Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 93 din 16 martie 1984  privind retribuirea in acord global a personalului muncitor din activitatea de constructii-montaj, prin preluarea lucrarilor in antrepriza    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 93 din 16 martie 1984 privind retribuirea in acord global a personalului muncitor din activitatea de constructii-montaj, prin preluarea lucrarilor in antrepriza

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL NR. 21 DIN 19/03/84
Prin programul privind aplicarea ferma a principiilor autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar şi a sistemului de retribuire a muncii au fost stabilite o serie de mãsuri menite sa ducã la îmbunãtãţirea repartiţiei veniturilor oamenilor muncii în raport cu munca depusa, la legarea şi mai strinsa a veniturilor individuale de realizarea producţiei fizice şi productivitatii muncii, de reducerea cheltuielilor de producţie şi creşterea eficientei economice.
În conformitate cu principiile care au stat la baza perfecţionãrii sistemului de retribuire, retributia şi celelalte venituri ale oamenilor muncii reflecta mai bine contribuţia fiecãruia la realizarea planului de producţie, la dezvoltarea producţiei materiale şi spirituale a societãţii.
În cadrul noului sistem de retribuire, veniturile individuale stabilite în raport cu producţia realizatã sînt neplafonate. Totodatã, nimeni nu poate sa primeascã retributie şi sa participe la beneficii dacã nu lucreazã, nimeni nu poate avea venit garantat dacã nu produce, potrivit obligaţiilor de la locul de munca. Astfel, în cazul depãşirii producţiei planificate, veniturile cresc în mod corespunzãtor fãrã a fi plafonate, dupã cum, în situaţia nerealizarii producţiei, retributia se diminueazã în mod corespunzãtor, fãrã a se asigura venit garantat.
Retribuirea muncii personalului din unitãţile de construcţii-montaj trebuie sa asigure îndeosebi cointeresarea acestuia în accelerarea ritmului de execuţie pentru predarea la termen sau înainte de termen a lucrãrilor, pentru mecanizarea proceselor de producţie şi industrializarea construcţiilor, în scopul creşterii productivitatii muncii, scaderii costurilor şi îmbunãtãţirii calitãţii lucrãrilor.
Pentru concentrarea eforturilor tuturor oamenilor muncii din activitatea de construcţii-montaj la realizarea obiectivelor de investiţii şi pentru creşterea rãspunderii acestora în buna gospodãrire a mijloacelor încredinţate de societate, în toate unitãţile de construcţii-montaj se introduce forma de retribuire în acord global, prin preluarea lucrãrilor în antrepriza.
În vederea generalizarii şi aplicãrii corecte a acestei forme de retribuire în activitatea de construcţii-montaj,
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:
CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
În intreaga activitate de construcţii-montaj se introduce forma de retribuire în acord global, prin preluarea execuţiei lucrãrilor în antrepriza.
Lucrãrile de construcţii-montaj în antrepriza se realizeazã prin preluarea de cãtre un colectiv de oameni ai muncii a unor obiective - bloc de locuinţe, hala industriala, drumuri şi cai ferate, instalaţii tehnologice şi altele asemenea -, în vederea executãrii integrale a acestora pînã la receptionarea şi darea lor în folosinta.
ART. 2
Colectivul de oameni ai muncii care executa lucrãrile de construcţii-montaj în antrepriza primeşte pentru realizarea întregului obiectiv o suma globalã stabilitã pe baza de norme de munca, cu încadrarea stricta în devizul fiecãrui obiectiv.
Nici o activitate sau lucrare nu poate fi retribuitã în afarã prevederilor devizului lucrãrii.
ART. 3
Colectivul de oameni ai muncii, preluind în antrepriza şi acord global executarea unui obiectiv, repartizeazã fiecãrui membru al colectivului partea ce-i revine ca retributie în raport cu încadrarea tarifara şi celelalte criterii stabilite potrivit legii.
Sumele stabilite în contractul de acord global pentru plata manoperei sînt ferme şi se plãtesc integral la terminarea lucrãrilor contractate.
Pe parcursul executãrii lucrãrilor se acorda avansuri de pînã la 80 la suta din suma cuvenitã pentru manopera, corespunzãtor stadiilor fizice realizate.
Suma stabilitã prin contractul de acord global se plãteşte numai dacã lucrãrile executate sînt de calitatea prevãzutã în standarde, cu încadrarea stricta în consumurile normate de materiale, combustibili şi energie.
ART. 4
Prin contractul de acord global se stabilesc, în raport cu tipul şi natura construcţiei, cu soluţia constructivã prevãzutã în proiect şi cu normele de consum, cantitãţile maxime de materiale, combustibili şi energie pentru executarea fiecãrui obiectiv.
Pentru economiile de materiale, combustibili şi energie realizate se acorda premii şi alte stimulente, potrivit legii.
Valoarea materialelor distruse, precum şi a celor consumate peste prevederile normelor, din vina brigazii, se suporta de membrii acesteia, potrivit legii.
Lucrãrile de calitate necorespunzãtoare se refac de cãtre brigada, cu suportarea contravalorii materialelor consumate suplimentar pentru remedieri.
ART. 5
Suma globalã prevãzutã în contract, cît şi avansurile lunare, se repartizeazã de şeful brigazii complexe, cu acordul membrilor acesteia, pe membrii brigazii, în raport cu contribuţia fiecãruia la realizarea lucrãrilor, retributia tarifara şi timpul efectiv lucrat.
Conform principiului nelimitarii veniturilor rezultate din munca, întregul colectiv va putea obţine venituri mai mari dacã realizeazã obiectivul de investiţii într-o durata mai scurta decît cea stabilitã sau cu un numãr mai mic de personal; prin prelungirea duratei de execuţie sau folosirea unui numãr mai mare de personal muncitor veniturile vor scãdea în mod corespunzãtor.
În scopul creşterii productivitatii muncii şi concentrarii eforturilor întregului colectiv al brigazii la realizarea lucrãrilor contractate în acord global se va urmarii reducerea la strictul necesar a personalului de administraţie, prin simplificarea sistemului de evidenta şi a celorlalte documente privind activitatea brigazii.
Durata de execuţie pentru fiecare obiectiv se stabileşte potrivit normelor tehnice, avîndu-se în vedere timpul de munca normat şi numãrul de personal necesar.
CAP. 2
Organizarea antreprizelor şi a celorlalte unitãţi de construcţii-montaj
ART. 6
Unitatea organizatoricã de baza în sistemul de lucru în antrepriza este brigada complexa de antrepriza.
Brigada complexa contracteazã în acord global şi executa în întregime unu sau mai multe obiecte sau pãrţi de obiecte complexe.
ART. 7
Brigada complexa se alcãtuieşte pe baze democratice de cãtre antreprenor - şef de brigada - prin înţelegere directa cu membrii acesteia, asigurindu-se, în funcţie de necesitaţi, structura optima pe meserii şi nivel de calificare - muncitori, maiştri, tehnicieni, subingineri, ingineri şi alt personal -, corespunzãtor gradului de complexitate a lucrãrilor contractate. În brigada vor fi cuprinşi şi conducãtorii de utilaje.
În cadrul brigazii complexe se va urmãri asigurarea policalificarii muncitorilor, astfel încît aceştia sa-şi foloseascã integral timpul de lucru şi sa fie în mãsura sa execute cît mai multe categorii de lucrãri.
Evidentele privind activitatea brigazii se ţin de şeful de brigada şi ajutoarele acestuia, reducindu-se în acest fel personalul de administraţie.
ART. 8
Brigada complexa rãspunde de realizarea integrala a lucrãrilor, la termenele contractate, de calitatea corespunzãtoare a acestora şi de încadrarea în consumurile normate de materiale, combustibili şi energie.
Brigada complexa executa în condiţii de stricta economicitate lucrãrile de organizare de şantier pentru obiectivele pe care le contracteazã, reducind la minimum construcţiile definitive cu aceasta destinaţie.
ART. 9
Brigada complexa primeşte în administrare uneltele şi utilajele necesare executãrii lucrãrilor, rãspunde de întreţinerea şi repararea acestora, de folosirea lor raţionalã pe toatã durata normata de utilizare, fiind obligatã sa plãteascã, potrivit legii, cotele de amortizare.
ART. 10
Pentru executarea unor lucrãri de stricta specialitate, brigada complexa poate sa foloseascã, pe perioade scurte echipe de specialişti din alte formaţii. Plata lucrãrilor executate de aceste echipe sau specialişti se asigura din suma totalã prevãzutã în contractul de acord global încheiat de brigada complexa.
ART. 11
Pentru coordonarea mai multor brigazi complexe, asigurarea aprovizionarii tehnico-materiale, folosirea în condiţii de eficienta sporitã a forţei de munca, a materialelor, utilajelor şi celorlalte mijloace se constituie, potrivit legii, întreprinderi-antrepriza care lucreazã în acord global, îşi dimensioneaza personalul la strictul necesar în raport cu volumul lucrãrilor, desfãşoarã intreaga activitate în conformitate cu principiile autoconducerii şi autogestiunii şi se finanţeazã prin cote procentuale din valoarea lucrãrilor contractate şi executate, stabilite în raport cu natura şi complexitatea acestora.
Întreprinderea-antrepriza se poate constitui şi pentru executarea directa a unor lucrãri mari sau de complexitate mare - hidrocentrala, complex chimic, centrala termoelectrica şi altele asemenea -, în care caz îşi asigura finanţarea întregii activitãţi din suma stabilitã prin contractul de antrepriza pentru realizarea lucrãrilor.
ART. 12
Întreprinderea-antrepriza îndeplineşte, de regula, rolul de antreprenor general şi încheie contracte directe cu beneficiarii pentru realizarea integrala a lucrãrilor de construcţii montaj la obiective de investiţii, în care scop:
a) asigura adaptarea la teren a proiectelor tip pentru obiectivele contractate, elaborarea de detalii de execuţie sau proiecte pentru unele lucrãri de complexitate redusã, precum şi proiectarea tehnologiilor proprii de execuţie;
b) asigura în mod centralizat aprovizionarea tehnico-materialã, prelucrarea şi realizarea unor confecţii semifabricate, gospodãrirea utilajelor şi mijloacelor fixe din dotare, care se folosesc de toate brigazile complexe;
c) urmãreşte încadrarea consumurilor de materiale în normele stabilite, controleazã şi ia mãsuri pentru asigurarea calitãţii lucrãrilor executate de brigazi, realizarea indicatorilor tehnico-economici stabiliţi prin plan, contractarea şi decontarea lucrãrilor;
d) acţioneazã pentru îmbunãtãţirea permanenta a structurilor organizatorice, în vederea eliminãrii activitãţilor auxiliare şi reducerii personalului indirect productiv şi functionaresc, a creşterii continue a productivitatii muncii.
ART. 13
Pentru executarea unor lucrãri de complexitate deosebita, în condiţiile şi cu aprobãrile prevãzute de lege, se pot organiza centrale sau trusturi de antrepriza generalã.
În raport cu mãrimea şi complexitatea obiectivelor pe care le contracteazã pentru execuţie, antrepriza generalã are în subordine, dupã caz, întreprinderi-antrepriza, antreprize fãrã personalitate juridicã, brigazi complexe sau brigazi specializate, unitãţi de mecanizare, de producţie industriala, aprovizionare şi altele.
ART. 14
Pentru lucrãri de stricta specialitate - automatizãri, instalaţii şi montaj utilaje, izolaţii speciale, drumuri, cai ferate, lucrãri edilitare şi altele - se pot organiza trusturi, întreprinderi-antrepriza, antreprize sau brigazi specializate.
ART. 15
Unitãţile socialiste pot executa unele lucrãri de construcţii-montaj în regie proprie, prin contracte de acord global, cu colective de oameni ai muncii din aceste unitãţi sau prin angajarea directa de echipe de constructori.
De asemenea, lucrãrile de construcţii-montaj pot fi executate şi prin brigazi complexe sau echipe ale unitãţilor cooperatiste.
ART. 16
Centralele, trusturile, întreprinderile-antrepriza şi antreprizele fãrã personalitate juridicã lucreazã în acord global, şi dimensioneaza personalul la strictul necesar în raport cu volumul lucrãrilor, îşi desfãşoarã intreaga activitate pe baza autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare şi se finanţeazã prin cote procentuale din valoarea lucrãrilor contractate şi executate de întreprinderile-antrepriza şi brigazile complexe din subordine, dupã caz.
Dimensionarea personalului din unitãţile de construcţii-montaj prevãzute la alin. 1, precum şi retribuirea în acord global a acestui personal, se fac din cotele procentuale de manopera aferente valorii lucrãrilor de construcţii-montaj contractate şi executate.
Cotele procentuale maxime pe categorii de lucrãri, în funcţie de natura şi complexitatea acestora, precum şi cotele pe titularii de plan, în funcţie de volumul şi structura lucrãrilor prevãzute în planul fiecãruia, se stabilesc anual, odatã cu aprobarea planului naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
Titularii de plan - ministerele, celelalte organe centrale şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti - defalca cotele procentuale pe centrale, trusturi şi întreprinderi în funcţie de volumul, natura şi complexitatea lucrãrilor prevãzute în planul fiecãrei unitãţi.
CAP. 3
Contractarea în acord global, prin preluarea în antrepriza a lucrãrilor de construcţii-montaj, proiectarea şi decontarea acestora
ART. 17
Pentru executarea lucrãrilor de construcţii-montaj, între beneficiar şi antreprenorul general se încheie, în conformitate cu prevederile planului naţional unic de dezvoltare economico-socialã, un contract-cadru care va cuprinde:
a) denumirea, valoarea, durata de execuţie, capacitatile de producţie şi termenele de punere în funcţiune ale obiectivelor;
b) obligaţiile beneficiarului privind termenele de predare a documentaţiilor tehnico-economice aprobate şi a amplasamentului obiectivului, de asigurare a aprovizionarii şi predãrii la montaj, în termen, a utilajelor şi instalaţiilor tehnologice;
c) obligaţiile antreprenorului general de a executa integral lucrãrile de construcţii-montaj ale obiectivului, cu respectarea duratelor normate şi a condiţiilor de calitate prevãzute în standarde şi proiecte.
Contractul se încheie în termen de maximum 20 de zile de la data aprobãrii introducerii lucrãrilor în plan, pe baza proiectului întocmit de antreprenorul general şi comunicat beneficiarului în termen de 5 zile de la aceeaşi data.
ART. 18
Dupã aprobarea documentaţiei tehnico-economice, potrivit legii investiţiilor, se încheie între beneficiar şi antreprenorul general contractul ferm de execuţie în acord global, prin preluarea în antrepriza a lucrãrilor de construcţii-montaj pentru obiectivul de investiţii, în care se vor prevedea în mod obligatoriu:
a) proiectele tip de construcţii şi instalaţii tehnologice;
b) utilizarea de materiale, componente, subansamble, maşini, utilaje, instalaţii şi produse tipizate;
c) normele tehnice de consum exprimate prin consumuri maximale de materiale, combustibili şi energie, pentru fiecare tip sau varianta constructivã, corespunzãtor tehnologiei folosite;
d) numãrul maxim de personal în raport cu volumul lucrãrilor şi normele de munca;
e) valoarea maxima a lucrãrilor de construcţii-montaj prevãzutã în devizul general al obiectivului;
f) durata şi etapele de realizare a lucrãrilor de construcţii-montaj, precum şi stadiile fizice intermediare;
g) termenele de predare a utilajelor, instalaţiilor tehnologice, aparatajelor şi a materialelor ce se aprovizioneaza de beneficiar.
Antreprenorul va lua mãsuri pentru realizarea de economii la materiale, manopera, utilaje şi la celelalte capitole de cheltuieli, cu respectarea condiţiilor de calitate prevãzute în proiect şi standarde. În aceste condiţii, economiile realizate revin antreprenorului.
Beneficiarul investiţiei are obligaţia sa asigure elaborarea şi predarea proiectelor şi a documentaţiilor tehnico-economice la termenele prevãzute în contract, precum şi asistenta tehnica pe intreaga durata a execuţiei lucrãrilor, pînã la punerea în funcţiune a capacitãţilor şi realizarea parametrilor tehnico-economici proiectati.
ART. 19
Încheierea contractelor de antrepriza pentru executarea în acord global a lucrãrilor de construcţii-montaj se face cu respectarea stricta a prevederilor legale referitoare la tipizarea construcţiilor, normarea consumurilor de materiale, combustibili şi energie, a normelor şi normativelor de munca.
Construcţiile de toate categoriile din cadrul obiectivelor de investiţii ce se realizeazã în industrie, transporturi, agricultura şi celelalte ramuri productive, precum şi clãdirile de locuit, obiectivele social-culturale şi administrative, se proiecteazã şi se executa pe baza de proiecte tip, aprobate potrivit legii.
Prin proiectele tip se stabilesc suprafeţele şi principalele dimensiuni ale obiectivelor de construcţii, soluţiile constructive, consumurile limita de materiale de construcţii şi instalaţii, precum şi limita maxima a preţului de deviz pentru lucrãrile de construcţii-montaj.
La elaborarea proiectelor tip se va urmãri ca acestea sa poatã servi şi ca proiecte de capacitãţi-modul care, prin asamblare, sa fie utilizate pentru realizarea de obiective de acelaşi profil, cu marimi diferite.
ART. 20
Tipizarea construcţiilor se face în strinsa legatura cu tipizarea tehnologiilor de producţie şi a utilajelor, astfel încît dimensiunile clãdirilor şi celorlalte construcţii sa corespundã strict necesitãţilor bunei desfasurari a proceselor de producţie.
Pentru obiectivele din agricultura, zootehnie, irigaţii şi îmbunãtãţiri funciare, prin tipizare se vor adopta soluţii constructive simple care sa foloseascã pe scara larga materialele locale.
La obiectivele din domeniul transporturilor se vor tipiza secţiunile de drumuri, adoptindu-se soluţii care sa asigure restrîngerea la minimum a folosirii bitumului şi utilizarea pe scara larga a materialelor locale, zgurilor şi cenusilor de termocentrala.
La construcţiile de orice fel se vor putea folosi numai materiale şi elemente de construcţii şi instalaţii tipizate, precum şi materiale şi resurse locale, în condiţiile prevãzute de lege.
ART. 21
Soluţiile adoptate în proiectele tip de construcţii trebuie sa asigure executarea lucrãrilor cu consumuri minime de materiale şi energie, scurtarea duratelor de execuţie, durabilitatea şi stabilitatea clãdirilor, creşterea productivitatii muncii în activitatea de proiectare şi de realizare a investiţiilor, promovarea unor tehnologii eficiente în executarea construcţiilor, reducerea greutatii şi a costului acestora, crearea de condiţii optime pentru desfãşurarea proceselor functionale şi de producţie, precum şi realizarea unei eficiente maxime de exploatare.
ART. 22
Executarea lucrãrilor va fi urmãritã în permanenta de beneficiar, antreprenor şi bãncile finanţatoare.
Lucrãrile se vor deconta lunar pe baza stadiilor fizice realizate. Valoarea lucrãrilor, corespunzãtor stadiilor fizice, se stabileşte odatã cu încheierea contractelor, eliminindu-se astfel întocmirea unor documente care necesita un volum mare de munca.
Decontarea lucrãrilor se va face în limita valorii totale prevãzute în contractul de antrepriza încheiat.
Lucrãrile de calitate necorespunzãtoare nu se deconteazã.
CAP. 4
Contractarea executãrii lucrãrilor în acord global şi retribuirea personalului din activitatea de construcţii-montaj
ART. 23
Brigada complexa şi brigada specializatã încheie contracte de acord global cu întreprinderea-antrepriza din care fac parte sau, dupã caz, cu antrepriza ori trustul cãruia le sînt direct subordonate.
Contractul de acord global se încheie pentru executarea unor obiecte de investiţii sau a unor pãrţi de obiecte complexe, pentru care brigada primeşte o suma globalã stabilitã în limita manoperei prevãzute în deviz pentru lucrãrile contractate.
Pentru lucrãri mici se pot încheia contracte de acord global şi cu echipe de muncitori. Asemenea contracte se încheie şi cu echipe ale unitãţilor cooperatiste.
ART. 24
Contractul de acord global încheiat de brigada complexa şi brigada specializatã cuprinde:
a) proiectul şi devizul lucrãrii;
b) valoarea manoperei corespunzãtoare lucrãrilor ce fac obiectul contractului;
c) graficul de execuţie a lucrãrilor;
d) fişa limita a consumurilor de materiale pe obiect;
e) lista dotãrilor cu scule şi utilaje, precum şi durata de utilizare a acestora pentru executarea lucrãrilor contractate;
f) alte condiţii specifice.
Prin contractul de acord global brigada se obliga sa execute lucrãrile ce fac obiectul contractului, în întregime, pînã la terminarea şi receptionarea obiectului, cu încadrarea în consumurile de resurse materiale şi de munca stabilite şi respectarea stricta a condiţiilor de calitate prescrise.
Întreprinderea-antrepriza sau, dupã caz, antrepriza ori trustul se obliga sa asigure baza tehnico-materialã necesarã, coordonarea lucrãrilor de specialitate, acordarea asistenţei tehnice, a lucrãrilor de laborator şi controlul de calitate.
ART. 25
În cazul în care antreprenorul general - întreprinderea-antrepriza, trustul sau centrala - are în subordine antreprize, încheie cu acestea contracte în acord global, pentru executarea obiectivelor de investiţii. Contractele de acord global cuprind:
a) volumul lucrãrilor pe fiecare obiect;
b) suma pentru retribuirea personalului muncitor al antreprizei, stabilitã prin cote aprobate potrivit legii, şi suma pentru retribuirea personalului muncitor din brigazi şi celelalte subunitati, în limita manoperei prevãzute în devizele pe obiecte;
c) nivelul cheltuielilor maxime de producţie (bugetul de cheltuieli);
d) graficele de execuţie;
e) condiţii generale şi speciale impuse de specificul lucrãrilor ce fac obiectul contractului.
ART. 26
Obiectul contractului de acord global se stabileşte în funcţie de caracteristicile şi complexitatea obiectivelor de investiţii. Sumele ce se stabilesc prin contract pentru plata manoperei se determina pe baza proiectelor, a devizelor, normelor şi normativelor de munca, în raport cu lucrãrile de executat, exprimate fizic.
În construcţia de locuinţe, de obiective social-culturale şi tehnico-edilitare, contractul de acord global se încheie pentru executarea unui bloc sau a unui grup de blocuri, unei şcoli, grãdiniţe, staţii de epurare, reţea de apa, canalizare, termoficare sau unei strãzi, avîndu-se în vedere:
a) la blocurile de locuinţe, numãrul de apartamente, suprafata totalã a acestora şi sistemul constructiv al blocului - panouri mari, schelet din beton armat, zidãrie;
b) pentru instalaţiile tehnico-edilitare, lungimea reţelelor şi gradul de prefabricare a instalaţiei.
La construcţiile industriale, contractul de acord global se încheie pentru executarea unei hale industriale, instalaţii tehnologice, instalaţii de automatizare, rezervoare, silozuri, coşuri de fum, reţele tehnologice, avîndu-se în vedere:
a) la hale industriale, suprafata construcţiei, sarcinile tehnologice, sistemul constructiv, volumul de lucrãri şi alte elemente specifice clãdirii;
b) la rezervoare şi silozuri, capacitatea exprimatã în tone sau metri cubi, sistemul constructiv şi alte condiţii specifice legate de produsul care se depoziteaza;
c) la drumuri şi cai ferate, lungimea exprimatã în kilometri, capacitatea de trafic, volumul terasamentelor şi caracteristicile sistemului rutier;
d) la montajul utilajelor, numãrul şi complexitatea utilajelor, gradul de preasamblare, volumul instalaţiilor tehnologice de legatura între utilaje.
La construcţiile agrozootehnice, contractele de acord global se încheie pentru executarea unei ferme, a unui grajd, siloz, canale pentru irigaţii şi desecãri, suprafeţe de teren irigate sau desecate şi altele, avîndu-se în vedere:
a) pentru executarea unui grajd, suprafata construcţiei, sistemul constructiv, volumul lucrãrilor de construcţii şi instalaţii tehnologice;
b) pentru executarea canalelor de irigaţii sau desecãri, lungimea, secţiunea şi debitul acestora;
c) la amenajãrile pentru irigaţii sau desecãri, suprafata parcelelor, amenajate, volumul terasamentelor şi sistemul de irigare sau desecare aplicat.
ART. 27
Pe parcursul executãrii lucrãrilor contractate în acord global brigazile complexe şi de specialitate primesc avansuri lunare de pînã la 80 la suta din suma cuvenitã pentru manopera, corespunzãtor stadiilor fizice realizate. Avansurile se repartizeazã de şeful brigazii, cu acordul membrilor acesteia, personalului muncitor din brigada, în raport cu contribuţia fiecãruia la realizarea lucrãrilor, retributia tarifara şi timpul efectiv lucrat.
La terminarea şi receptionarea lucrãrilor la obiectul contractat, dupã verificarea îndeplinirii condiţiilor de calitate, suma totalã pe obiect se împarte pe membrii brigazii, în condiţiile prevãzute la alin. 1; din sumele individuale astfel determinate se scad avansurile plãtite lunar.
ART. 28
Suma pentru retribuirea personalului muncitor al centralei, trustului, întreprinderii-antrepriza şi antreprizei se stabileşte prin aplicarea cotelor procentuale de manopera aprobate potrivit art. 16.
Pe parcursul executãrii lucrãrilor contractate în acord global, suma cuvenitã personalului unitãţilor prevãzute la alin. 1 se stabileşte prin aplicarea cotelor procentuale de manopera la volumul lucrãrilor realizate de brigazile şi celelalte unitãţi din subordine. Lunar, din aceste sume se acorda avansuri în limita a 80 la suta, care se repartizeazã personalului muncitor în raport cu retributia tarifara şi timpul efectiv lucrat.
La terminarea şi receptionarea lucrãrilor la obiectele contractate, odatã cu acordarea sumelor totale pe obiecte cuvenite personalului din brigazi se va acorda şi diferenţa cuvenitã personalului muncitor al centralei, trustului, întreprinderii-antrepriza şi al antreprizei.
Sumele cuvenite tuturor categoriilor de personal al centralelor, trusturilor, întreprinderilor-antrepriza şi antreprizelor se acorda integral dacã sînt îndeplinite condiţiile prevãzute în contractul de acord global.
ART. 29
Personalul muncitor din unitãţile specializate pentru mecanizare, producţie industriala, aprovizionare şi altele va fi retribuit pe baza contractelor de acord global, în raport cu realizarea sarcinilor ce le revin, exprimate fizic. Lunar se acorda avansuri de pînã la 80 la suta din suma aferentã lucrãrilor realizate, diferenţa urmînd a se plati la terminarea şi receptionarea lucrãrilor contractate.
CAP. 5
Retribuirea în acord global a personalului muncitor din activitatea de reparaţii capitale
ART. 30
Lucrãrile de construcţii-montaj din activitatea de reparaţii capitale şi celelalte reparaţii se executa pe baza contractelor de acord global încheiate între beneficiar şi colective de oameni ai muncii care se obliga, pentru o suma stabilitã global prin deviz, sa execute integral lucrãrile de reparaţii stabilite.
Devizele de reparaţii capitale se întocmesc în conformitate cu normele de consum de materiale, energie şi combustibil, normele şi normativele de munca, urmãrindu-se dimensionarea la strictul necesar a celorlalte categorii de cheltuieli şi respectarea normativelor tehnice pentru repararea fondurilor fixe prevãzute de lege.
În cazul în care, la desfacerea şi verificarea instalaţiilor şi liniilor tehnologice, se constata ca nu este necesarã executarea tuturor lucrãrilor prevãzute în normele de reparaţii capitale sau ca sînt necesare lucrãri suplimentare, devizul se modifica în mod corespunzãtor.
ART. 31
Activitatea de reparaţii capitale va cuprinde şi lucrãrile de modernizare a utilajelor şi instalaţiilor, în scopul îmbunãtãţirii parametrilor tehnologici, maririi randamentelor, reducerii consumurilor energetice şi de materii prime, sporirii gradului de automatizare, creşterii capacitãţii de producţie.
ART. 32
Lucrãrile de construcţii-montaj din activitatea de reparaţii capitale şi celelalte reparaţii pot fi executate direct de unitãţile beneficiare prin echipe sau brigazi proprii ori de întreprinderi-antrepriza şi brigazi complexe sau specializate care executa, de regula, lucrãri de construcţii-montaj pentru investiţii din domeniul respectiv.
În cadrul ministerelor şi al centralelor se organizeazã, potrivit legii, întreprinderi sau brigazi proprii specializate în efectuarea reparaţiilor capitale.
Întreprinderile şi brigazile complexe organizate pentru activitatea de reparaţii capitale îşi desfãşoarã intreaga lor activitate pe baza autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare, finantindu-se în întregime din valoarea lucrãrilor contractate şi executate.
ART. 33
Personalul muncitor din antreprize, brigazi şi echipe, care executa lucrãrile de construcţii-montaj din activitatea de reparaţii capitale şi celelalte reparaţii, în acord global, primeşte intreaga suma prevãzutã în contract pentru manopera la terminarea şi receptionarea lucrãrilor contractate.
Pe parcursul executãrii lucrãrilor se acorda avansuri lunare în limita a 80 la suta din valoarea manoperei, corespunzãtor stadiilor fizice realizate.
Suma ce revine pentru retribuirea personalului din întreprinderi se determina prin cote procentuale din valoarea lucrãrilor executate de brigazile şi echipele din subordine, cote stabilite potrivit art. 16 în raport cu volumul şi complexitatea lucrãrilor.
ART. 34
Ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, centralele industriale, întreprinderile şi celelalte unitãţi au obligaţia sa asigure, potrivit legii, executarea la timp şi în condiţii de calitate a tuturor reparaţiilor capitale prevãzute în planul naţional unic de dezvoltare economico-socialã.
CAP. 6
Eliberarea drepturilor de retribuire pentru lucrãrile contractate în acord global
ART. 35
Manopera necesarã pentru realizarea lucrãrilor de construcţii-montaj se stabileşte prin contractul de acord global, în limitele prevederilor din deviz. Valoarea manoperei se determina pe baza de normative şi norme de munca aprobate potrivit legii, fundamentate ştiinţific în funcţie de cantitatea de munca necesarã în condiţii de organizare superioarã a producţiei şi a muncii, de parametrii tehnici ai maşinilor şi utilajelor din dotare, în concordanta cu sarcina de creştere a productivitatii muncii.
Devizele prevãd valoarea totalã a manoperei pentru întregul personal muncitor din brigazi, antreprize, întreprinderi-antrepriza, trusturi şi centrale, inclusiv indemnizaţiile pentru concediile de odihna, sporul pentru vechimea neîntreruptã în aceeaşi unitate şi celelalte drepturi de retribuire prevãzute de lege pe perioada normata de execuţie.
Valoarea totalã a manoperei din devize se defalca pe stadii fizice. Prin graficul de eşalonare a execuţiei lucrãrilor, manopera aferentã stadiilor fizice se stabileşte şi pe ani, în cazul în care lucrarea se realizeazã pe o perioada mai mare de un an.
ART. 36
Bãncile finanţatoare elibereazã, pe baza documentaţiei prezentate potrivit legii, suma corespunzãtoare manoperei aferente gradului de realizare a stadiilor fizice pentru fiecare obiect, parte de obiect complex sau obiectiv contractat în acord global, cu respectarea prevederilor art. 27-29 şi 33.
Drepturile privind sporul de vechime neîntreruptã în aceeaşi unitate, indemnizaţiile de concediu, alte sporuri, precum şi compensaţiile prevãzute în Decretul nr. 46/1982 şi premiile pentru realizari deosebite, se acorda integral, în condiţiile legii, din avansurile pentru lucrãrile executate.
Diferenţele reţinute lunar potrivit art. 27-29 şi 33 se elibereazã de bãncile finanţatoare pe baza proceselor-verbale de terminare şi recepţie a lucrãrilor contractate şi a confirmãrii de cãtre unitatea în cadrul cãreia funcţioneazã brigazile şi celelalte subunitati a încadrãrii în consumurile normate de materiale, combustibili şi energie; calitatea lucrãrilor se confirma de organele Inspecţiei de stat în construcţii.
Pentru centrale, trusturi, întreprinderi-antrepriza şi antreprize, eliberarea diferenţelor se face pe baza proceselor-verbale de recepţie sau de predare-primire a lucrãrilor încheiate cu beneficiarul şi a îndeplinirii celorlalte condiţii prevãzute în contractul de acord global.
ART. 37
Controlul eliberãrii şi utilizãrii sumelor pentru manopera aferentã lucrãrilor de construcţii-montaj şi reparaţii capitale în construcţii se exercita în condiţiile legii.
CAP. 7
Controlul calitãţii lucrãrilor de construcţii-montaj. Organizarea, atribuţiile şi rãspunderile Inspecţiei de stat în construcţii
ART. 38
Întregul personal muncitor care lucreazã în activitatea de construcţii-montaj rãspunde de calitatea lucrãrilor executate, în raport cu atribuţiile ce revin fiecãruia în colectivul de munca.
ART. 39
Personalul de execuţie rãspunde de realizarea lucrãrilor în stricta conformitate cu normativele, standardele şi prevederile proiectelor de execuţie, fiind obligat sa refacã lucrãrile de calitate necorespunzãtoare, cu suportarea tuturor cheltuielilor.
Personalul de conducere tehnica a lucrãrilor - maistru, inginer, şef de brigada şi adjunct şef de brigada -, precum şi personalul de conducere din antreprize, întreprinderi-antrepriza, trusturi şi centrale, au obligaţia sa asigure condiţiile tehnico-materiale pentru executarea lucrãrilor de calitate corespunzãtoare, efectuarea tuturor probelor şi încercãrilor de laborator prevãzute de normative pentru diferite operaţii şi lucrãri şi sa efectueze un control permanent cu privire la calitatea lucrãrilor executate de personalul din subordine.
În cazul în care personalul de conducere nu-şi îndeplineşte atribuţiile ce îi revin în asigurarea calitãţii lucrãrilor, suporta, împreunã cu personalul de execuţie din subordine, cheltuielile necesare refacerii lucrãrilor de calitate necorespunzãtoare.
ART. 40
Personalul din proiectare are sarcina ca la întocmirea documentaţiilor tehnico-economice pentru obiectivele de investiţii sa foloseascã proiectele tip respectînd prevederile normativelor, standardelor şi prescripţiile tehnice, sa elaboreze proiectele de execuţie şi detaliile de execuţie adoptînd soluţii care sa elimine riscurile şi posibilitatea producerii unor defectiuni în execuţie, sa adopte mãsuri de punere în valoare maxima a materialelor folosite, în raport cu condiţiile de mediu şi de exploatare.
Proiectantii au sarcina sa urmãreascã realizarea lucrãrilor proiectate, sa controleze respectarea prevederilor proiectelor şi sa dispunã corectarea defectiunilor constatate.
ART. 41
Personalul unitãţilor beneficiare - dirigintii de şantier - are obligaţia sa verifice în permanenta execuţia lucrãrilor de construcţii-montaj şi, în mod deosebit, calitatea utilajelor şi instalaţiilor, sa participe direct la efectuarea probelor mecanice şi tehnologice, sa manifeste exigenta maxima în exercitarea controlului pe faze şi la recepţia obiectivelor de investiţii.
ART. 42
În vederea exercitãrii controlului statului în domeniul calitãţii construcţiilor, se instituie un sistem unitar al inspecţiei de stat în construcţii.
Inspecţia de stat în construcţii se organizeazã în cadrul Inspectoratului General de Stat pentru Investiţii-Construcţii.
Inspecţia de stat în construcţii este subordonata şi Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activitãţii Economice şi Sociale.
În fiecare judeţ se organizeazã inspecţii de specialitate pentru construcţii, care funcţioneazã în cadrul consiliilor judeţene de control muncitoresc al activitãţii economice şi sociale.
ART. 43
Inspecţia de stat în construcţii are, în principal, urmãtoarele atribuţii şi raspunderi:
a) urmãreşte în proiectare, aplicarea proiectelor tip şi respectarea standardelor şi normativelor în vigoare;
b) verifica, în execuţie, respectarea prevederilor proiectelor, a standardelor şi normativelor privind executarea lucrãrilor de construcţii-montaj;
c) controleazã calitatea materialelor de construcţii ce se folosesc pe santiere şi calitatea lucrãrilor ce se realizeazã.
ART. 44
În cazul în care constata ca executarea lucrãrilor de construcţii-montaj se face cu abateri de la prevederile proiectelor sau ale normativelor şi standardelor, Inspecţia de stat în construcţii este obligatã sa dispunã:
a) oprirea lucrãrilor, pînã la realizarea tuturor condiţiilor prevãzute în proiecte şi în norme;
b) refacerea lucrãrilor executate necorespunzãtor;
c) sancţionarea celor vinovaţi, potrivit prevederilor legii.
ART. 45
Organizarea, atribuţiile şi rãspunderile Inspecţiei de stat în construcţii se stabilesc prin decret al Consiliului de Stat.
CAP. 8
Dispoziţii tranzitorii şi finale
ART. 46
Lucrãrile de construcţii-montaj care încep dupã data intrãrii în vigoare a prezentului decret se vor contracta în acord global, potrivit prevederilor acestuia.
La obiectivele în curs de execuţie, în raport cu stadiul fizic realizat, se vor contracta în acord global, potrivit prezentului decret, lucrãrile rãmase de executat pînã la terminarea şi receptionarea fiecãrui obiect.
ART. 47
Cotele procentuale de manopera maxime pe categorii de lucrãri şi pe titularii de plan pe anul 1984, pentru retribuirea personalului din întreprinderi-antrepriza, centrale, trusturi şi antreprize, sînt prevãzute în anexele nr. 1* şi 2*, care fac parte integrantã din prezentul decret.
* Anexele au fost comunicate instituţiilor interesate.
ART. 48
Ministerul Construcţiilor Industriale, Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare şi Ministerul Muncii vor elabora norme metodologice pentru retribuirea în acord global a personalului muncitor din activitatea de construcţii-montaj, prin preluarea lucrãrilor în antrepriza.
ART. 49
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului decret se abroga art. 89, 91 şi 93 din <>Legea retribuirii dupã cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974 , pct. 7 din anexa nr. 7 la Decretul nr. 100/1979 pentru aplicarea <>Legii retribuirii dupã cantitatea şi calitatea muncii nr. 57/1974 , <>art. 12 din Decretul nr. 335/1983 privind aplicarea formei de retribuire în acord global şi altor forme de retribuire specifice unor ramuri sau activitãţi, art. 10, cap. III "Construcţii-montaj" din anexa nr. 1, prevederile referitoare la lucrãrile de construcţii-montaj şi reparaţii capitale din anexa nr. 2 şi pct. 9 din anexa nr. 4 la <>Decretul nr. 336/1983 cu privire la calcularea, eliberarea şi controlul utilizãrii fondului de retribuire, precum şi orice alte dispoziţii contrare. De asemenea, referirile la construcţii, grupuri de santiere, santiere şi loturi din <>Decretul nr. 335/1983 , precum şi referirile la loturi şi santiere din <>Decretul nr. 336/1983 , se elimina.
-----------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016