (1) Beneficiarul finanţării îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.
    (2) În nicio circumstanţă şi din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere şi obligată la plata de daune-interese pe durata desfăşurării proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăţi suplimentare.
    (3) În cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala beneficiarului.
    (4) Contractul în integralitatea sa, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii.
    (5) Beneficiarul finanţării va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese şi va informa imediat AFM despre orice situaţie care dă naştere sau este posibil să dea naştere unui astfel de conflict.
    (6) AFM şi beneficiarul finanţării se angajează să păstreze confidenţialitatea documentelor şi informaţiilor legate de derularea prezentului contract, informaţiile putând fi furnizate numai autorităţilor competente, în condiţiile legii, sau unor terţe părţi, numai cu acordul părţilor prezentului contract.
    (7) Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum şi alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul beneficiarului finanţării, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi după cum consideră necesar informaţia cuprinsă în rapoartele proiectului, precum şi rezultatele obţinute, oricare ar fi forma acestora.
    (8) Beneficiarul finanţării are obligaţia de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamaţii şi acţiuni în justiţie ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenţie, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activităţile necesare implementării proiectului şi daune-interese, costuri, taxe şi alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală.
    (9) Beneficiarul finanţării este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.
    (10) Beneficiarul finanţării se obligă ca în orice notă, raport, material publicat, conferinţă şi seminar cu privire la proiect să specifice că acesta a beneficiat de finanţare din Fondul pentru mediu.
    (11) Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunţare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligaţiilor beneficiarului finanţării faţă de aceasta.
    (12) În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislaţiei aplicabile, părţile au obligaţia să depună toate diligenţele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligaţiile stabilite în cuprinsul acestuia.
    (13) Sumele finanţate în cadrul contractului nu pot face obiectul executării silite prin poprire potrivit Codului de procedură civilă.

    ART. 11
    Jurisdicţie
    (1) Orice neînţelegere rezultând din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
    (2) În cazul în care o soluţie amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecătoreşti de drept comun în a cărei rază teritorială îşi are sediul AFM.

    ART. 12
    Notificări
    (1) Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris la următoarele adrese:
    a) pentru AFM: municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6;
    b) pentru beneficiarul finanţării: adresă/e-mail ......................., cu condiţia ca acestea să fie confirmate ulterior.

    (2) În cazul în care beneficiarul finanţării doreşte să fie notificat la o altă adresă sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris la AFM.
    (3) Notificările făcute beneficiarului finanţării la adresele menţionate la alin. (1) lit. b) se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia.

    ART. 13
    Amendamente
    (1) Prezentul contract poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul părţilor, consemnat într-un act adiţional.
    (2) Cererea de modificare/completare a contractului va putea fi transmisă către AFM în perioada de valabilitate a acestuia, pentru cazuri bine întemeiate şi justificate de către beneficiarul finanţării.
    (3) Prezentul contract poate fi suspendat pe o perioadă determinată, cu acordul părţilor, la solicitarea justificată a oricăreia dintre acestea. Perioada de suspendare se adaugă la perioada de implementare a proiectului.

    ART. 14
    Prelucrarea datelor cu caracter personal
    (1) Colectarea, prelucrarea şi stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal ale reprezentanţilor părţilor contractante, precum şi ale participanţilor la activităţile proiectului se vor realiza de ambele părţi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu respectarea legislaţiei naţionale în materie, în scopul implementării proiectului, realizării obiectului contractului, precum şi în scop statistic.
    (2) Datele cu caracter personal, aşa cum sunt clasificate în Regulamentul (UE) 2016/679, vor fi prelucrate de AFM în acord cu legislaţia menţionată pe toată perioada contractuală, inclusiv pe perioada de control al modului de îndeplinire a obiectului contractului, în scopul şi temeiul legal pentru care s-a perfectat prezentul contract, precum şi în perioada de monitorizare a proiectului.
    (3) Părţile contractuale se vor informa şi notifica reciproc cu privire la orice încălcare a securităţii prelucrării datelor cu caracter personal din prezentul contract, în vederea adoptării de urgenţă a măsurilor tehnice şi organizatorice ce se impun şi în vederea notificării Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), conform obligaţiilor ce decurg din prevederile Regulamentului (UE) 2016/679.
    (4) Părţile vor fi exonerate de răspunderea pentru dezvăluirea informaţiilor prevăzute la alineatul precedent dacă:
    a) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante în acest sens, cu respectarea prevederilor legale incidente;
    b) partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.


    ART. 15
    Publicarea datelor
    Beneficiarul finanţării este de acord ca următoarele date să fie publicate de către AFM: denumirea beneficiarului finanţării, valoarea totală a finanţării acordate, datele de începere şi de finalizare ale proiectului, locul de implementare a acestuia, indicatorul proiectului, precum şi plăţile efectuate în cadrul prezentului contract de finanţare.

    ART. 16
    Dispoziţii finale
    (1) Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin procură, noi, reprezentanţii legali ai beneficiarului finanţării, am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.
    (2) Anexele, pe care beneficiarul finanţării declară că le cunoaşte şi le acceptă, fac parte integrantă din prezentul contract.
    (3) Prezentul contract a fost semnat la data de .........., în două exemplare, ambele având valoare juridică egală, câte unul pentru fiecare parte contractantă.

    AFM
    Preşedinte,
    ....................................
    Beneficiarul finanţării
    Prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal,
    .........................................
    ANEXA 1

    la contractul de finanţare




    Capitole şi subcapitole de cheltuieli eligibile

┌─────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────┐
│ │ │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ │ │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│ │ │
├─────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────────┤
│AFM │BENEFICIAR Prin reprezentant legal, │
│Preşedinte, │.........................................│
│.....................................│ │
└─────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────────┘



    ANEXA 2

    la contractul de finanţare




    Nr. de înregistrare la AFM ............................
    Denumirea beneficiarului .....................................
    Sediul .........................................
    C.U.I. .........................................
    Cont nr. ............................. deschis la Trezoreria ................................
    Aprobat
    Preşedinte AFM,
    .............................
    Către
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    CERERE DE AVANS
    În baza Contractului de finanţare nr. ........ din ....../...../.................., vă rugăm să aprobaţi prezenta cerere de avans, pentru suma de ............ lei, reprezentând ........ % din finanţarea în valoare de ................ lei.
    Această sumă va fi utilizată pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităţilor desfăşurate până la data notei de stingere a avansului (justificare a avansului).
    Prezenta cerere de avans este însoţită de documente justificative, conform prevederilor contractuale.
    Situaţia acordării avansului la data prezentei cereri:

┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│-lei- │
├────────────┬────────────┬────────────┬────────────┬────────┬────────┬──────────┤
│ │ │ │Suma │ │Suma │ │
│ │ │ │solicitată │ │totală │Suma │
│ │Suma maximă │Suma │prin │Suma │trasă │rămasă de │
│Suma totală │ce poate fi │solicitată │prezenta │aprobată│din │tras din │
│aprobată │acordată ca │prin │cerere, │prin │avans, │finanţarea│
│conform │avans - 30% │prezenta │reprezentând│prezenta│inclusiv│ce poate │
│contractului│din valoarea│cerere, │avans │cerere │suma │fi │
│de finanţare│contractului│reprezentând│(procent din│de │aprobată│acordată │
│ │de finanţare│avans │suma rămasă │avans* │prin │ca avans │
│ │ │ │de tras din │ │prezenta│(2 – 5)* │
│ │ │ │finanţarea │ │cerere* │ │
│ │ │ │aprobată) │ │ │ │
├────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────┼────────┼──────────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │
├────────────┼────────────┼────────────┼────────────┼────────┼────────┼──────────┤
└────────────┴────────────┴────────────┴────────────┴────────┴────────┴──────────┘



    Subsemnatul, ..............................................., declar pe propria răspundere următoarele:
    a) am respectat prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru contractele încheiate în cadrul proiectului;
    b) nu am obţinut şi nu sunt pe cale să obţin finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru cheltuielile solicitate prin prezenta cerere;
    c) sunt de acord cu privire la prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghidul de finanţare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.192/2023 sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
    d) am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii şi garantez că documentele depuse în vederea decontării respectă cerinţele ghidului de finanţare a programului;
    e) nu mă aflu sub incidenţa prevederilor art. 10 din Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea acţiunilor şi categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor şi limitelor pentru efectuarea de plăţi în avans din fonduri publice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    Beneficiar
    Reprezentant legal:
    Numele şi prenumele ......................................
    Funcţia .....................................
    Semnătura ................................
    * Se va completa de personalul AFM.

    ANEXA 3

    la contractul de finanţare




    Nr. de înregistrare la AFM ............................
    Denumirea beneficiarului .....................................
    Sediul .........................................
    C.U.I. .........................................
    Cont nr. .................... deschis la Trezoreria...................................
    Către
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    Aprobat
    Preşedinte AFM,
    .................................
    NOTĂ DE STINGERE AVANS
    În baza Contractului de finanţare nr. ....................... din ....../....../................ şi a cererii de avans depuse în ...................., vă transmitem documentele justificative pentru suma de ....................... lei, reprezentând ............ % din finanţarea în valoare de ........................... lei. Această sumă a fost utilizată pentru plata cheltuielilor eligibile aferente activităţilor desfăşurate până la data prezentei note.
    În eventualitatea în care se constată că documentele justificative transmise prin prezenta notă nu sunt complete sau conforme, mă oblig să fac demersurile necesare pentru completarea dosarului de stingere a avansului în termen de 7 zile de la notificarea AFM.
    În cazul în care nu transmit AFM întreaga documentaţie justificativă ori AFM constată că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în contract pentru acordarea şi stingerea integrală a avansului, mă oblig la restituirea avansului acordat, cu dobânzile calculate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    Situaţia avansului acordat:

┌─────────────────────────────────────────────────────────────┐
│-lei- │
├────────────┬─────────┬─────────────┬─────────────┬──────────┤
│Valoarea │ │Valoarea │Valoarea │ │
│maximă care │ │avansului │avansului │ │
│poate fi │ │acordat, │acordat │Valoarea │
│acordată cu │ │pentru care │justificată │rămasă de │
│titlu de │Valoarea │nu au fost │prin │justificat│
│avans (30% │avansului│prezentate │documente │din │
│din valoarea│acordat │documente │justificative│avansul │
│contractului│ │justificative│ataşate la │acordat 5 │
│de │ │până la data │prezenta notă│= 3 – 4 │
│finanţare) │ │prezentei │de stingere │ │
│ │ │note │ │ │
├────────────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼──────────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │
├────────────┼─────────┼─────────────┼─────────────┼──────────┤
└────────────┴─────────┴─────────────┴─────────────┴──────────┘



    Subsemnatul, ..............................................., declar pe propria răspundere următoarele:
    a) am respectat prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru contractele încheiate în cadrul proiectului;
    b) sunt îndeplinite cumulativ criteriile de eligibilitate a proiectului prevăzute în ghidul de finanţare a programului aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.192/2023;
    c) nu am obţinut şi nu sunt pe cale să obţin finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru cheltuielile solicitate prin prezenta cerere;
    d) sunt de acord cu privire la prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghidul de finanţare sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
    e) am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii şi garantez că documentele depuse în vederea decontării respectă cerinţele ghidului de finanţare a programului.

    Cunoscând prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii, declar că am verificat datele din prezenta notă şi, în conformitate cu informaţiile furnizate, o declar corectă şi completă.
    Beneficiar
    Reprezentant legal:
    Numele şi prenumele ......................................
    Funcţia .....................................
    Semnătura ................................

    ANEXA 4

    la contractul de finanţare




    Nr. de înregistrare la AFM ............................
    Aprobat
    Preşedinte AFM,
    .............................
    Către
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    CERERE DE DECONTARE
    Denumirea completă a beneficiarului ........................................................................................, înregistrat cu cod de identificare fiscală ................, cont nr. .............., deschis la Trezoreria ...................., sediul: localitatea .............................., str. .................................. nr. ......, judeţul/sectorul ......................, cod poştal .........., e-mail ................................., prin reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal ............................, telefon ................, e-mail ..........................................,
    în baza Contractului de finanţare nr. ......../............, vă rugăm să aprobaţi prezenta cerere de decontare pentru suma de ........................... lei.
    Prezenta cerere de decontare este însoţită de documente justificative conform prevederilor contractuale.
    Situaţia finanţării la data prezentei cereri de decontare:

┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│-lei- │
├────────────┬─────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┬──────────┤
│ │ │ │ │ │Suma │ │
│ │Suma │ │ │Suma │totală │ │
│ │acordată │ │ │aprobată │trasă din │ │
│ │până la │Suma │Suma │prin │finanţare,│Suma │
│Suma totală │data │solicitată│aprobată │cererea de│inclusiv │rămasă de │
│aprobată │prezentei│prin │prin │avans │suma │tras din │
│conform │cereri de│prezenta │prezenta │depusă │aprobată │finanţarea│
│contractului│decontare│cerere de │cerere de │împreună │prin │aprobată │
│de finanţare│(inclusiv│decontare │decontare*│cu cererea│prezenta │(1 – 6)* │
│ │avansuri │ │ │de │cerere de │ │
│ │acordate)│ │ │decontare*│decontare │ │
│ │ │ │ │ │(2 + 4 + │ │
│ │ │ │ │ │6)* │ │
├────────────┼─────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
│1 │2 │3 │4 │5 │6 │7 │
├────────────┼─────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┼──────────┤
└────────────┴─────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┴──────────┘



    Subsemnatul, ..................................., declar pe propria răspundere următoarele:
    a) am respectat prevederile Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru contractele încheiate în cadrul proiectului;
    b) sunt îndeplinite cumulativ criteriile de eligibilitate a proiectului prevăzute în ghidul de finanţare a programului aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.192/2023;
    c) nu am obţinut şi nu sunt pe cale să obţin finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru cheltuielile solicitate prin prezenta cerere;
    d) sunt de acord cu privire la prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în ghidul de finanţare sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici;
    e) am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii şi garantez că documentele depuse în vederea decontării respectă cerinţele ghidului de finanţare a programului.

    Beneficiar
    Reprezentant legal:
    Numele şi prenumele ..............................................
    Funcţia .........................................
    Semnătura ....................................
    * Se va completa de personalul AFM.

    ANEXA 5

    la contractul de finanţare




    LISTA
    documentelor justificative necesare decontării/stingerii avansului
    Beneficiarul finanţării transmite AFM cererea de decontare/ nota de stingere avans, însoţită de următoarele documente justificative:
    a) contractele de furnizare şi actele adiţionale ce intervin pe parcursul implementării proiectului, încheiate în conformitate cu reglementările legale în vigoare;
    b) oferta financiară ce a stat la baza încheierii contractului de furnizare de bunuri;
    c) declaraţia reprezentantului legal al beneficiarului privind respectarea prevederilor legale în vigoare privind achiziţiile publice pentru atribuirea contractelor depuse la cererile de decontare;
    d) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal conform căreia infrastructura necesară funcţionării microbuzelor electrice şi/sau hibrid (plug-in) finanţate este asigurată (se va depune la prima cerere de decontare);
    e) documente bancare (extrase de cont însoţite de ordine de plată) privind achitarea sumei finanţate de AFM la cererea de decontare anterioară, inclusiv a contribuţiei proprii;
    f) procese-verbale de recepţie a bunurilor furnizate, semnate de o comisie numită de către beneficiar, de unde să rezulte că acestea sunt noi; acestea trebuie să cuprindă: numărul şi valoarea facturii fiscale, seriile de şasiu, seriile de motor şi anul fabricaţiei bunurilor solicitate la decontare;
    g) fişa mijlocului fix;
    h) factura fiscală privind achiziţionarea vehiculelor, certificată din punctul de vedere al realităţii, regularităţii şi legalităţii şi avizată cu „bun de plată“, conform prevederilor legale;
    i) certificat/declaraţie de conformitate (COC);
    j) omologarea vehiculelor de către autorităţile competente în unul din statele membre ale Uniunii Europene;
    k) certificate de calitate şi garanţie emise de către producător din care să reiasă data fabricaţiei vehiculelor;
    l) fotografii ale vehiculelor care să evidenţieze inclusiv sintagma „Finanţat din Fondul pentru mediu“ şi seria de şasiu (format tipărit/electronic);
    m) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal conform căreia nu desfăşoară sau nu influenţează vreo activitate economică [în sensul prevăzut în Comunicarea Comisiei privind noţiunea de ajutor de stat astfel cum este menţionată la art. 107 alin. (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene], direct sau indirect, prin sau ca o consecinţă a implementării proiectului, pe perioada de viaţă a activelor finanţate;
    n) alte documente relevante solicitate de AFM pentru procesul de decontare/stingere avans.

    NOTĂ:
    În situaţia în care documentele sunt redactate într-o limbă străină, se va prezenta şi traducerea autorizată a acestora în limba română.


    ANEXA 3

    la ghid




    Nr. de înregistrare la AFM ....................
    RAPORT DE FINALIZARE
    Denumirea beneficiarului: .................................................
    Adresa: .............................................................................
    Tel./E-mail: ........................................................................
    A. Date generale ale proiectului
    Titlul proiectului: ................................................................
    Durata proiectului (nr. luni): ...............................................
    Data semnării contractului de finanţare: ...........................
    Valoarea contractului de finanţare: ...................................
    Data începerii proiectului: .................................................
    Data finalizării proiectului: ................................................

┌────┬─────────┬────────┬────────┬─────────┬────────────┬─────────┐
│ │ │ │ │Valoarea │ │ │
│ │ │ │ │finanţată│ │ │
│ │Nr. │ │ │(AFM) │Valoarea │ │
│ │cererii │ │ │prin │contribuţiei│Nr. şi │
│Nr. │de │Nr. şi │Valoarea│cererea │financiare │data │
│crt.│decontare│data │facturii│de │proprii şi │ordinului│
│ │/ notei │facturii│ │decontare│cheltuielile│de plată │
│ │stingere │ │ │şi │neeligibile │ │
│ │avans │ │ │cererea │(lei) │ │
│ │ │ │ │de avans │ │ │
│ │ │ │ │(lei) │ │ │
├────┼─────────┼────────┼────────┼─────────┼────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────────┼────────┼────────┼─────────┼────────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
└────┴─────────┴────────┴────────┴─────────┴────────────┴─────────┘



    B. Rezultatele proiectului
    Va fi evidenţiată îndeplinirea indicatorilor de performanţă prevăzuţi la art. 2 alin. (3) din ghidul de finanţare aprobat prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.192/2023.

    C. Analiza postimplementare
    C1. Factori majori care au afectat derularea şi rezultatele implementării proiectului (Dacă au existat, comentaţi modul în care aceşti factori au influenţat derularea şi rezultatele implementării proiectului.)
    Factori care au determinat întârzieri în derularea activităţilor proiectului ...............................
    Factori care au afectat îndeplinirea obiectivelor proiectului ................................
    Factori care au determinat modificări în structura aprobată a bugetului proiectului ......................
    Factori care au influenţat pozitiv proiectul ..............................

    C2. Acţiuni de promovare a rezultatelor proiectului (activităţi de promovare, materiale promoţionale, prezentări în pagini web etc.)
    ...................................................................................


    Beneficiar
    Numele şi prenumele reprezentantului legal al beneficiarului ..............
    Funcţia .....................................
    Semnătura ................................

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016