Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECRET nr. 303 din 15 septembrie 1971  privind infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECRET nr. 303 din 15 septembrie 1971 privind infiintarea, organizarea si functionarea Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 109 din 23 septembrie 1971
Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:

CAP. 1
Dispoziţii generale
ART. 1
Se înfiinţeazã Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe, care înfãptuieşte politica partidului şi statului în domeniul gospodãririi resurselor materiale, al realizãrii aprovizionarii cu materii prime, materiale, combustibili, energie, ambalaje, utilaje şi piese de schimb, a unor materiale şi produse nealimentare destinate populaţiei şi al constrolului gospodãririi fondurilor fixe - maşini, utilaje şi instalaţii industriale -, în concordanta cu obiectivele şi sarcinile planurilor de dezvoltare a economiei naţionale.
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe rãspunde împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat de realizarea aprovizionarii tehnico-materiale, conform sarcinilor de plan aprobate, aprovizioneaza prin reţeaua proprie de baze şi depozite materiale de uz general în cantitãţi nevagonabile şi exercita în intreaga economie îndrumarea şi controlul gospodãririi şi valorificãrii judicioase a resurselor materiale şi a modului de utilizare a fondurilor fixe.
ART. 2
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are în subordine organizaţii economice de aprovizionare şi desfacere şi inspectoratele teritoriale; conduce, indruma şi controleazã activitatea acestora şi rãspunde de realizarea sarcinilor de plan ce-i revin.
ART. 3
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe asigura aplicarea legilor, decretelor şi hotãrârilor Consiliului de Miniştri în domeniul sau de activitate şi colaboreazã cu celelalte ministere, organe centrale şi locale şi ale administraţiei de stat, pentru îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin.

CAP. 2
Atribuţii
ART. 4
În domeniul materiilor prime, materialelor, combustibililor, energiei, Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospogaririi Fondurilor Fixe are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura, împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat realizarea ritmica a aprovizionarii tehnico-materiale conform balantelor aprobate prin plan, utilizarea judicioasã şi economisirea stricta a resurselor materiale, urmãreşte modul de desfãşurare a acestui proces şi ia mãsurile care se impun, în limita competentelor sale;
b) aprovizioneaza prin reţeaua proprie, în condiţiile prevãzute de lege, organizaţiile economice şi bugetare cu materiale de uz general în cantitãţi nevagonabile, asigurând livrarea din baze sau depozite, la cererea consumatorilor din zona, a acestor materiale; în acest scop:
- dezvolta pe teritoriu reţeaua proprie de întreprinderi, baze şi depozite judeţene sau interjudetene, în funcţie de dezvoltarea economicã a zonei repective; prezintã propuneri pentru integrarea în reţeaua sa, în funcţie de necesitãţile economiei, a unor baze sau depozite cu caracter de deservire generalã din subordinea ministerelor sau a unor centrale industriale sau unitãţi cu statut de centrala;
- prospecteaza nevoile de consum ale beneficiarilor şi, pe aceasta baza, ia mãsuri pentru contractarea cu furnizorii prin organizaţiile sale, a materialelor de uz general necesare în fiecare zona, asigurând livrarea la cerere; organizeazã preluarea şi desfacerea prin organizaţiile sale a producţiei unor mãrfuri de uz general convenite cu ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat;
- constituie stocuri de intervenţie, la produse şi sortimente specifice consumatorilor din fiecare zona, prin alocarea în acest scop de cãtre coordonatorii de balante a unor cantitãţi în balante şi în programele şi desfasuratoarele de livrãri şi prin preluarea unor disponibilitati din stocurile organizaţiilor economice;
c) rãspunde de stabilirea şi revizuirea normelor şi normativelor de consum şi de stoc cu fundamentare tehnico-economicã, ţinând seama de necesitatea reducerii continue a consumurilor specifice şi de asigurarea unei aprovizionari ritmice; în acest scop:
- stabileşte, împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat şi cu Comitetul de Stat al Planificarii, normele şi normativele de consum şi de stoc pentru principalele materii prime, materiale şi produse, care se aproba prin planul de stat;
- aproba normele şi normativele de consum din competenta sa;
- controleazã elaborarea şi respectarea normelor de consum şi de stoc de cãtre ministere, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, centrale industriale, unitãţi cu statut de centrala şi întreprinderi, urmând îmbunãtãţirea acestora pe baza progresului tehnic, reproiectarii produselor şi tehnologiilor, introducerii de inlocuitori;
d) participa, împreunã cu Comitetul de Stat al Planificarii, ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat la elaborarea şi fundamentarea planului de aprovizionare tehnico-materialã, la echilibrarea balantelor de materii prime, materiale, combustibili, energie şi stabilirea rezervelor, urmãrind acoperirea necesarã, dezvoltarea resurselor interne şi materii prime;
e) indruma şi controleazã dezvoltarea producţiei de inlocuitori şi extinderea introducerii acestora în consum în vederea economisirii materiilor prime şi materialelor deficitare şi a reducerii importurilor;
f) organizeazã, împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale, activitatea de închidere a contractelor economice, în acest scop:
- ia mãsuri pentru buna desfãşurare a acestei activitãţi, la termenele stabilite de lege şi în condiţii care sa asigure aprovizionarea în cantitãţile şi ritmul cerut de desfãşurarea proceselor de producţie;
- coordoneazã activitatea de optimizare a transporturilor materialelor de masa, colaborand în acest scop cu Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor şi cu ministerele şi celelalte organe centrale şi locale furnizoare şi beneficiare, stabilind zonele de aprovizionare a consumatorilor de la sursele cele mai apropiate;
- rezolva neînţelegerile precontractuale, în concordanta cu obiectivele şi sarcinile rezultate din planul de stat, în cazurile în care ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat nu cad de acord între ele cu privire la problemele legate de definitivarea programelor şi desfasuratoarelor de livrãri;
- verifica modul în care la comanda, contractarea şi livrarea materiilor prime, materialelor, combustibililor, energiei electrice, pieselor de schimb, cantitãţile de produs se încadreazã în consumurile normate şi, dupã caz, în normele de stoc; împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, ia mãsuri pentru remedierea deficienţelor constatate, iar în cazurile de nerespectare a normelor şi normativelor stabilite, de încetare a livrãrilor;
g) exercita controlul asupra modului în care întreprinderile, centralele industriale şi unitãţile cu statut de centrala, alte organizaţii economice, ministerele şi alte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat îndeplinesc sarcinile ce le revin cu privire la gospodãrirea judicioasã a resurselor materiale, deafasurarea întregului proces de aprovizionare tehnico-materialã, actionand în sensul:
- realizãrii programelor de dezvoltare a bazei interne de materii prime, a producţiei de inlocuitori şi a modului de valorificare a acestora;
- realizãrii acţiunilor de cooperare, în vederea asigurãrii pe termen lung a unor surse certe de aprovizionare cu materii prime şi materiale din ţara, precum şi în colaborare cu alte tari;
- circulaţiei şi utilizãrii judicioase a resurselor materiale, evitãrii risipei şi a pierderilor în transport, depozitare şi consum;
- utilizãrii eficiente a resurselor de energie primara de toate formele, energie electrica şi termica, urmãrind valorificarea intensiva a resurselor din ţara de cãrbuni, energie hidro şi nucleara, folosirea judicioasã a combustibililor superiori lichizi şi gazosi, în scopul extinderii prelucrãrii industriale a acestora; identificarii şi eliminãrii consumurilor neautorizate de combustibili superiori lichizi şi gazosi şi respectãrii condiţiilor din acordurile prealabile referitoare la alimentarea cu combustibili şi a soluţiilor energetice din documentaţiile de investiţii aprobate;
- întocmirii corespunzãtoare a bilanţurilor energetice, în scopul valorificãrii cu randamente ridicate a resurselor energetice de toate formele;
- livrãrii de cãtre furnizori, în volumul şi la termenele contractate, a unor materiale şi produse nealimentare destinate fondului pieţei, în vederea satisfacerii permanente, cu o structura sortimentala corespunzãtoare, a cerinţelor de mãrfuri ale populaţiei; nomenclatorul acestor produse se stabileşte prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri;
- realizãrii în termen a mãsurilor de imbunatatire a gospodãririi materiilor prime, materialelor, combustibililor şi energiei, înscrise în planurile organizaţiilor economice, cum şi a mãsurilor stabilite de organele de inspecţie ale Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe;
- producerii, circulaţiei, gospodãririi şi utilizãrii eficiente a materialelor pentru ambalare şi a ambalajelor, dezvoltãrii containerizarii şi paletizarii;
- încheierii contractelor economice corespunzãtor nevoilor economiei şi respectãrii disciplinei contractuale;
h) intervine operativ în vederea rezolvarii unor probleme care apar în procesul de aprovizionare şi desfacere, îndeosebi prin:
- livrarea operativã a unor materiale din stocurile de intervenţie, pe care le constituie în acest scop în cadrul bazelor şi întreprinderilor de aprovizionare din subordine;
- redistribuirea unor cantitãţi de materii prime, materiale, combustibili, din stocurile disponibile şi, în cazurile excepţionale impuse de realizarea unor sarcini de importanta deosebita, din stocurile normate ale deţinãtorilor; în acest din urma caz, asigura reconstituirea în timp util a stocului normat sau, în colaborare cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale interesate, ia mãsurile necesare în vederea desfãşurãrii ritmice a producţiei;
- utilizarea rezervelor din balantele materiale şi a rezervei valutare la dispoziţia sa, stabilite de Consiliul de Miniştri;
- iniţierea de acţiuni pentru crearea de noi rezerve pe parcursul realizãrii planului, din economii la consum, resurse suplimentare şi disponibilitati care se creeazã, precum şi din aplicarea altor mãsuri;
- stabilirea prioritatilor în livrãri, în cazurile de forta majorã în care lipsa de resurse materiale pericliteazã îndeplinirea unor sarcini de importanta deosebita pentru economia nationala şi luarea în acest scop de decizii, cu consultarea ministerelor şi celorlalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat cu privire la modificarea unor clauze din contractele economice încheiate. În cazurile în care necesitatea modificãrii unor contracte economice implica schimbarea unor indicatori aprobaţi prin desfãşurarea planului de stat, prezintã, împreunã cu Comitetul de Stat al Planificarii, Consiliului de Miniştri propuneri corespunzãtoare;
- mãsuri de interzicere a aprovizionarii şi livrãrilor, precum şi de reducere a importurilor de materii prime, materiale, ambalaje, combustibili, piese de schimb, în cazurile în care constata posibilitatea folosirii de inlocuitori, existenta de stocuri nejustificate, utilizãri nerationale, risipa şi pierderi, informand ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat interesate; avizarea, împreunã cu Comitetul de Stat al Planificarii, a utilizãrii recurselor suplimentare rezultate din depasiri de plan, economii în consum, renunţãri ale beneficiarilor, pentru produsele ale cãror balante se aproba prin planul de stat, precum şi pentru alte produse de importanta deosebita, al cãror nomenclator îl stabileşte împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat interesate; valorificarea, împreunã cu Comitetul de Stat al Planificarii, ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, a
rezultatelor recensamantului stocurilor;
- aprobarea consumarii temporare, din stocurile de siguranta, a materialelor, în cazuri temeinic justificate, cu stabilirea termenilor de reconstituire a acestora; nomenclatorul acestor materiale se stabileşte de Consiliul de Miniştri;
- stabilirea de mãsuri, împreunã cu ministerele, celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat interesate, pentru intensificarea colectãrii deşeurilor de materii prime şi materiale şi valorificarea acestora prin extinderea prelucrãrii lor industriale;
i) iniţiazã mãsuri pentru organizarea bazelor de producţie a materialelor de masa, astfel amplasate încât sa asigure o circulaţie optima a acestor produse de la producãtori la consumatori.
ART. 5
În domeniul gospodãririi fondurilor fixe - maşini, utilaje, instalaţii industriale - Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe exercita urmãtoarele atribuţii principale:
a) exercita controlul în intreaga economie asupra folosirii depline şi în condiţii de siguranta a fondurilor fixe, exploatãrii, întreţinerii şi repararii corespunzãtoare a acestora, inzestrarii cu piese de schimb propune, împreunã cu Comitetul de Stat al Planificarii, mãsuri pentru încãrcarea raţionalã a capacitãţilor de producţie şi redistribuirea la alte organizaţii economice a utilajelor nefolosite sau slab încãrcate;
b) controleazã modul în care centralele industriale, unitãţile cu statut de centrala, întreprinderile şi celelalte organizaţii economice îndeplinesc obligaţiile ce le revin cu privire la dotarea, menţinerea în stare de funcţionare, întreţinerea şi repararea aparaturii de mãsura, control şi automatizãri;
c) verifica în organizaţiile economice modul de organizare a pregãtirii şi perfecţionãrii cadrelor calificate necesare pentru exploatarea, întreţinerea şi repararea corespunzãtoare a utilajelor, instalaţiilor şi celorlalte fonduri fixe;
d) urmãreşte realizarea mãsurilor privind eliminarea locurilor inguste, care limiteazã folosirea unor capacitãţi de producţie, dezvoltarea prin autodotare şi modernizare a capacitãţilor de producţie existente menite sa imbunatateasca parametrii tehnico-productivi ai instalaţiilor şi utilajelor, a cãror oportunitate se justifica din punct de vedere economic;
e) controleazã dotarea cu bancuri de proba a organizaţiilor economice, funcţionarea lor corespunzãtoare şi efectuarea controlului tehnic al produselor pe aceste bancuri, conform proiectelor sau prescripţiilor tehnologice;
f) colaboreazã cu Comitetul de Stat al Planificarii şi Direcţia Centrala de Statistica la organizarea evidentei fondurilor fixe şi utilizãrii capacitãţilor de producţie pe ansamblul economiei;
g) colaboreazã cu organele interesate la stabilirea mãsurilor pentru asigurarea din producţie interna şi import a echipamentelor energetice, arzatoarelor şi a altor aparate consumatoare de combustibili şi energie, care sa conducã la folosirea judicioasã cu randamente ridicate a diferitelor feluri de combustibili şi energie; avizeazã introducerea în fabricaţie şi, dupã caz, randamentele energetice minime sau consumurile specifice maxime, a principalelor echipamente energetice;
h) controleazã încadrarea echipamentelor, aparatajelor, arzatoarelor şi altor dispozitive energetice, fabricate sau importate, în randamentele sau consumurile specifice energetice stabilite sau avizate.
ART. 6
În domeniul siguranţei de funcţionare a cazanelor de aburi şi similare, recipientelor sub presiune, instalaţiilor de ridicat, precum şi a aparatelor consumatoare de combustibili, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are urmãtoarele atribuţii principale:
a) executa verificãri şi încercãri tehnice şi îşi da acordul de omologare, din punct de vedere al asigurãrii functionarii în condiţii de siguranta, a cazanelor de aburi şi similare, recipientelor sub presiune, instalaţiilor de ridicat, precum şi a aparatelor consumatoare de combustibili, în vederea fabricãrii lor în serie; executa controlul tehnic al acestor categorii de instalaţii produse în ţara sau din import, în timpul construirii, montarii şi exploatãrii şi autoriza funcţionarea lor; asigurarea categoriilor de instalaţii al cãror control tehnic se executa de cãtre personalul întreprinderilor;
b) acorda autorizaţii întreprinderilor şi persoanelor care construiesc, monteaza, repara, controleazã şi folosesc instalaţiile prevãzute la lit. a, precum şi pentru personalul care efectueazã lucrãri de sudare sau asigura funcţionarea instalaţiilor; experimenteaza în laboratoare proprii, precum şi în colaborare cu ministerele şi celelalte organe centrale, metode şi mijloace pentru îmbunãtãţirea operaţiilor de control tehnic al instalaţiilor menţionate şi de dotare a acestora cu dispozitive de siguranta.
ART. 7
În domeniul aprovizionarii cu utilaje, instalaţii şi piese de schimb, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe exercita urmãtoarele atribuţii principale:
a) colaboreazã cu Comitetul de Stat al Planificarii, ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat la echilibrarea de cãtre aceştia a balantelor de utilaje care sunt în competenta de aprobare a Consiliului de Miniştri;
b) participa, împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, la întocmirea balantelor de utilaje din competenta lor de aprobare şi la stabilirea soluţiilor de rezolvare a problemelor care se ridica în echilibrarea balantelor şi menţinerea echilibrului pe parcursul realizãrii planului;
c) controleazã asigurarea necesarului economiei cu utilajele care conditioneaza realizarea, la termenele planificate, a unor obiective şi sarcini nominalizate în planul de stat şi pentru care balantele sunt în competenta de aprobare a centralelor industriale şi a unitãţilor cu statut de centrala; nomenclatorul acestor utilaje se stabileşte prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri;
d) asigura, împreunã cu ministerele şi celelalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat interesate, echilibrarea balantelor la principalele grupe de piese de schimb, precum şi elaborarea planurilor de producţie şi de reconditionare a acestora în cantitãţile şi structura necesarã bunei funcţionari, intretineri şi reparaţii parcului de utilaje; întreprinde mãsuri pentru asigurarea în cea mai mare parte din producţia interna a pieselor necesare pentru utilajele şi instalaţiile din import.
Art 8
În domeniul ambalarii şi preambalarii produselor, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are urmãtoarele atribuţii principale:
a) asigura conceptia unitarã în dezvoltarea şi diversificarea producţiei de ambalaje, îmbunãtãţirea aspectului şi calitãţii acestora, utilizarea raţionalã a materialelor pentru ambalaje, folosirea inlocuitorilor;
b) stabileşte sau propune mãsuri cu privire la extinderea containerizarii şi paletizarii mãrfurilor în transporturi, precum şi în depozitare şi manipulare, colaborand în acest scop cu Ministerul Transporturilor şi Telecomunicatiilor, cu celelalte ministere, organe centrale şi locale ale administraţiei de stat;
c) elaboreazã, în colaborare cu Comitetul de Stat al Planificarii, programe şi stabileşte mãsuri cu privire la asigurarea necesarului de ambalaje, urmãrind promovarea de metode şi sisteme moderne de ambalare şi preambalare a produselor;
d) stabileşte norme şi normative de recirculare a ambalajelor şi urmãreşte extinderea ambalajelor refolosibile.
ART. 9
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe aplica, prin împuterniciţii sãi, potrivit legii, sancţiuni contravenţionale în cazurile de abateri de la disciplina de plan de aprovizionare şi contractualã, folosirea nerationala a utilajelor şi instalaţiilor, exploatarea, întreţinerea sau repararea necorespunzãtoare a acestora la termenele prescrise prin normative, precum şi pentru alte abateri de la prevederile Legii cu privire la gospodãrirea fondurilor fixe, resurselor materiale şi aprovizionarea tehnico-materialã.
ART. 10
În domeniul perfecţionãrii gospodãririi resurselor materiale şi aprovizionarii tehnico-materiale, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlul Gospodãririi Fondurilor Fixe are urmãtoarele atribuţii principale:
a) ia mãsuri sau prezintã propuneri privind perfecţionarea sistemului şi cadrului organizatoric al aprovizionarii tehnico-materiale în economie, promovarea metodelor ştiinţifice cu privire la stabilirea normelor şi normativelor de consum şi de stoc, optimizarea fluxurilor şi relaţiilor de aprovizionare şi desfacere; emite, în limita competentelor stabilite de lege, indicaţii de specialitate cu caracter normativ, în vederea gospodãririi judicioase a resurselor materiale şi desfãşurãrii corespunzãtoare a procesului de aprovizionare tehnico-materialã; avizeazã înfiinţarea sau reorganizarea reţelelor de aprovizionare şi desfacere - baze şi depozite, centrale sau alte organizaţii economice cu profil de desfacere ori aprovizionare - din subordinea altor ministere, organe centrale şi locale ale administraţiei de stat;
b) organizeazã sistemul informaţional în cadrul unitãţilor subordonate şi asigura prin centrul de calcul propriu prelucrarea automatã a datelor necesare realizãrii atribuţiilor ce-i revin în domeniul aprovizionarii tehnico-materiale; organizeazã, în colaborare cu Direcţia Centrala de Statistica, ministerele şi celelalte organe centrale interesate, sistemul informaţional în activitatea de aprovizionare tehnico-materialã şi promoveazã metode moderne în vederea introducerii treptate a sistemelor automate de conducere în acest domeniu;
c) aproba, împreunã cu Comitetul de Stat pentru Preţuri, pe baza volumului de activitate şi a cheltuielilor de circulaţie, cotele de adaos comercial ce urmeazã a fi percepute în desfãşurarea activitãţii de aprovizionare şi desfacere;
d) asigura informarea în economie asupra problemelor actuale în domeniul aprovizionarii tehnico-materiale, ambalarii şi preambalarii, depozitarii şi manipulãrii produselor, editand în acest scop publicaţii de specialitate.
ART. 11
Sarcinile cu privire la controlul gospodãririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de mãsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei, precum şi cele cu privire la verificare, autorizare şi omologare, ce revin prin prezentul drecret Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe, se exercita prin Inspectoratul general de stat pentru controlul gospodãririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de mãsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei; inspectoratul general întocmeşte, în vederea emiterii de cãtre minister, indicaţii şi normative obligatorii pentru organizaţiile economice.
ART. 12
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe prezintã Consiliului de Miniştri proiecte de acte normative şi alte acte prevãzute de lege; avizeazã proiectele de acte normative şi cu alt caracter, elaborate de celelalte ministere şi organe centrale, care intereseazã domeniul sau de activitate.
ART. 13
În exercitarea conducerii, îndrumãrii şi coordonãrii organizaţiilor în subordine, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are urmãtoarele atribuţii:
a) stabileşte, pe baza planului şi bugetului de stat, indicatorii de plan economic şi financiari şi îi defalca pe unitãţile subordonate;
b) determina necesarul de mijloace circulante pentru organizaţiile subordonate şi le doneaza cu astfel de mijloace cu acordul Ministerului Finanţelor;
c) întocmeşte şi executa, potrivit legii, planurile de venituri şi cheltuieli;
d) analizeazã bilanţurile şi dãrile de seama ale organizaţiilor subordonate;
e) organizeazã, coordoneazã şi urmãreşte executarea prin organizaţii socialiste de specialitate, a lucrãrilor de investiţii pentru depozitele unitãţilor subordonate; aproba, în limita competentei sale, documentaţiile tehnico-materiale pentru lucrãrile de investiţii şi rãspunde de punerea în funcţiune în termen a obiectivelor;
f) numeşte organele de conducere ale organizaţiilor din subordinea sa.
ART. 14
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe coordoneazã şi indruma activitatea de cercetare din profilul sau de activitate, urmãreşte rezultatele cercetãrilor ştiinţifice şi asigura valorificarea acestora, organizeazã şi coordoneazã activitatea de documentare tehnica specifica, precum şi activitatea de colaborare şi cooperare tehnico-ştiinţificã cu organe similare din alte state şi organizaţii internaţionale la care Republica Socialistã România este parte, în problemele privind domeniul sau de activitate; organizeazã şi coordoneazã îndeplinirea obligaţiilor care decurg din aceasta activitate de colaborare.
ART. 15
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin lege.
ART. 16
În îndeplinirea atribuţiilor sale, Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are dreptul sa solicite, de la organizaţiile socialiste, datele şi informaţiile necesare.

CAP. 3
Organizare şi funcţionare
ART. 17
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe este condus de un colegiu, organ deliberativ, care hotãrãşte în problemele generale privind activitatea ministerului.
Colegiul se compune din:
a) ministrul, primul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului, secretarul general;
b) delegaţi ai Comitetului de Stat al Planificarii, ai altor organe centrale de sinteza şi ai unor ministere;
c) directori generali şi directori din aparatul ministerului, conducatori ai unor unitãţi din subordine, precum şi specialişti cu experienta îndelungatã şi inalta calificare din cadrul ministerului sau din afarã acestuia;
d) un delegat al sindicatelor desemnat de Uniunea Generalã a Sindicatelor din România.
Componenta colegiului se aproba de Consiliul de Miniştri, la propunerea ministrului.
Preşedintele colegiului este ministrul; în lipsa ministrului, atribuţiile acestuia se îndeplinesc de cãtre primul adjunct al ministrului.
ART. 18
La şedinţele clegiului pot fi invitaţi delegaţi ai unor organe şi organizaţii de stat ori obşteşti interesate în examinarea problemelor supuse dezbaterii. De asemenea, la şedinţele colegiului pot fi invitaţi specialişti din cadrul ministerului sau din afarã acestuia.
ART. 19
Pentru analizarea unor probleme de mare complexitate sau care intereseazã intreaga activitate de aprovizionare tehnico-materialã, colegiul poate constitui colective de lucru cuprinzând specialişti din cadrul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe sau din afarã acestuia; desemnarea specialiştilor din afarã ministerului se va face cu acordul ministrului sau conducatorului organului central din sistemul cãruia fac parte.
ART. 20
Colegiul îşi desfãşoarã activitatea în prezenta a cel puţin doua treimi din numãrul membrilor sãi şi adopta hotãrâri cu majoritatea membrilor ce-l compun.
În caz de divergenta între preşedinte şi majoritatea membrilor colegiului, problema asupra cãreia nu s-a realizat un acord se supune Biroului Permanent al Consiliului de Miniştri, pentru a hotãrî.
ART. 21
Şedinţele colegiului au loc cel puţin o data pe trimestru şi se convoacã, în timp util, de preşedintele acestuia. Colegiul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numãrul membrilor sãi.
ART. 22
Colegiul în întregul sau şi fiecare membru în parte rãspund în fata Consiliului de Miniştri pentru intreaga activitate a ministerului. Fiecare membru al colegiului rãspunde în fata colegiului şi a preşedintelui acestuia pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i sunt încredinţate.
ART. 23
Între şedinţele colegiului, ministrul împreunã cu orimul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului şi secretarul general dezbat şi rezolva probleme curente ale activitãţii Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe şi stabilesc mãsurile necesare pentru indelinirea operativã a hotãrârilor colegiului.
Ministrul informeazã colegiul asupra principalelor probleme rezolvate în perioada dintre şedinţe.
ART. 24
În executarea hotãrârilor colegiului şi în exercitarea atribuţiilor proprii, ministrul emite, în domeniul sau de activitate, ordine, instrucţiuni, norme şi indicaţii tehnice şi alte acte prevãzute de lege, obligatorii pentru toate organizaţiile socialiste.
ART. 25
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are în conducerea sa un ministru, un prim-adjunct al ministrului, trei adjuncţi ai ministrului şi un secretar general.
Prumul adjunct al ministrului are grad de ministru. Primul adjunct al ministrului, adjunctii ministrului şi secretarul general se numesc prin hotãrâre a Consiliului de Miniştri.
Atribuţiile primului adjunct al ministrului, ale adjunctilor ministrului şi ale secretarului general se stabilesc de colegiu.
ART. 26
Ministrul reprezintã ministerul în raporturile cu celelalte organe şi organizaţii din ţara, precum şi în relaţiile internaţionale.
ART. 27
În cadrul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe funcţioneazã Consiliul tehnico-ştiinţific, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea acestuia find stabilite prin regulament aprobat de colegiul ministerului. membrii Consiliului tehnico-ştiinţific sunt desemnaţi de colegiul ministerului; desemnarea angajaţilor altor organe centrale şi organizaţii socialiste se face cu acordul conducerii acestora.
ART. 28
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are urmãtoarea structura organizatoricã:
a) Direcţia generalã de aprovizionare şi desfacere a produselor prin organizaţii economice teritoriale;
b) Direcţia generalã pentru utilaje şi piese de schimb;
c) Direcţia generalã pentru metal şi produse din metal;
d) Direcţia generalã pentru combustibili şi produse chimice;
e) Direcţia generalã pentru lemn, materiale de construcţii produse ale industriei uşoare şi agroalimentare;
f) Direcţia normarii consumurilor şi stocurilor;
g) Direcţia pentru ambalaje;
h) Direcţia pentru optimizari şi organizarea aprovizionarii;
i) Comisia pentru rezolvarea neintelegerilor precontractuale;
j) Oficiul de personal şi învãţãmânt;
k) Direcţia secretariat-administrativã;
l) Direcţia de îndrumare şi control;
m) Oficiul juridic.
Direcţia generalã de aprovizionare şi desfacere a produselor prin organizaţii teritoriale are personalitate juridicã, funcţionând pe principiul gestiunii economice.
ART. 29
Pe lângã Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe funcţioneazã Inspectoratul general de stat pentru controlul gospodãririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de mãsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei, care are urmãtoarele compartimente principale;
a) Inspecţia pentru controlul gospodãririi fondurilor fixe, instalaţiilor şi echipamentului de mãsura şi control;
b) Inspecţia pentru controlul gospodãririi combustibililor şi energiei;
c) Inspecţia pentru cazane, recipienţi sub presiune, instalaţii de ridicat şi aparataj de mãsura şi control.
În subordinea inspectoratului general funcţioneazã inspectorate teritoriale.
ART. 30
Inspectoratul general de stat pentru controlul gospodãririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de mãsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei este condus de un consiliu, organ deliberativ, care aplica în activitatea sa principiul muncii colective şi hotãrãşte în principalele probleme privind activitatea acestuia.
Componenta consiliului de conducere al inspectoratului se aproba de Colegiul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe. Desemnarea specialiştilor din afarã acestui minister se va face cu acordul organizaţiei în care lucreazã.
Preşedintele consiliului de conducere este inspectorul general de stat. În lipsa acestuia, atribuţiile preşedintelui se îndeplinesc de unul din adjunctii inspectorului general, desemnat de acesta.
ART. 31
Inspectoratul general de stat pentru controlul gospodãririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de mãsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei are în conducerea sa un inspector general de stat, cu grad de adjunct al ministrului.
Inspectorii generali adjuncţi au grad de directori generali.
ART. 32
Inspectorul general de stat are dreptul sa dispunã scoaterea temporarã sau definitiva din funcţiune a instalaţiilor care nu prezintã siguranta în exploatare, nu sunt dotate cu aparatura de mãsura, control, automatizare, prevãzutã în proiecte sau care genereazã risipa de resurse materiale cu efecte importante pe economia nationala, în cazurile în care nu s-a adus la îndeplinire în termen mãsurile de remediere stabilite, anuntand cu 30 de zile înainte organul central sau local în subordinea cãruia se afla unitatea în cauza; sa interzicã, potrivit legii, producerea, livrarea, montarea şi funcţionarea cazanelor de aburi şi similare, recipientelor sub presiune, a instalaţiilor de ridicat, aparatelor consumatoare de combustibili, dacã acestea prezintã deficiente care pericliteazã siguranta functionarii sau pot provoca avarii şi accidente.
Ministrul aprovizionarii tehnico-materiale şi controlului gospodãririi fondurilor fixe va informa Consiliul de Miniştri asupra mãsurilor preconizate în acest domeniu.
ART. 33
Inspectoratul general de stat informeazã periodic Colegiul Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe asupra deficienţelor mai importante constatate, a mãsurilor luate pentru înlãturarea lor, şi aduce la cunostinta conducerii ministerelor, celorlalte organe centrale şi locale ale administraţiei de stat, cele mai importante constatãri ale organelor de control.
Constatãrile de importanta deosebita cu privire la gospodãrirea fondurilor fixe, combustibililor şi energiei, precum şi economiile realizate prin mãsurile aplicate, se aduc la cunostinta Consiliului de Miniştri de cãtre ministrul aprovizionarii tehnico-materiale şi controlului gospodãririi fondurilor fixe.
ART. 34
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe are în subordinea sa directa întreprinderi şi baze de aprovizionare, centrul de calcul, laboratoare, oficiul de documentare şi publicaţii.
ART. 35
Numãrul maxim de posturi din aparatul central al Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe, al Inspectoratului general de stat pentru controlul gospodãririi fondurilor fixe, instalaţiilor, aparatajului de mãsura şi control, cazanelor, combustibililor şi energiei, precum şi al inspectoratelor teritoriale subordonate acestuia, raportul minim dintre numãrul funcţiilor de execuţie şi cel al funcţiilor de conducere şi ponderea personalului de deservire fata de totalul salariaţilor, sunt cele prevãzute în anexa*) care face parte integrantã din acest decret.
--------------
*) Anexa se comunica celor interesaţi.
ART. 36
Atribuţiile, structura organizatoricã şi normele de funcţionare ale unitãţilor de la art. 28, 29 şi 34 se stabilesc de colegiu, potrivit normelor legale.

CAP. 4
Dispoziţii finale
ART. 37
Atribuţiile prevãzute pentru Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe cu privire la stabilirea normelor de consum şi de stoc, verificarea încheierii contractelor şi rezolvarea neintelegerilor precontractuale, precum şi cele cu privire la controlul activitãţii de aprovizionare tehnico-materialã, gospodãrirea fondurilor fixe, combustibililor şi energiei, nu se exercita în Ministerul Forţelor Armate, Ministerul Afacerilor Interne, Consiliul Securitãţii Statului, Oficiul Securitãţii Statului, oficiul Economic Central "Carpaţi" şi în unitãţile subordonate acestora.
ART. 38
Pe data intrãrii în vigoare a prezentului decret Departamentul aprovizionarii tehnico-materiale de pe lângã Comitetul de Stat al Planificarii îşi înceteazã activitatea, iar personalul şi baza materialã ale acestuia trec de drept la Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe.
Pe aceeaşi data, personalul din Ministerul Energiei Electrice, Ministerul Minelor, Petrolului şi Geologiei şi Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, care exercita atribuţii ce revin, conform prevederilor prezentului decret, Ministerului Aprovizionarii Tehnico-Materiale şi Controlului Gospodãririi Fondurilor Fixe, se transfera de drept, în interesul serviciului, la acest minister.
ART. 39
Hotãrârea Consiliului de Miniştri nr. 2256/1968 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Departamentului aprovizionarii tehnico-materiale în cadrul Comitetului de Stat al Planificarii precum şi unele mãsuri privind îmbunãtãţirea organizãrii aprovizionarii tehnico-materiale, <>art. 20 din Decretul nr. 738/1969 privind organizarea şi funcţionarea Comitetului de Stat al Planificarii, aprobat prin <>Legea nr. 65/1969 , lit. c a art. 5 şi lit. i a <>art. 19 din Decretul nr. 649/1969 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Energiei Electrice, alin. 6 al literei a din paragraful A de la <>art. 6 al Decretului nr. 88/1971 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Ministerului Minelor, Petrolului şi geologiei, lit. a şi lit. b din art. 7, lit. d din art. 11, expresia "... şi a siguranţei în funcţionare a cazanelor şi instalaţiilor de ridicat..." de la lit e a art. 29, expresia "... şi al siguranţei în funcţionare a cazanelor, recipientelor sub presiune şi instalaţiilor de ridicat..." de la alin. 2 al <>art. 30 din Decretul nr. 77/1971 privind organizarea şi funcţionarea Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, precum şi orice alte dispoziţii contrare, se abroga.

Preşedintele Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUŞESCU
-------------


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016