Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
DECRET nr. 282 din 11 mai 1973 privind certificarea calitatii produselor, lucrarilor si serviciilor
În vederea intaririi rãspunderii unitãţilor economice pentru asigurarea nivelului calitativ al produselor, lucrãrilor şi serviciilor, s-a emis alãturatul decret cuprinzînd dispoziţii care vor asigura beneficiarilor produse, lucrãri şi servicii care sa îndeplineascã pe deplin scopul pentru care au fost realizate, institutionalizindu-se certificatul de garanţie. Decretul prevede ca în acest document sa se înscrie în mod obligatoriu parametrii funcţionali şi de fiabilitate, precum şi celelalte caracteristici calitative prevãzute în contractele economice, angajind rãspunderea materialã a unitãţii economice producãtoare, executanta de lucrãri sau prestatoare de servicii fata de beneficiari, persoane juridice sau fizice. Se prevede, de asemenea, ca Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, în conformitate cu Legea privind asigurarea şi controlul calitãţii produselor, sa controleze aducerea la îndeplinire a prevederilor din decret, precum şi dreptul acestuia de a plica sancţiuni contravenţionale pentru abaterile privind certificarea calitãţii. Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decreteazã:
CAP. 1 Dispoziţii generale
ART. 1 Pentru asigurarea beneficiarilor cu bunuri de consum şi mijloacele de producţie, lucrãri şi servicii care sa îndeplineascã pe deplin scopul pentru care au fost realizate, unitãţile economice producãtoare, executante de lucrãri sau prestatoare de servicii, sînt obligate ca, odatã cu celelalte documente de livrare, sa elibereze şi documente de certificare a calitãţii: certificat de garanţie, certificat de calitate, buletin de analiza sau altele asemenea, dupã caz. Certificarea calitãţii produselor, lucrãrilor şi serviciilor reprezintã atestarea legalã a îndeplinirii de cãtre acestea a condiţiilor de calitate corespunzãtoare scopului pentru care au fost executate. ART. 2 Unitãţile socialiste beneficiare sînt obligate sa refuze la plata facturile pentru produsele, lucrãrile şi serviciile livrate documentelor de certificare a calitãţii prevãzute de prezentul decret. ART. 3 În comerţul cu amãnuntul, precum şi pentru lucrãrile şi serviciile prestate populaţiei, atestarea calitãţii se face prin documente de certificare a calitãţii în cazul în care pentru produsele livrate, lucrãrile executate şi serviciile prestate exista stabilite termene de garanţie şi prevederi legale în acest sens. Pentru produsele vîndute populaţiei - la care nu sînt stabilite termene de garanţie - beneficiarilor le este asigurata calitatea prin documentul de certificare a calitãţii eliberat de producãtor, la livrarea cu ridicatã cãtre unitãţile comerţului de stat şi cooperatist. ART. 4 În cazul produselor provenite din import, certificatul de calitate sau alte documente care atesta calitatea se vor trimite beneficiarului de cãtre organizaţia importatoare în termen de 5 zile de la primirea acestora de la partenerul extern, dar nu mai tirziu de 30 de zile înainte de expirarea termenului stabilit prin contractele economice pentru formularea eventualelor reclamaţii privind calitatea.
CAP. 2 Modalitãţi de atestare a calitãţii şi întocmirea documentelor de certificare a acesteia
ART. 5 Documentele de certificare a calitãţii - pentru produse şi lucrãri - vor cuprinde, dupã caz, valorile efective ale principalilor parametri tehnico-economici, constructivi, funcţionali, de durabilitate, siguranta în funcţionare, precum şi perioada pentru care furnizorul garanteazã buna funcţionare. Documentele de certificare a calitãţii vor fi însoţite, dupã caz, de condiţiile de folosire în vederea menţinerii - pe toatã durata de utilizare normalã - a performantelor calitative ale produselor şi lucrãrilor. Pentru prestaţiile de servicii, certificarea calitãţii şi garanţia de buna funcţionare vor fi incluse în documentul de plata. Organele centrale care au în subordine unitãţi prestatoare de servicii vor stabili, cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, categoriile de prestaţii pentru care se vor elibera documente de certificare a calitãţii. ART. 6 Conţinutul şi forma documentelor de certificare a calitãţii, diferenţiate pe categorii de produse, se vor stabili - ţinînd seama şi de prevederile standardelor de stat sau normelor tehnice interne - de cãtre centralele industriale, ministerele şi celelalte organe centrale şi locale care au în subordine unitãţi economice producãtoare, cu acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, care se va de în termen de 30 de zile de la prezentarea modelului. Ministerele şi celelalte organe centrale care au în subordine unitãţi producãtoare vor stabili, de acord cu Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, nomenclatorul produselor pentru care modelul documentului de certificare a calitãţii se întocmeşte de cãtre ministere, respectiv de centralele industriale. La darea acordului Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor va consulta pe principalii beneficiari ai produselor respective şi Institutul roman de standardizare. ART. 7 Documentul de certificare a calitãţii va fi semnat de cãtre conducãtorul unitãţii şi de şeful compartimentului de control tehnic de calitate sau de persoanele delegate de aceştia. Conducãtorul unitãţii, precum şi şeful compartimentului de control tehnic al calitãţii, rãspund şi în situaţia în care au delegat altor persoane dreptul de a semna documentul de certificare a calitãţii. ART. 8 Documentul de certificare a calitãţii, eliberat beneficiarului, se va întocmi pe baza certificatului de omologare a prototipului şi seriei zero, care atesta îndeplinirea parametrilor funcţionali şi de durabilitate, precum şi a rezultatelor mãsurãtorilor şi probelor stabilite în specificaţiile tehnice anexate la contractele economice sau în standardele de stat şi normele tehnice interne la care se face referire în contractele respective. Pentru instalaţiile complexe şi utilajele de investiţii, certificarea calitãţii - cãtre beneficiar - se completeazã cu documentaţiile tehnice care însoţesc produsul la livrare, în conformitate cu caietul de sarcini, parte integrantã a contractului economic. ART. 9 Derogãri fata de prevederile din documentaţiile tehnice privind calitatea materiilor prime şi produselor se vor putea da, în mod excepţional, de cãtre organul de conducere a centralei industriale în subordinea cãreia se afla unitatea respectiva. ART. 10 Documentele de lucru - bon de lucru, fişa de însoţire, bonul de predare sau altele asemenea - vor purta semnatura şi ştampila de identificare a şefului de atelier sau a formatiei de lucru prin care aceştia atesta realizarea cantitãţii şi a condiţiilor de calitate prevãzute în documentaţia tehnica. Controlorii tehnici de calitate vor controla îndeplinirea condiţiilor de calitate în conformitate cu prevederile din documentaţia tehnica şi vor semna sau aplica ştampila pe documentele menţionate mai sus, confirmind astfel calitatea. Documentele care nu poarta viza potrivit prevederilor alineatului precedent nu vor fi luate în calcul la stabilirea drepturilor bãneşti ale personalului executant. ART. 11 Producţia de buna calitate circula pe fluxul de fabricaţie însoţitã de documentul pe care controlorul de calitate a aplicat viza sau ştampila de atestare a calitãţii produsului sau, dupã caz, a lotului sau partizii respective. ART. 12 Unitãţile economice producãtoare sînt obligate sa sorteze şi sa marcheze clasa de calitate pe produsele livrate sau, dupã caz, pe ambalajul acestora, atunci cînd produsele respective sînt fabricate în mai multe clase de calitate. De asemenea, pe produse sau, dupã caz, pe ambalaje vor marca numãrul standardului de stat, respectiv al normei tehnice interne, care au stat la baza omologãrii şi fabricãrii, precum şi durata de folosire la produsele cu perioada de valabilitate şi durata de utilizare limitate.
CAP. 3 Raspunderi şi sancţiuni
ART. 13 Documentul de certificare a calitãţii angajeazã - potrivit legii - rãspunderea patrimonialã a unitãţii economice producãtoare, executante de lucrãri, prestatoare de servicii şi a organizaţiilor comerciale, fata de beneficiarii - persoane juridice sau fizice - care folosesc produsele, lucrãrile sau serviciile prevãzute în certificat. Termenul de prescripţie a acţiunii de regres a organizaţiei comerciale - fata de unitatea economicã producãtoare - pentru recuperarea daunelor rezultate din neîndeplinirea de cãtre aceasta din urma a condiţiilor de calitate, curge de la data plãţii acestor daune de cãtre organizaţia comercialã cãtre beneficiar. Personalul unitãţii rãspunde - în condiţiile legii - penal, administrativ, disciplinar, material şi civil, dupã caz, pentru nerespectarea prevederilor prezentului decret, precum şi pentru daunele aduse prin încãlcarea condiţiilor de calitate. ART. 14 Materialele, piesele, semifabricatele, care nu corespund condiţiilor de calitate, se retrag de pe fluxul de fabricaţie pînã la efectuarea remanierilor şi acceptarea reintroducerii lor în producţie de cãtre compartimentul de control tehnic de calitate. Personalul vinovat de producerea de rebuturi rãspunde material - potrivit legii - de pagubele provocate. ART. 15 Constituie contravenţie la prevederile prezentului decret urmãtoarele fapte: a) livrarea produselor, transmiterea lucrãrilor şi prestãrilor fãrã insotirea acestora de documentul legal de cercetare a calitãţii; b) certificarea calitãţii produselor, lucrãrilor şi serviciilor printr-o atestare neconforma cu prevederile din standarde, norme tehnice interne sau din contractate, referitoare la condiţiile de calitate; c) începerea fabricaţiei produselor de serie fãrã atestarea calitãţii prin certificatul de omologare a prototipului şi seriei zero, care sa confirme realizarea parametrilor funcţionali şi de fiabilitate la nivel competitiv; d) nemarcarea pe produs sau pe ambalajul acestuia a numãrului standardului de stat, respectiv al normei tehnice interne, care au stat la baza omologãrii şi fabricãrii, a clasei de calitate la produsele care se realizeazã în mai multe clase de calitate, precum şi a duratei de folosire la produsele cu perioada de viabilitate şi durata de utilizare limitate; e) punerea în circulaţie a pieselor şi subansamblelor fãrã aplicarea marcii controlorului tehnic de calitate sau fãrã documente de însoţire vizate de acesta, în cazul controlului prin sondaj; f) eliberarea de documente de certificare a calitãţii a cãror forma şi conţinut nu au obţinut acordul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor; semnarea documentului de certificare a calitãţii de alte persoane decît cele prevãzute în prezentul decret; g) luarea în calculul drepturilor bãneşti ale personalului executant a documentelor de lucru - bon de lucru, fişa de însoţire, bon de predare şi altele asemenea - care nu poarta viza organelor prevãzute la art. 10 sub aspectul îndeplinirii condiţiilor de calitate; h) plata facturilor de cãtre unitãţile economice beneficiare fãrã ca produsele, lucrãrile şi serviciile sa fi fost însoţite de documentul legal de certificare a calitãţii. Contravenţiile prevãzute la lit. a, b şi c se sancţioneazã cu amenda de la 1.000 la 5.000 lei. Contravenţiile prevãzute la lit. d, e, f, g şi h se sancţioneazã cu amenda de la 500 la 1.000 lei. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de cãtre inspectorii şefi judeţeni ai inspectoratelor judeţene pentru controlul calitãţii produselor şi al municipiului Bucureşti, pentru contravenţiile sãvîrşite la nivelul unitãţilor producãtoare, executante de lucrãri sau prestatoare de servicii, şi de cãtre inspectorii centrali şefi din cadrul Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor, pentru contravenţiile sãvîrşite la nivel de centrale industriale, ministere, celelalte organe centrale şi consilii populare. Plingerile impotriva proceselor-verbale de constatare a contravenţiei se fac în termen de 15 zile de la data luãrii la cunostinta şi se depun la sediul organelor Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor din care face parte agentul constatator, iar soluţionarea acestora se face, dupã caz, de cãtre judecãtoria în a carei raza teritorialã s-a savirsit contravenţia, cu privire la amenzile prevãzute pentru contravenţiile menţionate la lit. a, b şi c, sau de cãtre inspectorul general de stat al Inspectoratului General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor sau de un inspector general de stat adjunct împuternicit de cãtre acesta, cu privire la amenzile prevãzute pentru contravenţiile menţionate la lit. d, e, f, g şi h. Dispoziţiile prezentului decret cu privire la constatarea şi sancţionarea contravenţiilor se completeazã cu dispoziţiile <>Legii nr. 32/1968 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor. ART. 16 Organele de conducere ale unitãţilor economice producãtoare, executante de lucrãri sau prestatoare de servicii, ale centralelor industriale şi celorlalte unitãţi cu statul de centrala, direcţiilor generale din ministere şi celelalte organe centrale productive, precum şi comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi al municipiului Bucureşti, rãspund de asigurarea condiţiilor necesare certificãrii corecte a calitãţii produselor, lucrãrilor şi serviciilor prevãzute în prezentul decret.
CAP. 4 Dispoziţii finale
ART. 17 Inspectoratul General de Stat pentru Controlul Calitãţii Produselor - la cererea unitãţilor furnizoare sau beneficiare - va elibera, contra cost, prin laboratoarele de expertiza subordonate, certificate de expertiza conţinînd şi concluzii asupra analizelor efectuate. ART. 18 Ministerele şi celelalte organe centrale şi locale, care au în subordine unitãţi economice producãtoare, executante de lucrãri sau prestatoare de servicii, sînt obligate sa adapteze în mod corespunzãtor sistemul de evidenta în domeniul calitãţii la prevederile prezentului decret, în cadrul "Programului privind rationalizarea sistemului de evidenta în unitãţile socialiste", aprobat prin Hotãrîrea Consiliului de Miniştri nr. 1719/1971 . ART. 19 Dispoziţiile prezentului decret sînt obligatorii şi pentru organizaţiile cooperatiste şi celelalte organizaţii obşteşti. ART. 20 Prezentul decret intra în vigoare pe data de 1 iulie 1973. ----------------
Newsletter GRATUIT
Aboneaza-te si primesti zilnic Monitorul Oficial pe email