Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   GHID DE FINANŢARE din 2 iulie 2024  a Programului aferent schemei de ajutor de minimis Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 GHID DE FINANŢARE din 2 iulie 2024 a Programului aferent schemei de ajutor de minimis "Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor"

EMITENT: Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 676 din 15 iulie 2024
──────────
    Aprobat prin ORDINUL nr. 1.467 din 2 iulie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 676 din 15 iulie 2024.
──────────
    CAP. I
    Dispoziţii generale
    ART. 1
    Ghidul de finanţare
    Prezentul Ghid de finanţare a Programului aferent schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“, denumit în continuare ghid, constituie un suport informativ, având rolul de a furniza informaţii esenţiale cu privire la derularea Programului aferent schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“, corespunzătoare proiectelor finanţate în baza Schemei de ajutor de stat regional pentru investiţii având ca scop reducerea efectelor negative ale deşeurilor asupra mediului şi reducerea consumului de resurse primare, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.269/2022, cu modificările şi completările ulterioare, din fondurile europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C3 Managementul deşeurilor, investiţia I1. Dezvoltarea, modernizarea şi completarea sistemelor de management integrat al deşeurilor municipale la nivel de judeţ sau la nivel de oraşe/comune, subinvestiţia I1.D - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor pentru a îndeplini ţintele de reciclare din pachetul de economie circulară, denumit în continuare program.

    ART. 2
    Scopul şi obiectul programului
    (1) Scopul programului este acela de a sprijini operatorii economici în vederea realizării de lucrări pregătitoare necesare pentru investiţii iniţiale finanţate în baza Schemei de ajutor de stat regional pentru investiţii având ca scop reducerea efectelor negative ale deşeurilor asupra mediului şi reducerea consumului de resurse primare, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.269/2022, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare schema de ajutor de stat regional.
    (2) Obiectul programului îl constituie acordarea de sprijin financiar nerambursabil în conformitate cu Schema de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“, aprobată prin
    dispoziţie a preşedintelui Administraţiei Fondului pentru Mediu, denumită în continuare schema de ajutor de minimis, pentru costurile generale necesare pentru pregătirea şi implementarea proiectului finanţat în baza schemei de ajutor de stat regional, constând în cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (exceptând organizarea procedurilor de achiziţie), consultanţă, organizare de şantier, cheltuieli cu taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare, cheltuieli pentru informare şi publicitate, identificabile conform capitolelor prevăzute în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 3
    Sursa de finanţare pentru derularea programului
    (1) Finanţarea programului se realizează din veniturile încasate la Fondul pentru mediu, în limita creditelor de angajament şi bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual al Fondului pentru mediu, aprobat conform legii, fără a depăşi echivalentul în lei a 26 milioane euro.
    (2) Programul are caracter multianual şi se desfăşoară la nivel naţional.

    ART. 4
    Definiţii
    (1) În sensul prezentului ghid, termenii şi expresiile de mai jos se definesc astfel:
    a) administratorul schemei de ajutor de minimis - Administraţia Fondului pentru Mediu, denumit în continuare AFM;
    b) ajutor de minimis - ajutor acordat în baza schemei de ajutor de minimis, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    c) beneficiar - solicitantul al cărui dosar de finanţare a fost aprobat în condiţiile prezentului ghid şi care a încheiat contract de finanţare cu AFM privind acordarea ajutorului de minimis;
    d) cerere de decontare - cererea depusă de către un beneficiar, prin care se solicită AFM virarea sumelor cu titlul de ajutor de minimis, în baza contractului de finanţare şi a documentaţiei justificative;
    e) cerere de finanţare - cererea completată conform anexei nr. 1 la prezentul ghid şi depusă de către solicitant în cadrul sesiunii de depunere, în vederea obţinerii ajutorului de minimis;
    f) contract de finanţare - actul juridic încheiat între beneficiar şi AFM, conform modelului prevăzut la anexa nr. 2 la prezentul ghid, prin care se stabilesc drepturile şi obligaţiile corelative ale părţilor, în vederea implementării proiectelor derulate în aplicarea schemei de ajutor de minimis;
    g) costuri generale ale proiectului - acele costuri necesare pentru pregătirea şi implementarea proiectului, constând în cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (exceptând organizarea procedurilor de achiziţie), consultanţă, organizare de şantier, cheltuieli cu taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare, cheltuieli pentru informare şi publicitate, identificabile conform capitolelor prevăzute în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    h) întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, are semnificaţia tuturor întreprinderilor între care există cel puţin una dintre relaţiile următoare:
    1. o întreprindere deţine majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor unei alte întreprinderi;
    2. o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
    3. o întreprindere are dreptul de a exercita o influenţă dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;
    4. o întreprindere care este acţionar sau asociat al unei alte întreprinderi şi care controlează singură, în baza unui acord cu alţi acţionari sau asociaţi ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acţionarilor sau ale asociaţilor întreprinderii respective.
    Întreprinderile care întreţin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare dintre relaţiile la care se face referire la punctele 1-4 sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;


    i) furnizor de ajutor de minimis - AFM;
    j) schema de ajutor de stat regional - Schema de ajutor de stat regional pentru investiţii având ca scop reducerea efectelor negative ale deşeurilor asupra mediului şi reducerea consumului de resurse primare, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.269/2022, cu modificările şi completările ulterioare, din fondurile europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C3 Managementul deşeurilor, investiţia I1. Dezvoltarea, modernizarea şi completarea sistemelor de management integrat al deşeurilor municipale la nivel de judeţ sau la nivel de oraşe/comune, subinvestiţia I1.D - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor pentru a îndeplini ţintele de reciclare din pachetul de economie circulară;
    k) sesiune de depunere - perioadă determinată, pe parcursul căreia solicitantul se poate înscrie şi transmite la AFM dosarul de finanţare;
    l) solicitant de ajutor de minimis - persoana juridică de drept privat sau de drept public care are încheiat contract de finanţare cu AFM privind implementarea unui proiect în baza schemei de ajutor de stat regional.

    (2) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele reguli de interpretare:
    a) termenul de „zi“ sau „zile“ reprezintă zi calendaristică ori zile calendaristice, dacă nu se specifică altfel. Termenul se calculează fără a se lua în calcul prima şi ultima zi, iar când ultima zi cade într-o zi nelucrătoare, termenul se prelungeşte până în prima zi lucrătoare care urmează. Documentele şi actele solicitate prin ghid pot fi utilizate şi în data eliberării lor;
    b) cu excepţia unor prevederi contrare, cuvintele la forma de singular includ şi forma de plural şi viceversa, acolo unde acest lucru este permis de context.

    (3) În cuprinsul prezentului ghid sunt utilizate următoarele acronime:
    a) AFM - Administraţia Fondului pentru Mediu;
    b) DALI/SF - documentaţie de avizare a lucrărilor de intervenţie/studiu de fezabilitate.


    ART. 5
    Organizarea sesiunii de depunere
    (1) AFM poate organiza una sau mai multe sesiuni de depunere, în limita sumei alocate în condiţiile prevăzute la art. 3.
    (2) Pentru organizarea sesiunii de depunere, se aprobă prin dispoziţie a preşedintelui AFM:
    a) sesiunea de depunere şi etapele de depunere a dosarelor de finanţare;
    b) suma alocată sesiunii de depunere;
    c) componenţa comisiei de evaluare a dosarelor de finanţare depuse de către solicitanţi şi a comisiei de soluţionare a contestaţiilor;
    d) alte instrucţiuni sau documente interne ale AFM, necesare pentru realizarea evaluării, inclusiv privind modul de analiză a conţinutului documentelor, aprobării şi implementării proiectelor finanţate prin schema de ajutor de minimis.

    (3) Analiza dosarelor de finanţare depuse în condiţiile prezentului ghid se poate realiza şi prin externalizarea serviciilor aferente acestor activităţi sau prin cooptarea de personal din alte instituţii publice sau autorităţi publice centrale, cu aprobarea conducătorilor acestora.

    ART. 6
    Etapele programului
    Etapele programului sunt următoarele:
    a) publicarea pe pagina de internet a AFM a anunţului de deschidere a sesiunii de depunere a dosarelor de finanţare;
    b) înscrierea solicitanţilor şi transmiterea dosarelor de finanţare;
    c) analiza conformităţii administrative a documentelor depuse în cadrul dosarelor de finanţare, stabilirea eligibilităţii solicitanţilor şi a cheltuielilor;
    d) selectarea şi aprobarea proiectelor care urmează a fi finanţate în baza schemei de ajutor de minimis;
    e) încheierea contractelor de finanţare având ca obiect acordarea ajutorului de minimis;
    f) implementarea proiectului.


    CAP. II
    Cuantumul finanţării şi criterii de eligibilitate
    ART. 7
    Cuantumul finanţării
    (1) Finanţarea se acordă, cu titlul de ajutor de minimis, în procent de maximum 100% din cheltuielile eligibile solicitate în baza schemei de ajutor de minimis, dar nu mai mult de 300.000 euro, echivalent în lei, per întreprindere unică, aferentă unei perioade de trei ani evaluată în mod continuu, calculată de la momentul ultimei acordări.
    (2) Cursul RON/EUR utilizat va fi cursul InforEuro din luna noiembrie 2023, respectiv 1 euro = 4,9641 lei, aplicabil în cadrul schemei de ajutor de stat regional.

    ART. 8
    Solicitanţi eligibili
    Sub rezerva îndeplinirii cumulative a criteriilor de eligibilitate prevăzute la art. 9, sunt eligibile pentru a participa în cadrul programului întreprinderile care au încheiat contract de finanţare privind implementarea unui proiect în baza schemei de ajutor de stat regional susţinut din fondurile europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C3 Managementul deşeurilor, investiţia I1. Dezvoltarea, modernizarea şi completarea sistemelor de management integrat al deşeurilor municipale la nivel de judeţ sau la nivel de oraşe/comune, subinvestiţia I1.D - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor pentru a îndeplini ţintele de reciclare din pachetul de economie circulară.

    ART. 9
    Criterii de eligibilitate a solicitantului
    Este eligibil solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele criterii:
    a) a încheiat contract de finanţare în cadrul schemei de ajutor de stat regional în baza căreia sunt finanţate investiţii iniţiale din fondurile europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C3 Managementul deşeurilor, investiţia I1. Dezvoltarea, modernizarea şi completarea sistemelor de management integrat al deşeurilor municipale la nivel de judeţ sau la nivel de oraşe/comune, subinvestiţia I1.D - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor pentru a îndeplini ţintele de reciclare din pachetul de economie circulară;
    b) nu face obiectul unui ordin de recuperare privind un ajutor de stat/de minimis, care nu a fost executat deja;
    c) valoarea totală a ajutoarelor de minimis de care a beneficiat pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în baza schemei de minimis, nu depăşeşte echivalentul în lei, la data depunerii dosarului de finanţare, a 300.000 euro. În situaţia în care solicitantul are calitatea de întreprindere unică, aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, valoarea totală a ajutoarelor de minimis se va calcula prin însumarea ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de 3 ani consecutivi întreprinderilor care fac parte din întreprinderea unică respectivă;
    d) solicitantul de ajutor de minimis nu a beneficiat de ajutoare de minimis/stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, respectiv pentru aceeaşi măsură de finanţare.


    ART. 10
    Categorii de cheltuieli eligibile
    (1) Sunt considerate cheltuieli eligibile cele necesare realizării activităţilor de pregătire şi implementare a proiectului finanţat în baza schemei de ajutor de stat regional, respectiv cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (exceptând organizarea procedurilor de achiziţie), consultanţă, organizare de şantier, cheltuieli cu taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare, cheltuieli pentru informare şi publicitate, identificabile conform capitolelor prevăzute în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Cheltuielile sunt eligibile dacă:
    a) sunt prevăzute în/rezultă din aplicarea legislaţiei specifice obţinerii de avize, acorduri şi autorizaţii necesare implementării activităţilor eligibile ale proiectelor finanţate în baza schemei de ajutor de stat regional;
    b) sunt aferente, după caz, elaborării unor studii de fezabilitate, proiecte tehnice ori unor documentaţii de avizare a lucrărilor de intervenţie, întocmite în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
    c) sunt aferente activităţilor de coordonare şi supervizare a execuţiei şi recepţiei lucrărilor de construcţii-montaj;
    d) sunt aferente activităţilor necesare pentru pregătirea şi implementarea proiectului în baza schemei de ajutor de stat regional, care implică cheltuieli pentru proiectare şi asistenţă tehnică (exceptând organizarea procedurilor de achiziţie), consultanţă, organizare de şantier, cheltuieli cu taxe pentru acorduri, avize conforme şi autorizaţia de construire/desfiinţare, cheltuieli pentru informare şi publicitate, identificabile conform capitolelor prevăzute în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările şi completările ulterioare;
    e) sunt direct legate de proiectele de investiţii iniţiale finanţate de AFM în baza schemei de ajutor de stat regional;
    f) însumate, se încadrează în maximum 10% din valoarea cheltuielilor eligibile corespunzătoare investiţiei de bază aferente proiectului derulat de beneficiar în aplicarea schemei de ajutor de stat regional.


    ART. 11
    Conţinutul dosarului de finanţare
    Dosarul de finanţare va cuprinde următoarele documente:
    a) cererea de finanţare în care sunt menţionate, printre altele, numărul şi data contractului de finanţare încheiat în aplicarea schemei de ajutor de stat regional, semnată de reprezentantul legal al solicitantului sau de împuternicitul acestuia, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
    b) împuternicirea notarială prin care persoana care va semna cererea de finanţare este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
    c) actul de identitate al reprezentantului legal sau al împuternicitului solicitantului;
    d) declaraţia pe propria răspundere a reprezentantului legal, completată prin tehnoredactare, semnată de către reprezentantul legal/împuternicit cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat, conform anexei nr. 3 la prezentul ghid, din care reies următoarele:
    1. solicitantul de ajutor de minimis nu face obiectul unui ordin de recuperare privind un ajutor de stat/de minimis, care nu a fost executat deja;
    2. ajutoarele de minimis/de stat de care a beneficiat întreprinderea unică din care face parte solicitantul nu au fost acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, respectiv pentru aceeaşi măsură de finanţare;
    3. cuantumul ajutoarelor de minimis obţinute în ultimii 3 ani, calculat la data depunerii declaraţiei. În situaţia în care solicitantul are calitatea de întreprindere unică, aşa cum este definită la art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, valoarea totală a ajutoarelor de minimis se va calcula prin însumarea ajutoarelor de minimis acordate.



    ART. 12
    Depunerea dosarului de finanţare
    În cadrul sesiunii de depunere, solicitantul transmite dosarul de finanţare cuprinzând documentele prevăzute la art. 11 prin intermediul aplicaţiei informatice puse la dispoziţia solicitanţilor pe pagina de internet a AFM.

    CAP. III
    Proceduri privind analiza documentelor depuse de către solicitant, în vederea aprobării finanţării
    ART. 13
    Analiza cererilor de finanţare şi selectarea proiectelor
    (1) Comisia de analiză verifică cererea de finanţare şi celelalte documente prevăzute la art. 11 şi stabileşte cheltuielile eligibile ale proiectului propus.
    (2) În situaţia în care se constată că nu au fost depuse toate documentele prevăzute la art. 11, acestea sunt neconforme, nu sunt în termen de valabilitate, sunt incomplete, ilizibile, nu demonstrează eligibilitatea sau nu conţin toate elementele prevăzute în ghid, solicitantul va fi notificat prin e-mail, cu confirmare de primire, în vederea remedierii situaţiei.
    (3) Atrage respingerea cererii de finanţare neprezentarea în termen de 20 de zile a documentelor solicitate conform alin. (2) ori prezentarea de documentaţii/clarificări incomplete.

    ART. 14
    Avizarea proiectelor
    (1) Comitetul director al AFM avizează şi propune spre aprobare Comitetului de avizare proiectele selectate pentru a fi finanţate din Fondul pentru mediu.
    (2) Comitetul director al AFM aprobă lista proiectelor respinse de către Comisia de analiză.

    ART. 15
    Aprobarea dosarelor de finanţare
    Comitetul de avizare adoptă hotărârea privind aprobarea finanţării proiectelor avizate de Comitetul director al AFM.

    ART. 16
    Comunicarea rezultatelor
    (1) Centralizatoarele cuprinzând proiectele aprobate, proiectele respinse şi proiectele propuse spre respingere cu posibilitatea de remediere se publică pe pagina de internet a AFM.
    (2) Rezultatele procesului de analiză se comunică solicitanţilor şi prin e-mail.

    ART. 17
    Contestaţii
    (1) Solicitanţii pot formula contestaţie împotriva deciziilor Comitetului director şi/sau hotărârilor Comitetului de avizare, în termen de 30 de zile de la data publicării listelor pe pagina de internet a AFM, potrivit art. 16 alin. (1).
    (2) Contestaţia se poate transmite la AFM, inclusiv în format electronic, în termenul prevăzut la alin. (1).
    (3) Contestaţia va fi semnată olograf sau cu semnătură digitală calificată a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului, după caz, şi va cuprinde următoarele elemente, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă:
    a) atributele de identificare ale contestatarului;
    b) numele şi prenumele reprezentantului legal ori ale împuternicitului solicitantului, precum şi împuternicirea notarială sau avocaţială, după caz;
    c) codul unic de înregistrare al cererii de finanţare;
    d) obiectul contestaţiei;
    e) motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază contestaţia.

    (4) AFM soluţionează contestaţiile în termen de 30 de zile de la data înregistrării acestora.
    (5) Listele cuprinzând contestaţiile admise sau respinse se vor publica pe pagina de internet AFM, iar deciziile de soluţionare vor fi comunicate contestatarilor, în condiţiile legii.
    (6) Decizia de soluţionare a contestaţiei poate fi atacată la instanţa de contencios administrativ competentă, potrivit prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 18
    Încheierea contractului de finanţare şi acordarea ajutorului de minimis
    (1) AFM pune la dispoziţia solicitanţilor ale căror proiecte au fost aprobate, prin intermediul mijloacelor electronice, contractele de finanţare.
    (2) În termen de 15 zile de la recepţionarea acestora, solicitanţii ale căror proiecte au fost aprobate au obligaţia să le semneze cu semnătura electronică calificată şi să le transmită la AFM utilizând mijloacele electronice.
    (3) Netransmiterea contractului de finanţare semnat în termenele şi condiţiile prevăzute la alin. (2) constituie renunţare la finanţare.
    (4) Modelul orientativ al contractului de finanţare este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul ghid.
    (5) Durata de implementare a proiectului este de maximum 18 luni. În situaţii justificate, termenul de 18 luni poate fi prelungit cu acordul AFM, până la maximum 24 de luni.
    (6) Valoarea aprobată spre finanţare nu poate fi suplimentată, beneficiarul având obligaţia să asigure din surse proprii finalizarea investiţiei.
    (7) Sumele finanţate în cadrul programului nu pot face obiectul executării silite prin poprire potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (8) Până la momentul încheierii contractului, AFM are dreptul să modifice şi/sau să completeze modelul de contract, orice modificare şi/sau completare ulterioară realizându-se cu acordul ambelor părţi, exprimat prin act adiţional.
    (9) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de beneficiar în cadrul programului, AFM poate anula sau recupera finanţarea, iar contractul poate fi reziliat, cu îndeplinirea formalităţilor specifice de notificare.
    (10) Recuperarea ajutorului de minimis, în cazul în care condiţiile de acordare a ajutorului nu au fost respectate, precum şi în cazul în care a fost acordat un ajutor ilegal fără îndeplinirea condiţiilor de compatibilitate prevăzute în legislaţia europeană aplicabilă, se realizează de către AFM, cu respectarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (11) Deciziile Comisiei Europene prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat ilegal sau utilizat abuziv, nesuspendate conform legislaţiei comunitare în vigoare, reprezintă titlu executoriu pentru recuperarea sumelor de către furnizor de la beneficiarii ajutorului de stat ilegal. Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data rambursării/recuperării integrale a acestuia. Modalitatea de calcul al ratei dobânzii aplicabile este cea stabilită conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (12) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de plata efectuată de AFM, beneficiarul nu este obligat la restituirea vreunei sume.

    ART. 19
    Decontarea cheltuielilor eligibile
    (1) Mecanismul de decontare a sumelor acordate cu titlu de finanţare în cadrul programului demarează prin transmiterea la AFM a cel mult două cereri de decontare de către beneficiarul finanţării.
    (2) AFM finanţează inclusiv cheltuielile eligibile efectuate anterior semnării contractului de finanţare şi nu acordă plăţi în avans.
    (3) Procedura cuprinzând modul de transmitere a cererilor de decontare şi a documentelor justificative, precum şi alte instrucţiuni necesare pentru desfăşurarea procesului de decontare se elaborează la nivelul AFM, se aprobă prin dispoziţia preşedintelui şi se aduc la cunoştinţa persoanelor interesate prin publicarea pe pagina de internet a instituţiei, www.afm.ro.
    (4) Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul finanţării are obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.

    ART. 20
    Aplicarea regulilor privind ajutorul de minimis
    Toate ajutoarele de minimis acordate beneficiarilor de proiecte, în baza schemei de ajutor de minimis, vor respecta condiţiile stabilite de reglementările europene privind ajutorul de minimis aplicabile la acel moment.

    ART. 21
    Publicarea informaţiilor relevante privind programul
    (1) Toate datele, informaţiile, instrucţiunile, comunicatele şi alte documente relevante în legătură cu schema de ajutor de minimis se publică pe pagina de internet a AFM, www.afm.ro, şi/sau a Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, www.mmediu.ro.
    (2) Singurele informaţii şi instrucţiuni valabile sunt cele comunicate oficial de AFM şi de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

    ART. 22
    Păstrarea documentelor
    (1) AFM este obligat să păstreze documentele şi informaţiile gestionate în cadrul programului pentru o perioadă de 10 ani începând cu data ultimei alocări specifice acordate în baza prezentului ghid.
    (2) Beneficiarii ajutorului de minimis sunt obligaţi să păstreze pentru o perioadă de 10 ani toate documentele necesare şi să ţină o evidenţă specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentului ghid.
    (3) În condiţiile în care AFM consideră necesar, se poate solicita transmiterea documentelor în original, copie legalizată sau în copie certificată „conform cu originalul“, atât pentru documentele aferente dosarului de finanţare, cât şi pentru cele prezentate în cererile de decontare.

    ART. 23
    Responsabilităţi privind gestionarea datelor cu caracter personal
    AFM răspunde, în condiţiile legii, pentru gestionarea datelor cu caracter personal aparţinând persoanelor participante în cadrul programului, pe care aceasta le prelucrează. Prin depunerea cererii de finanţare şi încheierea contractului de finanţare, solicitantul/beneficiarul proiectului declară că este de acord cu privire la gestionarea şi prelucrarea de către AFM a tuturor datelor şi informaţiilor furnizate, precum şi cu privire la transmiterea acestora către terţe instituţii sau persoane juridice în vederea verificării îndeplinirii tuturor obligaţiilor şi clauzelor prevăzute în prezentul ghid sau în scopul elaborării de situaţii şi statistici.

    ART. 24
    Anexe
    Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ghid.

    ANEXA 1

    la ghid
    Nr. de înregistrare la AFM
    ........./......../..........
    CERERE DE FINANŢARE
    1. Date generale
    Programul aferent schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“
    Titlul proiectului: Ajutor de minimis acordat pentru implementarea proiectului ......................................*
    * Se menţionează titlul proiectului finanţat din fondurile europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C3 - Managementul deşeurilor, investiţia I1. Dezvoltarea, modernizarea şi completarea sistemelor de management integrat al deşeurilor municipale la nivel de judeţ sau la nivel de oraşe/comune, subinvestiţia I1.D - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor, în baza Schemei de ajutor de stat regional pentru investiţii având ca scop reducerea efectelor negative ale deşeurilor asupra mediului şi reducerea consumului de resurse primare, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.269/2022, cu modificările şi completările ulterioare.
    Denumirea solicitantului: .................................................................
    Codul de înregistrare fiscală: ...........................................................
    Adresa sediului social/sediului profesional: localitatea ........, str. ............. nr. ....., bl. ...., sc. ..., et. ....., ap. ...., judeţul/sectorul ............, cod poştal ..........., telefon ............., e-mail ..................., website ..................
    Date de contact sediu: tel. ............................, fax ..........................., e-mail .........................................,
    prin reprezentant legal/împuternicit ................................................., tel. ..................., e-mail ..........................
                                                                         (numele şi prenumele)
    Contractul de finanţare nr. ................./......................... încheiat cu Administraţia Fondului pentru Mediu în baza Schemei de ajutor de stat regional pentru investiţii având ca scop reducerea efectelor negative ale deşeurilor asupra mediului şi reducerea consumului de resurse primare, aprobată prin Ordinul ministrului mediului, apelor şi pădurilor nr. 2.269/2022, cu modificările şi completările ulterioare, pentru realizarea de investiţii iniţiale din fondurile europene aferente Planului naţional de redresare şi rezilienţă, componenta C3 - Managementul deşeurilor, investiţia I1. Dezvoltarea, modernizarea şi completarea sistemelor de management integrat al deşeurilor municipale la nivel de judeţ sau la nivel de oraşe/comune, subinvestiţia I1.D - Construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor

    2. Finanţare solicitată
    Solicitantul, ......................................., prin reprezentantul legal/împuternicitul ..........................., solicită o finanţare, cu titlu de ajutor de minimis, în sumă de .......................... lei, pentru finanţarea proiectului depus în cadrul Programului aferent schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“.

    3. Declaraţie pe propria răspundere
    Subsemnatul, în calitate de reprezentant legal/împuternicit al reprezentantului legal al .............., declar pe propria răspundere, sub sancţiunile aplicate faptei de fals în declaraţii, că solicitantul:
    a) nu face obiectul unui ordin de recuperare privind un ajutor de stat/de minimis, care nu a fost executat deja;
    b) respectă plafonul de minimis de 300.000 euro, per întreprindere unică, pe o perioadă de 3 ani, prevăzut la art. 3 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    c) respectă regulile privind cumulul cu ajutoare de minimis/de stat, prevăzute la art. 5 din Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;
    d) nu a beneficiat de ajutoare de minimis/stat acordate pentru aceleaşi costuri eligibile, respectiv pentru aceeaşi măsură de finanţare.

    Am luat cunoştinţă că neîndeplinirea condiţiilor de mai sus ori prezentarea eronată sau falsă a acestor condiţii va duce automat la respingerea cererii de finanţare sau, ulterior, la returnarea integrală a sumelor acordate în cadrul Programului aferent schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“.
    Prin semnarea prezentei cereri de finanţare confirm că am înţeles şi mi-am însuşit în integralitate conţinutul acesteia.

    4. Declaraţie privind prelucrarea datelor cu caracter personal
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti, telefon 021.317.02.87, colectează şi prelucrează date cu caracter personal în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
    Prin acest document, Administraţia Fondului pentru Mediu informează persoanele vizate ale căror date sunt colectate cu privire la modul în care sunt utilizate aceste date şi despre drepturile care li se cuvin.
    a) Date de contact
    Administraţia Fondului pentru Mediu
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: 021.317.02.87

    b) Date de contact ale responsabilului cu protecţia datelor:
    E-mail: dpo@afm.ro
    Adresa: Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, Bucureşti
    Număr de telefon: (021) 319.48.49, (021) 319.48.50, Fax: (021) 317.02.89

    c) Scopurile prelucrării datelor cu caracter personal
    Administraţia Fondului pentru Mediu colectează date cu caracter personal, pe care le poate prelucra în scopuri precum implementarea tehnică, implementarea financiară (plata) şi monitorizare. Astfel, prelucrarea datelor personale se realizează, fără a fi limitativ, pentru următoarele:
    - verificarea cererilor de finanţare;
    – selectarea proiectelor finanţate;
    – stabilirea obligaţiilor contractuale;
    – autorizarea plăţii către beneficiari;
    – efectuarea plăţii către beneficiari;
    – înregistrarea angajamentelor de plată şi a plăţilor;
    – managementul informatic al plăţilor realizate către beneficiarii proiectelor.

    Temeiul prelucrării este constituit din cererea de finanţare, contractul de finanţare şi prevederile legale aplicabile. Astfel, pentru a facilita desfăşurarea activităţilor aflate în legătură cu cererea de finanţare şi contractul de finanţare, precum şi în vederea îndeplinirii obligaţiilor legale, comunicăm aceste date către autorităţi publice, terţi sau împuterniciţi.

    d) Destinatari ai datelor cu caracter personal
    În fluxul de procesare şi stocare, datele cu caracter personal ar putea fi transferate, după caz, următoarelor categorii de destinatari:
    - furnizori, prestatori, terţi sau împuterniciţi implicaţi în mod direct sau indirect în procesele aferente scopurilor mai sus menţionate (furnizori de servicii IT, furnizori de servicii de consultanţă etc.);
    – operatori, titulari de drepturi, autorităţi publice abilitate de lege sau cu care AFM a încheiat protocoale de colaborare în scopul îndeplinirii atribuţiilor specifice conferite de legislaţia europeană şi naţională.


    e) Perioada stocării datelor
    Toate datele cu caracter personal colectate vor fi stocate numai atât timp cât este necesar, luând în considerare durata contractuală până la îndeplinirea obligaţiilor contractuale, respectiv a scopului şi (plus) termenele de arhivare prevăzute de dispoziţiile legale în materie şi/sau atât cât este necesar pentru a ne exercita drepturile legitime (şi drepturile legitime ale altor persoane).

    f) Drepturile persoanei vizate
    Persoanele vizate ale căror date cu caracter personal sunt colectate de către Administraţia Fondului pentru Mediu au următoarele drepturi, conform legislaţiei în domeniu:
    - dreptul de acces;
    – dreptul la rectificarea datelor;
    – dreptul la ştergerea datelor („dreptul de a fi uitat“);
    – dreptul la restricţionarea prelucrării;
    – dreptul la portabilitatea datelor;
    – dreptul la opoziţie;
    – drepturi cu privire la procesul decizional individual automatizat, inclusiv crearea de profiluri;
    – dreptul la retragerea consimţământului în cazul prelucrării în scop de informare sau promovare;
    – dreptul de a depune o plângere în faţa unei autorităţi de supraveghere a prelucrării datelor cu caracter personal;
    – dreptul la o cale de atac judiciară;
    – dreptul de a fi notificate de către operator.



    Prin prezenta declar că am fost informat de către Administraţia Fondului pentru Mediu cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal.
    Numele, prenumele şi funcţia reprezentantului legal/ împuternicitului solicitantului
    ............................................
    Semnătura reprezentantului legal/ împuternicitului solicitantului
    ......................................

    ANEXA 2

    la ghid
    CONTRACT DE FINANŢARE Nr. ........./........
    - model -
    Între părţile contractante:
    Administraţia Fondului pentru Mediu, cu sediul în municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6, cod de identificare fiscală 14715650, cont nr. ................................., deschis la Trezoreria Sectorului 6 Bucureşti, reprezentată legal prin ..............................................., preşedinte, în calitate de finanţator, denumită în continuare AFM,
    şi
    beneficiarul ...................., cu sediul în ......................., cod de identificare fiscală .........., reprezentat legal prin ......................,
    a intervenit următorul contract de finanţare, denumit în continuare contract:
    ART. 1
    Obiectul contractului
    (1) AFM acordă beneficiarului o finanţare, cu titlul de ajutor de minimis, în sumă de până la .......................... lei, în cadrul Programului aferent schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“.
    (2) Finanţarea se acordă cu titlul de ajutor de minimis numai pentru cheltuielile eligibile care fac obiectul prezentului contract şi numai în limita sumei prevăzute la alin. (1).

    ART. 2
    Sursa şi destinaţia finanţării
    (1) Finanţarea se realizează din veniturile Fondului pentru mediu, în limita creditelor bugetare prevăzute cu această destinaţie prin bugetul anual.
    (2) Finanţarea este acordată pentru realizarea proiectului, beneficiarul obligându-se să o utilizeze conform cererii de finanţare.

    ART. 3
    Durata de implementare şi valabilitatea contractului
    (1) Durata de implementare a proiectului este de până la 18 luni.
    (2) Contractul este valabil pe toată durata de implementare a proiectului.
    (3) În situaţii justificate, pe baza solicitării beneficiarului, durata de implementare a proiectului poate fi prelungită cu acordul AFM, până la maximum 24 de luni.

    ART. 4
    Modalitatea de plată
    (1) Decontarea cheltuielilor efectuate de către beneficiar se realizează după îndeplinirea de către acesta a tuturor condiţiilor prevăzute în prezentul contract.
    (2) Orice plată excedentară efectuată de către AFM constituie plată necuvenită, iar beneficiarul are obligaţia de a restitui sumele necuvenite în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării din partea AFM.
    (3) Suma neutilizată la finalul duratei de realizare a proiectului se consideră anulată şi rămâne la dispoziţia AFM.
    (4) Valoarea aprobată spre finanţare nu poate fi suplimentată faţă de cea aprobată iniţial, beneficiarul trebuind să asigure din surse proprii finalizarea investiţiei.
    (5) Sumele finanţate în cadrul Schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“, denumită în continuare schemă de ajutor de minimis, nu pot face obiectul executării silite prin poprire potrivit Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Documentele care vor însoţi cererile de decontare sunt: dovada deschiderii contului la Trezorerie cu indicativul 50.70.24 „Disponibil din sume alocate din Fondul pentru mediu reprezentând finanţare sau cofinanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului“ (Se va prezenta la prima cerere de decontare), contracte de servicii, facturi fiscale, procese-verbale de recepţie; în situaţia în care AFM consideră necesar, se pot solicita date/documente/informaţii suplimentare, conform instrucţiunilor aprobate la nivelul AFM.

    ART. 5
    Obligaţiile beneficiarului
    Beneficiarul are următoarele obligaţii:
    a) să depună cererile de decontare în condiţiile ghidului de finanţare, fără a depăşi durata de implementare a proiectului;
    b) să folosească finanţarea numai în scopul şi în condiţiile în care a fost acordată;
    c) să asigure executarea proiectului cu diligenţa necesară şi eficienţă, în conformitate cu prezentul contract, ghidul de finanţare a programului de finanţare aferente schemei de ajutor de minimis, precum şi cu legislaţia în vigoare şi standardele de mediu aplicabile;
    d) să respecte prevederile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice, pentru achiziţionarea de bunuri, servicii sau lucrări din finanţarea acordată;
    e) să furnizeze şi să transmită AFM orice informaţie sau documente relevante pentru prezentul contract, solicitate în mod rezonabil de către aceasta, în termen de maximum 7 zile de la solicitare;
    f) să suporte toate taxele, comisioanele, cheltuielile profesionale şi orice alte cheltuieli ocazionate de pregătirea, încheierea, executarea, punerea în aplicare şi terminarea prezentului contract şi a tuturor documentelor şi activităţilor aferente, altele decât cele finanţate de AFM;
    g) să nu sponsorizeze/finanţeze activităţi cu impact negativ asupra mediului pe perioada de valabilitate a contractului;
    h) să păstreze documentele transmise în vederea acceptării în cadrul schemei de ajutor de minimis, conform legii, şi să le prezinte la solicitarea AFM.


    ART. 6
    Obligaţiile AFM
    AFM are următoarele obligaţii:
    1. să asigure finanţarea proiectului în condiţiile menţionate în prezentul contract, în limita fondurilor disponibile alocate pentru categoria de proiecte din care face parte, cuprinse în bugetul anual al Fondului pentru mediu;
    2. să pună la dispoziţia beneficiarului informaţiile legate de finanţare.


    ART. 7
    Cazuri de culpă
    (1) Nerespectarea de către beneficiar a oricăreia din obligaţiile sale asumate prin prezentul contract ori care îi revin conform ghidului de finanţare constituie caz de culpă.
    (2) Constituie caz de culpă şi următoarele fapte ale beneficiarului:
    a) face declaraţii false sau incomplete pentru a obţine finanţarea prevăzută în contract;
    b) comite nereguli de ordin financiar sau acte de corupţie în legătură cu proiectul, stabilite printr-o hotărâre judecătorească definitivă;
    c) situaţia economico-financiară a beneficiarului nu mai asigură condiţii de realizare a proiectului.

    (3) AFM va notifica beneficiarul în maximum 5 zile de la constatarea unui caz de culpă şi, în situaţia în care deficienţele menţionate în notificare nu sunt înlăturate, AFM are dreptul să ia următoarele măsuri de îndată, fără punerea în întârziere şi fără nicio altă formalitate prealabilă:
    a) sistarea temporară a utilizării finanţării şi/sau suspendarea duratei de implementare a proiectului până la remedierea cauzelor care au dus la sistare; în acest caz, perioada de sistare nu se adaugă la durata de implementare a proiectului;
    b) sistarea definitivă cu recuperarea sumelor virate către beneficiar, în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.


    ART. 8
    Încetarea contractului
    (1) Contractul încetează de drept:
    a) la data prevăzută în contract;
    b) la data intervenţiei unui act de autoritate;
    c) la apariţia unor circumstanţe care nu au putut fi prevăzute la data încheierii contractului şi care pot conduce la modificarea clauzelor contractuale în aşa măsură încât îndeplinirea contractului respectiv ar fi contrară instituţiei şi interesului public; acest fapt va fi notificat beneficiarului în termen de 10 zile de la momentul apariţiei unor astfel de circumstanţe sau de la momentul în care AFM a avut cunoştinţă de apariţia unor astfel de circumstanţe.

    (2) Contractul poate înceta în cazul imposibilităţii obiective a beneficiarului de a realiza proiectul, prin renunţare, cu un preaviz scris de maximum 30 de zile, având drept consecinţă restituirea, în termenul precizat în notificare/înştiinţarea de plată/ decizie, de către beneficiar a finanţării primite, la care se adaugă dobânzi calculate în temeiul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) În cazul prevăzut la alin. (2), contractul încetează prin acordul părţilor. În situaţia în care beneficiarul are de restituit sume finanţate, acordul se încheie după restituirea de către acesta a valorii integrale datorate.
    (4) În cazul nerespectării clauzelor contractuale şi a obligaţiilor asumate de beneficiar în cadrul schemei de ajutor de minimis, AFM recuperează suma finanţată, iar contractul poate fi reziliat.
    (5) Recuperarea ajutorului de minimis, în cazul în care condiţiile de acordare a ajutorului nu au fost respectate, precum şi în cazul în care a fost acordat un ajutor ilegal fără îndeplinirea condiţiilor de compatibilitate prevăzute în legislaţia europeană aplicabilă, se realizează de către AFM, cu respectarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
    (6) Deciziile Comisiei Europene prin care se dispune recuperarea ajutorului de stat ilegal sau utilizat abuziv, nesuspendate conform legislaţiei comunitare în vigoare, reprezintă titlu executoriu pentru recuperarea sumelor de către furnizor de la beneficiarii ajutorului de stat ilegal. Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include şi dobânda aferentă, datorată de la data plăţii ajutorului până la data rambursării/recuperării integrale a acestuia. Modalitatea de calcul al ratei dobânzii aplicabile este cea stabilită conform Regulamentului (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
    (7) În cazul în care încetarea contractului intervine înainte de plata efectuată de AFM, beneficiarul nu este obligat la restituirea vreunei sume.
    (8) Beneficiarul rămâne direct răspunzător pentru toate consecinţele financiare directe sau indirecte antrenate de încetarea contractului înainte de termen din culpa sau la iniţiativa sa (inclusiv plata de accesorii, conform legii fiscale aplicabile creanţelor bugetare).

    ART. 9
    Forţa majoră
    (1) Forţa majoră este orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil intervenit după încheierea prezentului contract de finanţare şi care împiedică executarea în tot sau în parte a acestuia. Forţa majoră, constatată în condiţiile legii, exonerează de răspundere părţile în cazul neexecutării parţiale sau totale a obligaţiilor asumate prin prezentul contract, pe toată perioada în care aceasta acţionează şi numai dacă a fost notificată corespunzător celeilalte părţi. Nu este considerat forţă majoră un eveniment asemenea celor de mai sus care, fără a crea o imposibilitate de executare, face extrem de costisitoare executarea obligaţiilor uneia din părţi.
    (2) Partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a notifica celeilalte părţi cazul de forţă majoră în termen de 5 zile calendaristice de la data apariţiei. Partea care invocă forţa majoră are obligaţia transmiterii celorlalte părţi a documentului prin care s-a constatat existenţa cazului de forţă majoră, într-un termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării acestuia de către entitatea competentă. De asemenea, partea care invocă forţa majoră are obligaţia de a comunica data încetării cazului de forţă majoră, în termen de 5 zile calendaristice de la încetare.
    (3) Părţile au obligaţia de a lua orice măsuri care le stau la dispoziţie în vederea limitării consecinţelor acţiunii forţei majore.
    (4) Dacă partea care invocă forţa majoră nu procedează la notificarea începerii/încetării cazului de forţă majoră, în condiţiile şi termenele prevăzute, nu va fi exonerată de răspundere şi va suporta toate daunele provocate celeilalte părţi prin lipsa de notificare.
    (5) După caz, îndeplinirea contractului va fi suspendată de la data apariţiei cazului de forţă majoră pe toată perioada de acţiune a acesteia, dar fără a prejudicia drepturile ce li se cuveneau părţilor până la apariţia acesteia.
    (6) Forţa majoră, comunicată şi dovedită în condiţiile alin. (2), exonerează de răspundere partea care o invocă.
    (7) Dacă forţa majoră şi/sau consecinţele acesteia durează sau se estimează că va/vor dura mai mult de 3 luni, părţile se obligă să negocieze cu bună-credinţă în vederea identificării soluţiei celei mai bune, respectiv:
    a) încetarea contractului, fără ca vreuna dintre părţi să poată pretinde celeilalte daune-interese;
    b) modificarea contractului.


    ART. 10
    Alte clauze
    (1) Beneficiarul îşi asumă integral răspunderea pentru prejudiciile cauzate terţilor din culpa sa pe parcursul derulării proiectului, AFM fiind degrevată integral de orice responsabilitate.
    (2) Beneficiarul îşi asumă integral răspunderea pentru respectarea prevederilor legale cu privire la protecţia muncii personalului însărcinat cu implementarea proiectului.
    (3) În nicio circumstanţă şi din niciun motiv AFM nu poate fi trasă la răspundere şi obligată la plata de daune-interese pe durata desfăşurării proiectului şi, ca urmare, AFM nu va accepta nicio cerere de despăgubire sau plăţi suplimentare.
    (4) În cazul în care realizarea proiectului generează costuri suplimentare, aceste costuri vor fi acoperite pe cheltuiala beneficiarului.
    (5) Contractul, în integralitatea sa, precum şi toate drepturile şi obligaţiile decurgând din acesta nu pot face obiectul cesiunii.
    (6) Beneficiarul va adopta o conduită adecvată prin care va evita conflictul de interese şi va informa imediat AFM despre orice situaţie care dă naştere sau este posibil să dea naştere unui astfel de conflict.
    (7) AFM şi beneficiarul se angajează să păstreze confidenţialitatea documentelor şi informaţiilor legate de derularea prezentului contract, informaţiile putând fi furnizate numai autorităţilor competente, în condiţiile legii, sau unor terţe părţi, numai cu acordul părţilor prezentului contract.
    (8) Drepturile de proprietate intelectuală rezultate în urma implementării proiectului, precum şi alte documente legate de proiect vor rămâne în patrimoniul beneficiarului, care, la solicitarea AFM, va acorda acesteia dreptul de a utiliza gratuit şi după cum consideră necesar informaţia cuprinsă în rapoartele proiectului, precum şi rezultatele obţinute, oricare ar fi forma acestora.
    (9) Beneficiarul are obligaţia de a despăgubi din surse proprii AFM pentru toate cheltuielile efectuate împotriva oricăror reclamaţii şi acţiuni în justiţie ce rezultă din încălcarea unor drepturi de proprietate intelectuală (brevete de invenţie, mărci înregistrate, desene sau modele industriale, drepturi de autor) legate de activităţile necesare implementării proiectului şi daune-interese, costuri, taxe şi alte cheltuieli de orice natură, aferente violării dreptului de proprietate intelectuală.
    (10) Beneficiarul este de acord ca AFM să publice date privind rezultatele implementării proiectului.
    (11) Beneficiarul se obligă ca în orice notă, raport, material publicat, conferinţe şi seminare cu privire la proiect să specifice că acesta a beneficiat de finanţare din Fondul pentru mediu.
    (12) Neexercitarea de către AFM a oricărui drept prevăzut în prezentul contract nu constituie o renunţare la acesta, iar AFM va putea uza de acel drept oricând, până la stingerea tuturor obligaţiilor beneficiarului faţă de aceasta.
    (13) În cazul în care, referitor la prezentul contract, apar modificări ale legislaţiei aplicabile, părţile au obligaţia să depună toate diligenţele, conform noilor reglementări, astfel încât să nu se abată de la obligaţiile stabilite în cuprinsul acestuia.
    (14) Sumele finanţate în cadrul contractului nu pot face obiectul executării silite prin poprire potrivit Legii nr. 134/2010, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    ART. 11
    Jurisdicţie
    (1) Orice neînţelegere rezultând din interpretarea şi/sau executarea prezentului contract se va rezolva, pe cât posibil, pe cale amiabilă.
    (2) În cazul în care o soluţie amiabilă nu este posibilă, litigiul se supune spre soluţionare instanţei judecătoreşti de drept comun în a cărei rază teritorială îşi are sediul AFM.

    ART. 12
    Notificări
    (1) Orice notificare sau solicitare în baza prezentului contract se va face în scris la următoarele adrese:
    a) pentru AFM: municipiul Bucureşti, Splaiul Independenţei nr. 294, corp A, sectorul 6;
    b) pentru beneficiar: adresă .............., e-mail ......................., cu condiţia ca acestea să fie confirmate ulterior.

    (2) În cazul în care beneficiarul doreşte să fie notificat la o altă adresă/adresă de e-mail sau şi-a schimbat adresa, aceasta va fi comunicată în scris la AFM.
    (3) Notificările făcute beneficiarului la adresele menţionate la alin. (1) sau (2) se consideră a fi aduse la cunoştinţa acestuia.

    ART. 13
    Amendamente
    (1) Prezentul contract poate fi modificat şi/sau completat numai cu acordul părţilor, care va fi consemnat într-un act adiţional.
    (2) Cererea de prelungire a duratei de implementare a proiectului se transmite AFM cu minimum 30 de zile înaintea datei la care se doreşte să se opereze modificarea, cu excepţia cazurilor bine întemeiate şi justificate de către beneficiar.
    (3) Prezentul contract poate fi suspendat pe o perioadă determinată, cu acordul părţilor, la solicitarea justificată a oricăreia dintre acestea. Perioada de suspendare se adaugă la perioada de implementare a proiectului.

    ART. 14
    Prelucrarea datelor cu caracter personal
    (1) Colectarea, prelucrarea şi stocarea/arhivarea datelor cu caracter personal se vor realiza de ambele părţi în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi cu respectarea legislaţiei naţionale în materie, în scopul implementării şi monitorizării proiectului, realizării obiectivului contractului, precum şi în scop statistic.
    (2) Datele cu caracter personal, aşa cum sunt clasificate în Regulamentul (UE) 2016/679, vor fi prelucrate de AFM în acord cu legislaţia menţionată pe toată perioada contractuală, inclusiv pe perioada de verificare şi urmărire a obiectivelor contractuale, în scopul şi temeiul legal pentru care s-a perfectat prezentul contract.
    (3) Părţile contractuale se vor informa şi notifica reciproc cu privire la orice încălcare a securităţii prelucrării datelor cu caracter personal din prezentul contract, în vederea adoptării de urgenţă a măsurilor tehnice şi organizatorice ce se impun şi în vederea notificării Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP), conform obligaţiilor ce decurg din prevederile Regulamentului (UE) 2016/679.
    (4) Părţile vor fi exonerate de răspunderea pentru dezvăluirea informaţiilor prevăzute la alin. (3) dacă:
    a) informaţia a fost dezvăluită după ce a fost obţinut acordul scris al celeilalte părţi contractante în acest sens, cu respectarea prevederilor legale incidente;
    b) partea contractantă a fost obligată în mod legal să dezvăluie informaţia.


    ART. 15
    Publicarea datelor
    Beneficiarul este de acord ca următoarele date să fie publicate de către AFM: denumirea beneficiarului, denumirea proiectului, valoarea totală a finanţării acordate, datele de începere şi de finalizare ale proiectului, precum şi plăţile efectuate în cadrul prezentului contract de finanţare.

    ART. 16
    Dispoziţii finale
    (1) Prin semnarea prezentului contract, inclusiv în caz de semnare prin procură, noi, reprezentanţii legali ai beneficiarului, am luat cunoştinţă de prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii.
    (2) Capitolele şi subcapitolele de cheltuieli eligibile sunt menţionate în anexa care face parte integrantă din prezentul contract.


┌─────────────────────────┬────────────────────────────────────────────────┐
│ │Beneficiar │
│ │prin reprezentant legal/împuternicit: │
│AFM │Numele şi prenumele │
│Preşedinte, │........................................ │
│.........................│Funcţia │
│ │................................................│
│ │Semnătura │
│ │........................................... │
└─────────────────────────┴────────────────────────────────────────────────┘


    ANEXA 1

    la contractul de finanţare
    CAPITOLE ŞI SUBCAPITOLE DE CHELTUIELI ELIGIBILE

┌─────────────────────────┬────────────┐
│AFM │Beneficiar │
│Preşedinte, │prin │
│.........................│reprezentant│
│ │legal, │
└─────────────────────────┴────────────┘



    ANEXA

    la ghid
    DECLARAŢIE PE PROPRIA RĂSPUNDERE
    a reprezentantului legal privind ajutoarele de minimis
    Programul aferent schemei de ajutor de minimis „Sprijin în vederea implementării proiectelor privind construirea instalaţiilor de reciclare a deşeurilor“
    Subsemnatul, ............................, cod numeric personal ........................., având domiciliul/reşedinţa la adresa ...................., în calitate de reprezentant legal al ......................., operator economic înregistrat în registrul comerţului cu nr. de ordine ......./.../......, cod de identificare fiscală ..............., cunoscând prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale actelor normative subsecvente, prevederile Regulamentului (UE) nr. 2.831/2023, precum şi dispoziţiile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare, privind falsul în declaraţii, declar pe propria răspundere următoarele:
    I. solicitantul de ajutor de minimis nu face obiectul unui ordin de recuperare privind un ajutor de stat/de minimis care nu a fost executat deja;
    II. solicitantul nu a beneficiat de ajutoare de minimis/de stat pentru aceleaşi costuri eligibile, respectiv pentru aceeaşi măsură de finanţare;
    III. solicitantul finanţării a beneficiat de ajutor de minimis în ultimii 3 ani de la alt furnizor de ajutor de stat:
    NU [ ] DA [ ], după cum urmează:
    1. anul .............................................,
    tranşa 1 ................... lei, data acordării ....................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare .....................................;
    tranşa 2 ................... lei, data acordării ....................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa „n“ ................. lei, data acordării ...................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;

    2. anul ............................................,
    tranşa 1 ................. lei, data acordării ......................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa 2 ................. lei, data acordării ...................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa „n“ .............. lei, data acordării ...................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;

    3. anul ......................................,
    tranşa 1 ................ lei, data acordării ......................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa 2 ................. lei, data acordării ...................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa „n“ .............. lei, data acordării ...................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;



    IV. declar că societăţile care fac parte din „întreprinderea unică“, aşa cum este definită în art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 2.831/2023, sunt următoarele:
    1. Denumirea societăţii ......................., CUI ........................;
    2. Denumirea societăţii ......................., CUI ........................;
    (...)
    n. Denumirea societăţii ........................, CUI .......................;

    V. de asemenea, declar că societăţile care fac parte din „întreprinderea unică“ au beneficiat de ajutoare de minimis astfel:
    Denumirea societăţii ...........................
    1. anul .............................................,
    tranşa 1 ................... lei, data acordării ....................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa 2 ................... lei, data acordării ....................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa „n“ ................. lei, data acordării ....................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;

    2. anul ............................................,
    tranşa 1 ................. lei, data acordării ......................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa 2 ................. lei, data acordării ......................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa „n“ .............. lei, data acordării .....................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare .....................................;

    3. anul .......................................,
    tranşa 1 ................ lei, data acordării ...........................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa 2 ................. lei, data acordării ......................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare ....................................;
    tranşa „n“ .............. lei, data acordării .....................................,
    sursa de finanţare/instituţia finanţatoare .................................... .


    Reprezentant legal/Împuternicit
    Numele şi prenumele
    ..................................................
    Semnătura

    --------

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016